Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 11:04
Ik ben eens bezig met het inzichtelijk krijgen van de vaste woonlasten bij de aankoop van een huis in verband met samenwonen. Wat ben je zeg maar totaal kwijt en wat houdt je dan nog over aan andere vaste lasten (zorgverzekering, telefoonabonnement, autoverzekering etc).

Situatie:
- 2 personen
- aanschaf tussenwoning in provincie Drenthe
- geen huisdieren
- vriendin heeft nu nog inkomen, maar in november geen werk meer

Ik heb de woonkosten calculator van de Rabobank gebruikt met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/woonlastencalculator_zpsec93c580.jpg

Ik ben in dit geval uitgegaan van een hypotheek van €600,- netto per maand wat de hyptoheekadviseur heeft uitgerekend. Bruto is dit zo uit mijn hoofd €795,-. Mijn broertje heeft dezelfde situatie en verdiend net zoveel als mij. Hij gaf aan dat hij €50,- per maand terugkrijgt van de belasting als voorschot.

Wat ik nu nog mis:
- kosten per maand aan boodschappen (ik schat zo'n 200 euro).
- welke kosten moet ik nog meer aan gaan denken qua woonlasten?

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 08-08-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
Het is lastig om een inschatting te maken van jouw boodschappen. Je kunt het beste zelf een paar maanden bijhouden hoeveel je nou echt kwijt bent aan boodschappen.

Onderhoud zou nog een kostenpost kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:10

Speedmaster

Make my day...

Met 2 personen zou ik uitgaan van 7,50 tot 10 Euro per persoon per dag.
Dit bedrag is redelijk ruim maar wat ik even mis is reiskosten, heb je een auto of treinabbo wat je iedere maand moet betalen, bij een auto krijg je dan automatisch wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof. Daarnaast is heffingen gemeente afhankelijk van het aantal personen. 1 persoon is maar een derde kwijt van wat berekend wordt voor een 2 persoonshuishouden, deze wordt namelijk altijd voor 3 vervuilende eenheden aangeslagen.

Kijk dus nog eens kritisch naar je budgetplaatje en vul dit eens aan

O ja, vergeet je begrafenisverzekering niet....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik wil eerst inzichtelijk hebben wat nu echt de kosten zijn van het wonen. Deze kosten kan je bespreken en hier kan je naar ratio een verdeling van maken met het samenwonen. Dus ik betaald dit en dat en jij betaald zus en zo.

Daarna de vaste kosten voor autogebruik enzo (ik ontvang kilometervergoeding), maar ook zorgverzekering enzo. Qua boodschappen kan ik nog niet echt een inzicht krijgen omdat we beiden nog veel thuis eten bij de ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295814

gas water licht en tv internet zou ik hoger inschatten, zeker als er iemand veel thuis gaat zijn. En ik betaal in ieder geval aan verzekeringen al meer dan 33 euro. Ongeveer het dubbele.

Ik heb voor mijn sommetjes de gemiddelden genomen van het Nibud. en dat werkte prima. en dan kun je van gas water licht, en boodschappen wel een inschatting maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 295814 op 08-08-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AquaSheep schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 12:13:
Het is lastig om een inschatting te maken van jouw boodschappen. Je kunt het beste zelf een paar maanden bijhouden hoeveel je nou echt kwijt bent aan boodschappen.
Inderdaad, boodschappen is moeilijk in te schatten.
Het beste kan je het in het begin wat ruim inschatten, je hebt liever dat je na een paar maanden geld overhoudt op die post dan dat je je geld toe moet leggen.
Boodschappen zou ik dus eerder op €300,- á €400,- zetten.

Ook mis ik de zorgverzekeringen in je overzicht (maar dat zijn natuurlijk niet perse 'woonlasten').
Vervoer dito (auto/OV/fiets)

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 08-08-2013 12:42 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 14:03
Persoonlijke verzekeringen, premies, abonnementen ook niet vergeten. Rechtsbijstand is in deze tijd ook niet verkeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oh, en ook handig is om een spaarpotje te maken voor grote uitgaven.
Denk aan vervanging van het een of ander (wasmachine stuk, bijv), onderhoud huis (dakgoot flikkert naar beneden), etc.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga denk even op zoek naar een Excelsheet om al deze kosten in te vullen, dan wordt het makkelijker per categorie (wonen, persoonlijke lasten) te zien wat alles kost.
Iemand ervaring met een goede sheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
anandus schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 12:45:
Oh, en ook handig is om een spaarpotje te maken voor grote uitgaven.
Denk aan vervanging van het een of ander (wasmachine stuk, bijv), onderhoud huis (dakgoot flikkert naar beneden), etc.
Precies en wat ik dan uiteindelijk nog kan sparen per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je 'n overzicht wil hebben voor de verdeling, moet je ook je annuïteit splitsen. Ik begrijp uit je verhaal dat de woning eigendom van 1 van beiden wordt? Dan is 't niet eerlijk als de ander ook bijdraagt aan de vermogensopbouw van de een. Die € 600 is nl. niet alleen rente, maar ook aflossing.

Je hypotheek heeft vaak nog heel wat verborgen kosten waarbij het niet helemaal duidelijk is of deze nou als woonlasten beschouwd moeten worden of niet. Zo heb je vaak de NHG-premie of kosten-koper mee gefinancierd en daar betaal je nu rente over: laat je haar dat ook betalen dan? En ook je (veelal verplichte) overlijdensrisicoverzekering is niet echt een woonlast m.i.: het is een verzekering van de bank dat zij niet achterblijven met een restschuld als de woning plots na overlijden verkocht moet worden. Ook daarvan kun je je afvragen of die je voor verdeling in aanmerking wilt laten komen of dat het eerlijker is deze helemaal zelf te betalen.

De wet houdt trouwens rekening met een maandelijkse woonlast van 0,04% van de WOZ-waarde voor onderhoud en verzekeringen. Wellicht kun je 'tzelfde aanhouden?

Weet je trouwens al hoe je de lasten gaat verdelen? Daar is hier op GoT ook 'n leuk topic over (ff geen tijd om te zoeken). Je kan kiezen voor 50-50, of op basis van inkomen (meeste inkomen betaald het meest), of op basis van "ieder houdt evenveel zak/spaargeld over" en volgens mij op nog wel meer manieren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 16:19
Ik heb net ook even de rabo woonlasten calculator gedaan en vergeleken met mijn eigen excel staatje ,en bij mij klopt het vrij goed (10 euro afwijking).

Verder is het makkelijkste volgens mij zelf een excelsheetje maken, gewoon alle zaken daar in openen en een schatting maken.
Verzekeringen, uitgaan, eten, vakantie, vervoer, reserveringen voor kleding.
Een schatting kan natuurlijk ook op jaar basis zijn en dan door 12 delen. Of eens per 5 jaar koop ik een PC van 1500 euro en dat is dan 25 euro per maand (reservering).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:10

Speedmaster

Make my day...

Een makkelijke exel sheet kan je hier vinden.

http://simpelhuishoudboekje.org/huishoudboekje_download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je woonverzekeringen zullen wel duurder worden, 33 euro voor alles is niet haalbaar. Denk ook aan WW en WAO verzekeringen voor je woonlasten en een evt overlijdensrisico verzekering om je begrafenis en een deel van de hypotheek mee te dekken voor als 1 van jullie plotseling overlijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor je info ardana, we weten de verdeling nog niet. Ik begrijp dat bij de hypotheek goed bekeken moet worden hoe de verdeling is. De verplichte verzekering betaal ik zelf en zoals het er nu naar uitziet betalen we de kosten koper van ons spaargeld.

Waarschijnlijk doen we iets als de persoon met het meeste inkomen betaald ook het meeste.

Ik ga eerst een de sheet invullen en kijken wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Zorgverzekering.
Kosten voor vervoer van huis naar werk/school.
Die heffingen van de gemeente en water lijken mij laag, kan je beter nakijken of de site van de relevante gemeente.
Kosten voor vrije tijd (of via zakgeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vergeet ook het eigenwoningforfait niet: 0,6% van de WOZ-waarde als bijtelling. Heerlijk rondpompen van geld in combinatie met de renteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik had hetzelfde gedaan voordat ik een huis kocht (met mijn vriendin). Ook een excel bijgehouden en uiteindelijk heb ik er eigenlijk weinig aan gehad.
Er zitten vaak zoveel verborgen kosten waar je geen rekening mee houdt verstopt in je uitgaven. Denk hierbij aan bijv de luch op je werk, sporten, vrijetijd (bios, uit eten), vakanties en weekendje weg, onvoorziene zaken als kapotte apparatuur, aanschaf onvoorziene zaken (grasmaaier, tuinset, schilderijen).

Belangrijkste is om te kijken naar hoeveel je verdient en dan kan je over het algemeen een goede inschatting maken over je hypotheek. De rest klopt dan meestal wel.
Dus als je bijv 2000 netto verdient kan je prima de hypotheek betalen van 600 euro. Die 1400 euro die over houdt is prima om je andere vaste lasten mee te kunnen betalen en over te houden.
Even heel grof dan
- Hypotheek 600-800
- Elec en Gas 100-175
- Water 20-30
- Internet, telefonie, tv 40-80
- Mob abo 20-50
- Losse verzekeringen 20-60
- Ziektekosten 110
- Sparen 250 - 750
- gemeentelijke lasten 75-100
- boodschappen 250-350
- onvoorzien 150-350
- Vrije tijd en recreatie: 50-150

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 22:39

Garyu

WW

Ik zou grof rekenen op maximaal 1/3 van je netto gezamenlijke inkomen voor de echte woonlasten = huur/hypotheek+gemeente + GWL. Dan blijft er normaal gesproken genoeg geld over voor de andere zaken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Hm ik heb een beetje zitten rekenen (van alle bedragen maandbedragen gemaakt).
De 600 euro netto is zeg maar het hypotheekbedrag dat ik zal gaan betalen.

