Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wat zoek ik
Een compacte, stille, zuinige en niet al te dure mediaspeler.

Wat heb ik staan
Samsung TV
PS3

Wat komt erbij
Humax 5200C
Synology NAS (waarschijnlijk de DS412+)

Wensen
- Het zou leuk zijn als de mediaspeler ook XBMC kan draaien.
- Aangezien de NAS al tegen de 1000 euro gaat kosten is er geen heel groot budget voor de mediaspeler, hoeveel hangt af van de mogelijkheden.
- Hij moet dus ook gaan streamen van de NAS
- Het probleem isdat de PS3 en de Humax beide geen volwaardige spelers zijn.

Wat heb ik al bekeken
- Boxee, XBMC werkt niet direct
- Zotac, leuk, maar redelijk duur
- Ik heb nu een Android 802 stick ofzo en uiteindelijk XBMC draaiend gekregen, maar zo''n gedoen met stroom en geen afstandsbediening. Dus die gaat weg.
- Pocorn Hour, redelijk duur en ik lees dat er veel bugs zijn die niet opgelost worden (A-400)
- Raspberry Pi, ik wil niet zelf bouwen

Iemand goede tips?

Youtube: DashcamNL

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik heb zelf 2 D-Link Boxee boxen en ben over deze turn key solution zeer te spreken.

Ja ze zijn relatief wat duurder, en ja de hardware zelf is wat verouderd en ja de interface zelf biedt niet de meest fancy opties zoals fan art etc en niet iedereen is te spreken over het design van het kastje zelf.

Maar.... het is wel een XBMC afgeleide, hij vreet werkelijk alles qua formaat (heb hem al 3jaar en tot nu toe heeft hij echt alles afgespeeld) en de afstandbediening is radiografisch dus je kan hem uit zicht zetten en vanuit je tuin nog bedienen als je dat wilt. Plus de interface zelf is razendsnel.

Heb hem zelf op een Synology en een Netgrear NAS aangesloten, in de woonkamer met UTP en op de slaapkamer draadloos. Hij speelt alles zonder centje pijn. Ik heb nu +/- 1500 films en een stuk of 20 series in totaal en hij vliegt overal doorheen.

Je moet hem niet voor muziek gebruiken want dat is echt een drama maar voor films en series... perfekt, precies wat je moet hebben naar mijn mening. Geen gelazer, geen 24.000 opties. Aanzetten, shares configureren, je bestanden redelijk netjes noemen voor de herkenning , en spelen. KLAAR, Ik zou het ding zelfs nog aan mijn ouders kunnen toevertrouwen. ;)

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11 12:50

Gast1981

room with a moose!

Zit zelf met ongeveer dezelfde overwegingen en opstelling :)
Momenteel is de PS3 in gebruik als mediacenter, maar ben nu wel klaar met al die beperkingen...
Heb je al eens naar de apparaten van Mede8er gekeken?
Gezien de ibood-aanbieding van gisteren (PCH A-400) ben ik wat gaan rondkijken en die Mede8er's zien er toch wel bruikbaar uit!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 21:07

kevin33

Welkom in Utopia.

Wat bedoel je met niet al te duur?

Ik heb zelf een eenvoudig pc'tje ( Atom N330, 4GB, 160GB harde schijf ) in een Nas behuizing, meeste onderdelen komen van Tweakers af, ik denk dat ik rond de € 120 kwijt was.

Draait overigens op Windows 7 met XBMC, alle films, series , muziek worden vanaf de NAS geladen, werkt perfect.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• FranenJer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-10 12:56
Is dan deze mediaplayer niks? pricewatch: Western Digital TV Live (2011)
Heb deze al een tijd en werkt erg leuk. Ik gebruik deze in combinatie met een Synology NAS en werkt zonder problemen.
Aansluiten is kinderspel.

What doesn't kill you, makes you stronger

• BlakHawk
kevin33 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:53:
Wat bedoel je met niet al te duur?

Ik heb zelf een eenvoudig pc'tje ( Atom N330, 4GB, 160GB harde schijf ) in een Nas behuizing, meeste onderdelen komen van Tweakers af, ik denk dat ik rond de € 120 kwijt was.

Draait overigens op Windows 7 met XBMC, alle films, series , muziek worden vanaf de NAS geladen, werkt perfect.
Ik zoek echt een "dom" kastje.
Ik wil geen HTPC, wordt gauw te groot.

Geen interne harddisk...
janser01 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 23:07:
Ik heb zelf 2 D-Link Boxee boxen en ben over deze turn key solution zeer te spreken.

Ja ze zijn relatief wat duurder, en ja de hardware zelf is wat verouderd en ja de interface zelf biedt niet de meest fancy opties zoals fan art etc en niet iedereen is te spreken over het design van het kastje zelf.

