Computer en Grafische Kaart blijft crashen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 06:18
(jarig!)
Ik zit nu al 2 weken met een probleem met de computer wat maar niet opgelost kan worden.
Het begon met de computer die tijdens een spel crashte met een blauw scherm.
Ik had de computer opnieuw opgestart, maar de computer crashte al snel weer, tot een punt dat ik de computer alleen nog kon gebruiken via safe mode.

Dus alles op mijn schijf gebackupped, en de computer naar de computerwinkel in de buurt gebracht.
Ze kwamen tot de conclusie dat de grafische kaart kapot was, dus hebben ze een nieuwe besteld (NVIDIA Geforce GT 640)
Alleen toen ze de nieuwe kaart installeerde gaf de computer nog steeds een blauw scherm.
Voor het geval dat de nieuwe kaart ook niet goed was, hebben ze nog zo'n kaart besteld, maar daarmee ook, een blauw scherm.

Ze kwamen daarna tot de conclusie dat het de harde schijf was, dus hebben ze een nieuwe harde schijf besteld (Toshiba DT01ACA100)
De nieuwe schijf geinstalleerd, Windows 7 er nieuw op gezet, en het probleem leek opgelost te zijn.
Totdat ik de computer thuis aansloot.

Binnen 60 minuten crashte de computer tijdens een spel met een zwart scherm (geen beeld en geluid bleef hangen)
Dus de computer opnieuw opgestart en de grafische kaart was 3x gecrashed daarna, waarvan ik screenshots van de meldingen heb genomen:
* http://i.imgur.com/2Pf7XGe.jpg
* http://i.imgur.com/lvpnZRT.jpg
* http://i.imgur.com/wvWStua.jpg
Dus dan toch maar met de computer terug.
Bij de computerwinkel dachten ze dat het mischien aan een oude driver voor de grafische kaart lag, dus hebben ze de driver ge-update en even een stress-test laten lopen.
Ze hadden daar geen probleem meer gevonden, dus kon ik de computer weer mee naar huis nemen.

Maar thuis, weer binnen een uur, crashte de computer tijdens een spel.
Dit keer met een blauw scherm (zonder tekst) en met het geluid dat weer bleef hangen.
Dus weer terug met de computer, maar deze keer ook met wat extra randapparatuur en kabels, voor het geval dat daar mischien het probleem ligt.

Dus de computer, het beeldscherm, het toestenbord en de muis, en alle kabels en verlengkabels meegenomen naar de computerwinkel.
Daar hadden ze de computer meerdere dagen laten lopen met stress-testen, maar ze konden geen probleem vinden.
Dus vandaag kon ik de computer weer ophalen, en thuis alles weer aangesloten.

Maar je raad het wel, ik kreeg er weer problemen mee, deze keer crashte de computer niet, maar de driver van de grafische kaart, met wederom een screenshot
* http://i.imgur.com/BGvPbxu.png

Dus hierbij mijn vraag, kunnen jullie mij wel met dit probleem helpen?

Om nog wat meer informatie te geven, de computer crashte bij de spellen Combat Arms en Microvolts, en de driver crashte als ik Minecraft, een livestream (Twitch) en internetradio had lopen.
Hier wat systeemspecs http://i.imgur.com/KiD4nYp.png
Het enigste wat ik niet mee heb genomen naar de computerwinkel is de netwerkkabel en mijn hoofdtelefoon.
Ik heb verder niet echt wat verandert voor de tijd, of na de tijd aan mijn setup, allemaal dezelfde kabels en randapparatuur, alleen heb ik wel 2 maanden terug een nieuwe muis gekocht, maar die gaf geen enkel probleem de afgelopen 2 maanden.
Ook zit de computer op dezelfde (dubbele) stopcontact (rechtstreeks aangesloten) waar ook een lamp op zit aangesloten, wat al 2 jaar zo is.
Als ik een programma ofwat moet laten lopen om jullie meer informatie te geven noem het programma maar hier, en waar ik het kan downloaden.
En als jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik het wel.

Ik moet jullie alleen wel waarschuwen, ik ben niet zo'n computertalent, dus heb alstublieft een beetje geduld met mij.

Alvast bedankt voor wie mij met dit probleem wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je RAM al getest? En het kan helpen om een ander PSU (voeding) te proberen. Je RAM kan je testen met memtest86.

