Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

audio workstation

Pagina: 1
Acties:

• labradot
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-02-2023
Is het niet weer eens tijd voor een audio workstation in de best buy guide? volgens mij is het alweer een tijd geleden, of heb ik niet goed gekeken? Natuurlijk heb ik daar momenteel zelf belang bij, omdat het tijd is voor vervanging van mijn huidige PC. Speerpunten daarbij zijn stille componenten en veel rekenkracht. Het is moeilijk om dit soort guide's te vinden op website's over muziekproductie. Heeft iemand een tip? Het valt me op dat de meeste PC's in de best buy guide op tweakers voor gaming worden samengesteld. wellicht is de behoefte voor audio workstations op deze site te klein om een best buy te rechtvaardigen. Verder is mij bij eerdere workstation best buy's opgevallen dat het budget erg hoog is, voor bv. pro studio's. Mijn huidige PC heb ik samengesteld voor een budget van ongeveer 700, exclusief beeldscherm, toetsenbord, muis en audio interface.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Best Buy Guides zijn redactie-aangelegenheden, dus move naar Geachte Redactie :)

• labradot
Tsja, maar door deze move heb ik nu een officiele reactie waardoor er niet meer inhoudelijk wordt gereageerd op mijn post, wat ik niet zo leuk vind.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:25

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Er is recent wel een soortgelijke discussie geweest: PC voor andere doeleinden dan alleen maar gamen

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb iemand van het BBG-team een schop gegeven labradot. :)

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
We hebben in het verleden wel af en toe een workstation in de bbg opgenomen, en ik denk dat het stilaan weer eens tijd wordt dat te doen.
Ik zeg expres geen audio-workstation, want eerlijk gezegd denk ik dat dat iets te 'smal' is voor een bbg. We proberen die voor een iets groter publiek te maken... Misschien kan een 'algemeen' workstation door diverse mensen aangepast worden tot audio-workstation, 3d-render-workstation, etc. Een ruime discussietijd is dus wenselijk denk ik, iets voor november dus...

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 14:52
Ik ben het met Willem eens dat de groep voor een specifieke audio workstation te klein is. Een regulier workstation, die met enige regelmaat in de BBG wordt opgenomen, zal voor mijn gevoel zeer dicht bij een audio workstation in de beurt komen. De rekenkracht is er sowieso aanwezig. Vaak is met een andere koeler de boel al behoorlijk stil te krijgen.

Toevallig zit er een workstation in deze editie van de BBG, maar ik denk dat het systeem zich al in een gevorderd stadium bevindt gezien het feit dat de maand alweer op zijn einde loopt. Voor meer info zie: [BBG] Workstation - september 2013

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• labradot
willemdemoor schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 11:04:
We hebben in het verleden wel af en toe een workstation in de bbg opgenomen, en ik denk dat het stilaan weer eens tijd wordt dat te doen.
Ik zeg expres geen audio-workstation, want eerlijk gezegd denk ik dat dat iets te 'smal' is voor een bbg. We proberen die voor een iets groter publiek te maken... Misschien kan een 'algemeen' workstation door diverse mensen aangepast worden tot audio-workstation, 3d-render-workstation, etc. Een ruime discussietijd is dus wenselijk denk ik, iets voor november dus...
Ja, misschien is dat een goede oplossing, een algemeen workstation met verschillende opties voor de componenten die van belang zijn bij de verschillende typen workstations; bv. de grafische kaart, de monitor en wellicht de koeling, alhoewel alle typen workstations er wel belang bij hebben om stil te zijn.

Verwijderd

Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat de workstation BBG is opgesteld door mensen die nog nooit met een daadwerkelijke workstation gewerkt hebben...

Het idee van een 'algemeen workstation' is ook weinig realistisch.

• Yalden
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Yalden

Life's what you make it

Hoi Labradot,

als je dat wil dan wil ik best wel een advies geven of met je van gedachten wisselen. Voor je bouwen zal doordat ik in Ierland woon iets lastig worden maar verder wil ik je graag helpen zo goed als ik dat kan...