Maar.... het is wel een XBMC afgeleide, hij vreet werkelijk alles qua formaat (heb hem al 3jaar en tot nu toe heeft hij echt alles afgespeeld) en de afstandbediening is radiografisch dus je kan hem uit zicht zetten en vanuit je tuin nog bedienen als je dat wilt. Plus de interface zelf is razendsnel.

Heb hem zelf op een Synology en een Netgrear NAS aangesloten, in de woonkamer met UTP en op de slaapkamer draadloos. Hij speelt alles zonder centje pijn. Ik heb nu +/- 1500 films en een stuk of 20 series in totaal en hij vliegt overal doorheen.

Je moet hem niet voor muziek gebruiken want dat is echt een drama maar voor films en series... perfekt, precies wat je moet hebben naar mijn mening. Geen gelazer, geen 24.000 opties. Aanzetten, shares configureren, je bestanden redelijk netjes noemen voor de herkenning , en spelen. KLAAR, Ik zou het ding zelfs nog aan mijn ouders kunnen toevertrouwen. ;)
Dus de boxee is een XBMC afgeleide? Soort zelfde werking?
Maar las alleen wat dingetjes dat men over de GUI niet zo te spreken is...

Het draait dus geen volwaardige versie van XBMC.
FranenJer schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:58:
Is dan deze mediaplayer niks? pricewatch: Western Digital TV Live (2011)
Heb deze al een tijd en werkt erg leuk. Ik gebruik deze in combinatie met een Synology NAS en werkt zonder problemen.
Aansluiten is kinderspel.
Nice, beetje hetzelfde als dit?

pricewatch: D-Link DSM-380 Boxee Box

Beide 77 euro, maar kunnen ze exact hetzelfde? Het uiterlijk van de Boxee spreekt me wel aan... Staat net wat leuker in het zicht...

Waar ik ook nog eens naar gekeken had:

http://www.xbmc-mediaplay...c-mediaplayer-zwart-wifi/

124 euro voor een op raspberry pi gebaseerde player met behuizing en wifi.

Alleen komt de raspberry pi zo als een hobby ding over... Performed dat ding nu echt voldoende?
Voordeel is dat er wel XBMC op draait...

Qua uiterlijk gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar de Boxee, toch is die WD ook wel mooi...
En de Rasp heeft XBMC...

Pffff, enkel twijfels...

• janser01
Dus de boxee is een XBMC afgeleide? Soort zelfde werking?
Maar las alleen wat dingetjes dat men over de GUI niet zo te spreken is...

Het draait dus geen volwaardige versie van XBMC.
Het is een fork die een eigen leven is gaan leiden Wikipedia: Boxee

Maar wat wil je precies met je media speler?

De interface is subjectief en smaakgebonden, ik vind hem juist heel goed omdat het razend snel en effectief is. Geen gezeur met toeters en bellen, Boxee doet gewoon zijn dingetje heel erg goed en laat dat dingetje nu films afspelen zijn.

Wat heb je verder nodig dan:
- alle formaten afspelen
- goede film en serie herkenning via een film repository
- ondertitels zoeken en downloaden
- snelle interface
- alle aansluitingen (wifi, ethernet, SD, USB, optical out, hdmi
- radio afstandbediening met keyboard ????

Ik heb de raspberry pi draaien naast mijn Boxee, gewoon om eens te kijken of het wat is maar ik grijp toch steeds terug op de Boxee omdat het gewoon makkelijker en (veeeeel) sneller is.

Zoals gezegd, wat wil je met je media speler? Wil je een fancy flashy interface met allerlei plug ins fan art en zelf sleutelen en configureren, neem dan een pc met XBMC zodat je je daar volledig op kunt uitleven. Ben je net zo lui als ik en wil je gewoon zonder gedonder van je films en series genieten, ga dan voor de boxee.

Trouwens er is ook al een eenvoudige boxee hack uit die meer functionaliteit biedt: http://boxeed.in/

Uitgebreide youtube video over de interface met ietwat irritante stem : YouTube: Boxee Box Interface

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
- Raspberry Pi, ik wil niet zelf bouwen
:? Er is niet zo gek veel te "bouwen" aan... Je kan (als je zelfs geen software wilt installeren) gewoon een kant-en-klaar setje kopen, maar het is net zo makkelijk om even OpenElec op een SD-kaartje te gooien; dan ben je ook al klaar. Stekker erin en kijken maar...

iRacing Profiel

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:59

Vrijdag

De Zwarte

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• BlakHawk
kroegtijger schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:39:
:? Er is niet zo gek veel te "bouwen" aan... Je kan (als je zelfs geen software wilt installeren) gewoon een kant-en-klaar setje kopen, maar het is net zo makkelijk om even OpenElec op een SD-kaartje te gooien; dan ben je ook al klaar. Stekker erin en kijken maar...
Okee, ik denk dat ik twee functionele zaken door elkaar heen aan het halen ben...

Voordeel van Rasp pi: XBMC is erop te draaien.
Voordeel van de WD Live TV is dat er een Netflix app voor uitkomt.

