CPU upgrade voor Phenom II X4 955 BE

Pagina: 1
Acties:

• kicknoize
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Omdat ik het gevoel heb dat mijn huidige - inmiddels 3,5 jaar oude, maar trouwe - Phenom een bottleneck vormt t.o.v. mijn 7970, ben ik van plan de CPU te upgraden. Ik twijfel tussen een aantal opties, waar ik zo nog op terugkom.

Ik gebruik mijn PC hoofdzakelijk voor het gamen, maar uiteraard ook om te browsen, tekstverwerken, Youtube etc. De prestaties wat betreft gamen hebben dus de hoogste prioriteit bij deze upgrade. Enkele spellen die ik momenteel speel zijn PlanetSide 2, Rising Storm/Red Orchestra 2, Skyrim, Mount & Blade Warband, Natural Selection 2 en rFactor 2. Vooral bij de eerste en laatste game merk ik dat ik last heb van FPS drops, maar ook andere spellen willen (vaak op de hoogste instellingen, resolutie altijd 1920x1080, 1 scherm) wel regelmatig onder de 40 FPS duiken.

Mijn huidige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA770T-UD3P€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R797OC-3GD€ 342,-€ 342,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1BenQ G2420HDB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Katana 4€ 21,80€ 21,80
2Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 37,35€ 74,70
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 55,43€ 55,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,93

Voor de volledigheid zit hier ook nog een oude TV-kaart in om kabeltv te kunnen kijken, en heb ik al enige tijd de CPU-clock op 3,6 Ghz staan (alleen een "18 x" multiplier overclock, met standaard voltage en zonder aanpassingen bij andere instellingen). Wanneer ik 'm naar 3.7 Ghz clock, valt de PC na een aantal minuten uit, dus verder dan dat ben ik nooit gekomen aangezien ik niet erg ervaren ben in het overclocken.

Goed, nu de upgrade: allereerst heb ik mijn budget vastgesteld op maximaal € 350. Dit budget houdt rekening met het feit dat ik een ander moederbord nodig zou kunnen hebben én eventueel nieuw RAM-geheugen. Waarom ik daar rekening mee heb gehouden, is omdat ik na jaren trouw te zijn geweest aan AMD CPU's toch neig naar de Intel's. De voornaamste redenen zijn het relatief lage energieverbruik en de ogenschijnlijk prima prestaties in games. Maargoed, wanneer iemand mij kan overtuigen van een AMD-processor die goede game-prestaties levert én een substantiële verbetering is t.o.v. de huidige situatie, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Maar uit het doornemen van reviews lijkt AMD momenteel niet echt veel voordelen op game-gebied te bieden op dit moment.

Tot nu toe heb ik gekeken naar de i5's van Intel. Een i7 is naar mijn mening niet nodig, omdat deze geen substantiële meerwaarde lijken te hebben voor gaming. Als iemand daar anders over denkt dan hoor ik dat ook graag, natuurlijk. ;)

De twee volgende CPU's leken mij, na het lezen van verschillende reviews, een goede optie:

pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed

pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed

Waarom ik ook naar het oudere 1155 platform kijk, is vanwege de vele verhalen over de Haswell i5's die vrij snel tamelijk heet worden. Aangezien ik nog wel ruimte wil hebben om in de toekomst over te clocken wanneer dit nodig is, lijkt me dit niet echt ideaal. Ik wil namelijk niet te veel met de koeling doen, en hoop mijn huidige Scythe Katana 4 te kunnen blijven gebruiken. Waterkoeling etc. behoort voorlopig niet tot de opties, wat mij betreft.

Een nieuw moederbord is bij deze twee opties wel nodig, maar daar doe ik niet zo moeilijk over; een relatief standaard bordje van zo'n 80 Euro, die natuurlijk wel minimaal zo goed is als de huidige qua opties en slots, ben ik al snel tevreden mee. De mogelijkheid tot Crossfire is een pré, maar geen must. Goede tips zijn wederom welkom!
De enige vraag die mij wat betreft het moederbord rest, is of ik mijn huidige (8 GB Dual Channel-1333) RAM gewoon kan blijven gebruiken? Zo ja, loont het de moeite en het geld om deze alsnog te vervangen voor wat sneller RAM-geheugen, of zal ik daar (te) weinig prestatiewinst mee boeken?

Dat was 'm eigenlijk wel, en ik hoop dat men hier mij wat tips kan geven. Excuses voor de lap tekst.

[ Voor 1% gewijzigd door kicknoize op 09-08-2013 23:42 . Reden: behuizing huidige systeem toegevoegd ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:04
De nieuwe i5 klokt in absolute zin minder ver over, maar klok voor klok is hij wat sneller dus uiteindelijk maakt het niet zoveel uit qua performance.

Daarnaast is er niks gegarandeerd, je hebt 3750k's die 5GHz halen en je hebt ze die 'maar' 4,4GHz halen.
Hetzelfde voor de 4670k's, sommigen gaan naar 4,8GHz, anderen hebben al moeite met 4,2GHz.

