Nvidia 9300M kapot - reflow?

Pagina: 1
Acties:

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 19:44
Hallo mede-tweakers,

Mijn laptop had plotseling een zwart scherm, ik dacht dat het waarschijnlijk gewoon door oververhitting was en uit bescherming en heb 'm dan maar uitgezet. Maar na even te laten afkoelen, kreeg ik bij het heropstarten op m'n BIOS-scherm artefacts. Daarna kreeg ik nog voor hij volledig opgestart was een BSOD met een melding over de videokaart. Het is dus duidelijk dat de videokaart kapot is.
Het betreft een 9300M GS (MXM kaartje, dus verwijderbaar uit de laptop). De laptop is vrij oud, maar ik zou toch graag proberen om het te repareren, om nog even wat recente gegevens te kunnen backuppen en gewoon ook voor de "fun".
Ik heb dus de GPU er al uit gehaald en met een haardroger de chip opgewarmd, maar dat heeft niets geholpen. Een haardroger zal niet krachtig genoeg zijn vrees ik. Ik al dus iets krachtiger moeten zoeken. Een "heat gun" of "air soldering gun" heb ik niet, maar ik heb wel een oven. Maar de oven houd ik als laatste redmiddel aangezien ik vrees dat het misschien de rest van de chips kan beschadigen.

Ik vraag me nu af of een gasbrandertje voor creme-brulee (https://www.cookstore.be/...3_0_crme_brle_brander.jpg) schade kan aanrichten?

De GPU: Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/352i2aa.jpg

Het beschermplasticje moet ik er toch gewoon afhalen? (anders zal het wel gaan smelten :p ) Maar is het alleen het deel met de koelpasta op (dat niet bedekt wordt door het plasticje) dat moet verwarmd worden of heel de (groene) chip, of zelfs heel het PCB? Moet die zilverkleurige beschermfolie verwijderd worden?

Echter vraag ik me ook af of het wel opgelost zou zijn met een reflow. Voor zover ik weet staat de 8000 serie bekend om gefixt te kunnen worden met een reflow. En bij de youtube video's die ik gezien heb gaf de laptop vóór de fix geen beeld, terwijl bij mij er wel beeld is, maar vol artefacts (en een BSOD na 10 seconden).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17

D4NG3R

kiwi

:)

Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten < gaat ook op voor de 9000 serie.

Veel bakplezier :9 .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Thmz159
Thanks voor die link, die had ik nog niet gevonden. Ziet er een goede guide uit.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou juist niet die brander gebruiken: dan warm je niet egaal op waardoor de boel kan gaan kromtrekken, en ik betwijfel of dat gezond is. Ook is zo'n ding al snel warmer dan een oven.

Bij een oven kun je er vanuit gaan dat als je 'm op 200 zet, hij daar ook wel op zal blijven. Bij zo'n gasbrander kan 2cm al veel uitmaken qua tempratuur.

People as things, that’s where it starts.

• Thmz159
Jep, ik denk dat ik 'm in de oven ga steken. Alle plastic/koelpasta eraf doen (die zilverkleurige folie zit er wel stevig op gelijmd), met aluminiumfolie ondersteunen, oven voorverwarmen op 200°C, erin steken voor 8 minuten en dan hopen dat het werkt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:10

Nemesizz

Untouchable

Die zilverkleurige folie over het videogeheugen kun je wel laten zitten. Ik heb die dingen er ook niet afgehaald bij het bakken van een 8400m (ook MXM), ging gewoon goed.

• Thmz159
Ok, dan laat ik die er gewoon op. Hoe had je trouwens je kaart "van de grond" gekregen? Ik vrees ervoor dat aluminiumbolletjes ervoor kunnen zorgen dat componenten verschuiven? (er is nergens een open plaats op het pcb)

Ik dacht eraan om de schroefjes van de heatsink er langs achter in te draaien zodat ie op z'n schroefjes staat.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Leg m gewoon een uurtje buiten, bakt ie ook vast.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Thmz159
Heb 'm in de oven gedaan en hij werkt terug. *O*

Ben alleen vergeten dat plastiekje rond de chip te monteren. (zie: http://i42.tinypic.com/352i2aa.jpg) -O-
Heb eigenlijk geen zin om 'm daarvoor weer open te schroeven (omdat ik dan de heatsinks van de CPU en GPU moet verwijderen en dat niet goed is voor m'n koelpasta). Zal wel geen kwaad kunnen zeker?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thmz159 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:17:
Ok, dan laat ik die er gewoon op. Hoe had je trouwens je kaart "van de grond" gekregen? Ik vrees ervoor dat aluminiumbolletjes ervoor kunnen zorgen dat componenten verschuiven? (er is nergens een open plaats op het pcb)

Ik dacht eraan om de schroefjes van de heatsink er langs achter in te draaien zodat ie op z'n schroefjes staat.
Ik maakte ook vierkantjes van aluminium folie, en zette die onder de hoekjes van de printplaat.
Beetje zorgen dat ze even groot zijn, anders hangt de kaart scheef.