De vraag is dan dus eigenlijk: Speelt de WD live tv net zoveel video formaten af als de rasp pi met xbmc?
En voldoet de WD live tv kwa interface en opties net zo als XBMC?

Ik ben in principe tevreden over XBMC, maar dat sluit andere opties zeker niet uit!

Op dit moment neig ik toch naar de Western digital, om Netflix en het uiterlijk van de box zelf, daarnaast zit er standaard een afstandsbediening bij de WD.

Maar hoe zit het met de afspeelformaten tussen die twee?
janser01 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:00:
Het is een fork die een eigen leven is gaan leiden Wikipedia: Boxee

Maar wat wil je precies met je media speler?
Nou het belangrijkste is dat ik nu niet echt een mediaspeler heb en dat ik vaak mijn laptop met HDMI aansluiting op de TV aansluit. Content staat nu toch op mijn laptop.

Echter ben ik van plan een Synology NAS te gaan kopen. Dus het word redelijk omslachtig als ik weer spullen op mijn laptop ga zetten om af te spelen.

Daarnaast denk ik dat door de nieuwe mogelijkheden op de NAS, ik de player in de toekomst vaak ga gebruiken (door sickbeard bijvoorbeeld)
De interface is subjectief en smaakgebonden, ik vind hem juist heel goed omdat het razend snel en effectief is. Geen gezeur met toeters en bellen, Boxee doet gewoon zijn dingetje heel erg goed en laat dat dingetje nu films afspelen zijn.
Okee, ook 1080P?
Wat heb je verder nodig dan:
- alle formaten afspelen
- goede film en serie herkenning via een film repository
- ondertitels zoeken en downloaden
- snelle interface
- alle aansluitingen (wifi, ethernet, SD, USB, optical out, hdmi
- radio afstandbediening met keyboard ????
Je hebt gelijk, meer heb ik niet nodig, alleen is de netflix app wel een voordeeltje bij WD.
Stel dat ik Netflix ga gebruiken, waarvan ik de kans op dit moment 50/50 acht. Dan is het een "nice to have" feature.
Ik heb de raspberry pi draaien naast mijn Boxee, gewoon om eens te kijken of het wat is maar ik grijp toch steeds terug op de Boxee omdat het gewoon makkelijker en (veeeeel) sneller is.
Okee, goede info!
Zoals gezegd, wat wil je met je media speler? Wil je een fancy flashy interface met allerlei plug ins fan art en zelf sleutelen en configureren, neem dan een pc met XBMC zodat je je daar volledig op kunt uitleven. Ben je net zo lui als ik en wil je gewoon zonder gedonder van je films en series genieten, ga dan voor de boxee.
Nee, een HTPC wordt te duur. De NAS gaat me al veel te veel geld kosten, dus het moet echt goedkope player worden. De 77 euro voor de boxee en WD live tv vind ik een leuke prijs.
Trouwens er is ook al een eenvoudige boxee hack uit die meer functionaliteit biedt: http://boxeed.in/

Uitgebreide youtube video over de interface met ietwat irritante stem : YouTube: Boxee Box Interface
Dus eigenlijk ben ik weer terug bij af? ;)

Denk dat ik de rasp pi voor nu even laat schieten en de boxee of WD live tv wil.

Ik neig op dit moment naar WD live tv. Dan kan ik altijd nog bij een nieuwe tv boven, de boxee ernaast kopen. Maar dat wordt ergens volgend jaar ;)

• BlakHawk
Hmmm, de boxee is nu geen 77 euro meer, misschien een foutje vorige week?
Dat maakt de keuze voor de WD makkelijker.

Kan iemand nog antwoord geven op de vraag van formaten?
Spelen ze beide evenveel af?

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:45

Wvr

ik heb nu zins 2/3 weken een XtreamerTV in combinatie met een NAS en ik vindt het een top apperaat, het speel echt (bijna) alles af.

• kroegtijger
dfrenner schreef op zondag 01 september 2013 @ 09:19:
[...]

Okee, ik denk dat ik twee functionele zaken door elkaar heen aan het halen ben...

Voordeel van Rasp pi: XBMC is erop te draaien.
Voordeel van de WD Live TV is dat er een Netflix app voor uitkomt.

De vraag is dan dus eigenlijk: Speelt de WD live tv net zoveel video formaten af als de rasp pi met xbmc?
En voldoet de WD live tv kwa interface en opties net zo als XBMC?

Ik ben in principe tevreden over XBMC, maar dat sluit andere opties zeker niet uit!

Op dit moment neig ik toch naar de Western digital, om Netflix en het uiterlijk van de box zelf, daarnaast zit er standaard een afstandsbediening bij de WD.

