Geforce 9300M G op Acer Aspire 7720G

Pagina: 1
Acties:

• boodschap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-09-2013
De laptop van mijn vriendin heeft het begeven. Plots was er geen beeld meer. Ik zou er eens naar kijken, maar ik kom er niet uit.

Ik had enkel nog beeld via een externe monitor. Ik heb windows 7 32 bit opnieuw geïnstalleerd, de BIOS geüpgraded. Tot daar verliep alles vlot. Maar het scherm kreeg ik nog steeds niet aan de praat, in windows
Echter ik installeer de grafische kaart (met drivers van de site van acer) en Windows start niet meer op, hij blijft hangen op het windowslogo (freeze) en start na enkele minuten opnieuw op.
Heb opgestart in veilige modus, laatste drivers gedownload van de site van Nvidia, maar ook hierbij hetzelfde probleem...
De monitor zelf heeft nog nooit beeld gegeven (wordt nooit herkend in windows).

Any thoughts? Videokaart kapot? Maar hoe komt het dat ik dan wel beeld heb op de externe monitor?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58

Nemesizz

Untouchable

Je krijgt enkel beeld op de externe monitor?
Zie je dan ook artefacts (verkleuringen, gekke tekens of wat dan ook) in het BIOS scherm of elders (vóórdat Windows is geladen)?

Heb je ook al wat geprobeerd met de Fn toets? (sommige laptops schakelen het 'interne' scherm uit als er een externe is aangesloten), moet je wel eerst de driver installeren waarschijnlijk (voor het toetsenbord).

GeForce 9300m komt ook een beetje uit het beruchte tijdperk (van de 8000 serie), die hadden vaak veel problemen en gingen vaak vroegtijdig kapot. Kan het uiteraard niet met zekerheid zeggen, maar zou mij niks verbazen, gezien zonder driver de PC (nog) wel werkt (dan word het beeld voor het grootste deel door de CPU verwerkt, dit is traag maar geeft tenminste beeld als de GPU drivers niet zijn geinstalleerd).

Zelf heb ik een paar jaar terug een Acer "patient" gehad met een defecte GPU, die gaf wit beeld op het interne scherm, wel beeld op een extern scherm maar dan met artefacts ($ of & tekens enzo).

• boodschap
Op het laptopscherm krijg ik helemaal niets. Enkel de achtergrondverlichting brandt, geen info whatsoever op dat scherm. Extern beeldscherm geeft geen enkele fout, behalve wanneer de nvidia driver is geïnstalleerd op windows. Lijkt me inderdaad een defecte grafische kaart, maar wil 100% zeker zijn voor ik het slechte nieuws meld. €100 voor een nieuwe grafische kaart lijkt me in ieder geval iets te gek voor deze laptop.
Dankjewel in ieder geval voor het antwoord!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Je kan nog even proberen 'automatisch herstarten' uit te zetten in Windows en kijken of je een BSOD krijgt na het installeren van de drivers. Gezien je al aangeeft dat hij freezed tijdens het laden van Windows (waarschijnlijk op het punt waar de videodrivers worden geladen) en vervolgens reset.

Default staat deze functie aan, en komt een BSOD zo snel voorbij dat je hem amper kan zien omdat de PC dan alweer zo snel reset.

Je kan dit uitzetten door 'eigenschappen' te klikken bij 'computer/deze computer' > geadvanceerde instellingen > opstart en herstel opties > 'de computer automatisch herstarten' uitvinken.

Vervolgens probeer je (weer) de nVidia driver te installeren, laat je Windows starten, en kijk je of een BSOD krijgt (Blue Screen of Death), als daar dan iets van (uit m'n hoofd) nvkdlm.sys dan is hoogst waarschijnlijk je GPU kapoet.