De vaste lasten die ik nu heb:
Huur: €400,- netto (ik woon tijdelijk in een huis van een vriend van me)
Autoverzekering: €48,02
Wegenbelasting: €29,30
Zorgverzekering €132,75
Brandstof: ~€230,-
Lenzen: ~€28,- per maand
Reisverzekering: ~€5,-
Sport: €11,-
Mobiel abonnement: €20,-
Kleding: €80,-
Onderhoud auto: €115,-

De bedragen heb ik wat naar boven afgerond.
Nu valt me op dat ik dus aardig wat brandkosten per maand heb, dit komt door het tijdelijk wonen vlak bij mijn werk. Ik krijg daarom geen kilometervergoeding. Vanaf 1 oktober gaat deze weer in €268,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je zorgverzekering, lenzen, onderhoud auto en reisverzekering zijn wel behoorlijk duur, daar valt flink te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zorgverzekering wil ik nog eens naar kijken. Ik ben chronisch ziek en heb daarom een 3 sterren aanvullende polis (en al 15% collectiviteitskorting) i.v.m. wekelijkse fysiotherapie. Mijn tandartsverzekering is 2 sterren, deze zou misschien iets naar beneden kunnen.

Ik heb nachtlenzen, omdat zachte lensen door de oogarts worden afgeraden. Dit heeft indirect ook weer met de medische aandoening te maken. Met nachtlenzen gaat alles goed. Deze kosten alleen wel 250 per jaar + wat kosten aan de reinigingsvloeistof.

Reisverzekering heb ik naar boven afgerond. Deze kreeg ik niet inzichtelijk omdat deze verwezen zitten in andere verzekeringen. Onderhoud auto heb ik ook ruim aangehouden omdat er meestal na een kleine of grote beurt wel iets gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Onderhoud aan je woning mis ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat is ongeveer 1% van de woningwaarde toch?

Dan nog snap ik niet hoe dit betaalbaar is.

Lasten die het ongeveer worden:
Hypotheek: €695,- bruto (589 eu netto, 745 - 50 euro voorschot van de belasting gaf mijn broerje aan)
Zorgverzekering €132,75
Boodschappen: €250,-
Sparen Brand New Day: €50,-

Dan nog de kosten hieronder (min de €695,- hypotheek):

Afbeeldingslocatie: http://www.binenco.nl/foto/maandlasten.jpg

Kom ik totaal op dit bedrag: €1765,-
Dat is wel erg krap als je €2075,- netto per maand binnenkrijg, nu is het wel zo dat ik er vanuit ga dat mijn vriendin niks meebetaald als ze werkeloos is. Ze solliciteert zich rot, maar komt er heel moeilijk tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 21:49
Binnetie schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 17:56:

Nu valt me op dat ik dus aardig wat brandkosten per maand heb, dit komt door het tijdelijk wonen vlak bij mijn werk.
Ga fietsen dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Binnetie schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:10:

Dat is wel erg krap als je €2075,- netto per maand binnenkrijg, nu is het wel zo dat ik er vanuit ga dat mijn vriendin niks meebetaald als ze werkeloos is. Ze solliciteert zich rot, maar komt er heel moeilijk tussen.
Hoezo krap? Je hebt alles dan betaald en ook nog eens 300 euro over. Dat kan niet iedereen zeggen. En als je vriendin ook nog eens werk krijgt is haar complete salaris over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

snip

Dat is wel erg krap als je €2075,- netto per maand binnenkrijg,
Welkom in 2013 :P
Mijn auto is allang de deur uit, die kan ik simpelweg niet betalen. Er ligt hier glasvezel tot in de meterkast, maar ik gebruik een adsl-lijntje om kosten te besparen. Aan kleding geef ik eerder 80 euro per kwartaal uit dan in de maand. Sparen is iets wat ik me nog vaag kan herinneren uit 2011. Etc. Het leven is duur, en wonen bijna onbetaalbaar geworden, je zult moeten kijken of je ergens iets op kunt beknibbelen. De auto lijkt al een goede kandidaat om wat vaker voor de deur te blijven staan, of iig tot je vriendin weer een inkomen heeft.
Ik bedoel dit niet vervelend, maar dit is de realiteit.

edit: Nog verkeerd gelezen ook, 300 euro over waar ik 100 euro dacht. Ik zou willen dat ik dat kon zeggen. Ik heb overigens een prima leven, dit is niet bedoelt als klaagzang.

[ Voor 9% gewijzigd door zacht op 08-08-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Kleding kan ook een stuk minder vind ik, dit is wel een eye-opener. Qua kosten voor de auto vind ik dat lastig, ik ben van het onderhoud uitgegaan van een gemiddelde van een half jaar. Hierin zat een grote beurt en vervangen van de voorbanden + remolie. De verzekering omzetten naar alleen WA scheelt 8 euro per maand, kaar hier ga ik morgen eens een nieuwe prijs voor vragen ipv narekenen via de website. De auto is nu 9 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Koop een bril, 12 x 28 euro voor lenzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Antwoord weggehaald ivm privacy

[ Voor 92% gewijzigd door Ernemmer op 08-08-2013 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:57:
Kleding kan ook een stuk minder vind ik, dit is wel een eye-opener. Qua kosten voor de auto vind ik dat lastig, ik ben van het onderhoud uitgegaan van een gemiddelde van een half jaar. Hierin zat een grote beurt en vervangen van de voorbanden + remolie. De verzekering omzetten naar alleen WA scheelt 8 euro per maand, kaar hier ga ik morgen eens een nieuwe prijs voor vragen ipv narekenen via de website. De auto is nu 9 jaar oud.
Dat van die kleding krijg je hopelijk verkocht bij je vriendin :P
Die 8 euro in de maand voor alleen WA zou ik niet eens overwegen, koop een onderbroek minder en je hebt het er uit. Die brandstofkosten vind ik persoonlijk enorm. Rijd je zoveel terwijl je vlakbij je werk woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mijn vriendin komt wel eens aan dat ze iets gekocht heeft wat ik dan uiteindelijk zelf moet betalen, daar stoppen we dus mee. Ik ga de brandstof nog eens goed narekenen. Ik noteer met de Fuellog altijd wanneer ik heb getankt en hoeveel. Hij berekent dan 1 op hoeveel ik dan rijdt. Ben vorige maand eens gaan rijden zonder airco en dat merk je! Ik rij ongeveer 9-11% meer kilometers op een tank. Privé rij ik best veel, we nemen ook altijd mijn auto mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41
zacht schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:10:
[...]

Die 8 euro in de maand voor alleen WA zou ik niet eens overwegen, koop een onderbroek minder en je hebt het er uit.
Een belletje naar je verzekeringsmaatschappij en je hebt in een jaar 96 euro bespaart? Het zijn juist de periodieke kosten die door de jaren heen aantikken.

[ Voor 10% gewijzigd door MisterBlue op 08-08-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MisterBlue schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:22:
Een belletje naar je verzekeringsmaatschappij en je hebt in een jaar 96 euro bespaart? Het zijn juist de periodieke kosten die door de jaren heen aantikken.
Ga je dan van casco naar WA? Juist bij een 9 jaar oude auto is de dagwaarde laag. En als je dan schade hebt, is het nog maar de vraag of claimen de moeite is doordat je dan weer duurder in de verzekering zit. Dus je betaalt wel de premie, maar een deuk(je) betaal je alsnog zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Van casco naar WA ja, ik heb nu 80% noclaim maar ik zou na kunnen vragen hoeveel noclaim dit wordt bij 1 aanrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MisterBlue schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:22:
[...]

Dat is een goed punt, wat ik eigenlijk bedoelde is dat er elders veel meer te halen valt. Bijvoorbeeld door eens de fiets te pakken, een goedkopere supermarkt te bezoeken of wat minde kleding te kopen. Maar uiteraard hoef het een het ander niet uit te sluiten. En je hebt gelijk dat 96 euro per jaar leker aantikt door de jaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

En dan woon je nog goedkoop in Drente... ik sta alweer versteld van de lage bedragen die voorbij komen :) Bij mij begint het ongeveer zo: huur 1000, boodschappen 500 ... (zelfde situatie overigens, ik werk, vrouw kan niks vinden)

[ Voor 5% gewijzigd door Zoijar op 08-08-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nee stukje meer. Gemiddeld 5000 euro per jaar op een gemiddeld huis van 2 ton => 2,5%. Wonen kost heel veel centjes. Kun je vast wel iets op besparen als je 't zelf doet, maar zo denkt vast iedereen in dat onderzoek van Eigenhuis.
Dit zijn allemaal verzekeringen, waarop je flink kan bezuinigen als je zelf spaart. Als je eens een jaarverslag opzoekt van een verzekeraar, zie je dat ze bijna de helft van je premie opmaken aan interne kosten. Wat overblijft beleggen ze. Als je nu zelf de premie op je spaarrekening zet, scheelt het je ook weer gezeur met een verzekeraar als je moet claimen.

Voorbeeldjes:
-Autoverzekering: alleen WA verzekering van 25 euro nemen, zeker als je auto ouder dan 4 jaar is. Met "All-risk" bedoelen ze namelijk dat je maximaal de dagwaarde krijgt en de komende 5 jaar een dubbele premie betaalt.
-Reisverzekering: als je koffer gejat wordt, mag je fijn bewijzen wat er in je koffer zat, of krijg je een standaardvergoeding. Voor 5 euro per maand, 5 jaar lang zelf sparen, kun je een nieuwe koffer met inhoud kopen.
-Brand New Day en sparen? Die doen volgens mij levensverzekeringen, wat verplicht was bij een spaarhypotheek. Die hypotheek is gelukkig afgeschaft. Jij spaart dus niks, de enige die spaart is Brand New Day en die zeggen elke keer weer dankjewel. Een levensverzekering keert uit als je overlijdt, dus zelf heb je er alvast geen klap aan. Wat is financieel het ergste wat je partner overkomt als jij er niet meer bent? Als ze geen inkomen hebt en je hypotheek te hoog is om te betalen, moet ze verhuizen naar sociale huur: prima te doen hoor.