Maar hoe zit het met de afspeelformaten tussen die twee?
Voor netflix is gewoon een addon beschikbaar in XBMC.
Wat betreft afspeel-formaten is XBMC bijna onovertroffen. Er is vrijwel geen formaat dat niet wil afspelen. De bediening van een Pi is nog eenvoudiger dan bij een WD Live, aangezien de pi CEC ondersteund en je dus gewoon de remote van je TV of receiver kan gebruiken om je Pi te besturen. Geen additionele remote, maar sturing via de HDMI-kabel naar je Pi. Je kan de Pi dus volledig uit het zicht achter je TV gooien en nog steesd volledig bedienen.
Nou het belangrijkste is dat ik nu niet echt een mediaspeler heb en dat ik vaak mijn laptop met HDMI aansluiting op de TV aansluit. Content staat nu toch op mijn laptop.

Echter ben ik van plan een Synology NAS te gaan kopen. Dus het word redelijk omslachtig als ik weer spullen op mijn laptop ga zetten om af te spelen.

Daarnaast denk ik dat door de nieuwe mogelijkheden op de NAS, ik de player in de toekomst vaak ga gebruiken (door sickbeard bijvoorbeeld)
Juist in combinatie met een NAS (en zeker een NAS als Synology) is een XBMC-based device ideaal. Je kan dan namelijk een MySQL database erop laten draaien en je media-database daar neerzetten. Bij meerdere devices gebruiken ze dan allemaal dezelfde databases. Zet je dan op TV 1 je film op pauze, dan kan je op TV 2 weer verder kijken waar je bent gebleven. ideaal voor bijvoorbeeld woonkamer en slaapkamer.
Okee, ook 1080P?
:Y De Boxee is gebaseerd op XBMC. Nadeel ervan is dat de ontwikkeling gestopt is, en je dus steeds vaker tegen problemen zult aanlopen met addons e.d. die alleen voor nieuwere versies functioneert. Samsung schijnt met Boxee dit weer in zn eigen devices te willen gaan verwerken, dus mogelijk dat er in de toekomst nog wel eens wat ontwikkeling voor zal komen, maar of en wanneer dat gebeurt is onduidelijk.
[...]

Je hebt gelijk, meer heb ik niet nodig, alleen is de netflix app wel een voordeeltje bij WD.
Stel dat ik Netflix ga gebruiken, waarvan ik de kans op dit moment 50/50 acht. Dan is het een "nice to have" feature.

[...]

Okee, goede info!
Een goed ingerichte Pi met recente software-versie werkt prima. Ik draai nu zelf OpenElec 3.0.6 erop icm een MySQL database, en dat functioneert prima. De traagheid die beschreven word was met name in het begin nogal een issue, maar met de recente releases speelt dat eigenlijk amper nog.
[...]

Nee, een HTPC wordt te duur. De NAS gaat me al veel te veel geld kosten, dus het moet echt goedkope player worden. De 77 euro voor de boxee en WD live tv vind ik een leuke prijs.

[...]

Denk dat ik de rasp pi voor nu even laat schieten en de boxee of WD live tv wil.

Ik neig op dit moment naar WD live tv. Dan kan ik altijd nog bij een nieuwe tv boven, de boxee ernaast kopen. Maar dat wordt ergens volgend jaar ;)

iRacing Profiel

• BlakHawk
kroegtijger schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:35:
Voor netflix is gewoon een addon beschikbaar in XBMC.
Wat betreft afspeel-formaten is XBMC bijna onovertroffen. Er is vrijwel geen formaat dat niet wil afspelen. De bediening van een Pi is nog eenvoudiger dan bij een WD Live, aangezien de pi CEC ondersteund en je dus gewoon de remote van je TV of receiver kan gebruiken om je Pi te besturen. Geen additionele remote, maar sturing via de HDMI-kabel naar je Pi. Je kan de Pi dus volledig uit het zicht achter je TV gooien en nog steesd volledig bedienen.
Denk ik er een beetje uit te zijn, zet jij me weer terug bij af ;)
Dank voor je reactie.

Het punt is, ik heb zo'n TV stick iets met 802 ofzo.
Daar draait android op en uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om XBMC te laten draaien, maar streamen werkt niet echt geweldig. Stroom via USB, waar de tv niet voldoende levert over zijn usb port lijkt het. Te veel gedoe zeg maar...

Maar er zijn dus PI's, die kant en klaar leverbaar zijn met XBMC heb ik begrepen.

Hoeveel moet ik zelf nog tweaken om CEC aan de praat te krijgen? Werkt dat met alle TV's?
(5 jaar oude samsung)
Juist in combinatie met een NAS (en zeker een NAS als Synology) is een XBMC-based device ideaal. Je kan dan namelijk een MySQL database erop laten draaien en je media-database daar neerzetten. Bij meerdere devices gebruiken ze dan allemaal dezelfde databases. Zet je dan op TV 1 je film op pauze, dan kan je op TV 2 weer verder kijken waar je bent gebleven. ideaal voor bijvoorbeeld woonkamer en slaapkamer.
Dan moet ik natuurlijk ook in mijn slaapkamer een PI hebben draaien ;)
Maar goed, ik ben wel te spreken over de werking van XBMC.

