• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Voor mijn vriendin wil ik graag een reflexcamera kopen voor haar verjaardag. Alleen:
1) Ik ken niets van fototoestellen
2) Er is zo'n massa tegenstrijdige informatie op het internet
3) De informatie die ik vind is vaak zo technisch dat ik het maar half snap

Je kan zeggen "ja, verdiep je er dan in' - maar het is geen camera voor mezelf. Ik ben het niet van plan als hobby, dus ik ga ook geen uren steken in leren over hoe zo'n ding werkt. Ik heb mijn handen al vol met mijn hobby/werk, dwz. informatica 8)

Bij de fotograaf om de hoek hebben ze een kit te koop Canon EOS D1100 + lens 18-55 IS voor €325. Ik vraag me nu af of dat een goede deal is of niet. In een thread uit 2012 lees ik dat dit een ouder toestel is en dat men beter een 550D neemt hoewel die nog ouder is. Ik vermoed dat de opvolger daarvan dan een 600D is. De prijs van die body alleen is €500 (hier in België is alles iets duurder dan in NL hé). De prijs wordt dan wel aanzienlijk hoger, en ik vraag me af of dat wel gerechtvaardigd is voor een instapmodel. Wie weet is ze fotografie na een half jaar beu.

Enfin, is die kit de moeite waard of zijn er betere combo's rond dezelfde prijs op de markt? Alvast bedankt voor jullie advies.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

Ik zou even (een deel van) dit topic doorlezen: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6, waar heel veel tips in staan mbt welke camera als beginnerscamera geschikt is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Garyu schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:02:
Ik zou even (een deel van) dit topic doorlezen: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6, waar heel veel tips in staan mbt welke camera als beginnerscamera geschikt is.
yes, dat is ook mijn advies. Dat topic staat vol casussen van mensen die iets willen en daarna advies krijgen. Dan heb je vrij snel een hoop scenario's kunnen lezen en kan je je goed vergelijken met enkele van die voor je eigen situatie.

Een Nikon D3100 + 18-55 IS (of Nikon D3200, die is mooier, maar veel duurder en niet perse "nodig") is ook een optie. Ikzelf vind de Nikon iets beter dan de Canon 1100D (wat de concurrent is van elkaar). Maar als zij canon meer gewend is al, dan weegt dat zwaarder dan het kleine verschil tussen de 1100d en D3100.

Qua lens inderdaad met een 18-55 beginnen, wel gestabiliseerd nemen. Niet alleen vanwege de stabilisatie, maar die lenzen hebben veelal ook betere optics en die zijn goed merkbaar.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Als ik dat goed bekijk is die Canon EOS D1100 + 18-55 IS niet zo'n slechte keuze. De Nikon D3100 + 18-55 VR ziet er ook goed uit. Nu moet ik nog even uitzoeken wat het verschilt tussen IS en VR is - ik denk dat het iets met stabilisatie te maken heeft.
Nomad schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:14:
[...]

Een Nikon D3100 + 18-55 IS (of Nikon D3200, die is mooier, maar veel duurder en niet perse "nodig") is ook een optie. Ikzelf vind de Nikon iets beter dan de Canon 1100D (wat de concurrent is van elkaar). Maar als zij canon meer gewend is al, dan weegt dat zwaarder dan het kleine verschil tussen de 1100d en D3100.
Ha, blij te zien dat je bijna hetzelfde zegt, nl. dat de D3100 een alternatief is. De lens is bij jou dan weer IS ipv VR. Ik ga dat verschil nu, zoals gezegd, even uitchecken.

[ Voor 55% gewijzigd door YellowOnline op 14-08-2013 12:17 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
-dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door YellowOnline op 14-08-2013 12:17 ]

• schoenzool
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07-2021
Het is beide hetzelfde, alleen gebruiken nikon en canon een andere naam voor beeldstabilisatie

check even deze site:
http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
schoenzool schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:20:
Het is beide hetzelfde, alleen gebruiken nikon en canon een andere naam voor beeldstabilisatie

check even deze site:
http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm
Dat was een interessante post.

Goed, Canon EOS D1100 + 18-55 IS of Nikon D3100 + 18-55 VR dus. Ik weet wel niet of ze die laatste hebben en of die even interessant geprijst is.