[ Voor 68% gewijzigd door dr snuggles op 09-08-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Een reisverzekering doet natuurlijk wel wat meer dan alleen je koffer vergoeden. Vooral als fysiek wat overkomt is het bijna noodzaak weet ik uit eigen ervaringen. Ik zou nooit op reis gaan zonder, kost me ook maar 25 euro per jaar incl annulering overigens en dat heb ik er ruim uit.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dr snuggles schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:07:
-Reisverzekering: als je koffer gejat wordt, mag je fijn bewijzen wat er in je koffer zat, of krijg je een standaardvergoeding. Voor 5 euro per maand, 5 jaar lang zelf sparen, kun je een nieuwe koffer met inhoud kopen.
Je vergeet de dekking als er serieus stront aan de knikker is en je voor wat voor reden dan ook opeens naar huis moet vanuit een ver land, al dan niet gewond.

Let wel op dat zakenreizen standaard niet gedekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb Univé gebeld en ze gaan het volgende voor me doen:

- offerte maken voor mijn autoverzekering om aan te passen naar Allrisk Budget, WA+ of gewoon WA (afhankelijk van de maandprijzen)
- de prijs per maand sturen van mijn reisverzekering

Nu is dit vrij ondoorzichtig omdat de 'Mijn Univé' al maanden niet werkt en je dus niet kunt zien wat je betaald. Het bedrag wat afgeschreven wordt is het totaalbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dr snuggles schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:07:
Als je nu zelf de premie op je spaarrekening zet, scheelt het je ook weer gezeur met een verzekeraar als je moet claimen.
Is dat advies? Dat is behoorlijk zwart wit en naast de waarheid enzo. Als je verzekerd bent, krijg je na 2 dagen al meer terug, dan dat je ooit kan beleggen. En verzekerd zijn, is niet alleen handig, vaak ook gewoon nodig :) iets met wetten en regels.

Alleen brand new day is voor je pensioen (denk ik?) die andere verzekeringen heb je broodnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Anoniem: 295814 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:54:
[...]

Is dat advies? Dat is behoorlijk zwart wit en naast de waarheid enzo. Als je verzekerd bent, krijg je na 2 dagen al meer terug, dan dat je ooit kan beleggen. En verzekerd zijn, is niet alleen handig, vaak ook gewoon nodig :) iets met wetten en regels.

Alleen brand new day is voor je pensioen (denk ik?) die andere verzekeringen heb je broodnodig.
Het is inderdaad altijd een discussie wat wijsheid is, ik heb ook een doorlopende reisverzekering van pakweg 3 euro per maand. Ik heb 1 keer een zonnebril op sterke geclaimed welke ik kwijt was bij Pinkpop toch weer 150 euro gevangen (van de 200 euro 50 euro eigen risico als ik het mij goed herinner). Omgerekend ruim 4 jaar premie.
Verzekeringen zijn (deels) afdekking van de risico en daarmee ook het uitsmeren van je kosten.
Eigenlijk hetzelfde als je eigen risico bij een zorgverzekering, neem je een lagere premie met de kans op een hogere "piek" van kosten of neemt je hogere maandlasten en daarmee een lagere "piek" als je wat overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom vind het niet slim, een verzekeringspremie dan maar op te sparen. En als het dat wel is, om wat voor reden dan ook, zou ik in ieder geval niet noemen "Dat scheelt gezeik" :)

Zelf sparen voor pechgevallen (want daar heb je verzekeringen voor) kun je alleen maar doen voor de extra's dus inderdaad die 50 euro extra voor je pensioen enzo. Reisverzekering kan ook als extra worden gezien, maar lang niet altijd mag je reizen zonder verzekering. En een auto verzekering is dan weer bij wet geregeld.

Maar aan de andere kant, als je alles afgedekt hebt en 300 euro overhoud, hoef je toch niks te veranderen?

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 295814 op 09-08-2013 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-01 12:20
Binnetie schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 12:06:
Ik ben eens bezig met het inzichtelijk krijgen van de vaste woonlasten bij de aankoop van een huis in verband met samenwonen. Wat ben je zeg maar totaal kwijt en wat houdt je dan nog over aan andere vaste lasten (zorgverzekering, telefoonabonnement, autoverzekering etc).

Situatie:
- 2 personen
- aanschaf tussenwoning in provincie Drenthe
- geen huisdieren
- vriendin heeft nu nog inkomen, maar in november geen werk meer

Ik heb de woonkosten calculator van de Rabobank gebruikt met dit als resultaat:

[afbeelding]

Ik ben in dit geval uitgegaan van een hypotheek van €600,- netto per maand wat de hyptoheekadviseur heeft uitgerekend. Bruto is dit zo uit mijn hoofd €795,-. Mijn broertje heeft dezelfde situatie en verdiend net zoveel als mij. Hij gaf aan dat hij €50,- per maand terugkrijgt van de belasting als voorschot.

Wat ik nu nog mis:
- kosten per maand aan boodschappen (ik schat zo'n 200 euro).
- welke kosten moet ik nog meer aan gaan denken qua woonlasten?
Het rijk heeft overheidsinstellingen die zich bezig houdt met budgetten van huishoudens:
http://www.nibud.nl/

Ikzelf gebruik hun huishoud boekje. En heb de budget groottes die aangegeven zijn in hun huishoudboekje als waarheid aangenomen.
Zelf bereken ik 250 euro p/m aan boodschappen voor mijn vrouw en ik. Wij hebben redelijk vaak familie op bezoek en dan word er geacht dat je voor hen kookt.

Andere woonlasten:
gas, water, elektra (nuts)
CV-ketel onderhoud
internet / televisie
mobiel

inboedelverzekering, opstalverzekering, glasverzekering, zorgverzekering, telefoonverzekering?
auto onderhoud (hier kun je ook apk keuring en onderhoud van de auto zelf onder berekenen)
brandstof voor de auto
wegenbelasting
autoverzekering
abonnementen op tijdschriften
sport abonnementen
geld reserveren voor hobby's (computer, games, muziek instrument misschien)

Kijk gewoon naar je bankrekening van je vriend(in) en jij, en zet alle uitgaven onder elkaar. Dat rekent het makkelijkst.

Vergeet echter niet bij inkomsten niet alleen naar je salaris te kijken. Kijk ook naar studiefinanciering, voorlopige teruggave, zorgtoeslag, huurtoeslag, koopsubsidie etc.

edit:
vergeten dat je ook rekening moet houden met gemeentelijke belastingen:
afvalstofheffing, rioolrecht, ontroerendzaakbelasting.
Tevens heb je ook te maken met het waterschap. Daar moet je jaarlijks ook een klein bedrag aan betalen.

De hoogte van deze belastingen is afhankelijk van de WOZ waarde van het huis. Afhankelijk of je eigenaar bent of huurder moet je verschillende bedragen bepalen.
Op de site van de gemeente waar je gaat wonen kun je zien hoeveel je zou moeten betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Madje op 09-08-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Vind deze 4 nogal hoog.
Als je dicht bij werk woont en hierom geen reiskosten vergoed krijgt vraag ik me af hoe je 230 euro benzine weg rijd?

Ik woon op 15km van me werk en rijd met woon/werk verkeer max 1 tank leeg en max 1 tank overige ritten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25

MagicTempest

Fly pig!

Ik heb al jaren geen reisverzekering afgesloten omdat het zo'n beetje de meest onzinnige verzekering is die je af kunt sluiten. Bijna alles wat door een reisverzekering wordt vergoed zit namelijk ook al in andere polissen:

- Zorg zit in je zorgverzekering(in de EU en een aantal andere landen). Hoewel dit volgend jaar uit het basispakket gaat verdwijnen is dat nu nog niet het geval.
- Diefstal/verlies: Wordt vaak maar gedeeltelijk vergoed en kan ook al bij je inboedelverzekering zitten
- Autopech: voor leden van de ANWB of leaserijders ook al gedekt. (overigens is de ANWB ook duur)

En als je al een reisverzekering afsluit moet je je afvragen of het verstandig is een doorlopende reisverzekering af te sluiten. Deze hebben vaak speciale voorwaarden aan de reis gesteld (zakelijk en studiereizen tellen al niet mee, daarnaast eisen sommige ook dat je een officiële boeking hebt gedaan etc. Een dagje Duitsland wordt dus ook al niet vergoed).
Ik geloof dat je ook meer dan 20 dagen in het buitenland moet zitten wil een doorlopende reisverzekering goedkoper worden dan een eenmalige, maar de hoeveelheid dagen kan verschillen per verzekeringsmaatschappij.

Voor mensen met weinig geld (en ook weinig vakanties) is een doorlopende reisverzekering gewoon geld weggooien.

Je zou gedeeltelijk dezelfde discussie kunnen hebben over uitvaartverzekeringen. Op het moment dat de overledene of zijn familie de uitvaart niet kan betalen, betaalt de staat de uitvaart namelijk voor je. Daarnaast zijn de meeste uitvaartverzekeringen standaard voorzien van de meest karige dekking die je maar kan verzinnen.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:01
MagicTempest schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:46:
- Zorg zit in je zorgverzekering(in de EU en een aantal andere landen). Hoewel dit volgend jaar uit het basispakket gaat verdwijnen is dat nu nog niet het geval.
Wordt tijd om je eens in te lezen in de materie als je dat als uitgangspunt neemt.
Kosten in het buitenland worden vergoed op basis van de kosten zoals die in Nederland gelden voor een behandeling.
In landen waar de kosten een stuk hoger zijn dan in Nederland (bijv VS, Canada, Japan, Zwitserland) zul je dus zelf moeten bijbetalen.
Daarnaast kun je in bepaalde landen (bijv Griekenland en Spanje) ook in een privékliniek terecht komen en ook veel hogere kosten hebben dan in Nederland.
Misschien toch wel handig zo'n reisverzekering? ;)
- Autopech: voor leden van de ANWB of leaserijders ook al gedekt. (overigens is de ANWB ook duur)
ANWB pechhulp in Europa kost normaal gesproken EUR 101,- en nu tijdelijk EUR 80,-
Is dus niet gedekt door alleen maar lid te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 09-08-2013 14:24 . Reden: ANWB toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25

MagicTempest

Fly pig!

