Nieuw moederbord met bios van ander moederbord geleverd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb met mijn nieuw systeem heel wat spontante crashes zoals beschreven in dit topic.

Ik heb FM2-A75MA-E35 besteld en op de doos staat ook dit model vermeld en de foto's komen ook overeen met hoe het bord eruit ziet.

Na dus 2 dagen troubleshooten rond de resets toch maar even een Bios update willen doen, dit ging niet, mijn moederbord werd niet ondersteund (ik probeerde de update voor FM2-A75MA-E35 toe te passen.

Nu blijkt het volgende
Diverse uttilities in Windows melden dat het model van het moederbord FM-2A75IA-E53 is, een ITX moederbord, ik heb echter wel duidelijk een µATX moederbord, maar dit zou wel verklaren waarom ik de bios update niet kan doen.
In het Bios is een optie om bluetooth in te schakelen en wireless in te schakelen terwijl de FM2-A75MA-E35 dit niet heeft, de ITX versie, de /FM2-A75IA-E53 heeft dit echter wel.

Dus hebben ze in de fabriek gewoon Bios van een ander moederbord op mijn moederbord geflashed? Of heeft een gebruiker dit perongeluk gedaan, RMA gestuurd en heeft de winkel mij een tweedehands bord gestuurd?

Ik heb zo het gevoel dat de crashes hier ook aan gerelateerd zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40
Hmmm, heb je nog garantie op het moederbord? Ik zou de kwestie dan bij de verkopende partij neerleggen. Als het een losse BIOS chip is, die je in het bord kan drukken, dan kan je MSI nog aanschrijven.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Het bord is 2 dagen oud, Maar heb geen zin om verzendkosten van België naar Nederland te betalen (18euro) (Komplett) voor een bord van een dikke 50 euro. Geen enkele Belgische webwinkel had het jammer genoeg op voorraad of kon het leveren voor midden september.

Ik vind het vreemd dat dit zo uit de fabriek zou gekomen zijn, als dit machinaal gebeurd moet het toch een hele batch zijn en zou er op internet iets over te vinden zijn of zouden ze toch teruggeroepen worden.

Morgen eens contact opnemen met de winkel en MSI. Daar kom je dan na 2 dagen troubleshooten achter... er zit gewoon een volledig verkeerde Bios op het MoBo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-07 15:05
Heb je M-flash geprobeerd? Dus het goede bios vanaf usb laden.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Het is een exe betsand, dus neem aan dat dit enkel onder windows uitgevoerd kan worden. en als ik dit doe zegt hij dus Mobo not supported.

Uit het Bios wil hij het via M-Flash niet doen omdat hij zegt geen bestand te vinden op de USB stick, (er is dan ook enkel het exe bestand)

[ Voor 34% gewijzigd door timofp op 25-08-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
Er zit ook een bestand bijvoorbeeld: "E7721AMS.170" bij. Als je dat op je usb stick zet, en dan vanuit je bios kan je M-flash gebruiken . (Je moet wel even uitkijken welke bios versie je nu gebruikt. )

V1.7 heeft dit bestand wel trouwens, ik zie net dat hij bij V2.1 in de exe zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Biersteker op 25-08-2013 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Biersteker schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 19:03:
Er zit ook een bestand bijvoorbeeld: "E7721AMS.170" bij. Als je dat op je usb stick zet, en dan vanuit je bios kan je M-flash gebruiken . (Je moet wel even uitkijken welke bios versie je nu gebruikt. )
Ik vindt voor mijn MoBo enkel Exe bestanden, heb nu 2.0

Maar heb dus inderdaad 7792 v2.0 (welk bij de FM-2A75IA-E53) hoort. Heb dus gewoon een Bios voor een ander moederbord :s

Voor versie v17 kan ik wel dergelijk bestand vinden. Maar zou ik het riskeren om een oudere versie proberen te flashen als het MoBo nu de verkeerde versie heeft?

[ Voor 12% gewijzigd door timofp op 25-08-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
Volgens mij kan je met M-flash ook je bios booten vanaf je usb stick, zonder meteen te flashen. Is het proberen waard, en kan niet veel mis mee gaan.

Trouwens gezien deze opmerking:

* There is no way to reflash back to BIOS version 1xx if you already updated to version 2xx.*

Zou ik kijken of je kan booten vanuit 1.7, en dan flashen met 2.x.

[ Voor 62% gewijzigd door Biersteker op 25-08-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Biersteker schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 19:11:
Volgens mij kan je met M-flash ook je bios booten vanaf je usb stick, zonder meteen te flashen. Is het proberen waard, en kan niet veel mis mee gaan.
Thx voor het advies, heb dit geprobeerd en krijg een waarschuwing dat hij niet zal booten omwille van ene verschil in map table, en dit was dus ook het geval, van de bios op de stick (die dus wel bij mijn Mobo past) wil hij niet booten, heb CMOS clear moeten doen

Het is echt wel vreemd dat het gewoon half blijkt te werken, mijn MoBo heeft bijvoorbeeld 6x intern SATA, Het Mobo waarvan ik de Bios heb heeft 4x intern SATA en 1x eSATA.

Het Bios ziet dus mijn HDD welke op interne SATA poort 5 zit als aangesloten op de eSATA poort en het ziet de HDD welke aangesloten is op interne SATA poort 6 helemaal niet, deze werkt overigens wel gewoon in windows.

Realtek Audio manager ziet ook maar 3 aansluitingen (zoals het andere MoBo heeft) en niet de 6 aansluiting welke ik heb 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door timofp op 25-08-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40
timofp schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 19:18:
[...]

Thx voor het advies, heb dit geprobeerd en krijg een waarschuwing dat hij niet zal booten omwille van ene verschil in map table, en dit was dus ook het geval, van de bios op de stick (die dus wel bij mijn Mobo past) wil hij niet booten, heb CMOS clear moeten doen

Het is echt wel vreemd dat het gewoon half blijkt te werken, mijn MoBo heeft bijvoorbeeld 6x intern SATA, Het Mobo waarvan ik de Bios heb heeft 4x intern SATA en 1x eSATA.

Het Bios ziet dus mijn HDD welke op interne SATA poort 5 zit als aangesloten op de eSATA poort en het ziet de HDD welke aangesloten is op interne SATA poort 6 helemaal niet, deze werkt overigens wel gewoon in windows.

Realtek Audio manager ziet ook maar 3 aansluitingen (zoals het andere MoBo heeft) en niet de 6 aansluiting welke ik heb 8)7
Als verzendkosten een probleem is, dan zou ik wat meer werk steken in een goede e-mail met screenshots naar de fabrikant.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 19:55
Als ik me niet vergis heb je volgens de wet koop op afstand recht om het product
terug te sturen zonder niets te betalen. M.a.w. de verzendkosten krijg je achteraf weer vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
acale schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 19:06:
Als ik me niet vergis heb je volgens de wet koop op afstand recht om het product
terug te sturen zonder niets te betalen. M.a.w. de verzendkosten krijg je achteraf weer vergoed.
Verzendkosten retour zijn kosten koper.
Laat ons even de uitkomst weten, want ik vind het heel onplausibel (wat niet betekend dat het niet kan)
Pagina: 1