Edit: je bent niet de enige, dus: leesvoer.
http://forums.adobe.com/thread/1246105
http://www.planetside.co.uk/forums/index.php?topic=15318.0

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hangt er nog steeds dezelfde voeding in dan je bij je vorige grote probleem had beschreven, inmiddels bijna enkele jaren geleden?

LC-Power LC8750II V2.2 vraag

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:49:
Heb je je RAM al getest? En het kan helpen om een ander PSU (voeding) te proberen. Je RAM kan je testen met memtest86.

Edit: je bent niet de enige, dus: leesvoer.
http://forums.adobe.com/thread/1246105
http://www.planetside.co.uk/forums/index.php?topic=15318.0
hardware-lover schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:56:
Hangt er nog steeds dezelfde voeding in dan je bij je vorige grote probleem had beschreven, inmiddels bijna enkele jaren geleden?

LC-Power LC8750II V2.2 vraag
ik heb geen idee hoe ik de RAM zou kunnen testen. zoals ik al eerde melde, de computer heeft een goede 2 weken bij de computerwinkel voor reparatie gestaan, dus ik ga er wel van uit dat ze onder andere de RAM hebben getest

ik weet wel dat toen ik een probleem met die voeding had, dat ze er een nieuwe in hebben gedaan, maar ik weet zo niet zo snel welke ze erin hebben gedaan. maar ze hadden ook naar de voeding gekeken, omdat ze normaal hen eigen voeding aan een computer hangen, maar ze hadden ook mijn voeding gebruikt tijdens de stress-tests. ze hadden ook gekeken of de voeding niet onregelmatig was, en dat was ook niet het geval.

en bedankt voor de links, ik zal ze doorlezen.
ik heb ook dit topic op het computeridee forum geplaatst, en daar hebben ze me Speccy en speedfan laten installeren en lopen, dit kwam uit voor speccy http://pastebin.com/22ig33eX en dit voor speedfan http://i.imgur.com/D8PKagk.png en voor degene die willen weten welke nieuwe kaart er precies in is gekomen, als het goed is is het deze pricewatch: Asus GT640-2GD3

EDIT: iemand vroeg ook om coretemp waardes http://i.imgur.com/782QO3h.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je core temps zijn veel te hoog als die waarden kloppen. Ik zou eerst maar eens even de koelpasta van je CPU verversen (of laten doen), dat ze dat niet hebben opgemerkt bij de shop vind ik wat vreemd. Als je CPU cores te heet worden dan krijg je de meest rare dingen voorgeschoteld. Kan jij misschien zeggen dat je PC het even goed doet als deze een tijd niet heeft aangestaan (flink afgekoeld), maar als de problemen zich voordoen dat ze heel erg snel weer terugkomen en blijven tot de PC weer een tijd heeft uitgestaan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
hardware-lover schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:50:
Je core temps zijn veel te hoog als die waarden kloppen. Ik zou eerst maar eens even de koelpasta van je CPU verversen (of laten doen), dat ze dat niet hebben opgemerkt bij de shop vind ik wat vreemd. Als je CPU cores te heet worden dan krijg je de meest rare dingen voorgeschoteld. Kan jij misschien zeggen dat je PC het even goed doet als deze een tijd niet heeft aangestaan (flink afgekoeld), maar als de problemen zich voordoen dat ze heel erg snel weer terugkomen en blijven tot de PC weer een tijd heeft uitgestaan?
ik moet er wel bij zeggen dat tijdens speedfan en coretemp ik wel firefox open had, met internetradio en minecraft, mischien dat daarom de waardes wat hoger zijn.
ik heb eigenlijk de hele dag de computer normaal lopen, en de computer maar weining thuis heb gehad de afgelopen 2 weken, dus ik kan niet zo zeggen of er groot verschil is tussen een warme en koude computer.

maar voor de problemen begonnen merkte ik er weinig verschil tussen een computer die net is opgestart, of de computer die al een paar uur loopt.

maar waar ik de grote vraagteken bij zet is, waarom crasht de computer wel bij mij thuis, en niet bij de computerwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-10 17:05
Heb je 'm misschien thuis zo opgesteld staan dat hij z'n lucht niet goed kwijt kan, in een (half) afgesloten kast oid? Dat zou de hoge temperaturen kunnen verklaren en waarom hij het in de winkel wel blijft doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
Heb hier een I7 920 draaien maar voordat die op de 80-90 graden zit moet ik toch echt prime95 een paar uur laten draaien, bij normaal gebruik word een goed geinstalleerde processor nooit zo warm.

