My first beamer setup (woonkamer): tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 20:10

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Sinds vorige week ben ik aan het kijken naar de mogelijkheid om een beamer in te zetten in onze woonkamer. Ik heb nu een redelijk idee, maar zoek graag advies van ervaringsdeskunigen. Ik wist overigens hiervoor erg weinig van dus vergeef me mocht ik een term verkeerd gebruiken.

Doel beamer
- 80% film kijken in een redelijk goed te verduisteren woonkamer
- 20% overige entertainment met meer omgevingslicht (bijv. een voetbalwedstrijd)

Situatie woonkamer
- Scherm moet van mijn vrouw compleet weg te halen zijn, dus mobiel scherm. Hopelijk komt ze dat later van terug als blijk dat zo'n mobiel scherm verre van ideaal is.
- Zelf wil ik niet dat de beamer aan het plafond komt.
- Kijkafstand: 3 meter
- Mogelijk beamer afstand indien achter zitplek 3.30m tot 4m
- Mogelijk beamer afstand indien voor zitplek 1.50m tot 1.75m

Persoonlijk eisen/wensen beamer
- Full HD
- Full 3D
- < €1000,- (instap modellen dus)
- Mij lijkt 100"(bij 16:9) echt de max beeldgrootte(?)
- Voorkeur voor DLP techniek vanwege de betere 3D weeggave (als ik het goed begrepen heb)
- Voorkeur voor 3D brillen met RF synch ipv DLP synch

Beamers tot nu toe in overweging:
- BenQ W1070 (met lens shift, al is die minimaal)
- BenQ W1080ST (short throw)
- Epson EH-TW5910 (LCD)
- Optoma HD25(-LV)
- Optoma HD131X

Projectiescherm
- Weet ik nog niet. 2m tot 2.20m breed. Beeldverhouding 16:9 (default voor al de beamers) of misschien 21:9, maar is mede afhankelijk van beschikbaarheid bij mobiele schermen. Scherm waar ik aan zit te denken: http://www.beamercentrum....ct/product&product_id=862 (of een maatje kleiner)

Het liefst heb ik de beamer op een vaste plek in/op een kast tegen de muur achter de zitplek. Maar de "throw" afstand is dan ca 4 meter en veel beamers komen dan op een erg groot beeld. 100" (16:9) of veel meer. De Epson is daarop een uitzondering maar gebruikt LCD. Andere opties die ik zie om de beeldgrootte te beperken:
- Scherm dichterbij halen. Maar dan verklein ik gelijk de kijkafstand en schiet dus het doel voorbij.
- Een projectortafel achter de zitplek bij het film kijken. De throw afstand wordt dan iets kleiner, maar de beamer moet daarvoor wel lichtelijk mobiel zijn.
- Een short throw projector vóór de zitplek. De beamer moet dan erg mobiel zijn.
- De zitplek bij film kijken een stukje naar achter zetten. Het beeld is dan minder snel "te groot", maar om elke keer de hoekbank een halve meter naar achter (en terug) te schuiven...

Alle beamers worden goed beoordeeld (voor hun prijsklasse) zover ik kan nagaan. De Optoma HD131X en Benq W1070 (100 euro duurder maar incl. DLP 3D bril) zijn prijstechnisch het meest interessant. Maar de Benq overschiet de voor mij maximaal toelaatbare beelddiagonaal van 100" ruimschoots. De Optoma kan dat net wel halen. Al vergt dat wellicht wat mobiliteit van de beamer. Mijn sterke voorkeur gaat dus (voorlopig) uit naar de Optoma HD131X.

Een lastig vraagstuk vind ik de schermgrootte. Met de HD131X tegen de muur haal ik volgens de Optoma calculator (http://www.optoma.nl/distancecalc.aspx) ca. 100" (16:9) als minimale schermgrootte. Ik vraag me af of dat te groot is voor 3 meter kijkafstand.
Misschien valt het wel goed te doen aangezien ik voornamelijk 21:9 materiaal kijk en in die gevallen dus een stuk diagonaal verlies.

Kortom, mijn situatie zal vereisen dat ik wat voorbereidende handelingen moet uitvoeren bij films en daar kan ik (vooralsnog) prima mee leven. Sowieso het scherm opzetten en wellicht de beamer anders positioneren. Maar wellicht is dat juist een voordeel bij beamers zonder lens shift, aangezien positioneren heel nauw schijnt te komen en ik dat dus elke keer perfect kan neerzetten.

Na mijn uitzoekwerk en deze flinke lap tekst nu mijn vragen
- Wat is jullie kijk (pun intended :P) op maximale HD projectie grootte op 3 meter kijkafstand? Is dat bijvoorbeeld anders dan bij TVs?
- Zijn er nog tips waar ik niet aan gedacht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
- Wat is jullie kijk (pun intended :P) op maximale HD projectie grootte op 3 meter kijkafstand? Is dat bijvoorbeeld anders dan bij TVs?
100" is prima op 3 meter. Het is inderdaad anders dan tv. Er van uitgaande dat je er films op kijkt, en niet het nieuws. Het formaat van het scherm vind ik persoonlijk belangrijker dan de pixeldichtheid (het wel of niet zien van de pixels). Ik kijk liever naar een 720p plaatje op 100" dan een 4k plaatje op een 42" tv. Desnoods zet je het beeld 1 tikje uit focus.
- Zijn er nog tips waar ik niet aan gedacht heb?
Wat tips:

Waar wil je dat mobiele scherm laten als je het niet gebruikt? Een scherm aan de muur kun je vrij hoog tot aan het plafond hangen of wegwerken met een koof of iets anders. Genoeg mooie voorbeelden te vinden op internet.

