Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beste Tweakers,

Afgelopen vrijdag heb ik met een vriend mijn PC gebouwd, met hulp uit mijn eigen topic die hier te vinden is: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1551092.

Nu hebben we hem dus gebouwd en geïnstalleerd, met Windows geinstalleerd op de SSD schijf.
Helemaal top, start lekker snel op en werkt prima. Een tweede schijf is dus een 1TB.

Nu wil het geval dat ik de SSD alleen voor Windows houden wil, en de andere schijf voor mijn programma's, muziek, films etc. Ik wil dus ook dat als ik bijvoorbeeld Steam installeer en daarin games installeer, dat die dan op mijn (ik heb hem (B:)-schijf genoemd) worden geïnstalleerd, en dat ik die dan ook nog terugvind in mijn geïnstalleerde programma's in het configuratiescherm.

Wie kan mij helpen, ik heb al vanalles gelezen over registersleutels enz maar daar ben ik niet zo'n held in.

De vraag is dus kort samengevat:
* Ik wil mijn documenten, foto's, films en muziek verplaatsen van C: naar B: schijf (en dus ook de snelkoppelingen in bibliotheken etc)
* Ik wil dat programma's automatisch op mijn (B:) schijf geïnstalleerd worden in plaats van op mijn (C:) schijf die SSD is.

Hoe pak ik dit aan?
Alvast bedankt voor de ongetwijfeld bruikbare antwoorden!

Groeten, Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1e punt: http://www.pugetsystems.c...indows-7-8-Libraries-184/

2e punt: kies voor custom installation en geef een andere directory op :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus je wilt de acceleratie van een Ferrari, maar de topsnelheid van een Fiat Panda :? Je gaat juist bij het starten van programma's pas echt de SSD merken. Ga maar eens een groot programma zoals Photoshop openen vanaf een HDD en een SSD. Denk dus nog maar eens even na of je wel alles naar je HDD wilt zetten, en niet alleen je documenten en andere data dat niet de performance van een SSD nodig heeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Beste Oogje, bedankt voor deze tips! Die Engelse site zal ik straks op mijn gemak eens even lezen, je tweede tip is inderdaad de gemakkelijkste oplossing.

@Hero of Time; Je moet het zo zien, dat als je veel programma's (games etc) standaard op je SSD installeert, speelt en er weer af haalt, dat je SSD daaronder te lijden heeft. Ik heb me namelijk laten vertellen dat je een SSD niet tevaak moet beschrijven en herschrijven etc? Daarbij is het een schijf van maar 120GB dus heel veel zal er niet op passen aan games. Dat is de reden waarom ik die eigenlijk op andere schijf wil, maar jouw punt met Ferrari en Panda is eigenlijk ook wel waar. Ik zal er nog eens over nadenken.

Als iemand nog (Nederlandse) reacties / sites heeft die meer uitleg geven, graag!
Groeten, Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De hoeveelheid (re)writes die je op een SSD kan doen is best hoog, hoger dan een USB stick iig. Je hoeft je daar dus niet direct zorgen over te maken. Ik heb op m'n SSD thuis (256 GB) ook m'n VMs staan en dat draait nu al meer dan 2 jaar zonder problemen.

Dat je games heel groot zijn en je ze daarom op de 1 TB HDD zet is volkomen begrijpelijk (zou ik ook doen), maar om nou alle programma's dan daar ook maar neer te zetten heeft geen zin. Vroeger, toen ik nog Windows draaide, had ik 2 locaties voor programma's: C:\Program FIles voor alles wat echt een installatie vereist, zoals Office, en een aparte partitie/schijf voor alle programma's die dat niet nodig hebben. Games hebben dat ook niet altijd nodig. Dit deed ik puur uit een beheer oogpunt, een herinstallatie van Windows had zo minder tijd nodig. Echter moet je wel opletten met games en de plek waar ze je voortgang opslaan. Dit gebeurt regelmatig in je gebruikersprofiel en een herinstallatie van Windows betekend dat je opnieuw moet beginnen (tenzij je een backup hebt). Terwijl het spel opnieuw installeren je voortgang bewaart (tenzij anders aangegeven tijdens verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Beste Hero of Time, dat is iets wat ik nog niet wist, dat dat best lang goed kon gaan.
Dank voor je informatie! Nu heb ik alleen nog een vraag.

