Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 18:39
Ik en mijn vriendin hebben sinds enige tijd het idee om op onszelf te gaan wonen. Zelf ben ik 22, zij is 20. Reeds een jaar staan we al ingeschreven bij woningcorporaties, maar aangezien daar een gemiddelde wachttijd van 5 jaar is schiet dat niet op. Ook particulier huren is simpelweg niet mogelijk vanwege de absurde prijzen (€800,- voor een simpele woning excl. G.W.L. en dergelijke). We willen graag een huis kopen dat ex-huur is geweest. Vaak worden deze huizen aangeboden in onze regio voor +- 75% van de marktwaarde. Dat resulteert in simpele woningen rond de €100.000 tot €120.000 euro. Graag wil ik weten of het mogelijk is om met mijn inkomen (ik koop het huis zelf, mijn vriendin geniet een HBO-opleiding welke ze (pas) over drie jaar afrond) elke maand rond te komen.

Op dit moment verdien ik €1800,- bruto. Een aardig salaris waar ik netto bijna €1600,- van overhoud. Op basis van een berekening via de website van de Nationale Hypotheek Garantie kan ik een maximale hypotheek krijgen van €94.154,-. Nu zou je zeggen, dat is niet genoeg. Dat is het in mijn geval wel, denk ik. Ik leg zelf een totaalbedrag van rond de €10.000,- in en mijn ouders schenken zo'n €25.000,-. Daarmee komt het totaal te investeren bedrag op €129.154,- wat genoeg moet zijn voor een huis van rond de €100.000,-.

Zoals eerder aangegeven wil ik echter weten wat ik maandelijks kwijt ben aan vaste lasten. Omdat ik totaal geen weet heb van hoeveel ik maandelijks aan boodschappen kwijt ben, ben ik ook benieuwd naar dat soort (on)kosten. Kort samengevat, is het mogelijk om met een kleine €1600,- netto een huis van rond de €100.000,- te kopen en er te kunnen blijven leven? Kleine opmerking, ik ben zo'n €400,- kwijt per maand aan mijn auto (tja, hobby). Nog een kleine opmerking, mijn vriendin kan, als we samenwonen, zo'n €272,- per maand aan studiefinanciering krijgen welke eventueel gebruikt kan worden voor boodschappen, abonnementen (zoals onze beide telefoons, in totaal €70,- maandelijks).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:59
Lijkt mij erg krap allemaal. Met alleen de aanschaf van een huis ben je er nog niet. Verhuizen kost ook flink wat en gezien het ex-huur huizen zijn gok ik dat er ook nog het één en ander aan moet gebeuren, veel woningstichtingen onderhouden hun huizen een stuk minder goed onder de huidige financiële omstandigheden. Ik woon momenteel samen met mijn vriendin en wij hebben praktisch dezelfde leeftijd als jullie, wij huren echter via de woningbouwvereniging (zonder huurtoeslag weliswaar omdat we nog geen 23 zijn).

Aan boodschappen ben je al gauw €300,- à €400,- kwijt op maandbasis, als je een voorkeur hebt voor a-merk nog wel een stukje hoger. Wij hadden voorheen allebei een auto, één is de deur uit gegaan en de ander gebruiken we zo min mogelijk. Ik loop naar school, mijn vriendin fietst naar haar werk waardoor we daar zo'n €150,- per maand aan uitgeven, maximaal. Als je €400,- in de maand kwijt bent aan je auto zou ik daar eerst maar eens fors op korten. Uiteraard moet je maandelijks een deel van je hypotheek af gaan lossen. Verder moet je onder meer rekening houden met onroerendgoedbelasting en gemeentelijke heffingen. Voor een nieuwbouwappartement energielabel A++ betalen wij 170 euro voorschot voor gas en licht en 11 euro voorschot voor water, wanneer je in een huis zit mag je die bedragen nog wel een stukje hoger inschatten. Voor internet en televisie ben je ook al gauw rond de 50 euro kwijt.

Moraal van het verhaal: Blijf de aangeboden huurwoningen via de woningbouwvereniging in de gaten houden, soms leveren ze (zoals in ons geval) in één keer een heel nieuwbouwcomplex op waarbij je ook met minder inschrijfduur kans maakt. Kopen zou ik op jouw leeftijd en in jouw huidige financiële situatie simpelweg niet aan beginnen. Wacht gewoon tot je vriendin is afgestudeerd en een baan heeft, tegen die tijd is een koophuis een stuk realistischer.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor alleen de hypotheek: bruto kost het je zo'n 477 euro per maand, annuitair aflossen gedurende 30 jaar met 4,9% rente. Netto is dit de eerste 10 jaar gemiddeld zo'n 360 euro, wat natuurlijk langzaam oploopt tot 477 in het 30ste jaar. Details kun je hiermee berekenen: http://onor.nl/. Goed trouwens dat je zelf ook geld inlegt, zo hoort het.

Voor de overige vaste lasten kun je eens hier kijken: Woonlasten berekenen en wat er uiteindelijk overblijft. Als ik even snel reken, ga je het krap krijgen en zul je luxes uit je leven moeten schrappen. Denk aan dure telefoons, overbodige verzekeringen en waarschijnlijk je auto hobby. Kosten: 400 hypotheek, 150 euro onderhoud huis, 200 gas, water, licht, internet, gemeentelijke belasting, 400 euro boodschappen, 200 euro zorgverzekering (minus zorgtoeslag valt misschien wel mee), 70 telefoon, 50 kleding, zit je al aan 1470 euro. 400 euro auto en je zit aan je max, verder heb je nog meubels, studiekosten, verjaardagen, onverwachte zaken, etc.

Pas ook op met het kopen van een oud huur huis. Het lijkt me sterk dat je 75% van de marktwaarde betaalt, je koopt immers een oud huis wat je over 30 jaar soms beter kunt slopen. Denk aan extra onderhoudskosten, opknappen (keuken, badkamer, isolatie, vloeren, scheuren). Zeker met die kat-in-de-zak-koopgarant-constructies.

Snap wel dat je graag op jezelf wilt wonen en het liefst ook samenwonen. Helaas ben je in Nederland op de overgereguleerde woningmarkt dan vaak aangewezen om een opknapper te kopen, of jaren te wachten op sociale huur. Wellicht kun je binnen nu en 5 jaar langzaam groeien in je carriere en wat meer pegels verdienen? Kun je in de tussentijd als je thuis woont, nog wat pegels sparen zodat je een vliegende start maakt. Huizenprijzen zijn dan ook weer wat gezakt.

[ Voor 19% gewijzigd door dr snuggles op 24-08-2013 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
MiBe schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:10:
Lijkt mij erg krap allemaal. Met alleen de aanschaf van een huis ben je er nog niet. Verhuizen kost ook flink wat en gezien het ex-huur huizen zijn gok ik dat er ook nog het één en ander aan moet gebeuren, veel woningstichtingen onderhouden hun huizen een stuk minder goed onder de huidige financiële omstandigheden. Ik woon momenteel samen met mijn vriendin en wij hebben praktisch dezelfde leeftijd als jullie, wij huren echter via de woningbouwvereniging (zonder huurtoeslag weliswaar omdat we nog geen 23 zijn).

Aan boodschappen ben je al gauw €300,- à €400,- kwijt op maandbasis, als je een voorkeur hebt voor a-merk nog wel een stukje hoger. Wij hadden voorheen allebei een auto, één is de deur uit gegaan en de ander gebruiken we zo min mogelijk. Ik loop naar school, mijn vriendin fietst naar haar werk waardoor we daar zo'n €150,- per maand aan uitgeven, maximaal. Als je €400,- in de maand kwijt bent aan je auto zou ik daar eerst maar eens fors op korten. Uiteraard moet je maandelijks een deel van je hypotheek af gaan lossen. Verder moet je onder meer rekening houden met onroerendgoedbelasting en gemeentelijke heffingen. Voor een nieuwbouwappartement energielabel A++ betalen wij 170 euro voorschot voor gas en licht en 11 euro voorschot voor water, wanneer je in een huis zit mag je die bedragen nog wel een stukje hoger inschatten. Voor internet en televisie ben je ook al gauw rond de 50 euro kwijt.

Moraal van het verhaal: Blijf de aangeboden huurwoningen via de woningbouwvereniging in de gaten houden, soms leveren ze (zoals in ons geval) in één keer een heel nieuwbouwcomplex op waarbij je ook met minder inschrijfduur kans maakt. Kopen zou ik op jouw leeftijd en in jouw huidige financiële situatie simpelweg niet aan beginnen. Wacht gewoon tot je vriendin is afgestudeerd en een baan heeft, tegen die tijd is een koophuis een stuk realistischer.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb beschikking tot een vrachtwagen en ben zelfs in het bezit van een rijbewijs en chauffeursdiploma (overigens ben ik geen vrachtwagenchauffeur). In mijn directe omgeving heb ik een aantal handige personen, deze kunnen dus goedkoop voor ons klussen. Echter, je weet nooit precies wat je koopt. Het kan natuurlijk mee- of tegenvallen.

Korten op de auto is best mogelijk. Ik maak nu veel onnodige kilometers en zou daar op kunnen besparen. Daarmee ben ik alsnog zo'n €320,- per maand kwijt ivm. de wegenbelasting en verzekering (respectievelijk €109,- en €63,-) en twee keer tanken á €140,-. Eventuele onkosten of pechgevallen zijn dan niet meegerekend.

We hoeven dan ook niet extreem luxe te leven. Boodschappen kunnen wat mij betreft prima bij de Aldi of Lidl gehaald worden. Leuke dingen? Dat wordt sparen in tegenstelling tot nu. Nu koop ik wat leuks als ik het wil. Die dingen veranderen, dat realiseer ik me wel ter degen. Het is ook niet zomaar wat, een huis kopen. Juist daarom wil ik zoveel mogelijk informatie inwinnen, het huis weer te koop moeten zetten na een paar maanden en tegen een restschuld hebben van heb ik jou daar, zit ik écht niet op te wachten.
dr snuggles schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:16:
Voor alleen de hypotheek: bruto kost het je zo'n 477 euro per maand, annuitair aflossen gedurende 30 jaar met 4,9% rente. Netto is dit de eerste 10 jaar gemiddeld zo'n 360 euro, wat natuurlijk langzaam oploopt tot 477 in het 30ste jaar. Details kun je hiermee berekenen: http://onor.nl/. Goed trouwens dat je zelf ook geld inlegt, zo hoort het.

Voor de overige vaste lasten kun je eens hier kijken: Woonlasten berekenen en wat er uiteindelijk overblijft. Als ik even snel reken, ga je het krap krijgen en zul je luxes uit je leven moeten schrappen. Denk aan dure telefoons, overbodige verzekeringen en waarschijnlijk je auto hobby. Kosten: 400 hypotheek, 150 euro onderhoud huis, 200 gas, water, licht, internet, gemeentelijke belasting, 400 euro boodschappen, 200 euro zorgverzekering (minus zorgtoeslag valt misschien wel mee), 70 telefoon, 50 kleding, zit je al aan 1470 euro. 400 euro auto en je zit aan je max, verder heb je nog meubels, studiekosten, verjaardagen, onverwachte zaken, etc.

Pas ook op met het kopen van een oud huur huis. Het lijkt me sterk dat je 75% van de marktwaarde betaalt, je koopt immers een oud huis wat je over 30 jaar soms beter kunt slopen. Denk aan extra onderhoudskosten, opknappen (keuken, badkamer, isolatie, vloeren, scheuren). Zeker met die kat-in-de-zak-koopgarant-constructies.

