Onhoorbare Computer Bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-04 17:21
Mijn huidige computer maakt teveel herrie. Veel mensen zullen het ervaren als rustige achtergrondruis, maar voor mij is de geluidsbeleving net even anders. Als ik zit te studeren, dan ga ik de herrie van mijn computer steeds beter horen, en dat is frustrerend.

Helaas heb ik geen decibelmeter, dus ik kan niet vertellen hoeveel mijn computer precies aan geluid produceert. Maar als ik bij de kamerdeur sta, dan hoor ik het, al is het niet veel. De lat die ik voor de nieuwe computer leg, is hoog. Ik wil namelijk dat 'ie niet meer herrie maakt dan mijn retina Macbook Pro idle. Volgens mij is dat 11dBA, effectief onhoorbaar. Lijkt me dus een goed streven.

Deze componenten staan vast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670T Tray€ 198,85€ 198,85
1Gigabyte GA-Q87M-D2H€ 121,35€ 121,35
1BitFenix Prodigy M Wit€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 320,20

Het geheugen en de SSD neem ik mee van mijn huidige computer. Verder is alles nog 'vrij'.

Met deze computer wil ik zo nu en dan wel eens een spelletje spelen (GTA V, FarCry 3, etc.), en stel daar geen hoge eisen aan, zolang het maar kan op de resolutie van mijn monitor (1920x1200). Verder zijn de toepassingen niet graphics-intensief.

De overblijvende componenten zijn dus de moeilijkste factor: de GPU, de PSU en de koeling. De lastigste.

Voor de koeling zat ik aan de Corsair H60 te denken, gecombineerd met een zeer stille ventilator, en de GPU wellicht passief gekoeld. Ik weet echter niet of een passieve PSU wenselijk is, sinds de airflow in de kast al gering zal zijn. Nogmaals, 11 decibel is mijn streefgetal.

Voor het systeem geef ik liever niet meer dan €700 uit. Het moederbord dat ik heb aangegeven is echter al besteld, dat hoeft in die 700 niet meegenomen te worden.

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Is een fancontroller niks voor jouw? kan je ze zachter zetten als je gaat studeren en harder als het niet uit maakt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom een 4670T en niet een 4670K die een stuk meer prestaties biedt als je die nodig hebt?

11 decibel is overigens wel heel erg laag, ik denk niet dat je je teveel op dat getal moet blind gaan staren.

Verwijderd

Maakt zo'n waterkoeling niet juist meer geluid? De pomp die het water rond pompt zal vast niet stil zijn.

De PSU kan makkelijk fanless, kwestie van de koele lucht aanzuigen via, ondermeer, de PSU.
Coil whine gaat voor jou het grootste probleem worden. Let er dus goed op dat je PSU en MOBO niet te veel geluid maken, dit kan per exemplaar verschillen.
De Intel T processors zijn marketing, dus koop gewoon een 4670(K).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

PSU kan idd fanless, wel duur, maar ach.

De wat grotere/betere cpu-koelers kunnen ook fanless nog genoeg koelen, de Thermalright HR-02 Macho wordt daar nog wel eens voor gebruikt. Als je pc idlet of lage belasting heeft, moet je de die als passieve koeler kunnen gebruiken. En als je de fan dan aanzet als je gaat gamen, moet het goed gaan.

Passieve gpu's met goede specs zijn zeldzaam, maar, Arctic Cooling maakt bijv. zeer stille koelers die je op je videokaart zet. Is alleen ook weer iets van 50 euro minimaal.

People as things, that’s where it starts.

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-04 14:09
Zelf bezit ik in een H80i en die maakt echt meer herrie dan dat mijn mugen 2 rev. b deed, dus ik zou toch voor een luchtkoeling gaan, want die zijn stiller in idle

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ik heb de mugen 3 op mijn 4670K en dat werkt prima, Mn casefans (140MM fractal desing) hoor je er boven uit komen op 12 volt, Als ik de fans op 7 volt zet met de regelaar op de define r4 zijn ze ook onhoorbaar. Als psu heb ik de Seasonic M12II 520W die je ook niet hoort.