• Yalden
  • Niet online

Yalden

Life's what you make it

StefanvanGelder schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:08:
.... Een regulier workstation, die met enige regelmaat in de BBG wordt opgenomen, zal voor mijn gevoel zeer dicht bij een audio workstation in de beurt komen. De rekenkracht is er sowieso aanwezig. Vaak is met een andere koeler de boel al behoorlijk stil te krijgen...
Hier ben ik het om diverse redenen niet (helemaal) mee eens.

1. Het hangt er misschien een beetje vanaf of je een aparte opnameruimte (of zelfs monitorruimte) hebt, maar zoniet, dan zal zeker een van de allerbelangrijkste eigenschappen van een Audio Workstation zijn dat deze volledig stil is, en dus niet alleen een stillere koeler maar geheel passieve koeling op de CPU en in de voeding en zo mogelijk (budget) uitsluitend SSD's ipv HD's.
2. Met de tegenwoordig in CPU's geintegreerde voor Audio Workstations ruim voldoende graphics kan je een dedicated videokaart volledig achterwege laten (wat zeker helpt met het oog op punt 1.)
3. Voor audiobewerking heb je niet de allerkrachtigste processor nodig (natuurlijk onder voorbehoud van wat je precies ermee wil gaan doen). Als je een heel orkest live wil gaan opnemen (128 tracks tegelijk) of zo, dan misschien wel, maar voor het meeste standaard audio/opname/bewerkings-werk ben je met het oog op de passieve koeling beter uit met een Core i7 T of S versie dan met een standaard of een K versie.
4. Opnieuw weer iets afhankelijk van wat je er precies mee wil gaan doen is de geluidskaart erg belangrijk. Is er uberhaupt budget voor een dedicated geluidskaart (anders een moederbord met de best mogelijke onboard audio chip), wil je er ook mee kunnen gamen (een Asus of Creative geluidskaart) of wil je de beste kwaliteit en/of heb je behoefte aan bepaalde input en/of output opties en moet je dus voor een bepaalde professionele geluidskaart kiezen.

Oftewel, er blijft denk ik van een standaard Best Buy Workstation erg weinig tot niets over als je er een Audio Workstation van gaat maken...

• Yalden
  • Niet online

Yalden

Life's what you make it

Even een schopje want volgens mij kijkt de TS niet meer in deze topic en ik kan ook niet vinden hoe ik hem een PM kan sturen, als dat al mogelijk is. Als iemand Labradot er misschien attent op zou kunnen maken dan bij voorbaat veel dank...

• labradot
Hoi Yalden,

ik kijk af en toe, eens per week. Bedankt dat je mij advies wilt geven.

Ik maak vooral instrumentale electronische muziek en maak weinig opnames met microfoon. Ik wil mijn pc dus graag stil hebben maar wel met een goede prijs/kwaliteit/prestatie verhouding. Absolute stilte is geen eis omdat ik dus nauwlijks met een mic opneem. De processor is voor mij juist het meest belangrijk omdat ik erg veel plugins gebruik. In sommige gevallen trekt mijn huidige quadcore het niet. Een SSD vind ik verhoudingsgewijs te duur. Ik heb nu harde schijven van Western Digital en die zijn mij stil genoeg. Over het algemeen wil ik componenten met een goede prijs/kwaliteit verhouding die enigzins van degelijke kwaliteit zijn. Als de pc eenmaal gebouwd is, wil ik er liever niet meer naar omkijken...Mijn budget is 500-700 euro (zonder beeldscherm of toetsenbord/muis). Ook zonder audiointerface want die heb ik al (EMU 1212m PCI).

Waar ik tegenoploop bij mijn keuze zijn de volgende dingen:

-Ik heb nu een Antec Lifestyle Sonata III (ATX, 500W) kast+voeding (uit 2008) en die wil ik graag weer gebruiken, kan dat? of mis ik dan aansluitingen op de voeding die na 2008 gangbaar zijn geworden?

-Ik wil een intel i5 quadcore maar welke? Er schijnt een 'S' versie te zijn die minder warmte produceert en dus makkelijker te koelen is maar maakt dat veel uit? is overklokken belangrijk? ik wil alleen overklokken als dat geheel automatisch gebeurd op momenten dat dat nodig is, zonder dat ik er zelf verstand van hoef te hebben of op hoef te letten.