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:20:
[...]

Wordt tijd om je eens in te lezen in de materie als je dat als uitgangspunt neemt.
Kosten in het buitenland worden vergoed op basis van de kosten zoals die in Nederland gelden voor een behandeling.
In landen waar de kosten een stuk hoger zijn dan in Nederland (bijv VS, Canada, Japan, Zwitserland) zul je dus zelf moeten bijbetalen.
Daarnaast kun je in bepaalde landen (bijv Griekenland en Spanje) ook in een privékliniek terecht komen en ook veel hogere kosten hebben dan in Nederland.
Misschien toch wel handig zo'n reisverzekering? ;)
Klopt, dat weet ik ook. Maar zorgkosten zijn in Nederland relatief duur. Een groot deel van de Europese landen heeft zorgkosten die lager liggen dan Nederland. Het belanden in een privékliniek kan de kosten inderdaad aardig opdrijven. Controleer voordat je daarin terecht komt overigens ook even je reisverzekering, want die dekken dat ook lang niet altijd. Er zijn momenteel zelfs reisverzekeringen die helemaal geen zorgkosten dekken.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik weet uit ervaring dat als je wat overkomt dat de reisverzekering veel meer dekt dan de ziektekosten. Ik heb het mee gemaakt met mn opa die in Rusland een hartaanval kreeg. De reisverzekering stuurde gelijk iemand om mijn oma bij te staan. Dekte alle belkosten, want je moet toch het thuisfront updaten en je verhaal kwijt en dat liep richting 5 cijfers als je een paar weken in Rusland elke dag naar Nederland belt met je gewone abonnement. Ze verzorgde het gehele verblijf van mijn oma voor een aantal weken. Ze zorgden dat hij in de best denkbare ziekenhuizen kwam en dekte alle kosten die dergelijke exclusieve ziekenhuizen in Rusland berekenen. Transport was oa. 2x een medische vlucht a 50.000 euro per stuk die de ziektekosten verzekering zeker niet dekte maar de reisverzekering wel. Alles bij elkaar ging het om meer dan 2 ton die ze uitkeerden. De ziektekostenverzekering wilde hem in een normaal Russisch ziekenhuis leggen, als je nog niet doodziek bent voordat je er binnenkomt dan wordt je het wel als je er een tijdje moet verblijven.

Vervoer volgens de ziektekostenverzekering zou per ambulance moeten (dan hebben we het dus over meerdere dagen in een ambulance van ziekenhuis naar ziekenhuis terwijl je hart het niet doet...). De reisverzekering deed ook helemaal niet moeilijk maar regelde gewoon gelijk van alles, terwijl de ziektekostenverzekering bij alles moeilijk deed. Uiteindelijk heeft de reisverzekering zonder enige moeite voor mijn oma een deel van de kosten bij haar andere verzekering verhaald.

Om een lang verhaal kort te maken: Je moet heel wat maandjes 2 euro per maand sparen om dit zelf goedkoper en beter te kunnen doen. Er zijn nog veel meer situaties denkbaar, maar zelfs als je alleen naar je spulletjes kijkt is het het waard, rechtsbijstand in het buitenland zit er vaak ook in.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een reisverzekering is 1 ding, een doorlopende reisverzekering is een andere.

Mijn doorlopende reisverzekering dekt alleen Europa. Voor buiten Europa moet ik wel de dekking omhoog gooien, en volgensmij is dat met wintersport exact het zelfde.

Eigenlijk zou ik mijn doorlopende reisverzekering de deur uit kunnen doen. Die paar uurtjes die ik per jaar in Belgie zit, is te verwaarlozen. Dus is een doorlopende reisverzekering nodig? Als je niet in de uithoeken van Europa zit eigenlijk niet. Ga je op vakantie, dan sluit je losstaand een reisverzekering af. Laatste keer dat ik op vakantie was (ook gewoon europa) was in 2006.

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 09-08-2013 15:27 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 21:49
Dan nog is de afweging waar ga je naartoe. Naar Rusland zou ik inderdaad wel een reisverzekering afsluiten, maar nooit een doorlopende, zoals RaZ ook al opmerkt.
En als je, zoals in dit topic, kosten wil besparen dan lijkt me ding 1 dus niet even naar Rusland gaan, waarbij je gelijk de kosten reisverzekering uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 23:09
RaZ schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:26:

Mijn doorlopende reisverzekering dekt alleen Europa. Voor buiten Europa moet ik wel de dekking omhoog gooien, en volgensmij is dat met wintersport exact het zelfde.

Eigenlijk zou ik mijn doorlopende reisverzekering de deur uit kunnen doen. Die paar uurtjes die ik per jaar in Belgie zit, is te verwaarlozen. Dus is een doorlopende reisverzekering nodig? Als je niet in de uithoeken van Europa zit eigenlijk niet. Ga je op vakantie, dan sluit je losstaand een reisverzekering af. Laatste keer dat ik op vakantie was (ook gewoon europa) was in 2006.
dcl! schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:29:
Dan nog is de afweging waar ga je naartoe. Naar Rusland zou ik inderdaad wel een reisverzekering afsluiten, maar nooit een doorlopende, zoals RaZ ook al opmerkt.
En als je, zoals in dit topic, kosten wil besparen dan lijkt me ding 1 dus niet even naar Rusland gaan, waarbij je gelijk de kosten reisverzekering uitspaart.
Dit is ook een van de redenen dat ik geen doorlopende heb, de ene dekt A en de andere weer niet. Zo dekken niet alle verzekeraars met europadekking moskou maar sommige weer wel. Zelfde met wintersport, ga je je het hele jaar voor wintersportdekking verzekeren als je maar 1x gaat (of nog niet weet of je wel gaat).

Gelukkig nog niet meegemaakt maar reisverzekering an sich voor bijv. medische/juridische kosten kan wel nuttig zijn zie verhaal van ph4ge en die zijn eral voor <€10/week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

RaZ schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:26:

Voor die ene vakantie betaal je wel in één keer drie jaar premie. Doorlopend is echt veel goedkoper. Zo had ik geen annuleringsdekking bij mijn reisverzekering en ING rekende daar 375,- voor een enkele reis terwijl deze dekking bij mijn huidige verzekering voor 50,- per jaar de gehele reissom vergoed.

Overigens heb ik na deze naaistreek al mijn verzekeringen opgezegd bij de ING. Wordt weet boos als ik erover denk.

Edit: de meeste verzekeraars werken trouwens met modules die je op elk gewenst moment aan en uit kunt zetten. Ga je buiten Europa dan zet je de werelddekkig aan. Ben je weer terug dan zet je het uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 511904 op 09-08-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oke een heleboel informatie is er vandaag gekomen. Heb het een beetje doorgenomen en zal enkele dingen even onderbouwen:

- Sparen Brand New Day: dit is voor mijn pensioen
- Lenzen: tja ik kan een bril overwegen, die is goedkoper. Ik heb nu de prijzen van vorig jaar berekend, maar mogelijk zijn de nachtlenzen (die ik per jaar koop, maar volgens mij kan ik er ook gewoon 1,5 jaar mee doen) ditmaal goedkoper.
- De budgetten van het Nibud las ik ergens. Ik heb een huishoudboekje van Afas (maandje geleden eens geprobeerd) en zag dat mijn bank er ook 1 heeft (SNS Bank) en daar heb ik een deel van deze kosten mee uit kunnen rekenen. Ik wil hiermee nog even de maandlasten van mijn vriendin op papier zetten.

Het bleek dat ik autoverzekering en reisverzerkering in 1 prijs noemde. Die 48 euro zijn beide verzekeringen. Heb de nieuwe prijzen van Unive gekregen. De medewerkster gaf aan dat wanneer ik meer verzekeringen bij de afnaam (ook inboedel straks) dat er best een leuke korting op zit. Voordeel van Unive vind ik dat je persoonlijk te woord gestaan wordt. Ze kennen je altijd en je bent geen nummer.
Deze prijzen kreeg ik vandaag door:

- Premie doorlopende reisverzekering per maand € 7,- (incl. annuleringsverzekerings

- Premie huidige polis per maand €41,02 (All Risk)
- Budget WA per maand €24,26
- Budget WA + All Risk per maand €35,82 (eigen risico a €250,-) - wordt ook wel All Risk budget genoemd
- Plus WA + beperkt casco per maand €32,60 (eigen risico a €100,-) - dit is inclusief diefstalverzekering

Dit is inclusief inzittendenverzekering en op basis van 40000 km per jaar. De All Risk budget kent wel een hoger eingen risico en je kan bij iets minder schaderherstellers terrecht. Hier moet ik nog even over na denken, maar besparen kan het dus zeker.