-EDIT

Goede kast zoals de r4 helpt ook een stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Djesse8999 op 20-08-2013 14:45 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Zet de raam open dan heb je al meer dan 11dB aan omgevingsgeluid en hoor je je PC niet meer...
Ik denk dat je 11 dB een beetje verkeerd inschat. Zelfs je keyboard maakt al VEEL meer geluid dan dat. Zet je PC onder je tafel, ...

Koop gewoon een deftige case, een stille koeler als een Mugen 3, en een GPU die niet overclocked is met een stille koeler als de Twin Frozer en je bent klaar als je er ook nog mee wil gamen. Stiller gaat het niet worden, meer fans voegen enkel maar meer geluid toe.

Met een mITX mobo ipv µATX kan je ook weg in die Bitfenix Prodigy Mini maar die heb je wel al vanaf 80€ ( B85 reeks, die je al genoeg features geeft)

Zoals gezegd die T reeks van CPUs voegt ook niet veel toe aan het verhaal en is prijstechnisch ook niet interessant.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:28

masauri

aka qwybyte

afhakenlijk van de je setup kan je de binnenkant ook bekleden met geluidswerend materiaal.
check oa: http://highflow.nl/geluidsdemping/

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Voor het zo stil mogelijk krijgen van je setup zijn er een paar dingen van belang wat je als uitgangs-punt voor je build kunt nemen:
- Alles wat beweegt, maakt geluid. Sommige dingen iets meer (kleine fans) andere iets minder (5400RPM HDD's), maar alles zal hoe dan ook iets van geluid produceren.
- Geluid wordt met name veroorzaakt door koeling van je setup. Hoe warmer je setup wordt, hoe meer je moet koelen. Koeling via passieve methode is 100% stil, maar daarvoor heb je oppervlakte nodig. Hoe groter het oppervlakte dat het koellichaam met de omringende lucht is, en sneller deze zn warmte aan de lucht kwijt kan en hoe beter je kan koelen.

Met deze principes als uitgangspunt lopen we dus al meteen tegen een knelpunt op. De case die je hebt is namelijk vrij klein, en dus wordt het al snel een hele uitdaging (lees: onmogelijk) om hier volledige passieve koeling in toe te gaan passen. Je zou kunnen beginnen met de PSU passief te maken. Dit is meestal een van de grootste "herrie-makers" samen met de CPU-koeler. De pricewatch: Silverstone Nightjar ST50NF is volledig passief en lijkt me te volstaan voor dit doeleinde. De benodigde airflow kun je eventueel weer krijgen uit een grote (140mm) fan.
De CPU kan je op diverse manieren stil krijgen, maar voor elke methode geldt ook weer dat hoe groter het oppervlakte is dat je maakt, hoe beter (en stiller) je koel-prestaties worden. Waterkoeling doet eigenlijk niet veel meer dan de warmte die de CPU genereerd geleiden naar een andere plek en het daar afvoeren. Over het algemeen doe je dit dan ook om de warmte naar een plek te geleiden waar je meer ruimte ter beschikking hebt om goed te kunnen koelen. Je kan dat dus toepassen, maar dan moet je wel ergens die koeling kwijt kunnen. In de huidige case zie ik dat niet zo een twee drie waar dat zou meoten gebeuren dan eigenlijk. Alternatief is dan luchtgekoeld werken, en ook dan zit je met min of meer dezelfde problemen. Ik zou dus, als je een echt stil systeem wilt, beginnen met een case die meer perspectief biedt voor dit doeleinde.

Uiteraard is geluid heel erg relatief en ook afhankelijk van de omgeving. Gebruik je de machine in een heel stille omgeving, dan is een klein beetje geluid al snel storend. Zit je vlak naast de A2, dan maakt een fan meer of minder niet uit... (dit om de boel een klein beetje in perspectief te houden)

iRacing Profiel

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

masauri schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:07:
afhakenlijk van de je setup kan je de binnenkant ook bekleden met geluidswerend materiaal.
check oa: http://highflow.nl/geluidsdemping/
Of een Fractal desing define r4 kopen, Daar zit al demping en een fancontroller ingebouwd.

