Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar ultrabook (ongeveer € 1000,-)

Pagina: 1
Acties:

• mavaspa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 22:22
Voor mijn nieuwe opleiding die ik in september start ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Om mezelf te behoeden van een maandenlange zoektocht vraag ik jullie advies.

Wat ga je met je laptop doen? / Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?
Het belangrijkste vind ik dat de laptop zo portable moet zijn dat het geen belemmering is om hem altijd en overal mee naartoe te nemen en zo'n goede accuduur dat hij het ook een dag treinreizen volhoudt. Het moet goed mogelijk genoeg zijn om onderweg een filmpje of een serie te kijken en om programma's als photoshop en illustrator goed te kunnen draaien, maar ik hoef er geen uitgebreide videobewerkingen op te doen of games op te spelen.
Daarnaast wil ik de laptop als mediaplayer gaan gebruiken: HDMI kabel naar TV voor het serieuze film kijken, audiokabel/bluetooth naar versterker voor muziek.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik wil er tot ongeveer 1000 euro aan uitgeven. Maar als ik voor 100 euro meer veel meer waar voor mijn geld kan krijgen doe ik dat graag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, niet per se. Ik heb zelf vooral naar de Macbook Air en de 9 series van Samsung gekeken: ook design en 'stevigheid' vind ik belangrijk.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties. Alvast bedankt. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door mavaspa op 16-08-2013 17:22 ]

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 22:46
Ik zou zelf voor deze gaan:

pricewatch: Sony Vaio Pro SVP1321L1E

Hij heeft namelijk een goed scherm (1920x1080), weegt maar 1,06 kg en heeft een Haswell CPU wat bekent staat om zijn energiezuinigheid.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Wat voor een formaat zoek je? Aangezien de Macbook Air 13" begint vanaf €1129 en de Series 9 vanaf €1100. Die kunnen we dus al afstrepen.
Enige optie lijkt me de Sony Vaio Pro 13". Als je hem via de studenten store koopt kan je nog eens naar 8GB werkgeheugen upgraden en dan zit je als het goed is nog onder de €1000,-.

@Kahraman11
Een Haswell CPU garandeert niet een lange accuduur. Accuduur hangt namelijk af van de grootte van de accu zelf, hoeveel Watt de rest van de onderdelen gebruiken (denk aan mobo, scherm etc). Een fabrikant bepaald dus de accuduur, niet de processor.

• mavaspa
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben op zoek naar een 13 inch.

Zoals gezegd: als ik voor 100 extra veel meer waar voor m'n geld krijg doe ik dat graag, dus wat dat betreft is het budget flexibel.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Als Windows geen verplichting is (vanuit je opleiding), zou ik kiezen voor een Macbook Air 13". Accuduur is veruit een van de beste die ik ooit in een 'ultrabook' heb gezien. Wel heeft hij een 768p resolutie, wat tamelijk irritant kan zijn bij het gebruik van Photoshop.
Als Full HD toch een verplichting is, is de Vaio Pro 13 een betere optie.

• mavaspa
Voor wat betreft Windows of IOS heb ik niet echt een voorkeur.

Begrijp ik het goed als ik zeg:
- Voor de MBA kiezen als ik accuduur belangrijker vind?
- Voor de Vaio Pro kiezen als ik scherm belangrijker vind?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dat heb je inderdaad goed begrepen. De MacBook Air heeft een fenomenale accuduur (~ 12 uur) maar het scherm van de Vaio Pro steekt er weer met kop en schouders boven uit :)

• RemyWD
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik haal makkelijk 6 á 7 uur met de Sony Vaio Pro 13. Het is maar net hoeveel je nodig hebt.
Voor de rest prima laptop (bij interesse zie ervaringen Sony Vaio Pro 13)

Persoonlijk zou ik de MacBook Air (ondanks goede specs en accuduur) vanwege het scherm niet nemen.
Dat is gewoon NOT DONE in 2013.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

en de ASUS zenbook dan met hun 1080P ips panelen? die zijn ook best goed.
zoals de ux32VD en de pricewatch: Asus Zenbook UX31A-C4059H

pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002H

[ Voor 97% gewijzigd door mrc4nl op 16-08-2013 17:59 ]

ora et labora

• Vinand
  • Laatst online: 14-12-2023
RemyWD schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:55:

Persoonlijk zou ik de MacBook Air (ondanks goede specs en accuduur) vanwege het scherm niet nemen.
Dat is gewoon NOT DONE in 2013.
Dit mag nog een duizend maal benadrukt worden. Het scherm van de Apple heeft niet alleen een behoorlijk lage resolutie maar is tevens ook nog eens TN... Waarom Apple hiervoor gekozen op zo een hoge prijspunt heeft snapt niemand. Maar dat maakt hem over het algemeen echt een behoorlijk miskoop tenzij je echt en dan ook echt MacOS moet hebben.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 10:28
vermoedelijk heeft apple dat scherm behouden in de nieuwe versie omdat het zuiniger is. Het is duidelijk dat men vooral streefde naar een lange batterijduur met de nieuwe mba.

Een miskoop zou ik het dan ook niet noemen, vooral omdat ze dat mindere punt dan weer goedmaken met een goede bouwkwaliteit, lange batterijduur en zeer snelle ssd. Momenteel is er nog geen ultrabook beschikbaar die op alle punten goed is, dus moet je maar uitmaken wat voor jou belangrijk is.

iRacing Profiel

Verwijderd

De vaio pro, samsumg's en UX31A hebben geen goede bouwkwaliteit?
lange batterijduur
De vaio pro met sheet battery gaat langer mee, en is niet eens zwaarder.
en zeer snelle ssd.
Daar merk je in de praktijk niets van. Bovendien, de SSD in de pro is net zo snel.

