Advies over "schone" installatie voor dual-boot

Pagina: 1
Acties:

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 10:37
Hallo allemaal!

Eerst en vooral hoop ik dat ik dit post op de juiste plaats. Bij voorbaat al excuses als dat niet zo is :)

Ik heb een dell laptop (L502x) met een hd van 500gb. Toen ik hem kocht kwam hij met windows 7 maar sindsdien heb ik al enkele malen een dual boot gedaan (win7/ubuntu, win7/win8 preview, ..), uiteindelijk wel altijd windows 7 als basis gehouden. Nu wou ik eens elementary OS testen (iemand daar ervaring mee trouwens?), maar ik stoot op enkele problemen ivm met partities en voor ik drastische dingen doe wou ik graag wat advies van jullie

Waar ik naartoe wil zijn 3 partities:
  • 100GB voor Windows 7
  • 50GB voor Linux (elementary os)
  • Overige ruimte voor gemeenschappelijke documenten, foto's, muziek, enz
Op dit moment heb ik echter 5 partities:
1. een FAT16 partitie van 100MB, geen idee waarvoor die dient precies
2. een RECOVERY partitie NTFS van 20GB
3. een C: partitie NTFS van 100GB
4. een ext4 partitie van 45GB
5. een NTFS partitie van 300GB

De eerste partities heb ik nog nooit aan geraakt maar ik vroeg me af of het mogelijk en veilig is om die te verwijderen? Ik heb een DVD met windows 7 en key. Drivers heb ik ook. Dus die recovery lijkt me dan overbodig. Maar ik heb precies toch schrik om die partities te verwijderen. Hebben die belang?

De 3de partitie C: is Windows 7.
De 4de partitie is ext4 geformatteerd en bevat elementary os die om de één of andere reden niet wil booten.
De 5de partitie is de grootste en dient enkel voor documenten, muziek, video, enz...

Ik zou graag eens met een volledig schone lei beginnen, alle partities verwijderen en er dus 3 hermaken. Reden hiervoor is vooral omdat er nu conflicten zijn tussen verschillende installaties uit het verleden (vermoed ik). Wanneer ik de Laptop opstart vraagt hij eerst of ik wil booten in elementary os of windows 8 (die niet eens geïnstalleerd is). Wanneer ik elementary OS selecteer stopt het booten halverwege. Wanneer ik windows 8 kies, krijg ik de keuze windows 7 en windows 8 waarvan enkel windows 7 werkt. Die windows 8 is een overblijfsel van de preview die ik eens heb geprobeerd maar ik weet niet hoe ik daar vanaf geraak. Vandaar dat ik dus met een schone lei wil beginnen.

Oké, veel uitleg voor enkele vragen dus :)
  • Is het raadzaam om alle partities te verwijderen en opnieuw te beginnen met 3 partities?
  • Hoe doe ik dit het best, gparted live cd? iets anders?
  • Hebben jullie een idee waarom ik nog steeds windows 8 bij opstartmogelijkheden zie?
  • Hebben jullie idee waarom elementary OS niet volledig wil booten? Gebrek aan swap partitie?
In elk geval al bedankt voor de hulp en het lezen van deze lange post!

Floris

[ Voor 3% gewijzigd door Cirolf op 15-08-2013 21:48 ]

• Joep63
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-08 13:33
Meeste installatie CD's/DVD's bieden bij installatie middels de geavanceerde opties de mogelijkheid om partities te deleten en aan te maken. Als jou OS die optie bied zou ik die gebruiken om de partities te verwijderen. Daarna kan de installatie zelf de benodigde nieuwe partitie(s) aanmaken.

• Coyota
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-07 02:58
Recovery partitie zou ik persoonlijk wel behouden, 10GB is de wereld niet toch?
Die eerste 100MB is de plaats waar je bootloader wordt geïnstalleerd.
Hier selecteer je welk OS je wilt opstarten.

Ik zou enkel de partitie van Linux verwijderen tijdens en opnieuw maken.
Dit lukt met een live cd van Ubuntu, dus wellicht zal dit lukken met elementary OS ook, maar daar heb ik geen zekerheid van.

Waarom Grub windows 8 toont is voor mij ook een raadsel.
Volgens mij zou het moeten lukken zonder je Windows 7 te verwijderen hoor.

Het is een kwestie van de juiste partities te selecteren tijdens het installeren.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nu wou ik eens elementary OS testen (iemand daar ervaring mee trouwens?)
*Kuch*

De reden dat je Windows 8 ziet, is omdat die bootloader aanwezig is. In die bootloader staat informatie van je 7 en 8 installatie. Omdat dit op de eerste partitie staat, kan je tijdens het verwijderen van Windows 8 partitie hier geen directe invloed op uitoefenen. Je zal 'm met bcdedit zelf moeten verwijderen.

Verders, eOS boot niet verder, maar je hebt met dezelfde indeling toch al eens Ubuntu gebruikt? Let ook even op je partities, je mag 4 primaire partities hebben, daarna moet je een extended partitie maken met logische partities daarin. Als ik het goed heb (het kan ondertussen verandert zijn), ondersteund Grub booten van extended/logische partities niet (je root file system mag er wel op staan, maar de grub config niet), waardoor je deze problemen hebt. Maar dit is slechts speculatie, we kunnen pas meer zeggen als je tekstuele informatie kan verschaffen. Pas hiervoor de boot entrie aan en zorg dat er geen splash en quiet staat op de kernel parameter regel.

