Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop studie werktuigbouwkunde Universiteit Twente

Pagina: 1
Acties:

• DanielFeyenoord
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-10 11:00
Wat is de beste laptopkeuze voor Werktuigbouwkunde aan de UTwente?
Is de HP 8570W van de UT de oplossing, door o.a. die garantie en service die iedereen geweldig lijkt te vinden?

Hier staan de specificaties van de HP van de UTwente:
\[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2013-2014

Dit zijn zo'n beetje de componenten van mijn PC thuis.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A87TD/USB3€ 0,-€ 0,-
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 173,50€ 173,50
1Samsung Syncmaster P2250 Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 55,43€ 55,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,93

Nu de problemen en eisen:
-Ik moet 1,5 uur heen reizen, en 1,5 terug reizen 5 dagen in de week: fiets> trein 7minuten> trein 40 minuten> bus 5 minuten. En dat dan ook op terugweg. Een laptop die het op de accu doet voor die 40 minuten op heen en terugreis zou zeer prettig zijn. Ik neem aan dat er genoeg gelegenheid op de UT is om de laptop aan de oplader te hangen, zodat ik op de accu kan werken in de trein.
- Een ander punt van kritiek is het gewicht van de laptop. Liever niet zo zwaar dus. Lijkt mij toch dat t lichter moet kunnen dan de HP 8570W van de UT met z'n 3,4 kg.
- De laptop moet programma's van de opleiding WB vloeiend, vlekkeloos, en fijn werkend kunnen draaien. Onder andere de programma's Matlab, Ansys en SolidWorks heb ik begrepen. Wat daarvoor de aanbevolen eisen exact zijn heb ik niet kunnen vinden. Ik wil geen risico nemen dat de software van WB crappy draait op de laptop, want dat bevorderd het studiegemak en de resultaten niet bepaald.
Daarnaast moet ik op t ding natuurlijk gewoon lekker kunnen surfen op internet, beetje multitasken met meerdere programma's, en af en toe is een voetbalwedstrijdje streamen, maar dat moet een gemiddelde huis-tuin-en-keukenlaptop ook kunnen denk ik :) .
- Full HD scherm 1920 x 1080
- Zo ongeveer 15,6 inch lijkt me het meest geschikt.
- Heb geen eisen om er op te gamen, dus puur voor de studie.
- Ik verwacht de laptop bij huis niet te gebruiken, gezien een desktop die in mijn ogen ruim voldoende is.
- (Grafische kaart met minimaal1 GB dedicated memory inclusief Software OpenGL ondersteuning en bij voorkeur SolidWorks gecertificeerd!
Processor: Intel I7 of vergelijkbaar)
Dit staat op de site van het NotebookServiceCenter van de UT
- Heb verder niet zo veel verstand van processoren, videokaarten en dergelijke, maar denk toch minstens iets in de richting van een i5-i7 processor, met bijv 4gb geheugen en een videokaart met minstens 1gb geheugen, ruim genomen. Als ik er zelf meer van wist, had ik dit topic niet hoeven plaatsen.
- En budget, tsja, ruim onder de €950 van de UTwente, aangezien er doorgaans geen 3 jaar garantie/on-site-service bij andere laptops dan van de UT zit. Zat te denken aan +- €650 - €750.

Heb de laptop dus puur nodig voor de studie. Is de HP 8570W van de UT dan toch de beste optie? Daar twijfel ik aan, gezien de vele negatieve berichten over deze laptop bij het topic over de laptops van de TU's:
\[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2013-2014
Zijn er andere laptops die iemand mij kan aanraden en die voldoet aan de eisen?
Is dit misschien wat? >>

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56VJ-S4149H€ 728,90€ 728,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 728,90

Alvast dank! _/-\o_

Jiayu S3

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-11 17:20
Ik zit met de zelfde gedachte, want ik vind € 950 voor een laptop toch veel geld en heb zelf ook nog een goede pc thuis staan.

Iemand ervaring met het gebruik van solidworks op pcs/laptops zonder gecertificeerde kaart?
Ik zit zelf ook aan de N56 te denken (Full HD en i5).

Ik heb gehoord dat het gebruik van "Realhack" de mogelijkheden van realview mogelijk maakt, maar of dit nu nou alle problemen met niet gecertificeerde kaarten oplost ben ik niet zeker van.

