Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Tijd voor een nieuwe smartphone. Als voorwerk heb ik al diverse reviews en (lange) fora threads op diverse sites inclusief Tweakers doorgenomen om een beter beeld te krijgen voor mezelf. Ik heb een paar modellen op het oog om verschillende redenen, maar zit nog met enkele vragen waarop ik graag een antwoord zou vinden, voordat ik een eindbesluit wil en ga maken.

Ik kom van een Samsung toestel af en wil eigenlijk 'ns iets anders. Samsung Galaxy S3 heb ik gezien de prijs wel overwogen, maar een Samsung Galaxy S4 wordt het 'm niet. Ik blijf bij Android; een Windows of iOS gebaseerde telefoon wil ik niet.

Ik had de volgende modellen in gedachten (o.a. n.a.v. de titanenstrijd GS4, One, XZ bespreking):
  • HTC One
  • HTC One X+
  • Sony Xperia ZL
De XZL i.p.v. de XZ vanwege de glazen achterplaat, de overbodige waterdichtheid en grootte toestel. HTC i.p.v. Samsung, omdat ik eens een ander design wil, teveel software meuk. HTC One X+ als goedkopere optie meegenomen als tegenhanger voor de SGS3 en omdat de HTC One X+ 8MP heeft i.p.v. de 4MP van de HTC One.

De vragen waar ik momenteel nog mee zit:

Xperia ZL:
Accuduur: Ik kom veel reviews tegen (veelal de XZ) van de initiële release of een prototype en dan lijkt de accuduur wat tegenvallend te zijn. De XZL zou iets achterlopen op de XZ en de XZ krijgt van de titanen op Tweakers alleen voor Standby tijd een eerste plaats. Zover mij bekend is er voor de XZ (en de XZL?) een firmware upgrade geweest, waarmee de accuduur verbeterd moet zijn; ook t.o.v. de XZR. Maar hoe verhoudt de accuduur zich nou? Over wat voor percentuele verbetering praten we m.b.t. medium gebruik?

Scherm: van de Xperia Z/ZL lijn is sowieso bekend dat de kijkhoeken minder indrukwekkend zijn. Ik las in het Tweakers fora echter ook dat er voor de Z (of ZL) lijn batches zijn, waarbij het scherm qua fletse kleuren, kijkhoek, helderheid "nog" minder is. Het Z demo exemplaar in winkel zag er goed genoeg uit; wil voorkomen dat ik iets minders krijg. Is dit punt nog steeds actueel en geldt het voor zowel de Z als de ZL?

In de hand: hoe ligt de XZL in de hand? Ik heb de XZ in de hand gehad en dat was niet echt prettig. De XZR daarentegen was veel beter. Maar de XZL is in Nederland niet verkrijgbaar, dus weet niet waar ik deze kan plaatsen.

HTC One:
Accuduur: volgens Tweakers en diverse sites is de accuduur uitmuntend, terwijl andere sites juist het tegenovergestelde schrijven. Hoe zit het nu? Is er een firmware upgrade geweest waarna de accuduur juist uitmuntend werd of weet iemand of er sprake was van een prototype in de slechtere gevallen? Ik vind het lastig om de accuduur nu te vergelijken met bijvoorbeeld de Xperia Z(L) of zelfs de SGS4.

Post processing: de One heeft "slechts" 4MP en daar heb ik wel vrede mee (ofschoon 8MP ideaal was geweest). Ik las echter in enkele fora en sites (geen link bij de hand) dat de One (of HTC) wat te kampen had met de post processing van foto's, waardoor de kwaliteit onnodig slechter werd. Is dit ondertussen met een upgrade/update opgelost? Of is het niet eens waar?

Bouwkwaliteit: ik lees meerdere malen iets over een gap, gleuf en imperfecties. Maar waar hebben we het over in het "ergste" geval? Zoek eigenlijk iets van goede voorbeelden (foto's) zodat ik er eventueel op kan letten; net als dode pixels.

HTC One X+:
Deze was redelijk aan de prijs toen ie geïntroduceerd werd en gereviewd werd op Tweakers, maar ondertussen voor een veel lagere prijs beschikbaar bij onder andere Amazon in Duitsland..

