draaddikte benodigd voor 7,4kW aansluitwaarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-04 10:23
na xx aantal google hits te hebben gespit nog altijd geen duidelijkheid, wellicht dat er hier ook echte elektra mannen zijn die me het kunnen vertellen.
we krijgen over circa 2 weken onze nieuwe keuken geleverd,
deze heeft een keramische kookplaat met een aansluitwaarde van 7,4kW.

vraag 1 : welke kleur en dikte van draden hebben we nodig voor dit geheel aan te sturen ? (morgen komt een bedrijf een offerte maken voor een uitbreiding / vernieuwing van de groepen kast)

vraag 2: mag het door 1 pvc leiding lopen of moeten het aparte leidingen zijn waar de draden doorheen lopen?

vraag 3: waar is de benodigde draad te krijgen voor een redelijke prijs ?

edit :
had ook gelezen dat eventueel x/ymvk kabel ook volstaat (maar dan blijft de vraag evengoed welke dikte) ?

[ Voor 8% gewijzigd door klen_ghost op 18-08-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ga het even voor je berekenen :Y het werkt op 400V?

7,360W is 2x16A en dat vind ik te krap. dat betekent dat als je alles voluit aanhebt dat je de groepen overbelast. en dat er al 32A door je hoofdzekering gaat. als je nog wat spullen aanhebt(vaatwasser oven waterkoker) dat je hoofdzekering eruit ligt. maar dat zou met een kookgroep gedaan kunnen worden. 2 fase draden 2,5mm² 2x een nul 2,5mm² en een aardedraad 2,5mm²

liever zou ik hem op 3 fase aansluiten dan ben je met 5x 2,5mm² klaar en zit je ruim onder de maximale belasting (11kw)

of op 1 fase met 2x 20A groep. alle draden 4mm² (9,2kW) maar dan moet je een hoofdzekering hebben van 35A>

[ Voor 85% gewijzigd door DECOY88 op 18-08-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vraag 2:
Is die 7,4 kW verdeeld over twee of over drie fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:06

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

qua vermogen zou ik zeggen een standaard kookgroep, twee maal fase en nul via perilex wcd (vijf aders van 2,5mm2 in een 19mm buis) aangesloten op een aparte 2x16A automaat in de meterkast.

Maar er komen steeds meer fornuizen op de markt die op drie fasen aangesloten moeten worden, dus merk en type van het fornuis is wel relevant.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
@ Decoy88 , ik heb werkelijkwaar geen idee (alleen dat het een Perilex aansluiting nodig heeft en 2 aparte groepen is mij aan de telefoon vermeld)

@ Techneut, ik ga morgen proberen meer informatie over de kookplaat te krijgen (winkel is helaas dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
Tens schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:52:
qua vermogen zou ik zeggen een standaard kookgroep, twee maal fase en nul via perilex wcd (vijf aders van 2,5mm2 in een 19mm buis) aangesloten op een aparte 2x16A automaat in de meterkast.

Maar er komen steeds meer fornuizen op de markt die op drie fasen aangesloten moeten worden, dus merk en type van het fornuis is wel relevant.
Tens bedankt voor je antwoord, heb dit afgelopen week nagevraagd, 2x 16a (geen aparte spanning maar gewoon 230v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

klen_ghost schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:55:
@ Decoy88 , ik heb werkelijkwaar geen idee (alleen dat het een Perilex aansluiting nodig heeft en 2 aparte groepen is mij aan de telefoon vermeld)

@ Techneut, ik ga morgen proberen meer informatie over de kookplaat te krijgen (winkel is helaas dicht)
kijk 2 aparte groepen van 16A (klopt ook met de 7.2KW) die draaddiktes houd je aan 2,5mm2. de nul mag je niet combineren naar 1 draad die voer je dubbel aan. dus 2 complete groepen door 1 buis
je hebt dus 5 draden GR1,N,GR2,N,PE

Je hebt ook net iets meer nodig dan 2 groepen.
je hebt een kookgroep nodig. deze schakeld de andere groep ook uit als een . een van de 2 groepen uigaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/48555_kookgroep_1.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 18-08-2013 12:07 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
@ fish ik heb inderdaad gelezen dat de kookgroepen elkaar uitschakelen ivm veiligheid als 1 eruit zou gaan.
maar morgen ochtend komt de electricien langs om een offerte te maken, zal duidelijk doorgeven dat de plaat 7,4kw aansluitwaarde heeft.