Of een pc een kwartier aan staat of al een paar uur loopt zegt niets. Het is maar net wat je de processor laat doen.
Probeer even prime95 te laten draaien met coretemp/speedfan er naast... Als hij richting de 100 graden gaat zou ik de pc uit zetten en maar eens even goed kijken of de cooler wel goed gemonteerd zit.

En misschien ook even met open kast proberen, dan weet je ook hoe het zit met je airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
de computer staat op dezelfde plek waar die al meer dan een jaar staat. dus qua luchtstroming hoort het niet te liggen. maar ik kan wel proberen om de kast een tijdje open te zetten

ik heb Prime95 nu ongeveer een uurtje lopen, met speedfan, coretemp en taakbeheer ernaast. ik had ook PC wizard geinstalleerd, maar die besloot te crashen toen ik het op real-time waardes had gezet.

ik heb weer even een screenshot gemaakt die je hier kunt zien http://i.imgur.com/BHpNfvN.png

ik laat alles nog wel even zo lopen en zal later nog wel een keer een screenshot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 18:12

auto660

1991 240 GL Brick

Hahaha, 100 graden! Als je kijkt zie je dat je CPU nog maar op 2,4Ghz draait, hij is zichzelf dus aan het terugclocken zodat hij niet kapot gaat.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
deze screenshot is van net http://i.imgur.com/MUl0nKH.png
ik heb nu de programma's uitgezet en ga kijken hoelang de computer een spel kan draaien voordat die crashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Temperatuur is veel te hoog...
Heb nu prime95 hier ook een half uur draaien maar komt echt niet boven de 70 graden.... (zit wel een mugen2 boven op)
Je 12v lijn is ook wat laag volgens speedfan.. Wat geeft je bios aan? controleer dit ook eens even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:27
Wat een slechte computerwinkel heb jij als ze dat niet gemerkt hebben.

Als eens het stof uit je kast geblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
ik heb eigenlijk nooit wat met BIOS gedaan, dus wist ook niet wat ik precies moest zoeken.
dus hier wat gegevens
vcore 1204
ddr15v 1520
+3.3v 1.248
+5v 4.945
+12v 12.492

vcore 1.484
dram voltage 1.520

en ik heb de computer daar bij de computerwinkel laten schoonmaken van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
En hier staat de 3.3v wat laag.

Zou eerst maar eens de koeler van de proc afhalen en nieuwe koelpasta er tussen. Daarna de temps maar weer even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10 22:59
Temperaturen zijn als ze kloppen idd veel te hoog. Ik hoop dat die computerwinkel je niet steeds laat betalen voor het oplossen van hetzelfde probleem (wat ze uiteindelijk niet oplossen)

Mogelijk is de koeler los gekomen door het veel transporteren van de computer, dat kan je temps verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
spijtig genoeg heb ik bericht terug gekregen van de winkel waarin ze in feite zeggen dat de tests waarschijnlijk niet helemaal kloppen, want als de cpu echt tegen de 100 graden is dan zou de cpu doorfikken.

ze hebben me aangeraden om een spel voor een minuut of 10 te spelen, dan de computer opnieuw op te starten en in de BIOS naar de temperatuur te kijken.

ik heb nog een screenshot gemaakt met alleen speedfan en coretemp lopend (coretemp staat al een tijdje aan met alleen firefox open) dus dit zijn in feite de idle temperaturen http://i.imgur.com/6NPptRj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:23

Nemesizz

Untouchable

Yusunoha schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:33:
spijtig genoeg heb ik bericht terug gekregen van de winkel waarin ze in feite zeggen dat de tests waarschijnlijk niet helemaal kloppen, want als de cpu echt tegen de 100 graden is dan zou de cpu doorfikken.

ze hebben me aangeraden om een spel voor een minuut of 10 te spelen, dan de computer opnieuw op te starten en in de BIOS naar de temperatuur te kijken.
Als ik dit zo lees zou ik denk ik naar een andere computer winkel gaan.

Doorfikken doen CPU's tegenwoordig al lang niet meer (tenzij je er teveel voltage door gooit), bij 100ºC schakelen ze wel uit (fikken niet door).

