Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:03
Nadat ik een tijdje terug een topic had gemaakt in de Windows forum omdat ik dacht dat mijn pc's probleem met Windows 8 te maken had, ben ik nu erachter gekomen dat het (denk ik) aan de processor of moederbord ligt.

De PC start simpelweg niet op. Hij gaat aan, ledjes branden, computer maakt 'geluid' maar scherm blijft zwart (Geen bootscreen) en er komt ook geen stroom in de toetsenbord en muis. Nadat ik 45(!) euro aan onderzoekskosten had betaald aan een lokale pc reparateur kwam die met uitslag: Het ligt aan de processor of moederbord??

Reparatiekosten + onderdelen = ongeveer 280 euro. Veels te veel geld aangezien het niet echt een top pc was. Volgens de reparateur moet de processor, moederbord en RAM worden vervangen (ram is nog ddr2).

Dus mijn vraag nu, is het makkelijk voor een semi-noob zoals ik om de moederbord en processor zelf te vervangen? Of denken jullie dat het probleem ergens anders ligt en de beste man het mis had?

Mijn PC:
Acer m5201
AMD Athlon x4 620
8GB DDR2
Moederbordchipset AMD 780G
Windows 8

Linkje naar topic in Windows 8 gedeelte: Computer start soms niet op (Windows 8)

Danku :)

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thenotorious schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:56:
Nadat ik 45(!) euro aan onderzoekskosten had betaald aan een lokale pc reparateur kwam die met uitslag: Het ligt aan de processor of moederbord??
Wat een graf winkel zeg!! Ik zou mn geld voor het onderzoek terug vragen. Onderzoek hebben ze niet redelijk gedaan. Als ze dat wel gedaan hadden dan hadden ze PRECIES kunnen zeggen wat er kaduuk is (dat doe ik ook als ik een pc onderzoek, en ik kan het wel als simpele consument. En zij als pc winkel niet? Donderop met die neppe pc winkel dan!!). Ik kan je ook de volgende x wel helpen met researchen, kost je niks anders dan een klein beetje moeite!!

OT:
Ik weet de inhoud van je portomonee niet, maar ik zou een nieuwe pc maken/kopen!!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:07:
[...]

OT:
Ik weet de inhoud van je portomonee niet, maar ik zou een nieuwe pc maken/kopen!!
Aangezien ik onlangs een dure ultrabook heb aangeschaft voor school wou ik een 'normale' pc systeem hebben waar ik fatsoenlijk muziek,films en lichte spellen op kon spelen. Daarom is een nieuwe PC helaas geen optie :(

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check eens met 1 van de volgende programma's de desbetreffende onderdelen:

CPU: prime95, intel burn test
RAM: Memtest86, Memtest86+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Hoe moet ik dat doen als de PC niet aangaat? Sorry ben niet heel ervaren op dit gebied :p

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Thenotorious schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:31:
Hoe moet ik dat doen als de PC niet aangaat? Sorry ben niet heel ervaren op dit gebied :p
Dat gaat inderdaad niet, Bartezz beter lezen ;)

Maargoed, definieer 'geluid'. Bedoel je daarmee de BIOS POST piepjes of dat de schijven ratelen/fans draaien?
Indien POST piepjes, beschrijf het patroon van die piepjes eens.
Even er vanuit gaande dat de computerboer wel even geprobeerd heeft een andere voeding eraan vast te knopen (dit is het makkelijkst om te doen). Maargoed wil je het zeker weten, dan kun je het zelf ook nog even met een andere voeding proberen.
Wat er dan overblijft zijn mobo/CPU/RAM. Gezien USB het dus ook niet meer doet (tobo +muis op USB?), gaat mijn verdenking uit naar het mobo.
Zoals ook in je vorige topic is gevraagd, heb je gekeken of er bolle elco's op je moederbord zijn?

Echter je hebt een (vermoed ik) AM2 of AM2+ moederbord en die zijn niet echt veel meer te krijgen.
Dus als je die niet meer kunt vinden moet je alles vervangen, dan ga je naar een AM3 of FM2 bord (bij AMD) en zul je ook DDR3 geheugen moeten aanschaffen evenals een andere CPU aangezien je huidige CPU niet in zo'n socket zal passen.
En €280 voor CPU+MOBO+RAM vind ik een realistische prijs. En dan hoop ik dat je Frontpanel aansluitingen gewoon standaard zijn. Acer en DELL hadden er nogal een handje van om daar een custom stekker op te duwen, zodat je niet makkelijk je Frontpanel op een Non-Acer/Dell moederbord kon plaatsen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Wat betreft het geluid, er komt geen piepgeluid. Alleen de fans draaien. Moederbord was idd niks mis mee, ook zelf geprobeerd.

Ik heb even gekeken en er zijn geen bolle elco's
Als je wilt kan ik nog een foto van de open computer of eventueel een filmpje maken.

280 euro is opzich ook een realistische prijs, maar de man vroeg er 80 euro voor om alles in elkaar te zetten. En dat vond ik gewoon veels te veel gezien mijn huidige situatie. Aangezien ik ook 45 euro onderzoekskosten had betaald. Daarom wou ik misschien zelf proberen het te repareren.

[ Voor 10% gewijzigd door Thenotorious op 19-08-2013 16:32 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ik heb besloten een nieuwe moederbord,processor en RAM te kopen voor maximaal 150 euro.
Zelf dacht ik aan deze 3:

AMD Athlon II X4 740
Asus F2A55
Kingston ValueRAM 2GB (2x)

Ik wil het maximaal tot 150 euro houden en ik wil gewoon een snel systeem voor de basis dingen (film kijken, word, muziek,) en lichte spellen zoals League of Legends erop spelen. Zelf denk ik dat dit dan wel goed is.

Misschien hebben jullie andere suggesties voor een systeempje tot 150 euro?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is ook een leuke combinatie, vooral vanwege de IGP van de CPU:

CPU (€ 70,13)
Moederbord (€ 45,52)
RAM (€ 30,44, als je budget iets verhoogd kun je in totaal 4x deze module op het MOBO zetten. Oftewel 16GB RAM)

Ik denk dat je met deze onderdelen een zeer goede pc hebt, niet genoeg om rec ente games ultra te spelen. Maar zeker wel op wat lagere settings!! Indien je deze issues met de nieuwe onderdelen als je ze besteld hebt nog steeds hebt bestel dan ook de onderstaande PSU aka voeding. Dat zou het issue (ik zou de voeding er zowieso OOK bij bestellen!!) ook nog kunnen zijn:

PSU aka Voeding (36,43)

De totale prijs exclusief PSU is: 146,09
De totale prijs inclusief PSU is: 182,52

Naar mijn mening de beste upgrade mogelijk met jouw budget!! Ook kun je de CPU makkelijker OC'en omdat de CPU een Black Edition CPU is!!

(als je wilt weten hoe je de onderdelen in elkaar zet stuur een PM, dan geef ik je wat SUPERHANDIGE links zodat je het zelf kan doen!!)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 22:40 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede samenstelling al neem ik meestal een PSU van hogere wattage (meestal 400W)
Met 400W zit je naar de toekomst save (installatie videokaart enz), maar ik kost natuurlijk ook wel iets meer.
Pagina: 1