Wat is het toch verschrikkelijk makkelijk om de VS-TFS bindings te vernachelen, en tegelijk ontzettend moeilijk om het weer te herstellen.
Op basis van een template had ik een nieuw project gemaakt, en in eerste instantie niet gezien dat dit project in de verkeerde map op mijn lokale schijf was gezet. In principe geen probleem, maar ik heb solutions graag netjes geordend, en ook een gedeelde NuGet-package-directory werkte hierdoor niet. Ik wilde het project dus verplaatsen vóór het inchecken.
Ik zag de padnaam echter pas nádat ik op "Add solution to Source Control" had geklikt. Het hierop klikken sloopt werkelijk waar álles wat met TFS te maken heeft. Er wordt troep in je .csproj en .csproj.user gezet, in de .suo, in de .sln en ook .vspscc-files gooien roet in het eten.
Als je op dit punt Undo doet waarmee je in principe de Add kunt annuleren, kun je erna het project nog steeds niet verplaatsen omdat in enkele of alle files nog steeds de verwijzingen staan naar de oude lokale locatie - gebonden aan source control, en érgens (niet te vinden waar, in ieder geval niet bij File -> Source Control -> Advanced -> Change Source Control) staat de mapping tussen het project in TFS en het verkeerde pad op mijn machine. Iedere TFS-actie op het project, waar het ook staat, probeert dus in of uit te checken vanaf of naar de oude, verkeerde locatie, zelfs al is de hele solution niet meer in de Added-state.
Dan maar alle niet-noodzakelijke files verwijderen en de TFS-bindings uit de .suo slopen alvorens handmatig het project te verplaatsen. Echter ... nu kan het project niet meer worden toegevoegd, omdat alle bestanden volgens TFS gecloakt zijn.
Kortom: delete, en vanaf de template maar weer een schoon project aanmaken, nu op de juiste locatie...