Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC voor andere doeleinden dan alleen maar gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Jullie focus ligt op gaming.
Budgetsysteem 250 euro
Basissysteem 325 euro
Budgetgamesysteem 425 euro
Basisgamesysteem 675 euro
Mainstreamgamesysteem 1000 euro
High-end gamesysteem 1500 euro

is het misschien ook mogelijk om PC werkstations te belichten?
voor bijvoorbeeld Videorendering doeleinden en multi-monitor gebruik.

Ben zelf aan beginnend onderzoek voor nieuw systeem waarin ik keuzes wil maken tussen AMD en Intel.
ook groot aantal intern geheugen is een must.
Ik geloof dat er meer mensen op zoek zijn voor dit gebruik. Uiteraard zal de doelgroep minder zijn. maar misschien is er voldoende animo om dit te onderzoeken?

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
We behandelen wel degelijk andere systemen: in maart een storage-server, in januari een htpc en een thuisserver, en sowieso elke editie naast gamesystemen ook een budget- en of basissysteem.
Gamesystemen zijn nu eenmaal wat interessanter wat veranderende componenten betreft :)
Maar een highend workstation kan wel weer eens denk ik: de laatste keer was maart vorig jaar.. reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2012

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die van vorig jaar kan je mooi als uitgangpunt nemen, veel sneller is er nog niet te krijgen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Daar is een topic voor het in leven geroepen: [Voorstel] BBG Specials & prijzen BBG's
:)

Hoe we dat gaan aanpakken met een workstation zijn we nu inderdaad aan het overleggen.

Verwijderd

Ernemmer schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 16:36:
Die van vorig jaar kan je mooi als uitgangpunt nemen, veel sneller is er nog niet te krijgen.
Huh? Je kunt echt véél sneller krijgen. De HP-Z820 workstation waarop ik werk heeft twee Xeons met in totaal 32 cores op 3,1 GHz.

Wel een andere prijscategorie, maar daarom heet het ook workstation, en niet gewoon high-end computer. :p

Ik vraag me wel af of zo'n guide heel nuttig is voor de potentiele koper... Een daadwerkelijk krachtige workstation koop je voor specifieke toepassingen, en dan weet je meestal zelf wel wat je nodig hebt.

Die van mij heeft bijvoorbeeld enorme cpu kracht, bergen ram, en een RAID met 8x 840Pro SSD's, om daarmee 1,7 GB/s van mijn camera's te kunnen streamen. Maar een heel simpele videokaart, omdat mijn software daar geen gebruik van maakt.

Van de andere kant.... toen ik dit systeem moest uitkiezen, had ik geen idee wat er op de markt was, dus wellicht toch wel interessant voor de lezers. Maar dan op een ander vlak dan waar je normaal naar kijkt. De specs van dit soort high-end Xeon workstations zijn vrijwel hetzelfde. Toen ik bij Dell, HP en Lenovo ging kijken, hadden ze allemaal exact dezelfde Intel Xeon cpu's, zelfde chipset etc. (Zijn er uberhaupt AMD cpu's in deze categorie? Ik kon ze niet vinden bij de grote leveranciers)
Wat voor mij de keuze uiteindelijk bepaalde, was o.a. het aantal 5,25" bays om met 4x 2,5" bays mijn SSD's te kunnen plaatsen, (en nog ruimte te houden voor de systeem schijf.) en dat de HP een geintegreerde RAID controller had, zodat ik een extra 16x PCIe slot overhield.

Ik weet niet of je daar echt een best-buy over kunt schrijven, maar misschien een interessante vergelijkende review tussen HP, Dell en Lenovo?

Sowieso is zo'n workstation best imposant.... niet alleen door zijn kracht, maar ook hoe mooi alles is weggewerkt! Er is vrijwel geen losse kabel te vinden! Alle (hot-swap) HDD bays hebben voorgeinstalleerde bekabeling, die heel mooi langs de rand van het MoBo is weggewerkt. Allerei speciale kappen, om de luchtstroom goed langs de cpu's te gelijken, uitwisselbare psu's, etc etc. Daar sta je echt wel even van te kijken! Compleet andere klasse.

De prijs zullen we het maar niet over hebben... ;)

Even nog wat meer terug on-topic...

Inderdaad ligt de focus erg op gaming... Als ik momenteel een degelijke vlotte computer wil neerzetten, voor bijvoorbeeld mijn moeder, dan zou ik daar absoluut een SSD in zetten. Maar ze gamed niet. (behalve de kaart spelletjes van Windows :) ) dus geen dikke videokaart. Maar er moet wel Word, Excell, Photoshop lekker op draaien. Zo'n systeem zit voor zover ik het zie niet in de BBG's... Zo gauw het méér is dan budget, wordt het automatisch gaming.
Een niet-budget General-Purpose computer ontbreekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2013 18:20 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik werk normaal met een EliteBook 8770w met de volle sloot 32gig geheugen Intel i7 3820QM en Quadro4000m kaart.

Ik heb ook de beschikking tot een ProLiant WS460c workstation met 2 Xeon 5645's met elk 6 cores (hoge snelheid per core, en een hele hoop), en 36gig aan geheugen en een Quadro FX 2800m

Mijn werk? GIS systemen en Seismische analyses...

Ik weet wat je wil TS, en dit is heus niet de enige website met informatie, en je bent eigenlijk erg a-specifiek bezig geweest met je vraagstellingen, waarom je vorige twee topics ook gesloten zijn.