Er zijn best wat steekhoudende argumenten te noemen voor de MBA, maar dat zijn niet de argumenten die jij hebt opgenoemd. Er zijn 2 punten die de air overtuigend beter doet dan de concurrentie:
Touchpad
OS

Er zijn ook 2 punten die de air overtuigend slechter doet dan de concurrentie:
scherm
OS

Gek genoeg zie ik mensen nooit het touchpad aanraden als het om de air gaat. Terwijl dat eigenlijk het enige objectieve argument is.

• mavaspa
Er zijn 2 punten die de air overtuigend beter doet dan de concurrentie:
Touchpad
OS

scherm
OS

Gek genoeg zie ik mensen nooit het touchpad aanraden als het om de air gaat. Terwijl dat eigenlijk het enige objectieve argument is.
Is dit een grap die ik niet begrijp, maar waar ik wel om moest lachen? :/

Een laptop met touch screen lijkt me onpraktisch, maar ik heb er nog nooit meegewerkt. Ik neig toch naar de MBA, door de super positieve ervaringen van vrienden en kennissen en door de accuduur.
Het slechte scherm is heel jammer, maar geen ramp. Ik sluit hem toch vaak aan op een externe monitor, bijvoorbeeld voor Illustrator of films kijken.

Bestond er maar een MBA met Full HD beeldscherm. Dan zou ik m'n portemonnee nog wel iets verder opendoen. Ik ga me morgen verdiepen in de Zenbooks.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:32:
is dat niet een "klickpad"? ik heb er wel eens met een macbook gewerkt met zon klickpad, maar ik vond het niet lekker werken onder windows. maar goed das windows geen osx. t zal vast wel een kwestie van wennen zijn, ik ben fysieke knoppen gewend.
mavaspa schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:47:
[...]
Is dit een grap die ik niet begrijp, maar waar ik wel om moest lachen? :/
Een laptop met touch screen lijkt me onpraktisch
??? touchpad is geen touchscreen. en niemand verplicht je een touchscreen te gebruiken. dus het is geen negatief punt

[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 16-08-2013 20:52 ]

ora et labora

Verwijderd

Ik zeg inderdaad touchpad, niet touchscreen. De touchpad implementatie is iets wat windows fabrikanten gewoon niet goed kunnen krijgen.

Als je het beste touchpad wilt, dan kies je de air. Als je het beste scherm wilt, vaio pro of asus zenbook, als je de langste accuduur wilt, vaio pro met sheet battery.

Ik dien daarbij wel te vermelden dat de vaio pro momenteel wat issues heeft. Er zijn mensen die klagen over de fan noise en wifi. Volgens vinand heeft de macbook air met exact dezelfde wifi chip dezelfde problemen, maar dat heb ik nog niet verder bevestigd gezien.

• mavaspa
Ik bedoelde dat dit de grap was:

"Er zijn 2 punten die de air overtuigend beter doet dan de concurrentie:
Touchpad
OS

scherm
OS"

Dat een touch screen me niet praktisch lijkt was alsnog een late reactie op de Sony Vaio. Dat had ik kort daarvoor pas uitgevonden. Excuses voor mijn onduidelijkheid.

Ik ga morgen verder met mijn zoektocht en me in de Zenbooks verdiepen.

• RemyWD
  • Laatst online: 29-11-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:58:
Ik zeg inderdaad touchpad, niet touchscreen. De touchpad implementatie is iets wat windows fabrikanten gewoon niet goed kunnen krijgen.

Als je het beste touchpad wilt, dan kies je de air. Als je het beste scherm wilt, vaio pro of asus zenbook, als je de langste accuduur wilt, vaio pro met sheet battery.

Ik dien daarbij wel te vermelden dat de vaio pro momenteel wat issues heeft. Er zijn mensen die klagen over de fan noise en wifi. Volgens vinand heeft de macbook air met exact dezelfde wifi chip dezelfde problemen, maar dat heb ik nog niet verder bevestigd gezien.
Wifi problemen zijn voor mij, en vele anderen, opgelost met de nieuwste drivers.
Gok dat het bij de MBA ook opgelost is, althans ga er wel vanuit. Daar zijn/waren de problemen ook aanwezig vanwege zelfde wifi chip.

Fan noise, meh. Hij maakt wat geluid zoals 99% van alle andere laptops die er op de markt zijn.
mavaspa schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:53:
Dat een touch screen me niet praktisch lijkt was alsnog een late reactie op de Sony Vaio. Dat had ik kort daarvoor pas uitgevonden. Excuses voor mijn onduidelijkheid.

Ik ga morgen verder met mijn zoektocht en me in de Zenbooks verdiepen.
Sony Vaio Pro 13 is ook zonder Touchscreen leverbaar. Dan is het scherm wel mat ipv glossy.

[ Voor 18% gewijzigd door RemyWD op 16-08-2013 22:52 ]

Verwijderd

Had de sony vaio 13, teruggestuurd en de macbook air gehaald met i7, 256gb, 8gb. Voelt alsof dit product in een hogere klasse zit dan de pro. Trackpad is tevens ook velen malen fijner dan het touchscreen van de pro.

Scherm is prima, zet het naast een IPS en je ziet verschil. Maar als je geen fotograaf oid bent maakt het geen zak uit. Heeft trouwens een 16:10 verhouding ipv de 16:9 op de pro. Dus meer ruimte op je scherm.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10
Vinand schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:00:
[...]