Snap wel dat je graag op jezelf wilt wonen en het liefst ook samenwonen. Helaas ben je in Nederland op de overgereguleerde woningmarkt dan vaak aangewezen om een opknapper te kopen, of jaren te wachten op sociale huur. Wellicht kun je binnen nu en 5 jaar langzaam groeien in je carriere en wat meer pegels verdienen? Kun je in de tussentijd als je thuis woont, nog wat pegels sparen zodat je een vliegende start maakt. Huizenprijzen zijn dan ook weer wat gezakt.
Bedankt jij voor je uitgebreide reactie! Een handig topic waar ik zeer zeker veel informatie uit kan putten. Groeien in mijn carrière kan zeker. Over niet hele lange tijd wil ik eens gaan babbelen met mijn werkgever om te kijken of ik bruto 10% meer kan verdienen. Misschien wat te hoog gegrepen, maar dat is weer een ander verhaal. Punt is dat je daarmee zo'n 10% meer hypotheek krijgt, wat weer andere mogelijkheden biedt. De wil om thuis weg te gaan is alleen zo groot. Ik ben ook bang dat de huizenprijzen weer gaan stijgen, maar dat is natuurlijk een onzekere factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
MiBe schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:10:
. Voor een nieuwbouwappartement energielabel A++ betalen wij 170 euro voorschot voor gas en licht en 11 euro voorschot voor water, wanneer je in een huis zit mag je die bedragen nog wel een stukje hoger inschatten.
Zitten jullie nog niet zo lang in dat appartement? Wij betalen in een nieuwbouw eengezinswoning namelijk al minder. Of je hebt een heel duur contract afgesloten.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Koop geen woning op die leeftijd. Doe het gewoon niet.

Over 3 jaar wil je iets anders en dan zit je eraan vast..

Ik weet niet in welke regio je woont, maar je kunt beter in een wat mindere volksbuurt iets kleins huren voor 500 euro per maand ofzo. Van de buurt merk je weinig zolang je geen kinderen hebt of huisdieren. Met andere woorden: kom alleen buiten als het nodig is :P

Zelf heb ik 8 jaar lang in Oud-mathenesse gewoond in Rotterdam (in Delfshaven, naast Spangen). Helaas in een koopwoning. Wat heb ik mezelf vervloekt toen :X Maar goed, het was de eerste paar jaar prima te doen. Als ik het had gehuurd dan had ik er prima gezeten voor een jaartje of 3 en dan had ik daarna gewoon iets beters gezocht. Want 3 jaar later was mijn inkomen behoorlijk gestegen.

Het is gewoon jammer als je jezelf op zo'n jonge leeftijd vastlegt op iets.

Huur iets, maakt niet uit wat voor een krot het is.. ik ken ook mensen die anti-kraak wonen. Op jouw leeftijd prima te doen. Een kennis van mij is pas dit jaar van anti-kraak naar een eigen appartement gegaan. Die is inmiddels 30 jaar oud en verdient ongeveer 3000 bruto. Sommige dingen moet je gewoon niet te vroeg willen.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 24-08-2013 08:22 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik sluit me daar volledig bij aan. Ook al lost het niet het probleem van inschrijvingstijd - hoge particuliere huur op. Het kopen een goedkope woning is daarmee niet automatisch een logische oplossing voor je probleem. Wanneer is je vriendin klaar met studeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ook ik vind het onverstandig om in deze situatie een woning te kopen. En kom op 400 euro voor een auto en 70 voor je telefoon voor 2 man met jullie inkomsten? Eerst de kleine zaken op orde brengen eer je aan de grote wilt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 16:13
Ik heb het even kort voor je op een rijtje gezet wat de minimale kosten zo'n beetje zijn. Hier komen nog variabele kosten bij zoals: cadeau, overige verzekeringen(wa, uitvaart etc), onderhoud auto, onderhoud huis, kapper, uitgaan/uitstapjes, vakanties/weekendjes weg, elektronica, inrichting etc..

Loon € 1.600
Stufi € 272
Totaal € 1.872

Hypotheek € 360
Auto € 320
zorg € 200
Boodschappen € 300
Gaswaterlicht € 150
Studiekosten € 200
gem belasting € 80
woonhuisverz € 30
Kleding € 200
Mobiel € 70
TV/internet € 50
Totaal € 1.960

Daarnaast wil ik je aanraden om de Rabobank woonkostencalculator te gebruiken, die geeft je een mooi beeld van de vaste woonlasten.
http://www.rabobank.nl/pa...nen/woonlastencalculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28
Laat je niet gek maken door bovenstaande reacties. Met de huidige rentes betaal je vaak minder dan in een huurwoning (en je bouwt waarde op).
Ik heb ook een huis gekocht met 2000 euro bruto salaris, en een vriendin die werkloos was. Wanneer je een beetje met geld om kunt gaan, handig bent, en de juiste woning selecteert kan het een goede investering zijn.

Ik zeg kan, want ik ben het eens met de stelling dat kopen niet altijd de juiste optie is.
Appartementen worden nauwelijks verkocht, dus misschien is het slimmer te wachten tot je een eengezinswoning kunt betalen. Anders zit je straks met een onverkoopbaar huis, of je moet je inleg zien verdampen.

Daarnaast is samenwonen (samen klussen? :+ ) natuurlijk de ultieme test voor jullie relatie.
Dan is de woning op jouw naam zetten misschien niet eens zo verkeerd. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-08-2013 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 20:48
rik11 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 08:57:
Ik heb het even kort voor je op een rijtje gezet wat de minimale kosten zo'n beetje zijn. Hier komen nog variabele kosten bij zoals: cadeau, overige verzekeringen(wa, uitvaart etc), onderhoud auto, onderhoud huis, kapper, uitgaan/uitstapjes, vakanties/weekendjes weg, elektronica, inrichting etc..

Loon € 1.600
Stufi € 272
Totaal € 1.872

Hypotheek € 360
Auto € 320
zorg € 200
Boodschappen € 300
Gaswaterlicht € 150
Studiekosten € 200
gem belasting € 80
woonhuisverz € 30
Kleding € 200
Mobiel € 70
TV/internet € 50
Totaal € 1.960

Daarnaast wil ik je aanraden om de Rabobank woonkostencalculator te gebruiken, die geeft je een mooi beeld van de vaste woonlasten.
http://www.rabobank.nl/pa...nen/woonlastencalculator/
Op dat lijstje kan ik zo 350 euro besparen zonder de auto te hebben aangeraakt.
Belachelijk hoog budget voor kleding, gas/licht kan makkelijk 50 naar beneden, tv/internet kan imo ook 20 lager, telefoonabbo ook 40-50, en voor 200 per maand kan je aardig wat boodschappen doen voor 2 als je zuinig aan doet qua bier/snacks en gewoon water/thee/koffie drinkt ipv frisdranken/sapjes

Ik zie zelf wel ruimte in zijn budget om een appartementje te kopen. Het is alleen aan te raden goed erover na te denken of TS nog in het huis kan wonen als zijn relatie uitgaat of hij onverhoopt werkloos wordt. Wat zijn zijn kansen op de arbeidsmarkt.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12
Ja! Het kan, ik heb hetzelfde gedaan een 8,5 jaar geleden. Alleen had je toen nog de hypotheek met HRA. De rente is nu extreem laag (4.9%?? Lol!).

Ik zou eens gaan praten met een hypotheker. Laatst gedaan, viel mij 100% mee.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Die hypotheker heeft jou dan nogal wat vreemd advies gegeven als ik jouw post zo lees. Hoezo had je alleen toen de hypotheek met HRA? Die is er nu nog steeds...Bovendien is 4,9% niet extreem laag. Zo zit je voor 10 jaar op 4.0% en was het voor 30 jaar in mei 2013 nog 4.7% dus het valt reuze mee. Gesprekken met een hypotheker vallen altijd mee, ze zijn er immers voor bedoeld om voor de koper het onmogelijke waar te maken en allerlei vreemde constructies bij elkaar te verzinnen zodat je toch je nek in de strop kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 20:13
Ondanks niet te weten welke woonsituatie jullie je in bevinden zou ik adviseren nog af te zien van kopen en in de tijd dat je vriendin studeert flink geld te sparen. Met het gespaarde geld kan je namelijk meer inleggen bij de hypotheek, verbouwingskosten en meubilair betalen, een reserve opbouwen voor onvoorziene uitgaves maar ook sparen voor verre reizen, vakanties en ander vertier.

Uit eigen ervaring, waarbij ik op mijn 25e een huis heb gekocht, heb ik soms het gevoel om met een blok beton aan mijn voet te leven wanneer ik ging nadenken over verre reizen of andere levenssituatie te creëren. Je bent namelijk niet 1 2 3 van je woning en je hypotheek af. Wel is het heel persoonlijk hoe je hier mee omgaat maar weet jij al wat je wilt over 5 jaar? Wat wil je dan allemaal gedaan / bereikt hebben?

Natuurlijk is het wel goed om je alvast te verdiepen in de materie, gesprek te hebben met de hypotheek adviseur en wellicht kunnen jullie het eens een paar maanden simuleren door boodschappen te doen, bovenstaande opsomming opzij te zetten en te ervaren hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
WTF :D

Ik loop rond in merkkleding.. all star gympen van 70 euro, spijkerbroek van 100 euro, overhemd van 100 euro, je kent het wel. Maar 200 euro per maand?

Stel ik koop 3 broeken, 5 overhemden, 2 paar schoenen en 2 jassen. Met een gemiddelde prijs van 100 euro per unit. Dan kom ik op 1200 euro ofzo. Laten we eens gek doen en voor 1500 euro kleding kopen. Daar doe ik vervolgens makkelijk 2 jaar mee.

1500 / 2 = 750 euro per jaar. Oftewel 750 / 12 = 62,50 euro per maand aan kleding en dan loop ik in relatief dure kleding rond.

Ik weet niet in wat voor kleding jij loopt, maar het is volledig buiten verhouding tot het inkomen :P

En dan die mobiel.. ik heb een iPhone 4 van 2 jaar oud. Kostprijs van 600 euro en daarnaast sim only abonnement van 10 euro 50 per maand (100 belminuten en 500 MB internet). Voor 15 euro per maand heb je zo 300 belminuten.

Nou daar gaan we dan: 15 * 24 + 600 = 960 euro voor 2 jaar. Oftewel 960 / 24 = 40 euro per maand als ik er 2 jaar mee doe.

Dan nog is dat vrij luxe.. iPhone 4, 300 belminuten en 500 MB internet. Ik had ook een Samsung van 300 euro kunnen kopen. Dan waren de totale kosten 27 euro 50 per maand geweest.

En als ik 3 jaar met mijn iPhone 4 doe dan kom ik op (15 * 36 + 600) / 36 = 31 euro 67 per maand. Nog niet eens de helft van die 70 euro :P Dan kan ik dus eens in de 3 jaar een telefoon van 600 euro kopen en ben ik niet eens de helft kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:57

Fiber

Beaches are for storming.

Beunhaas91 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:45:
[...]

Op dit moment verdien ik €1800,- bruto. Een aardig salaris waar ik netto bijna €1600,- van overhoud...
Hoe krijg je dat voor elkaar... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:28:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar... O-)
Dat vind ik ook knap.. toen ik een jaar of 10 geleden 1800 euro bruto verdiende, was mijn netto inkomen ongeveer 1250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 13:12
Ik vermoed een werken\leren constructie. Belastingtechnisch was dat voor mij destijds knap voordelig :)

[ Voor 5% gewijzigd door Morphogenesis op 24-08-2013 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 20:13
Lethalis schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:23:
[...]

Ik loop rond in merkkleding.. all star gympen van 70 euro, spijkerbroek van 100 euro, overhemd van 100 euro, je kent het wel. Maar 200 euro per maand?

[...]
Zijn het niet de bedragen voor zijn 2en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Daarnaast kun je willen wat je wilt,

Ik denk dat je eerst maar eens met een hypotheek verstrekker moet gaan praten of je überhaupt wel een hypotheek kunt krijgen. De banken zijn erg terughoudend deze dagen dus denk ik eerder dan je niet veel los gaat krijgen daar.