Het zou mooi zijn als een oud/huidig student/werkende die ervaring heeft met Solidworks hier een antwoord op zou kunnen geven, het studiejaar begint al bijna :+

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gecertificeerd zijn alleen de Firepro en de Quadro kaarten.
Solidworks heeft ook echt veel belang bij het gebruik van een Pro kaart ipv een Game kaart.
Hieronder even een grafiekje over een test met Solidworks.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6519/52141.png

Voor de gehele review
http://www.anandtech.com/...-other-side-of-the-coin/4

Ik zou dus echt voor de performance de laptop van de Universiteit kopen, maar er hangen natuurlijk ook wel een aantal nadelen aan die laptop zoals je kan lezen in de diverse reviews.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 23-08-2013 09:07 ]

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:15
Laat ik vast melden dat ik geen fan van de TU bakbeesten ben, ik heb er geen gehad, maar studiegenoten wel. Ikzelf heb een Asus n56:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Centrino Advanced-N 6235€ 14,93€ 14,93
1Asus N56VZ-S4056V€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 100,90€ 100,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 115,83

Om even systematisch je eisen af te werken:

1. Ik denk dat iedere laptop in staat is het 40 minuten uit te houden, waaronder het TU bakbeest, dus als 40 minuten werkelijk je enige eis is, is dat geen issue. Ikzelf vind het daarentegen wel plezierig dat ik op een willekeurig moment mn laptop tevoorschijn kan trekken, zonder dat ik de adapter meteen nodig heb. Wanneer je zo'n HP gebruikt tijdens colleges (and you will, because you're bored), zul je altijd een baksteen tevoorschijn moeten trekken om hem bij te laden.

2. Kunnen we kort over zijn: hij is loodzwaar en met de (verplichte) adapter erbij heb je dus altijd 4 kilo bij je. Een Asus n56 komt zo op 3 kilo (inc adapter) en dat is al een zware jongen. Of jij een verschil van 1+ kilo vervelend vindt moet je zelf uit maken

3. Ik heb zelf alleen Matlab gebruikt om simulaties te draaien, dit waren allemaal niet zulke complexe berekeningen, maar hij moest er wel 10.000 van achter elkaar doen. Matlab zelf (het programma/de interface) heeft dan ook geen baat bij een snelle CPU, het is meer dat je berekeningen langer gaan duren als je een minder snelle CPU hebt. Op het moment dat je een i5-3230 of Haswell equivalent hebt is er niets aan de hand en kun je prima uit de voeten, natuurlijk is een i7 'beter', maar of je het verschil zult merken weet ik niet.
De kwestie SolidWorks is wel een interessante, bovenstaande grafiek is aardig, maar je zou er goed aan doen om het artikel te lezen om te zien wat er nou eigenlijk getest (complexiteit van het model in vergelijking tot wat jij er mee gaat doen bijv.) wordt en of de resultaten voor jou dus relevant zijn. Als ik de grafiek zo bekijk, krijg ik eigenlijk het idee dat de GTX-580 van het onderste balkje niet eens gebruikt wordt, omdat het geen 'certified' GPU is. Nu lees ik twee posts terug iets over een hack die dat lijkt te bevestigen, dus kijk daar ook eens naar. Zoveel verschillen gaming en workstation kaarten helemaal niet namelijk, het is lijkt mij eerder een kwestie van support.
Ansys ken ik niet, dus kan ik niet over oordelen

edit: Solidworks GPU hack, als het werkt, lijkt me dat dit het nut van een workstationkaart wegneemt.

3. Voor minder zou ik het niet doen, nee

4. Mee eens, als je het notebook daadwerkelijk rond gaat slepen is 17,3"+ minder handig

5. Afgezien van Solidworks heb je dan eigenlijk niet eens een dedicated GPU à la GT635m nodig. Mocht je toch iets met games of grafische taken gaan doen, dan is de 635 een matig kaartje, maar laptops worden al gauw duurder als je een betere GPU wilt. Toch zou de combinatie i5-3210 + GT650m een stuk beter werken op grafisch vlak, als je die kunt vinden voor een redelijke prijs. Het is maar waar je prioriteiten liggen, ik woon in het weekend thuis, maar mijn PC staat in het appartement, dus ik wilde kunnen gamen op m'n laptop. Op 1080p lukt dat heel aardig met een 650m.