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-04 14:51
ik zou geen videokaart kopen, maar eerst kijken hoe goed die games draaien op de Intel HD Graphics op medium settings. Als dat lukt ben je al een grote stap dichterbij. Een videokaart toevoegen kan altijd nog, en als je niet aan het gamen bent kunnen de fans op je eventuele videokaartkoeler gewoon uit.

Fancontrollers zijn trouwens achterhaald (imho) want veel componenten (de meeste cpu's en videokaarten) meten zelf hun temperatuur en regelen zelf hun fanspeeds (zoals een thermostaat).

Je kan natuurlijk ook je hardware (iig je cpu, misschien ook je gpu) underclocken en undervolten om alles koeler en zuiniger te maken.

Edit: zoek een case met ruberen voetjes, stoffilters, en genoeg ruimte (zodat je de airflow minder hard hoeft te forceren).

Verder zou ik voor de opslag een ssd kiezen. Als je toch een hdd kiest, let dan ook op demping (bijvoorbeeld rubberen ringetjes in je case).
Kijk dan ook op SPCR naar reviews met geluidsmetingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Peetz0r op 20-08-2013 17:32 ]

Verwijderd

Er zijn mensen die alle randapparatuur wireless/met langere kabels met booster connecteren en dan hun computerkastje in een andere kamer/op de hal plaatsen.

Hoor je helemaal niks meer ;)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 10:01
http://tweakers.net/categ...9AyUdpdzECiDb0EjPTKm2thYA

Allemaal onder de 11dB in principe.

Ik ben fan van Noctua, alleen deze heeft wel 12,6dB dus kun je beter voor Scythe/CM gaan.

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-04 17:21
Ik ben aangenaam verrast door alle reacties.

Aangezien ik dingen niet te gemakkelijk wil maken, blijf ik gaan voor de Prodigy M.

Als ik hier een Seasonic X-460 instop, een Corsair H60 met een <11dBA fan, en een passief gekoelde videokaart, ben ik dan klaar of gaat dit zaakje letterlijk doorbranden? Eventueel kan ik bovenin de kast nog 2 ventilatoren plaatsen, eveneens van een stil type.

Onthoud dat die Corsair welliswaar een stille - en daardoor een minder krachtige ventilator krijgt - maar die CPU heeft maar 45Watt aan warmte af te voeren. @thedon46 - Komt dat geluid van de pomp of de fan?

Verder maakt de coil whine mij weinig uit, als ik zit te gamen ben ik niet aan het studeren. Tijdens idle heb je die coil whine toch niet?

De processor is trouwens niet gekozen om zijn snelheid maar zijn functies. Mijn kamer is als het stil is doodstil. @akanm - dat kan niet bij een studentenkamer die ik heb.

Mijn huidige PC heeft al een Fractal Design R3 - zo heel goed houd die het geluid naar mijn ervaring ook niet tegen. Maar ik denk dat ik onder andere de PSU moet verdenken, omdat ik al een keer alle andere roterende onderdelen had losgetrokken (inclusief alle fans) en ik nog steeds tegen het 'lawaai' aanliep. Het is een BeQuiet PurePower L7.

• Gschiet
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-04 16:10
Ik had een beetje hetzelfde idee, ik wou een zo stil mogelijke computer zonder echt performance weg te geven.
Ik heb een Corsair H90 met een noctua 140mm PWM fan erop, deze loopt op 500 rpm. mijn i7 3770k idle is nu 50 graden maar de setup is praktisch niet hoorbaar. Mijn kast is een Corsair 550D.
Daarnaast gebruik ik een Corsair 860i waar de fan meestal mee uitstaan, weer niet hoorbaar :) .
Voor de rest gebruik ik 2 120mm noctua's op 600rpm.
het gehele systeem is dus gewoon niet te horen, wel heb ik last van coil whine uit de 860i :( .
Msi 660ti is ook praktisch stil door de twin frozr koeler.

