“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Maar met zo'n budget mobo heb je tov het Gigabyte GA-970A-UD3 (indertijd een van de duurdere 970 mobo's) mobo:veel minder features:witeken schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:03:
[...]
Ja, als je een CPU neemt die veel duurder en beter is. Als je een B85-moederbord en pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed neemt is het verschil nog maar 20 euro, en dan heb je een veel betere en zuinigere processor, vooral bij minder multithreaded applicaties.
4 <=> 6 sata 600 poorten,
0 <=> 2 FireWire poorten,
8 <=> 14 USB 2.0 poorten,
2 <=> 4 RAM slots,
7.1 <=> 5.1 audio,
...
Vooral de RAM is belangrijk in deze, als je in de toekomst meer RAM wilt, kan je bij het AMD systeem gewoon 8GB bijzetten, bij het Intel systeem moet je 16GB nieuwe RAM kopen.
[rant]
Verder een nogal gecherrypickte test om multitasking te testen: we nemen 2 games die tamelijk low thread zijn. Doe eens hetzelfde met Crysis3 en je zal een heel ander beeld hebben. En aan de hand van één testje lopen beweren dat het een "veel betere en zuinigere, vooral bij minder multithreaded applicaties" CPU is, ruikt naar fanboïsm. We zijn het hier al lang eens dat het nek aan nek is, en dan beweer jij dat... Niet echt goed voor je geloofwaardigheid, want de FX-83xx is beter in multithread apps en je laat uitschijnen dat het niet zo is.
[/rant]
En laten we eerlijk zijn: voor 1000€ willen we op Tweakers een CPU en mobo waarmee we kunnen tweaken
PS: sorry voor de rant, maar ik krijg het ${#!|7 van mensen die dergelijke [fill in appropriate word] posten.
[ Voor 23% gewijzigd door DrIezie op 23-08-2013 17:29 . Reden: rant ]
Assumption is the mother of all F'-ups
ik begin nu toch echt hele grote vraagtekens te zetten bij je vermogen tot begrijpend lezen...
of zit je nu echt per se te trollen om Intel er beter uit te laten komen??
je gaat toch niet serieus een 4430 aanraden in een mainstream systeem? die CPU komt nog niet eens voor in het basissysteem!
dat je fan bent van Intel, das jouw probleem zorg dan in ieder geval wel dat je ook daadwerkelijk iets bijdraagt dan dit soort onzin posts.
en 20 is nog steeds in het voordeel van AMD, waar je bij AMD dus géén concessies hebt gedaan, en bij Intel wél.
mindere CPU
mindere Mobo.
en nu lever je dus bij intel in op de prestaties.
enige wat je dus hebt aangetoond met je posts is wat al gezegd werd, Intel heeft mooie producten, wil je goede prijs/prestatie ga je naar AMD.
Absoluut! Even een voorbeeldje van een 120 GB partitie:Lednov schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:25:
[...]
punt is niet dat het niet gaat, punt is dat een zelfde systeem met AMD gewoon 100E goedkoper is. en je levert niet tot nauwelijks in op de prestaties.
en inderdaad zoals Robo zegt, je moet nu weer inleveren op de SSD! wil je per se Intel dan gaat het niet om en-en te doen. en das dus buiten het feit dat je dan ook nog eens gewoon weg duurder bent!
windows 8 20GB
Bioshock Infinite 20GB
Crysis 3 16GB
Tomb Raider 20GB
Battlefield 3 20GB
Dirt 3 15GB
Grid 2 15GB
126GB
Dat zijn dus vijf games want zes games gaan over de 120GB heen en we weten allemaal dat je dit lang niet gaat halen omdat er ook andere programma's op de SSD komen te staan. Als je er vier 20 GB games op krijgt is al een hele prestatie. En hoe groot denken jullie dat aankomende games als GTA 5 en Battlefield 4 gaan zijn?