Je centerspeaker zal achter het zwart van het scherm staan met dit mobiele scherm.

Bij DLP projectie kun je last krijgen van een regenboog effect. Met name bij contrastrijke beelden en als je met je ogen beweegt (voor ondertitels bijv). Dit is voor iedereen anders dus zul je zelf even moeten ervaren. Maar dan niet in een winkel, maar in een goed verduisterde demo ruimte.

Lens shift is naar mijn ervaring vrij essentieel.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Thx. Van de center speaker had ik niet aan gedacht. Even kijken wat ik daarmee kan doen.
Een mobiel scherm kan ik wel kwijt in de trapkast in de woonkamer, dus dat is op zich geen probleem. Ondertussen blijf ik natuurlijk een plafondversie stimuleren al zal dat niet makkelijk zijn :)

Van het mogelijke regenboogeffect bij DLP ben ik op de hoogte, maar vond het nadeel van cross talk bij LCD zwaarder wegen. Ook had ik van de week heel kort gezocht naar locaties niet te ver weg waar je een beetje een redelijke demonstratie kan krijgen, maar zo gauw niks gevonden.

Verder geen haast, dus ik kijk nog rustig even rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:23

Vrijdag

De Zwarte

Voor projectors, kijk eens op http://www.projectorcentral.com/home.cfm

Kies voor een oprolbaar scherm, daar kan je eventueel nog een koof van maken waar je vriendin weer dingetjes op kan zetten :P
Ik projecteer met een 720p beamer op een afstand van net geen 3 meter. Ik vind het voorlopig prima maar een FHD projector is dan natuurlijk een stuk beter. Diagonaal is ongeveer 2 meter.
Omdat ik een zwak plafond heb, heb ik gewoon een plank hoog opgehangen en dan daar de beamer weer onder middels een plafondbeugel. Het verdient niet de schoonheidsprijs maar het werkt.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
De meeste beamers hebben een ventilator en maken wat geluid. Een opstelling direct achter de zitplaats lijkt me niet handig. Ik heb de beamer, een Sanyo plv-z5, nu op een tafel ca 1,5 meter van de muur staan waarop het beeld geprojecteerd wordt, wat eigenlijk een te korte afstand is. Dit is natuurlijk beamer afhankelijk.

Het beamer experiment is voor mij eigenlijk over vanwege het geluid wat de beamer maakt. Ik heb geen zin om de kamer ervoor te verbouwen en wil nu een tv van 47 inch of groter.

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Gezien het type gebruik in mijn situatie neig ik nu heel erg naar Benq W1080ST. Voor een filmpje uit de kast pakken en gewoon op de salontafel zetten. Als het goed is, is met deze short throw 1,5m wel ruim voldoende. Ook ga ok vrijwel zeker voor een 90" scherm ipv 100".
Ik heb het gevoel dat de Optoma's ietsjes beter beoordeeld worden, vooral op weergave van donkere delen, dus dat doet me nog een beetje twijfelen. Maar een andere HD 3D short throw in die prijsklasse is er simpelweg niet.
Ik wil alleen nog graag ergens kijken of ik erg gevoelig ben voor het hierboven genoemde regenboog effect.

[ Voor 66% gewijzigd door Ray-zor op 25-08-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Dit weekend tot aanschaf overgaan. Het is inderdaad de Benq W1080ST geworden in combinatie met een 92" mobiele driepoot scherm (Elite Screens T92UWH). Hoewel een "floor rising" scherm mij makkelijker en fijner kijken lijkt (ivm het zwarte vlak onder het kijk-gedeelte), vrees ik dat zo'n scherm het geluid en afstandsbediening blokkeert. Bedankt voor de tip daarover ShittyOldMan. Hopelijk komen die begin komende week binnen.
Daarnaast ook een paar TrueDepth DLP 3D brillen via eBay besteld. Dan nog een 3D mediaspeler (zal wel de mede8er MED600X3D worden) en ik ben helemaal good-to-go. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Als laatste reactie op mezelf (moet nog wat langere kabels aanschaffen):
Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/2yxrtli.jpg
happyhappyhappy! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Welk scherm is het uiteindelijk geworden? Volgens mij niet die uit je eerste post toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:05
Satch schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 03:06:
Welk scherm is het uiteindelijk geworden? Volgens mij niet die uit je eerste post toch? :)
Lezen is wel moeilijk hé? Elite Screens T92UWH.
Erg goed topic trouwens, ik ben zelf ook op zoek naar een beamer en ik ben nog aan het twijfelen tussen een 720p/1024p(?) beamer of dan toch voor een fullHD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:15

Quad

Doof

Was laatst een keer bij een of andere demo, en daar viel mij op dat de zogenaamde 'Short throw' beamers bij normaal ddaglicht een heel goede licht weergave hadden itt de langere afstand beamers.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Niet om een of ander, heb er niet veel verstand van, maar zijn beamers niet een beetje uit de tijd?

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
donnie1992 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 03:10:
[...]

Lezen is wel moeilijk hé? Elite Screens T92UWH.
Erg goed topic trouwens, ik ben zelf ook op zoek naar een beamer en ik ben nog aan het twijfelen tussen een 720p/1024p(?) beamer of dan toch voor een fullHD gaan.
Je hoeft niet meteen bijdehand te doen hoor, ik had er gewoon even overheen gelezen nadat ik snel even door het topic scrolde om 3 uur 's nachts.
Anyways, ontopic: Veel plezier met je nieuwe setup Ray-zor. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Satch op 31-08-2013 03:27 ]

Pagina: 1