Ik zal morgen eens een nieuw schema posten om het overzichtelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Ik begrijp nooit die voorkeur voor "persoonlijk" contact. Als ik mijn verzekeraar zou mailen, dan krijg ik ook gewoon een reactie van een menspersoon. Ik begrijp dat Univé alles opslaat onder verwijzing naar jouw naam en helemaal geen identificatienummers gebruikt? Daar zou ik helemaal niet zo blij mee zijn. Ik vind het fijn dat ik overal word behandeld als nummer, dat zorgt voor een zorgvuldige administratie. Ik betaal ook liever geen kosten voor allerlei personen die hun tijd besteden aan praten met klanten over producten die redelijk standaard zijn. Als ik mij via een website aanmeld voor de goedkoopste verzekering, dan wordt vrijwel alles automatisch geregeld door computers, zonder dat er iemand naar kijkt. Lekker efficient, en tijd- en kostenbesparend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er zijn ook auto verzekeringen die nieuwkoop waarde tot 3 jaar verzekeren he? Hoe dit met een 9 jaar oude auto zit weet ik niet zeker, maar volgens mij is het zelfde type met ongeveer zelfde uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Lasten die het ongeveer worden:
Hypotheek: €695,- bruto (589 eu netto, 745 - 50 euro voorschot van de belasting gaf mijn broerje aan)
Zorgverzekering €132,75
Boodschappen: €250,-

Dan nog de kosten hieronder (min de €695,- hypotheek):

[afbeelding]

1% woningwaarde is een maatstaaf. Stel je woning is 150k, dan is 150k*0,01 dus 1,5k wat je moet reserveren aan onderhoud op jaarbasis. Dit spaar je elk jaar om achter de hand te hebben. Hiervan kun je iets simpels doen zoals binnenshuis schilderen tot het hele dak laten vervangen.
Hoe duur het werkelijk is, hangt af van de staat van de woning, hoe handig je zelf bent etc. Maar daar kom je pas achter als je onderhoud moet laten uitvoeren - als je dan pas gaat sparen of denken hoe je aan het geld komt is het te laat.

Vergeet ook niet dat je best wel luxe leeft. Extra pensioen, auto (en met die 115/maand onderhoud zit afschrijving er ook bij, dus je kunt ook elke paar jaar weer een nieuwe auto kopen), zat nieuwe kleding, mobieltje, sporten en met dergelijk boodschappen budget kun je ook redelijk zorgeloos eten/drinken halen zonder constant op de kleintjes te letten.

Dan hou je nog 200/maand (even voor het gemak -100/maand genomen voor onderhoud woning) over om wat van te sparen en leuke dingen te doen - als je fulltime werkt en daardoor beperkt tijd hebt is dat best een aardig bedrag zakgeld.

Ook neem je geen dingen als vakantiegeld/bonus/13e maand/loonsverhogingen mee, dus je kunt ook nog gewoon op vakantie bijvoorbeeld.

Je kunt het dus krap noemen als je 200 euro zakgeld hebt per maand om van te sparen en te genieten naast een redelijk luxe levensstijl. Je kunt je ook afvragen wat je dan nog meer zou moeten/willen. Het is niet alsof je aan het einde van de maand nog maar net het eten kunt betalen.

Als je ergens zuiniger wilt zitten om meer flexibiliteit te hebben, kijk dan om bepaalde posten omlaag te schroeven. Genoemd is al wa of wa+ in plaats van all-risk, maar bijvoorbeeld ook via independer alles te vergelijken en niet vasthouden aan je huidige aanbieders. Soms loont het, met name bij mobieltjes en gwl, om jaarlijks over te stappen om weer de 'nieuwkomers korting' te krijgen.
Je kunt ook op plekken je keuzes aanpassen. Iets als een simonly abbo en los mobieltje aanschaffen dan kun je waarschijnlijk met 5-10 euro/maand uit ipv 20. Kan aan het einde best even duur zijn als een mobieltje belangrijk is voor je, maar geeft je zowiezo meer flexibiliteit in de maandlasten mocht het nodig zijn.

Uiteindelijk draaien kosten vooral om keuzes (wat vind je belangrijk, welke risico's wil je afdekken etc) en is er geen echt vaste blauwdruk die goed of fout is.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 12-08-2013 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
Binnetie schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:44:
Het bleek dat ik autoverzekering en reisverzerkering in 1 prijs noemde. Die 48 euro zijn beide verzekeringen. Heb de nieuwe prijzen van Unive gekregen. De medewerkster gaf aan dat wanneer ik meer verzekeringen bij de afnaam (ook inboedel straks) dat er best een leuke korting op zit.
Houd er wel rekening mee dat die korting pas ingaat bij minimale korting per categorie en dat verschillende verzekeringen ook nog eens in verschillende categorieën kunnen vallen. Samen met een maximum (en minimum per categorie kan die korting direct weer verdampen. bijv voor je dure verzekering zit je over het maximum en met een goedkope verzekering kom je niet boven het minimum uit waardoor je totale korting alsnog vrij laag is.

Dus ja leuk verkooppraatje maar kijk wel kritisch of dit voor jou überhaupt iets oplevert. Kan namelijk goed dat overal losse verzekeringen goedkoper is (en bepaal zelf wat het "geen-nummer gevoel" + gemak van alle verzekeringen bij 1 partij hebben je dan waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Xanaroth, ik ben het eens met je berichtje.

Autoverzekering:
Qua autoverzekering ben ik bezig met het e.e.a. aan te passen. Ik heb 80% nocolaim korting, maar Unive geeft aan dat ik in 2011 een schade heb gedeclareerd en hierdoor zijn mijn schadevrije jaren naar beneden fors naar beneden gegaan. Hierdoor komt een overstap voor mij duurder uit. Ik ben dit nog aan het uitzoeken.
Wel viel me op dat ik per jaar 140 euro (€11,66 per maand) kwijt ben aan ANWB Wegenwacht (Europa, woonplaats + vervangend vervoer). Indien ik dit bij Unive onderbreng betaal ik €5,62 per maand

Zwemmen:
I.v.m. mijn chronische aandoening wordt zwemmen aanbevolen om mijn spieren soepel te houden. Helaas wordt dit niet vergoed door de zorgverzekeraar of aftrekbaar bij de belasting. Het is geen therapeutisch zwemmen, maar gewoon baantjes zwemmen.

Mobiel:
Dit is een simonly abonnement van Simyo (250 belminuten + 1GB internet) voor €16,94 per maand. Maar een enkele keer iets hoger i.v.m. bellen in het buitenland. Daarom houdt ik €20,- aan. Indien ik nu kijk naar simonly voor 1GB betaal ik meer dan wat ik nu heb. De belminuten kunnen lager, maar dan betaal ik gelijk weer een hoger maandtarief i.v.m. nieuwe voorwaarden.

Onderhoud auto:
Hier wil ik nog eens goed naar kijken. Ik verwacht dat het onderhoud de 2e helft van dit jaar lager moet uitvallen omdat de nieuwe banden toch het nodige kosten + de reparatie van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Xanaroth schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 08:32:
Als je ergens zuiniger wilt zitten om meer flexibiliteit te hebben, kijk dan om bepaalde posten omlaag te schroeven. Genoemd is al wa of wa+ in plaats van all-risk, maar bijvoorbeeld ook via independer alles te vergelijken en niet vasthouden aan je huidige aanbieders.
Ik vind Independer een erg slechte vergelijkingssite: de meest goedkope aanbieders staan er vaak niet tussen (Hema, Inshared). Ik heb hier wel eens naar gevraagd, en 't bleek dat, hoewel Independer onafhankelijk is, moeten verzekeraars vaak wel betalen om in zo'n site opgenomen te worden. Dat drukt uiteraard weer de premie de verkeerde kant op, en vandaar dat juist prijsvechters vaak niet staan opgenomen in zulke vergelijkingssites.

Je kunt dus beter zelf onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Ardana schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:39:
[...]

Ik vind Independer een erg slechte vergelijkingssite: de meest goedkope aanbieders staan er vaak niet tussen (Hema, Inshared). Ik heb hier wel eens naar gevraagd, en 't bleek dat, hoewel Independer onafhankelijk is, moeten verzekeraars vaak wel betalen om in zo'n site opgenomen te worden. Dat drukt uiteraard weer de premie de verkeerde kant op, en vandaar dat juist prijsvechters vaak niet staan opgenomen in zulke vergelijkingssites.

Onafhankelijk met Achmea als aandeelhouder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

[...]

Ok, interessant. De vraag is: hoe doe je zelf onderzoek, als je dit soort aanbieders niet kan vinden via de vergelijkingssites? Hoe kom je er überhaupt dan achter dat Hema verzekeringen aanbiedt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mogelijk dat ik op mijn zorgverzekering ook kan besparen.
De kosten bedragen nu €132,75
Hiervan is €21,34 voor de 3 sterren aanvullende verzekering, deze vergoedt 27 behandelingen per jaar.
Ik ga 1x per week naar de fysio. Deze kost €28,-. Van mijn €350 eigen risico kan ik 12,5 behandeling betalen.
Nu lees ik alleen dat fysiotherapie bij chronische aandoeningen vergoedt wordt vanaf de 20e behandeling.

Ik kom dan op de volgende rekensom: €350,- eigen risico gedeeld door 28 euro per behandeling is 12,5 behandeling dan 6 van mijn aanvullende verzekering. Ik betaal dan 1,5 behandeling zelf a €42 euro totaal.
Dan kan ik net zo goed teruggaan naar 1 ster aanvullend (€12,07 per maand), deze vergoed 6 behandelingen. Het scheelt me dan €9,27 per maand.

Of reken ik hier niet goed?

[ Voor 21% gewijzigd door Binnetie op 12-08-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
Binnetie schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:11:
Hiervan is €21,34 voor de 3 sterren aanvullende verzekering, deze vergoedt 27 behandelingen per jaar.
Ik ga 1x per week naar de fysio. Deze kost €28,-. Van mijn €350 eigen risico kan ik 12,5 behandeling betalen.
Nu lees ik alleen dat fysiotherapie bij chronische aandoeningen vergoedt wordt vanaf de 20e behandeling.

Ik kom dan op de volgende rekensom: €350,- eigen risico gedeeld door 28 euro per behandeling is 12,5 behandeling dan 6 van mijn aanvullende verzekering. Ik betaal dan 1,5 behandeling zelf a €42 euro totaal.
Dan kan ik net zo goed teruggaan naar 1 ster aanvullend (€12,07 per maand), deze vergoed 6 behandelingen. Het scheelt me dan €9,27 per maand.

als je verzekering 27 behandelingen vergoed waarom moet je dan de eerste 13 (12,5) zelf betalen? Of bedoel je dat zij er 27 vergoeden nadat het eigen risico op is of na x behandelingen?