Het probleem is dat de desktop versie van XBMC op mijn Windows 7 laptop ook niet vlekkeloos werkt helaas. Loopt iedere keer vast en dan moet ik weer opnieuw installeren.
:Y De Boxee is gebaseerd op XBMC. Nadeel ervan is dat de ontwikkeling gestopt is, en je dus steeds vaker tegen problemen zult aanlopen met addons e.d. die alleen voor nieuwere versies functioneert. Samsung schijnt met Boxee dit weer in zn eigen devices te willen gaan verwerken, dus mogelijk dat er in de toekomst nog wel eens wat ontwikkeling voor zal komen, maar of en wanneer dat gebeurt is onduidelijk.
Okee dank voor de info.
Maar ik heb dus geen aparte muis en toetsenbord nodig om de PI te besturen volgens jou?
Ik ga dat toch eens nader bekijken: CEC
Een goed ingerichte Pi met recente software-versie werkt prima. Ik draai nu zelf OpenElec 3.0.6 erop icm een MySQL database, en dat functioneert prima. De traagheid die beschreven word was met name in het begin nogal een issue, maar met de recente releases speelt dat eigenlijk amper nog.
In hoeverre is een goed ingerichte Pi kant en klaar te kopen en hoeveel moet ik zelf nog doen?

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

De Pi uitproberen is mijn tip.

Pi koop je voor 37,-
SD kaartje (Icidu 4gb class 10) voor zo'n 8,-
Een behuizing is ook wel ergens te vinden voor 6,-
Voeding en micro USB bij de action voor ca. 4,-
MPEG2 licentie 3,-

Klaar ben je.

Even installeren en instellen en klaar.

Bevalt het niet, dan zet je de boel te koop en raak je het snel kwijt zonder al te veel verlies.

Leuk spul!

Te koop....

• kroegtijger
dfrenner schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:33:
[...]

Denk ik er een beetje uit te zijn, zet jij me weer terug bij af ;)
Dank voor je reactie.

Het punt is, ik heb zo'n TV stick iets met 802 ofzo.
Daar draait android op en uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om XBMC te laten draaien, maar streamen werkt niet echt geweldig. Stroom via USB, waar de tv niet voldoende levert over zijn usb port lijkt het. Te veel gedoe zeg maar...

Maar er zijn dus PI's, die kant en klaar leverbaar zijn met XBMC heb ik begrepen.

Hoeveel moet ik zelf nog tweaken om CEC aan de praat te krijgen? Werkt dat met alle TV's?
(5 jaar oude samsung)
Ook voor de Pi geldt dat je voldoende voeding moet leveren. Over het algemeen is dat niet zo'n issue. Er zijn volop adapters voor verkrijgbaar. De ervaring leert dat met name de adapter voor een iPad erg succesvol is, daar die 2.5A kan leveren over USB, en de Pi (volgens de specs) met 0.7A af kan. Je hebt dan dus ruim voldoende voeding, maar ook op andere adapters wil het prima werken, mits ze voldoende ampèrage kunnen leveren en stabiel genoeg zijn. Zelf gebruik ik HTC telefoon-laders en heb daarmee nooit problemen met stabiliteit.
CEC werkt (in OpenElec 3) direct out-of-the-box. Of je TV ermee kom kan gaan is natuurlijk altijd even de vraag, maar als het ding CEC volgens het "normale" protocol ondersteund (met name LG staat bekend om nog wel eens te willen afwijken hiervan), dan zou het goed moeten gaan.
Dan moet ik natuurlijk ook in mijn slaapkamer een PI hebben draaien ;)
Leuke uitbreiding voor in de toekomst lijkt me?
Maar goed, ik ben wel te spreken over de werking van XBMC.

Het probleem is dat de desktop versie van XBMC op mijn Windows 7 laptop ook niet vlekkeloos werkt helaas. Loopt iedere keer vast en dan moet ik weer opnieuw installeren.
Dat lijkt me weinig met XBMC van doen te hebben. Stabiliteit van XBMC (zeker Frodo 12.2) is imho prima. Alle problemen die ik er tot nu toe mee gezien heb zijn vrijwel altijd te herleiden naar het OS waar het op draait of plugins (die vaak niet door XBMC zelf zijn uitgegeven), en niet zozeer XBMC zelf. Met een clean install zou het goed moeten gaan. In het geval van de Pi heb je (zeer waarschijnlijk) een dedicated OS waar weinig mis mee zou moeten gaan.
Okee dank voor de info.
Maar ik heb dus geen aparte muis en toetsenbord nodig om de PI te besturen volgens jou?
Ik ga dat toch eens nader bekijken: CEC
:N Mijn Pi in de slaapkamer heeft zelfs nog nooit een toetsenbord of muis gezien... (nu ik er over nadenk... Ik weet niet eens of de USB-poorten het wel doen, aangezien ik ze nog nooit nodig heb gehad :+ ). Als je voor een Pi in "losse onderdelen" kiest, hoef je alleen maar een klein beetje software op je laptop te downloaden, SD-kaartje erin steken en imagen met de software en in je Pi plaatsen en klaar ben je. Updates zijn heel eenvoudig uit te rollen door de files in een folder op je Pi te gooien en te rebooten. De rest gaat vanzelf. Zijn volop handleidingen te vinden, maar de meest simpele vanuit een Windows-omgeving is imho nog wel deze:
http://squirrelhosting.co...osting-blog-info.php?id=9
[...]