Wat ik zo snel kan vinden zijn er verschillende GPU's voor de laptop (zowel AMD als nVidia GPU's), dus hij zou eventueel te vervangen zijn....echter, ze zijn niet makkelijk te krijgen (niet in de winkel, dus moet vaak via sites als e-bay en dergelijke), en ze zijn vaak totaal niet goedkoop...bovendien is de kans op het zelfde probleem weer krijgen erg groot (bij nVidia GPU's uit die reeks, dus 8000 en 9000 serie).

Beetje mid-range laptop is vaak al sneller, en relatief gezien een goedkopere oplossing dan een andere GPU zien te krijgen.

• boodschap
I'll give that a try op het einde van de week. Dank je voor je uitleg en tijd!

• boodschap
Toch nog eens geprobeerd. Heb automatisch heropstarten uitgezet. Het windowslogo freezed en na enkele minuten herstart hij toch, geen BSOD...
Zal eens proberen met bootlog...

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 19:44
Ik heb exact dezelfde laptop met dezelfde grafische kaart. Mijn grafische kaart had het probleem dat hij artefacts had en een BSOD over de grafische kaart gaf. (topic: Nvidia 9300M kapot - reflow? ). Ik had de kaart gebakken en hij werkte terug.

Jouw probleem is wel anders aangezien hij op het extern scherm wel beeld geeft dus ik weet niet of dat ook gefixt kan worden door te bakken. Het kan evengoed een probleem zijn bij de aansluiting naar het scherm. Maar een loszittende kabel of kapotte scherm-aanstuur-ding zou de freezes niet verklaren.

Bakken is geen long-term fix, maar veel moeite is het ook niet.

• boodschap
Als ik de GPU zou vervangen, wat zou de beste keuze zijn? Prestaties zijn niet zo belangrijk, betrouwbaarheid iets meer. Vervangen door een N-vidia of een ATI? En past eender welke MXM-II kaart?

[ Voor 0% gewijzigd door boodschap op 25-08-2013 15:17 . Reden: foutje! ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

boodschap schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:09:
Als ik de GPU zou vervangen, wat zou de beste keuze zijn? Prestaties zijn niet zo belangrijk, betrouwbaarheid iets meer. Vervangen door een N-vidia of een ATI? En past eender welke MXM-II kaart?
Het probleem met MXM kaarten (of het nou 1, 2 of 3 is) is dat de connector wel overeen komt, maar de rest van de kaart verschilt. Bij een PC boeit dat niet veel (daar zit geen MXM in, maar daar maakt het niet heel veel uit welke vorm je kaart heeft, past meestal wel).
Bij een laptop echter, zit je wel met problemen. Daar is de heatsink speciaal op maat gemaakt voor een bepaalde configuratie, in jou geval speciaal voor die 9300M. Je kan dan wel een andere MXM kaart erin stoppen, maar je loopt dan de grote kans dat de koeling niet meer past. Kan een condensator iets meer uitsteken, of de GPU zelf op een heel iets andere plek op de print zitten. (hopelijk is het nog te volgen, het klinkt allemaal wat vaag, maar het komt er op neer, dat op de connector van het slot na, er weinig universeels aan een MXM module is). Er hoeft maar een mm verschil in te zitten tussen het passen van de koeler of niet passen van de koeler.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een vervangende laptop, beetje mid-range model is niet monsterlijk duur en toch al sneller/betrouwbaarder. Persoonlijk ben ik wel een voorstander van de APU's (AMD) en iGPU (Intel), zodat je zulke fratsen zoals bij bepaalde laptop GPU's (oververhitting/micro breukjes in soldeer) niet zo gauw meer hebt.

• boodschap
Dankje voor de verhelderende uitleg. Inderdaad, als ik specifiek die GPU moet kopen, dan is het de kost niet waard. Ik bekijk de opties voor een nieuwe laptop.

• boodschap
Toch maar aangedurfd om de GPU te bakken (5 min, 190 graden) en hij doet het (voorlopig) weer!
Pagina: 1