Toon posts:

2560x1440 + 2x satellite screen [Silent/Aircooled]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik een eigen systeem heb gebouwd. Maar het is weer eens tijd voor een nieuw systeem, dit keer met een groter scherm. Ik heb me ingelezen, ik denk dat ik redelijk in de juiste richting zit, maar ik zou graag voor de zekerheid jullie als klankbord willen gebruiken. Ik zal eerst even mijn visie van het systeem geven, daarna in het kort mijn eisen uiteen zetten, vervolgens mijn keuzen uitzetten, om af te sluiten met mijn vragen. Bij voorbaat dank voor het lezen.

Systeem Visie: Een triple monitor systeem met een 27'' scherm 2560x1440 scherm, met links en rechts een 1600x1200 scherm in portrait mode als satellites. De voorkeur is voor een relatief stil, maar aircooled systeem voor dagelijks gebruik, met de mogelijkheid om indien nodig goede prestaties eruit te halen dmw overklokken. Het systeem zal draaien op linux, allereerst Ubuntu+Gnome-shell voor gemak, daarna verschillende distro's / DE's zullen ook getest worden. Ik speel geen nieuwe games, maar zal zeker met deze rig eens willen zien wat mogelijk is onder linux met steam / wine, single monitor. Waarschijnlijk zal dit blijven bij de verschillende titels van Blizzard onder wine die ik nog steeds een keer wil proberen (dus CPU bound games).

Eisen:
  • Monitor: 2560x1440, displayport.
  • Case: Zal hangen onder bureau, airflow van voren naar achter. PSU onderin voor airflow van onder naar achter. USB poorten etc moeten aan voorkant zitten.
  • Processor: Intel K's only, no hyperthreading, voor overclocking. Geen AMD.
  • Cooler: Geschikt voor overclock, goede accoustiek, geen irritante tones.
  • Moederbord: Ruimte voor toekomst, dus 4x DDR3 slots, ondersteuning NVidia SLI (Dus 2x PCIe x3 met 8 lanes).
  • Videokaart: NVidia only. Triple screen capable, low noise cooling.
  • Opslag: SSD only
Prijs: Onder 1000 euro exclusief monitor.

Reeds aanwezig: 2xSamsung SyncMaster 213Ts voor satellites, Logitech DiNovo keyboard/muis, Logitech 5.1 Sound System.

Aan de hand van deze eisen, ben ik aan de slag gegaan met reviews, pricewatch searches, en gekeken naar andere builds. Hier ben ik op uit gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1ASRock Z87 Extreme3€ 116,-€ 116,-
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 266,81€ 266,81
1Corsair Carbide 200R€ 48,90€ 48,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,99€ 36,99
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 54,90€ 54,90
1XFX PRO850W€ 91,-€ 91,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,50

Daarbij zal deze monitor komen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 465,-€ 465,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,-

Dit systeem lijkt te voldoen aan mijn eisen. Ik zal de bovenkant van de Corsair Carbide dichtplakken met zwarte tape tegen stof, ik zie de bovenkant toch niet. Van de Fans die aanwezig in case, videokaart en cooler heb ik gezocht naar onder 30 db bij low belasting, met redelijke prestaties voor high load. De 256GB ssd is genoeg ruimte voor nu. Ik heb een NAS, mocht ik later nog meer intern willen, dan koop ik dan wel nog een ssd extra tijdens upgrade ronde voor software raid + extra ruimte.

NOTE: Na het lezen van de NVidia kaart reviews, was ik onder de indruk van prestaties op 2560x1440, low fan noise, gecombineerd met de lage prijs dit weekend. Daarom is deze ondertussen besteld. Thanks SmokingCrop voor de pointer in verschillende threads.