De online berekeningen geven het theoretische leenbedrag maak de verstrekkers kijken ook naar de toekomst van je inkomsten en het risico dat ze lopen. Ze kunnen dus met een totaal andere reactie kunnen komen dan wat je online leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:20
Het is een misverstand dat je 25% korting krijgt. Boekhoudkundig klopt dat misschien, maar als er iemand was die meer zou willen betalen verkochten ze het wel aan hem. Kijk niet naar dit soort verkooppraatjes maar bepaal, al dan niet met een expert, gewoon wat het huis waard is. Vaak blijkt het dan helemaal niet zo voordelig. Dit soort huizen moet vaak heel veel aan gebeuren. Vergis je niet in het jaarlijks onderhoud wat je daarnaast kwijt ben.

Je doet jezelf een veel groter plezier als je geduld hebt en wacht tot je 2 inkomens en spaargeld hebt. Die 3 jaar geduld heb je je hele leven plezier van.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Ik heb drie jaar geleden een appartement gekocht voor 156.000 Euro met een eigen inleg van 26.000 Euro en 15.000 Euro van mijn ouders (in m'n eentje). Ik kon toendertijd bij de hypotheker een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie krijgen van 102.500 Euro, de internet berekeningen gaven bij mij ook zo'n 96.000 Euro aan als maximum. Dat kost me ongeveer 550 Euro per maand voor de hypotheek. Verder heb je nog VVE servicekosten, extra belastingen van de gemeente als huiseigenaar en een reservepotje nodig voor onderhoudskosten aan je eigen huis.

Hou er rekening mee dat je misschien in de toekomst nog een keer zou kunnen willen verhuizen (een uitbreiding van het gezin bijvoorbeeld of andere omstandigheden). Als ik je financiële situatie bekijk zou ik het je afraden en nog even geduld hebben tot je meer gaat verdienen of meer kans maakt op een huurwoning, desnoods vrije sector. Het lijkt mij erg krapjes met weinig ruimte voor leuke dingen, zoals bijvoorbeeld je auto hobby. Mij is het in iedergeval toch wel tegen gevallen, woningwaarde is nog steeds aan het dalen, meer lasten dan je zou verwachten etcetera.

Mocht je toch het door willen zetten dan zijn dit wat dingen waar je op kan besparen:
Aankoopmakelaar -> zelf onderhandelen met de verkopend makelaar, lees jezelf wel eerst goed in, raadpleeg het kadaster wat de woning en vergelijkbare woningen gekost hebben.
Notaris, taxateur, bouwtechnische keuring, hier kan je goed rondshoppen.
Hoe is de oplevering, kaal, gestoffeerd of gemeubileerd, daar valt altijd wel wat op te onderhandelen. Ontbindingseisen, bijvoorbeeld als er meer dan 3000 Euro aan werk is om de woning bouwtechnisch in orde te maken, dan kan je bijvoorbeeld afspreken dat dat voor de verkopers rekening is. Dek jezelf goed in. De koper heeft een onderzoeksplicht (verkoper is niet verplicht een bouwtechnische keuring te doen om de woning te verkopen).
Is er sprake van een actieve Vereniging van Eigenaren (doet men regelmatig aan onderhoud), wat staat er in het regelement van de VVE over geluidsisolatie (huizen kunnen al snel erg gehorig zijn).
Is de grond volledig eigendom of erfpacht ? (bij erfpacht betaal je dan een bedrag aan de gemeente voor de grond waarop jouw huis staat, de gemeente kan dat bedrag in de toekomst gaan verhogen, je huurt de grond zeg maar)
Kijk of een verzekering aflsluiten voordelig is om je tegen arbeidsongeschiktheid te verzekeren zodat je dan niet meteen in geldnood komt met je hypotheek.
Vertrouw de hypotheekadviseur niet blind, maar doe zelf ook grondig onderzoek.

Succes met beslissen.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 18:31
Allereerst zou ik je adviseren eerst iets te gaan huren om het samenwonen te proberen. Direct een huis kopen als je nog niet eerder hebt samengewoond met elkaar is in mijn visie ronduit onverstandig.
Vooral omdat je een ex-huurhuis overweegt. Die huizen verkopen zeer slecht en er mankeert vaak van alles aan.

Ik woon met mijn vriendin nu sinds een half jaar antikraak. Wij krijgen uitsluitend ex-huur woningen aangeboden om in te wonen. Geloof me, verkijk je niet op de kosten die je gaat maken als je een dergelijke woning koopt. Meestal zijn ze uitgeleefd en moet er een hoop verbouwd worden om het naar je zin te maken.

Daarbij, als na een half jaar blijkt dat jullie totaal niet met elkaar overweg kunnen (ervan uitgaand dat jullie niet eerder hebben samengewoond) dan zit je aan een woning vast die je amper verkocht krijgt.

Mijn advies, huur eerst eens iets (eventueel via antikraak). Kijk hoe het samenwonen bevalt en maak dan de beslissing om een woning te kopen. Dan heb je ook veel meer inzicht in wat je besteedt aan het wonen zelf (GLW, eten, etc.), die inschatting kan namelijk niemand anders maken.

Let op dat in veel ex-huur woningcomplexen ook veel 'rare' lui wonen. In het complex waar wij wonen is regelmatig mot tussen bewoners, de vraag is of je daar tussen wil wonen.

In de tijd dat je een woning huurt kan je proberen meer te sparen voor een betere woning. Als ik jou was zou ik alles wat ex-huur is vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik zal mijn mening even samenvatten in 1 alinea voor het leesgemak: Je bent te jong. Je bent te jong. Je kijk op wat ex-huurhuizen waard zijn is niet realistisch, niemand verkoopt huizen voor 75% van de waarde, dat is gewoon de nieuwe 100%. Je bent te jong. Toen ik zo oud was veranderde ik elke 2 jaar van toekomstbeeld, als je een huis hebt zit je vast. Wachten tot je vriendin is afgestudeerd, wie weet vind ze een droombaan in Amsterdam.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Laatst online: 15-05 16:13
Lethalis schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:23:
[...]

Stel ik koop 3 broeken, 5 overhemden, 2 paar schoenen en 2 jassen. Met een gemiddelde prijs van 100 euro per unit. Dan kom ik op 1200 euro ofzo. Laten we eens gek doen en voor 1500 euro kleding kopen. Daar doe ik vervolgens makkelijk 2 jaar mee.

1500 / 2 = 750 euro per jaar. Oftewel 750 / 12 = 62,50 euro per maand aan kleding en dan loop ik in relatief dure kleding rond.

Ik weet niet in wat voor kleding jij loopt, maar het is volledig buiten verhouding tot het inkomen :P

En dan die mobiel.. ik heb een iPhone 4 van 2 jaar oud. Kostprijs van 600 euro en daarnaast sim only abonnement van 10 euro 50 per maand (100 belminuten en 500 MB internet). Voor 15 euro per maand heb je zo 300 belminuten.

Nou daar gaan we dan: 15 * 24 + 600 = 960 euro voor 2 jaar. Oftewel 960 / 24 = 40 euro per maand als ik er 2 jaar mee doe.

Dan nog is dat vrij luxe.. iPhone 4, 300 belminuten en 500 MB internet. Ik had ook een Samsung van 300 euro kunnen kopen. Dan waren de totale kosten 27 euro 50 per maand geweest.

En als ik 3 jaar met mijn iPhone 4 doe dan kom ik op (15 * 36 + 600) / 36 = 31 euro 67 per maand. Nog niet eens de helft van die 70 euro :P Dan kan ik dus eens in de 3 jaar een telefoon van 600 euro kopen en ben ik niet eens de helft kwijt.
Voor zover ik het weet zijn het nog altijd 2 personen die in een huis gaan wonen.
Daarnaast kan ik met niet voorstellen dat je 2 jaar doet met 3 broeken en 5 overhemden terwijl je baas van je verwacht in fatsoenlijke kleding te komen, maar dat terzijde.

35 eu/maand per mobiel is ook absoluut geen uitzondering.

In mijn overzicht ontbreekt nog onderhoud van de auto a 125 euro per maand en afschrijving a 125 euro per maand. (bij ca. 25.000 km/jaar). Voor het onderhoud van je huis moet je toch ook snel met 200-400 euro per maand rekening houden(dat is in ieder geval wat een gemiddeld huishouden aan groot onderhoud pleegt).

Wat betreft het inkomen denk ik dat er sprake is van km-vergoeding bovenop het genoemde bruto-loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 22:11

Sorbo

Uw hulp in huis!

Als je toch samen wilt wonen, wat ik me goed voor kan stellen, kijk dan eens buiten je zoekgebied naar huurwoningen. Het is in de populairdere gebieden vaak lastig, maar voor een huurwoning waar je maar relatief kort (<5 jaar) zit, kun je ook nog kijken naar een wat mindere wijk. Zeker omdat je nog niet eerder samen hebt gewoond, en dat best nog wat spanningen met zich meebrengt, lijkt het mij ook onverstandig om je direct aan een woning vast te leggen.

Ik zou het zelf niet doen, kopen op onze leeftijd is niet de beste beslissing die je kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
MrAngry schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:35:
Ik zal mijn mening even samenvatten in 1 alinea voor het leesgemak: Je bent te jong. Je bent te jong. Je kijk op wat ex-huurhuizen waard zijn is niet realistisch, niemand verkoopt huizen voor 75% van de waarde, dat is gewoon de nieuwe 100%. Je bent te jong. Toen ik zo oud was veranderde ik elke 2 jaar van toekomstbeeld, als je een huis hebt zit je vast. Wachten tot je vriendin is afgestudeerd, wie weet vind ze een droombaan in Amsterdam.
Elke woningcorporatie is tegenwoordig woningen aan het dumpen tegen 75% van de huidige marktwaarde.
Ze hebben cash nodig. Deze woningen zijn stuk voor stuk uitgeleefd, dus ik zou ze niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, maar dat is dus het punt. Als het echt 75% was, zou iemand wel 76% bieden en hem voor je neus weg snaaien. Maar dat gebeurt niet, want het is 100%, omdat het rijp voor de sloop is. En niemand wil nog 101% betalen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Op zo'n jonge leeftijd moet je gewoon niet willen kopen. Het lage maximale hypotheekbedrag is nog wel het minste van de issues. Ik zou die 25k die je ouders bereid zijn in te leggen ook nuttiger besteden dan aan een uitgewoonde ex-huurhut waar het nooit meer uitkomt.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
MrAngry schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:49:
Ja, maar dat is dus het punt. Als het echt 75% was, zou iemand wel 76% bieden en hem voor je neus weg snaaien. Maar dat gebeurt niet, want het is 100%, omdat het rijp voor de sloop is. En niemand wil nog 101% betalen tegenwoordig.
Dat is helemaal niet waar. Hoe kom je daarbij? Ik heb ook een voormalige huurwoning gekocht. Ik kreeg een korting van 20%. Echter de prijs staat vast en valt niet over te onderhandelen. Er kan dus niemand komen die meer biedt. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. De woning is uit 1980. Alles beton alleen niet overal dubbele belazing. Absoluut geen krot. Ben er erg blij mee en zou nu niet willen ruilen voor een huurwoning want dat zou mij per maand meer kosten. De woning is met een Koopgarant regeling gekocht. Dit betekent dat je er altijd wel weer vanaf komt. Verwacht niet dat je een slaatje eruit kan slaan want dat gaat niet gebeuren. Maar het is een goed alternatief voor huren. Ik heb er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja joh, de woningbouw is sinterklaas. 20% korting is een korting van 120% naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Er is een NWWI-taxatie uitgevoerd. De woning is toen getaxeerd op ongeveerd 120.000. De woning heb ik gekocht voor 95.000. De exacte bedragen weet ik niet mmer uit mijn hoofd maar om een idee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Een korting tov de boekhoudkundige waarde inderdaad. Als ze er meer voor konden vangen zouden ze dat wel gewoon doen, het is geen liefdadigheid. Sterker, dat moeten ze zelfs doen. Op deze manier lijkt het nog wat.