HTC Zoe: een van de leuke zaken aan de HTC One is het HTC Zoe gebeuren met de 20 foto's en 3 seconden video. Ik las een 'gerucht' dat HTC Zoe ook in de HTC One X gaat komen. Gaat dit nog gebeuren of is het al gebeurt en belangrijker... komt het ook in de HTC One X+? Het lijkt me wel een leuke feature om te hebben.

Nadelen/Voordelen: Zijn er echt nadelen/voordelen vergeleken met de HTC One en SGS3? Qua design schijnt ie (op de camera positie na) een degelijker design te hebben t.o.v. de HTC One X, hij heeft een 8MP camera en genoeg opslagcapaciteit en zover mij bekend is de accuduur, scherm enzovoort ook heel netjes. Interessante optie dus... of?

Vooral benieuwd naar wat antwoorden, zodat ik een goede afweging kan maken. 8)

...of toch beter bij de ervaringen/discussies van de modellen specifiek kunnen stellen. Nog wat nieuw hiermee. 8)7

PS: Om een duit, groot of klein, te besparen ben ik natuurlijk het "beste" uit met de HTC One X+. De XZL is maar iets duurder, maar daarentegen is het qua garantie afwikkelingen en reparaties misschien makkelijker met de HTC One X+ omdat deze ook in Nederland geleverd wordt. Verdere kanttekeningen: dat de HTC One bijvoorbeeld een 400+ pixel density heeft interesseert me niet zoveel, omdat ik dat verschil niet denk te gaan missen. Een degelijk toestel met net design die goed met z'n tijd mee kan voor z'n prijs.

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-11 19:16
De 8MP van de HTC One X+ mag dan wel hoger zijn dan de 4MP van de HTC One, maar de techniek achter de camera van de One is vele malen beter. Dus in dat geval zegt het aantal MP niks. Vooral in low-light condities kun je veel betere foto's maken.

• Gim
  • Niet online
AquaSheep schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:42:
De 8MP van de HTC One X+ mag dan wel hoger zijn dan de 4MP van de HTC One, maar de techniek achter de camera van de One is vele malen beter. Dus in dat geval zegt het aantal MP niks. Vooral in low-light condities kun je veel betere foto's maken.
Ik weet niet op welke manier de techniek van de HTC One vele malen beter is als die van de HTC One X+ (HOX+). Ik weet dat de One met andere techniek werkt, waarbij gekozen is voor 4 "ultra" MP welke voordelen moet bieden bij low-light situaties.

En ik ben het met je eens dat 8MP niet meteen iets zegt, laat staan 13MP. Voor mij geldt dat de meeste foto's bij daglicht genomen zullen worden. Gelet op mijn vraag aangaande de 'vermeende nadelige post-processing' in de HTC camera (One?) kan ik me voorstellen dat de 8MP ondanks de techniek momenteel wel nog een beter detailniveau geeft. Maar goed, weet dus niet wat waar is aan het post-processing verhaal.

Maar is de gebruikte techniek voor de One al overtuigend beter geweest m.u.v. low-light situaties? EEN voordeel bij daglicht die ik me kan bedenken is dat de sluitertijd korter kan zijn, omdat er meer licht gevangen wordt met de camera van de One. En met de low-light situaties kan het toch zijn dat een flits noodzakelijk is.

Maar 4MP "ultra" of 8MP. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen zover ik het nu (goed/fout) zie. Gelet op features; HTC Zoe is echter alleen nog maar voor de One beschikbaar. Daarom ben ik gewoon ook benieuwd naar de toekomstige beschikbaarheid van Zoe op de HOX+, het verhaal omtrent die post-processing en verdere zaken (vragen).

Misschien ook moeten vragen welke telefoon de beste kwaliteit heeft voor een telefoongesprek :P

[ Voor 61% gewijzigd door Gim op 21-08-2013 15:51 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik gebruik de One. Mijn heeft zowel in de onderrand als bovenrand dat het design niet 100 procent dicht is, het kiertje tussen het scherm en de body is zo dun als een haartje en stoort mij niet.
Mijn accuduur is meestal 3 tot 4 dagen tussen een lading. Ik ben geen heavy user, maar wifi, 3g, bleuthooth, whatsapp staan de hele dag open, bel een 30-60 minuten per dag waarvan de helft via de carkit. Mail check ik handmatig. Op vakantie gebruik ik het meer aangezien ik dan niet veel achter de PC zit op kantoor, en dan is dag 3 de avond minder dan 10% accu over. Anders gaat hij meestal bij 20 procent op dag 4 aan de lader.