Vervolgens, gamen dan kijken in de BIOS naar de temps is zinloos. Als je de game verlaat gaat je PC weer in idle modus, kloksnelheid gaat weer omlaag, en temps kelderen meteen (praat je over seconden) tegen dat je weer in de BIOS zit is die temperatuur al lang gedaald. Daarnaast is de BIOS temperatuur vaak net iets hoger dan idle (in de BIOS werken de energiebespaar functies meestal niet, en draait de CPU op z'n normaal maximale Mhz maar word verder niet echt belast).

Nee, geweldig advies geven ze daar... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
ik heb zojuist het spel wat langer zitten spelen, totdat ik de computer echt hoorde blazen, daarna ben ik naar het bureablad gegaan om een screenshot van speedfan en coretemp te maken, dit is de screenshot http://i.imgur.com/48DrAsU.jpg

zoals je ziet, zijn de temperaturen goed hoog, dus ik gauw het spel gesloten, en toevallig net daarna crashte de nvidia driver weer. dus snel de computer opnieuw opgestart en naar bios gegaan, en die gaf 70 graden aan.

en ik denk dat je gelijk hebt over de BIOS Nemesizz, dat de temperaturen zo snel veranderen, want ze stijgen ook in enkele seconden, dus waarom zouden ze ook niet binnen enkele seconden dalen...

voor het geval dat jullie ook geinterreseerd zijn wat ze bij computeridee zeggen, ik heb het topic daar ook gepost http://forum.computeridee...thread.php?t=76990&page=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Kan je koeler eens van je CPU halen en er een foto van nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-10 23:38
CedricD schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:55:
Daarbij moet wel even vermeld worden, dat als je dit doet, dat je daarna de koeler op de juiste manier met nieuwe koelpasta weer moet installeren. Je kunt de koeler niet zomaar terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
CedricD schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:55:
Groentjuh schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:07:
[...]

Daarbij moet wel even vermeld worden, dat als je dit doet, dat je daarna de koeler op de juiste manier met nieuwe koelpasta weer moet installeren. Je kunt de koeler niet zomaar terugplaatsen.
daarvoor ben ik echt niet kundig genoeg om te doen, dus dat doe ik liever ook niet.
bij CI vroeg iemand ook om een screenshot van PC Wizard, voornamelijk de voltage, dus heb ik een screenshot van alle 3 de programma's langs elkaar lopend gemaakt http://i.imgur.com/BIIyTA4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Dan zou ik je aanraden om naar een andere computerwinkel te gaan (ééntje die er wél verstand van heeft). Probleem ligt echt bij de CPU. Idle toont hij temps van 50 graden. Dat is zowat 20 graden te veel.

[ Voor 10% gewijzigd door CedricD op 24-08-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
CedricD schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:58:
Dan zou ik je aanraden om naar een andere computerwinkel te gaan (ééntje die er wél verstand van heeft). Probleem ligt echt bij de CPU. Idle toont hij temps van 50 graden. Dat is zowat 20 graden te veel.
ik zat er ook aan te denken om het bij een andere computerwinkel te proberen, maar het probleem is dat ik niet zo snel een andere goede computerwinkel hier in de buurt weet. als iemand mischien een goede winkel weet in de omgeving van Doetinchem, dan zou dat fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 19-10 21:29
-Ik zie in speedfan maar 1 fan, is dit de cpu fan?
-Waarom heb je niet nog meer fans, tenminste 1, om genoeg warme lucht uit je kast te blazen, indien je er toch meer hebt sluit deze dan aan zodat dit zichtbaar is bij de fans in de bios.
-in de bios kun je de cpu fan en andere fans besturen, dwz instellen hoe hard deze kunnen gaan, of bij bepaalde warmte sneller gaan, stel dit in.(nadat je de cpu pasta vernieuwd hebt).
-speedfan niet gebruiken want de waarden kloppen niet, bij je moederbord wordt ook software geleverd die dit kan uitlezen, en deze werkt wel goed met je moederbord.
-Ook niet veel van speedfan(en andere) tegenlijk of op de achtergrond laten lopen, dus samen laten lopen, misschien stoort dit.
-Voeding meten met multimeter, 12 en 5 volt kun je dan kontroleren, dit is de beste manier, en je kunt kontroleren of de software waarden kloppen.
-Voeding meten tijdens testen of een log laten maken, zodat je een dip ziet.
-Pc kontroleren op warmte, dus pc stressen, en ook kontroleren of er genoeg warmte uit de kast wordt geblazen. Afstellen ook in de hete zomer doen, anders heb je te weinig koeling.
Hardware gaat sneller defect bij hoge temps.
-Ook je hardware opzoeken, en kijken of alles op stock snelheden loopt, en of alles normaal is. Zoek bijv een test van je cpu, daar wordt veel verteld wat de normale snelheden zijn. Ook je moederbord opzoeken waar deze getest wordt, daar wordt veel verteld over instellingen, etc.