AMD en Intel is GEEN issue, waar je zelf niet achter kan komen. Stel je voor, je wil met Blender gaan renderen. Je zoekt dan op wat voor dingen Blender mee kan renderen, en dan kom je er achter (ik weet het niet), dat het gedeeltelijk CPU is, maar single threaded, en GPU via CUDA. Dan pak je dus een nVidia kaart, en vervolgens zoek je naar benchmarks: "Blender CPU benchmarks".

Wat is een van de eerste hits?:

http://www.tomshardware.c...012/-03-Blender,3162.html

Goh dat is duidelijk, en de andere hits zijn ook awesome! Wat wil je nog meer? :)

En dit truukje kun je herhalen.

GPU/CPU dat is makkelijk zelf te doen. En zo kun je ook je hele AMD vs Intel verhaal onderbouwen. Er is namelijk niets beter.

Verwijderd

Beetje flauw. Je kunt natuurlijk voor iedere BBG zeggen dat je het makkelijk zelf uit kan vinden door benchmarks te bekijken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is ook de bedoeling eigenlijk, de bbg's zijn niets meer dan een service/advies richtlijn. Heb je een net iets ander doel (en dat is nou net de naam van dit topic), en is je vraag "AMD vs INTEL", en ben je verder a-specifiek, behalve zeggen "video renderen" (wat haast een net zo breed begrip is als zeggen dat je muziek maakt; dat kan trompet zijn maar ook dubstep spatiebalk rammen). En dat gaf de TS in z'n vorige twee gesloten topics aan. Hij wil dus iets anders, hij is niet duidelijk in wat hij wil, en hij verdoezelt een beetje de bedoeling van z'n topic nu...

Hij wil videobewerken maar zegt niet met wat. Ik neig dus naar een cluster van 200 raspberry pi's.

Zoals Willemdemoor & Bolletje zeiden is er inderdaad altijd ruimte om meer te doen met de BBG, en dan is het een kwestie van "vraag en aanbod". Uiteraard is er ook ruimte om advies te vragen, maar daarvoor is er een forum wat DAA heet, en CAA (desktop aankoop advies en componenten aankoop advies). Beiden staan overigens vol met guides, waarvan ik een gedeelte "common sense" hierboven heb herhaald.

CAA beleid

is een goede plek om te beginnen... Tweakers, ondanks wat velen denken, is namelijk niet zomaar een "vraag maar raak" forum, het is een forum voor enthousiastelingen en professionals om te gaan discussiëren en te leren van elkaar... we helpen graag, maar dan verwachten we wel inzet. De TS kan een bijdrage leveren aan de BBG fora door te zeggen, joh, we zouden eens een systeem voor dit, dit, en dit moeten gaan maken (Blender gebruik met maximaal €1200 budget zal een leuke BBG opleveren, net zoals Adobe Premiere gebruik met zo'n budget), en als er genoeg animo voor is, kan er eventueel een frontpage artikel zijn.

Zit de TS echter in nogal een niche, dan zou hij z'n onderzoek moeten doen, en dus een goede TS moeten schrijven om advies te krijgen voor hetgeen wat hij wil. Een goede TS van vrij recent vind ik:

Ik wil mijn oudje nieuwe kunstheupen geven, maar...

De gebruiker zegt wat hij wil, wat hij doet, wat z'n budget is, en heeft duidelijk al het een en ander bedacht! Z'n titel kan beter; maar ik zie hem in het lijstje staan, ik zie er een DAA tag achter, en het is duidelijk! Het leest makkelijk, de TS zegt wat hij wil, wat hij weet, wat hij kan, en z'n taalgebruik is uitstekend. Toegegeven, hij zegt niet zo zeer wat hij wil doen, behalve een paar games, resolutie, en gewenste FPS. Klaar! Duidelijk. Genoeg, hoewel het uitgebreider kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 01-08-2013 19:09 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:09:
[...]

Huh? Je kunt echt véél sneller krijgen. De HP-Z820 workstation waarop ik werk heeft twee Xeons met in totaal 32 cores op 3,1 GHz.

Wel een andere prijscategorie, maar daarom heet het ook workstation, en niet gewoon high-end computer. :p
Dat ding kost ook 10 keer zo veel en als je nog 10 keer zo veel neerlegt kan het nog sneller.

Het systeem van vorig jaar is nu nog steeds zo'n beetje het snelste wat je kan krijgen voor een normale prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Interessante replies. Fijn, dank aan allen.
@tweakers redactie; Wellicht is het raadzaam om een beeld te geven van de prijs kwaliteit verhouding ligt t.o.v. een hoger budget.
m.a.w. de interessantere performance verschil tussen 2K Euro en bv een machine van 5K Euro of meer.
Wat krijg je dan?
XK x sneller = tijdsbesparing, of is er misschien meer te melden..?
Waar zitten de performanceverschillen van de MOBO's t.o.v. CPU's i.c.m. GPU's & geheugen.

Je koopt maar één keer een machine die je weer ongeveer anderhalf á twee jaar vooruit helpt. (althans vanuit mijn relatieve perspectief..)

Verwijderd

Bij high-end workstations gaat het ook om andere zaken dan puur prestaties.

Probeer bijvoorbeeld maar eens 256 GB RAM in je normale Core i7 moederbord te stoppen. Of vier PCIe x16 kaarten. Daarvoor moet je naar exotische moederborden, die je alleen in workstations vindt.
Pagina: 1