De marktwaarde is wat de gek voor een huis overheeft. Blijkbaar is dat hooguit 75% van wat er in hun boeken staat. Waarschijnlijk nog minder, want ze verkopen nogsteeds niet bepaald als zoete broodjes.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Ik begrijp de boekhoudkundige waarde die je noemt niet helemaal. Er is toch gewoon een taxatie uitgevoerd door een onfhankelijke partij? Vervolgens is deze gevalideerd door de NWWI. Daarna is de korting eraf gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Jay-B op 24-08-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:50
Jay-B schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:19:
Ik begrijp de boekhoudkundige waarde die je noemt niet helemaal. Er is toch gewoon een taxatie uitgevoerd door een onfhankelijke partij? Vervolgens is deze gevalideerd door de NWWI. Daarna is de korting eraf gegaan.
Dat klopt, maar de taxatiewaarde hoeft nog niet de waarde te zijn waarvoor het huis ook daadwerkelijk verkocht wordt. Als de woningbouw iemand had weten te vinden die (of gedacht had dat er kopers zouden kunnen zijn) voor die 120k dat huis zouden kopen hadden ze dat direct gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
MrAngry schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:06:
Ja joh, de woningbouw is sinterklaas. 20% korting is een korting van 120% naar 100%.
De woningbouw heeft cash nodig, dat is de enige reden dat deze woningen nu in de verkoop gaan.
Anders hadden ze wel een paar jaartjes gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
rik11 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:45:
[...]
Voor zover ik het weet zijn het nog altijd 2 personen die in een huis gaan wonen.
Daarnaast kan ik met niet voorstellen dat je 2 jaar doet met 3 broeken en 5 overhemden terwijl je baas van je verwacht in fatsoenlijke kleding te komen, maar dat terzijde.

35 eu/maand per mobiel is ook absoluut geen uitzondering.
Dan nog is 100 euro per maand aan kleding per persoon enorm hoog. Ik doe inderdaad 2 jaar met een spijkerbroek. Is op zich niet zo heel gek, want ik doe ook geen gekke dingen ermee. Een spijkerbroek gaat doorgaans niet ineens kapot omdat ik op kantoor zit of in de auto. Of als ik aan het wandelen ben in de stad.

Ik ben vrij zuinig op mijn spullen. Schoenen gaan bij mij ook 2 jaar mee. Ik koop nieuwe kleren als de oude versleten of kapot zijn. Niet omdat ik het leuk vind :P

En dan nog, veruit de meeste mensen kopen geen dure kleding. Die kopen een spijkerbroek van 50 euro en een t-shirt van 20 euro, schoenen erbij van 50 euro enzovoorts.

35 euro per maand per mobiel is misschien geen uitzondering, maar wel relatief hoog. Zoals in mijn voorbeeld al gesteld dus duurder dan eens in de 3 jaar een telefoon van 600 euro kopen. De meeste "normale" mensen die ik ken (even de gadget liefhebbers uitgesloten) hebben een telefoon ter waarde van 200 tot 300 euro. Niet de nieuwste iPhone of Samsung, maar gewoon een doorsnee toestelletje. En dan kom je niet meer aan dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Ik begrijp nu wat jullie bedoelen. Zie het probleem hier alleen niet. Als ik vandaag besluit om te verkopen dan zal m'n woning getaxeerd worden en voor dat bedrag weer verkocht worden aan de woningbouw. Dit staat gewoon in het contract. Wel is het zo dat de Woningbouwvereniging meedingt in de waardeontwikkeling voor een bepaald percentage. Als de waarde stijgt moet ik dus een deel van mijn winst inleveren. Daarentegen, als de waarde daalt dan zal de verkopende partij ook een deel van het verlies nemen.

Ik snap de kritiek wel hoor maar in mijn geval, ik had geen vaste verblijfsplaats, huren wachttijd van minimaal 5 jaar en nu heb ik een koopwoning. Bouw toch kapitaal op en ik heb, al zeg ik zelf, na het opknappen een prachtig appartementje. Ik zeg niet dat dit DE oplossing is voor de TS maar het verhaal kent twee kanten.
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:34:
[...]

De woningbouw heeft cash nodig, dat is de enige reden dat deze woningen nu in de verkoop gaan.
Anders hadden ze wel een paar jaartjes gewacht.
Exact! Het gaat helemaal niet zo goed met de woningbouwverenigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jay-B op 24-08-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fitznl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-03 15:46
Eventueel is te overwegen om lid te worden van Vereniging Eigen Huis. Die geven sowieso leuke tips op de internetsite en ook is het mogelijk tzt een aankoopkeuring van de woning te laten doen.

Voordeel van die aankoopkeuring is dat iemand die er verstand van heeft (altijd van behoort te hebben) de woning doorloopt en helder uiteenzet wat je kan verwachten aan opknapkosten.

Die opknapkosten zijn dan uiteraard relatief omdat je aangeeft dat in je vriendenkring handige mensen zitten die daarmee kunnen helpen.

Daarnaast is het verstandig -hoe vervelend ook- om misschien nog even te wachten met kopen van een woning tot je vriendin klaar is met de studie. Wat als er geen werk voor haar is in de omgeving waar je een huis koopt

Ook al nodigen de prijzen en verhoudingsgewijs lagere rente om nu te kopen. Als je later mogelijk ruzie krijgt met je vriendin omdat ze door het hebben van een koophuis vast zit aan een bepaalde omgeving om werk te vinden en dat niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-05 02:23
Ik wil geen vervelende post maken maar een stukje advies geven.

Probeer het samenwonen eerst een (paar?) jaar uit voor je een huis gaat kopen.
Samenwonen is een grote stap binnen een relatie en voegt heel dingen toe, leuke en vervelende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

CyberFly schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:43:
Ik wil geen vervelende post maken maar een stukje advies geven.

Probeer het samenwonen eerst een (paar?) jaar uit voor je een huis gaat kopen.
Samenwonen is een grote stap binnen een relatie en voegt heel dingen toe, leuke en vervelende dingen.
Dat dus: Eerst samenwonen in een goedkoop huurhuisje of (anti-)kraak, zelf uitvinden wat het leven kost, die 35.000 Euro nog even ergens veilig wegzetten en eventueel uitbouwen, (Dus NIET besteden aan de inrichting van je huurhuis, dat doe je gewoon met krijgertjes, Marktplaats-, Kringloop-, etc. spullen.) studie van vriendin afmaken, samen twee banen hebben, en als je dan nog steeds van elkaar houdt dan ga je samen een huis kopen. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Jay-B schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:38:
Exact! Het gaat helemaal niet zo goed met de woningbouwverenigen.
En dan verwacht jij dat ze zonder problemen die woning weer terugkopen straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:32
Zoals hierboven al door ervaren mensen is gezegd: eerst een paar jaar 'iets' huren, dan pas kopen. Mijn toevoeging: als je iets gaat doen, dan moet je het ook goed doen. Als je alles zo goedkoop mogelijk moet doen en je hebt geen financiële uitweg, dan krijg je vrijwel zeker financiële problemen. Dit naast eventuele andere problemen in je leven, zoals relatie-problemen, ziekte of ontslag.

Als je dan na een paar jaar klaar bent om te kopen, dan moet je ook meteen alles doen zoals je het wilt. Op dat moment kan je een huis gaan kopen wat bij je salaris en wensen past voor de komende 20 jaar.

Je bent ook wel heel naïef geweest. Er bestaan geen kortingen en voordeeltjes in de 'echte wereld'. Ik heb zelf een huis gekocht met 10.000 euro korting omdat de originele vraagprijs te hoog was (blijkbaar). Dat is dus echter geen korting, mensen die mijn type huis hebben gekocht zonder korting hebben te veel betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 23:15
Voor een nieuwbouwappartement energielabel A++ betalen wij 170 euro voorschot voor gas en licht en 11 euro voorschot voor water, wanneer je in een huis zit mag je die bedragen nog wel een stukje hoger inschatten.
170 euro? Ik betaal 108 euro in mijn appartement uit 1962 zonder spouwmuurisolatie. En dat is volgens het nieuwe systeem, daarom weet ik het ook zo exact, dus transport+energiekosten samen.

On-topic:
Hou goed jullie relatie ook is, probeer er voor te zorgen dat je niet afhankelijk bent van studiefinanciering of andere inkomsten van je vriendin. Woningschuld kun je aftrekken van de belasting (hypotheekrente aftrek), mocht jullie relatie stuklopen en je moet je woning uit en blijft dan met een restschuld zitten, dan betaal je voor iets waar je niets aan hebt, en DAN moet je alsnog op zoek naar nieuwe woonruimte.

Als je een woning koopt, moet je er vanuit gaan dat je 10-15 jaar in die woning wilt blijven wonen, anders kun je beter nog even wachten. Ik woon zelf in koop-appartementencomplex waarin appartementen zitten van 80 en van 40 m2. Die van 40m2 zou ik dus ook als starter al nooit gaan kopen. Ze vallen overigens wel binnen jouw budget, die worden voor 100K verkocht.

Ik ben nu 27 en heb mijn appartement gekocht toen ik 22-23 was oid, volgens mij verdiende ik toen evenveel als jij en heb er 15K spaargeld ingestoken. Ik kon toen koopsubsidie krijgen, en daarnaast, maar dat wist ik op datum van tekenen niet, ben ik er fors in salaris op vooruit gegaan zo'n 2/3 maanden na koop.

Dit was wel nodig ook want het was redelijk magertjes de eerste jaren, ik heb ook een dure hobby en dat is bijzonder lastig.
Wat zuiniger leven is altijd een optie, maar houd er wel rekening mee dat dit niet voor een half jaartje is, maar dat dit jaren kan duren.

[ Voor 62% gewijzigd door thegve op 24-08-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 19:56
Al met al een zeer boeiende discussie :)

Zelf zit ik, sinds een paar maanden, na te denken om 'de vleugels te strekken en t nest te verlaten'.
Echter vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van het totaal plaatje van kosten.

In tegenstelling tot TS wil ik gaan huren.
Zuid-Holland / Utrecht / Midden & Oost - Zeeland / Westelijk deel Noord-Brabant vallen bij mij in de smaak. Ik weet dat het een groot zoek gebied is, maar dit geeft mij de nodige speling & keuze.

Ik heb al vaak zat gezien en gehoord dat 1000 euro geen uitzondering is, voor de totale vaste & variabele maandelijkse lasten.

Samengevat eigen 'profiel': 1 persoon, ~ 1000 netto/maand salaris, 1,5jaar inschrijftijd @ Woonnet Rijnmond.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sschalkwijk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-05 16:49
Zoals meerdere al hebben gezegd voorlopig nog niet kopen. Waarschijnlijk koop je nu snel iets wat niet helemaal naar je smaak is en dat wil je over een paar jaar wat anders. Daarnaast wil je vaak toch ook wel wat geld voor een uitstapje zo nu en dan.

Particuliere huur zou ik in ieder geval nog even goed naar kijken. Appartementen zijn dan wel eens all incl. wat soms best wel wat kan schelen. Ook kan je bij de woningbouwvereniging kijken naar de wat duurdere opties. Vaak zijn hier minder reacties op, waardoor de wachttijd een stuk korter kan zijn.

Houd er ook rekening mee dat je moet kunnen sparen. Onverwachte kosten kunnen altijd om het hoekje komen kijken en daar heb je altijd een potje voor nodig.

Woon zelf nu anderhalf jaar samen in een particulier appartement met mijn vriendin. Was 19 toen ik ging samenwonen. Enige probleem is dat het eigenlijk toch wel te klein is. Dus als laatste advies geef ik je nog mee niet te klein/goedkoop te nemen om kosten te besparen in de particuliere branch. Geeft vaak een hoop ellende en stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Laatst online: 15:52
Je persoonlijke situatie kunnen wij niet beoordelen.

