Toon posts:

Van plan upgrade te doen, bottleneck voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een systeem upgrade te doen, maar ik vraag me af of dit een bottleneck gaat worden.

Huidige setup:

-Asus Rampage III Extreme
-Intel Core i7 920@3.8 GHz
-Mushkin Silverline 2x2GB DDR3 1333MHz
-MSI GTX260 Lightning Black Edition (1792MB GDDR3 2100MHz Memory, 680MHz core)
-Cooler Master 700W Voeding

Word mijn i7 920 terug gehouden door mijn videokaart?

Ik wil namelijk eerst een nieuwe videokaart, de MSI GTX 770 Twin Frozr OC of de GTX 760 versie, maar word die dan niet tegen gehouden door mijn CPU (i7 920)? 8)7

Het beste zou zijn om alles te upgraden, maar ik doe het liever in stapjes.

Reden waarom ik wil upgraden is omdat ik vaak veel dingen doe en veel programma's heb aanstaan. Ik merk dat Windows nu al traag reageert wanneer ik bijvoorbeeld World of Warcraft (high settings), Skype, Facebook, Minecraft server op de achtergrond heb aan staan en ik nog eens op youtube wat wil kijken :)
Soms duurt het wel eens 3-10 seconden voor een bureaublad map zich heeft geopend.
Ook als ik geen games/servers heb aanstaan en Spotnet gaat een bestand uitpakken dan hebben de meeste programma's in Windwows vertraging.

Even ter toevoeging, als hardeschijf heb ik een standaard 7200RPM 1TB HDD.

Nu wil ik wel upgraden, maar weet ik niet waar ik moet beginnen.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:27
Ik denk dat de harde schijf als bootdisk vervangen voor een ssd een betere (eerste) stap is.
Dat je 3 tot 10 seconden moet wachten totdat een map op het bureaublad geopend is, is meer je harde schijf die het even niet kan bij houden. Daar heeft je videokaart nog niets mee te doen.

Vanwaar de keuze om als eerste de videokaart te upgraden?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:04

EnnaN

Toys in the attic

je zou natuurlijk eens bij kunnen houden hoe druk je cpu het aan het hebben is, maar ik betwijfel het ten zeerste dat dat een probleem is/gaat zijn.

Verder met mkroes: je huidige bottleneck (en dat is de interessantste) is ws I/O, dus daar zou ik wat aan doen.

sig

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
Het is inderdaad de harddisk die het niet bij kan houden máár je het zijn de swapfiles die hem op zijn knieën trekken. Want je hebt maar 4GB ram.. Dat zit vrij snel vol natuurlijk. Een SSD vangt swapfiles aardig op, mij lijkt het echter beter om swapfiles niet nodig te hebben door gewoon meer ram 8gb of 16gb te plaatsen.

Dus eerst meer ram, dan ssd en dan videokaart. De cpu schijnt nog aardig mee te kunnen.

dan zit je dus aan een upgrade path van ~ €100, €150, €250/350. Waarbij het natuurlijk mooi is als je een upgrade van SSD en Ram combineert. Als je toch eerst je videokaart wilt upgraden dan zal je simpelweg je geheugen gebruik sterk moeten beperken cq minder tot geen multitasking, onnodige processen sluiten etc etc..

[ Voor 28% gewijzigd door analogworm op 28-08-2013 09:11 . Reden: upgrade path voorgesteld ]

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
Een goede SSD maakt veel verschil inderdaad. Merk ook dat wat extra (en sneller) intern geheugen verschil maakt in hoeveel je tegelijk nog snel kan doen. Ik heb deze in de mijne zitten:

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

Nog steeds zeer tevreden over.

[ Voor 4% gewijzigd door NoUseWhatsoever op 28-08-2013 08:59 ]

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-02 18:13
Je systeem kan nog prima mee hoor! Je memory, grafische kaart en relatief trage OS schijf houden de boel wat tegen.

Allereerst je geheugen:
Je draait nu geen triple channel [Je moederbord/cpu ondersteund 3 of 6 latjes in triple channel]. Ook is 4gb wel iewat aan de karige kant. Je kan een setje bijkopen, zodat dat probleem van de baan is.

pricewatch: Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Silverline

Beter is nog om gelijk 2 setjes aan te schaffen, zodat je totaal 6 dezelfde modules hebt. [6x 2gb] Op deze manier draai je dan triple channel en daar is je mobo/cpu ook voor ontworpen.