EDIT

Zie net dat je de kaart al gebakken hebt.

Wat betreft dat plastic ding, maakt volgens mij niks uit dat het er niet op zit.
Is volgens mij een beetje om kortsluiting te voorkomen door het overmatig gebruik van (eventueel stroom geleidende) koelpasta. Bij desktop GPU's zonder heatspreader zag ik ze niet zitten, en sommige mobiele GPU's (ook zonder heatspreader) ook niet, toevallig bij die MXM dingen wel, maar zag er het nut ook niet zo van in.

[ Voor 27% gewijzigd door Nemesizz op 09-07-2013 19:00 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Thmz159 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:57:
Heb 'm in de oven gedaan en hij werkt terug. *O*

Ben alleen vergeten dat plastiekje rond de chip te monteren. (zie: http://i42.tinypic.com/352i2aa.jpg) -O-
Heb eigenlijk geen zin om 'm daarvoor weer open te schroeven (omdat ik dan de heatsinks van de CPU en GPU moet verwijderen en dat niet goed is voor m'n koelpasta). Zal wel geen kwaad kunnen zeker?
Top! Dit vind ik leuk om te lezen!
Weer wat geleerd: dus ook notebook GPU kaarten kunnen gebakken worden!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Thmz159
En na minder dan een maand, waarin ik ook nog eens 2 weken weg ben geweest, is het probleem weer terug. Natuurlijk ga ik 'm vanavond weer bij de lasagne steken. Maar misschien iets langer dan 8 minuten, of een temperatuur hoger dan 200°? Of beschadigd dat de plastic componenten?

Waarschijnlijk kan het beide geen kwaad maar toch better safe than sorry :p

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het is ook geen permanente fix, je stelt er het probleem mee uit. Opnieuw bakken is de moeite imho niet waard, je kan beter gaan kijken naar een nieuwe laptop. Zeker met de 35C welke ze morgen verwachten zou ik er niet raar van op kijken als je laptop er morgen alweer mee ophoud :P .

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 01-08-2013 11:53 ]

• Thmz159
D4NG3R schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:47:
Het is ook geen permanente fix, je stelt er het probleem mee uit. Opnieuw bakken is de moeite imho niet waard, je kan beter gaan kijken naar een nieuwe laptop.
Dat weet ik, en ik ben ook al enkele weken aan het kijken voor een nieuwe laptop. Maar pas vanaf eind-augustus zal ik gebruik kunnen maken van mijn studentenkorting en ik hoop dat er tegen dan wat nieuwe laptops zijn. Ik heb m'n laptop eigenlijk nog maar een weekje nodig want dan ben ik weer weg. En het zou stom zijn om nu een nieuwe laptop te kopen die dan 3 weken zal staan stof happen.

En 'm in de oven steken is nu niet zoveel moeite. Laptop demonteren duurt 1 minuutje.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ach, ik weet niet wat voor laptop je wilt halen. Maar veelal kan je nog veel goedkoper (Beter of hetzelfde qua kwaliteit/hardware) krijgen met kortingsbonnen van O.A. Dell.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thmz159 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:42:
En na minder dan een maand, waarin ik ook nog eens 2 weken weg ben geweest, is het probleem weer terug. Natuurlijk ga ik 'm vanavond weer bij de lasagne steken. Maar misschien iets langer dan 8 minuten, of een temperatuur hoger dan 200°? Of beschadigd dat de plastic componenten?

Waarschijnlijk kan het beide geen kwaad maar toch better safe than sorry :p
Moet eigenlijk ook rond de 10 minuten op ~200ºC (hoger is niet aan te raden, dan kunnen er onderdelen afvallen omdat je dichter bij de smelt temperatuur komt). Niet alle hete lucht ovens zijn even accuraat, meeste zitten toch wel wat boven de 200ºC als je ze op 200 instelt.

Hoe lang ze het dan volhouden varieert per chip, heb gehad dat ze na 3 weken weer kapot gingen (8800), dat ze een jaar uithielden (6800) of tussen 2 weken tot 3 maand (6100Go).

• Thmz159
Nemesizz schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:57:
Hoe lang ze het dan volhouden varieert per chip, heb gehad dat ze na 3 weken weer kapot gingen (8800), dat ze een jaar uithielden (6800) of tussen 2 weken tot 3 maand (6100Go).
En de mijne dus na 1 week gebruik. Maar net terug gebakken en hij werkt weer. :*)
Pagina: 1