Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Een paar weken terug besloot ik dat het tijd was om de Logitech Elite na 7,5 jaar met pensioen te sturen. Ik ging er van uit dat het ding zo ver heen was dat alles boven de 30 euro wel een verbetering zou zijn.

Het werd een koude kermis. De gekochte G510 viel mij zo tegen dat na een week gebruik de Elite het weer overnam. :')

Toch blijft de Elite aan vervanging toe. Verouderde multimedia buttons en weinig opties tot custom keys/commands. Na die 7,5 jaar is het uiterlijk ook niet helemaal meer netjes.

Om goed advies te krijgen zal ik uitleggen waarom de G510 tegen gevallen is:
- De toetsen komen over alsof ze verschillende druk niveaus hebben: Bij de Elite begin je kracht uit te oefenen en op een gegeven moment (tenzij je heel precies de krachten verhoogd) is het raak en heb je een aanslag. Bij de G510 begin je met drukken en kom je vaak in een soort dode zone terecht. Je moet nog even door drukken voor het raak is.
- Doorgaande op het bovenstaande: Nadat je raak hebt geslagen zakken de toetsen mij net iets te ver door, en dit zonder dat je die bodem lijkt te raken. De toetsen worden teveel uitgedempt richting het einde. Teveel dode zone.
- Tussen de rijen toetsen bij de G510 zit een hoogte verschil dat dubbel zo groot is als bij de Elite. Ook dit werkt mee aan het onprettige gevoel
- De layout is voor gamen eigenlijk totaal ongeschikt:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/10ogzns.jpg
Wil je de linker shift gebruiken dan druk je met je pink in niemandsland, tussen twee toetsen in. Wil je met je rechter pink enter raken dan druk je op de | \-toets.
- Waar de Elite een mooie rond golvende polssteun heeft, doet die van de G510 meer denken aan een stoeprand. Alleen als je je vingers opkrult past de hand er volledige op. Dat wil je natuurlijk niet, dus blijft je hand liggen op die rand.

Punten die de G510 wel duidelijk wint of goed doet:
- De G510 is een stuk stiller. De Elite maakt eigenlijk teveel lawaai.
- De aanwezige blokken G-toetsen kunnen voor leuke functionaliteit zorgen bij browsen. In de games die ik doe zie ik het nut nog niet zo, eventuele extra's pak ik wel mee op de muis.
- De typesnelheid lijkt een klein beetje hoger dan die van de Elite.

Logitech's gaming apparaten ben ik klaar mee. Een paar jaar terug kocht ik een G500 muis en ook dat eindigde in teleurstelling en verkoop. De daarna aangeschafte Mad Catz R.A.T. 7 met zijn idiote ontwerp bevalt mij meer dan prima.

Het doel van dit topic:
Ik hoop dat iemand dit leest die min of meer hetzelfde heeft ervaren.
Als ik terug denk aan de keer dat ik in een grote winkel mijn vingers op toetsenborden plaatste, voelde dat ook niet erg goed.

Ik zoek een bedraad toetsenbord. Geen toetsen zoals op een notebook. Basis multimedia functies graag aanwezig. De prijs mag maximaal rond een euro of 60 liggen. Dat zou toch mogelijk moeten zijn als je bedenkt dat die Elite maar 25 euro heeft gekost.

Verder zeg ik niks en ben ik benieuwd wat er voorbij komt. Alle tips, en vooral ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 20:40
Saturnus schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:58:
Om goed advies te krijgen zal ik uitleggen waarom de G510 tegen gevallen is:
- De toetsen komen over alsof ze verschillende druk niveaus hebben: Bij de Elite begin je kracht uit te oefenen en op een gegeven moment (tenzij je heel precies de krachten verhoogd) is het raak en heb je een aanslag. Bij de G510 begin je met drukken en kom je vaak in een soort dode zone terecht. Je moet nog even door drukken voor het raak is.
- Doorgaande op het bovenstaande: Nadat je raak hebt geslagen zakken de toetsen mij net iets te ver door, en dit zonder dat je die bodem lijkt te raken. De toetsen worden teveel uitgedempt richting het einde. Teveel dode zone.
Ik vind het wel knap dat je dit zo ervaart. Het zijn beide Rubber Dome toetsenborden en die voelen over het algemeen wat zompig. Misschien is het gewenning aan 7,5 jaar hetzelfde toetsenbord :+
Als je een heel directe aanslag zoekt waar bij elke toets gelijk voelt en de aanslag op hetzelfde punt geregistreerd wordt raad ik je aan om eens rond te neuzen in het mechanische toetsenborden topic.
Het start topic legt al veel uit waaronder het verschil tussen Rubber Dome en mechanische switches. Het grote mechanische toetsenborden topic

Een goedkoop mechanisch toetsenbord wat ik je kan aanraden is de Qpad mk-50. Vrij goedkoop en met de gangbare switches verkrijgbaar! Op het werk tik ik op een met Blue switches (Qpad MK-50), Dit staat gelijk aan veel kabaal maar een heel duidelijke klik waar je aanslag is. heerlijk voor te typen.