Voor de berekening, de extra kosten worden dus behandeling 12,5 t/m 19 - 6 (vergoed door 1ster polis) = 1,5 * 28 = 42
besparing wordt dan (21,34 - 12,07) * 12 = 111,24 per jaar (9,27 p.m.)

Dit tegen elkaar verrekenen geeft (111,24 - 42) / 12 = 5,77 besparing per maand.

Let wel op dat je door het veranderen van polis ook wellicht andere dekkingen opzegt die je nodig zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik denk het tweede. Want ik krijg in februari/maart al facturen met rekeningen van de fysio. Deze moet ik dan betalen en vallen onder het eigen risico.
Daarnaast kan ik elke 3 jaar voor 150 euro aan contactlenzen declareren.

Ter aanvulling:
Dit is het vergoedingoverzicht fysiotherapie bij Zilverenkruis: http://www.zilverenkruis....vullende-verzekering.aspx
Bij mijn collectiviteit zie ik dat 9 extra behandelingen krijg per jaar bij 2 sterren aanvullende verzekering. Dus van 12 behandelingen per jaar ga je dan naar 21 behandelingen per jaar. Daarna neemt de basisverzekering het over.

Dit staat er op de site van lijst met chronische aandoeningen: http://wetten.overheid.nl...datum_12-08-2013#Bijlage1
Vergoeding fysiotherapie 18 jaar en ouder

Heeft u een chronische aandoening die op de chronische lijst staat? Dan krijgt u fysiotherapie en oefentherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar.
Mijn aandoening staat op die lijst.

[ Voor 76% gewijzigd door Binnetie op 12-08-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31
[...]

Klopt, maar is ook een kwestie van tijd en geld voor jezelf. Met independer kom je kwa besparen wel een heel eind met minimale handelingen. Zelf aanbieders gaan zoeken, alles 1 voor 1 afgaan en onderling vergelijken... Nog afgezien van los vergelijken en (via bijvoorbeeld independer of andere vergelijkssite) kortingen verwerken.

Vooral om dergelijke verzekeringen, waar het soms om centen of 1-2 euro per maand gaat, is het vaak niet waard er dergelijk veel tijd aan te besteden maar het bij 1 grote bron te houden.
Zat net even snel te kijken voor mezelf. 13,42 voor een goedkope en 15,37 een dure. Die 2 euro per maand is snel verdiend via Independer, paar minuutjes werk maar als je bij de dure zit (of dan, zat :P ). Maar vervolgens al die extra tijd erin stoppen... denk niet dat het de moeite waard is.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 12-08-2013 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Binnetie schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:11:

Je rekent idd niet goed ;)

Het standaard, wettelijk verplichte eigen risico geldt niet voor aanvullende verzekeringen.
Het kan wel zo zijn dat je, naast je wettelijk verplichte eigen risico van € 350, óók een vrijwillig eigen risico hebt, of dat je voor aanvullende verzekeringen nog 'n extra eigen risico hebt. Anderzorg staat daar om bekend.

Hoe het zit:
* Vanuit de basis-verzekering heb je recht op vergoeding van fysio-therapie, na de 20e behandeling op voorwaarde dat je erkend wordt als chronisch ziek. Deze komen wél ten laste van je wettelijke eigen risico van € 350.

* Vanuit je aanvullende verzekering heb je recht op vergoeding van de 1e 21 behandelingen. Afhankelijk van je polisvoorwaarden heb je hieraan eigen kosten (soms wordt per behandeling een bepaald percentage of een bepaald maximum vergoed).

Volgens jouw polisvoorwaarden moet je dus vanaf behandeling 21 je eigen risico gaan betalen van maximaal € 350 (tenzij deze dus al gebruikt is voor andere kosten, maar daar gaan we in de berekening voor het gemak even niet van uit).

Als je naar 1 ster zou gaan, heb je nog maar recht op vergoeding van de 1e 6 behandelingen, en na de 21e word het door de basisverzekering betaald. Danzouden je kosten stijgen met 21 - 6 x € 28 = € 420. In je huidige situatie betaal je enkel je eigen risico van € 350 per jaar voor onbeperkte fysio, als je naar 1 ster zou gaan betaal je € 350 + € 420 = € 770 zelf.

Die extra kosten van € 9,27 x 12 maanden = € 111,24 levert je dus een besparing van € 770 - € 350 = € 420 op: € 307,76 pure winst.

Uiteraard geldt dat alleen voor het jaar 2013, voor het volgende jaar zullen ze wel weer heeeeeeel veel andere ongein bedenken :(

@Xanaroth: je hebt wel gelijk dat je 'n zorgvuldige afweging moet maken, maar als je probleem geld en geen tijd is, kun je zo toch weer wat besparen. Overigens is dat voor de zorgverzekering wél aan te raden: zo ben ik met een overstap m'n eigen risico vrijwel gemaximaliseerd en zelfs als ik m'n volledige eigen risico verbruik, ben ik toch goedkoper uit. Ik kan er dus alleen op vooruit gaan (tot ruim € 600 per jaar als ik 't me goed herinner). Maar daarvoor heb ik wel een flink aantal uur moeten spitten (o.a. zorgvuldig polisvoorwaarden en vergoedingsvoorwaarden doorgenomen).

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 12-08-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Als je echt serieus wil besparen kun je beter over de oostgrens gaan wonen. Dat scheelt al snel 500+ euro per maand aan lagere huizenprijzen/huren, autoprijzen, wegenbelasting, benzine, levensmiddelen, drogisterij artikelen, accijnzen, speelgoed en modelbouw, elektronica, geen waterschapsbelasting of rioolheffing. Dat zet meer zoden aan de dijk dan draaien aan uitgaven die enkele tientallen/honderden euro's besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ardana schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:40:
[...]

Je rekent idd niet goed ;)

Het standaard, wettelijk verplichte eigen risico geldt niet voor aanvullende verzekeringen.
Het kan wel zo zijn dat je, naast je wettelijk verplichte eigen risico van € 350, óók een vrijwillig eigen risico hebt, of dat je voor aanvullende verzekeringen nog 'n extra eigen risico hebt. Anderzorg staat daar om bekend.

Hoe het zit:
* Vanuit de basis-verzekering heb je recht op vergoeding van fysio-therapie, na de 20e behandeling op voorwaarde dat je erkend wordt als chronisch ziek. Deze komen wél ten laste van je wettelijke eigen risico van € 350.

* Vanuit je aanvullende verzekering heb je recht op vergoeding van de 1e 21 behandelingen. Afhankelijk van je polisvoorwaarden heb je hieraan eigen kosten (soms wordt per behandeling een bepaald percentage of een bepaald maximum vergoed).

Volgens jouw polisvoorwaarden moet je dus vanaf behandeling 21 je eigen risico gaan betalen van maximaal € 350 (tenzij deze dus al gebruikt is voor andere kosten, maar daar gaan we in de berekening voor het gemak even niet van uit).

Als je naar 1 ster zou gaan, heb je nog maar recht op vergoeding van de 1e 6 behandelingen, en na de 21e word het door de basisverzekering betaald. Danzouden je kosten stijgen met 21 - 6 x € 28 = € 420. In je huidige situatie betaal je enkel je eigen risico van € 350 per jaar voor onbeperkte fysio, als je naar 1 ster zou gaan betaal je € 350 + € 420 = € 770 zelf.

Die extra kosten van € 9,27 x 12 maanden = € 111,24 levert je dus een besparing van € 770 - € 350 = € 420 op: € 307,76 pure winst.

Uiteraard geldt dat alleen voor het jaar 2013, voor het volgende jaar zullen ze wel weer heeeeeeel veel andere ongein bedenken :(

@Xanaroth: je hebt wel gelijk dat je 'n zorgvuldige afweging moet maken, maar als je probleem geld en geen tijd is, kun je zo toch weer wat besparen. Overigens is dat voor de zorgverzekering wél aan te raden: zo ben ik met een overstap m'n eigen risico vrijwel gemaximaliseerd en zelfs als ik m'n volledige eigen risico verbruik, ben ik toch goedkoper uit. Ik kan er dus alleen op vooruit gaan (tot ruim € 600 per jaar als ik 't me goed herinner). Maar daarvoor heb ik wel een flink aantal uur moeten spitten (o.a. zorgvuldig polisvoorwaarden en vergoedingsvoorwaarden doorgenomen).
Dus je adviseert eigenlijk om de verzekering zo te houden. Vanaf 3 sterren mag je ook kilometers naar het ziekenhuis declaren a 28 cent per km. Wel een eigen bijdrage va 92 eu, maar als je een retour rit hebt van 130 km en je komt er ongeveer 10 keer per jaar dan werkt dat ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb eens een totaalkostenplaatje gemaakt wat dan ongeveer de totaal maandelijke kosten zijn.
Een aantal opmerkingen:
- Ik heb geen vakantiegeld hierin meegenomen
- Ben bij de berekingen van de woonkosten van de Rabo Woonkosten Calculator uitgegaan, op basis van 3 personen (We zijn met z'n 2en, maar las ergens dat je het beste voor 3 personen kan invullen).
- Vriendin betaald niks, omdat ze tegen die tijd geen inkomsten heeft en ik niet weet wanneer ze weer werk heeft. Ze doen er in elk geval alles aan om te solliciteren. Ze heeft na november recht op 3 maand WW.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/kostenoverzicht_zps90a8ea4b.jpg

De brandstofkosten is een lastige. Ik heb er nog eens naar gekeken. Ik heb een app op mijn telefoon waar ik elke tankbeurt aan toevoeg. Volgens de app heb ik sinds 11 september 2012 27552 km gereden. Voor het gemak ga ik van 30000 km per jaar uit. Als ik dit deel door mijn gemiddelde verbruik (1:15) dan kom ik uit op 2000 liter a €1,40 per liter = €2800 euro per jaar = €233,- per maand. Deze kosten gaan naar beneden omdat veel zaken ineens dichterbij zijn.
Leuke bijkomstigheid, ik ben nu 2 tankbeurten eens zonder airco aan gaan rijden en wat meer op de cruiscontrol en ik rij nu gemiddel 105 km op een tank extra voordat het lampje van de reserve brandstof gaat branden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Begrijp ik nu goed dat je €30,32 over hebt om van te eten, uit te gaan en onderhoud van te doen? Dat wordt op een houtje bijten denk ik?