Dit mag nog een duizend maal benadrukt worden. Het scherm van de Apple heeft niet alleen een behoorlijk lage resolutie maar is tevens ook nog eens TN... Waarom Apple hiervoor gekozen op zo een hoge prijspunt heeft snapt niemand. Maar dat maakt hem over het algemeen echt een behoorlijk miskoop tenzij je echt en dan ook echt MacOS moet hebben.
Ik vraag me toch elke keer weer af of je ooit wel eens het scherm van de Sony naast die van de MBA hebt gezet? Elke post wat ik zie is een bash op het scherm. En wat dan ook nog opvalt is dat de accuduur, die 'maar' 6 uur is (MBA doet 2x zolang) is 'niet erg'... Vreemd

Verwijderd

Eigenlijk is de accuduur van de vaio pro met sheet battery langer dan die van de MBA, en niet eens zwaarder of duurder.

Verder zijn er zat grote reviewsites, zoals anandtech, die ook de 'bash op het scherm' doen.

Vinand gebuikt een vaio Z2 als travel PC, het scherm daarin heeft ongeveer dezelfde specificaties (contrast, 95% gamut) als het paneel in de vaio pro, het is alleen geen IPS.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:29:

Scherm is prima, zet het naast een IPS en je ziet verschil. Maar als je geen fotograaf oid bent maakt het geen zak uit. Heeft trouwens een 16:10 verhouding ipv de 16:9 op de pro. Dus meer ruimte op je scherm.
13.3" 1440*900 heeft meer ruimte op het scherm dan 13.1" 1920*1080? Echt niet.

• RobKJ
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 22:38:
Eigenlijk is de accuduur van de vaio pro met sheet battery langer dan die van de MBA, en niet eens zwaarder of duurder.

Verder zijn er zat grote reviewsites, zoals anandtech, die ook de 'bash op het scherm' doen.

Vinand gebuikt een vaio Z2 als travel PC, het scherm daarin heeft ongeveer dezelfde specificaties (contrast, 95% gamut) als het paneel in de vaio pro, het is alleen geen IPS.
Met de sheet battery wordt hij wel dikker ;). Ik heb trouwens even gezocht op een review van de sheet battery maar ik kon hem niet vinden. Heb jij toevallig een bron die kan beamen dat het echt 13 uur wat de sony volhoud?

Maar dus inderdaad nee, Vinand heeft het scherm niet 1 op 1 met elkaar vergeleken. Dankjewel, zoiets had ik al verwacht :). Schept mij weer wat duidelijkheid.

• mavaspa
Ik maak hieruit op dat jullie (RobKJ en Thortor) het kwaliteitsverschil van het scherm niet heel storend vinden.

Door de reviews die ik op tweakers heb gelezen krijg ik het idee dat een mat scherm altijd beter is dan een glossy scherm. Ik begrijp dat een voordeel van een mat scherm is dat hij minder (zon)licht weerkaatst. Heeft een mat scherm ook voordelen? Ik heb al ergens gelezen dat een voordeel is dat hij makkelijker schoon te maken is, maar verder?

Het zal bij mij tussen een MBA en een Zenbook Prime gaan denk ik.

Edit:
Als voordelen van de MBA zie ik het touchpad, de accuduur, het design en daarnaast heb ik het idee dat een Macbook waardevaster is dan andere laptops. Klopt dit?
Als voordelen van de Zenbook zie ik het scherm, de betere hardware (?) en de in/uitgangen met bijgeleverde verloopstukjes.

[ Voor 21% gewijzigd door mavaspa op 18-08-2013 11:47 ]

• RobKJ
Ja, ik ben zeer tevreden over het beeldscherm in de MBA. De kijkhoeken zijn erg goed, je kunt geen pixels tellen (dus de resolutie is ook goed), maar inderdaad hij is niet mat. Moet ik er wel bij zeggen dat het glossy scherm van de MBA lang niet zo erg is als van de concurrenten. Ja, dat kan ik zeggen omdat ik dagelijks in een winkel werk waar vele laptops over de toonbank gaan.

Wat ik zou aanraden is om gewoon eens een winkel binnen te stappen en te kijken wat je precies zoekt en of de notebooks voldoen aan je eisen. Zelf heb ik de Sony Vaio Pro 13 in de handen gehad en hoewel hij van zeer sterk materiaal is gemaakt voel je dit niet.

De Zenbook vind ik een hele mooie serie met een prachtige behuizing, goed toetsenbord en dito touchpad. De meegeleverde verloopstukjes sparen je inderdaad geld uit.

Succes! :)

Verwijderd

RobKJ schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 08:24:
[...]

Met de sheet battery wordt hij wel dikker ;). Ik heb trouwens even gezocht op een review van de sheet battery maar ik kon hem niet vinden. Heb jij toevallig een bron die kan beamen dat het echt 13 uur wat de sony volhoud?
Die reviews zijn er niet echt inderdaad. De sheet is 35Wh groot, de accu in de pro zelf is 36Wh.

Als we dan bijvoorbeeld notebookcheck pakken haalt de vaio pro zo'n 6 uur, verwacht het dubbele met sheet. Volgens notebookcheck haalt de air 10.5 uur.
Maar dus inderdaad nee, Vinand heeft het scherm niet 1 op 1 met elkaar vergeleken. Dankjewel, zoiets had ik al verwacht :). Schept mij weer wat duidelijkheid.
Ik weet niet of vinand het scherm heeft vergeleken of niet. Ik zeg dat vinand een scherm heeft welke ongeveer vergelijkbaar is met het exemplaar in de pro. Ik hoor mensen over het algemeen al roepen dat wide-gamut TN beter is dan low-gamut IPS. Maar we vergelijken hier wide-gamut IPS met low-gamut TN.
RobKJ schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:59:
De Zenbook vind ik een hele mooie serie met een prachtige behuizing, goed toetsenbord en dito touchpad. De meegeleverde verloopstukjes sparen je inderdaad geld uit.
Het touchpad en de poorten op de zenbook (mini-hdmi welke niet hoger gaat dan 1080p |:( ) zijn juist de meest gehoorde klachten over de zenbook. De zenbook is ook 400 gram zwaarder dan de pro.