Wat camera betreft, ik maak de meeste foto's binnenshuis en daardoor standaard bij minder goed licht, LED lampen van tegenwoordig geven voor mijn gevoel beduidend minder licht dan een ouderwetse gloeiamp en lichtinval in huis is meestal minder door vitrage enzo. Dus vandaar dat ik low light prestatie belangrijker vindt dan fel licht. Ook doe ik geen blow-ups naar poster formaat.

Op vakantie gebruik ik (overdag) een aparte point en shoot camera met optische zoom met wandelen in de natuur, vergezichten, etc. Die leen ik ook makkelijker uit aan een vreemde voor een foto waar ik dan zelf ook op kan staan...

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-11 19:16
Ik refereer je naar de uitgebreide HTC One review op Anandtech. Daar gaan ze veel dieper op in waarom de camera van de HTC One zo bijzonder is.
http://www.anandtech.com/show/6747/htc-one-review/4
In ideale licht condities zal je inderdaad minder snel verschillen zien tussen de camera van de One X+ en de One. Dus je moet zelf eens kijken waarvoor je de camera gebruikt. De One camera heeft bijvoorbeeld ook een beter Optical Image Stabilization systeem. Vooral voor videos kan dat handig zijn.

• Gim
  • Niet online
swhnld schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:55:
Ik gebruik de One. Mijn heeft zowel in de onderrand als bovenrand dat het design niet 100 procent dicht is, het kiertje tussen het scherm en de body is zo dun als een haartje en stoort mij niet.
Mijn accuduur is meestal 3 tot 4 dagen tussen een lading. Ik ben geen heavy user, maar wifi, 3g, bleuthooth, whatsapp staan de hele dag open, bel een 30-60 minuten per dag waarvan de helft via de carkit. Mail check ik handmatig. Op vakantie gebruik ik het meer aangezien ik dan niet veel achter de PC zit op kantoor, en dan is dag 3 de avond minder dan 10% accu over. Anders gaat hij meestal bij 20 procent op dag 4 aan de lader.

Wat camera betreft, ik maak de meeste foto's binnenshuis en daardoor standaard bij minder goed licht, LED lampen van tegenwoordig geven voor mijn gevoel beduidend minder licht dan een ouderwetse gloeiamp en lichtinval in huis is meestal minder door vitrage enzo. Dus vandaar dat ik low light prestatie belangrijker vindt dan fel licht. Ook doe ik geen blow-ups naar poster formaat.

Op vakantie gebruik ik (overdag) een aparte point en shoot camera met optische zoom met wandelen in de natuur, vergezichten, etc. Die leen ik ook makkelijker uit aan een vreemde voor een foto waar ik dan zelf ook op kan staan...
@swhnld en @AquaSheep. Beiden bedankt voor jullie reacties. Ik heb het artikel meen ik al eens gelezen, maar nu nogmaals. Ondertussen ook begrepen dat de resolutie van deze camera nog net boven de resolutie zit welke social media zoals Facebook hanteert. Posterformaat opblazen hoeft ook voor mij niet, maar was wel minder geweest wanneer 't zelfs voor iets als FB niet toereikend was. De optische stabilisatie en verdere praktische voorbeelden van low light klinken inderdaad wel als een aanwinst; naast m'n p&s camera.

De accuduur klinkt als meer dan uitmuntend, maar 3-4 dagen ga ik denk ik niet halen. Ik dacht dat whatsapp en FB veel energie vraten bij redelijk intensief gebruik. Ik doe verder vaker wat kleine spelletjes, mailen, YouTube filmpjes bekijken, wat foto's en videootjes schieten, actualiteiten lezen en wat bellen.

Heb je gewoon de One as is? geen verbeterende custom roms of zo, want deze wil ik niet gaan gebruiken.

En het verhaal over post processing bij de HTC sense edition, dat de kwaliteit of t detail wat minder is. Komt je dit bekend voor als verhaal of gelet op gemaakte foto's... Of is t een fout gerucht?