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe
Helaas komt de i5-4430 niet in de buurt van de verwachting die jij ervan hebt. Je betaald 160 euro voor een GPU die 20% minder presteert dan een Fx8350. Daarnaast is hij niet overclockbaar. Hieronder wat links die laten zien dat een i5-4430 niet veel prestaties geeft voor zijn prijs. Het moederbord laat ook te wensen over.witeken schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:03:
[...]
Ja, als je een CPU neemt die veel duurder en beter is. Als je een B85-moederbord en pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed neemt is het verschil nog maar 20 euro, en dan heb je een veel betere en zuinigere processor, vooral bij minder multithreaded applicaties.
http://www.cpu-world.com/benchmarks/Intel/Core_i5-4430.html
Jij kwam met een systeem af van 900 euro, en dan met een Intel-equivalent dat 100 euro duurder zou zijn. Ik heb het verschil tot 20 euro gereduceerd. De rest zal wel gecompenseerd worden door het lagere energieverbruikLednov schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:23:
je gaat toch niet serieus een 4430 aanraden in een mainstream systeem? die CPU komt nog niet eens voor in het basissysteem!
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Ik ben benieuwd waarom jij denkt dat ik laat uitschijnen dat de AMD-processor minder geschikt is voor multithreaded programma's, want dat heb ik helemaal niet beweerd. Het omgekeerde, dat wel.DrIezie schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:20:
[rant]
We zijn het hier al lang eens dat het nek aan nek is, en dan beweer jij dat... Niet echt goed voor je geloofwaardigheid, want de FX-83xx is beter in multithread apps en je laat uitschijnen dat het niet zo is.
[/rant]
Als je zo gaat beginnen: voor € 1000 wilt een Tweaker toch een deftige processor van een deftige fabrikant, en niet van een fabrikant waarvan de processors voornamelijk in low-end budgetsystemen worden gebruiktEn laten we eerlijk zijn: voor 1000€ willen we op Tweakers een CPU en mobo waarmee we kunnen tweaken
Tweakblog van de maand
Anoniem: 458160
i5-4430 is zo'n beetje door elke review site uitgeroepen voor beste bang voor buck als je een game systeem neemt.Hij is overall ook gewoon sneller dan de FX in games.
De enige ? website die een FX neemt :http://www.eurogamer.net/...fing-your-pc-for-next-gen
En dat vind ik een waardeloos verhaal maar ik quote ze toch even :
Intel or AMD? Since the arrival of Intel's Core 2 Duo processors, AMD has struggled to remain competitive, remaining in the game by offering its higher-tier parts at very competitive prices. In recent years it has bet the farm on multi-core performance - its latest flagship, the FX-8350, offers eight cores at 4.0GHz with no overclocking restrictions, while its Intel competitor - the Core i5 3570K - offers four cores at 3.4GHz. In a world where single-core performance still dominates, the Intel offering is still considered the better buy - it's certainly more power-efficient and has more overclocking potential.
Helaas heb je zelf niet door dat Tweakers.net de FX aanraad.Anoniem: 458160 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:57:
Cpu-world is niet serieus te nemen. Net zoals Youtube video's die echt nergens op slaan....
i5-4430 is zo'n beetje door elke review site uitgeroepen voor beste bang voor buck als je een game systeem neemt.Hij is overall ook gewoon sneller dan de FX in games.
De enige ? website die een FX neemt :http://www.eurogamer.net/...fing-your-pc-for-next-gen
En dat vind ik een waardeloos verhaal maar ik quote ze toch even :
[...]
reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013
Naast dat feit raad bijna niemand een i5-4430 aan, laat staan door alle review sites. De volgende keer wat beter je huiswerk doen voordat je wat post.
inderdaad is begrijpend lezen niet je sterkste kant, verder op staat toch dat je heel wat opgeeft voor een mindere CPU en minder mobo. dat hele kleine beetje wat je bespaart op verbruik weegt echt niet op.witeken schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:39:
[...]