ik dacht zelf aan ymvk 5 aderig 6mm (better to be save then sorry) (dan vervalt ook de pvc leiding daar de ymvk al een dikke eigen mantel heeft (en is ook makkelijker te buigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Draka heeft een mooi tooltje op hun site, de kabulator daar kun je al je kabels doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

klen_ghost schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:17:
@ fish ik heb inderdaad gelezen dat de kookgroepen elkaar uitschakelen ivm veiligheid als 1 eruit zou gaan.
maar morgen ochtend komt de electricien langs om een offerte te maken, zal duidelijk doorgeven dat de plaat 7,4kw aansluitwaarde heeft.

ik dacht zelf aan ymvk 5 aderig 6mm (better to be save then sorry) (dan vervalt ook de pvc leiding daar de ymvk al een dikke eigen mantel heeft (en is ook makkelijker te buigen).
2,5 is safe maar whatever makes you happy

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad, 6 mm2 (niet 6 mm) is zwaar overtrokken. Onnodig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met een beetje pech past die shit ook niet in je perilex en groepenkast :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
Anoniem: 239824 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:23:
Draka heeft een mooi tooltje op hun site, de kabulator daar kun je al je kabels doorrekenen.
volgens mij is die niet gelijk aan de in NL geldende nen 1010 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Weet je dat zeker DECOY88? Ik heb de NEN1010 alleen uit mijn studietijd en het is al een tamelijk oude. Maar veel is er, althans op dat gebied, niet veranderd. Verwar je het niet met losse draden door een buis? Dat DRAKA-tooltje gaat namelijk over kabels.

Overigens vraagt dat tooltje ook naar de lengte en toegestaan spanningsverlies. Dingen waar je bij raadplegen van de tabel in de NEN1010 zelf op moet letten. Maar goed, je bent ontwerper of uitvoerder of je bent het niet. En dat bepaalt of je zo'n tooltje niet of wel nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er bestaat 4mm² ook nog he jongens :) dat is trouwens (hier in Belgie) een automaat van 25A, 6mm²=32A,10mm²=40A.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je hebt inderdaad een kookgroep nodig.
Mijn fornuis heeft 2 aansluitmogelijkheden, nl kookgroep en 3 fase aansluiting. Ik heb gekozen voor 3 fase, als jij die keuze ook hebt en je hebt al een 3fase groepenkast/aansluiting zou ik aanraden daarvoor te kiezen.
Verder is 2,5mm2 bedrading mits correct bedraad prima en is het onnodig om naar 4mm2 of hoger te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

klen_ghost schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:47:
na xx aantal google hits te hebben gespit nog altijd geen duidelijkheid, wellicht dat er hier ook echte elektra mannen zijn die me het kunnen vertellen.
we krijgen over circa 2 weken onze nieuwe keuken geleverd,
deze heeft een keramische kookplaat met een aansluitwaarde van 7,4kW.

vraag 1 : welke kleur en dikte van draden hebben we nodig voor dit geheel aan te sturen ? (morgen komt een bedrijf een offerte maken voor een uitbreiding / vernieuwing van de groepen kast)

vraag 2: mag het door 1 pvc leiding lopen of moeten het aparte leidingen zijn waar de draden doorheen lopen?

vraag 3: waar is de benodigde draad te krijgen voor een redelijke prijs ?

edit :
had ook gelezen dat eventueel x/ymvk kabel ook volstaat (maar dan blijft de vraag evengoed welke dikte) ?
Waarom stel je deze vragen? Wil je de aannemer controleren?
En vwb de bekabeling: de prijs daarvan valt in het niet vergeleken bij de andere aansluitkosten en qua veiligheid is het ook niet aan te raden om op de kwaliteit van je kabels te bezuinigen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ 3xhaas

Ik ben benieuwd naar jouw motivatie om een driefasenaansluiting te prefereren boven een normale kookgroep in een normale keuken. De meeste huizen hebben bovendien maar een fase, maar dat terzijde.

Ik zeg het is om het even.
H het enige voordeel wat je er uit zou kunnen halen dat je maar een enkele nulleiding hoeft te leggen. je kookplaat heeft dan meestal nog maar ruimte voor 2 fases. dus dat zou je potentieel 1 draad kunnen schelen in de leiding als die ergens onverwacht krap is. maar voor de rest kan ik me geen voordeel bedenken. (dan zou ik ook geen perilex meer in de keuken zetten maar een 5polige rode cee stekker)
Brahiewahiewa schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 01:55:
[...]