• Vinand
RobKJ schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 22:14:
[...]

Ik vraag me toch elke keer weer af of je ooit wel eens het scherm van de Sony naast die van de MBA hebt gezet? Elke post wat ik zie is een bash op het scherm.
Ik heb de Vaio Z, kijk een keer naar mijn scherm en dan naar de scherm van de Air, dan kun je zelf al een simpele conclusie trekken. En dat is geen bash maar een geaccepteerde feit. De scherm is en blijft het meeste gebruikte onderdeel in een laptop. Daarnaast is het niet alleen de kijkhoeken en de kleurenproductie wat gewoon ondermaats is bij zo een laptop, maar ook de resolutie. De schermresolutie is namelijk flink lager dan een gemiddelde laptop in datzelfde prijssegment. Daardoor kun je namelijk veel minder werkruimte op je scherm kwijt ten opzichte van een normale laptop. Ga maar eens een keer werken met een laptop met een full HD display op 13" waarbij je makkelijk meerdere vensters op je scherm geopend en werkzaam kan houden. Ik heb "maar" een 900p display in mijn Z en ik irriteer me eraan dat ik moeizaam meerdere vensters maximaal naast elkaar geopend kan houden om sneller en beter te kunnen werken. Een Full HD display verbeterd de productiviteit met je apparaat aanzienlijk ten opzichte van een lagere resolutie.
En wat dan ook nog opvalt is dat de accuduur, die 'maar' 6 uur is (MBA doet 2x zolang) is 'niet erg'... Vreemd
Sony Pro met sheet battery gaat langer mee dan de Air, bij de 11" Pro schijnbaar 25 uren, en de 13" alweer 16 uren (volgens Sony, maar zelfs al verdubbel je de Notebookcheck metingen dan kom je uit op 12 uren van de Sony vs 10 uren van de Air). Hilarisch als je ook nog eens nagaat dat de sheet battery in combinatie met de laptop nog steeds lichter is als de Air. Dus wat was er vreemd?
RobKJ schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 08:24:

Maar dus inderdaad nee, Vinand heeft het scherm niet 1 op 1 met elkaar vergeleken.
Je doet een aanname, ik heb ze inderdaad 1 op 1 met elkaar vergeleken (tevens ook met de Retina en de normale Pro). Het verschil is meer dan aanzienlijk, designers die werken op een mac gebruikten locaal bij klanten zelfs mijn laptop (als stagiair) om hun designs te demonstreren aan hun klanten.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:29:
Scherm is prima, zet het naast een IPS en je ziet verschil.
In Plane Switching zegt geen zak over de kleurenproductie, contrast, helderheid etc.
Maar als je geen fotograaf oid bent maakt het geen zak uit. Heeft trouwens een 16:10 verhouding ipv de 16:9 op de pro. Dus meer ruimte op je scherm.
Minder ruimte op je scherm bedoel.

volgens jouw logica heeft mijn 7 jaar oude Asus A6T met een WXGA resolutie dus meer werkruimte dan elke willekeurige windows laptop die nu op de markt te vinden is. Het gaat niet om de beeldverhouding, maar om het aantal pixels! MacOS en Windows scalen in pixels, niet cm!!!

Mits apple geen hogere resolutie in hun Air willen gaan aanbieden, wat argumentabel voor de meeste tweakers/gebruikers/omstandigheden de meest belangrijke en merkbare specificatie is van een laptop, dan blijft er een sterke reden staan om dus voor een Asus Zenbook, Samsung ativ 9, XPS 13 of een Vaio Pro te gaan.
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:28:

Ik weet niet of vinand het scherm heeft vergeleken of niet. Ik zeg dat vinand een scherm heeft welke ongeveer vergelijkbaar is met het exemplaar in de pro. Ik hoor mensen over het algemeen al roepen dat wide-gamut TN beter is dan low-gamut IPS. Maar we vergelijken hier wide-gamut IPS met low-gamut TN.
De Sony Vaio Z heeft een iets betere kleurenproductie dan de Sony Pro. De Vaio Z had een 100% sRGB Gamut en daarnaast een 92% aRGB Gamut, de Pro had ongeveer volgens reviews 100% sRGB dekking en tussen de 75 tot de 85% aRGB Gamut dekking (verschillende scores bij de verschillende reviewers.) Wel is de helderheid en het contrast van het display weer beter. Vergeet niet dat ik de Vaio Z alleen heb kunnen vergelijken met de in store model met een glossy touch screen, niet het matte display wat de vergelijking eerlijker gemaakt zou hebben.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Vinand schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:45:
[...]