Klinkt verder in elk geval wel positief.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik las net in het ZL-besteldraadje dat deze nu voor 419 euro te koop is bij cyberport.de. Misschien is de prijs nog een argument?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Gim
  • Niet online
Quacka schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:27:
Ik las net in het ZL-besteldraadje dat deze nu voor 419 euro te koop is bij cyberport.de. Misschien is de prijs nog een argument?
De prijs kan doorslaggevend zijn. De XZL (en HOX+) zijn beduidend goedkoper dan de One; zeker wanneer je ze in Duitsland weet te halen. Ik ben niet zo vertrouwd met Cyberport.de vergeleken met een Amazon. Is het een webshop met goede service, aftersales e.d.?

Maar van de XZL vraag ik me wel nog een paar zaken af. Accuduur (na firmware upgrade), handligging, kwaliteit scherm (kwaliteit schijnt te fluctueren en ik las gisteren nog iets over een licht flikkerend scherm sinds de 4.2.2 update bij sommigen?)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik draai de One 100% geupdate op de officiele software zonder root of wat dan ook.

Verwijderd

Heb je al eens naar de Oppo Find 5 gekeken? Valt ook in deze prijsklasse en is erg leuk.

• Gim
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:46:
Heb je al eens naar de Oppo Find 5 gekeken? Valt ook in deze prijsklasse en is erg leuk.
Dank je. Had de Oppo al bekeken. Gelet op Tweakers pricewatch komt de Oppo Find 5 uit op €550 (1 winkel). Met de review wordt ie o.a. naast de Xperia Z gelegd en denk dat ik dan gezien combinatie accu, camera (features), formaat en prijs toch eerder voor de ZL zou kiezen. Het scherm van de Oppo is wel mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 22-08-2013 13:10 ]

Verwijderd

Gim schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:09:
[...]

Dank je. Had de Oppo al bekeken. Gelet op Tweakers pricewatch komt de Oppo Find 5 uit op €550 (1 winkel). Met de review wordt ie o.a. naast de Xperia Z gelegd en denk dat ik dan gezien combinatie accu, camera (features), formaat en prijs toch eerder voor de ZL zou kiezen. Het scherm van de Oppo is wel mooi.
Bij de officiele Europese winkel is ie een stuk goedkoper ;)
http://europe.oppostyle.com/

• Gim
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:19:
[...]

Bij de officiele Europese winkel is ie een stuk goedkoper ;)
http://europe.oppostyle.com/
Dank je voor de link :-) Maar ergens gaat m'n voorkeur dan toch sneller uit naar de Nexus 4.

Verwijderd

Gim schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:57:
[...]

Dank je voor de link :-) Maar ergens gaat m'n voorkeur dan toch sneller uit naar de Nexus 4.
Dat is inderdaad wel een keuze waarvan je weet dat hij goed is ja. Maar het scherm op die Oppo is toch wel echt heel mooi, en de fabrikant luistert ook nog eens naar je (op het forum dan ). Sorry, ik moest nog even een poging ondernemen om je over te halen ;p veel succes met het zoeken naar je telefoon :)

• Gim
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:11:
[...]

Dat is inderdaad wel een keuze waarvan je weet dat hij goed is ja. Maar het scherm op die Oppo is toch wel echt heel mooi, en de fabrikant luistert ook nog eens naar je (op het forum dan ). Sorry, ik moest nog even een poging ondernemen om je over te halen ;p veel succes met het zoeken naar je telefoon :)
En terecht, altijd pogen :-) En zoals gezegd, het scherm schijnt mooi te zijn. De Oppo heb ik nooit hands-on gezien, de Nexus wel; scheelt daarmee ook wel in "beleving" :) Maar daarom dat ik ook een vraag stelde m.b.t. de XZL, om te zien met welk in Nederland verkrijgbaar model ik die 't beste kan vergelijken. Zo lag de Z minder lekker in de hand dan de ZR. (Of ik moet 'em al bestellen en retourneren naar de oosterburen... mag dat met een telefoon nadat ie al is aangezet?)

Maar d'r zijn genoeg leuke telefoons 8)

[update] HTC One X+ is afgevallen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:11
Aangezien je echt aan ´t zoeken bent naar een top telefoon zou ik even wachten tot na IFA (6 tot 11 september), er zullen weer behoorlijk wat nieuwe high-end/flagship toestellen aangekondigd gaan worden (samen met prijsverlagingen van de huidige topmodellen) :)

• Gim
  • Niet online
Tech Nieuws NL schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:14:
Aangezien je echt aan ´t zoeken bent naar een top telefoon zou ik even wachten tot na IFA (6 tot 11 september), er zullen weer behoorlijk wat nieuwe high-end/flagship toestellen aangekondigd gaan worden (samen met prijsverlagingen van de huidige topmodellen) :)
Interessant! :) Even wachten dus.