Nu mijn vragen:
  1. Heb ik wat over het hoofd gezien? Na 5 dagen reviews te lezen raak je af en toe de weg en de kluts kwijt.
  2. Ik heb mijn twijfels over de voeding. De voeding is 850 Watt ivm eventuele uitbreiding naar SLI. Zou ik misschien nu voor een 550W voeding moeten gaan, en de voeding later upgraden als ik een 2e videokaart koop? Of is het gebruiken van een 850W voeding en dan maar ongeveer 50% belasting misschien een goede stille optie vergeleken bij 550W op 90% belasting, hierbij doelend op fannoise.
  3. Tevens heb ik mijn bedenkingen over het merk XFX. Vanwege de grootte van de voeding zit er een 120 mm fan in. Maar volgens hardware info test komt low load noise boven 30 dB(A) uit. Tevens spreken sommige forums over clicks. Zijn er alternatieven voor een redelijke prijs? Cooler Master Silent Pro M2 850W is bijna 70 euro duurder dan een 550W redelijke PSU.
  4. Geheugen had eerst ik gewoon het populairste setje 2x4 GB genomen, de 8 CAS van Crucial. Viel me net pas op dat ze niet in de geheugen ondersteuning lijst zitten van het moederbord. Dus even veranderd. Zou dit komen door de 1.35V die de Crucials gebruiken?
Dit waren de vragen die op dit moment door met hoofd heen spoken. Ik sta dan nu open voor feedback, antwoorden, vragen, en / of confirmaties van een goede build.

Bij voorbaat dank,

Paradox

Verwijderd

1) Mogelijk nog een DVD-RW, betere koelpasta (arctic mx2,4 of silver 5).
2) NV adviseert voor deze kaart min. 500W ik zou dus ong 650W halen uit zekerheid of meer als je later SLI wil natuurlijk: http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-670/specifications Belanstigs verhalen zijn niet zo boeiend zorg gewoon dat je genoeg hebt?
3) http://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/ eff wat reviews lezen helaas....
4) Compatibiliteit lijsten zijn een richtlijn. Je denkt toch niet dat ze voor elk bord alle latjes van de wereld gaan testen?

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die GTX 670 is al weer een stuk duurder (van 240 in verschillende winkels naar 265 in 1 winkel) en is eigenlijk quasi dezelfde betere bang for the buck als de goedkopere GTX 760's.

Een goede 650W'er is nog steeds genoeg voor 2x de gtx 670 ;)
Al zou ik zelf gewoon in 2015-2016 een nieuwe Nvidia Volta kaart kopen met die stacked Vram/Dram in plaats van voor SLI te gaan. (omdat je zei dat je niet de nieuwste spellen op maxed out graphics e.d. wilt gaan spelen)
Een zeer kwalitatief volle voeding is de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt als zou de pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt ook al zeker gaan.
Je kan het ook nog eens navragen in het volgende topic: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

[ Voor 9% gewijzigd door SmokingCrop op 19-08-2013 16:27 ]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 10:01
Begrijp ik goed dat je gaat gamen op 2560x1440?

En dat je de 2x Samsung SyncMaster 213T gaat gebruiken voor het monitoren van je temperaturen/browser etc. bijvoorbeeld?

Of word het een geheel en ga je gamen op 3 monitoren?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 18:09
Waarom geen pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB als SSD? Deze heeft power capacitors waardoor hij (in theorie) betrouwbaarder is dan de Samsung bij stroomuitval.

In addition to protecting bits and bytes from prying eyes, the M500 guards against data loss due to unexpected power failures. See all the little capacitors in the bottom right corner of the circuit board pictured above? Those store enough power to allow the M500 to shut down gracefully if the lights go out or your battery dies.
De M500 heeft daarnaast een bak aan security features. Qua prestaties heeft de Samsung maar een heel klein voordeel. Zie ook deze Tomshardware comparison.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

-Zou niet elke SSD ontploffen als je dat niet zou hebben m.a.w. onzin dus?
-Securaty? Werk je bij de bank dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal gaan gamen op single 2560x1440 monitor, niet triple screen, ik heb dat getest en kon er niet aan wennen. De satellites zijn idd voor browser windows / sensors.

@SmokingCrop: Ik heb de Asus 670 DC II voor 240 euro besteld, de noise lvls die techpowerup review reporteerde waren zo goed dat ik de aanbieding niet wilde missen.

