WERKSTATION Socket keus van invloed of levensduur?

Pagina: 1
Acties:

• tbag
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07-2024
Beste Tweakers,

Ik ga het werkstation upgraden voor de schoonmoeder. Ze wil wat sneller kunnen werken met haar foto collectie en ook photoshop mag stuk vlotter. Ook is video bewerking wel een taak die de computer in de toekomst zal gaan verwerken.

Randapparatuur en kast (microATX) DVD enz. zijn aanwezig. Het plan is om een nieuw mobo proc ram en opslagruimte (misschien ook SSD) aan te schaffen. (misschien ook nog nieuwe videokaart en voeding) Budget is rond de 600 euro en daarbij moet er ook nog Windows 7 voor aangeschaft worden.

Omdat er écht niet op wordt gegamed maar er juist met meerder programma's tegelijk word gewerkt heb ik voor de Xeon processors gekozen. (= multi threading echt handiger dan? Of is de levensduur alleen beter door stock underclock?)

Nu ben ik in dubio want:

Ga ik voor de duurdere x79 (Asrock X79 Extreme4-M) chipset met met een nieuwere type 2011 socket maar minder snelle Xeon E5-2603 processor.

Of ga ik voor een goedkopere Z77 (Asus P8Z77-M) chipset met een 1155 socket en doe ik er een Xeon E3-1230V2 processor bij.

Ik vraag me af of het handig is om in nieuwer moederbord te investeren zodat je langer upgrades op kwijt kan. Of is de Asrock X79 Extreme4-M met de socket 2011 niet zo future proof?

Misschien zit ik er wel helemaal naast met mijn twijfel maar dat hoor ik dan graag! Ik zie uit naar jullie reacties. Alvast bedankt!

Groeten,

Sven

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 14:03

Ultrapc

Anyone steak?

Van wat komt ze af? Als dat een P4 is is zelfs een i5 al een enorme verbetering ;)

Allround.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou met een budget van 600 euro niet kijken naar de 2011 socket, die moederborden zijn verschrikkelijk duur. Je steekt dit geld beter in een betere processor ;)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

tbag schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 01:36:

Omdat er écht niet op wordt gegamed maar er juist met meerder programma's tegelijk word gewerkt heb ik voor de Xeon processors gekozen. (= multi threading echt handiger dan? Of is de levensduur alleen beter door stock underclock?)
En dit is nogal een kul opmerking...

Xeon en de gewone processorlijn van Intel verschillen niet zoveel met elkaar, met een gewone i5/i7 kun je net zo goed workstation spelen, als dat je met een XEON kan gamen... De performance is namelijk gelijkwaardig. Xeons zijn wat specialer, omdat ze extra goed zijn geselecteerd en getest en als je de workstation sockets pakt, hebben ze extra functionaliteit voor meerdere PCI-e lijnen of CPU links voor multi CPU setup.

Dus afhankelijk van je budget, kan je dus het beste gewoon de [BBG] Basisgamesysteem september 2013 volgen en dan dingen zoals de videokaart een tikkeltje terug brengen naar een normale prijs :P waardoor je dus ruimte krijgt voor andere componenten zoals een SSD
Bij intel kun je overigens niet investeren in een lang upgrade pad... Zij veranderen om de zoveel tijd van socket... Dus over 2 jaar een nieuwe CPU installeren in het socket van dit jaar, is bijna niet mogelijk :P

Zodra je een mooie setup hebt gebouwd in jouw hoofd, dan kun je alles nog eens laten dubbelchecken bij Desktop Aankoopadvies. Wel mooi een lijstje fabriceren met de componenten die je wilt nemen.
Als je dat hebt gedaan, zijn er genoeg mensen die je van verder en goed advies willen voorzien.

Edit:
In het Desktop Aankoopadvies gedeelte, wordt vaak genoeg advies gevraagd over PC's die voor photoshop doeleindes worden gebruikt...
Ga dus eens wat rondsnuffelen voor een setup.

[ Voor 51% gewijzigd door Swordlord op 13-08-2013 18:12 ]