SSD:
Het traag laden was al aangegeven dat de trage harddisk de oorzaak daar van is. Een leuke upgrade is een Samsung 840. De 120 en 250gb modellen zijn beide prima keuzes, maar afhankelijk van je budget zou je even moeten kijken welke bij je past. Opzich is 120gb voldoende.

pricewatch: Samsung 840 series 120GB
pricewatch: Samsung 840 series 250GB

Just for info: De SSD is een erg snelle disk zonder bewegende delen, waarop je je OS en programma's installeert, zodat deze erg snel geladen kunnen worden.

Wat betreft de videokaart; een GTX760 is een erg mooie upgrade. Dat ligt er wel aan hoeveel je gamed. Als je alleen WoW speelt, zou de GTX260 nog wel moeten voldoen en ga je vooral de geheugen upgrade goed merken, maar dat weet ik niet zeker.

pricewatch: MSI N760 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Topicstarter
mkroes schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:48:
Vanwaar de keuze om als eerste de videokaart te upgraden?
Ik dacht dat die in combinatie met mijn cpu een bottleneck was. Maar ben er nu vrij zeker van, na alle comments te hebben gelezen, dat een SSD en geheugen het voor een groot deel zullen oplossen.
EnnaN schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:53:
je zou natuurlijk eens bij kunnen houden hoe druk je cpu het aan het hebben is, maar ik betwijfel het ten zeerste dat dat een probleem is/gaat zijn.
Inderdaad, een cpu/ram windows gadget geeft aan dat de cpu het niet eens druk heeft. Het ram geheugen wel, die zit al snel tegen de 70% aan en 90% bij multitasken.
Bas. schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 09:16:
Je systeem kan nog prima mee hoor! Je memory, grafische kaart en relatief trage OS schijf houden de boel wat tegen.

Allereerst je geheugen:
Je draait nu geen triple channel [Je moederbord/cpu ondersteund 3 of 6 latjes in triple channel]. Ook is 4gb wel iewat aan de karige kant. Je kan een setje bijkopen, zodat dat probleem van de baan is.

Beter is nog om gelijk 2 setjes aan te schaffen, zodat je totaal 6 dezelfde modules hebt. \[6x 2gb] Op deze manier draai je dan triple channel en daar is je mobo/cpu ook voor ontworpen.

SSD:
Het traag laden was al aangegeven dat de trage harddisk de oorzaak daar van is. Een leuke upgrade is een Samsung 840. De 120 en 250gb modellen zijn beide prima keuzes, maar afhankelijk van je budget zou je even moeten kijken welke bij je past. Opzich is 120gb voldoende.

pricewatch: Samsung 840 series 120GB
pricewatch: Samsung 840 series 250GB

Just for info: De SSD is een erg snelle disk zonder bewegende delen, waarop je je OS en programma's installeert, zodat deze erg snel geladen kunnen worden.

Wat betreft de videokaart; een GTX760 is een erg mooie upgrade. Dat ligt er wel aan hoeveel je gamed. Als je alleen WoW speelt, zou de GTX260 nog wel moeten voldoen en ga je vooral de geheugen upgrade goed merken, maar dat weet ik niet zeker.

pricewatch: MSI N760 TF 2GD5/OC
Thanks! Ik wist niet dat mijn mobo ontworpen was voor triple channel, nu ik naar die geheugen slots kijk merk ik het pas.
Ik lees op de intel website dat mijn cpu tot DDR3-800/1066 aan kan.
Nu vraag ik me af of ik DDR3-1600 er ook in kan stoppen? Dus 3x DDR3-1600.

Voor SSD had ik deze in gedachte http://tweakers.net/pricewatch/318253/samsung-840-series-pro-256gb.html ik weet niet precies wat het verschil is tussen de standaard 840 en de pro.

