Beste Tweakers,
Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik een eigen systeem heb gebouwd. Maar het is weer eens tijd voor een nieuw systeem, dit keer met een groter scherm. Ik heb me ingelezen, ik denk dat ik redelijk in de juiste richting zit, maar ik zou graag voor de zekerheid jullie als klankbord willen gebruiken. Ik zal eerst even mijn visie van het systeem geven, daarna in het kort mijn eisen uiteen zetten, vervolgens mijn keuzen uitzetten, om af te sluiten met mijn vragen. Bij voorbaat dank voor het lezen.
Systeem Visie: Een triple monitor systeem met een 27'' scherm 2560x1440 scherm, met links en rechts een 1600x1200 scherm in portrait mode als satellites. De voorkeur is voor een relatief stil, maar aircooled systeem voor dagelijks gebruik, met de mogelijkheid om indien nodig goede prestaties eruit te halen dmw overklokken. Het systeem zal draaien op linux, allereerst Ubuntu+Gnome-shell voor gemak, daarna verschillende distro's / DE's zullen ook getest worden. Ik speel geen nieuwe games, maar zal zeker met deze rig eens willen zien wat mogelijk is onder linux met steam / wine, single monitor. Waarschijnlijk zal dit blijven bij de verschillende titels van Blizzard onder wine die ik nog steeds een keer wil proberen (dus CPU bound games).
Eisen:
Reeds aanwezig: 2xSamsung SyncMaster 213Ts voor satellites, Logitech DiNovo keyboard/muis, Logitech 5.1 Sound System.
Aan de hand van deze eisen, ben ik aan de slag gegaan met reviews, pricewatch searches, en gekeken naar andere builds. Hier ben ik op uit gekomen:
Daarbij zal deze monitor komen:
Dit systeem lijkt te voldoen aan mijn eisen. Ik zal de bovenkant van de Corsair Carbide dichtplakken met zwarte tape tegen stof, ik zie de bovenkant toch niet. Van de Fans die aanwezig in case, videokaart en cooler heb ik gezocht naar onder 30 db bij low belasting, met redelijke prestaties voor high load. De 256GB ssd is genoeg ruimte voor nu. Ik heb een NAS, mocht ik later nog meer intern willen, dan koop ik dan wel nog een ssd extra tijdens upgrade ronde voor software raid + extra ruimte.
NOTE: Na het lezen van de NVidia kaart reviews, was ik onder de indruk van prestaties op 2560x1440, low fan noise, gecombineerd met de lage prijs dit weekend. Daarom is deze ondertussen besteld. Thanks SmokingCrop voor de pointer in verschillende threads.
Nu mijn vragen:
Bij voorbaat dank,
Paradox
Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik een eigen systeem heb gebouwd. Maar het is weer eens tijd voor een nieuw systeem, dit keer met een groter scherm. Ik heb me ingelezen, ik denk dat ik redelijk in de juiste richting zit, maar ik zou graag voor de zekerheid jullie als klankbord willen gebruiken. Ik zal eerst even mijn visie van het systeem geven, daarna in het kort mijn eisen uiteen zetten, vervolgens mijn keuzen uitzetten, om af te sluiten met mijn vragen. Bij voorbaat dank voor het lezen.
Systeem Visie: Een triple monitor systeem met een 27'' scherm 2560x1440 scherm, met links en rechts een 1600x1200 scherm in portrait mode als satellites. De voorkeur is voor een relatief stil, maar aircooled systeem voor dagelijks gebruik, met de mogelijkheid om indien nodig goede prestaties eruit te halen dmw overklokken. Het systeem zal draaien op linux, allereerst Ubuntu+Gnome-shell voor gemak, daarna verschillende distro's / DE's zullen ook getest worden. Ik speel geen nieuwe games, maar zal zeker met deze rig eens willen zien wat mogelijk is onder linux met steam / wine, single monitor. Waarschijnlijk zal dit blijven bij de verschillende titels van Blizzard onder wine die ik nog steeds een keer wil proberen (dus CPU bound games).