Jij kwam met een systeem af van 900 euro, en dan met een Intel-equivalent dat 100 euro duurder zou zijn. Ik heb het verschil tot 20 euro gereduceerd. De rest zal wel gecompenseerd worden door het lagere energieverbruik.
je trolled de boel en je faalt er nog jammerlijk in ook.
AMD is net zo deftig als Intel dat jij daar niet aan wilt moet je helemaal zelf weten, dat jij graag 100E meer betaald voor Intel ook, dat jij dan ook 20 E meer wilt betalen omdat je per se Intel wilt en dan maar genoegen neemt met een mindere Intel processor en Mobo moet je ook zelf weten.
hier willen we toch graag een mooi systeem neerzetten met een mooie prijs, en op dat laatste gebied laat Intel het grandioos afweten.
@fabian, en waarom dan niet? waarom niet serieus te nemen, de website als wel youtube.
en dan hebben zo een beetje alle review sites erg dom gedaan, beste bang for buck voor intel zou ik de 4570 nemen, die twee tientjes (give or take) duurder is.
Tussen de 4430 en 4670 zit al een verschil van 30% in singlecore performance, verschil ingame is niet noemenswaardig op een enkeling na.
De FX8320 zit er 30% onder, maar is nog overklokbaar tot 15% onder 4430 niveau, iets wat meer dan voldoende is gezien er geen enkele game is die daadwerkelijk singlecore performance terkort komt (op de hele gare engines na waarbij zelfs de 4670 niet voldoende is).
Vergelijkbaar met de iets oudere i5 2300/2400, die waren twee jaar geleden nog prima in singlecore performance en sinds die tijd zijn de singlecore eisen niet omhoog gegaan, de multicore performance aan de andere kant...
Singlecore performance ga je dus niet zo gauw tekort komen (of tegelijk op alle processors), terwijl de vraag naar multicore performance steeds groter wordt.
PS: nog een config met 2x 7950.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | € 117,19 | € 117,19 |
2 | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 223,- | € 446,- |
1 | Seagate Momentus ST1000LM014, 1TB | € 97,99 | € 97,99 |
1 | Corsair Carbide 300R | € 60,95 | € 60,95 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,30 | € 25,30 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 49,30 | € 49,30 |
1 | XFX PRO650W | € 71,70 | € 71,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.003,33 |
Qua gaming maakt deze setup gehakt van alle bovenstaande in 95% van de games.
[ Voor 67% gewijzigd door mitsumark op 23-08-2013 18:37 ]
Afhankelijk van hoe goed de cf werkt en dus varierend per spel. Ook lees je verschillende dingen mbt de frame fix die amd heeft doorgevoerd met de laatste driver (veel positief, maar ook nog aardig wat negatieve. Zo werkt de oplossing sowieso niet bij 4k resoluties en games die dx9 gebruiken. Is dat risico daarmee niet wat te groot op problemen/teleurstellingen?Qua gaming maakt deze setup gehakt van alle bovenstaande in 95% van de games.
Je hebt wel 0GB SSD, wat volgens verscheidene mensen in dit topic toch minstens 256GB zou moeten zijn...mitsumark schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:25:
Qua gaming maakt deze setup gehakt van alle bovenstaande in 95% van de games.
Tweakblog van de maand
Daarom zit er een hybride schijf in, met voldoende 'cache' voor de meest gebruikte files.witeken schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:28:
[...]
Je hebt wel 0GB SSD, wat volgens verscheidene mensen in dit topic toch minstens 256GB zou moeten zijn...
Persoonlijk zou ik zeggen dat een gewone schijf met 64GB SSD ook kan, maar daar was de meerderheid het blijkbaar niet over eens.
Anoniem: 465314
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 23-08-2013 20:46 ]
Vorig jaar stond er ook gewoon een 6950 CF setup in de BBG, tegenwoordig werkt het nog beter dus ik zie niet waarom het opeens niet zou kunnen.