EDIT: dit niet hoorbaar is trouwens in een huis zo afgelegen dat je je oren kunt horen ruisen als de computer uitstaat, anders de zachte coil whine van de voeding en een brom als je je hoofd ernaast houdt. Dit waarschijnlijk door trillingen :P

Het is mogelijk, ik heb er wel voor in de buidel moeten tasten :P

[ Voor 15% gewijzigd door Gschiet op 20-08-2013 23:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Joseph schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:00:

De processor is trouwens niet gekozen om zijn snelheid maar zijn functies. Mijn kamer is als het stil is doodstil.
Op welke functies doel je dan precies?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
De redenen om voor een T i.p.v. een K CPU te kiezen >> Laag TDP, VT-d en vPro.

[ Voor 14% gewijzigd door fast-server op 21-08-2013 08:51 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51
Mijn stille systeem, ook met een Corsair 550D:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 169,90€ 169,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 105,-€ 105,-
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 550D€ 114,50€ 114,50
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 48,30€ 48,30
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10€ 58,84€ 117,68
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1be quiet! Dark Power Pro 10 550W€ 130,50€ 130,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,88

Hij is nauwelijks hoorbaar, ook niet als ik een zware 3D game draai. Er is vast nog wel wat aan te verbeteren, bijv. door een passief gekoelde videokaart te kiezen.

BTW, je moet je niet blindstaren op die dBa's: volgens mij ligt het omgevingsgeluid meestal ergens tussen de 20 en 30 dBa, dus dan merk jij geen verschil tussen een koeler die <11dBa of 20dBa produceert.

Enneh, als je niet luistert naar advies over behuizingen, waarom zouden we je dan helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 21-08-2013 09:03 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ramon schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:59:

BTW, je moet je niet blindstaren op die dBa's: volgens mij ligt het omgevingsgeluid meestal ergens tussen de 20 en 30 dBa, dus dan merk jij geen verschil tussen een koeler die <11dBa of 20dBa produceert.

Enneh, als je niet luistert naar advies over behuizingen, waarom zouden we je dan helpen?
Het advies niet overnemen is niet hetzelfde als er niet naar luisteren. Hij heeft het misschien overwogen, maar voor redenen toch vastgehouden aan zijn idee.

Voor een passieve airflow heb je toch echt ruimte nodig en alles passief is bijna niet te doen. Passief gekoelde componenten liften bijna altijd mee op de airflow van andere actieve componenten. Ik lees dat de TS wel casefans wil plaatsen. Dat helpt natuurlijk. Je kunt in ieder geval de kast bekleden met geluidsabsorberende/dempende matten zodat het geluid nog minder wordt. (Dit is overigens een extra middel en je uitgangspositie moet natuurlijk zijn: zo min mogelijk geluid produceren in de eerste plaats.)
jaapsander schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:21:
[...]

Stijgen van lucht door opwarming (convectie)? Is al heel oud ;)

[...]
Dank u :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 21-08-2013 11:06 ]

• kroegtijger
Hann1BaL schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:07:
[...]

Het advies niet overnemen is niet hetzelfde als er niet naar luisteren. Hij heeft het misschien overwogen, maar voor redenen toch vastgehouden aan zijn idee.

Voor een passieve airflow heb je toch echt ruimte nodig en alles passief is bijna niet te doen. Passief gekoelde componenten liften bijna altijd mee op de airflow van andere actieve componenten. Ik lees dat de TS wel casefans wil plaatsen. Dat helpt natuurlijk. Je kunt in ieder geval de kast bekleden met geluidsabsorberende/dempende matten zodat het geluid nog minder wordt. (Dit is overigens een extra middel en je uitgangspositie moet natuurlijk zijn: zo min mogelijk geluid produceren in de eerste plaats.)
Een passieve airflow?? Da's een nieuwe... ;)
Maar inderdaad, volledig passief is bijna niet te doen als je niet voldoende ruimte hebt. Wat ook weer logisch is, want de gegenereerde warmte wordt aan de omgevingslucht af gestaan. Gevolg is daarmee dus dat de temperatuur van die lucht stijgt. In een grote ruimte is dat niet zo'n probleem, maar in kleine ruimtes stijgt de temperatuur van de lucht explosief, met als gevolg dat de wisseling tussen de warme componenten en de lucht heel snel minder wordt. Gooi maar eens een paar mililiter kleurstof in 10.000 liter water en je ziet amper kleur-verschil. Gooi diezelfde hoeveelheid in 1 liter water en er is een enorm kleur-verschil. Met temperaturen is dat in principe niet anders in dat opzicht.
Daarmee ontkom je er dus bijna niet aan om de lucht in je case elke keer te "verversen", en dat doe je dus met een fan. Hoe groter de fan, hoe stiller (immers, deze kan zelfde hoeveelheid lucht verplaatsen met een lager toerental dan een kleine fan). Vandaar dat ik al eerder een 140mm casefan adviseerde, en eigenlijk ook al een grotere case min of meer adviseerde.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35
kroegtijger schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:16:
[...]