En heb je geen zorgtoeslag o.i.d.?

[ Voor 12% gewijzigd door ATS op 13-08-2013 12:54 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Zodra jouw vriendin geen ww meer krijgt, hoe zit het dan met haar zorgkosten? En andere benodigdheden?

Ook vind ik 250 euro per maand aan boodschappen extreem laag voor 2 personen.

Mijn vriendin en ik (plus hond) doen momenteel 600 euro per maand :X Maar als we zuinig aandoen, geven we alsnog 400 per maand uit.

[ Voor 64% gewijzigd door Lethalis op 13-08-2013 13:18 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Je geeft enorm veel geld uit aan gas en electra in verhouding met de prijs van je huis. Woon je in een oud huis of in een groot huis voor weinig geld?
Ik betaal voor gas en electra samen maar 110 euro/maand op 135m2 / 400m3 met twee personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb nog niks gekocht maar wilde eerst een kostenplaatje hebben.
De bedoeling is dat we gaan wonen in een huis van 150-165K, hiervoor gaan we komend weekend de eerste woningen bezichtigen. De woningen varieren in leeftijd van 1973 tot 1995. Het goedkoopste huis is van 1973 en duurste van 1995. De woningen hebben 125-135m2 woonoppervlak.

Daarnaats is de netto hypotheek €589,- per maand, maar ik ben even uitgegeaan van het brutobedrag (€745) min €50,- belasting teruggave per maand. De rest komt dan met de belastingaangifte. Zo doet mijn broertje dat en hij zit in exact dezelfde situatie qua inkomen, grootte en waarde van het huis. Alleen woont hij een stuk noordelijker wat misschien kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Paar opmerkingen:
- Ik neem aan dat die zorgkosten voor twee personen zijn? :X
- Heffingen water etc zijn onderdeel van de gemeentebelastingen, daar zit je nog rijkelijk laag mee. Als je niet huurt heb je huurwaardeforfait, OZB, WOZ, watersysteemheffing, afvalbelasting en rioolheffing.
- Heb je onderhoud voor je huis ook ergens geprognosticeerd?
- elektra en gas zijn vrij duur;
- Pensioensparen: heb je geen pensioen van je werk?
- Houd er rekening mee dat je ook leuke en luxe dingen wilt doen zoals op vakantie gaan, uit eten, een pretpark, een nieuwe laptop etc. Dat haal je niet uit je vakantiegeld.
- Het verdient de aanbeveling om vakantiegeld mee te tellen, eventueel rechtstreeks onder 'vrij te besteden'. Dingen weglaten maakt het alleen maar minder overzichtelijk.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Krisp schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:49:
Paar opmerkingen:
- Ik neem aan dat die zorgkosten voor twee personen zijn? :X
- Heffingen water etc zijn imo gemeentebelastingen, daar zit je nog rijkelijk laag mee. Als je niet huurt heb je huurwaardeforfait, OZB, WOZ, watersysteemheffing, afvalbelasting en rioolheffing.
- Heb je onderhoud voor je huis ook ergens geprognosticeerd?
- elektra en gas zijn vrij duur;
- Pensioensparen: heb je geen pensioen van je werk?
- Houd er rekening mee dat je ook leuke enb luxe dingen wilt doen zoals op vakantie gaan, uit eten, een pretpark, een nieuwe laptop etc. Dat haal je niet uit je vakantiegeld.
- Het verdient de aanbeveling om vakantiegeld mee te tellen, eventueel rechtstreeks onder 'vrij te besteden'. Dingen weglaten maakt het alleen maar minder overzichtelijk.
- zorgkosten is alleen voor mij. Ik ben chronisch ziek en ga daarvoor 1x per week naar de fysio
- dit werd ook meegereken in de Rabobank calculator: http://www.rabobank.nl/pa...nen/woonlastencalculator/
- nee onderhoud zit er nog niet in
- ik spaar ook voor mijn pension op mijn werk, maar die 50 euro is via Brand New Day. Het is een vermogensopbouwspaarplan

Daarom probeer ik dit ook uit te rekenen, want als je met mijn inkomen een huis kan kopen voor €155.000 k (excl. kosten koper en beetje spaargeld). Dan zijn de lasten wel heel er hoog, vandaar dat ik het inzichtelijk wilde hebben en me afvroeg hoe anderen dit doen.

edit: internetkosten zitten er niet eens bij.
Ik ga denk ik eerst maar eens bekijken wat ik hier mee moet gaan doen alvorens ik een huis wil gaan aanschaffen. Want de hyptoheekadviseur kan het nog zo mooi uitrekenen. Een huis van 150-165 k kopen is gewoon te duur.

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 13-08-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Houd je dan wel rekening met (minimaal) de basis zorgverzekering voor jullie beiden in het kostenoverzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Je onderschat de afschrijving van je auto denk ik. Als je 30k per jaar rijdt gaat dat best wel hard, tenzij je een UP! of 107 achtige auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 06:45
Lethalis schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:12:

Ook vind ik 250 euro per maand aan boodschappen extreem laag voor 2 personen.
250 euro per maand is nog redelijk te doen voor 2 personen

Zelf ben ik begin dit jaar werkloos geworden vanuit een goedbetaalde functie met weinig toekomstperspectief en heb nu na een half jaar WW heb ik nu een functie aangenomen die qua salaris een stuk lager ligt, maar wel in een gebied met meer toekomstperspectief. Het lagere loon is grotendeels deels vanwege gebrek aan relevante ervaring, extra investeringen in opleidingen en krijg bij de nieuwe functie ook een leaseauto.

mijn netto loon is grofweg 600 euro gezakt en wij (ikzelf, vrouw + peuter) hebben noodgedwongen moeten bezuinigen.
extra sparen is er momenteel niet bij (ca 200 per maand)
per maand was ik ook ca 150 euro kwijt aan privé reiskosten (trein), waarvoor ik nu dan de leaseauto kan gebruiken
door wat goedkopere abonnementen/verzekeringen hebben we ook ca 100 euro kunnen besparen, maar een groot deel van de besparingen komen toch uit het terugschroeven van onze boodschapuitgaven:

Eerst waren we ca 400 per maand kwijt aan boodschappen voor ons gezin, waarbij we ca de helft van alle groenten biologisch kochten en ons dagelijk portie vlees (en andere dierlijke produkten) ook biologisch was.
Dit budget hebben we nu weten terug te schroeven naar 250 per maand en qua luxe-gemis vind ik het nog vrij meevallen
.
Vlees eten we nu (nog steeds biologisch) om de 2 dagen. Groenten/fruit eten we momenteel niet meer biologisch en dan zijn er een hoop opties om goedkoop aan je groenten/fruit te komen:
Voor ca 15-20 euro heb je voor een hele week groenten/fruit voor 2 personen + peuter als je een beetje op aanbiedingen let en niet vies bent van de bekende Discountsupermarkt ketens.
En verder viel er een hoop te bezuinigen door bepaalde luxe-boodschappen te minderen, te schrappen of alternatieven voor te vinden bijv.
krat bier per maand ipv per week,
sausjes ed zelf maken, ipv dure maaltijdkits/kruidenzakjes,
zelf brood bakken in de oven ipv duurdere kwaliteitsbrood

etc.

Bezuinigen heeft een groot deel te maken met de vraag wat je nou echt belangrijk vind en een beetje slim shoppen. (afgelopen jaar was ik bijv maar € 90,- per maand kwijt voor een 85m2 rijtjeshuis, waarbij ik nog € 360,- terugkreeg na de jaar afrekening).

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mijn auto is al zowat afgeschreven.
Ik zit net op de grens van zorgtoeslag, qua toetsinginkomen zit ik te hoog.

Wat metaalhoofd zegt het is net maar net wat je belangrijk vind. Ik zwem juist voor mijn aandoening. Door de spieren soepel te houden voorkom ik terugval. Maar die kosten kan je niet zomaar even ergens verhalen. Datzelfde geld voor de verzekering. Ik zou kunnen kijken of fysio naar 1x per 2 weken kan. Dan zou de aanvullende verzekering ook naar beneden kunnen.

Indien mijn vriendin weer een baantje heeft kunnen een deel van de kosten ook door haar meebetaald worden, dat geeft wel weer wat ruimte om te ademen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Als je auto al afgeschreven is, heb je dan het spaargeld liggen om een "nieuwe" te kopen. Met 30k per jaar zal een hele oude auto het niet zo lang volhouden en zal onderhoud snel boven je gebudgeteerde bedrag komen, tenzij je zelf sleutelt/een goedkoop mannetje kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zelf sleutelen kan mijn broertje goed.
Ik ben van 115 euro per maand uitgegaan aan auto onderhoud maar eigenlijk moet je de tijd tussen 2 beurten meerekenen. Ik verwacht in in oktober weer onderhoud nodig te hebben. Zo te zien heb ik begin februari onderhoud gehad, elke 15k moet hij een beurt hebben, daar kom ik in oktober weer aan. Zo te zien heb ik in 8 maanden tijd 15k gereden. Dat is al veel minder dan als ik naar vorig jaar keek.
Onderhoud en nieuwe banden voor was in februari €699,58/8 maand: €87,45 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Binnetie schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:27:
Mijn auto is al zowat afgeschreven.
Ik zit net op de grens van zorgtoeslag, qua toetsinginkomen zit ik te hoog.
Ook als je toetsingsinkomen gedaald is omdat je nu je hypotheekrente eraf trekt? Niet dat het verstandig is om afhankelijk te zijn van een zorgtoeslag (of andere subsidie) overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 06:45
Binnetie schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:27:

Wat metaalhoofd zegt het is net maar net wat je belangrijk vind. Ik zwem juist voor mijn aandoening. Door de spieren soepel te houden voorkom ik terugval. Maar die kosten kan je niet zomaar even ergens verhalen. Datzelfde geld voor de verzekering. Ik zou kunnen kijken of fysio naar 1x per 2 weken kan. Dan zou de aanvullende verzekering ook naar beneden kunnen.
Bezuinigen is ook een subjectief iets. Wat voor de een noodzaak is om het leven een beetje leuk te houden, is voor de ander een luxe die al dan niet tijdelijk best minder kan. Mijn vrouw zat bijv. op zangles a € 40,- per maand, wat voor haar een leuke hobby was, maar geen echte noodzaak. Ikzelf ben € 50,- per maand kwijt voor de oefenruimte van mijn band, waar ik erg veel voldoening/levensvreugde/hoejehetnoemenwil uithaal.