6. Ja dat is dus lastig, ik zou je even inlezen in het gebruik van de GPU in Solidworks

7. Zie bovenstaande punten. Ik denk dat 8GB RAM wel een aardige investering is, maar als dat er niet standaard in zit, is het waarschijnlijk veel goedkoper om zelf 4GB erbij te kopen (mits mogelijk!!!)

8. De garantie op TU bakbeesten is onverslaanbaar. Op 'gewone' laptops zit verplicht 2 jaar, maar dan moet je hem wel zelf in komen leveren bij de retailer of opsturen en van een vervangende laptop is geen sprake

Of de garantie en de Firepro die 200-250 euro waard zijn tegenover laptops die ook prima geschikt zijn voor alles behalve dan misschien Solidworks, moet je helemaal zelf uit maken. Als je in Eindhoven had gestudeerd had ik het wel geweten, maar voor 950 euro mag je jezelf wel even op je hoofd krabben.

Verwijderd

NinjaTuna schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:43:

2. Kunnen we kort over zijn: hij is loodzwaar en met de (verplichte) adapter erbij heb je dus altijd 4 kilo bij je. Een Asus n56 komt zo op 3 kilo (inc adapter) en dat is al een zware jongen. Of jij een verschil van 1+ kilo vervelend vindt moet je zelf uit maken
Dat is zeer overdreven. Volgens notebookcheck kom je op 3.25 kg + 0.64 kg uit. Terwijl de N56 2.7 kg + 0.6 kg weegt. De accuduur is ook best redelijk, zelfs langer dan de N56. Zolang je maar ver vandaan blijft bij linux.

De minpunten zijn voornamelijk het gewicht en de kutkoeling die er in zit (blaast altijd, throttled snel terug onder load). Daarnaast is de linux support werkelijk absurd slecht.

Verder slaat de grafiek die fable post nergens op. Specviewperf is een benchmark die verschillende parketten meet. Ik geloof dat er er stuk of 10 in zitten.. daar pakken ze het gemiddelde van.

Daar heeft de topicstarter echter niets aan. TS is alleen geïnteresseerd in hoe solidwordworks werkt met relatief low-poly modellen. Dat vind je daar niet terug.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 13:10 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:07:
[...]

Dat is zeer overdreven. Volgens notebookcheck kom je op 3.25 kg + 0.64 kg uit. Terwijl de N56 2.7 kg + 0.6 kg weegt. De accuduur is ook best redelijk, zelfs langer dan de N56. Zolang je maar ver vandaan blijft bij linux.

De minpunten zijn voornamelijk het gewicht en de kutkoeling die er in zit (blaast altijd, throttled snel terug onder load). Daarnaast is de linux support werkelijk absurd slecht.

Verder slaat de grafiek die fable post nergens op. Specviewperf is een benchmark die verschillende parketten meet. Ik geloof dat er er stuk of 10 in zitten.. daar pakken ze het gemiddelde van.

Daar heeft de topicstarter echter niets aan. TS is alleen geïnteresseerd in hoe solidwordworks werkt met relatief low-poly modellen. Dat vind je daar niet terug.
http://www.notebookcheck....orce-GT-650M.71887.0.html
scoort bij SW: 7.7

http://www.notebookcheck....uadro-K1000M.76894.0.html
scoort bij SW: 30

Da's toch wel een significant verschil, maar ik heb met mensen gesproken die op de TUD zitten, en zij zeggen dat je dat allemaal toch niet nodig hebt. Zeker niet voor dat ene keertje dat je SW gebruikt.

Overigens is de intel 4000 een gecertificeerde kaart.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar hoe zit het met de bouwkwaliteit van de 8570W t.o.v. de n56 en bijvoorbeeld de nieuwere N550? Ze worden allebei wel positief beoordeeld maar ik heb ik het idee dat de 8570W in een heel ander segment qua bouwkwaliteit zit.
Maar zouden jullie de 8570W eigenlijk aanraden aan iemand die bijna klaar is met zijn studie? Of is een consumenten model dan beter?