Als eerst ga ik een geheugen upgrade doen, daar voor zal ik mijn cpu cooler (mugen 2 rev b dacht ik) moeten vervangen. Dit omdat ik hem zelf vrij groot vind en er nu 2 ram slots worden geblokkeerd.
Als cpu cooler denk ik aan deze, dat zou mij genoeg ruimte moeten geven:
http://tweakers.net/pricewatch/320866/corsair-hydro-h100i.html
Mijn kast is een Cooler Master HAF 912, dus die zou mooi kunnen worden afgewerkt.

• mkroes
Voor de ssd zou ik deze nemen: Samsung 840 EVO 250GB. Is wat goedkoper en doet niet onder.
Als eerst ga ik een geheugen upgrade doen, daar voor zal ik mijn cpu cooler (mugen 2 rev b dacht ik) moeten vervangen. Dit omdat ik hem zelf vrij groot vind en er nu 2 ram slots worden geblokkeerd.
Voor geheugen even zoeken op low profile. deze passen onder de cooler door. Heb een gelijkwaardige set, ook met een mugen 2. Past prima. Kun je je die 100 euro voor de h100 weer besparen.
De mugen 2 koelt goed genoeg. Pas als je echt gaat overclocken is waterkoeling leuk/nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door mkroes op 28-08-2013 17:21 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Nu vraag ik me af of ik DDR3-1600 er ook in kan stoppen? Dus 3x DDR3-1600.
DDR-800Mhz is DDR1600Mhz effectief dus ja dat gaat passen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• analogworm
even een vraagje over dual,triple en quad channel memory tussendoor, zonder het topic t hijacken. Volgens hardware secrets werkt dual channel memory door 2 modules tegelijk aan te spreken, triple channel door 3 modules tegelijk aan te spreken en quad door 4. Zo word de geheugen bus vergroot van 64bit (single) naar 128bit (dual), 192bit (triple) of 256bit (quad). Zoals ik het begrijp zit het verschil tussen single/dual/triple/quad vooral in de aansturing van de modules vanuit de geheugen controller.

Binnen deze groepen moeten de modules uiteraard gelijk zijn. Maar verschilt een single channel reepje geheugen intern nou ook van een quad channel reepje? In andere woorden kan de TS ook gewoon 6 dezelfde dual channel reepjes aanschaffen en deze in triple mode draaien? of moet de TS echt geheugen reepjes aanschaffen welke duidelijk gespecificeerd zijn als triple reepjes?

Met betrekking tot de laatste vraag over geheugensnelheid is het het moederbord wat bepalend is voor de maximale snelheid. Zo kan bijvoorbeeld geen enkele processor officieel op 2133Mhz draaien, maar dankzij overclocking in het moederbord wel. Overigens is 1600Mhz volgens mij nog steeds de sweet spot price performance wise.

[ Voor 23% gewijzigd door analogworm op 28-08-2013 17:51 . Reden: laatste vraag mbt geheugensnelheid toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij het installeren van geheugen, is het dan beter om ram modules te installeren in de bankjes die helemaal links zitten of maakt dat niet uit? Ik had geprobeerd de modules recht onder de cooler te plaatsen maar de fan zat in de weg. Dus die zitten nu in de 2 rechter bankjes. (heeft dit effect op hoe dual channel werkt?)

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 14:29
Moet je even lezen in het boekje van je mobo, daar staat in hoe de slots werken (ook met kleuren etc.)

• analogworm
De reepjes geheugen moeten als setje in dezelfde kleur sloten geplaatst worden. dus in jouw geval in de 1e,3e en 5e bank.. of de 2e, 4e en zesde.

doe je reepjes in de 1e en 2e bank dan zullen ze beiden in single channel werken. doe je de reepjes in 1e en 3e bank dan werken ze in dual channel en als je de 1e, 3e en 5e bank vult werken ze in triple channel aldus hardware secrets.

[ Voor 19% gewijzigd door analogworm op 28-08-2013 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan draai ik ze nu in dual channel. Ik ga een tripple channel set kopen van 3x

http://tweakers.net/pricewatch/260457/corsair-cmv4gx3m1a1333c9.html
En
http://tweakers.net/pricewatch/340873/samsung-840-evo-120gb.html

Mochten die modules niet passen i.c.m. de mugen, dan kan ik de cpu fan aan de achterkant plaatsen toch?
En moet die dan in of uitblazen?