--> Als je een huis koopt leg je je samen voor lange tijd vast. je woonplaats staat dan redelijk vast de komende 10 jaar. Krijg je kinderen moeten deze hier eigenlijk ook kunnen opgroeien. Het huis moet dan dus wel op de groei gekocht worden.

Maar als ik er vanuit ga dat je alle afwegingen heb gemaakt, kan je een huis kopen en wonen en leven van het bedrag wat je noemt. Echter je moet veel luxe inleveren. (een hobby die 400 euro per maand kost, kan dan echt niet meer)

Zo heb ik een soortgelijke hypotheek en soortgelijk inkomen, en ik kan goed rondkomen. Echter ik ben wel alleen, dus met zijn 2en zal in het begin krap zijn. Zolang je een goedkoop "studentenleven" kunt volhouden en in de tussentijd meer kan gaan verdienen of bijvoorbeeld je vriendin een bijbaan krijgt., wordt het uiteindelijk goed te doen. Op dat moment kan je verbeteringen aan de woning gaan aanbrengen.

En de waarde van de woning is niet 75%, de taxatie is gedaan in opdracht van de woningbouw, deze heeft belang bij een hoge taxatie. Ik ga er wel vanuit dat je wel veel waar voor je geld krijgt, maar onthoud je betaald ook niet veel, dus veel krijg je ook niet.

Vaak de keuken en badkamer aan een modernisering toe. Isolatie zal nog niet top zijn, onderhoud van de woning zal niet pico bello zijn. Verdiep je dus goed in welke kosten je moet maken om de woning naar je zin te krijgen, en of het dan nog steeds een interessante optie is.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 13:50

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ik heb geen ervaring met ex-huurhuizen specifiek. Maar 75% van de marktwaarde bestaat niet in de huizenmarkt.
Je hebt een taxatiewaarde of boekhoudwaarde. Een marktwaarde word bepaald door de vraag. Als er weinig vraag is naar ex-huurhuizen, word de waarde van die woningen lager. Op die manier is het mogelijk om 25% onder de taxatiewaarde te komen. Marktwaarde zijn ook erg afhankelijk van de omgeving en staat van de woning. Vergeet vooral niet dat een taxatie vaak in 1 dag gebeurt, en geen rekening houd met gebreken die pas na een tijdje boven water komen. Een taxatie maakt vaak ook gebruik van tekeningen en ontwerpen om de isolatiewaarde e.d. te bepalen. Dit is niet altijd naar specificatie gebouwd, en vaak ook niet meer in dezelfde staat als bij oplevering.

Aan dergelijke huizen kun je jezelf een groot brok ongeluk kopen, vooral op jouw leeftijd. Begrijp me niet verkeerd. Een huis kopen is spannend, en een plek voor jezelf is erg fijn. Ik denk dat op jouw leeftijd particulier huren niet eens zo'n heel slecht idee is. Je betaald inderdaad wel veel meer, maar je zit nergens aan vast en hebt geen hoge schulden (lees: hypotheek).

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Gewoon heel realistisch: ga niet naar de hypotheker, maar zoek een integerder adviseur die je kan informeren over hypotheken. Hoe weet je wanneer je deze voor je hebt? Als een adviseur jou steeds weer een bepaalde richting in duwt, dan kun je op je klompen aanvoelen dat hij/zij er een bepaalde belang bij heeft.

Toen ik mijn woning kocht, had ik met mijn ouders al geregeld hoe wij het zouden doen. Toch ben ik nog (ten overvloede) informatie gaan inwinnen bij allerhande adviseurs (toen nog kosteloos, voor het provisie-verbod.)
De "Hypotheker" (jazeker!) was echt een vuile rat, mij steeds weer in de richting van een 'mooie' beleggingshypotheek in duwende, blij dat ik dit nooit gedaan heb- blijkt nu acht jaar later :')

Ik heb echt medelijden met alle gezinnen die nu door dit soort praktijken in de shit zitten, als ik niet beter wist toen, had ik wellicht ook een dergelijk product aangeschaft. Echt boos kan ik er om worden. :(

Er was er maar één (van de vier verschillende adviseurs) die zei: ga eens met je ouders praten, als dat niet lukt- kom dan terug en dan kijken wij naar een geschikte annuïteiten-hypotheek zoals je graag wilt.
Gewoon een stukje integriteit, die man die was een uur kwijt aan mij, kreeg er niks voor terug, behalve een potentiële klant- want als ik het niet rond kreeg, was ik naar hem gegaan- absoluut zeker.

Tweede punt: reken niet op inkomsten van derden voor de aflossing van je woning en je levensonderhoud.
Denk je vriendin weg in het totaalplaatje en als je het voor jezelf in kunt vullen, als alleenstaande- dan is het prima. Houdt er rekening mee, dat een woningeigenaar ca. €11.000 euro nodig heeft als buffer (volgens het NiBud), ik kom er zelf ook niet aan (helaas :')) maar als er wat stuk gaat (of je dak vervangen moet worden) dan ben je de haas. Denk er aan dat je ook in een uitkeringssituatie kunt komen, als jij teveel afgelost hebt door een schenking van je ouders, waardoor de waarde hoger ligt dan jouw restschuld- dat je dan in het kader van de WWB (Wet Werk en Bijstand) soms je huis mag 'opeten' voor de overwaarde die je geniet.
Dit verschilt per gemeente, iedere gemeente heeft naast de officiële wetgeving hiervoor (WWB) ook een zekere 'discretionaire bevoegdheid', ofwel: zij mag haar eigen beleid maken en daarmee (gedeeltelijk of volledig) afwijken naar eigen bevinden. Soms kan een schenking zinvol zijn, maar het kan dus ook in je nadeel werken. Ga dus rekenen aub- get your numbers straight! ;)

Soms kun je dat geld beter steken in het klussen aan je woning- als dat vergunningvrij (zodat de gemeente het niet te weten komt dat je opknapt- ook rekening houden met overlast voor de buren zodat men niet gaat bellen en langskomt van toezicht&handhaving, anders komt je huis alsnog in de spotlights) is en de WOZ-waarde is hoger of lager dan de aankoopwaarde vd woning, zodat je schuld min- of meer gelijk is aan de waarde, dan wordt je door de gemeente meestal niet gekort of gedwongen tot een krediethypotheek voor je uitkering, mocht je onverhoopt je baan verliezen (werkeloosheid stijgt nog steeds en zeg aub nooit 'nooit'.)

Derde punt: laat je woning technisch keuren, door een ingenieur van VEH (eigen huis), kost je 250-300 euro, maar als het een oud pand betreft, kan het je $$$ schelen in de prijs, af ervan zien (kan soms ook verstandig zijn, een woning aanschaffen gaat altijd gepaard met gevoel en emotie, maar het beste besluit je alles zoveel mogelijk op basis van rationaliteit, wat je over 5 jaar voelt, weet je nu niet. Het tij kan wel compleet gekeerd zijn, in alle facetten van je leven (ziekte, scheiding, verpaupering van de buurt, bestemmingsplan ongunstig etc.) Ik heb mijn woning laten keuren door de VEH, en dat leverde een korting op van ca. 32.000 euro- de beste 250 euro 'ever spend' zoals je wellicht begrijpt. :+

Vierde punt: kijk bij de gemeente waar je gaat wonen naar het bestemmingsplan van die wijk waar de woning zich bevindt en doe onderzoek naar de gemiddelde WOZ-waarde, de buren (social media, hebben zij vaak feestjes (Haren bijv. :')) is het koude kak of juist Frans Bauer-like etc. etc.
Check de waarde-ontwikkeling voor die woning en wijk en daaromheen.
Kijk of je in nood, de toko makkelijk kunt verhuren, of je een kind kwijt kunt in geval van (en wellicht heb jij geen plannen, maar je vriendin wel- en die bepaalt, al denken mannen altijd van niet- laat jezelf verrassen ;))

Wat soms gunstig kan zijn, is een woning van een corporatie overnemen, met terugkoop-garantie.
Nadeel hiervan is, dat je de mogelijke winst in overwaarde in de toekomst moet delen met je corporatie, voordeel is uiteraard dat zij ook delen in een evt. verlies en je de woning altijd kwijt kunt, in geval van.
De ratio ligt niet altijd 50% om 50% voor beide partijen, soms 33% om 66%, dus informeer jezelf goed.
Soms kan een wachtlijst waar je op staat, al voldoende zijn om in aanmerking te komen voor een dergelijk pand. Soms zijn het leuke appartementen waar prima iets van te maken valt (lekker rustig tussen de bejaarden, al meurt de galerij wel naar Brilcreem waarschijnlijk) en soms is het 10x niks, soms een rijtjeswoning in een aardige buurt, dus kijk goed rond.

Probeer een plan te maken en alles voor jezelf op papier te zetten, waar je aan moet denken voordat je een object aanschaft. Make up your mind a priori, dan ben je beter in staat om alle bull-crap van verkopers, makelaars, notarissen, adviseurs etc. eruit te filteren :Y
De kans op falen omlaag=de kans op slagen en long term plezier omhoog. As simple as that.

Leg ook alles vast op foto (en vervolgens laten registreren op datum bij de Belastingdienst, dit is gratis en dan is het gewaarmerkt, dat die foto op moment van waarmerken bestond- voor evt. toekomstige procedures) zoals je meterstanden bij het betrekken/passeren van het huis, de tuin, van de buren, de straat, ALLES EIGENLIJK. De binnenstaat opnemen, buitenstaat, scheuren, vekeersdrempels in de straat, beplanting, onkruid, ALLES. Laten waarmerken, 20 pag. in laten binden bij de copyshop en naar de belasting sturen (kijk op internet, want alleen grote kantoren bieden deze service!) en daarna onderin de la en hopelijk hoef je het nooit te gebruiken. Als je ooit discussies krijgt over de staat of bouwdatum van iets (verjaring!!!), dan heb je een referentiepunt. Geloof mij, je kunt discussies krijgen over strookjes grond van 5cm en hekwerken etc.
Kijk maar naar de 'Rijdende Rechter' op Ned.1 wekelijks en dan weet je genoeg. :/

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sschalkwijk schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:20:
Zoals meerdere al hebben gezegd voorlopig nog niet kopen. Waarschijnlijk koop je nu snel iets wat niet helemaal naar je smaak is en dat wil je over een paar jaar wat anders. Daarnaast wil je vaak toch ook wel wat geld voor een uitstapje zo nu en dan.

Particuliere huur zou ik in ieder geval nog even goed naar kijken. Appartementen zijn dan wel eens all incl. wat soms best wel wat kan schelen. Ook kan je bij de woningbouwvereniging kijken naar de wat duurdere opties. Vaak zijn hier minder reacties op, waardoor de wachttijd een stuk korter kan zijn.

Houd er ook rekening mee dat je moet kunnen sparen. Onverwachte kosten kunnen altijd om het hoekje komen kijken en daar heb je altijd een potje voor nodig.

Woon zelf nu anderhalf jaar samen in een particulier appartement met mijn vriendin. Was 19 toen ik ging samenwonen. Enige probleem is dat het eigenlijk toch wel te klein is. Dus als laatste advies geef ik je nog mee niet te klein/goedkoop te nemen om kosten te besparen in de particuliere branch. Geeft vaak een hoop ellende en stress.
Deze mening deel ik niet helemaal- gewoon onderaan de streep kijken wat het kost, de lokatie speelt mee (soms ook overrated, pas wel op met de lokatie heilig te noemen) en soms ben je voor koop ca. 400 euro p/mnd kwijt en voor huur 550 euro bijv.

Ik zou wel kijken naar ontwikkelingen in de markt en ik denk dat de prijzen nog verder omlaag gaan, de verplichting om 'eigen geld' mee te nemen, zal de markt enigszins stabiliseren, alleen gaan deze plannen pas in vanaf 2018 las ik, nu kan nog 100% geleend worden, dit wordt afgebouwd in de aanloop of vanaf 2018 naar 80%. Maar ga jij vijf jaar wachten op deze verandering? Ik zou het niet doen. Een slechte markt en lage rente kan heel gunstig zijn om iets te kopen. Soms zijn mensen het na 3-4 jaar zat en gaat er 40% vanaf (van de zeepbel) omdat men gescheiden is, weg moet etc.

