Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Portable (+-14") school laptop [€700,-]

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Nu mijn zusje gaat studeren wordt het voor haar ook tijd voor een nieuwe laptop voor haar 7 jaar oude Acer.

In principe stelt zij er geen wensen aan, enkel dat de laptop goed mee te nemen is, wat dan direct ook een van de belangrijkste wens is. Het budget van haar loopt tot zo'n €700,-

Dit heb ik vertaald in technische en abstracte eisen, ook heb ik deze met mijn kennis aangevuld, hieronder dan het resultaat:

De laptop zal worden gebruikt voor school, veelal tekstbewerken, browsen e.d. Dit betekend dat een hoge resolutie wel een wens is (1600x900 of hoger). Ze vind het zelf niet nodig, maar volgens mij snapt ze mij niet helemaal en heeft het toch wel degelijk veel toegevoegde waarde.

CPU:
De voorkeur gaat wel uit een full voltage CPU, maar voor mij nog wel onduidelijk of dit gaat met dit budget en deze eisen. Een low-voltage i5 of full voltage i3 moet in principe wel voldoen.
Nu moet ik wel toegeven dat ik eigenlijk verblind was door Intel, maar wellicht dat een AMD in dit gebied ook prima z'n werk doet!

GPU:
Hier kan ik heel simpel in zijn, deze is niet nodig. De geintergeerde grapichs voldoen prima!

HDD:
Geen voorkeur qua grootte. Het mooiste is natuurlijk wel als er een (kleine) cache SSD in zit

Screen
Tja, graag zie ik toch een hoge resolutie van 1600x900 of hoger. Qua paneel type maakt het niet denderend veel uit, waarbij IPS vanzelfsprekend de voorkeur heeft boven TN.
Wat betreft de grootte heeft 13,3-14" de voorkeur. Mits er aan veel andere eisen/wensen wordt voldaan kan hier vanaf geweken worden tot 15,6; alleen het gewicht en de dikte wel binnen de perken blijft!

RAM:
Ik denk dat elke moderne laptop wel voldoet aan ram, want volgens mij zit er overal wel zeker 4GB in, wat dan aansluit bij de wens van 4GB of meer.

Ik denk dat ik nu de meeste wensen wel heb genoemd, qua aansluitingen of optische mogelijkheden maakt het allemaal niet zoveel uit.

Natuurlijk heb ik zelf ook al wel een tijdje rondgeneust.

Sony Vaio Fit 14:
Voor €650 heb ik een
14" 1600x900 scherm, i3-3227u, 500GB met 8GB Cache SSD, 4GB 1600mhz ram, blu-ray.
i5-3337u voor €40 extra en een 128GB SSD voor €30 meer.
Oftewel voor €720,- heb ik ook de 2 bovengenoemde upgrades.

Verder zie ik door de bomen het bos niet meer, en ben ik benieuwd wat jullie adviezen zijn!

Alvast bedankt!

• Braque_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05-2021
Hey,

Ik heb zojuist ook een forum gestart over een vergelijkbare laptop voor de vriendin van mijn broertje.
Ze weet ook niet zoveel over laptops en computers en hecht vooral waarde aan de prijs en het uiterlijk.

Ik heb de volgende laptops gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX32A-R3001H€ 648,-€ 648,-
1Dell Vostro 3360 (2356)€ 414,-€ 414,-
1Medion Akoya S4613 (30015491)€ 669,-€ 669,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.731,-

Hier een link naar mijn forum, misschien komt hier nog wat informatie waar je ook wat aan hebt.
Basic laptop budget: 600 euro

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Braque_ schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:39:
Ik heb de volgende laptops gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX32A-R3001H€ 648,-€ 648,-
1Dell Vostro 3360 (2356)€ 414,-€ 414,-
1Medion Akoya S4613 (30015491)€ 669,-€ 669,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.731,-
Maar maar, die resoluties :|

Verwijderd

Dit is zo'n beetje de ergste markt waar je nu een laptop kan kopen. Er is maar zeer weinig wat het geld waard is. Het verbaast me zelfs dat je nog iets hebt kunnen vinden met een 900p scherm en SSD. Als je er zin in hebt: haal een 14.1' en zet er zelf een 900p scherm in. De inspiron 14z is momenteel cheap met i5 en caching SSD. In de pricewatch staan meer vergelijkbare opties.