[ Voor 23% gewijzigd door Gim op 30-08-2013 13:58 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Sony's flagship: [Sony Xperia Z1] Ervaringen en Discussie :)
Erg mooi apparaat, erg duur ook, ik houd het voorlopig nog wel even bij m'n Xperia ZL, c'est bon!

[ Voor 36% gewijzigd door CLB op 04-09-2013 17:26 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Gim
  • Niet online
CLB schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:37:
Sony's flagship: [Sony Xperia Z1] Ervaringen en Discussie :)
Erg mooi apparaat, erg duur ook, ik houd het voorlopig nog wel even bij m'n Xperia ZL, c'est bon!
De Z1 is groot! Maar het is ook meer opvolger van de Z i.p.v. de ZL toch? Maar je zegt voorlopig... de Z1 is dus nog niet afgeschreven? >:) En die "irritante" klepjes moet je ook gewoon eens ervaren.

Ben met de ZR vooral aan het kijken of ik een case kan vinden die WEL in die DK28 station past 8)7 Zodat ik niks te maken hoef te hebben met die klepjes totdat ik het water in spring...

Was overigens wel mooi geweest wanneer ze op de Xperia ook iets van een Sequence Shot (Zoe bij One) / Drama Shot (S4) hadden aangeboden. Een van de weinige features die me wel tof leek. Mgoe, niet genoeg reden om een One te kiezen :P

• CLB
  • Niet online

CLB

De Z en ZL zijn gewoon broertjes :)
Alleen door het design en waterdichtheid lijkt de Z1 meer op de Z dan ZL.
CLB schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:36:
Deze Z1 wordt het ook niet zo 1,2,3 voor mij...
Enige wat me nog over de streep kan trekken is 'n lage(re) prijs.

De specbump ten opzichte van m'n ZL is heel leuk qua CPU-kracht en batterijduur, maar de behuizing wordt letterlijk 1,5cm langer en 0,5cm breder... Gewicht iets hoger, maar dat zou me denk niet zo deren en de rest. Ik heb nog geen notificatieledje gezien, dus ik gok op zo'n klein rondje net als bij de Z? Ding is waterdicht, wat altijd leuk is, maar daarbij komt wel dat enkele poorten afgesloten zijn met een moeilijk irritant klepje, waar ik zonder het ooit gebruikt te hebben al een hekel aan heb.

[ Voor 76% gewijzigd door CLB op 05-09-2013 09:53 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Gim
  • Niet online
CLB schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:15:
De Z en ZL zijn gewoon broertjes :)
Alleen door het design en waterdichtheid lijkt de Z1 meer op de Z dan ZL.
ZR 't kleine broertje die steeds het water in geduwd wordt.

Het feit dat er ook iets met waterdichtheid wordt aangeboden vind ik wel een goede ontwikkeling; los van in-de-WC-val praktijken zijn er situaties te bedenken waarbij het wel toegevoegde waarde heeft. Met die klepjes is wel wat minder. Draadloos opladen (ook zonder die connector puntjes) zou wel mooi zijn. Sony zal 't verder worst wezen dat hun toestel niet meer in hun docking station past met een silicone/hard case; zij willen dat mensen hun toestel bewonderen as-is :)

Wel opmerkelijk dat uitgerekend de ZR met een verwijderbare batterij wordt aangeboden; had ik eerder bij een ZL verwacht.

• CLB
  • Niet online

CLB

ZR 't kleine broertje... Hmm aan de maat van 131,3 x 67.3 x 10.5 mm en de prijs van €475,00 zie ik dat niet
ZL heeft maten van: 131.6 x 69.3 x 9.8 mm en een prijs die 5 tientjes lager ligt als de ZR, namelijk €425,00.

ZL is gewoon een polycarbonaat unibody net zoals de HTC One X / X+, is steviger volgens mij, that's why.

• Gim
  • Niet online
De keuze gemaakt die ik allang had moeten maken en wellicht ergens al gemaakt had :P

Vandaag een zwarte Xperia ZL besteld! 8) <3 En nu wachten tot ie er is...

Kan ik ook eindelijk die mooie case van ebay kopen!
Pagina: 1