@larsiano Zelf kan ik laatste keer niet meer herinneren dat ik een DVD-RW heb gebruikt, indien nodig voor lezen / schrijven moet ik mijn laptop drive maar even pakken. Koelerpasta moet ik misschien nog wat meer over lezen, ik was in de veronderstelling dat de pasta die bij de koeler kwam al goed was, althans zoiets kan ik mij vaag herinneren toen ik reviews las.

Over de voedingen, ik had een calculator gebruikt, die kwam uit op 850W voor 670 sli. Ik vond het al veel. De plan om deze eerst upgrade uit te voeren is volgend jaar. Dus 2014. Het zal een sport worden om een tweede goedkope 670 te vinden. Ik zou dus nu op zoek moeten gaan naar een goede 650W.

@gertvdijk: Qua SSD, je link werkte niet, maar ik heb inderdaad de SSD deathmatch review gevonden. Deze zal ik vanavond lezen, en mijn keuze opnieuw maken tussen de verschilde opties.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:47:
Ik stel je voor om even dit te lezen.. in plaats van hem voor zot te verklaren bij wijze van spreken..
> CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid

Ah, je hebt hem nog kunnen verkrijgen voor 240 euro, mooi :)

En zet dit systeem gewoon eens in [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 en vraag naar de beste voeding (met je eisen erbij uiteraard, modulair of niet, efficiëntie belangrijk e.d.)
Ook altijd goed als je al een voorbeeld vermeldt dat je zelf gevonden hebt.

gertvdijk schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:37:rnaast een bak aan security features. Qua prestaties heeft de Samsung maar een heel klein voordeel. Zie ook deze Tomshardware comparison.
Hij heeft zeker meer security features, maar om de 1TB versie van de M500 te nemen is ook wel wat valsspelen :+

Om nu maar even het verschil te tonen (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BfqoGAxSOsLOKA95ubHQ9w8x/thumb.png vs Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KTVMOvRCxa9QM5i3UvNhUGzH/thumb.png
en als je de benchmarks bekijkt dan zie je dat er toch wel degelijk een groot verschil is bij het sequentieel lezen/schrijven:
http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/8
Het is maar of je daar waarde aan wil hechten of niet.. zoveel sequentieel schrijven/lezen wordt er niet gedaan van SSD naar SSD (zichzelf of een ander). Als er geschreven wordt naar een usb dan is dat de bottleneck dus doen die snelheden er niet toe

[ Voor 48% gewijzigd door SmokingCrop op 19-08-2013 17:15 ]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 10:01
Je kunt natuurlijk altijd nog kijken naar onze V&A. Bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus GTX670-DC2-4GD5

Maar die GTX670 heb je al dus? Scheelt weer een hele discussie.
Over de rest kan niet zoveel gezegd worden.

Voeding/SSD/Geheugen kun je inderdaad nog wat mee doen.
Kast is persoonlijk.
Misschien nog een ander mobo, maar gezien jouw wensen is dit ook niet echt nodig.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 18:09
Ah sorry, dat komt door T.net en komma's in de URL dat is b0rked. Deze bedoelde ik http://www.tomshardware.c...m500-1tb-ssd,3551-14.html
SmokingCrop schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:02:
Hij heeft zeker meer security features, maar om de 1TB versie van de M500 te nemen is ook wel wat valsspelen :+
Whoops. Die grotere hebben inderdaad wat andere resultaten dan de 240GB, maar ik meen te herinneren dat de 840 EVO ook (gelijkwaardig) slechter presteert op 240/250GB capaciteit. Heb zelf de 240 of 480 misschien op het oog en meen mij te herinneren dat het performanceverschil nihiel was met de 840 zonder capacitors.
Zoals SmokingCrop opmerkt komt het ten goede aan de betrouwbaarheid van de SSD en StorageGuru CiPHER hier op T.net adviseert niet voor niks deze uit de lijn consumenten SSDs. Waar het mij vooral om gaat is dat alles wat ik naar de SSD schrijf en wat terugkomt met een ACK dat dat er ook op staat. Met reguliere SSDs weet je dat nooit en dat kan betekenen dat je filesystem recovery dus een inconsistente state aantreft en de boel alleen nog maar erger maakt met datacorruptie tot gevolg. Hiervan was ik al eens slachtoffer en dat wil ik niet nog eens worden.
Je hoeft het niet te gebruiken, maar TCG Opal compliance is erg fijn met de toekomst in het vooruitzicht. Denk bijvoorbeeld aan hardware-based full disk encryptie zodat je er ook goed mee kan dual-booten op eender welk OS. Of dat je gebruik kan maken van de nieuwe Bitlocker features in Windows 8, etc.