Eisen:
- Monitor: 2560x1440, displayport.
- Case: Zal hangen onder bureau, airflow van voren naar achter. PSU onderin voor airflow van onder naar achter. USB poorten etc moeten aan voorkant zitten.
- Processor: Intel K's only, no hyperthreading, voor overclocking. Geen AMD.
- Cooler: Geschikt voor overclock, goede accoustiek, geen irritante tones.
- Moederbord: Ruimte voor toekomst, dus 4x DDR3 slots, ondersteuning NVidia SLI (Dus 2x PCIe x3 met 8 lanes).
- Videokaart: NVidia only. Triple screen capable, low noise cooling.
- Opslag: SSD only
Reeds aanwezig: 2xSamsung SyncMaster 213Ts voor satellites, Logitech DiNovo keyboard/muis, Logitech 5.1 Sound System.
Aan de hand van deze eisen, ben ik aan de slag gegaan met reviews, pricewatch searches, en gekeken naar andere builds. Hier ben ik op uit gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
| 1 | ASRock Z87 Extreme3 | € 116,- | € 116,- |
| 1 | Asus GTX670-DC2-2GD5 | € 266,81 | € 266,81 |
| 1 | Corsair Carbide 200R | € 48,90 | € 48,90 |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 36,99 | € 36,99 |
| 1 | Kingston KHX1600C9D3K2/8GX | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | XFX PRO850W | € 91,- | € 91,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 149,- | € 149,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 968,50 | |
Daarbij zal deze monitor komen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart | € 465,- | € 465,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 465,- | |
Dit systeem lijkt te voldoen aan mijn eisen. Ik zal de bovenkant van de Corsair Carbide dichtplakken met zwarte tape tegen stof, ik zie de bovenkant toch niet. Van de Fans die aanwezig in case, videokaart en cooler heb ik gezocht naar onder 30 db bij low belasting, met redelijke prestaties voor high load. De 256GB ssd is genoeg ruimte voor nu. Ik heb een NAS, mocht ik later nog meer intern willen, dan koop ik dan wel nog een ssd extra tijdens upgrade ronde voor software raid + extra ruimte.
NOTE: Na het lezen van de NVidia kaart reviews, was ik onder de indruk van prestaties op 2560x1440, low fan noise, gecombineerd met de lage prijs dit weekend. Daarom is deze ondertussen besteld. Thanks SmokingCrop voor de pointer in verschillende threads.
Nu mijn vragen:
- Heb ik wat over het hoofd gezien? Na 5 dagen reviews te lezen raak je af en toe de weg en de kluts kwijt.
- Ik heb mijn twijfels over de voeding. De voeding is 850 Watt ivm eventuele uitbreiding naar SLI. Zou ik misschien nu voor een 550W voeding moeten gaan, en de voeding later upgraden als ik een 2e videokaart koop? Of is het gebruiken van een 850W voeding en dan maar ongeveer 50% belasting misschien een goede stille optie vergeleken bij 550W op 90% belasting, hierbij doelend op fannoise.
- Tevens heb ik mijn bedenkingen over het merk XFX. Vanwege de grootte van de voeding zit er een 120 mm fan in. Maar volgens hardware info test komt low load noise boven 30 dB(A) uit. Tevens spreken sommige forums over clicks. Zijn er alternatieven voor een redelijke prijs? Cooler Master Silent Pro M2 850W is bijna 70 euro duurder dan een 550W redelijke PSU.
- Geheugen had eerst ik gewoon het populairste setje 2x4 GB genomen, de 8 CAS van Crucial. Viel me net pas op dat ze niet in de geheugen ondersteuning lijst zitten van het moederbord. Dus even veranderd. Zou dit komen door de 1.35V die de Crucials gebruiken?
Bij voorbaat dank,
Paradox