In hoeverre is een goed ingerichte Pi kant en klaar te kopen en hoeveel moet ik zelf nog doen?
je kan kant-en-klare setjes kopen met voeding, SD, Pi en behuizing waarbij alle software er al op staat. Daar betaal je natuurlijk ook wel weer iets voor, en om eerlijk te zijn is de installatie dermate eenvoudig, dat het imho slimmer is om de losse onderdelen zelf te kopen en de software er even op te gooien. Veel meer is er niet voor nodig.
Je kan ook even in de V&A rondkijken voor een 2e hands Pi. Dan heb je voor weinig iets waar je even mee kan testen of het bevalt.

iRacing Profiel

• kroegtijger
albino71 schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:41:

Pi koop je voor 37,-
MPEG2 licentie 3,-

Klaar ben je.

Bevalt het niet, dan zet je de boel te koop en raak je het snel kwijt zonder al te veel verlies.

Leuk spul!
Helemaal mee eens inderdaad. Door de lage investering kan je je amper een breuk vallen erop

iRacing Profiel

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb ook sinds kort een Raspberry met XBMC (OpenElec). Draait prima! Zoals je zelf waarschijnlijk al weet, haalt XBMC informatie vanaf het internet zoals afbeeldingen en covers enzo. Dit duurt over het algemeen wel iets langer dan een snelle HTPC. Maar er is een optie die je uit kan zetten waardoor de Raspberry veel sneller wordt:

Instellingen -> Video -> Bestandslijsten. Daar staat ergens een optie standaard aan gevinkt om de codec uit te lezen als XBMC de informatie ophaalt. Voor een (snellere) HTPC geen probleem, maar een Raspberry is hier te sloom voor. Als je deze optie dus uitvinkt, dan wordt de codec pas berekend als je het bestand gaat afspelen. Ik heb een bibliotheek met zo'n 5000 bestanden (Series) en met de optie aangevinkt was de Raspberry hier de hele nacht mee bezig. Na het uit vinken slechts een uurtje... een enorme tijdswinst als je het mij vraagt!

Nu als er nieuwe bestanden worden toegevoegd dan is hij in hooguit een minuutje klaar omdat de codec niet berekend hoeft te worden. Ik ben nu super tevreden met de Raspberry en zou niet meer terug willen!

Wel een opmerking dat de Raspberry niet goed DVD's afspelen ondersteund. Ik heb vrijwel alleen maar mkv bestanden, maar mocht er toch een DVD zijn dan zet ik deze eerst om met DVD2MKV. Dit duurt ongeveer maar 5 minuten, dus dat is ook het probleem niet...

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• kroegtijger
Mick1990 schreef op maandag 02 september 2013 @ 12:21:
Ik heb ook sinds kort een Raspberry met XBMC (OpenElec). Draait prima! Zoals je zelf waarschijnlijk al weet, haalt XBMC informatie vanaf het internet zoals afbeeldingen en covers enzo. Dit duurt over het algemeen wel iets langer dan een snelle HTPC. Maar er is een optie die je uit kan zetten waardoor de Raspberry veel sneller wordt:

Instellingen -> Video -> Bestandslijsten. Daar staat ergens een optie standaard aan gevinkt om de codec uit te lezen als XBMC de informatie ophaalt. Voor een (snellere) HTPC geen probleem, maar een Raspberry is hier te sloom voor. Als je deze optie dus uitvinkt, dan wordt de codec pas berekend als je het bestand gaat afspelen. Ik heb een bibliotheek met zo'n 5000 bestanden (Series) en met de optie aangevinkt was de Raspberry hier de hele nacht mee bezig. Na het uit vinken slechts een uurtje... een enorme tijdswinst als je het mij vraagt!
Dit is dan gelukkig ook maar een 1-malige actie die je hoeft te doen om je library te laten vullen. Bij mij was hij op de Pi er ook ruim 1,5 dag mee bezig. Daarna database leeg gegooid (mysql) en dezelfde actie op de HTPC gedaan; duurde toen 'slechts" 2 uur.
Wat natuurlijk ook een mogelijkheid voor TS biedt; de database vanaf de laptop vullen en daarna op de Pi gebruiken. Werkt vlekkeloos, mits je maar dezelfde versies gebruikt. Je Pi hoeft dan alleen maar de thumbnails / fanart op te halen. Let wel op dat je de database wel shared, maar de thumbnails niet. De performance stort dan echt enorm in.
Ook zullen niet alle addons even vlekkeloos op de Pi willen draaien. Zo heb ik XOT:uzg er nog niet werkend op, en ook 1Channel gaat vermoed ik niet werken (maar moet ik nog testen).
Andere addons zoals youtube, autolibrary-updates, Nederland24 etc geven weer geen enkel probleem. Waar dat precies in zit weet ik nog niet (nog niet genoeg in verdiept).
Nu als er nieuwe bestanden worden toegevoegd dan is hij in hooguit een minuutje klaar omdat de codec niet berekend hoeft te worden. Ik ben nu super tevreden met de Raspberry en zou niet meer terug willen!