Voordat je alles weggooit, kan je het beste even kijken wat er op die recovery partitie staat, eventueel backup van maken en dan alles schoonmaken. Dus Windows 7 opnieuw erop, dan eOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
Heel erg bedankt voor de snelle antwoorden. Ik had idd de seconde nadat ik gepost had het topic over elementary OS gezien. Sorry daarvoor :)
Die speculatie zou perfect kunnen kloppen, partitie 4 (met elementary) en partitie 5 (met alle documenten etc) staan idd op extended/logische partities. De overige 3 zijn primair. Als het klopt dat je niet kan booten vanaf dergelijke partitie zou een oplossing kunnen zijn om de recovery te verwijderen en daarnaast de andere partities aan te passen zodat deze primair zijn?

Ik heb net eens gekeken wat precies op de recovery staat en het betreft een factory image en dan de nodige bestanden om ervan te kunnen booten veronderstel ik. In principe heb ik daar niets van nodig want ik heb dat allemaal op DVD. Als ik me goed herinner werd de laptop ook geleverd met behoorlijk wat bloatware die dus ook op die factory image zullen staan. Reden te meer om een "schone" windows DVD de voorkeur te geven :)

De commands voor bcdedit en de boot entrie aanpassen heb ik geen ervaring mee maar ik zal dat vandaag eens opzoeken :) Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je het wilt en de mogelijkheid hebt, kan je net zo goed een schone Windows installatie maken. Ben je ook van het bootmenu van W8 af. Wel alle partities verwijderen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
Als dat kan zou ik idd voor je laatste voorstel kiezen en gewoon alle partities verwijderen en eigenlijk met een "nieuwe" harde schijf beginnen :) Voor alle duidelijkheid, ik mag in dat geval dus ook de recovery en bootloader partities verwijderen?

Ik heb dan wel nog enkele vraagjes:

1) Ik veronderstel dat gparted dan de beste keuze is? of stel je iets anders voor?
2) hou ik het bij 3 partities of voorzie ik een swap partitie voor elemental? En daarbij aansluitend, wat is nu eigenlijk het aan te raden bestandsysteem voor linux. ext 3, ext 4, ...
3) Ik kan ook gewoon geen partitie voorzien voor elemental en de installatie van elemental het werk laten doen. Ik zag dat die optie er was maar wist niet wat die precies deed.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan met de Windows installer ook partities verwijderen en maken. Hierbij kan je dan alles weggooien (recovery heb je tenslotte niet nodig met je install DVD), dan 1 partitie maken voor Windows 7 zelf. Het zal dan automatisch een ~100 MB partitie maken voor z'n bootloader.

Eenmaal Windows erop kan je met Elementary aan de slag. Afhankelijk van de hoeveelheid RAM in je systeem kan je een swap partitie maken. Het is ook mogelijk om ipv een swap partitie een bestand te gebruiken, echter zal hibernate niet mogelijk zijn. Wat aan ruimte overblijft kan je dan als NTFS inrichten vanuit Windows.

Als je later uitgekeken bent op Elementary en je wilt Windows weer full time gebruiken (geen idee waarom je dat zou willen :P), kan je nog kiezen om /boot, waar de configuratie van grub staat, als aparte partitie te maken zodat je de ruimte van de Linux partitie kunt claimen zonder dat je je boot moet gaan fixen (hoewel dat ook niet zo'n ramp is). Het is wel weer handig om een aparte /boot partitie te maken als je nog een Linux OS erop wilt zetten, alleen heb ik geen ervaring met een gedeelde /boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 10:05
Elementary werkt overigens prima op een XPS, ik draai het hier nu ook.

Ik zou verder niet voor gparted gaan en net als HoT zegt gewoon Windows geavanceerd installeren. Vervolgens krijg je een moment om je schijf te partitioneren, als je hier nu al rekening houd met het feit dat je 50 gb vrij laat voor elementary dan hoef je later niet meer aan het partitioneren en kan je in de installer van elementary gewoon kiezen voor de lege ruimte op de schijf.

De bootloader van Windows is met fixmbr later ook prima te herstellen. Daarom zie ik de noodzaak voor een aparte /boot-partitie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bdalenoord schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:54:
De bootloader van Windows is met fixmbr later ook prima te herstellen. Daarom zie ik de noodzaak voor een aparte /boot-partitie ook niet.
Zou ik persoonlijk niet doen met een Windows 7 dualboot. Simpelweg omdat het geen effect heeft. Er zijn andere commando's voor als de automatische opstartherstel met de Recovery mode niet werkt.

Ik geef verders alleen maar aan dat hij de optie heeft voor een aparte /boot om zo niet direct z'n Windows om zeep te helpen in geval hij eOS eraf wil gooien, maar nog even wil wachten met een andere Linux distro installeren. Anders moet je gelijk de herstel mode in. Op zich niet erg, duurt een kwartiertje ofzo, maar als het niet hoeft... ;)

Pagina: 1