Anyway, laten we niet te ver doorzagen over een SSD, dat is niet het belangrijkste van dit topic. :P

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb de afgelopen 2 dagen weer veel extra gelezen.

Ik vond zelf de discussie over de SSD een hele goede. In de berg reviews die ik over de vele onderdelen heb gelezen, had ik inderdaad te weinig over betrouwbaarheid tegen gekomen. Snelheid is leuk, maar ik vind het helemaal geen probleem om een iets minder snelle SSD te nemen, als ik daar die Power Line Failure bescherming voor terug krijg. En ik verwacht zelf niet dat ik de mindere snelheid zal merken in dagelijks gebruik. Het wordt dus de Crucial 2.5" M500 240GB.

Recente koelpaste vergelijking zijn eigenlijk moeilijk te vinden. Maar de reviews van de afgelopen jaren die ik gevonden heb laten duidelijk zien dat de MX-2, MX-4, of Noctua NT-H1 prima keuzes zijn. MX-2 is meestal on par met MX-4, en Noctua meestal net iets beter. Voor een prijs van 7.5 euro is de Noctua NT-H1 mijn keuze.

Dan blijft er nog de keuze voor de voeding. Als ik mijn systeem overclocked inclusief mogelijk upgrades van geheugen/SLI, met een paar usb devices, en een jaar capacitor aging door deze PSU calculator haal, dan krijg een minimum van 530W, recommended 580W. Ik wilde eerst voor een Corsair Enthusiast TX650 V2 voeding gaan, dit vanwege de fanless mode op lage wattages. Echter ik las wat negatieve verhalen over noise zodra de fan aanspringt die hoger was dan advertised. Ik denk nu voor Seasonic G-Serie 650Watt of de Seasonic X-650 80+ Gold V2 te gaan.

We komen dan uit op dit systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1ASRock Z87 Extreme3€ 116,-€ 116,-
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 285,-€ 285,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,51€ 37,51
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 105,-€ 105,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 137,90€ 137,90
1Noctua NT-H1€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,61

Verwachte 2014 upgrades: Nog 2x4 GB DDR3 RAM, 2e 670, 2e SSD.

Ik ben nog niet 100% zeker of ik de juiste voeding heb. Ik ben er wel bijna zeker van dat 650W voldoende is, en de Seasonics hebben 4x PCIe voor SLI. Maar fanless mode ontbreekt op de G serie, dit voor de rust tijdens normaal desktop gebruik, dus misschien verander ik nog naar X-serie. Ik ga nu even navraag doen in het grote voedingen aanschaf topic.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Na advies uit voedingforum, nieuwe voeding in build gedaan.

Teven heb ik ASRock Z87 Extreme4 ipv Extreme3 erin gezet vanwege double bios + alc1150 sound. Op dit moment voor maar 14 euro meer.

Uiteindelijke build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1ASRock Z87 Extreme4€ 130,40€ 130,40
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 285,-€ 285,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,60€ 37,60
1Cooler Master V Series V700€ 109,20€ 109,20
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 135,-€ 135,-
1Noctua NT-H1€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.006,40

Ik heb de video kaart al binnen, ziet er mooi uit, wil nu graag dit weekend de rest bestellen. Mocht er nog iemand opmerking hebben, laat je horen.

Groet,

Paradox
Pagina: 1