Wel een opmerking dat de Raspberry niet goed DVD's afspelen ondersteund. Ik heb vrijwel alleen maar mkv bestanden, maar mocht er toch een DVD zijn dan zet ik deze eerst om met DVD2MKV. Dit duurt ongeveer maar 5 minuten, dus dat is ook het probleem niet...
De Pi heeft wat moeite met ISO's; niet zozeer met Dvd's zelf. Als je direct op de VIDEO_TS folder afspeelt werkt het prima, maar als je eerst een ISO moet openen schiet het ding wat te kort (overigens duurt het met de HTPC ook even voordat een ISO die shared op het netwerk staat wil starten). Gelukkig kom je steeds minder ISO's tegen, en is het omzetten een relatief eenvoudige en eenmalige actie.

iRacing Profiel

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb de MPEG2 licentie en gebruik makemkv om iso's en dvd's naar mkv container om te zetten.

Gaat razendsnel (ca. 2 minuten) omdat de codec niet wijzigt.
Daarnaast kun je meteen de overbodige menu's, talen en subs weghalen.

Ideaal!

Je library scnannen kan idd via je pc.
Zet je daarna je userdata map over en klaar ben je.

Wekr je met een shared library (dus een mysql db op je nas), dan werkt dit ook prima.

XBMC wat sneller maken op de Pi kan op verschillende manieren.

Je kunt qua skin Amber of Confluence Modified draaien. Dat helpt al.
Verder wat eyecandy verminderen en NFS gebruiken.

Bekijk anders eens het XBMC op de Pi topic.

[ Voor 15% gewijzigd door albino71 op 02-09-2013 13:23 ]

Te koop....

• BlakHawk
albino71 schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:41:

Pi koop je voor 37,-
MPEG2 licentie 3,-

Klaar ben je.

Leuk spul!
Waar koop je die normaal gesproken?
Deze is wat duurder doordat zaken in elkaar gezet zijn en openelec voorgeinstalleerd is. Inclusief 300mbit wifi voor 85 euro...

http://www.sossolutions.nl/product.php?id_product=9324335
kroegtijger schreef op maandag 02 september 2013 @ 12:07:
je kan kant-en-klare setjes kopen met voeding, SD, Pi en behuizing waarbij alle software er al op staat. Daar betaal je natuurlijk ook wel weer iets voor, en om eerlijk te zijn is de installatie dermate eenvoudig, dat het imho slimmer is om de losse onderdelen zelf te kopen en de software er even op te gooien. Veel meer is er niet voor nodig.
Je kan ook even in de V&A rondkijken voor een 2e hands Pi. Dan heb je voor weinig iets waar je even mee kan testen of het bevalt.
Dank voor de info, ik ga eens rondkijken :)
albino71 schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:20:
Ik heb de MPEG2 licentie en gebruik makemkv om iso's en dvd's naar mkv container om te zetten.

Gaat razendsnel (ca. 2 minuten) omdat de codec niet wijzigt.
Daarnaast kun je meteen de overbodige menu's, talen en subs weghalen.

Ideaal!

Je library scnannen kan idd via je pc.
Zet je daarna je userdata map over en klaar ben je.

Wekr je met een shared library (dus een mysql db op je nas), dan werkt dit ook prima.

XBMC wat sneller maken op de Pi kan op verschillende manieren.

Je kunt qua skin Amber of Confluence Modified draaien. Dat helpt al.
Verder wat eyecandy verminderen en NFS gebruiken.

Bekijk anders eens het XBMC op de Pi topic.
Misschien ga ik in eerste instantie toch voor een PI.
Ik ga V/A eens erop naslaan, maar waar kopen jullie hem voor 37 euro?

Laat maar, daar hebben we natuurlijk de pricewatch voor 8)7

• janser01
Wat je ook beslist, laat eens weten wat je uiteindeiljk hebt gedaan en hoe het bevalt. Dat soort feedback mis ik vaak in fora.