Ik heb de Vaio Z, kijk een keer naar mijn scherm en dan naar de scherm van de Air, dan kun je zelf al een simpele conclusie trekken. En dat is geen bash maar een geaccepteerde feit. De scherm is en blijft het meeste gebruikte onderdeel in een laptop. Daarnaast is het niet alleen de kijkhoeken en de kleurenproductie wat gewoon ondermaats is bij zo een laptop, maar ook de resolutie. De schermresolutie is namelijk flink lager dan een gemiddelde laptop in datzelfde prijssegment. Daardoor kun je namelijk veel minder werkruimte op je scherm kwijt ten opzichte van een normale laptop. Ga maar eens een keer werken met een laptop met een full HD display op 13" waarbij je makkelijk meerdere vensters op je scherm geopend en werkzaam kan houden. Ik heb "maar" een 900p display in mijn Z en ik irriteer me eraan dat ik moeizaam meerdere vensters maximaal naast elkaar geopend kan houden om sneller en beter te kunnen werken. Een Full HD display verbeterd de productiviteit met je apparaat aanzienlijk ten opzichte van een lagere resolutie.
Met mijn 1080p scherm irriteer ik me er al aan hoe weinig pixels er effectief over blijven als je flink aan het werk gaat.
De Sony Vaio Z heeft een iets betere kleurenproductie dan de Sony Pro. De Vaio Z had een 100% sRGB Gamut en daarnaast een 92% aRGB Gamut, de Pro had ongeveer volgens reviews 100% sRGB dekking en tussen de 75 tot de 85% aRGB Gamut dekking (verschillende scores bij de verschillende reviewers.) Wel is de helderheid en het contrast van het display weer beter. Vergeet niet dat ik de Vaio Z alleen heb kunnen vergelijken met de in store model met een glossy touch screen, niet het matte display wat de vergelijking eerlijker gemaakt zou hebben.
Ahh. Dan ben ik in der marketing van sony getrapt.

Ik meen me te herinneren dat sony ergens zei dat er quantum dot technologie in het scherm van de pro zit, waarmee je wide-gamut zou moeten halen. Ik zie het sony zelf niet zeggen, een stuk of 5 verschillende nieuwssites via google wel.

• RobKJ
Nogmaals, over het scherm kan je kort en lang discusseren. Ja, het is een TN-paneel met 'maar' een 1440x900 resolutie maar het leuke ervan is dat alleen de reviewers erover vallen. Ik ken nog weinig gebruikers van de MBA die klagen over het scherm.

Wat me dan ook weer opvalt, je neemt de Sony site compleet over wat betreft de battery sheet terwijl er geen enkel bewijs is. Er is wel bewijs dat de MBA tussen de 10 en 14 uur (kijk maar naar de review van CNET TV) en toch hou je daar het lage aantal uur aan.

Oja, aan de TS: waar je wel rekening mee moet houden met de Sony is dat de fan echt bagger is. Die draait de hele tijd.

Succes!

Verwijderd

RobKJ schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:59:
Nogmaals, over het scherm kan je kort en lang discusseren. Ja, het is een TN-paneel met 'maar' een 1440x900 resolutie maar het leuke ervan is dat alleen de reviewers erover vallen. Ik ken nog weinig gebruikers van de MBA die klagen over het scherm.
Ik ken geen enkele gebruiker die ontevreden is over het scherm van de populaire laptop asus N56. Toch ken ik geen enkele gebruiker van bijvoorbeeld de vaio S15 of XPS L502x, welke niet van mening is dat het scherm op die laptops veel beter zijn dan op de N56.

Dat er mensen zijn die al dan niet klagen hoeft nog niets te zeggen over de kwaliteit van dat onderdeel. Sowieso hecht ik 10x meer waarde aan de mening van een goede reviewsite dan die van een simpele gebruiker. Gebruikers die echt verstand van zaken hebben zijn lastig te vinden.
Wat me dan ook weer opvalt, je neemt de Sony site compleet over wat betreft de battery sheet terwijl er geen enkel bewijs is. Er is wel bewijs dat de MBA tussen de 10 en 14 uur (kijk maar naar de review van CNET TV) en toch hou je daar het lage aantal uur aan.
Welk gedeelte van 'De Vaio pro heeft een 37Wh accu, de sheet batterij is 35Wh' snap je niet? De accuduur is een simpel sommetje van capaciteit gedeeld door verbruik. Door het toevoegen van meer Wh's stijgt de accuduur evenredig.

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:54:
Ahh. Dan ben ik in der marketing van sony getrapt.

Ik meen me te herinneren dat sony ergens zei dat er quantum dot technologie in het scherm van de pro zit, waarmee je wide-gamut zou moeten halen. Ik zie het sony zelf niet zeggen, een stuk of 5 verschillende nieuwssites via google wel.
Dat is naar mijn idee wel een mogelijke optie aangezien het bij de reviewers onbekend is wat Triluminos met het scherm doet. Ik heb ze naast elkaar gezet, en had letterlijk geen verschil in de kleuren gezien ondanks dat ik wel een verschil zie met de asus zenbook prime. Ik heb het gevoel dat de reviewers een programma gebruiken die de paneel uitleest en dan vanuit een database wat getallen naar voren vist. TriLuminos is en hardwarematige aanpassing die dan in de getallen voorkomt.

Maar zoals je me kent, is er geen harde bewijs, dan maar niet aannemen. Dus ga ik voorlopig uit van de schermmetingen van de reviewers.
RobKJ schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:59:
Ik ken er zat die erover klagen, meer dan zat. Vooral mensen die een overstap gemaakt hebben naar een Asus Zenbook, Vaio Z en andere Full HD 13" modellen, die zien dan pas daadwerkelijk het productief voordeel in van zo een resolutie. Ik zou bijvoorbeeld nooit terug kunnen naar een WXGA/768P resolutie aangezien ik al gewend ben aan het grote voordeel van het 1080P display van mijn Alienware.
Notebookcheck is geen bewijs? Notebookcheck is volgens mij nog steeds een zelfstandige website die niet in eigendom is van Sony.
Oja, aan de TS: waar je wel rekening mee moet houden met de Sony is dat de fan echt bagger is. Die draait de hele tijd.
Klopt en Sony werkt op het moment aan een bios update, heeft al gecommuniceerd erover en heeft recent de Fan control settings ervoor uitgebracht die het probleem wel deels verplaatst door middel van diverse voorgeprogrammeerde fan settings/cpu kloksnelheden. Net zoals ze de netwerk problemen van wifi chip hebben gefixt.

