• Falcon939
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-02 17:16
Ik heb in het begin van deze maand een nieuw systeem aangeschaft. ( Het aankoop topic:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1556033 )
Nog helemaal vergeten te antwoorden zie ik net, oops :) )

Het systeem in elkaar zetten verliep zonder enige problemen. Het systeem liep tot maandag ook zonder enige problemen.
Zoals de titel al een beetje verklapt, kreeg ik afgelopen maandag problemen met de PC.

Waar begonnen de problemen?
Maandag starten de PC zonder problemen op. De PC stond ongeveer 30 minuten aan toen de problemen begonnen. Tijdens het kijken van een Youtube, liep hij spontaan vast. Ook het geluid bleef hangen (wat je wel vaker hoort als hij vast loopt).
Waar een vastloper vaak betekend dat hij niks meer doet, was dit anders. Hij liep vast voor een paar seconde en daarna ging hij weer "1 frame" verder. Het filmpje zeg je namelijk elke keer veranderen (wel erg minimaal natuurlijk). Naast het beeld, ging ook het "geluid" 1 frame verder. Je hoorde hem veranderen van toon. Maar geluid kon je het niet noemen, het bleef bij het type geluid dat je hoort als hij vast loopt.
Je kon ook niks doen, omdat hij (zo goed als) vast stond

Tot zover leek het nog op een, misschien vreemde, vastloper. Echter toen ik het systeem opnieuw opstarten, toonde hij geen beeld meer...

Extra informatie over het probleem
  • Alle ventilatoren draaien tijdens het opstarten (case, CPU en GPU)
  • Ook de HDD,SSD en DVD gingen allemaal aan.
  • De computer start elke ~ 15-30 seconden automatisch opnieuw op.
  • Hij geeft geen enkele beep bij het opstarten. Ook niet als hij weer opnieuw opstart.
  • Kon geen gekken dingen zien op het moederbord (brandplekken, lekkende dingen..)
Specs
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 192,40€ 192,40
1MSI B85-G41 PC Mate€ 72,39€ 72,39
1MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC€ 350,10€ 350,10
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 456,25€ 456,25
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,60€ 37,60
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 116,99€ 116,99
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.372,63

Testen
Ik heb natuurlijk verschillende dingen getest om zo veel mogelijk uit te sluiten.
  • Grafische kaart uit de kast gehaald en het beeldscherm op de on-board video-poort aangesloten: Had geen effect en er veranderde niks.
  • RAM uit de kast gehaald om de boot beepjes te testen: Ja dat werkt, zonder RAM gaf hij fout beepjes. RAM er weer in geplaatst en kreeg, zoals het al was, geen beepjes meer.
  • CMOS gecleared. Dit had geen effect en er veranderde niks.
  • Alle overbodige hardware eruit gehaald (HDD, SSD en DVD). Dit had geen effect en er veranderde niks.
  • RAM verwisseld met DDR3 van een andere computer. Dit had geen effect en er veranderde niks.
Niet getest
Ik heb nog niet de voeding omgewisseld. Ik had namelijk geen andere voeding bij de hand. Ook gezien het feit dat hij werkte, nieuw is en alles "draait", verwacht ik dat hier het probleem niet zo snel zit. Of is het toch slim om ergens een andere voeding te regelen en deze proberen?
Ook een andere CPU/moederbord heb ik niet geprobeerd. Ik heb namelijk geen extra CPU of moederbord dat ik kan gebruiken.

Conclusie
Ik heb eigenlijk geen idee wat dit probleem veroorzaakt. Ik wacht dat het probleem wel in het moederbord of de CPU moet zitten. Ook vond ik het opmerkelijk dat systeem tijdens die vastloper toch, wel super traag, door ging.

Hebben jullie misschien een idee waardoor dit probleem wordt veroorzaakt?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Firmware ssd up to date?

• Falcon939
Als goed is wel. Maar ook als ik de SSD los koppel, geeft hij geen beeld (en dus ook geen BIOS of wat dan ook). Dus hier ligt waarschijnlijk het probleem niet.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Monitor kapot?

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:32

InFamous

excommunicado

Lijkt me niet.
•De computer start elke ~ 15-30 seconden automatisch opnieuw op.
Eerste wat ik zou doen is alles uitbouwen en alleen moederbord, CPU, geheugen aansluiten buiten de kast, dan weer proberen.

Formerly known as Ragdoll

• Falcon939
Bedankt voor de reacties.
Nee, de kabels en monitor werken. Getest via een andere computer.
InFamous schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:54:
[...]

Eerste wat ik zou doen is alles uitbouwen en alleen moederbord, CPU, geheugen aansluiten buiten de kast, dan weer proberen.
Dit zal ik gaan proberen.
Dit heeft helaas niet gewerkt. Er is nog steeds niks veranderd. Hij start nog steeds automatisch opnieuw op.

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon939 op 21-08-2013 00:05 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Voeding uitwisselen.

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Wat ik hier niet lees is tot in hoeverre je pc opstart. Blijf je hangen op je bios scherm, of start Windows en rond welk punt ben je als je systeem zich weer afsluit.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:46

TTLCrazy

Listen to Frankie

Hij vertelt zelf dat het systeem geen beeld meer geeft.

Zoals ik het aanhoor heb je al heel wat uigesloten en ik kom tot de zelfde conclusie als de ts, waarschijnlijk moederbord/cpu of toch de voeding.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Falcon939
Chrotenise schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 07:25:
Wat ik hier niet lees is tot in hoeverre je pc opstart. Blijf je hangen op je bios scherm, of start Windows en rond welk punt ben je als je systeem zich weer afsluit.
Mijn systeem start helemaal niet meer op. Hij krijgt dus ook geen BIOS scherm of wat voor scherm dan ook. De monitor komt ook niet uit de standby toestand.
TTLCrazy schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 07:37:
Hij vertelt zelf dat het systeem geen beeld meer geeft.

Zoals ik het aanhoor heb je al heel wat uigesloten en ik kom tot de zelfde conclusie als de ts, waarschijnlijk moederbord/cpu of toch de voeding.
Bedankt Ik zal binnenkort de voeding verwisselen voor de zekerheid.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

• Falcon939
Kleine update: Ik heb de voeding verwisseld, maar dat had geen effect. Hij doet nog steeds het zelfde als met de originele voeding.

• xCell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 20:01
Lijkt mij een gevalletje defect moederbord. Kan weinig anders meer zijn zo te horen. Garantie?

if it ain't broke, break it and learn

• Falcon939
xCell schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:11:
Lijkt mij een gevalletje defect moederbord. Kan weinig anders meer zijn zo te horen. Garantie?
Ja dat lijkt er wel op, al is de CPU ook nog mogelijk. Ja er zit nog garantie op. Hij is geen maand oud.

Dus ik zal het binnenkort maar terug sturen. Bedankt iedereen.

Edit:
Het bleek uiteindelijk het moederbord te zijn. Deze is inmiddels vervangen en hij loopt weer als een zonnetje. Iedereen nogmaals bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Falcon939 op 11-10-2013 21:55 ]

Pagina: 1