Ik zag dat je nog een paar vragen had:
daarnaast zit er standaard een afstandsbediening bij de WD.
Zit ook op de boxee maar dan radiografisch O-)
Okee, ook 1080P?
Geen centje pijn
... alleen is de netflix app wel een voordeeltje bij WD.
Stel dat ik Netflix ga gebruiken, waarvan ik de kans op dit moment 50/50 acht. Dan is het een "nice to have"
Op Boxee kan je ook allerlei kanalen installeren. Wellicht dat er ook iets voor netflix is. Ik weet dat US modellen die mogelijkheid hebben. Daar moet je zelf induiken
Als ik je commentaar zo doorlees dan denk dat je de keuze al hebt gemaakt maar je hebt het zelf nog niet door :9

Maar waarom neem je beide spelers niet even op proef? Gewoon online bestellen en als het niet bevalt dan stuur je hem terug. (Wel netjes uit en inpakken) Je hebt toch de wettelijke x dagen bedenk tijd? Het enige wat je dat extra kost is het terugsturen. Maar goed dan heb je wel de, voor jouw, beste keuze gemaakt....

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Rpi in elkaar zetten stelt niets voor.

Dus zoek je spullen bij elkaar en doe de install en config zelf.
SD kaart installeren kun je zelf ook, en anders wil ik je wel helpen.

Te koop....

• Mick1990
  • Niet online
[b][message=40808629,noline]kroegtijger schreef op maandag 02 september 2013 @

De Pi heeft wat moeite met ISO's; niet zozeer met Dvd's zelf. Als je direct op de VIDEO_TS folder afspeelt werkt het prima, maar als je eerst een ISO moet openen schiet het ding wat te kort (overigens duurt het met de HTPC ook even voordat een ISO die shared op het netwerk staat wil starten). Gelukkig kom je steeds minder ISO's tegen, en is het omzetten een relatief eenvoudige en eenmalige actie.
Bij mij is het tot zover nog niet gelukt om DVD's af te spelen, zowel ISO als VIDEO_TS formaat. Al moet ik zeggen dat ik maar vijf DVD's heb geprobeerd waaronder twee films en drie serie DVD's. Maar ik wil het risico niet nemen en zet ze gewoon om naar MKV, scheelt meteen weer ruimte op mijn NAS ;)

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mick1990 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:39:
Bij mij is het tot zover nog niet gelukt om DVD's af te spelen, zowel ISO als VIDEO_TS formaat. Al moet ik zeggen dat ik maar vijf DVD's heb geprobeerd waaronder twee films en drie serie DVD's. Maar ik wil het risico niet nemen en zet ze gewoon om naar MKV, scheelt meteen weer ruimte op mijn NAS ;)
Heb je wel de Mpeg2 licentie gekocht?

Te koop....

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:56:
[...]

Ik zoek echt een "dom" kastje.
Ik wil geen HTPC, wordt gauw te groot.

Geen interne harddisk...
Ik heb laatst een pricewatch: Popcorn Hour PopBox V8 gekocht, dat werkt echt prima (ik heb een Synology DS410). Via marktplaats had ik er eentje gevonden van Coolblue voor 70 euro (die was retour gekomen), en daar zat nog 22 maanden garantie op.

Geen XMBC overigens, maar ik persoonlijk mis dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door pven op 02-09-2013 14:59 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• kroegtijger
albino71 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:40:
[...]

Heb je wel de Mpeg2 licentie gekocht?
Da's wel essentieel inderdaad

iRacing Profiel

• Mick1990
  • Niet online
Ja, die heb ik ;) anders zouden de omgezette mkv's ook niet werken

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 22:14
Ik ben ook opzoek

Momenteel gebruik ik een boxee... Maar eerlijk gezegd ben ik helemaal weg van Xbmc.

Ik zoek een systeem waar ik xbmc op kan draaien. Niet veel groter als een boxee. Iets wat ik op me tv kan aansluiten. Daarnaast wil dat het sabnzdb, couchpatato etc kan draaien, dit kan eventueel op een nas/laptop (liever niet) .Een raspberry ziet erg goed uit maar toch wat te traag volgens reviews. Heb ook al gekeken naar een Mac mini. Maar dat is toch erg duur.

Ik zoek iets van een htpc, mini pc wat niet te groot is en ongeveer 200euro max kost. Heeft iemand een idee waar ik naar kan zoeken?

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:58
Ik weet dat de ultieme mediaplayer nog niet bestaat maar ik ben op zoek naar een mediaplayer welke de volgende opties in zich heeft:
- full hd + 3D
- Kan als NAS functioneren
- Heeft een app om foto's die erop staan op je mobile device te tonen cq. streamen. (Het gaat dan om foto's) in de vorm van een private sharecloudunitapparaattoestel.

Zit zelf tussen een Mede8er 3D speler of de WD TV Live (2011) te denken. Weet iemand van jullie of deze de bovenstaande wensen van mij voldoen?

[ Voor 23% gewijzigd door Eskiya op 11-09-2013 14:23 ]

Pagina: 1