TV-tuner (PCI) niet meer ondersteund op Z87?

Pagina: 1
Acties:

• kicknoize
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb onlangs mijn CPU en moederbord vervangen (zie dit topic). Ik ben uiteindelijk voor de i5-4670K gegaan, in combinatie met de Gigabyte GA-Z87X-D3H.

Nu gebruikte ik in m'n vorige setup een oude analoge TV-tuner die ik ooit eens uit een andere PC heb gesloopt, en die op het vorige moederbord (Gigabyte GA-MA770T-UD3P) prima werkte onder Windows Home Premium 7 64bit. Het gaat om een CTX908_V3 op een 7134 chipset van Philips (de kaart komt uit een oude Medion PC).

Wanneer ik 'm op mijn huidige moederbord in het (enige) PCI-slot prik, wordt de kaart totaal niet herkend en staat hij ook niet in Apparaatbeheer. Nu lees ik her en der (bijvoorbeeld hier) dat Z87 in principe geen PCI meer ondersteunt. Ik kwam wel ergens tegen dat je een PCI controller kunt gebruiken of iets dergelijks, maar die link ben ik kwijt. Ik weet ook verder niet precies wat dat inhoudt, dus als iemand hier wat meer over kan vertellen, zou ik dat erg waarderen.

Kortom: kan ik deze PCI-kaart i.c.m. met een Z87-bord nog gebruiken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Legacy PCIsupport is inderdaad geschrapt door deze chipset. Wat betekent dat je met een losse chip werkt om PCIapparaten aan te sturen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het kan goed zijn dat TVkaarten hier niet zo heel lekker mee overweg kunnen (vroeger zelf zat problemen gehad met pinnacle kaartjes in combinatie met bepaalde chipsets waarmee het niet werkte). Dat kan hier precies hetzelfde zijn.
Ik denk dat er dan niet veel is dat je er tegen kunt doen als de kaart niet gezien wordt.
Werkt een andere PCIkaart wel?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien staat er in dit topic nog iets nuttigs.

• kicknoize
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:28:
Legacy PCIsupport is inderdaad geschrapt door deze chipset. Wat betekent dat je met een losse chip werkt om PCIapparaten aan te sturen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het kan goed zijn dat TVkaarten hier niet zo heel lekker mee overweg kunnen (vroeger zelf zat problemen gehad met pinnacle kaartjes in combinatie met bepaalde chipsets waarmee het niet werkte). Dat kan hier precies hetzelfde zijn.
Ik denk dat er dan niet veel is dat je er tegen kunt doen als de kaart niet gezien wordt.
Werkt een andere PCIkaart wel?
Ik heb helaas geen andere PCI-kaart die ik kan proberen.
Hippocampus schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:50:
Misschien staat er in dit topic nog iets nuttigs.
Die had ik al een beetje doorgelezen, maar kon niks bruikbaars vinden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 22:30
kicknoize schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:14:
Het gaat om een CTX908_V3 op een 7134 chipset van Philips (de kaart komt uit een oude Medion PC).
Als dit zo'n vaag Medion kaarttje is met daarop een tv-tuner én modem, die in een speciaal blauw PCI slot op een Medion moederbord geplaatst moet worden om van beide functies gebruik te kunnen maken kan ik me er wel iets bij voorstellen dat het kaartje niet overal fijn op werkt, zeker nu er losse PCIe-PCI bridges gebruikt worden zoals Terw_Dan al aangaf.

• kicknoize
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:07:
[...]
Als dit zo'n vaag Medion kaarttje is met daarop een tv-tuner én modem, die in een speciaal blauw PCI slot op een Medion moederbord geplaatst moet worden om van beide functies gebruik te kunnen maken kan ik me er wel iets bij voorstellen dat het kaartje niet overal fijn op werkt, zeker nu er losse PCIe-PCI bridges gebruikt worden zoals Terw_Dan al aangaf.
Jep, dit is zo'n vaag kaartje. :P

Ik heb overigens al gezocht naar specifieke drivers voor het moederbord die dit soort problemen zouden kunnen oplossen, maar ik ben helaas nog niets tegengekomen.
Pagina: 1