• DanielFeyenoord
Een andere WTB'er van UT heeft me het volgende gezegd:

Wat op de UT en bij het Notebook Service Centrum nog steeds heerst, is dat alleen de krachtigste laptop goed genoeg is voor de studies die een beetje rekenkracht van een laptop vragen. Dit was 10 jaar geleden ook echt het geval, toen laptops nog in opmars waren qua kracht etc. Mijn broer heeft destijds één van de duurste/krachtigste laptops gekocht om toch alles te kunnen wat nodig was voor zijn studie.
Programma's als SolidWorks, Ansys en Matlab zijn naar mijn idee niet in grote mate van benodigde rekenkracht gestegen. Er komen wel wat meer functies bij deze programma, maar elementair blijven het de programma's die het 10 jaar geleden ook al waren. Ook in de komende 5 tot 10 jaar zie ik hier geen grote veranderingen inkomen. Mochten die er wel zijn, is de kans dat je de software op de UT gaat gebruiken heel klein. Onderwijs is niet zo snel met het aannemen van nieuwe programma's.
Laptops zijn daarentegen explosief in capaciteit gestegen in die 10 jaar, maar ik denk dat ik dat niet hoef uit te leggen.

In de huidige tijd ben ik het dus niet meer eens met de stelling dat alleen het krachtigste goed genoeg is, met iets minder red je je ook prima. Met veel minder zie ik het zelfs mensen redden. Op dit moment beginnen er mensen met Ultrabooks rond te lopen op mijn opleiding. Omdat ze een lichte laptop willen en de prestaties er uiteindelijk niet zo toe doen. Ik ken iemand die SolidWorks draait op een Macbook Air en daar prima mee overweg kan voor projectwerk. Daarnaast zie ik soms Zenbooks en Sony Vaio Z voorbij komen. Die mensen hebben allemaal deze laptops gekocht nadat een topmodel in bezit hebben gehad (destijds 8510W), dus die weten wel of het kan of niet. Zelf zou ik nu een Sony Vaio Pro kopen, als m'n laptop het begeeft (helaas nog niet ), en daar ga ik het volgens mij ook wel mee redden.

Daarnaast valt het best mee hoeveel je de "zware" programma's gaat gebruiken. Als ik terugkijk op waarvoor ik m'n laptop afgelopen jaar gebruikt heb, is minder dan 10% voor de rekening van Ansys en SolidWorks. Matlab (20%) heb ik meer gebruikt, maar op relatief laag niveau voor wat het programma allemaal zou kunnen. De rest van de tijd is documenteren, dingen uitzoeken, daar ben je gewoon het meeste tijd aan kwijt in al die jaren.

Daarbij is het ook nog zo dat je echt niet elke dag je laptop gebruikt. Voor projecten heb je het nodig, maar voor de meeste vakken gebruik je dat ding niet. Het is dus een laptopstudie in de zin van dat je niet zonder kunt, maar niet dat je altijd dat ding gebruikt. Sommige weken heb je gewoon 14 colleges (3,5 dag), dan gebruik je dat ding nauwelijks.

Het NSC zal altijd blijven beweren dat ze alleen de krachtigste laptop aanbevelen, omdat ze niet het gezeik willen hebben van mensen die na 4 jaar bij ze terugkomen dat net één enkele berekening te traag is bijvoorbeeld.
Daarnaast loopt iedereen elkaar op te fokken dat je wel de krachtigste laptop nodig hebt. Er zijn dingen optimaal voor bepaalde programma's, maar kijk verder dan alleen de prestaties.

Het begint een beetje een warrig verhaal te worden naar mijn idee (hoop dat het niet zo is), maar ik merk dat het gisteren toch wat laat was en vanochtend wat vroeg . Dus ik zal mijn advies nog eens noemen, volgens mij al wel eens genoemd.

- Kijk naar het gewicht van de laptop: een aantal dagen per week 3kg meesjouwen is gewoon geen pretje. Zelf zou ik als ik nu een laptop zou kopen er één onder de 2kg willen hebben.
- Bouwkwaliteit en uitstraling: Koop iets wat degelijk is. Uiterlijk is natuurlijk smaak, maar je moet er wel een tijdje meedoen en iets wat je lelijk vindt ga je later echt niet mooi vinden.
- Schermkwaliteit: Scherm moet goed zijn, resolutie hoog genoeg voor de schermgrootte. Helderheid is ook belangrijk omdat je soms last hebt van laaghangende zon op sommige plekken.
- Accuduur: De UT heeft best veel stopcontacten, maar toch zitten ze af en toe net onhandig en zeker niet elke collegezaal is goed voorzien. Daarom vind ik het zelf belangrijk dat de accuduur goed is. Daarnaast wil ik niet elke keer m'n lader pakken als ik m'n laptop even gebruik. Je gaat er zeker gemak van hebben als je laptop lang op de accu kan.

