Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 12:05

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Goedendag,

eerst op de eerste plaats: Ik ben een leek in overclocken.

Ik heb laatst een 2e HD6850 gekocht, dus nu draai ik crossfire. Alleen lees ik dat voor crossfire 6850 het handig is om je CPU wat hoger te clocken, sommige zeggen zelfs rond de 4.0 GHZ. Nou draai ik momenteel mijn AMD Athlon II X4 640 op '4 x 3.3' GHZ (default '4 x 3.0' GHZ), en nu wil ik dus proberen om hoger te gaan en te kijken of mijn framerate ook daadwerkelijk beter wordt. Alleen is mijn CPU "thermometer" kapot. Hij blijft continue hangen op 24-25 graden, ook full loaded. Ik draai op de standaard luchtkoeler die erbij geleverd zat.

Nou is mijn vraag of dat dat gevaarlijk is. Ik weet dat de computer zichzelf afsluit als de CPU/GPU te warm wordt, maar gebeurt dat ook als de thermometer kapot gaat? Want dan heeft de BIOS toch geen idee hoe warm het is?

Is het dus gevaarlijk om te overclocken zonder te weten hoe warm mijn CPU is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:32
Zorg voor een goede koeler. Je gaat met het overclocken eerder tegen de limiet aanlopen dat het gewoon niet verder wil [stabiliteit etc.] dan dat de boel echt veel te warm zal worden.

Bios update al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Belangrijkste vraag is of je naast dat je het hebt gelezen zelf ook iets merkt dat je minder prestaties hebt door je cpu clocks.

Overklokken zonder temperatuur indicatie is wel lastig. Vooral bij AMD is +60 graden op de cores voor langere termijn schadelijk voor je cpu.

Waarmee lees je op het moment je temperaturen uit?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Ik heb een Bios update uitgevoerd, en nu kan ik wel aflezen. Ik lees af met met Core Temp 1.0 RC5 en CPUID Hardware monitor PRO. Beide zitten nu rond de 63 graden zonder enige load (behalve WMP, en chrome). Is dit dus te hoog? En zal ik dus naar een nieuwe koeler moeten?

En qua fps, ik merk het zelf wel redelijk, als ik in een druk gebied ben in een game dan scheeld die 0.3 GHZ toch wel 10 fps. Toch weer een boost die graag is meegenomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Als je echt wilt gaan pushen is het een vereiste om die stock koeler te dumpen ja.

Heb je handmatig ene Vcore ingevuld of staat dat op auto? lees anders eens in het AMD CPU Overclock Topic #7 om je wat meer te verdiepen in de mogelijkheden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Okay, dan ga ik eerst dat topic even goed doorlezen en proberen te begrijpen ;)

Bedankt voor jullie hulp :D
Pagina: 1