Waarom stel je deze vragen? Wil je de aannemer controleren?
En vwb de bekabeling: de prijs daarvan valt in het niet vergeleken bij de andere aansluitkosten en qua veiligheid is het ook niet aan te raden om op de kwaliteit van je kabels te bezuinigen
hehe daar bezuinigt die niet op hoor hij wil een tampeloeris neerleggen met aders van 6mm :D
en dan staat er geen mm2 maar mm

[ Voor 28% gewijzigd door Fish op 19-08-2013 02:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

oops dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Fish op 19-08-2013 02:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 18:56
Super toevalig! Mag ik mis/gebruik maken van dit topic en hier ook een vraag stellen?

Ik heb afgelopen week onze nieuwe keuken gekregen met hierin een inductiekookplaat van volgens spec 7,4kW 230V. Volgens de keukenspeciaalzaak moest ik hiertoe een aparte groep aanleggen van 2x 230. (ik denk dat fabrikanten het handiger vinden om 230Vx16Ax2 af te ronden naar 7,4kW). Ik heb dus vervolgens een kookgroep aangelegd afgewerkt op een perilex wcd (2x 230, 2x nul en PE). Bij levering blijkt gek genoeg dat de kookplaat een aansluitsnoer heeft met 4 aders (bruin, zwart, blauw en gl/gr). Ik kom dus een nuldraad te kort. Momenteel heb ik hem wel aangesloten met een perilex stekker, waarbij ik voor het gemak maar even 1 nul niet heb aangesloten. Alles werkt naar behoren, maar het lijkt mij erg gevaarlijk omdat ik bij volledige belasting alle toegevoerde stroom (32A) terugvoer via 1 nuldraad van 2,5 mm2

Na een belletje met de servicedesk van de fabrikant wordt mijn verwarring hellemaal compleet. Daar meldt men mij dat het toestel aangesloten dient te worden op 2 aparte fases, maar dat zou in mijn optiek suggeren dat het om een 400V toestel gaat. Iets wat mij een beetje benauwde want dat zou wel kloppen met 4 aders (L1, L2, N en PE). Als dit werkelijk het geval is dan zou ik dus naar een 3 fase aansluiting moeten.

Ik kan met het echter niet voorstellen dat dit echt zo is. Nergens in de handleiding of specificaties staat dat het een 2N~ of 400V toestel is, bovendien zijn er 4 kookzones welke per paar (links en rechts) het vermogen onderling verdelen en beiden weken nu op 230V

Vraag is nu eigenlijk:
- waarom zit er maar 1 nuldraad aan het toestel
- kan het kwaad, dat ik alle stroom terugvoer over slechts 1 nuldraad
- is het misschien verstandig om in de perilex stekker van 16A een brug maak tussen de twee nuldraden of kan ik dan beter een nieuw aansluisnoer op het apparaat zetten met 5 aders waarbij ik 2 aders voor de nul onder de nul klem zet?
- of zou het dan misschien toch om een 2 fase toestel gaan (wat ik mij niet voor kan stellen, ik denk dat de helpdesk met twee aparte fasen, twee aparte fase draden bedoeld apart gezekerd en mechanisch gekoppeld (kookgroep) op dezelfde fase (in fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:34
Als je twee aparte fases hebt, kan je volgens mij met 1 nul-draad uit. Als je twee dezelfde fases hebt, zal er te veel stroom door de nul-draad gaan. Die moet dan dikker zijn dan de 2,5mm² voor de aanvoerdraden. Geel/groen is de aarding en heeft verder niets te maken met de nul.

Zoals je zelf aangeeft werken twee platen op de ene aansluiting, en twee op de andere. Het zal dus niets met 400V te maken hebben, alleen met de nul aansluiting.

[ Voor 22% gewijzigd door storeman op 19-08-2013 16:26 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Net een mailtje terug gehad van AEG, die geven aan dat in NL het aansluitsnoer vervangen dient te worden door een 5 aderig exemplaar. Lekker handig dat dat nergens vermeld staat. Ook handig dat de keukenmonteur daar niets van wist.

