Huh? Je kunt echt véél sneller krijgen. De HP-Z820 workstation waarop ik werk heeft twee Xeons met in totaal 32 cores op 3,1 GHz.
Wel een andere prijscategorie, maar daarom heet het ook workstation, en niet gewoon high-end computer.
Ik vraag me wel af of zo'n guide heel nuttig is voor de potentiele koper... Een daadwerkelijk krachtige workstation koop je voor specifieke toepassingen, en dan weet je meestal zelf wel wat je nodig hebt.
Die van mij heeft bijvoorbeeld enorme cpu kracht, bergen ram, en een RAID met 8x 840Pro SSD's, om daarmee 1,7 GB/s van mijn camera's te kunnen streamen. Maar een heel simpele videokaart, omdat mijn software daar geen gebruik van maakt.
Van de andere kant.... toen ik dit systeem moest uitkiezen, had ik geen idee wat er op de markt was, dus wellicht toch wel interessant voor de lezers. Maar dan op een ander vlak dan waar je normaal naar kijkt. De specs van dit soort high-end Xeon workstations zijn vrijwel hetzelfde. Toen ik bij Dell, HP en Lenovo ging kijken, hadden ze allemaal exact dezelfde Intel Xeon cpu's, zelfde chipset etc. (Zijn er uberhaupt AMD cpu's in deze categorie? Ik kon ze niet vinden bij de grote leveranciers)
Wat voor mij de keuze uiteindelijk bepaalde, was o.a. het aantal 5,25" bays om met 4x 2,5" bays mijn SSD's te kunnen plaatsen, (en nog ruimte te houden voor de systeem schijf.) en dat de HP een geintegreerde RAID controller had, zodat ik een extra 16x PCIe slot overhield.
Ik weet niet of je daar echt een best-buy over kunt schrijven, maar misschien een interessante vergelijkende review tussen HP, Dell en Lenovo?
Sowieso is zo'n workstation best imposant.... niet alleen door zijn kracht, maar ook hoe mooi alles is weggewerkt! Er is vrijwel geen losse kabel te vinden! Alle (hot-swap) HDD bays hebben voorgeinstalleerde bekabeling, die heel mooi langs de rand van het MoBo is weggewerkt. Allerei speciale kappen, om de luchtstroom goed langs de cpu's te gelijken, uitwisselbare psu's, etc etc. Daar sta je echt wel even van te kijken! Compleet andere klasse.
De prijs zullen we het maar niet over hebben...
Even nog wat meer terug on-topic...
Inderdaad ligt de focus erg op gaming... Als ik momenteel een degelijke vlotte computer wil neerzetten, voor bijvoorbeeld mijn moeder, dan zou ik daar absoluut een SSD in zetten. Maar ze gamed niet. (behalve de kaart spelletjes van Windows

) dus geen dikke videokaart. Maar er moet wel Word, Excell, Photoshop lekker op draaien. Zo'n systeem zit voor zover ik het zie niet in de BBG's... Zo gauw het méér is dan budget, wordt het automatisch gaming.
Een niet-budget General-Purpose computer ontbreekt.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 01-08-2013 18:20
]