De vraag of ik beter Canon of Nikon koop is een vraag zoals AMD of Intel vermoed ik? :+

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Zeg maar gerust Apple vs Android :+ Maakt verder ook geen drol uit, het maakt beide foto's en het went allebei.

The devil is in the details.

• schoenzool
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07-2021
Jep, beide hebben zo hun voordeel.
Meestal raad ik aan om hem in de hand te houden en te kijken welke je het fijnst vind om vast te houden. Maar bij een kadotje is dat een beetje lastig.

kijk eens in de price watch, daar kun je gemakkelijk prijzen vergelijken

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hahn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:26:
Zeg maar gerust Apple vs Android :+ Maakt verder ook geen drol uit, het maakt beide foto's en het went allebei.
Vind ik geen goede vergelijking eigenlijk. Canon en Nikon liggen veel dichter bij elkaar dan Apple (wat nogal een extremistisch merk is in veel opzichten) en Google (of Samsung, whatever)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Hahn
:z De vergelijking ging me meer om hoe erg de twee fanboykampen tegenover elkaar staan. En de ' :+ ' diende aan te geven dat het niet geheel serieus was.

Either way, kies wat je wilt, het verschil is minimaal.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mja, ze staan wel fel tegenover elkaar, maar wat ik bedoelde is dat er eigenlijk maar weinig verschil tussen zit. In tegenstelling tot Apple en Samsung, waar je toch een enorm verschil hebt tussen de merken (in prijs/kwaliteit-verhouding)

Verwijderd

Misschien is de goede eerste vraag waarom je een dSLR wil kopen voor je vriendin?
Als zij geïnteresseerd is in fotografie hoeft een dSLR nog echt niet de beste keuze te zijn. Een goede compact, een bridge of een systeemcamera zijn ook het overwegen waard.

• Hahn
Compizfox schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:36:
Mja, ze staan wel fel tegenover elkaar, maar wat ik bedoelde is dat er eigenlijk maar weinig verschil tussen zit. In tegenstelling tot Apple en Samsung, waar je toch een enorm verschil hebt tussen de merken (in prijs/kwaliteit-verhouding)
Ja ik snapte je de eerste keer ook wel hoor. Zoals ik al zei, het ging mij om de fanboykampen, niet om de merken zelf. En het was niet serieus. Maar dat had ik volgens mij ook al gezegd?

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:36:
Misschien is de goede eerste vraag waarom je een dSLR wil kopen voor je vriendin?
Als zij geïnteresseerd is in fotografie hoeft een dSLR nog echt niet de beste keuze te zijn. Een goede compact, een bridge of een systeemcamera zijn ook het overwegen waard.
Zij droomt van een dSLR maar vond de prijzen altijd te hoog om het te kopen. Met een compact bedoel je iets zoals mijn Canon Ixus 130 overigens? De mogelijkheden van zo'n toestel zijn wel hael beperkt (tenzij dat geen 'compact' is maar, voor fotografen, een 'wegwerptoestelletje'). Wat een bridge of systeemcamera is weet ik niet.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:36
Xbox1 vs PS4

Ok, genoeg daarover :P

Wat is het budget ?
Er zijn veel prijsklassen, jij denk wel erg zwart/wit ;)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik vind +/-€350 al een mooi cadeau persoonlijk.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Ik denk dat je je keuze al redelijk gemaakt hebt, mede op basis van waar de voorkeur van je vriendin ligt: Canon 1100D.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Was zelf erg blij met mijn spiegelrelfex om te leren fotograferen. Instellingen zijn zoveel makkelijker en het stimuleert om snel van de automatische stand af te gaan.

Compactcamera's doen veel zelf en dat is jammer als je wat serieuzer mee bezig wilt. Een bridge is een compromis, heeft geen verwisselbare lens en ik merk in mijn kennissenkring dat veel mensen al redelijk snel een bridgecamera verruilen voor een instapspiegel, bijvoorbeeld omdat ze eens met een lichtsterke lens willen spelen.

Systeemcamera's waren er nog niet toen ik begon (het zijn spiegelreflexen zonder spiegel), en lijken me ook voor jou geen optie, omdat ze erg duur zijn in vergelijking met SLRs.

Canon 1100D en die Nikon zijn beide prachtige cadeau's!

• Hahn
Thomzh schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:57:

Systeemcamera's waren er nog niet toen ik begon (het zijn spiegelreflexen zonder spiegel), en lijken me ook voor jou geen optie, omdat ze erg duur zijn in vergelijking met SLRs.
Huh? Systeemcamera's zijn helemaal niet duurder dan vergelijkbare DSLR's :?