[ Voor 26% gewijzigd door Candymirror op 19-08-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fish schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:03:
[...]

kijk 2 aparte groepen van 16A (klopt ook met de 7.2KW) die draaddiktes houd je aan 2,5mm2. de nul mag je niet combineren naar 1 draad die voer je dubbel aan. dus 2 complete groepen door 1 buis
je hebt dus 5 draden GR1,N,GR2,N,PE
Twee groepen door 1 buis mag naar mijn weten niet.
Lijkt mij niet erg handig mocht je later een kabel moeten vervangen (gaatje erdoorheen geboord bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03
fish schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 01:55:
@ 3xhaas

Ik ben benieuwd naar jouw motivatie om een driefasenaansluiting te prefereren boven een normale kookgroep in een normale keuken. De meeste huizen hebben bovendien maar een fase, maar dat terzijde.

[...]
In onze straat, met huizen uit 1997, zijn alle huizen op drie fasen aangesloten. Onze kookplaat heeft dan ook een 3P+N zekeringsautomaat. En als dat het geval is bij een huis, kan je heel mooi een driefasengroep maken, dan is je belasting over twee fasen door het net en je hoofdzekering wat me netter lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wolly schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:42:
[...]

Twee groepen door 1 buis mag naar mijn weten niet.

[...]
Het is ook 1 kookgroep

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Zo heb ik het ook begrepen. Daar het 1 kookgroep is mogen er 2x L, 2x N en 1x PE door 1 buis. Ik denk echter wel dat je hiertoe een 3/4 oftewel 19 mm buis voor moet gebruiken. Een perilex inbouwdoos is vast niet voor niets voorzien van een 19mm tule.
De kookgroep mag schijnbaar zelfs als 4 de groep achter 1 aardlek, dus als je er al 3 achter je aardlek hebt zitten telt de kookgroep toch slechts als 1 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Allemaal waar.
Eén voorwaarde, zo'n leiding is dan ook echt alleen maar voor dit doel. Dus niet de hele keuken met verlichting en stopcontacten etc. er op aansluiten. En ingeval van installatieautomaten zorgen dat bij uitschakeling van de ene de andere groep ook mee uitschakelt. Dus een meerpolige automaat of twee stuks met een mechanische koppeling er tussen zodat het in feite ook één is.

Edit:
En (ik ben geen praktijkman), maar volgens mij moet ingeval van smeltpatronen zo'n tweetal (of drietal) duidelijk kenbaar zijn als bij elkaar behorend en niet gewoon als n en n+1 (resp. n+2) in het rijtje van de andere patronen. Zal dus een apart kastje moeten zijn dacht ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 20-08-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05

Er is gesproken over vermogens en 1 of 3 fase maar wat is de afstand en installatiemethode van verdeler ( groepenkast ) naar het het aansluitpunt, dan kan je pas de dikte bepalen van de kabel of VD-draad.

@wolly Waar staat het in NEN1010 je geen 2 groepen door één buis mag trekken..??
Het heeft er idd in gestaan dat het niet mag, maar in de laatste editie er weer uitgehaald!!
Als electricien in de (praktijk) wil je dat gewoon niet maar helaas mag het weer.

[ Voor 4% gewijzigd door ethan..1 op 21-08-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-04 07:04
Het heeft er zeker in gestaan, een jaar of 20 geleden dat ik voor het laatst met de NEN1010 in anraking geweest ben. Ik kan me uit makkelijkheid en snelheid voorstellen dat je alles door 1 pijp wil trekken.
Werk lekker snel en je hoeft maar 1 pijp te trekken.

Uit praktisch en veiligheids overweging zou ik zelf twee pijpen leggen, voor de materiaalkosten is het minimaal meer. Arbeidskosten zijn aar de overweging in zijn.

In mijn tijd was electrisch koken altijd een 3 fase groep en hoefde je er niet over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58

Dat mag vanf de perilex stekker totaan he fornuis, daarvoor is het echter toch echt draad door buis. Iets anders is in je huis niet toegestaan.
slopert schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 21:57:
Het heeft er zeker in gestaan, een jaar of 20 geleden dat ik voor het laatst met de NEN1010 in anraking geweest ben. Ik kan me uit makkelijkheid en snelheid voorstellen dat je alles door 1 pijp wil trekken.

Uit praktisch en veiligheids overweging zou ik zelf twee pijpen leggen, voor de materiaalkosten is het minimaal meer. Arbeidskosten zijn aar de overweging in zijn.