-Nieuwe pasta erop doen , misschien eerst op youtube een paar filpjes bekijken,dan kun je zien of het gemakkelijk gaat.(en je moederbord opzoeken)
Voor je aan de pc gaat werken,
niet op blote voeten of sokken werken,
pc loskoppelen van stroom, dan powerknop 5 seconde indrukken(dan loopt stroom weg),
polsbandje gebruiken, deze dus echt kopen, en aan je kast bevestigen(of eerst kast vasthouden, dan pas in de kast gaan werken, indien je direct een onderdeel vasthoud, dan kan het verschil van jou en je onderdeel een vonk overspringen, en onderdeel beschadigen)

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 24-08-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Yusunoha schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:12:
[...]
ik zat er ook aan te denken om het bij een andere computerwinkel te proberen, maar het probleem is dat ik niet zo snel een andere goede computerwinkel hier in de buurt weet. als iemand mischien een goede winkel weet in de omgeving van Doetinchem, dan zou dat fijn zijn.
Plaats een advertentie in de "dienst" gevraagd rubriek hier op Tweakers? Redelijke kans dat er een betrouwbare Tweaker bij je in de buurt zit die dat wel voor je zou kunnen regelen. In ieder geval als eerste actie het controleren of de koeler wel juist geplaatst is op dit moment en uit voorzorg het aanbrengen van nieuwe koelpasta. Normaal gesproken is het een fluitje van een cent. Je moet nu stoppen met proberen, er is duidelijk wat mis met je systeem.

http://tweakers.net/aanbod/nieuw/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
ik heb vandaag de computer toch maar naar de winkel gebracht om de koelpasta te laten vervangen (ze kunnen dan gelijk ook zien of er iets niet goed zit gemonteerd)

ze dachten dat het aan de processor niet kon liggen, want een intel processor zou bij 60 graden al moeten crashen. maar ze deden toch de koelpasta vervangen.

ik heb in ieder geval coretemp, speedfan en prime95 op het bureaublad gezet, zodat ze zelf eens daar die programma's kunnen laten lopen als ze interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Yusunoha schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 15:29:
ik heb vandaag de computer toch maar naar de winkel gebracht om de koelpasta te laten vervangen (ze kunnen dan gelijk ook zien of er iets niet goed zit gemonteerd)

ze dachten dat het aan de processor niet kon liggen, want een intel processor zou bij 60 graden al moeten crashen. maar ze deden toch de koelpasta vervangen.

[knip]
Zie je hierboven het vet en onderstreepte gedeelte? Als ze dat bij je computer-winkel werkelijk zo gezegd hebben dan ben jij nu flink geld over de balk aan het gooien, er zijn zoveel verschillende Intel CPU's, met allemaal verschillende specificaties, maar ik ken er maar weinig die bij 60 °C core temps al over hun nek gaan.

In dit geval: http://ark.intel.com/products/41447 en deze mag een maximale temp hebben van 67.9°C, gemeten aan de IHS (Integrated Heat Spreader), de "deksel" aan de bovenzijde van de cores. Normaal gesproken ligt een core temp hoger dan de IHS temp.

Ik sta er van te kijken wat jij voor vertrouwen hebt in je computerzaak, hoewel hierboven bij diverse reacties toch getwijfeld wordt over het kennisniveau van degene die je de dienst verleent. Ik mag werkelijk hopen dat je niet keer op keer je beurs mag trekken.