Heeft Apple de netwerk AC snelheden al gefixt van de Air? Of op zijn minst een statement of erkenning erover uitgebracht? De marketing is namelijk nog steeds in volle snelheid actief.

• RobKJ
Ik heb geen last van de WiFi problemen :). Voor de update niet en na de update niet :). En ik ben machtig blij met m'n MBA. Nooit maar dan ook nooit geen Windows machine meer voor mij :)

Verwijderd

Vinand schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:17:
[...]

Dat is naar mijn idee wel een mogelijke optie aangezien het bij de reviewers onbekend is wat Triluminos met het scherm doet. Ik heb ze naast elkaar gezet, en had letterlijk geen verschil in de kleuren gezien ondanks dat ik wel een verschil zie met de asus zenbook prime. Ik heb het gevoel dat de reviewers een programma gebruiken die de paneel uitleest en dan vanuit een database wat getallen naar voren vist. TriLuminos is en hardwarematige aanpassing die dan in de getallen voorkomt.
De reviewers gebruiken een spectrometer welke de golflengtes van een rood, groen of blauw scherm uitleest. Notebookcheck gebruikt een X-Rite i1Pro 2. Ik heb er zelf geen verstand van maar volgens mij zou dat ding in staat moeten zijn om wide-gamut (in elk geval tot 120% aRGB, zoals op de dreamcolor) uit te lezen.

• mavaspa
Interessante discussie, waar ik niet álles van begrijp. Wat ik wel begrijp is dat de meningen verdeeld zijn :).

Was iedereen het er maar over eens dat er een ultrabook was die het allerbeste was, dat zou het voor een twijfelaar als ik een stuk makkelijker maken. Maar ook een stuk saaier.

Ik dacht mijn keuze al te hebben gemaakt en voor de Pro te willen gaan, maar de discussie over 'productieve voordeel' van een hogere resolutie zet me opnieuw aan het denken. Dat is voor mij een belangrijker argument dan hoe mooi een film eruit ziet of hoe juist de kleurweergave is.
Ik loop morgen de Mediamarkt maar even binnen om de Macbook Air, de Zenbook en de Vaio Pro op dit gebied met elkaar te vergelijken.

Bedankt tot zover

• Vinand
mavaspa schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:24:
Interessante discussie, waar ik niet álles van begrijp.
Kun je aangeven wat je allemaal niet begrijpt, dan zal ik het proberen in jip en janneke taal het uit te legen :)
Wat ik wel begrijp is dat de meningen verdeeld zijn :).

Was iedereen het er maar over eens dat er een ultrabook was die het allerbeste was, dat zou het voor een twijfelaar als ik een stuk makkelijker maken. Maar ook een stuk saaier.

Ik dacht mijn keuze al te hebben gemaakt en voor de Pro te willen gaan, maar de discussie over 'productieve voordeel' van een hogere resolutie zet me opnieuw aan het denken. Dat is voor mij een belangrijker argument dan hoe mooi een film eruit ziet of hoe juist de kleurweergave is.
Ik loop morgen de Mediamarkt maar even binnen om de Macbook Air, de Zenbook en de Vaio Pro op dit gebied met elkaar te vergelijken.

Bedankt tot zover
Bijna iedereen is er toch echt over eens dat de Vaio Pro op het moment voor jou duidelijk de sterkste ultrabook is... Enkele Apple fans daarintegen ;(

Over de resolutie en productiviteit is het misschien interessant om deze topic door te nemen. Daarin staat in de startpost een sterke uitleg wat een hogere resolutie met je laptop doet: [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen

• RobKJ
Bijna iedereen inderdaad behalve een gebruiker die de Vaio Pro heeft ingeruild voor een Macbook Air.

Jammer van de Sony fanboys ;w

Goede keus TS om even lekker langs de winkels te gaan om te kijken wat voor jou de beste keus is :).
En nogmaals; iedereen is anders en iedereen stelt andere eisen aan zijn of haar notebook.

• mavaspa
De Sony Vaio Z heeft een iets betere kleurenproductie dan de Sony Pro. De Vaio Z had een 100% sRGB Gamut en daarnaast een 92% aRGB Gamut, de Pro had ongeveer volgens reviews 100% sRGB dekking en tussen de 75 tot de 85% aRGB Gamut dekking (verschillende scores bij de verschillende reviewers.)
Dat volg ik niet, doordat ik niet weet wat sRGB Gamut en aRGB Gamut e.d. inhoudt, maar toch snap ik de strekking van je verhaal wel.. denk ik.
De reviewers gebruiken een spectrometer welke de golflengtes van een rood, groen of blauw scherm uitleest. Notebookcheck gebruikt een X-Rite i1Pro 2. Ik heb er zelf geen verstand van maar volgens mij zou dat ding in staat moeten zijn om wide-gamut (in elk geval tot 120% aRGB, zoals op de dreamcolor) uit te lezen.
Volg ik ook niet. Maar is voor mij ook niet direct heel belangrijk om te begrijpen denk ik.

Wat ik wel graag wil snappen: Op een laptop met een Full HD beeldscherm heb je meer productieve ruimte en kun je makkelijker met vensters naast elkaar werken omdat ook verder uitgezoomd de tekst leesbaar blijft?
Om dan nog maar een onnozele vraag te stellen: een 'bash' op het scherm is een aanval op het scherm oid?

Ik ga inderdaad maar even langs de winkel om de genoemde ultrabooks met elkaar te vergelijken. Toch nog een vraagje aan de Sony fans: moet ik de Vaio Pro mat of touch nemen? Zoals aangegeven: ik kan me niet voorstellen dat een touch screen op een laptop praktisch is, maar ik heb er ook nog geen ervaring mee.