In mijn tijd was electrisch koken altijd een 3 fase groep en hoefde je er niet over na te denken.
Niet toegestaan. Een groep (2x230 of kracht) MOET in 1 buis zitten. Het kan door een 16mm als hij vrij recht is, anders 19mm buis toepassen. Mits niet geknikt (zoals een goed installateur hem opleverd) krijg je daar makkelijk 5x 2.5mm2 doorheen

bovendien even rekening mee houden: De meeste kookplaten pendelen tussen de pitten. Ze zijn dus nooit allemaal gelijktijdig aan. Totaal zul je dus 7,4kW aan pitten hebben, echter zullen ze zeer waarschijnlijk nooit tegelijk aanzijn. Zo ook bij ons in huis (keramisch)

[ Voor 46% gewijzigd door rdfeij op 21-08-2013 22:07 ]

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05
slopert schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 21:57:

Een kookgroep wordt gezien als 1 groep, voorbeeld je mag maar 4 groepen max achter je aardlekschakelaar hebben, maar het mag ook 3 eindgroepen en een kookgroep zijn.

• DECOY88
(overleden)
rdfeij schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:01:

Niet toegestaan. Een groep (2x230 of kracht) MOET in 1 buis zitten. Het kan door een 16mm als hij vrij recht is, anders 19mm buis toepassen. Mits niet geknikt (zoals een goed installateur hem opleverd) krijg je daar makkelijk 5x 2.5mm2 doorheen
dat het past wil niet zeggen dat het mag. 16mm is 3x2,5 19mm 5x2,5mm² max. er zit een vulgraad van 33%?? aanvast.

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-04 07:04
rdfeij schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:01:

bovendien even rekening mee houden: De meeste kookplaten pendelen tussen de pitten. Ze zijn dus nooit allemaal gelijktijdig aan. Totaal zul je dus 7,4kW aan pitten hebben, echter zullen ze zeer waarschijnlijk nooit tegelijk aanzijn. Zo ook bij ons in huis (keramisch)
Het is voor mij ook al weer een heele tijd geleden, maar wziw en zou kunne bedenken is dat alle draden die onder spanning kunnen staan in 1 leiding via 1 automaat uitgeschakeld moet zijn. Wat al eerder gezegd is. Misschien was ik daar niet duidelijk in. Heltzelfde idee van meerdere groepen in 1 centraaldoos, het kan. Maar of het handig/duidelijk is is een ander verhaal.

Elctriciteit is wat mij betreft logisch nadenken, dat zal het voor de ander ook duidelijk zijn. In het geval van de OP zou ik zeggen 19mm pijp erin en voldoende afzekeren.

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:23
DECOY88 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:39:
[...]

dat het past wil niet zeggen dat het mag. 16mm is 3x2,5 19mm 5x2,5mm² max. er zit een vulgraad van 33%?? aanvast.
Ik zou het zelf voor de zekerheid in 2 buizen doen.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Vanaf de jaren 60/ 70 is men al bezig in nieuwe huizen 3 fase's aan te leggen doch meestal werd een huis maar op 1 of 2 van de fase's aangesloten.
Dus tot in de meterkast ligt dan meestal een kabel met 3 fase's doch werden maar 1 of 2 van de fase's aangesloten.
Mocht je dan toch 3 fase's willen gebruiken is het een kwestie van hoofdzekering erin plaatsen en nieuwe groepen plaatsen.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
fish schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 01:55:
@ 3xhaas

Ik zeg het is om het even.
H het enige voordeel wat je er uit zou kunnen halen dat je maar een enkele nulleiding hoeft te leggen. je kookplaat heeft dan meestal nog maar ruimte voor 2 fases. dus dat zou je potentieel 1 draad kunnen schelen in de leiding als die ergens onverwacht krap is. maar voor de rest kan ik me geen voordeel bedenken. (dan zou ik ook geen perilex meer in de keuken zetten maar een 5polige rode cee stekker)

[...]

hehe daar bezuinigt die niet op hoor hij wil een tampeloeris neerleggen met aders van 6mm :D
en dan staat er geen mm2 maar mm
Beetje late reactie, maar voordeel is dat de stroomverdeling netter is. Verder als je nog een paar grote stroomverbruikers op dezelfde fase zet dan kunnen in theorie je zekeringen in je meterkast erin blijven(nl. <16A), maar je hoofdzekering eruit knallen. Ik zou liever een situatie hebben waar dat minder snel gebeurt, want dan moet je een installateur laten komen om de hoofdzekering weer om te zetten.

PS. In mijn geval moest er een fornuis waar 2 ovens + grill inzitten op worden aangesloten. De kans dat het allemaal volop tegelijk aan is is verwaarloosbaar, maar ik wil wel dat het kan zonder dat de hoofdzekering eruit knalt.
Pagina: 1