Succes met het (laten) oplossen van je problemen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:34
hardware-lover schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 15:53:
[...]
In dit geval: http://ark.intel.com/products/41447 en deze mag een maximale temp hebben van 67.9°C, gemeten aan de IHS (Integrated Heat Spreader), de "deksel" aan de bovenzijde van de cores. Normaal gesproken ligt een core temp hoger dan de IHS temp.
Tcase is geen max temperatuur.

Anything from the Tcase and below will be the expected temperature of the processor in normal use, anything that doesn't stress out the processor (watching movies, burning CDs, browsing the internet, creating documents, etc.) When the processor is stressed out meaning that you are running heavy processor applications that take control of the CPU or uses it at 100% the temperature will go beyond the Tcase. It can perfectly reach 90 to 95 degrees and the processor will still be OK. The cooling fan is in charge to keep that temperature there.

If the processor temperature reaches 100°C or more it will send a signal to the motherboard to shut down to prevent mayor damages and most likely it won't be possible to turn the computer back in until it cools down.

Mijn i7 960 die ik heb overgeclocked naar 4.01 Ghz tikt ook de 90 graden met stress testen.
In de praktijk haalt hij dat nooit en hij kan er prima tegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bazvv op 26-08-2013 16:05 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
hardware-lover schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 15:53:
[...]

Zie je hierboven het vet en onderstreepte gedeelte? Als ze dat bij je computer-winkel werkelijk zo gezegd hebben dan ben jij nu flink geld over de balk aan het gooien, er zijn zoveel verschillende Intel CPU's, met allemaal verschillende specificaties, maar ik ken er maar weinig die bij 60 °C core temps al over hun nek gaan.

Ik sta er van te kijken wat jij voor vertrouwen hebt in je computerzaak, hoewel hierboven bij diverse reacties toch getwijfeld wordt over het kennisniveau van degene die je de dienst verleent. Ik mag werkelijk hopen dat je niet keer op keer je beurs mag trekken.

Succes met het (laten) oplossen van je problemen.
het zal vast wel vreemd voor jullie lijken ja, dat ik naar die winkel terug ga. ik heb dit nog niet gezegd, zag er ook niet echt de nut ervan om te zeggen, maar dit zal wel uitleggen waarom ik naar die winkel terug ga.
ik heb autisme waarmee ik veel moeite heb om met onbekende mensen om te gaan. als ik de keuze krijg om naar een plek te gaan die ik al ken, of naar een plek te gaan die ik niet ken, kan ik er niks anders aan doen dan naar de bekende plek te gaan. maar genoeg hierover, ik kan hele bladzijden hierover praten, dus ik zal jullie dit maar besparen ;)

maar ik vond het zelf ook wel vreemd dat ze zeiden dat de processor maximaal zo'n 60 graden maar kan hebben... ik heb deze computer in februari 2011 bij een winkel gekocht (een andere winkel), ze hadden de computer zelf samengesteld en in elkaar gezet, en het kan mogelijk zijn dat ze mischien wat extra dingen met bijvoorbeeld de processor hebben gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
ze kunnen hem hebben overcloked maar dan zie je dat aan dat hij sneller dan 3.06ghz gaat
Yusunoha schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:15:
[...]

het zal vast wel vreemd voor jullie lijken ja, dat ik naar die winkel terug ga. ik heb dit nog niet gezegd, zag er ook niet echt de nut ervan om te zeggen, maar dit zal wel uitleggen waarom ik naar die winkel terug ga.
ik heb autisme waarmee ik veel moeite heb om met onbekende mensen om te gaan. als ik de keuze krijg om naar een plek te gaan die ik al ken, of naar een plek te gaan die ik niet ken, kan ik er niks anders aan doen dan naar de bekende plek te gaan. maar genoeg hierover, ik kan hele bladzijden hierover praten, dus ik zal jullie dit maar besparen ;)

maar ik vond het zelf ook wel vreemd dat ze zeiden dat de processor maximaal zo'n 60 graden maar kan hebben... ik heb deze computer in februari 2011 bij een winkel gekocht (een andere winkel), ze hadden de computer zelf samengesteld en in elkaar gezet, en het kan mogelijk zijn dat ze mischien wat extra dingen met bijvoorbeeld de processor hebben gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
slecht nieuws heren (en dames) ik kon vandaag de computer weer ophalen, en heb de computer thuis gelijk een prime95 stresstest met coretemp en speedfan laten draaien (dezelfde als de vorige keer)
maar de waardes zijn nog steeds hetzelfde zoals je hier ziet. http://i.imgur.com/iYscwL7.png
ik heb de computer daarna een kwartier zonder prime95 laten lopen, en deze screenshot van idle temperaturen gemaakt http://i.imgur.com/iEp0d5c.png