Jiayu S3

• DanielFeyenoord
Tsja, de voornaamste reden voor mij om de 8570W te kopen is vanwege de 3 jaar garantie en on-site service. Die 3 jaar garantie is voor de hele laptop neem ik aan...?? Ik las op site van NSC van UT het volgende bij specificaties van de 8570w:
Garantie
3 jaar Onsite service – Next Business Day
3 jaar Garantie op de primaire batterij

(EDIT: Als ik alleen maar 3 jaar garantie zou hebben op de batterij, en enkel de wettelijke 2 jaar op t gehele apparaat, dan zou het argument van de garantie minder sterk zijn voor de 8570w.)

Verder zie ik dat laptops met full-hd schermen beginnen vanaf zo rond de 700€. In principe ligt mijn twijfel alleen tussen deze
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56VJ-S4149H€ 729,-€ 729,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.441,-

en de UTwente laptop HP 8570W...

+ punten van HP8570w: Garantie en service, i7/8gb geheugen/firepro kaart, sterke behuizing
- punten van HP 8570w: Gewicht zwaar, prijs 950€, overhitting/smeltende fans/dramatische accu/down throttling en alle andere verhalen die ik op t Notebookproject topic heb gelezen.

+punten Asus N56: ongeveer 200eu goedkoper, lichter in gewicht, waarschijnlijk ook goed genoeg voor studie
- punten Asus N56: evt problemen met Solidworks/gpu, minder sterke behuizing dan HP8570w, (minder goede accu?), maar 2 jaar garantie en geen on-site service.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken, en of jullie nog andere opties hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door DanielFeyenoord op 23-08-2013 14:40 ]

Jiayu S3

• NinjaTuna
[...]

Stef602 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:37:
Overigens is de intel 4000 een gecertificeerde kaart.
Solidworks lijkt dus ook geen probleem. Ik zou het wel weten voor dat geld: haal een Asus met een extra reepje 4gig SODIMM

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
NinjaTuna schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:09:
[...]

[...]

Solidworks lijkt dus ook geen probleem. Ik zou het wel weten voor dat geld: haal een Asus met een extra reepje 4gig SODIMM
En een SSD :P

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-11 17:20
Op de solidworks website zie ik wel de intel P4000 tussen de gecertificeerde staan, maar niet de 4000.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Verwijderd

De P4000 is de chip die in de duurdere xeon's zit. De HD 4000 is volgens mij niet gecertificeerd.

• DanielFeyenoord
Met ssd + extra geheugen wordt t prijsverschil met de HP 8570w te klein denk ik, gezien de service en garantie die de UT voor de HP geeft ivm asus... Maar keuze blijft lastig..

Jiayu S3

• NinjaTuna
Dat is een rare gedachtegang, als je in die HP een SSD wilt kost dat toch net zoveel meer als in de Asus? Een reepje 4GB kost zoveel niet...

• DanielFeyenoord
heb je gelijk in

Jiayu S3

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Die grafiek die ik post gaat niet over de gehele benchmark, dat grafiekje gaat over het sw2.0 gedeelte in de benchmark. Dat gedeelte test dus alleen de Solidworks prestaties van de GPU.

Hier een stukje gequote uit de TS
****De laptop moet programma's van de opleiding WB vloeiend, vlekkeloos, en fijn werkend kunnen draaien. Onder andere de programma's Matlab, Ansys en SolidWorks heb ik begrepen.****

Ik ga er dus vanuit dat hij wilt dat alles lekker goed draait en dus ook de wat grotere en complexere modellen wilt maken/bewerken.

Als je de benchmark er dan bijhaald zie je dat de PRO kaart heel wat keertje beter is in SW dan een gamekaart.
De GT 650m
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/650gtx.PNG

of de Firepro 4000M
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/4000m.PNG

Ik heb ook nog even een youtube video van een testje met de HD4000 toegevoegd en die wil je echt niet gebruiken met SW.

YouTube: CAD Gaming video card vs non. Solidworks

Jij moet dan zelf even bepalen heoveel je met Solidworks gaat werken. Ik dacht bij mijn opleiding ook altijd dat ik het meeste werk thuis wel zou doen maar dit is naarmate de opleiding vorderd wel veranderd omdat je vaak in een groep samenwerkt en dat gaat een stuk lekkerder als je allemaal op school aan het werk bent.

