Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtig maar portable voor Technische studie

Pagina: 1
Acties:

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik mij gewaagd aan het kopen van een nieuwe laptop, zie mijn topic: €1000 technische studie laptop
Echter ben ik er toen niet uitgekomen en heb ik besloten om te wachten. Vanwege ''overzichtelijkheidsredenen'' maak ik nu een nieuw topic.

Waarvoor wil ik de laptop gebruiken:

De studie die ik ga doen is Lucht en Ruimtevaarttechniek, hiervoor moet je een laptop hebben. Af en toe zullen we CAD (Catia) gebruiken maar vaker matlab. Het meeste waar ''we'' de laptop voor zullen gebruiken is tekstverwerken en internetten. De TU Delft beschikt zelf ook over computers waar je eventueel CAD-werk op zou kunnen doen, maar het is gewoon handig als je dat op je eigen laptop kan doen aangezien er maar weinig computers zijn op de TU waar je gebruik van kan maken (als iedereen bezig is met een project).
Ik zal niet veel gamen op deze laptop maar af en toe call of duty, battlefield, gta 5 kan toch wel even wat tijd doden.
De laptop gaat wel elke dag mee heen en terug, dus van huis, naar huis: Met de fiets en de trein.

De computer die ik nu heb bevat een 2500k@4,4ghz en een 7950 1150/1375 om mee te gamen. In prencipe zou ik ook op deze computer kunnen Cadden...

Eisen:

Redelijke bouwkwaliteit
Redelijk goede grafische kaart
Goed scherm, op het scherm wil ik niets korten.
Lekker toetsenbord
Relatief stil
15 inch
relatief mobiel, maar dat heb je meestal met een 15 inch
Geen Medion of acer

Budget:
Het budget wat ik heb is +- 1000 euro
Het liefst lager, want alles wat ik kan besparen wordt gestoken in de studie.

Wat ga ik erbij kopen:
Een 128 GB SSD, waarschijnlijk wordt dit de crucial m500 of de samsung evo. Ik zal dan de dvd speler weghalen zodat de SSD op de sata3 aansluiting komt.

Wat heb ik zelf al gevonden:

De veelgenoemde asus n56 voor 900 euro:
De asus heeft een goede bouwkwaliteit, throttled niet, i7 3630, nvidia 740 2gb ddr3, erg goed scherm. De laptop gaat 6 uur mee op een accu als je een beetje tekstverwerkt, laptop ziet er mooi uit.
Nadelen: gt 740m is niet echt een sterke gpu http://www.notebookcheck....orce-GT-650M.71887.0.html
Ik zal er waarschijnlijk een beter intel wifi-kaartje bij kopen.

De hp elitebook 8570W van de TU Delft voor 1000 euro:
Zeer goede bouwkwaliteit, is relatief zwaar (3kg), ziet er lomp uit, kan throttlen hoewel dit niet zeker is. Anandtech zegt namelijk van wel maar notebookcheck niet: http://www.notebookcheck....ABD-Notebook.94852.0.html http://www.anandtech.com/...he-other-side-of-the-coin
De Gpu is geoptimaliseerd voor Catia en voor games iets beter, batterijduur is iets korter dan die van de asus.

Ik kan ook voor een goedkopere laptop gaan of voor een ultrabook. Catia gebruik je niet vaak maar je moet het wel gebruiken daarentegen gebruik je matlab wel vaak.

Wat ik niet ga kopen:
Lenovo y510p/500 Ondanks de goede componenten die erin zitten vind ik het toetsenbord absoluut niet lekker typen, het heeft m.i. een plasticfantastic toetsenbord.

brilsmurfje zei echter dit:
brilsmurfffje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 08:24:
Op L&R heb je geen cad laptop nodig. De lessen CAD die je krijgt doe je op de pc's van de TU. In een eerste jaars project moet je een model met Catia maken. Aangezien dit best wel saai is doet meestal 1 iemand in je project groep van 9 dit.
Omdat de project uren verplichte kost zijn en je dan 4 uur lang in een gebouw moet zitten kan ik je aanraden om een laptop te nemen met een flinke accu duur (thinkpad) zodat je geen adapters mee hoeft te zeulen naar de uni.