dus het vervangen van de koelpasta en het opnieuw monteren heeft niet geholpen.
ze zeiden dat ze bij de computerwinkel na het opnieuw brengen van de koelpasta ook prime95 hadden laten draaien, en dat ze een temperatuur van 44 graden hadden, alleen weet ik niet of ze coretemp/speedfan hebben gebruikt om die temperatuur te weten, of dat ze het via BIOS hebben gedaan.
om nog wat extra informatie te geven, deze 2 screenshots zijn gemaakt met de computer die bovenop een open tafel staat, dus goede luchtstroom heeft, en via een ander stopcontact. ze hadden me ook een nieuwe stroomkabel gegeven, mischien dat dat eventueel zou helpen.

dus spijtig genoeg is de computer nog steeds niet gemaakt. heeft iemand nog ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door Yusunoha op 27-08-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Geloof nooit dat ze in de winkel prime95 hebben gedraaid met als resultaat 44 graden max.
44 graden is een 930 met een stock cooler bij normaal gebruik, rond de 40 graden idle.

zou je eens een foto van de cooler kunnen maken en deze posten? ook even eentje waarbij goed te zien is, hoe hij op de proc zit gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
mkroes schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:29:
Geloof nooit dat ze in de winkel prime95 hebben gedraaid met als resultaat 44 graden max.
44 graden is een 930 met een stock cooler bij normaal gebruik, rond de 40 graden idle.

zou je eens een foto van de cooler kunnen maken en deze posten? ook even eentje waarbij goed te zien is, hoe hij op de proc zit gemonteerd.
aangezien nu het al aardig laat is, probeer ik morgen wel wat foto's te maken, ik kan niet beloven of de foto's nuttig zullen zijn, maar ik zal proberen om zoveel mogelijk foto's te maken.

morgen doe ik ook een test met een tafelventilator die blaast op de open computerkast op aanraden van de mensen bij het computeridee forum, om zo te kijken of de temperatuur dan wel naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yusunoha schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:45:
[...]

aangezien nu het al aardig laat is, probeer ik morgen wel wat foto's te maken, ik kan niet beloven of de foto's nuttig zullen zijn, maar ik zal proberen om zoveel mogelijk foto's te maken.

morgen doe ik ook een test met een tafelventilator die blaast op de open computerkast op aanraden van de mensen bij het computeridee forum, om zo te kijken of de temperatuur dan wel naar beneden gaat.
Weet je zeker dat het geen slechte CPU is? Over de tijd kan een CPU degraderen, en zeker als hij continu warm draait. Dat betekent dus dat hij warmer gaat draaien omdat hij warm draait, en dat word dus steeds erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:49:
[...]

Weet je zeker dat het geen slechte CPU is? Over de tijd kan een CPU degraderen, en zeker als hij continu warm draait. Dat betekent dus dat hij warmer gaat draaien omdat hij warm draait, en dat word dus steeds erger.
als dat echt het geval is, dan kan ik denk ik beter gewoon een nieuwe computer kopen, want zo ben ik langzamerhand de hele computer aan het vervangen om het werkend te krijgen, dan is een nieuwe kopen gewoon beter. ik heb tot nu toe al een nieuwe videokaart en een nieuwe harde schijf voor de computer betaald, en de koelpasta, in totaal heb ik €262,50 betaald, dus als er dan ook nog een nieuwe processor bij komt... maar natuurlijk probeer ik een nieuwe computer zo lang mogelijk uit te stellen, want het zal toch weer een hoop geld zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Yusunoha op 27-08-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
vanochtend heb ik eerst maar eens wat foto's van de binnen en buitenkant van de kast gemaakt.
in totaal zijn er 8 foto's, maar aangezien ik hier allemaal maar weinig vanaf weet is er een grote kans dat jullie niet veel aan deze foto's hebben.
ik plaats gewoon even linkjes naar de foto's anders kan het laden van de pagina heel lang duren