Thuis maak ik gebruik van Brown switches (Ducky Shine 2), zodat ik s'avonds wat stiller kan zijn. Ook is dit prettiger om op te gamen dan blue.

Bedenk wel dat als je eenmaal mechanisch gewend bent voelt ieder rubber-dome toetsenbord als een moeras :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Ik denk dat je in plaats van een topic beter een beoordeling bij het product kunt maken.

Qua indeling zijn er meer Logitech-toetsenborden met die debiele pipe/backslash toets linksonder. Debiel, want hij zit rechts ook al naast die smalle enter.
Let daarom op dat je een toetsenbord met US-international indeling koopt met een brede linkershift, een brede enter, en de pipe/backslash boven de enter.
In webshops is het vaak erg slecht aangegeven welke indeling het betreft, en kloppen de foto's vaak ook niet. Het best kijk je naar de EAN-nummers, of neem je contact op met de verkoper.

Ik heb ditzelfde probleem ook gehad met mijn Logitech Illuminated.

[ Voor 66% gewijzigd door frickY op 14-08-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hydrosine schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:13:
[...]

Ik vind het wel knap dat je dit zo ervaart. Het zijn beide Rubber Dome toetsenborden en die voelen over het algemeen wat zompig. Misschien is het gewenning aan 7,5 jaar hetzelfde toetsenbord :+
Als je een heel directe aanslag zoekt waar bij elke toets gelijk voelt en de aanslag op hetzelfde punt geregistreerd wordt raad ik je aan om eens rond te neuzen in het mechanische toetsenborden topic.
Het start topic legt al veel uit waaronder het verschil tussen Rubber Dome en mechanische switches. Het grote mechanische toetsenborden topic

Een goedkoop mechanisch toetsenbord wat ik je kan aanraden is de Qpad mk-50. Vrij goedkoop en met de gangbare switches verkrijgbaar! Op het werk tik ik op een met Blue switches (Qpad MK-50), Dit staat gelijk aan veel kabaal maar een heel duidelijke klik waar je aanslag is. heerlijk voor te typen.

Thuis maak ik gebruik van Brown switches (Ducky Shine 2), zodat ik s'avonds wat stiller kan zijn. Ook is dit prettiger om op te gamen dan blue.

Bedenk wel dat als je eenmaal mechanisch gewend bent voelt ieder rubber-dome toetsenbord als een moeras :+
Misschien is er weinig meer over van die rubber domes waardoor het wat rauwer is geworden, alhoewel de toetsen nog vrij rap terug omhoog komen.

Eerder had ik het mechanische topic al even bekeken. Nu heb ik de topic start volledig gelezen. Red switches klinken het interessantste. Als ik het goed begrijp komt daar ook niet al teveel geluid van af.

Voor mechanische toetsenborden lijkt die Qpad inderdaad een mooie prijs te hebben. Zeer waarschijnijk de beste optie tot nu toe. Toch ben ik benieuwd of er nog andere alternatieven zijn. (Met alternatieven bedoel ik niet alleen mechanische toetsenborden.)
frickY schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:17:
Qua indeling zijn er meer Logitech-toetsenborden met die debiele pipe/backslash toets linksonder. Debiel, want hij zit rechts ook al naast die smalle enter.
Let daarom op dat je een toetsenbord met US-international indeling koopt met een brede linkershift, een brede enter, en de pipe/backslash boven de enter.
In webshops is het vaak erg slecht aangegeven welke indeling het betreft, en kloppen de foto's vaak ook niet. Het best kijk je naar de EAN-nummers, of neem je contact op met de verkoper.

Ik heb ditzelfde probleem ook gehad met mijn Logitech Illuminated.
Ergens had ik dit layout wel verwacht, ik had niet verwacht dat het echt zo verschrikkelijk irritant zou zijn. Een goede les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 11:50

TimvH

Kletsmajoor

Ik ben na jaren gebruik van een Logitech Media Keyboard Elite ook overgestapt naar een Logitech G510 en heb op de polssteun na geen slechte punten, het typet beter, de LShift zit bij mij precies goed, mijn pink zit er precies op, ook merk ik niks van een dode zone.
Heb ook een G500 na de eerste draadloze laser muis van Logitech en ben blij dat ik hem genomen heb, het is natuurlijk maar niet wat voor handen je hebt, maar voor mij is het allemaal perfect :)