Ik heb Steam en alle content nu op mijn (B:) schijf staan. Maar waarom vind ik dat dan niet terug in mijn geïnstalleerde programma's etc? Heb ik dan iets fout gedaan (heb de complete installatiemap van mijn laptop hdd naar de desktop hdd gekopieerd ivm snelheid van nieuwe games downloaden te omzijlen) of ligt dat eraan dat het op een andere locatie staat en dat Windows dat niet snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alle games staan in Steam geregistreerd. Windows kent dan alleen Steam, net zoals je Outlook, Word, Excel e.d. onder de kop MS Office vind, en niet los. Vanuit steam installeer je en verwijder je dan ook je games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Dat klopt, maar zelfs Steam staat niet tussen de geïnstalleerde programma's. Naja komt wel goed zal eens kijken wat ik doen kan.. Het loopt alleen allemaal niet zo gemakkelijk als ik gehoopt had, krijg bepaalde games niet / moeilijk aan de gang etc maar daar maar eens hard mee knokken nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je Steam wel überhaupt geïnstalleerd of heb je 'm alleen maar overgenomen van een vorige installatie? Zoals ik eerder zei, sommige programma's/games hebben een installatie nodig, sommige niet. Die het niet nodig hebben zal je dan ook nooit in Programs and Features tegen komen, totdat er een update is die zichzelf daar in registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Ik heb hem dus inderdaad overgenomen van de andere schijf, dat zal verklaren waarom het daar niet in staat. Dat gaat dus over wanneer er een update komt? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het goed is, zou dat moeten werken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Als je al je programma's op een hdd gaat zetten waarom heb je dan een ssd gekocht? Ruil die ssd in voor een 256gb exemplaar, en installeer lekker alles wat je wil. Games op een hdd is ook jammer aangezien een ssd de laadtijden van games behoorlijk kan verkorten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
@Ramon, ja daar heb je gelijk in. Helaas is die SSD al in gebruik en kan ik die dus niet meer omruilen. Het werkt verder prima zo maar moet maar eens kijken hoe het verder gaat.
@Hero of Time, dan wacht ik gewoon rustig totdat er een update komt van Steam en Mozilla (andere programma wat ik via die weg zo heb overgezet) zodat het dan alsnog in Alle Programma's komt te staan.

Dank voor je hulp!
BTW, ik heb het ook voor elkaar gekregen om de bibliotheken te verzetten naar mijn (B:) schijf en alle games die ik wilde draaien, doen het nu ook. Things are getting better! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Tom.Gerritse schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:47:Je moet het zo zien, dat als je veel programma's (games etc) standaard op je SSD installeert, speelt en er weer af haalt, dat je SSD daaronder te lijden heeft. Ik heb me namelijk laten vertellen dat je een SSD niet tevaak moet beschrijven en herschrijven etc?
Op de site van Hardware.info is een langeduurtest gedaan met Samsung SSD schijven; net zolang beschrijven tot hij het begeeft.

Uit de conclusie van die test:
Dat zou betekenen dat we uitkomen op een levensduur van 75 jaar. Zelfs wanneer je een enorme power-user bent, iedere dag meerdere films downloadt op je SSD en zodoende op gemiddeld 30 GiB per dag uitkomt, hoef je je volgens onze test geen zorgen te maken: dan nog rolt uit onze berekening een te verwachten levensduur van 24 jaar
Conclusie mag zijn dat het aantal keren dat je een SSD kan beschrijven geen issue is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:54
Als je de Steam map verplaatst 'ziet' Steam je games niet meer automatisch (als in; ze lijken niet meer geïnstalleerd te zijn). De officiele Steam website stelt een herinstallatie van Steam voor; dus Steam map helemaal leeggooien behalve de gedownloade applicaties en dan Steam weer installeren.

Bij mij werkte dit echter nog niet helemaal automatisch; na herinstallatie leken de Steam games nog steeds niet geïnstalleerd te staan. Als je echter een gedownload spel opnieuw ging installeren, herkende Steam wel dat de content al gedownload was. Deze content werd dan gecontroleerd en het spel werd opnieuw geinstalleerd. Daarna kon je beginnen met spelen. Scheelt dus dat je niet alles opnieuw hoeft te downloaden.

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 27-08-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

Je kan toch Steam zelf op SSD zetten en de games zelf op je HDD installeren? Heb ik namelijk ook.
Zelf heb ik ook aardig wat games en heb een aparte HDD voor mijn games, waar dus al mijn games op komen te staan.

Maar zelf het programma Steam, Origin etc. staat op de SSD, alleen je kan in Steam en Origin de doelmap aanpassen waar de games op komen te staan.

Best wel erg makkelijk als je Windows weer herinstalleerd. Je hoeft de game niet opnieuw te downloaden.
Je download dan steam weer. Je zegt waar je games staan en Steam pakt al je spellen weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ehm, B: is je tweede floppy ;)
Wikipedia: Drive letter assignment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24
Als je diskettestations wilt toevoegen, tja..dan heb je die drive letters nodig.
Neuh...maar ik moet wel zeggen dat ik de A: en B: eigenlijk nooit voor een drive letter toewijzing gebruik. Als heeft het natuurlijk best wat als je je USB-stick, of USB disk als A: of B: aanspreekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat was de grap inderdaad, als je ooit met floppies hebt gewerkt dan gebruik je die letters nog steeds niet terwijl het prima kan tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Jazeker heb ik ook met Floppy's gewerkt, maar D was niet meer vrij door mijn vriendelijke kaartlezer.
Daarom maar B :) Anders werd het G ofzo, ook niet zo'n zin in...

Bedankt mensen!
Pagina: 1