• mkroes
SSD is een goede keuze, kan ik weinig aan toe voegen.
Ik zou voor het geheugen gewoon een triple setje halen, bijvoorbeeld deze:
Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9. Eventueel x2 als je perse 12gb wilt. (Maar dat is meer een persoonlijke keuze)

Hier een lijstje met triple channel geheugen: Triple channel (3stuks) en een lijstje met Triple channel (6stuks)

[ Voor 64% gewijzigd door mkroes op 28-08-2013 19:41 . Reden: extra info ]

• analogworm
Eens met Mkroes, gewoon een setje triple channel aanschaffen. Waarbij ik sterk de voorkeur heb voor een setje van 3 á 12GB. Met 6GB heb je een goede kans dat je vrij snel weer geheugen tekort hebt.. een setje van 6 á 12GB zou ook prima moeten zijn trouwens, misschien zelfs wel voordeliger.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt mij inderdaad ook een goed plan.
Dit setje lijkt mij wel ideaal. Ik ben erg benieuwd hoe dat zal zijn, want op dit moment geeft Task Manager aan dat ik maar 1078MB over heb, en dan heb ik nog niet eens zo veel aan staan.

• analogworm
Maaar je zat met je cooler toch? dus 'm gewoon een low profile setje uitzoeken.. zonder die koelvinnen die je toch niet nodig hebt..

• mkroes
Even nog een toelichting op deze keuze:
Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9
1. Fan van corsair, levenslange garantie. Snelle rma.
2. Is low profile, zit je cooler ook minder in de weg.

Verder met analogworm eens, een setje van 6x2gb (dus 12gb totaal) is voldoende. Of je moet met virtuele machines bezig willen.

Verwijderd

Topicstarter
6x2 kan ook. Ik zit inderdaad met me cooler, maar heb nu de fan aan de andere kant gezet om te kijken of cpu temps stijgen, zo niet dan is er plek voor 3x4.

• Bas.
Waarom niet gewoon 2 setjes van deze bijhalen?

Dan kom je uit op 6x 2gb en kan je jouw huidige memory gewoon blijven gebruiken. 1333mhz is helemaal prima als je niet gaat overclocken.

Verwijderd

Topicstarter
Bas. schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:24:
Waarom niet gewoon 2 setjes van deze bijhalen?

Dan kom je uit op 6x 2gb en kan je jouw huidige memory gewoon blijven gebruiken. 1333mhz is helemaal prima als je niet gaat overclocken.
Dat zou mij 30 euro kunnen besparen. Waarom ik dat niet had besloten was omdat een medewerker in mycom mij vertelde dat ik een triple channel kit nodig zal hebben en niet zomaar losse modules, maar zo ver ik weet maakt dat niet uit, toch? Dus ik heb naar een andere locatie gebeld en daar werd verteld dat het inderdaad niet uitmaakt, zo lang de modules indentiek aan elkaar zijn.

Dus ik weet niet helemaal wie er gelijk heeft dus leek een triple channel kit mij makkelijker, maar wel duurder.
Kan iemand mij dit duidelijk maken?

Nog een vraag.
Je zou dus alleen DDR3-1600 moeten nemen als je wilt overclocken? of zitten er andere voordelen aan los van het overclocken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2013 21:50 ]

• Bas.
Het is inderdaad niet nodig om een set van 3 latjes aan te schaffen. Of je nou 1x 2gb koopt of 3x 2gb van dezelfde serie, het zullen exact dezelfde modules zijn. Als je dus 2 setjes van de modules die je al hebt bij koopt, zal het perfect matchen en werken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, Dan word dat de oplossing.
SSD heb ik vandaag al gekocht, Samsung 840 Series Pro 256GB
Vanacht een clean install doen en SSD als boot schijf gebruiken en morgen extra geheugen bestellen.
Ben benieuwd :)

• mkroes
Dit ga je wel merken in performance. :) en al helemaal met het opstarten van je pc.
Ssd, geheugen en als laatste de videokaart en je system kan voorlopig weer even mee..

Verwijderd

Topicstarter
mkroes schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:46:
Dit ga je wel merken in performance. :) en al helemaal met het opstarten van je pc.
Ssd, geheugen en als laatste de videokaart en je system kan voorlopig weer even mee..
Zo, SSD als boot schijf met windows en wat programmas erop geinstalleerd. Wat een verschil zeg!
Als ik de pc opstart, wat veel sneller gaat, kan ik al gelijk van alles openen zonder dat ik moet wachten :D
Heb in de bios de SSD op AHCI gezet, wat sneller moet gaan volgens forums.