Een passieve airflow?? Da's een nieuwe... ;)
Maar inderdaad, volledig passief is bijna niet te doen als je niet voldoende ruimte hebt. Wat ook weer logisch is, want de gegenereerde warmte wordt aan de omgevingslucht af gestaan. Gevolg is daarmee dus dat de temperatuur van die lucht stijgt. In een grote ruimte is dat niet zo'n probleem, maar in kleine ruimtes stijgt de temperatuur van de lucht explosief, met als gevolg dat de wisseling tussen de warme componenten en de lucht heel snel minder wordt. Gooi maar eens een paar mililiter kleurstof in 10.000 liter water en je ziet amper kleur-verschil. Gooi diezelfde hoeveelheid in 1 liter water en er is een enorm kleur-verschil. Met temperaturen is dat in principe niet anders in dat opzicht.
Daarmee ontkom je er dus bijna niet aan om de lucht in je case elke keer te "verversen", en dat doe je dus met een fan. Hoe groter de fan, hoe stiller (immers, deze kan zelfde hoeveelheid lucht verplaatsen met een lager toerental dan een kleine fan). Vandaar dat ik al eerder een 140mm casefan adviseerde, en eigenlijk ook al een grotere case min of meer adviseerde.
Maar verder ben ik het helemaal eens met kroegtijger. Volledig passief is gewoon heel lastig, bijna onmogelijk in een klein kastje. Wat je jezelf af moet vragen is wanneer moet de set stil zijn? Als je aan het studeren bent is de pc neem ik aan gewoon idle. Om je systeem zo stil mogelijk te krijgen kun je dan een zo zuinig (maar zwak) systeem samenstellen (met als uiterste een raspberry pi) welke idle prima passief kan draaien.

Maar wanneer je ook wat meer met je pc wilt gaan doen kun je het beter iets anders aanpakken. Er bestaat ook nog zoiets als semi-passief. Dit zie je bij de wat duurdere voedingen wel vaker, op lage belasting (idle) gaat de ventilator gewoon uit. Belast je het systeem wat meer gaat de fan langzamerhand draaien.

Hetzelfde kun je ook toepassen (al dan niet met een fancontroller of met software) met je CPU. Zet op je CPU een lomp groot koelblok (bijvoorbeeld inderdaad een mugen, thermaltake of noctua) en stel in dat deze onder de 60 graden (cpu temperatuur) uit blijft. Ga je het systeem belasten dan gaat die ook langzaam draaien.

Dan het lastigste gedeelte (naar mijn mening) de videokaart. Wil je af en toe een spelletje spelen, dan ontkom je niet aan een videokaart. Kun je 2 voor opties gaan, of een passieve kaart (zoals degene die je zelf al uitgezocht had (is die wel sterk genoeg?)) of een zo stil mogelijke actieve kaart (reviews). De passieve kaart heeft als voordeel dat deze zelf geen geluid maakt, het nadeel is dat er in een kleine behuizing aardig wat warmte op kan hopen door een passieve kaart. Enige airflow in de behuizing is dus noodzakelijk.

Daarnaast kun je ook een videokaart met goede koeler nemen. Het nadeel van veel vga koelers is dat ze wat kleinere ventilatoren op een relatief hoog toerental laten draaien (ook idle), dit maakt meer herrie dan grote 14cm fans op 500rpm. Ga dus voor een koeler welke idle zo stil mogelijk is, ik zit niet helemaal in de materie, maar volgens mij zijn Twin frozer (MSI), Windforce (Gigabyte) en DirectCuII (asus) goede koelers. Vergeet ook niet om het fanprofiel aan te passen met bijvoorbeeld MSI afterburner om de pc idle stil te krijgen. In alle gevallen zou ik gaan voor een AMD van de 7000 serie, deze zijn idle (met scherm uit) erg zuinig (~3W).