PS. @Darkstone; De volgende keer mag je wel iets normaler reageren op een post van mij want hoe jij het formuleerd ''slaat nergens op''

[ Voor 49% gewijzigd door Ernemmer op 23-08-2013 20:47 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik heb pas nog wat draad op een bout gezet en een assembly gemaakt met meerdere van deze bouten erin, op een laptop met een Core2Duo zonder externe video chip. Ideaal is dat zeker niet en wat je hierboven in de Youtube film ziet klopt ook dat het selecteren van de thread lang duurt. Maar het is niet zo dat Solidworks iedere keer een paar seconde bevriest als dat gebeurd. Op deze manier een thread maken doe je enkel om daarna een mooie rendering te maken, als je gewoon een technische tekening daarna moet maken laat je 't wel.

Als ik nu de keuze moet maken, dan zou ik de UT laptops iig links laten liggen. De ene is een bakbeest en de ander heeft een waardeloos scherm.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn 2 cent, (ik heb IO gedaan en jaren ervaring met SW en andere apps.) Een profi kaart is leuk maar vaak echt niet nodig. Intel gpu's gaat wel erg ver (zou ik niet doen) maar ik heb SW op zeer veel pc's zien draaien, de meeste zonder profi kaart. Van low end mobility ATI 5450 tot Nvidia gtx 670. Geforce 1 trouwens ook. Nooit echte problemen gehad, hoogstens zo nu en dan een kleine visuele glitch. (even geen redraw tijdens rotate op de 670 bijv.) Ik zou die specviewperf testen met een korrel zout nemen, want daar kun je niet uit halen dat de realworld snelheid van gamekaarten vaak prima is. De visuele extra's van een quadro zijn in SW nou ook niet echt heel speciaal.

SW en andere CAD apps zijn ook zeer afhankelijk van single core snelheid. Lange rebuilds in SW is irritant. Ik zou veel meer focussen op een snelle i7 met hoge turbo dan perse een profi kaart, vooral onder de 1000 euro. Maarja als je -echt- garanties en zekerheid wilt dan moet je naar een profi kaart zoeken. Maar in jouw situatie zou -ik zelf- wel verder kijken dan alleen de de laptops met profi GPU, omdat ik nog nooit SW niet heb zien werken op een gamekaart.

Maar met een wat hoger budget zou ik voor een CAD only machine bijv. een lenovo W530 met quadro van ebay afhalen. Maar dat is meer omdat de rest van die laptop ook goeie qualiteit is.

specs

• DanielFeyenoord
Mijn voorkeur gaat op t moment uit naar deze laptop van deze winkel: http://www.scheerenfoppen...vj-s4149h-notebook/p47272

Ga ik het daarmee redden met WTB aan de UT met Solidworks en dergelijke?
Daarnaast behoud ik mijn pc thuis, de pc met de componenten die aan het begin van het topic staat. Die kan Solidworks en dergelijke sowieso wel aan ga ik vanuit.

[ Voor 3% gewijzigd door DanielFeyenoord op 24-08-2013 15:18 ]

Jiayu S3

• DanielFeyenoord
Ik kan Solidworks 2013 inclusief Realview dmv realhack 3,5 zelfs draaien op dit systeem in huis:

intel core 2 duo E6750, 2gb ram, Nvidia geforce 8400 GS

en dan heb ik dit gekke apparaat in Solidworks geladen: http://grabcad.com/librar...tical-reverse-gear-1830-1
dat ding bestaat uit een behoorlijk lange lijst van componenten. En dan kan ik naast dat ding zelfs nog redelijk goed sketchen en blokjes maken bijvoorbeeld.

Ik merk weinig verschil met dat systeem, en mijn eigen systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A87TD/USB3€ 0,-€ 0,-
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 173,90€ 173,90
1Samsung Syncmaster P2250 Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 55,43€ 55,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,33

Enkel bij het ronddraaien met de camera om het model heen heb ik wat meer fps bij mijn eigen pc. Maar t is zeker niet zo dat het ongemakkelijk lagt of zo op dat duo core systeem.

Ik denk dus dat de HP 8570W zwaar overbodig is bij Solidworks in ieder geval, en solidworks is toch het zwaarste wat de opleiding werktuigbouwkunde te bieden heeft dacht ik.

Jiayu S3

Pagina: 1