De 1155 moederborden zijn doorgaans wel wat goedkoper dan de 1150's, afhankelijk van welke je haalt.
Wil je wat serieuzer overklokken zou ik wel een goed bord nemen.
De goedkopere 1155 (Z77) bordjes beginnen bij 75-80 euro en de goede beginnen bij 95-100 euro.
De goedkopere 1150 (Z87) bordjes beginnen bij 80-100 euro en de goede beginnen bij 110-120 euro.

• kicknoize
  • Niet online
Serieus overclocken ben ik niet van plan. Alles wat haalbaar is met normale luchtkoeling is mooi meegenomen. Het ging ook meer om de verhalen over dat de Haswell's standaard al wat warmer zijn (bijvoorbeeld vergeleken met Ivy) zonder een overclock.
Dat is tenminste wat ik kon opmaken uit verschillende reviews.

-edit: En de belangrijkste vraag is verder natuurlijk of ik met (één van) deze i5's een substantieel beter systeem heb.

[ Voor 27% gewijzigd door kicknoize op 09-08-2013 22:02 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
de spellen die je noemt zijn nu niet echt zwaar.
zal rfactor ff testen met een quadcore phenom en kijken wat ik haal.

Nukezone FTW

• kicknoize
  • Niet online
Powrskin schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:03:
de spellen die je noemt zijn nu niet echt zwaar.
zal rfactor ff testen met een quadcore phenom en kijken wat ik haal.
Graag, laat het maar weten. Overigens is Planet Side 2 wel degelijk erg zwaar, omdat er momenten zijn waarbij je met letterlijk honderden tegelijk strijd levert. Daarnaast ondersteunt PS2 geen multicore en kan je zelfs in-game statistieken aanzetten die aangeven of je GPU danwel CPU een bottleneck vormt; dit is zonder uitzondering altijd mijn CPU.

En let wel; het is rFactor 2, de opvolger van rFactor. Is nog in beta momenteel, maar als we het over hetzelfde spel hebben dan hoor ik graag van je wat je resultaten zijn (mijn performance is gebaseerd op het online racen met 20+ spelers/CPU-spelers).

Skyrim draai ik overigens met een 2000k-texture pack en wil in dorpen/steden vaak merkbaar in FPS zakken.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

En daar zit ik dan, met mijn 965 op 4.2Ghz die mijn 2 HD7850's bijna niet meer trekt,
Ik kan bevestigen dat deze CPU's wel degelijk moeite hebben met PS2 aangezien het hevig leunt op CPU en zoals gezegt maar op 1 core draait.

Je kunt wachten op de volgende generatie AMD's die eind van het jaar zou komen (steamroller volgensmij) of nu overstappen op Intel, ik weet het ook nog niet, ik volg deze draad iig.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
jah hebben het wel over hetzelfde spel, maar heb geen tijd meer voor een leuk testje.

als planetside maar met 1 core werkt kan ik het me goed voorstellen.
dan is intel wel beter aangezien die per core meer prestatie leveren.
wordt ook wel tijd dat ze het spel een multi core upgrade geven!!

boven de 4.5ghz wordt voor een phenom 2 ook erg lastig.

als je upgrade in elk geval een intel nemen en die ook overklokken dan kan je weer een tijdje vooruit.

Nukezone FTW

• kicknoize
  • Niet online
Ik begin nu wel sterk te neigen naar de 4670K. De verhalen over de temperaturen lijken een stuk minder dan voorheen, en ik kom ook meer reviews tegen over acceptabele (niet al te zware) overclockbaarheid. Daarnaast kost dat ding niet meer of minder dan een 3570K, en levert 'ie ook nog (iets) beter prestaties.

-edit:

Dan zou het ongeveer zo moeten worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 103,50€ 103,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,40

Lijkt in mijn ogen een prima upgrade voor het geld. Eens?

Twee vragen nog:

1) Mijn 7970 ondersteunt PCI-e 3.0 x16 (waar er dus twee van op het nieuwe mobo zitten), terwijl mijn huidige mobo gewoon een standaard PCI-e x16 slot (1 stuk) heeft. Levert de PCI-e 3.0 x16 op het nieuwe moederbord ook een prestatiewinst voor m'n videokaart op?

2) Voor zover ik het na wat zoekwerk kan beoordelen, kan ik mijn (redelijk standaard) Kingston 1333 Mhz geheugen ook kwijt op het nieuwe moederbord. Kan iemand mij vertellen of ik veel winst haal m.b.t. game-prestaties wanneer ik deze upgrade naar 1600 of zelfs 1866 Mhz (8 GB), of is dat de +/- 60 Euro niet waard?

[ Voor 89% gewijzigd door kicknoize op 09-08-2013 23:32 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

antwoord vraag 2: die winst is Nihil, zeker bij een losse CPU/GPU combinatie maakt de geheugensnelheid bijzonder weinig uit. imo zeker geen 60 euro waard als je het geheugen al hebt. bij APU's ligt dit weer anders.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• kicknoize
  • Niet online
Prima, dan laat ik die zo. Bedankt. :)

• kicknoize
  • Niet online
Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik deze graag.

Anders ga ik morgen dit halen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 103,50€ 103,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,40
Pagina: 1