En: wat maakt de Vaio Pro beter dan de Zenbook?

(Heb de topic gelezen Vinand; dankjewel)

Verwijderd

mavaspa schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 18:26:
[...]

Dat volg ik niet, doordat ik niet weet wat sRGB Gamut en aRGB Gamut e.d. inhoudt, maar toch snap ik de strekking van je verhaal wel.. denk ik.
sRGB en aRGB zijn bepaalde standaard kleurruimtes: Wikipedia: CIE 1931 color space

In essentie heb je een ruimte van 'alle beschikbare kleuren':
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/CIE1931xy_blank.svg/495px-CIE1931xy_blank.svg.png
Er zit meer groen in omdat het menselijk ook gevoeliger is voor groen.

De bruikbare color space van een paneel met 3 subpixels (rood, groen, blauw) bestaat uit een driehoek in deze kleurrumte. aRGB en sRGB zijn bepaalde standaard driehoeken, waarbij sRGB ongeveer 70% van de kleuren bevat die aRGB bevat. De color gamut, of kleurverzadiging, wordt uitgedrukt in een percentage ten opzichte van deze standaarden. Hoe hoger de color gamut, hoe meer groen op het scherm.. groen is.

Het scherm in de macbook air heeft een color gamut van 45% aRGB. Dat is het laagste wat je op de markt kunt vinden. Bijna alle panelen die je kunt kopen zijn 60 of 72%, volgens vinand doet het scherm in de vaio pro 75-85% aRGB, de asus zenbook doet 80% aRGB. In de praktijk is groen/rood/blauw op de zenbook veel verzadigder dan op de macbook air. (verder zit er in de macbook air een TN paneel, een schermtechnologie die goedkoop te produceren en snelle responsetijden kent maar heel erg slechte kijkhoeken heeft. De meeste windows ultrabooks bevatten een IPS of PLS scherm, wat gewoon 10x beter is qua kijkhoeken.)

air:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/csm_Blickwinkel_1dad94278d.jpg

vaio duo (naar verluid hetzelfde paneel als in de vaio pro)
De UX31A heeft volgens mij nog iets betere kijkhoeken, maar daar kan ik niet zo snel een bron van vinden.
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/csm_VaioDuo13_01_c5ae30f33a.jpg

De kijkhoeken van zelfs hoge kwaliteit TN schermen zijn zo slecht dat ik het verschil kan zien tussen de boven en onderkant van het scherm als ik er recht voor zit. De bewering dat je geen verschil kan zien tussen het paneel in de air en vaio pro vind ik dan ook dikke onzin. Ik ben al 3 maanden op zoek naar een bedrijf welke mij een IPS scherm met acceptabele color gamut wil verkopen precies om deze reden.
[...]

Volg ik ook niet. Maar is voor mij ook niet direct heel belangrijk om te begrijpen denk ik.
Een 'kleur' bestaat uit wat fotonen met een bepaalde golflengte. Met een spectrometer kun je de golflengtes meten. In dat color-space plaatje hierboven staan ook de golflengtes van de kleuren.

De kleur groen zoals weergeven door een scherm bestaat overigens niet uit 1 golflengte, maar bijvoorbeeld uit een mix tussen golflengtes tussen 500 en 560nm
Wat ik wel graag wil snappen: Op een laptop met een Full HD beeldscherm heb je meer productieve ruimte en kun je makkelijker met vensters naast elkaar werken omdat ook verder uitgezoomd de tekst leesbaar blijft?
In de topicstart van [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen staan een aantal plaatjes die het verschil tussen een 1366*768 en 1920*1080 scherm duidelijk maken.

In tegenstelling tot sommige mensen hier ben ik niet van mening dat een hogere resolutie per definitie beter is. Windows schaalt standaard de UI naar 125% op deze resolutie, dat werkt niet altijd perfect. Persoonlijk heb ik geen moeite om alles op 100% te lezen, maar ik ben nog jong :+
Om dan nog maar een onnozele vraag te stellen: een 'bash' op het scherm is een aanval op het scherm oid?
yup.
En: wat maakt de Vaio Pro beter dan de Zenbook?
Dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Vast staat dat beiden een heel erg goed scherm hebben, en ongeveer vergelijkbare accuduur zonder sheet. De pro is echter 400 gram lichter. Ik vind dat er verder wat weinig bronnen zijn om concrete uitspraken te doen.

tot en met morgen is de sheet batterij gratis op sonystyle.

• mavaspa
Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg Darkstone.

Vandaag ben ik langs twee megastores geweest.

Bij de eerste hadden ze de Vaio Pro 13 wel staan, maar je kon hem niet uitproberen. Bij de tweede hadden ze de Vaio Pro 13 helemaal niet. Wat dat betreft ben ik dus weinig wijzer geworden.

Wel heb ik een aantal laptops met touch screen uitgeprobeerd, waaronder één uit de S serie van Vaio. Het is wat vroeg om het voor mij helemaal af te schrijven, maar mijn eerste ervaring met laptops met touch screens was niet echt positief.

De MBA kon ik bij beide winkels wel uitgebreid testen. Die vond ik van de laptops die ik vandaag heb gezien toch het fijnste 'voelen' en werken. Ik durf het bijna niet te zeggen na al jullie argumenten om de MBA vooral niet te doen, maar op dit moment heeft hij toch mijn voorkeur. Ik ben nog wel heel benieuwd naar de Vaio Pro 13 (en dan vooral zonder touch screen).