Toen ik toch in de bios was, merkte ik dat mij DRAM Frequency op 1066MHz staat, dit word verhoogd tot 12xx als ik de CPU overclock met de automatische profiles.

Op het stickertje van mijn geheugen staat ''PC3-10666'' dat is 1333MHz dacht ik. Waarom geeft de bios maar 1066MHz aan, iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/4agwxc5kn/20130829_212452.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2013 07:23 ]

• Bas.
Je geheugen loopt mee met een eventuele overclock. Met een X58 platform kan je draaien op 1066, 1333 en 1600 snelheden. Mocht je dus een OC willen doen met het huidige geheugen kan je op 1066 beginnen en zal je tegen de max aanlopen rond iets boven de 1333 mhz, omdat dan je geheugen het niet meer bij kan houden.

Ga je verder niet overclocken, kan je deze gewoon op 1333mhz zetten.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Speedy-J schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:43:
[...]

DDR-800Mhz is DDR1600Mhz effectief dus ja dat gaat passen.
Fout, zoals het daar staat zijn de werkelijke waardes, dus 800MHz en1066MHz ondersteunt de cpu out of the box, die waardes moet je niet nog eens maal twee doen (anders ondersteunt ie ook 2133MHz en dat doet de cpu dus niet, zonder de boel over te klokken). Daarboven echter wordt het overklokken en is er GEEN garantie dat het werkt. Meestal is het echter geen probleem dat jer er 1600MHz in doet, in het ergste geval klokt de pc het zelf terug tot 1066 of 1333MHz.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 30-08-2013 13:06 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Bas. schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:41:
Je geheugen loopt mee met een eventuele overclock. Met een X58 platform kan je draaien op 1066, 1333 en 1600 snelheden. Mocht je dus een OC willen doen met het huidige geheugen kan je op 1066 beginnen en zal je tegen de max aanlopen rond iets boven de 1333 mhz, omdat dan je geheugen het niet meer bij kan houden.

Ga je verder niet overclocken, kan je deze gewoon op 1333mhz zetten.
Oh oke, dus mijn geheugen is wel 1333mhz maar word verlaagd naar 1066 in het moederbord.
Dat wil ik graag zeker weten voor ik geheugen bestel.
DaLoona schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:00:
[...]

[...]

Fout, zoals het daar staat zijn de werkelijke waardes, dus 800MHz en1066MHz ondersteunt de cpu out of the box, die waardes moet je niet nog eens maal twee doen (anders ondersteunt ie ook 2133MHz en dat doet de cpu dus niet, zonder de boel over te klokken). Daarboven echter wordt het overklokken en is er GEEN garantie dat het werkt. Meestal is het echter geen probleem dat jer er 1600MHz in doet, in het ergste geval klokt de pc het zelf terug tot 1066 of 1333MHz.
Als ik dus 4 modules van 1333mhz er bij doe, zullen die allemaal op de zelfde frequentie gaan? Standaard staat de frequentie op 1066 in de bios, maar dit kan verhoogd worden naar 1333mhz

Verder ben ik niet van plan te overclocken met deze setup.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
DDR3 1600Mhz is tegenwoordig standaard, maar deze kunnen allemaal perfect op lagere snelheden werken
(dus ook op 1066MHz)
let er vooral op dat het voltage 1,5V is, of nog beter, dat het op de QVL lijst staat (maar dat is misschien moeilijker aangezien het een ouder moederbord is)

als je toch niet gaat overklokken koop je best standaard geheugen van Corsair of Kingston, 99% kans dat het werkt

btw, de memory controller van intel is een echt wonderding, deze kan namelijk hybride werken: single channel, dual channel en tripple channel tegelijk, onafhankelijk van wat je er in steekt!
je hoeft dus helemaal niet 3x dezelfde dimm te hebben om triple channel te hebben
in mijn x58 zit op dit moment 3x2 + 2x4 (14GB) en dat werkt perfect

[ Voor 30% gewijzigd door catfish op 30-08-2013 17:47 ]

Pagina: 1