Huren als ideaal zou ik alleen stellen, als je met je werk/inkomen/tijdelijk contract zit.
Kunnen terugvallen op sociale voorziening is gunstiger, als je een huurwoning bewoont, een eigen woning is niet vreemd meer tegenwoordig, maar wordt wel gezien als 'eigen vermogen'. Is je schuld lager dan de waarde, dan heb je vaak een probleem- daar moet je goed aan denken. En de gemeente baseert zich altijd op de WOZ-waarde, niet op wat jij aandraagt. Dus als je een ouder pand aankoopt en de WOZ-waarde klopt niet, dan kan het slim zijn (voor je gaat verbouwen!) eerst bezwaar te maken tegen deze waarde en een nieuwe waardebepaling te eisen. Dit is dan wellicht buiten de Awb-termijn om, waarbinnen je bezwaar in kunt dienen (6 weken na verzenden vd beschikking door de dienst dit bij jouw uitvoert!), maar kun je aanvoeren dat je de nieuwe eigenaar bent, dat je 1 of meerdere (gratis) taxatie's hebt laten opmaken en de waarde teveel verschilt met de WOZ-aanslag. Dan wordt het waarschijnlijk ambtshalve getoetst en met een beetje mazzel verminderd en zit je meer op 1 lijn met je eigen 'schuld', waardoor je minder snel in problemen komt als je in een inkomensgat valt en naar de sociale dienst moet (helaas.)

Dit voor huren en kopen, ik vind het meer met inkomenszekerheid te maken hebben dan met de markt ansich. De rek is er al uit, vwb de provisie-ellende en rare hypotheken, de markt staat onder druk- dus zijn er mogelijkheden, alleen kijk naar je zekerheid, PlanB (de backup als het misgaat, of je alleenstaand bent) en de aangegeven punten in dit topic en de overige fora. Dan koop je vast geen kat in de zak en ben je beter af, dan gedwongen tussen de randfiguren (hoeft niet per se hoor) inzitten in een smutzig huis of de appartement vd corporatie of gewoon lekker je eigen stekkie met tuintje bijv. en wellicht wat relaxtere buren.

Ik heb altijd zoiets gehad van, prima- mocht er iets mis gaan, dan kan ik het altijd gedeeltelijk verhuren en daarmee mijn hypotheek afbetalen, de rest red ik nog met een dubbele krantenwijk, bij wijze van.
Je wilt imo niet je 'family-home' verliezen, omdat je vriendin de benen neemt, je baan verdwijnt, je geen recht hebt op een uitkering door je woning (en dus eerst door alle shit heenmoet, voordat je gebruik kunt maken van een sociaal vangnet- NL is niet logisch, zo gaat het in de realiteit, helaas), je ineens het niet meer trekt door een alimentatie-verplichting maandelijks, andere ellende etc. Dus 'get your facts and numbers straight', luidt mijn persoonlijk advies.

Wees heel realistisch, zet je emotie en 'dick for brain'-denkwijze (als daar sprake van is, dat weet je zelf het best, of je vriendin een grote invloed op je heeft) in de koelkast en trek je calculator tevoorschijn. Ik houd hier geen pleidooi voor een soort 'allesomvattend advies', ik denk dat je er verstandig aan doet dit topic uit te filteren op nuttige items en voor jezelf heb je waarschijnlijk reeds opgemaakt of je wilt huren of kopen- nu probeer je het alleen nog te rationaliseren (zo werkt het menselijk brein :')) dus be realistic- als iets kan- dan kan het, zoniet- dan niet. Zie er dan gewoon vanaf en dit is echt een advies: ga niet op het randje lopen maandelijks, want 1 kink in de kabel, 1 hobbel in de weg en je ligt. Dan gedwongen er vanaf moeten met $$$ verlies is geen pretje denk ik. Maar goed, dit is een overbodig advies denk ik ;)

Edit: nog een puntje, als JIJ de schenking ontvangt van JOUW ouders t.b.v. de aankoop van je woning, dan moet je daar een aparte akte van laten opmaken bij de notaris, kun je deze schenking pas na overdrachtsbelasting betaling van de hypotheek aftrekken (anders komt de fiscus om de hoek kijken en kun je zwaar beboet worden) en doe je er verstandig aan, in de hypotheekakte (als je het er toch gelijk vanaf haalt, ipv voor klussen gebruiken bijv.) op te laten nemen, dat bij scheiding van je partner (zeker als de hypotheek ook op haar naam komt te staan o.a. voor een gedeelte, buiten dat ook, of als er sprake is van duurzaam samenwonen, met of zonder huwelijk of geregistreerd contract) de schenking is gevrijwaard van vordering door de partner. Anders kun je de helft van de schenking doorpasen aan je vriendin die hem dan peert en dat wil je je ouders niet aandoen, lijkt mij. Ik weet niet welk artikel het exact is- vraag ernaar bij de notaris. Familiegeld wil je graag in de familie houden en als je relatie uit is, dan kijk je toch anders naar elkaar en dan spelen dit soort dingen ineens een grote rol (meer dan je lief is!) :o

Edit2: als toevoeging op bovenstaande; veel informatie kun je van de gemeentelijke site's halen/de belastingdienst en het belastingorgaan welke de lokale heffingen heft voor jouw gemeente, als deze het niet zelf doet. Daarnaast heeft iedere gemeente ook vaak haar bureau statistiek, waar je gratis veel informatie kunt opvragen aan percentages etc.- dit om de veranderingen waar te nemen mbt de waarde etc.

Ga op zoek naar een goed, courant boek of publicatie van de VEH omtrent de aanschaf van een huis en alle financiële aspecten die daarbij komen kijken, daar staat vaak meer in, dan dat je van hear-say verneemt.
Meeste mensen hebben de ballen verstand of zijn belanghebbend, dus kritisch, rationeel advies is key.
Bij verhuren zegt men altijd: de opbrengst van 12mnd/10 (gedeeld door 10) en dan maal 12 voor de echte opbrengst. Waarom 2mnd eraf? 1mnd voor de lokale heffingen en woningforfait of vermogensbelasting eraf (de kosten box1 of box3 vermogenbelasting 1,2% over de waarde, als het een 2e pand betreft) en 1mnd eraf voor onderhoud, reserveren en actueel onderhoud (los van renovatiekosten die je bij aanvang al weet en meeneemt in de keuring en lening.) Deze kosten/lasten heb je ook als je gewoon bewoont, dus daar kun je alvast rekening mee houden, je maandlasten dus *14mnd ipv 12mnd, dan zit je globaal goed.

Benader de aanschaf en het bezit van je woning als een financieel object (puur waarde object) en benader het gehele proces alsof je een 'onderneming' runt, dan heb je in ieder geval een redelijk objectieve kijk op de hele gang van zaken. Onbewust heb ik dit bij mijn aanschaf ook gedaan, zie ik achteraf- en gelukkig maar.
Bij het vinden van kapitaal voor een start-up, ga je bij je een venture capitalist ook niet 30% profit sharen, als je het met 10% kan doen en leen je ook niet meer dan absoluut noodzakelijk.
Als je deze economische denkwijze ook bij je woning toepast, dan is dat verstandig.
Al die figuren die vroeger (<2001) maar hebben bijgeleend, voor de nieuwe sleurhut (kun je ook in samenwonen btw, met je meisje- gelijk een goede relatietest, lekker dicht op elkaar :')), lekker luxe leven etc.- want het kon niet op, alles bleef toch maar stijgen; die zitten nu in zak en as met een woning 'onder water.' En dan maar piepen dat het allemaal door de economie komt etc.

Als deze mensen het meer als het runnen van een bedrijf hadden benaderd, dan had men vermoedelijk wel andere keuzes gemaakt. Soms kun je het onderwerp 'swappen' om met dezelfde beredenering een totaal andere uitkomst te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 24-08-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Zonder alle reacties te lezen, waarom in vredesnaam nu al bij je ouders weg? Kan het thuis wonen niet meer of wil je dat niet meer of is het een luxeprobleem?

Ik zou (en dat doe ik nu persoonlijk ook) sowieso nog een paar jaar thuis blijven wonen en zoveel mogelijk sparen. Cash == macht in deze tijd.

Als alles een beetje meezit kan ik net als mijn ouders straks een huis kopen met een hypotheek van enkele tienduizenden euro's. Dat lijkt mij stukken fijner dan nu al op mezelf wonen inclusief alle bijbehorende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m19 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:25:
Zonder alle reacties te lezen, waarom in vredesnaam nu al bij je ouders weg? Kan het thuis wonen niet meer of wil je dat niet meer of is het een luxeprobleem?

Ik zou (en dat doe ik nu persoonlijk ook) sowieso nog een paar jaar thuis blijven wonen en zoveel mogelijk sparen. Cash == macht in deze tijd.

Als alles een beetje meezit kan ik net als mijn ouders straks een huis kopen met een hypotheek van enkele tienduizenden euro's. Dat lijkt mij stukken fijner dan nu al op mezelf wonen inclusief alle bijbehorende kosten.
Of je wordt tegen die tijd gefilmd door Louise Theroux of World of Jenks, als een voorbeeld voor iemand die op zijn veertigste nog bij zijn ouders woont, met als enig domein de slaapkamer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:59
YMGV4LIFE schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 06:40:
[...]

Zitten jullie nog niet zo lang in dat appartement? Wij betalen in een nieuwbouw eengezinswoning namelijk al minder. Of je hebt een heel duur contract afgesloten.
Klopt, sinds mei. Voorschot wordt volgens mij standaard vrij hoog ingeschat, verwacht ook wel geld terug te krijgen aan het einde van het jaar. Krijg daar nog een 'welkomstkorting' van 320 euro over, heb me wel goed ingelezen qua contract :P

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
'vrij' hoog zou je het kunnen noemen ja. Wij betalen al 4 jaar lang 50 euro per maand voor gas+elektriciteit in een appartement van 30 jaar oud.

Overigens zou ik, als ik TS was, sowieso dat spaargeld niet in de woning steken, althans ik zou de afweging maken of ik dat geld op korte termijn nodig zou hebben voor andere dingen voordat ik het per definitie in het huis zou steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179216

Ik kan je alleen maar - sterk - aanraden om dit niet te doen. Eerst en vooral ben je gewoon te jong. Dat is niet negatief of beledigend bedoeld, ik weet gewoon hoe sterk je toekomstplannen nog kunnen veranderen op die leeftijd. De tijd dat je een huis kon aankopen en het een aantal jaren later met veel winst opnieuw kon verkopen is voorbij en de kans dat dit op korte termijn terugkomt is erg klein. Dat impliceert dat je zeker moet zijn dat je voor een langere tijd in je huis wil blijven wonen, en op jouw leeftijd kan je dat gewoon niet weten. Ik ben op m'n 31 (hopelijk) nog geen senior, maar heb wel al heel veel van m'n vrienden deze fout zien maken toen ze nog "jong" waren ..

Buiten dat, wat voor mij al genoeg reden is om er zelfs niet meer over na te denken, ook nog dit:

* Er bestaat niet zoiets als een huis dat voor 75% van de marktwaarde wordt verkocht. Een huis wordt verkocht aan 100% van de marktwaarde; De markt betekent gewoon hoe veel jij en ik bereid zijn er aan te betalen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de marktwaarde niet kan stijgen op langere termijn. Of dalen!

* Hier in België, en ik veronderstel ook in Nederland, blijft de gouden regel dat je niet meer dan één derde van je nettoinkomen mag spenderen aan het aflossen van je lening. Die regel geldt uiteraard voor iemand met een gemiddeld loon - iemand met een lager loon moet nog voorzichtiger zijn. Als alleenstaande zou jij een gemiddeld loon hebben, maar als koppel is een nettoloon van 1800 euro laag.