Een laptop waarbij ik vertrouwen in het scherm heb heb je pas voor €900 (XPS 13). Dan krijg je een i7 ULV, 256GB SSD en 8GB RAM. Je kent de weg.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:52:
Dit is zo'n beetje de ergste markt waar je nu een laptop kan kopen. Er is maar zeer weinig wat het geld waard is. Het verbaast me zelfs dat je nog iets hebt kunnen vinden met een 900p scherm en SSD.
Viel mij ook ontzettend tegen als ik eerlijk moet zijn, had verwacht dat je meer kon krijgen voor dat geld in dit segment, maarja wellicht is wachten wel de beste optie.
Als je er zin in hebt: haal een 14.1' en zet er zelf een 900p scherm in. De inspiron 14z is momenteel cheap met i5 en caching SSD. In de pricewatch staan meer vergelijkbare opties.
Is dit aan te raden? Vergaat de garantie ga ik vanuit, niet? Ook ben ik benieuwd wat zo'n scherm nog kost, kan ik in dat geval niet beter direct een 1080p scherm halen?
Gezien je kennis en ervaring vertrouw ik erop dat jij wel diverse site's heb waar ik eventueel zo'n scherm kan aanschaffen.
Een laptop waarbij ik vertrouwen in het scherm heb heb je pas voor €900 (XPS 13). Dan krijg je een i7 ULV, 256GB SSD en 8GB RAM. Je kent de weg.
Yep, ken de weg inderdaad, en hij was me ook inderdaad opgevallen. Prima laptop maar toch net wat aan de dure kant. Wellicht dat er binnenkort een nieuwe korting of iets dergelijks beschikbaar komt.

We zullen zien, in ieder geval bedankt voor je reactie!

Verwijderd

ChillPascal schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:25:

Is dit aan te raden? Vergaat de garantie ga ik vanuit, niet? Ook ben ik benieuwd wat zo'n scherm nog kost, kan ik in dat geval niet beter direct een 1080p scherm halen?
Zie bijvoorbeeld http://forum.notebookrevi...-l401x-screen-thread.html.

1080p past niet (daar heb je een LVDS kabel met 40 pins voor nodig, meestal wordt 30 pins gebruikt in goedkope laptops). Sowieso zijn 1080p schermen met LVDS haast onmogelijk te vinden in dit formaat. De schermen uit de bekende ultrabooks zijn voor het grootste gedeelte eDP. (embedded displayport)

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Als kijkhoek niet je belangrijkste aspect is zou je ook voor deze kunnen gaan: pricewatch: Dell Latitude E5430 (NL118LE5430CHN). Het enige verschil tussen deze en de variant met de i5 3340m is dat de 3340m turboboost heeft.

Kalm aan! En rap een beetje!

Verwijderd

De latitude is wel vrij zwaar voor een 14".

Als je het over latitudes hebt, probeer dan ook eens 2e-hands. De latitude in mijn signature heeft minder gekost dan de vaio fit uit de topicstart... Hij weegt wel een ton.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Hm, ben er nog eentje tegen gekomen.

HP Spectre 14-3200ed
Leuke spec's voor een relatief leuke prijs, €870,-. Een stukje boven budget, maar waarschijnlijk wel te overzien!

Hoewel deze ook (net zoals de latitude) wel vrij zwaar is voor een Ultrabook, namelijk 1,8kg.
Daarin tegen zit er wel een (goede) 128GB SSD, 1600x900 scherm, en een i5 Low voltage in.

HW Review

EDIT:
Ook de review van Notebookcheck is positief. Zelfs toen de prijs nog €1500,- bedroeg.

Denk dus dat hier best een goede deal te behalen valt!

[ Voor 29% gewijzigd door ChillPascal op 23-08-2013 08:31 ]

Verwijderd

Maar battery life is ruk: http://www.anandtech.com/...omething-more-than-envy/4

Ik zou eerder de XPS aanraden. ietsje duurder, veel beter specs qua opslag en RAM.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Eens, maar 't budget was in principe €700.
Betwijfel al of ze 't zou kunnen rekken tot €870, laat staan €960, maar wie weet!

Verwijderd

Met €50 waardebon zou je op ~€ 916 uit komen.
Pagina: 1