http://i.imgur.com/6FGnR89.jpg http://i.imgur.com/jBPzrSa.jpg http://i.imgur.com/GJiLB04.jpg http://i.imgur.com/KgqOEVe.jpg http://i.imgur.com/9OThhea.jpg http://i.imgur.com/FxdyNXR.jpg http://i.imgur.com/HIxFaka.jpg http://i.imgur.com/k1Q1LWp.jpg

na de foto's heb ik de test met de tafelventilator gedaan. ik heb eerst even de programma's laten lopen zoals normaal, dus met een dichte kast, en heb deze screenshot gemaakt http://i.imgur.com/B23kebr.png
daarna heb ik de tafelventilator op de open kast gezet, en na een kwartier deze screenshot gemaakt http://i.imgur.com/QQkjCwY.png
omdat ik het toch nog wat langer wou proberen, heb ik de computer nog een kwartier laten lopen, en deze screenshot gemaakt http://i.imgur.com/SeiCxpZ.png

hopelijk hebben jullie aan dit allemaal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Heb er eigenlijk eerder niet bij stil gestaan maar euhh:
vcore 1.484
Wat?? op stock? Dat verklaart mischien ook een hoop.
Kijk even in de bios waar deze setting op staat. het liefst gewoon terug op automatisch als je er niet al te veel verstand van hebt.
Mijn I7 920 staat rond de 1v - 1,1v ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
ik zou zeggen zet er een andere cooler erop bijvoorbeeld coolermaster s412

ik heb een i73820 op 4.7ghz wordt niet warmer dan 67 graden met deze cpu koeler

pricewatch: Cooler Master Hyper 412S

[ Voor 62% gewijzigd door MAMBA5 op 28-08-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Met een andere cooler los je het probleem nog niet helemaal op. Niet dat ik het niet afraad, de standaard coolers van intel houden niet over. Maar voor normaal gebruik werken ze prima.

Maar even terug naar dit punt: een vcore van 1.484v is veel te hoog, dit moet toch echt omlaag te krijgen zijn.
zie ook de specs van intel: Intel® Core™ i7-930 Processor. Die geven een max vcore van 1.375v aan.

• Yusunoha
(jarig!)
het lijkt erop dat de koelpasta mischien toch heeft geholpen.
het is niet dat de temperaturen nu normaal lijken, die zijn nog steeds hoog, maar de programma's waar ik eerder de computer mee crashte binnen 45 minuten of de nvidia driver, lopen nu gewoon zonder probleem.
ik heb vandaag een goede 2 uur combat arms gespeeld met internet radio op de achtergrond, en ik crashte niet, waar ik voorheen binnen 45 minuten crashte.
ik heb ook een tijdje op hoge kwaliteit gespeeld, en de computer bleef gewoon lopen.

ook heb ik een goede anderhalf uur microvolts gespeeld op hoge kwaliteit en weer internet radio op de achtergrond, en de computer bleef gewoon lopen.
nu heb ik al een paar uur minecraft open, met firefox, een twitch stream, een youtube-video en internet radio, en waar voorheen de nvidia driver binnen anderhalf uur crashte heb ik nu nergens last van.

ik heb op aanraden van erik ook realtemp even laten draaien, met een bench score en coretemp ernaast, zoals je kan zien heb ik op de achtergrond nog een aantal programma's open.
ik heb deze screenshot gemaakt http://i.imgur.com/C8nSPOE.jpg

dus de problemen die ik had lijken opgelost te zijn, maar de programma's geven nog wel hoge temperaturen aan.

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:46
Met alle respect, maar je problemen zijn nog steeds niet opgelost.

Die temperaturen zijn nog altijd veel te hoog. Ik zou eens een medetweaker bij jou in de buurt vragen om naar je systeem te kijken en dan met name naar de koeler.

Heb je ook al naar je vcore instellingen in je BIOS gekeken?, zoals aangeraden door mkroes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
(jarig!)
ik wou jullie allemaal graag hartelijk bedanken voor alle hulp dat jullie mij hebben gegeven met het oplossen van de problemen met de computer.
maar ik heb besloten om een nieuwe computer te kopen. na gisteren hoopte ik dat de problemen weg waren, maar vandaag had ik de problemen weer terug, en ik ben het gewoon zat, en ik ben ook de vertrouwen in de computer verloren.

nogmaals, bedankt voor al jullie hulp, voor zowel het ComputerIdee forum als het Tweakers forum.
Pagina: 1