Nog een paar (onnozele) vragen:
- Als ik muziek/films afspeel via speakers/extern beeldscherm. Is de kwaliteit van die audio/video dan nog verschillend tussen MBA/Vaio Pro 13?
- Binnenkort ga ik na een nieuwe laptop ook een nieuwe telefoon aanschaffen (vervanger van mijn SGS2). Heeft het veel toegevoegde waarde om je telefoon bij je laptop te 'matchen'? Is het bijvoorbeeld makkelijker voor e-mail/contacten/agenda synchronisatie?
- ALS ik voor de MBA zou gaan. Wat raden jullie me dan aan? i5 of i7? 4GB of 8GB geheugen?

Verwijderd

Op papier is de vaio pro de duidelijke winnaar, in het echt voelt hij toch een beetje aan als een gepromoveerde netbook.

Als je voor de MBA gaat is de meeste "bang for buck" i5/256/8gb.

Moest toevallig ook een nieuwe telefoon, zat te twijfelen tussen de nexus 4, lumia 920 en de iphone 4. Toch maar iphone 4 genomen, ook op papier duidelijk niet de winnaar maar werkt toch lekker.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 19:31 ]

Verwijderd

Ik zou in elk geval de 8GB aan raden. Aangezien ik al sinds de introductie van ultrabooks klaag over de trend om 4GB niet uitbreidbaar in notebooks te stoppen. Die hoeveelheid was 5 jaar geleden al standaard in notebooks rond de €600.

De air is wel enorm duur wat mij betreft:
Air 13: € 1.429 i5/8GB/256GB
Pro 13: € 1.199 i5/8GB/256GB met gratis sheet/4 jaar garantie
XPS 13: € 920   i7/8GB/256GB ivy bridge

edit: 920, niet 960.

• Vinand
mavaspa schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:01:

Wel heb ik een aantal laptops met touch screen uitgeprobeerd, waaronder één uit de S serie van Vaio. Het is wat vroeg om het voor mij helemaal af te schrijven, maar mijn eerste ervaring met laptops met touch screens was niet echt positief.
Weet je wel zeker dat het de S serie was van Sony? Er bestaan er namelijk geen enkele S series van Sony met een touchscreen...

• mavaspa
Vinand schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:02:
[...]

Weet je wel zeker dat het de S serie was van Sony? Er bestaan er namelijk geen enkele S series van Sony met een touchscreen...
Daarom werkte het touchscreen dus niet naar wens!

Nee, dan zal het wel geen S serie zijn geweest.. Ze stonden sowieso wat raar opgesteld (bij de verkeerde bordjes) in de desbetreffende winkel. Welk type het nu wel is geweest weet ik niet...

• Vinand
mavaspa schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:08:
[...]

Daarom werkte het touchscreen dus niet naar wens!

Nee, dan zal het wel geen S serie zijn geweest.. Ze stonden sowieso wat raar opgesteld (bij de verkeerde bordjes) in de desbetreffende winkel. Welk type het nu wel is geweest weet ik niet...
Sony had een 13" met touch, en dat was de Vaio T, deze mag absoluut niet vergeleken worden met de Vaio Pro vanwege het zeer instabiele wankele paneel waar deze mee kampt. Verder hebben ze op het moment de Vaio Fit 15 welke met touch is uitgevoerd en een goedkopere fit15E waar ik zelf helemaal niet bekend mee ben.

• mavaspa
Dan was het denk ik inderdaad de Vaio T, want één groot nadeel aan het touchscreen vond ik dat het scherm nog zes seconden wankelde als ik iets aan had geklikt.

Ik ga morgen maar weer opnieuw op zoek naar de Vaio Pro 13, want het prijsverschil wat Darkstone aangeeft is toch wel erg groot.

• Vinand
mavaspa schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:22:
Dan was het denk ik inderdaad de Vaio T, want één groot nadeel aan het touchscreen vond ik dat het scherm nog zes seconden wankelde als ik iets aan had geklikt.
Dat bedoelde ik dus met het zeer instabiele wankele paneel van de Vaio T :9

• RobKJ
Je kunt trouwens, als je voor een Macbook kiest, nog 6% besparen door gebruik te maken van de studentenkorting. Het is niet veel, maar altijd beter dan niets :)

Verwijderd

Dat kan ook bij de vaio pro, om welke reden ik het niet had meegenomen bij het overzicht hierboven.

Verwijderd

Bij de MBA heb je de korting van surfspot + een itunes giftcard "back to school" van 80 euro, dan is hij alsnog duurder. Maar het scheelt wel een beetje.

• mavaspa
Vandaag de SVP1321M2EB getest. Alhoewel hij duidelijk een stuk prettiger werkte dan de Vaio T vind een touch screen op een laptop toch niet echt praktisch. Zeker niet in vergelijking tot het multi-touch trackpad (zeg ik het goed?) van de Macbook.

De Vaio Pro 13 zonder touch screen hadden ze niet staan.

Ik word alweer een beetje gek van mijn eigen getwijfel. Als ik de MBA koop ga ik denken: voor minder geld had ik een veel beter scherm en een nóg betere accu kunnen hebben. Als ik de Pro 13 koop ga ik denken: voor een paar euro meer had ik een Macbook kunnen hebben. (Verder sta ik heel positief in het leven hoor.)

Daarom besluit ik bij deze om voor de MBA te gaan. Waarom? Omdat ik er zelf positieve ervaring mee heb (niet veel, maar wel positief), omdat ik het idee heb dat Apple producten waardevaster zijn. omdat mensen uit mijn omgeving er positief over zijn.

Ik ga voor de i5, 8GB, 128GB. Via Surfspot kan ik korting krijgen? Hoe werkt dat precies?

Edit: Ben er volgens mij al achter. Kom nu op € 1.130,14 voor i5, 8GB, 128 GB.

[ Voor 7% gewijzigd door mavaspa op 20-08-2013 16:12 ]

Pagina: 1