Wat betreft je fysio/zwemmen. Dat lijken me zaken waar je niet gelijk al op wil bezuinigen, tenzij je van mening bent dat je minder fysio nodig hebt.

Als ik even naar je schema kijk vallen mij de volgende zaken op:
- hoge gas/electra, dit zou op termijn 20-50 euro goedkoper kunnen voor een doorsnee rijtjeswoning/flat, deels afh. van aanbiedingen van leveranciers en bewust met energie omgaan.
- kleding: Wat jij volgens je budget in een jaar kwijt bent, heb ik bijv. 6 jaar mee gedaan. (ik hou niet van shoppen, ben metalhead, dus niet modebewust en koop mijn kleding eigenlijk alleen in de uitverkoop van C&A, V&D etc en zo nu een dan een nieuw bandshirt) Aan de andere kant is iemand die verplicht in pak naar z'n werk moet, waarschijnlijk het dubbele van jouw budget kwijt ivm stomerij kosten etc.

Maarja het is momenteel erg lastig om een hypotheek te krijgen op 1 inkomen. Dat het je lukt en je gezien-je-schema het op zich wel kan volhouden is op zich een goed teken.
Wat je vriendin dan in de toekomst bij kan dragen zijn dan extratjes/extra spaargeld

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het zou moeten lukken, ik krijg immers geld terug aan het eind van het jaar van de annuniteiten hypotheek indien ik zou afsluiten. Dat is dan ook nog zo'n 150 euro x 12 wat dan ineens terugkomt. Ik heb daarom ook het idee dat het wonen eerst flink wat geld kost en je later een beetje je weg gaat vinden in alle kosten die je maakt. Ik zit nu op basis van berekeningen-websites de kosten een beetje uit te rekenen, maar ik werkelijkheid valt het vaak toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Let wel op dat een annuiteiten hypotheek langzaam duurder wordt over de jaren heen. (Je rente en daarmee je hypotheekrente aftrek wat je terugkrijgt wordt lager).
Bruto blijven je lasten gelijk maar je netto gaat het omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Die stijging ga je pas na een jaar of tien echt voelen. Tenminste, onder de huidige belastingregels. Tegelijk heb je ook nog zoiets als inflatie en hopelijk loonontwikkeling, waardoor die stapsgewijze verhoging van je netto lasten goed op te vangen zou moeten zijn. Ik ben intussen van de 42% schaal in de 52% schaal terecht gekomen, en mijn aftrek is daardoor, ondanks de annuïteitenhypotheek, gestegen in plaats van gedaald.

Nadeel is: die eerste jaren los je ook gewoon weinig af. Heb je duizenden euro's betaald, en is je schuld nog geen klap kleiner geworden. Dat is best wel frustrerend om te zien in je jaaroverzichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@ATS, daarom adviseren ze ook om niet na 3 jaar het huis alweer te verkopen. Zoveel vrienden van mij die een klein huisje kochten en nu met een kindje zitten en dan zeggen, tja we willen wat groters. Ik koop liever meteen iets groters (indien dit kan en in het noorden kan dat aardig) en blijf er het liefste gelijk heel wat jaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heel goed nieuws hier.
Mijn vriendin werd vanochtend gebeld (ze zat met de hond van haar ouders bij de dierenarts en kon eigenlijk niet opnemen). Ze werd door het uitzendbureau gebeld voor een fulltime baan (39 uur per week). Ze moest al binnen 2 uur op gesprek komen. Na het gesprek hebben ze haar de baan aangeboden, ze moet vanmiddag beslissen en dan eigen a.s. maandag beginnen. Dat heeft ze kunnen uitstellen tot 26 augustus.

Nu moet ze even goed nadenken vanmiddag en dan ontslag nemen bij de kinderopvang.

Maar op deze manier komt er wel weer wat cashflow binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Heeft ze geen opzegtermijn bij haar huidige werk dan? Anyway: gefeliciteerd!

[ Voor 17% gewijzigd door ATS op 14-08-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ze heeft nu 0 uren contract (werkt gemiddeld 30 uur per week), maar er is haar gezegd dat ze altijd heel snel kon opstappen (even het weekje waar ze op de planning staat nog uitzitten). Mar goed het gaat heel slecht met die opvang. Morgen is er een overleg voor een grote reorganisatie. Alle 0-uren mensen zijn is al ontslag gegeven maar er komt nog meer bij blijkbaar. Ze kunnen daarom nog wat gekke sprongen maken.

Maar ze gaf al eerder aan dat sommige nieuwe werkgevers a-la-minuut iemand nodig zijn als ze het geworden zou zijn. Dat had ze al met haar leidinggevende besproken een tijdje terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 14-08-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
Binnetie schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:00:
Ze heeft nu 0 uren contract, maar er is haar gezegd dat ze altijd hele snel kon opstappen (even het weekje waar ze op de planning staat nog uitzitten). Mar goed het gaat heel slecht met die opvang. Morgen is er een overleg voor een grote reorganisatie. Alle 0-uren mensen zijn is al ontslag gegeven maar er komt nog meer bij blijkbaar. Ze kunnen daarom nog wat gekke sprongen maken.

Maar ze gaf al eerder aan dat sommige nieuwe werkgevers a-la-minuut iemand nodig zijn als ze het geworden zou zijn. Dat had ze al met haar leidinggevende besproken een tijdje terug.
Mooi dat ze alvast een nieuwe baan heeft, gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Laatst online: 13-05 15:35
Binnetie schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:52:
[...]

- zorgkosten is alleen voor mij. Ik ben chronisch ziek en ga daarvoor 1x per week naar de fysio
- dit werd ook meegereken in de Rabobank calculator: http://www.rabobank.nl/pa...nen/woonlastencalculator/
- nee onderhoud zit er nog niet in
- ik spaar ook voor mijn pension op mijn werk, maar die 50 euro is via Brand New Day. Het is een vermogensopbouwspaarplan

Daarom probeer ik dit ook uit te rekenen, want als je met mijn inkomen een huis kan kopen voor €155.000 k (excl. kosten koper en beetje spaargeld). Dan zijn de lasten wel heel er hoog, vandaar dat ik het inzichtelijk wilde hebben en me afvroeg hoe anderen dit doen.

edit: internetkosten zitten er niet eens bij.
Ik ga denk ik eerst maar eens bekijken wat ik hier mee moet gaan doen alvorens ik een huis wil gaan aanschaffen. Want de hyptoheekadviseur kan het nog zo mooi uitrekenen. Een huis van 150-165 k kopen is gewoon te duur.
Er is ook een programma waar je je rekeningafschriften van de bank in kan laden, en elke mutatieregel kan categoriseren (vaste lasten) etc. Dit geeft je ook goed inzicht hoe je uitgave patroon is en hoeveel je per maand "overhoud". Ik gebruik dit ook en voor mij is het erg handig.

Kijk maar eens op www.bankingtools.nl.

En nee, ik werk niet bij dat bedrijf en heb totaal geen belang of iemand deze software aanschaft of niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Interessant.Welke van de tools gebruik je op de website? Cashflow manager?

Ik gebruik nu SNS Kasboek en heb AFAS gebruikt, maar die kan een paar zaken niet goed doen. Ik moet alle transacties in het verleden ook indexeren, maar weet van velen niet meer wat het precies was. Bovendien kan je geen periode instellen van wanneer tot wanneer je wilt inkomsten en uitgaves wilt berekenen.
Voor mijn vriendin heb ik de tool van de Rabobank gebruikt en die werkt ook wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 14-08-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Laatst online: 13-05 15:35
Ikzelf gebruik de manager inderdaad. En ja het verleden erbij halen en herinneren wat het is, is in sommige gevallen lastig.

Je kan natuurlijk de trial downloaden en bekijken of het iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Garyu schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:33:
Ik zou grof rekenen op maximaal 1/3 van je netto gezamenlijke inkomen voor de echte woonlasten = huur/hypotheek+gemeente + GWL. Dan blijft er normaal gesproken genoeg geld over voor de andere zaken.
Is dat zo?
Dat kun je nooit stellen...

In Nederland loont het om met z'n tweeën te gaan werken en het liefst beide full time.

Een netto salaris voor iemand die alleen is van 2000 euro is wel aannemelijk toch?
Dan dit:
- Hypotheek 700
- Elec en Gas 150
- gemeentelijke lasten 80

Dus gezamelijk 930 euro. at is al bijna 50% van de inkomsten. Toch is 700 euro voor een woning niet uitzonderlijk.
Stel je hebt 4000 euro netto inkomen, doordat je beide werkt... Dan heb je 2000 euro extra te besteden. Hypothetisch gezien zou je die 2000 ook voor 50% in je woonlasten kunnen steken, om er nog altijd veel beter af te komen dan die eerste persoon... Dat stel met 4000 netto houdt namelijk nog gewoon 2000 euro over, als ze beide 50% aan woonlasten inleggen. Persoon 1 moet het "slechts" met 1000 euro besteedbaar geld doen...

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1