Voor het budget waar YellowOnline het over heeft, €350, heb je een leuke pricewatch: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik vertrek nu naar de winkel, ik laat wel weten wat het werd :)

Ach, en ik zal er zelf ook wel wat over bijleren en foto's leren nemen bedenk ik nu

• snek_one
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
Ik heb zelf als eerste dslr een canon 550d gekocht met een canon 18-135 lens zodat ik nooit met meerdere lenzen onderweg hoefde. Nu bijna twee jaar later heb ik nog steeds die ene lens en hij bevalt me nog steeds prima. Een 18-55 is leuk voor binnen, maar als je ooit iets verder wilt zoomen valt het al snel tegen. Let wel op dat niet alle lenzen met een dergelijke range goed zijn, bij onzekerheid check reviews op dpreview.com

..::[ Bass for Breakfast ]::..

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Hahn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:02:
[...]

Huh? Systeemcamera's zijn helemaal niet duurder dan vergelijkbare DSLR's :?

Voor het budget waar YellowOnline het over heeft, €350, heb je een leuke pricewatch: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart.
Hoe duur is een 50mm lens voor NEX? Vast geen 95,00?

Maar eerlijk is eerlijk, die 350 valt me mee. Is snel gezakken de laatste tijd. (En de Canon ILC is veel te duur dan!)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Als je vriendin echt een DSLR wil, moet je niet met wat anders thuiskomen.
De teleurstelling kan groot zijn ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thomzh schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:57:
Compactcamera's doen veel zelf en dat is jammer als je wat serieuzer mee bezig wilt. Een bridge is een compromis, heeft geen verwisselbare lens en ik merk in mijn kennissenkring dat veel mensen al redelijk snel een bridgecamera verruilen voor een instapspiegel, bijvoorbeeld omdat ze eens met een lichtsterke lens willen spelen.
Er bestaan tegenwoordig ook ILC's (Interchangeable-Lens Compacts) of EVIL's (Electronic Viewfinder Interchangeable-Lens) zoals ze ook genoemd worden. Dat zijn bridgecamera's met verwisselbare lenzen maar zonder spiegel (dus ze missen een zoeker)

• Hahn
Thomzh schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:06:
[...]

Hoe duur is een 50mm lens voor NEX? Vast geen 95,00?
Dat is één lens. En ook alleen bij Canon is die zo goedkoop, bij Nikon is 'ie ook al duurder.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Lekker loos argument ook, een Canon kopen omdat de 50mm zo goedkoop is :?

Gabriël AM5

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Hahn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:26:
Geen vergelijk, hier ontlopen de prijzen elkaar niet zo erg :+ Qua functionaliteit heb je gelijk natuurlijk: lood om oud ijzer, of plastic in dit geval.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Voilà, het is de Canon EOS 1100D + 18-55 IS II geworden (+ 32GB SD + tas Canon + filter) voor +-€400. Geen slechte deal lijkt me. Vriendinnetje is in ieder geval gelukkig :+ (OK, ze heeft 'm nog niet gebruikt)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
YellowOnline schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:23:
Vriendinnetje is in ieder geval gelukkig :+
Laten we eerlijk zijn: dat is het allerbelangrijkste!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:36
Netjes!
Zij blij...jij blij :D

Nu maar wachten op de eerste showcase :)
Meer dagjes uit, meer vakanties... ;)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
De eerste showcases die zij voor ogen heeft zijn, aan haar reactie te horen, NSFW ^^

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

YellowOnline schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:52:
De eerste showcases die zij voor ogen heeft zijn, aan haar reactie te horen, NSFW ^^
Eindelijk jou eens goed op de foto zetten? :P......

Prima keuze qua camera, de 1100d+18-55IS II is een prima combi. En 32GB is ook aardig genoeg voorlopig :P.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

YellowOnline schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:52:
Daar hebben we toch wel een topic voor in de HK

* sapphire wacht op de eerste posts over NSFW blunders met de camera in het topic in de HK :+

Gabriël AM5

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik heb nog nooit een ban gehad (zou een mod eens moeten checken) in die 8 jaar hier en dat wil ik zo houden :p

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

NSFW én binnen de policy natuurlijk ;)

Gabriël AM5

Pagina: 1