Zonder airflow zullen je componenten te snel gaan opwarmen (en fans dus gaan draaien) daarom zou ik een stille 14cm casefan plaatsen om de warmteopbouw te verminderen. Deze kan op een zeer laag toerental draaien waardoor de geluidsproductie zeer laag zal zijn (http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html)

Om deze reden zou ik ook niet gaan voor een T CPU, deze cpu's hebben inderdaad een lager TDP, maar het idle verbruik is niks anders dan de andere versies (of vPro en vtd moeten noodzakelijk voor je zijn). De CPU's zijn alleen gelimiteerd tot een bepaalde snelheid zodat ze maximaal een mindere warmteproductie hebben (zie het als een BMW die begrenst is op 120 km/h die zal op de Duitse autobahn ook minder brandstof verbruiken dan een BMW die daar met 170 km/h rijdt).

Met deze opties in het achterhoofd kun je een systeem bouwen welke idle erg stil is, maar welke genoeg kracht heeft om de wat zwaardere desktoptaken (gamen bijvoorbeeld) prima uit te kunnen voeren. Op het moment dat je stilte nodig hebt zorg je dat de pc niet voluit staat te stampen.

Echter veruit de goedkoopste oplossing is een ontspannend muziekje aanzetten tijdens het studeren. Hierdoor hoor je je pc niet meer.

[ Voor 56% gewijzigd door jaapsander op 21-08-2013 09:52 ]

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
Far Cry 3 is wel grafisch zwaar en als je toch gamet zou ik gtx 760 nemen. Ben overtuigd dat je daar lang plezier aan kunt beleven aangezien je niet veel eisen steld grafisch. Wel ben ik van mening als je nu al moet terugschakelen naar low settings dat je computer 0 future proof is. http://nl.hardware.info/p...192889/msi-n760-tf-2gd5oc, dit is een goede stille videokaart. Bij load zit die nog maar op 35dB dan moet je hem dus echt tegen je oor houden wil je het geluidhoren. Ook zou je kunnen kijken naar 650 of 650ti als je minder aan videokaart zou willen uitgeven.
Goed stille cpucooler: http://nl.hardware.info/p...et!-dark-rock-advanced-c1. Kun je met gemak een volwaardige cpu mee koelen. Zelfs een overclock zou die gewoon moeten kunnen hebben.

@jaapsander je bedoelt niet passieve airflow maar passieve koeling.

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:21:
[...]

Scherp... Daar had ik effe niet aan gedacht :F
Maar verder ben ik het helemaal eens met kroegtijger. Volledig passief is gewoon heel lastig, bijna onmogelijk in een klein kastje. Wat je jezelf af moet vragen is wanneer moet de set stil zijn? Als je aan het studeren bent is de pc neem ik aan gewoon idle. Om je systeem zo stil mogelijk te krijgen kun je dan een zo zuinig (maar zwak) systeem samenstellen (met als uiterste een raspberry pi) welke idle prima passief kan draaien.

Maar wanneer je ook wat meer met je pc wilt gaan doen kun je het beter iets anders aanpakken. Er bestaat ook nog zoiets als semi-passief. Dit zie je bij de wat duurdere voedingen wel vaker, op lage belasting (idle) gaat de ventilator gewoon uit. Belast je het systeem wat meer gaat de fan langzamerhand draaien.

Hetzelfde kun je ook toepassen (al dan niet met een fancontroller of met software) met je CPU. Zet op je CPU een lomp groot koelblok (bijvoorbeeld inderdaad een mugen, thermaltake of noctua) en stel in dat deze onder de 60 graden (cpu temperatuur) uit blijft. Ga je het systeem belasten dan gaat die ook langzaam draaien.