* 1800 euro, min de aflossing voor je lening, is niet genoeg om rond te komen. Onderschat de kosten voor verwarming en elektriciteit niet (al helemaal niet in goedkopere huizen die vaak slecht geïsoleerd zijn), eten en drinken, allerlei onderhoudskosten aan je woning (die, weer, hoog zullen zijn), vervoer, enz. Het is gewoon onmogelijk om je woning af te betalen, je vriendin te onderhouden, en zelf deftig te leven met dit inkomen. Ik baseer me hiervoor op de kosten die ik zef heb, als Belg, maar zie niet in waarom een Nederlandse persoon hier sterk van zou afwijken.

* Je vergeet de kosten die je gaat hebben aan de inrichting van je huis. Dat is ONGELOOFLIJK duur. Zelfs al hou je het voorlopig bij de wat goedkopere Ikea meubels, dan nog zal je duizenden euro nodig hebben. Dan spreek ik nog niet over verf, plamuursel, .... Je wil niet weten hoe veel sommige van die dingen kosten ...

* Maak alstublieft niet de fout om meteen iets samen te kopen met iemand waar je nog nooit mee samengewoond hebt; Doe dat gewoon nooit. Nooit. OK, misschien heb je geluk en ben je binnen vijf jaar nog dolgelukkig samen, maar misschien ook niet; Met iemand samenwonen vraagt veel van je relatie (ik spreek uit ervaring). Huur eerst een tijdje iets samen.

De economisch slimste beslissing is om nog een tijdje bij je ouders te blijven wonen. Op een paar jaar tijd heb je zo heel veel gespaard, ben je wat ouder geworden, en ga je beter weten wat je wil. Als dat om één of andere reden niet kan, zoek dan naar iets goedkoops om te huren. De volkswijsheid dat dit weggegooid geld is klopt in zekere zin, maar het blijft wel de beste manier om te starten.

Beschouw mijn misschien nogal negatieve reactie niet als een aanval, maar als een goedbedoelde raad. Ik heb in de voorbije vijjf jaar verschillende van m'n vrienden zich in de miserie zien storten door te jong, te snel, een huis te kopen samen met een partner waarvan ze dachten dat dit de liefde van hun leven was. Laat je niet opjutten door hypothekers (of hoe dat in Nederland ook mag heten), die halen hun inkomen uit mensen die een huis kopen ...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 179216 op 24-08-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28
Ik zeg als je een huis koopt laat dan in elk geval een aankoopkeuring doen zodat je een goed beeld hebt van mogelijke problemen en de kosten die deze met zich meebrengen.
De VEH keuring behoedde ons destijds voor een dure miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MiBe schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:46:
[...]

Klopt, sinds mei. Voorschot wordt volgens mij standaard vrij hoog ingeschat, verwacht ook wel geld terug te krijgen aan het einde van het jaar. Krijg daar nog een 'welkomstkorting' van 320 euro over, heb me wel goed ingelezen qua contract :P
offtopic:
Altijd meteen het maandbedrag verlagen. Waarom zou je de energiemaatschappij sponsoren? Heb ik ook gedaan bij EON. maar na een jaar verhogen ze gewoon leuk het maandbedrag zonder bericht met 20%, nog voordat ze de jaarrekening hebben opgemaakt. Dat is dus de laatste keer dat ik bij EON een contract afsluit.

Wel of geen huis kopen is afhankelijk van waar je nu woont (stad/regio) en of je daar ooit weg wil. 90% van de mensen sterven binnen 30 km van waar ze geboren zijn. Dus op zich is het geen probleem om jong een huis te kopen. Je ben dan ook jong klaar met je hypotheek (bij rond de 50 al in jouw geval), terwijl de meeste starters bij 30 beginnen en dus pas bij 60 klaar zijn met hun hypotheek. Moet je wel iets kopen waar je zeker de komende 6-10 jaar wil blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Z___Z schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:13:
[...] Moet je wel iets kopen waar je zeker de komende 6-10 jaar wil blijven wonen.
Als je daar 10-15 jaar van maakt dan ben ik het al een heel stuk meer met je eens... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13

Toppe

Oké ✅

Z___Z schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:13:
[...]

offtopic:
Altijd meteen het maandbedrag verlagen. Waarom zou je de energiemaatschappij sponsoren? Heb ik ook gedaan bij EON. maar na een jaar verhogen ze gewoon leuk het maandbedrag zonder bericht met 20%, nog voordat ze de jaarrekening hebben opgemaakt. Dat is dus de laatste keer dat ik bij EON een contract afsluit.

Wel of geen huis kopen is afhankelijk van waar je nu woont (stad/regio) en of je daar ooit weg wil. 90% van de mensen sterven binnen 30 km van waar ze geboren zijn. Dus op zich is het geen probleem om jong een huis te kopen. Je ben dan ook jong klaar met je hypotheek (bij rond de 50 al in jouw geval), terwijl de meeste starters bij 30 beginnen en dus pas bij 60 klaar zijn met hun hypotheek. Moet je wel iets kopen waar je zeker de komende 6-10 jaar wil blijven wonen.
Altijd vaste prijs nemen d:)b

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
m19 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:25:
Is op zich niet raar wanneer je 22 bent en een vriendinnetje hebt.

Zelf ben ik op mijn 24ste vertrokken van huis.. en toen ging het echt niet meer tussen mij en mijn ouders. Wou mijn privacy hebben en een woning waarin ik zelf bepaal hoe en wat. Geen lastige medebewoners dus :P

Ik leefde daarvoor al apart van ze in hetzelfde huis.. kookte mijn eigen eten, was 90% van de tijd boven op zolder op mijn eigen verdieping, etc. Als mijn ouders daar kwamen had ik zoiets van "wtf doe je hier?" :X

Dat deel begrijp ik dus dondersgoed. Maar ik zou achteraf ook niks gekocht hebben als ik 8 jaar geleden de kennis van nu zou hebben gehad. Dan maar goedkoop huren ergens. Desnoods een kamer of studio.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 24-08-2013 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:57
Er zijn al veel nuttige tips gegeven, maar ik mis er 1. Koop alleen op jouw naam. Je vriendin heeft nauwelijks inkomen, legt geen 25k in en is niet geschikt om de woning te financieren. Bij een breakup kan je dan je huis houden. Het is geen leuk verhaal, want je wilt samen verder en dan is dit een 'egoïstische' daad. Maar dit is een zakelijke overeenkomst waar zij effectief niets aan bijdraagt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Thuis blijven wonen......financieel verstandig, maar qua levenservaring brengt het je niets. Ga toch lekker huren je kunt altijd terug naar je ouders ;) O nee dat doet niemand, met reden overigens. Volwassen mensen wonen nu eenmaal graag op zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
Ik wil iedereen bedanken voor alle reacties. Alle informatie die gegeven is neem ik allemaal mee in een eventueel besluit. Mijn vriendin en ik zijn reeds 4 jaar bij elkaar en het gaat nog altijd geweldig goed, vandaar dat we de keuze maken om samen te gaan wonen. Als 'we' een huis kopen dan doe ik dat volledig zelfstandig. Mocht de relatie namelijk stuklopen, wat immers mogelijk is (we zijn nog jong), dan blijf ik er wonen en kan mevrouw weer terug naar paps en mams. Dit is ook iets wat we samen afgesproken en daar zullen dan ook geen misverstanden over ontstaan.

Nu ik alle reacties gehad heb, neig ik wel steeds meer naar het nog even thuis blijven. Slecht heb ik het thuis niet, dat is ook absoluut geen reden om niet te blijven. Kostgeld e.d. hoef ik niet te betalen dus ik kan flink sparen. Dat is emotioneel wat lastiger, maar wellicht wel de verstandigere keuze.

Nogmaals, iedereen dank en ik kan er zeker wat mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Anoniem: 224360 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:36:
Thuis blijven wonen......financieel verstandig, maar qua levenservaring brengt het je niets. Ga toch lekker huren je kunt altijd terug naar je ouders ;) O nee dat doet niemand, met reden overigens. Volwassen mensen wonen nu eenmaal graag op zichzelf.
Onderdeel van volwassen zijn is om ook weleens iets te kiezen wat verstandig is, ook al doe je het ander graag. TS heeft veel meer aan nu een stevige fundering te bouwen dan uit huis te gaan omdat het leuk is. Een of twee jaartjes langer thuis is het verschil tussen hopeloos onderwater staan met je net gekochte huis of niet, en daar heb je veel meer aan dan ervaring die je nog 50 jaar lang op kan doen. Ondertussen kan je dan bijv. een extra studie of mooie reis doen, ook ervaring die je je hele leven meeneemt.

Dan moet het wel kunnen, dat geldt niet voor iedereen. Maar een beetje volwassenen maakt de verstandige keuze ook al jeukt het.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 25-08-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Anoniem: 224360 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:36:
Ligt helemaal aan hoe en wat. Ik woonde tot m'n 30ste thuis en vond het jammer om weg te gaan. Altijd met het grootste plezier; een tijd waar ik met een glimlach op terug kijk. Overigens betaalde ik gewoon mee aan de huur. Ik heb toen wel alsnog voldoende kunnen sparen om mijn hele huis in te richten. Ik denk niet dat ik daarvoor alles had kunnen betalen: het is zo duur... plus dat ik wat betreft levenservaring nu de tijd en geld had om elk jaar maanden lang door het buitenland te reizen. Doe ik liever dat dan boodschappen bij de aldi en je huis niet uit kunnen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Zoijar op 25-08-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
17,50 p/m sim only met 200min en 1024mb. :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Beunhaas91 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:12:
Nu ik alle reacties gehad heb, neig ik wel steeds meer naar het nog even thuis blijven.
Waarom geen kamer huren?

Heb je wat meer vrijheid en kun je meteen wat ervaring opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Laatst online: 15:52
Niet het hele topic gelezen, maar particulier huren hoeft niet duur te zijn hoor. Nu weet ik niet in welke regio je zoekt maar ik ben vorige week in Den Haag gaan zoeken naar een huurwoning en daar heb ik 6 woningen bezichtigd van allemaal rond de 600 euro inclusief G/W/L en rond de 30m2. Dat moet toch prima te doen zijn? Bel gewoon eens wat bemiddelaars op in de regio waar je zoekt. Er zal vast wel ergens wat te vinden zijn indien kopen geen optie blijkt te zijn.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb niet alles hier boven gelezen, maar hou wel rekening met het volgende.

Meestal bied de woningstichting meerdere (vergelijkbare) woningen over meerdere jaren aan. Zij blijven die korting geven en daardoor blijft de marktprijs (voor nog niet opgeknapte) woningen in de directe omgeving laag, En daarmee wordt het verkopen van je woning in die zelfde periode een stuk moeilijker (tenzij je gaat toeleggen op de prijs). Dit zie je vaak waar een woningstichting een heel blok of een heel appartementen complex gaat verkopen.

Dus ga niet kopen voor de korte termijn als dit het geval is, je huis kan een loden bal met ketting worden. Is het huis echter een plek waar je jullie de komende 15 jaar ziet wonen (kids???) dan speelt dit minder....

Je ziet dit zelfde verschijnsel ook bij nieuwbouw projecten die niet volledig verkocht zijn maar wel gebouwd zijn, (met name door het v.o.n. voordeel of eventuele korting die ze later geven om er vanaf te zijn). Ik zie beide problemen bij virenden van me, en ze kunnen het alleen verkopen door er op toe te leggen. Het alternatief is een paar jaar blijven zitten. Ik had er zelf niet over na gedacht toen ik mijn huis kocht, maar dat was nog in goede tijd, dat er een 1 huis per 20-50- belangstellende was...