Op een Quadro kan je inderdaad gewoon gamen, het is maar iets trager.

Is niet mogelijk bij L&R omdat je verplichte project sessies hebt en je geacht wordt hierin je project te doen.

Dat spul dat je met Catia doet stelt geen donder voor, zelfs voor het project gaat het over een assembly van 15 parts oid. Het verschil tussen een K1000M en een K2000M in catia ga je pas bij assembly's van meer dan 1000 parts merken volgens een sales rep van Lenovo.
De lessen Catia moet je zowieso op TU computers doen. En je krijgt enkel in je eerste jaar Catia. Je leert daarna Python maar dit draait zowieso op 1 core dus dan heb je meer aan turboboost processor.

[ Voor 22% gewijzigd door Frozen op 28-08-2013 14:23 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Heb ik al gezien, maar heb ik afgedaan. De reden waarom is omdat het een i5 ULV dual core is, en ik denk dat matlab en catia liever willen dat ik een quadcore heb. Idem voor de Sony Vaio SVS15.

Daarentegen zegt brilsmurfje weer dat je catia helemaal niet op je laptop gaat gebruiken :S

[ Voor 13% gewijzigd door Frozen op 26-08-2013 16:25 ]

• AJbeats
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05-2021
Ik weet niet of je nu dringend een notebook nodig hebt, ik wacht zelf op de grootschalige releases van haswell notebooks. Over 2 week hopelijk ook die nieuwe macbook pro _/-\o_ maar ik denk niet dat je dat interessant vindt :P . Ik zag even snel dat Asus de N550JV staan en dit lijkt mij wel wat voor jou. De notebooks nu op de markt zijn goed maar als het kan kun je het best even wachten op de releases in het najaar.

[ Voor 7% gewijzigd door AJbeats op 26-08-2013 20:10 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
AJbeats schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:33:
Ik weet niet of je nu dringend een notebook nodig hebt, ik wacht zelf op de grootschalige releases van haswell notebooks.
Over 2 week hopelijk ook die nieuwe macbook pro maar ik denk niet dat je dat interessant vindt. Ik zag even snel dat Asus de N550JV laatst heeft aangekondigd en dit lijkt mij wel wat voor jou. De notebooks nu op de markt zijn goed maar als het kan kun je het best even wachten.

AJ
De asus n550jv throttled onder load, en dat is niet echt iets waar ik op zit te wachten. Verder is het IPS scherm wat erin zit één van de slechtste ips schermen op de markt, dus daar doe je het ook niet voor. De prijs vind ik zelf echter aan de hoge kant, 1150 voor een laptop die op de cpu en gpu slechter is dan de n56.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Bump
Ik heb met nog iemand gesproken die zegt dit:
Ik gebruik Catia alleen nog voor projecten. Denk dat het niet noodzakelijk is om een high end te kopen, maar ach hij kost maar 300 e meer ofzo toch?
En over de 8570W:
Ja je moet maar kijken, ik zet er 1 keer in de 3 maanden even de stofzuiger op
dan is dat overhit probleem ook weer opgelost
mijne is trouwens nog nooit uitgevallen omdat ie te heet was
Maar wat zal ik nou kiezen:
1000 Lomp, groot, kans op oververhitting maar wel met nvidia quadro (voor die paar keren dat ik cad gebruik)
833 Redelijk goed uitziend, goede koeling, met een gt 740m
Ultrabook?

De vraag is dus, wil ik 100 euro meer uitgeven voor een laptop die iets lomper is, maar wel een nvidia quadro (workstation) videokaart heeft, maar volgens sommige reviews wel oververhit kan raken?

[ Voor 32% gewijzigd door Frozen op 28-08-2013 14:24 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik heb me bedacht, de lenovo y510p of y500 mag wel, echter dan alleen de versie met 1gpu. De y510 kan ik bij campusshop kopen voor 950 euro. Als ik dan een probleem met de laptop heb heb ik binnen een dag een vervangend exemplaar.

Pagina: 1