-welk moederbord moet ik kiezen? ik weet wel wat ik voor aansluitingen ik ongeveer wil: 2x pci, veel usb aansluitingen. Ik heb ook over problemen gelezen met usb 3.0 (dat het soms niet goed werkt) dus in dat geval ook usb 2.0 aansluitingen. firewire hoeft niet. wel dat ik mijn extra (data) harde schijf uit 2008 (sata) die ik nu als back up gebruik, weer kan aansluiten

-Ook vraag ik me af hoe krachting het grafische component is wat in sommige processors is geintegreerd. Ik wil in ieder geval meerdere beeldschermen kunnen aansluiten en ook stadssimulatiespellen kunnen spelen zoals cities XL (NVIDIA Geforce 8800/ATI Radeon HD 3850 or higher) of sim city (nVidia GTX 275 of hoger, of ATI 5850 of hoger).

-Windows 8, maar welke versie, 32 of 64bit? ik wil eigenlijk 64bit maar dit schijnt gemakkelijk problemen te geven met oudere hardware en plugins. Ik las dat je het plugin probleem in ieder geval kunt oplossen door (voorlopig) met een 32bits versie van je daw te werken. Als ik dan op een dag van alle belangrijke plugins de 64bits versie heb kan ik die altijd nog installeren, zonder een nieuw besturingssysteem te hoeven kopen en installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door labradot op 08-09-2013 23:00 . Reden: toevoeging ]

• Yalden
  • Niet online

Yalden

Life's what you make it

Hoi Labradot,

eerst nog even paar vraagjes van mij jouw kant op...
  • Welke quadcore gebruik je momenteel nog?
  • Waaruit maak je precies op dat het de quadcore is die het niet trekt en dat je niet bijvoorbeeld meer geheugen nodig hebt?
  • De voeding in de Sonata, doet die het nog goed, of begint hij al een beetje lawaaierig te worden?
  • Wil je je huidige harde schijven her-gebruiken of wil je nieuwe kopen en zo ja, hoeveel ruimte wil je dan hebben? Mag het op een enkele harde schijf of wil je er meerdere hebben en zo ja, waarom?
  • Begrijp ik het goed dat op de harde schijf in je computer eigenlijk alleen maar programma's staan geinstalleerd en dat je al je data op een externe schijf hebt staan?
  • Kan je een zo volledig mogelijke opsomming geven van alle software die je gebruikt of wil gaan gebruiken (op muziekgebied dan natuurlijk)
  • Hoeveel beeldschermen wil je precies aansluiten en in welke resoluties moeten die gaan draaien?
  • Wat voor beeldschermen zijn het (waarschijnlijk gewoon flatscreens, maar voor de zekerheid...) en wat voor aansluiting hebben ze?
Alvast bedankt!!

[ Voor 21% gewijzigd door Yalden op 09-09-2013 21:35 ]

• labradot
Hoi Yalden

- volgens mij intel quadcore wolfsdale 2.6 ghz en 2 GB geheugen (met win XP)
- de cpu metertjes in mijn daw's; soms lopen ze (vooral in FLstudio) in het rood en dan lopen ze vast of de audio begint te distorten. De geheugenmetertjes melden nooit problemen.
- voeding doet het volgens mij nog prima
- ik heb nu twee identieke schijven van 500GB in de computer. ze hebben elk 2 partities, op de ene schijf staat de installatie van windows en alle programma's + de back up van alle data, en op de andere schijf staat de data + de images van de installatie. In de nieuwe computer moet een nieuwe schijf komen voor de installatie. daarnaast wil ik de schijf die ik nu gebruik voor mijn data en images weer gebruiken voor datzelfde doeleinde. ik wil 2 schijven zodat ik altijd een backup heb van mijn data, mocht er een schijf kapot gaan.
- programma's die ik wil gebruiken: ableton live en FLstudio met veel virtuele synth plugins (bv. arturia) en Fx plugins; ook veel gratis plugins. eventueel ook reason
- Beeldschermen: ik heb nu een 22inch standaard monitor maar er moet in de toekomst ook een grotere rettina achtige monitor opkunnen, of touch; daarnaast nog eventeel 1 of 2 extra monitors die ik goedkoop 2e hands op de kop wil tikken.

[ Voor 0% gewijzigd door labradot op 10-09-2013 21:08 . Reden: iets vergeten ]

Pagina: 1