Succes verder

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik heb alleen een appartement gekocht ook ex huur. En dat bevalt best goed.
De kosten zijn laag per maand en zoveel moet je er niet aan verbouwen. Ja er zit geen luxe nieuwe badkamer in en geen luxe nieuwe keuken maar heb je dat echt nodig? Als je een douche genoeg vind en kan leven met een meer standaard keuken werkt het prima.
Je bent wel veel minder per maand kwijt aan je woning dan als dat je zou huren maar je zit er wel aan vast voor langere tijd. Dus bedenk goed of je daar voor een jaar of 5-10 wil blijven wonen als je dat wil kan je best kopen als je daar nu al aan twijfelt en denkt dat je er over 3 jaar weer weg wil doe het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ach, je kan nu je uitzet verzamelen door telkens in de aanbieding te kopen. Scheelt echt een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Senor Sjon schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:06:
Ach, je kan nu je uitzet verzamelen door telkens in de aanbieding te kopen. Scheelt echt een boel.
Vertel mij wat, na ~8 jaar verzamelen ligt er ondertussen nogal wat op zolder :+ Deels aanbiedingen, deels verjaardags-/kerst-cadeautjes, deels erfenis, deels gekregen, etc.

Long story short: Op witgoed, meubels en kasten na heb ik zo'n beetje alles 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-08-2013 18:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 06-05 11:50
Meubels zou ik dus nooit van te voren kunnen kopen, alleen al omdat me smaak na een jaar vaak enorm verandert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afgezien van dat, meubels passen hier niet door 't zolderluik :P

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-08-2013 18:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109640

oeps.. foute topic

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 109640 op 25-08-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516542

My two cents: Probeer toch eerst te huren, desnoods antikraak. Als je er constant bovenop zit komt er vanzelf een kans voorbij. Anders koop je een woning waar je nu al van weet dat je er over een jaar of 8 á 10 waarschijnlijk vanaf wil. Koop niet zo'n starterswoning maar doe die fase lekker als huurder. Dan ben je flexibel en kun je vrij risicoloos dat samen/opjezelf -wonen testen. Werkt dat en heb je allebei een stabiel en goed inkomen dan kun je als eerste koopwoning gelijk iets toekomstbestendigs kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mektheb schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:49:
Meubels zou ik dus nooit van te voren kunnen kopen, alleen al omdat me smaak na een jaar vaak enorm verandert is.
Bestek, servies, glaswerk, keukenapparatuur als koffiezetapparaat, waterkoker e.d., overige keukenmeuk, gereedschap, verfspullen excl. verf, handdoeken etc. Je vergist je enorm wat je nu in het huis van je ouders pakt, maar je niet zelf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Als ik dat een beetje globaal terug bereken van mijn studententijd kom je, ervan uitgaande dat je IKEA/Blokker/Hema als favoriete winkels voor dit budget hebt, met 500 euro echt heel ver voor dat soort spullen. En dan kan het nog prima voor de helft als het echt cheap moet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door XeNeRgY op 25-08-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of je haalt gewoon een kuub plastic bordjes+bestek, nooit meer afwas.

Ik zit er echt over te denken om een vaatwasser aan te schaffen, of om permanent over te schakelen op plastic, want ik heb tegenwoordig zo'n schijt gekregen aan afwassen- niet normaal meer. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
XeNeRgY schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:26:
Als ik dat een beetje globaal terug bereken van mijn studententijd kom je, ervan uitgaande dat je IKEA/Blokker/Hema als favoriete winkels voor dit budget hebt, met 500 euro echt heel ver voor dat soort spullen. En dan kan het nog prima voor de helft als het echt cheap moet zijn.
Als je de tijd hebt, kan je gelijk goed spul kopen. We doen al 10+ jaar met (nieuwe) meuk uit de uitzet voor de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:42
WernerL schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 12:28:
Niet het hele topic gelezen, maar particulier huren hoeft niet duur te zijn hoor. Nu weet ik niet in welke regio je zoekt maar ik ben vorige week in Den Haag gaan zoeken naar een huurwoning en daar heb ik 6 woningen bezichtigd van allemaal rond de 600 euro inclusief G/W/L en rond de 30m2. Dat moet toch prima te doen zijn? Bel gewoon eens wat bemiddelaars op in de regio waar je zoekt. Er zal vast wel ergens wat te vinden zijn indien kopen geen optie blijkt te zijn.
Dat inderdaad. Nu is 30m2 niet echt heel veel, dat vind ik meer een grote kamer en ik betwijfel ook of je wel met z'n tweeën op die oppervlakte wil wonen. Maar je kan toch echt wel wat vinden voor minder dan 800 excl.

Maar ik zou ook zeker nog niet kopen op deze leeftijd. Ik zit ongeveer op dezelfde leeftijd als TS, met een hoger inkomen. Ik heb voor particuliere huur gekozen, omdat ik nog niet wil kopen en niet ingeschreven stond bij de sociale huur dus daar kom ik sowieso niet tussen.
Nu zit ik voor +/- 700 incl g/w/l/tv/internet op 80m2 op de provinciegrens Gelderland/Utrecht. Dan zit ik wel in een klein dorpje ipv grote stad, maar alle winkels zitten op fietsafstand :)

Nu heb ik ook nog een leaseauto, dus zo belangrijk is dat laatste voor mij niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lethalis schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 11:58:
[...]

Waarom geen kamer huren?

Heb je wat meer vrijheid en kun je meteen wat ervaring opdoen.
Dit.

Financiele is ondertussen redelijk uitgekauwd, maar is maar de helft van het verhaal. "Vroeger" was het volstrekt normaal dat je een aantal jaar op kamers ging voordat het ook maar in je opkwam om een eigen huis te nemen (of dat nu koop of huur was). Daar waren en zijn goede redenen voor.

Een van de belangrijkste hoor he gelijk terugkomen in het vaakst gehoorde argument tegen op kamers gaan: "Bah dan moet je keuken en badkamer delen met anderen en ze hebben andere levensritme etc. etc. etc."

Inderdaad, dan moet je leren samenwonen met mensen die niet uit je eigen gezin komen. Dat is een vaardigheid en niemand is er geboren grootmeester in. Je hebt nu een leuke vriendin en denkt vast dat met haar samenwonen heel anders is dan met een huis vol wildvreemden. In een paar opzichten is dat hopelijk ook zo, maar voor alle minder romantische dingen is het exact hetzelfde. Zij poept ook, zij maakt ook een zooitje in de keuken (die ze al dan niet opruimt), zij wil soms eerder of later dan jij gaan slapen, zij nodigt geheid af en toe vriend(inn)en uit die je liever niet over de vloer hebt etc. etc. Je kansen om succesvol met iemand samen te wonen zijn een stuk hoger als je al eens geleerd hebt wanneer je tolerant moet zijn, wanneer een compromis werkt en wanneer je assertief moet zijn - en bovenal hoe daar goed over te communiceren.

Daarnaast leer je hoe je alle dingen waar je nooit bij stilstond maar die pa en ma stiekem altijd voor je regelde zelf te doen. Allemaal geen rocket science - zowat iedere jandoedel leert het uiteindelijk wel. Maar het is minder handig om jezelf gelijk in het diepe te gooien als je relatie en je financiele toekomst op het spel staan. Beter om dit soort ding eerst op orde te hebben ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 01 september 2013 @ 09:36:
[...]
, dan moet je leren samenwonen met mensen die niet uit je eigen gezin komen.
Ik weet niet uit wat voor gezin jij komt, maar het enige verschil met wonen met broer(s) en/of zus(sen) of wild vreemde is dat er geen derde partij meer is die de baas is (ouders) waardoor conflicten dus 1 op 1 uitgevochten moeten worden. Als enig kind gaat je verhaal wel volledig op.

Daarnaast wordt je als broer/zus ook steeds toleranter tegenover elkaar en loop je niet voor elke wissewasje naar je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

dion_b schreef op zondag 01 september 2013 @ 09:36:
[...]
Inderdaad, dan moet je leren samenwonen met mensen die niet uit je eigen gezin komen. Dat is een vaardigheid en niemand is er geboren grootmeester in.
Met je vriendin samen wonen is iets anders dan een wild vreemde. Ik heb zelf lang in een studentenhuis gewoond waarbij je een continue doorstroom hebt van vreemde mensen. Op het einde ging het echt niet meer, doordat ze volstrekt geen rekening hielden met mensen hun leefritme.

Met een wildvreemde samenwonen is echt iets anders dan met je vriendin. Je kunt het uitmaken met je vriendin maar je kunt niet zomaar een wildvreemde uit 'je' huis zetten. Verder heb je met je vriendin hoogstwaarschijnlijk een stuk meer gemeenschappelijk dan met een wildvreemde.

[ Voor 18% gewijzigd door Alarmnummer op 01-09-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deveon schreef op zondag 01 september 2013 @ 10:10:
[...]

Ik weet niet uit wat voor gezin jij komt, maar het enige verschil met wonen met broer(s) en/of zus(sen) of wild vreemde is dat er geen derde partij meer is die de baas is (ouders) waardoor conflicten dus 1 op 1 uitgevochten moeten worden. Als enig kind gaat je verhaal wel volledig op.

Daarnaast wordt je als broer/zus ook steeds toleranter tegenover elkaar en loop je niet voor elke wissewasje naar je ouders.
Ik kom uit een gezin waar het pas redelijk begon te gaan tussen broers op moment dat we het huis uit gingen ;)

Maar het "enige" verschil wat je noemt is gelijk wel een forse. Het gaat om veel meer dan broers en zussen. Het gaat er in een gezin in principe aan toe zoals de ouders willen. Daar heb je als kind in te schikken - of uit huis te gaan. Maar wat als je in een huis komt waar iemand die er al een paar jaar zit meent je wat op te kunnen leggen? Of degene die na jou komt? De grens van het redelijke ligt heel anders dan bij een ouderlijk huis,
Alarmnummer schreef op zondag 01 september 2013 @ 10:11:
[...]

Met je vriendin samen wonen is iets anders dan een wild vreemde. Ik heb zelf lang in een studentenhuis gewoond waarbij je een continue doorstroom hebt van vreemde mensen. Op het einde ging het echt niet meer, doordat ze volstrekt geen rekening hielden met mensen hun leefritme.
Dat klinkt vooral als het verhaal van ouderejaars die thesis moest schrijven cq aan het werk was vs eerstejaars die vooral op zoek zijn naar waar gezopen moet worden ;)

Ook dat is onderdeel van volwassen worden, en daar kan vaak zat een verhuizing naar een ander huis bij zitten. Ben ook begonnen op een studentenflat met gang van 11 hokken van 9m^2, laatste keer dat ik met iemand anders dan vriendin deelde was een huurhuis in een residentiele buurt die ik met een ex-studiegenote deelde.
Met een wildvreemde samenwonen is echt iets anders dan met je vriendin. Je kunt het uitmaken met je vriendin maar je kunt niet zomaar een wildvreemde uit 'je' huis zetten. Verder heb je met je vriendin hoogstwaarschijnlijk een stuk meer gemeenschappelijk dan met een wildvreemde.
Je wilt zeggen dat je je vriendin wel zomaar bij grof vuil kunt zetten als het uitgaat? Als je dat denkt kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen als ze het anders ziet. Dat je een relatie hebt gehad verandert haar rechten tov een willekeurige andere (onder)huurder niet :o

Los daarvan, je hebt hoogstwaarschijnlijk veel gemeenschappelijk, maar welke vlakken zijn dat dan? Niet de huishoudelijke. Ik heb relaties stuk zien gaan op remsporen in de WC (kansloos trouwens dat het hierop uit moest gaan, maar het gebeurt... :+ ), maar waar het vooral mis gaat zijn de dingen die de ene als vanzelfsprekend aanneemt en dus de ander altijd maar moet opknappen. Dat kan natuurlijk ook gebeuren in relaties tussen mensen die wel op zichzelf alleen gewoond hebben voordat ze samen gingen wonen, maar het helpt echt als je eerst alleen leert wonen voordat je samen probeer te wonen.

Oslik blyat! Oslik!

• MorgothG
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

*knip werving/spam*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 06-09-2013 23:04 ]

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

Pagina: 1