Dan het lastigste gedeelte (naar mijn mening) de videokaart. Wil je af en toe een spelletje spelen, dan ontkom je niet aan een videokaart. Kun je 2 voor opties gaan, of een passieve kaart (zoals degene die je zelf al uitgezocht had (is die wel sterk genoeg?)) of een zo stil mogelijke actieve kaart (reviews). De passieve kaart heeft als voordeel dat deze zelf geen geluid maakt, het nadeel is dat er in een kleine behuizing aardig wat warmte op kan hopen door een passieve kaart. Enige airflow in de behuizing is dus noodzakelijk.

Daarnaast kun je ook een videokaart met goede koeler nemen. Het nadeel van veel vga koelers is dat ze wat kleinere ventilatoren op een relatief hoog toerental laten draaien (ook idle), dit maakt meer herrie dan grote 14cm fans op 500rpm. Ga dus voor een koeler welke idle zo stil mogelijk is, ik zit niet helemaal in de materie, maar volgens mij zijn Twin frozer (MSI), Windforce (Gigabyte) en DirectCuII (asus) goede koelers. Vergeet ook niet om het fanprofiel aan te passen met bijvoorbeeld MSI afterburner om de pc idle stil te krijgen. In alle gevallen zou ik gaan voor een AMD van de 7000 serie, deze zijn idle (met scherm uit) erg zuinig (~3W).

Zonder airflow zullen je componenten te snel gaan opwarmen (en fans dus gaan draaien) daarom zou ik een stille 14cm casefan plaatsen om de warmteopbouw te verminderen. Deze kan op een zeer laag toerental draaien waardoor de geluidsproductie zeer laag zal zijn (http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html)

Om deze reden zou ik ook niet gaan voor een T CPU, deze cpu's hebben inderdaad een lager TDP, maar het idle verbruik is niks anders dan de andere versies (of vPro en vtd moeten noodzakelijk voor je zijn). De CPU's zijn alleen gelimiteerd tot een bepaalde snelheid zodat ze maximaal een mindere warmteproductie hebben (zie het als een BMW die begrenst is op 120 km/h die zal op de Duitse autobahn ook minder brandstof verbruiken dan een BMW die daar met 170 km/h rijdt).

Met deze opties in het achterhoofd kun je een systeem bouwen welke idle erg stil is, maar welke genoeg kracht heeft om de wat zwaardere desktoptaken (gamen bijvoorbeeld) prima uit te kunnen voeren. Op het moment dat je stilte nodig hebt zorg je dat de pc niet voluit staat te stampen.

Echter veruit de goedkoopste oplossing is een ontspannend muziekje aanzetten tijdens het studeren. Hierdoor hoor je je pc niet meer.
:Y Daarbij moet je jezelf afvragen wat het je waard is. Je kan heel erg ver gaan om de boel mooi stil te krijgen, maar de prijs gaat naar mate de geluids-reducerende maatregelen toenemen ook heel hard omhoog. Een stille, aftermarket CPU-koeler is nog wel te overzien... Een passieve voeding wordt al wat duurder, en daarna gaan de prijzen meestal heel hard omhoog als je het nog verder wil gaan doorvoeren

iRacing Profiel

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 08:40
Even een paar simpele technische comments:

Je moederbord ondersteunt alleen FAN speed control met 4 pins connectors (PWM).

Zowel de CPU fan als de case FAN moet dus 4 pins PWM zijn. Anders draaien ze altijd maximaal.

Verder vond ik dit in de mobo specs:
1 x CPU fan header
1 x system fan header

Terwijl je kast 2 system fans lijkt te hebben. Je kunt natuurlijk alleen de fan voorin de kast aansluiten.

Verder heb ik zelf een Seasonic G 360 PSU, die is erg stil en heeft toch een ventilator waardoor er toch wat airflow in de kast zit.

Ik zou je ook aanraden om een systeem te bouwen dat bij lage belasting erg stil is en als de temperaturen oplopen wel iets meer geluid te toleren (fan snelheden omhoog). Hogere temperaturen heb je toch niet zo vaak en waarschijnlijk stoor je je dan niet aan het geluid (gamen, zware simulatie = koffie drinken)

Nog een laatste opmerking: controleer of de CPU koeler in je kast past voor het bestellen.
Pagina: 1