Nieuw Systeem - Random Resets (Geen BSOD)

Pagina: 1
Acties:

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Heb hier een nieuwe HTPC welke sinds ik hem gisteren heb opgebouwd het probleem heeft dat hij random reset.

Symptomen
random resets, soms meerder keren in een uur, soms uren niet, heb enkel nog maar getest op idle, nog niet gestressed omdoat hij zelfs bij idle regelmatig reset
dit gebeurd zowel in het Bios, tijdens de Windows installatie als binnen Windows
Windows Logboek geeft enkel kernel power 41 error.

Componenten
Mainboard MSi FM2-A75MA-E35 (Nieuw)
APU AMD A10 5700 (Nieuw)
APU Cooler Scythe Big Shuriken
RAM 8GB DDR3-1600 (Nieuw)
SSD LiteOn LCT-128M3S
Case Antec Fusion 430 Black
Voeding Be Quiet Pure Power L7 300W (Nieuw)
Optical Station HL-DT ST BDDVDRW GGC-H20L BD-ROM
Operating System Microsoft Windows 8 Pro

Iemand een idee waar dit aan ligt, ik verdenk de PSU, ook al is deze nieuw. Ik ben nu aan het testen met een andere PSU maar zou dus een hele tijd moeten testen voor ik zeker ben omdat het allemaal nogal random is.

RAM denk ik niet, ik zou denken dat er dan toch een BSOD zou komen of een andere error in het logboek van Windows, of ben ik hier verkeerd in?

CPU verdenk ik ook niet, dus een andere kandidaat zou het moederbord kunnen zijn.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het gaat er niet om of je een component wel of niet verdenkt. Je moet gewoon gaan testen, zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Meten is weten, dus niet gaan redeneren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• timofp
gambieter schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:56:
Het gaat er niet om of je een component wel of niet verdenkt. Je moet gewoon gaan testen, zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Meten is weten, dus niet gaan redeneren.
Ok, maar het zou leuk zijn als ik in de juiste richting kan zoeken en dus na enkele dagen testen weet welk component de boosdoener is ipv na een week omdat shops meestal sneller een directe ruil doen bij DOA dan indien het later als defect wordt aangemeld.

Daarom dat ik nu begonnen ben met het testen van een andere voeding.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

timofp schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 00:00:
Ok, maar het zou leuk zijn als ik in de juiste richting kan zoeken
Tja, lieve koekjes worden niet gebakken. Random reboots kunnen ook RAM zijn, of processor, of voeding, enzovoort. Dat staat ook in de troubleshooter.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• timofp
Ok, zal eerst alle onderdelen eens testen voor ik verder post :)

Toch even een Edit, andere voeding welke jaren goed dienst heeft gedaan (en dit tot vorige week) geeft hetzelfde probleem, ik kreeg een crash tijdens memtest en tijdens de restart van windows daarna opnieuw een crash (dus 2 in ongeveer een interval van een minuut). Memtest had tijdens het half uur draaien wel geen fouten gevonden.

Heb nu 1 RAM stick ingeprikt welke reeds een dik jaar 16/24/7 gedraaid heeft in de server

[ Voor 77% gewijzigd door timofp op 25-08-2013 01:31 ]

• timofp
Toch even een update, heb het probleem kunnen verkleinen tot 2 mogelijk componenten, de CPU of het Mobo.

Testen met een andere voeding geeft namelijk hetzelfde probleem, testen met ander RAM geheugen geeft ook hetzelfde probleem.

Mobo en CPU zijn enkele dagen geleden gekocht via dezelfde webwinkel. Iemand een idee welk onderdeel de waarschijnlijke boosdoener is, want heb geen extra CPU of mobo van Socket FM2 liggen om dit te tes
ten. Of heb ik mogelijk iets over het hoofd gezien en kan er nog een andere boosdoener zijn?

Elementen welke getest zijn
  • Niet software, gebeurd ook in Linux, tijdens Memtest, in Bios, ...
  • Geen temperatuur probleem, APU is ongeveer 30graden, moederbord ongeveer hetzelfde
  • Alle andere hardeware (front usb, optical, ...) zijn afgekoppeld
  • Andere voeding getest
  • Ander geheugen getest
Wat me wel nog opviel is dat het 12volt voltage verkeerd is, HWMonitor geeft ongeveer 16v aan, MSI Control Center geeft ongeveer 10.4v aan. Dit is echter met beide voedingen (Antec en Be Quiet het geval), dus ofwel zijn de uitlezingen fout, ofwel doet het moederbord iets fout met de voltages.

[ Voor 37% gewijzigd door timofp op 25-08-2013 13:08 ]

• timofp
Wel ik denk dat ik de oorzaak van het probleem heb gevonden, het MoBo heeft bij productie blijkbaar een Bios gekregen wat helemaal niet voor dit moederbord bedoeld is maar voor een ander type. Dit verklaart denk ik wel het vreemde gedrag
Pagina: 1