Sommige oude games ondersteunen het inderdaad niet (goed), maar in dat geval heb je meer dan voldoende aan 1 kaart.
Tweakblog van de maand
http://nl.hardware.info/r...li-sli-moet-je-het-willen
Naast deze genoemde punten wordt je case veel warmer en zal de geluid productie ook omhoog gaan.
"Schrijven we SLI en Crossfire daarmee af? Nee, zeer zeker niet. Want juist in situaties waar er veel tijd tussen frames zit (en waar de framerate laag is), is het synchroniseren van GPU's juist eenvoudiger en zal het probleem zoals hierboven beschreven veel minder effect hebben. En juist daar komen SLI en CrossFireX van pas: niet om instellingen die al 200 fps opleveren nog eens te verhogen naar 300 fps, maar juist om games/instellingen die met een enkele kaart (net) niet vloeiend speelbaar zijn, met twee kaarten wél soepel over het scherm te laten gaan. En daarvan zijn er gelukkig voldoende voorbeelden en dat zie je niet alleen terug in grafieken, maar merk je in de praktijk ook écht. "Matthijs89 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:00:
Crossfire/SLI heeft ook veel nadelen.
http://nl.hardware.info/r...li-sli-moet-je-het-willen
Naast deze genoemde punten wordt je case veel warmer en zal de geluid productie ook omhoog gaan.
Doorgaans zijn 2 midrange kaarten stiller dan 1 highend kaart, ze hebben simpelweg meer fans per gecreeerde warmte waardoor deze minder hard hoeven te draaien.
Stroomverbruik zal iets hoger zijn, maar redelijk evenredig met de performance winst.
Nogmaals, CF werkt prima.
http://techreport.com/rev...revive-the-radeon-hd-7990
1. Door het woordje "vooral" impliceer je dat de 4430 ook beter is in multithreaded:witeken schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:46:
[...]
Ik ben benieuwd waarom jij denkt dat ik laat uitschijnen dat de AMD-processor minder geschikt is voor multithreaded programma's, want dat heb ik helemaal niet beweerd. Het omgekeerde, dat wel.
[...]
Als je zo gaat beginnen: voor € 1000 wilt een Tweaker toch een deftige processor van een deftige fabrikant, en niet van een fabrikant waarvan de processors voornamelijk in low-end budgetsystemen worden gebruikt?
en dan heb je een veel betere en zuinigere processor, vooral bij minder multithreaded applicaties en niet bij zeer multithreaded applicaties => dit klinkt toch niet
en dan heb je een veel betere en zuinigere processor, vooral bij minder multithreaded applicaties maar ook in mindere mate bij zeer multithreaded applicaties => dit klinkt toch al "aangenamer in de oren
"Als je zo gaat beginnen: voor € 1000 wilt een Tweaker toch een deftige processor van een deftige fabrikant, en niet van een fabrikant waarvan de processors voornamelijk in low-end budgetsystemen worden gebruiktwiteken schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:03:
[...]
Als je dit niet bedoelde (kan altijd), dan raad ik je aan om je zinnen beter en duidelijker op te bouwen.
=> Als dit geen Intel fanboy is, dan weet ik het niet meer. Een deftige fabrikant speelt het spel proper:
Wikipedia: AMD v. Intel (of is Wiki volgens Fabian geen betrouwbare bron?
Nog zo'n leuk verhaaltje: http://www.osnews.com/sto...t_Function_from_Compiler_ niet betrouwbaar? Google anders eens "cripple AMD", je vindt genoeg info en bewijs dat het geen mythe is.
Amai, Intel is duidelijk een "deftige" fabrikant en AMD een "obscure" fabrikant...
Hier kan ik me dan wel in vinden, maar ik raad nooit CFX of SLI aan, maar ik heb er persoonlijk ook geen ervaring mee, alleen wel veel online over gelezen.witeken schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:23:
Niet iedereen is voorstander van Crossfire/Sli. Persoonlijk zou ik eerder 2 Nvidia-kaarten nemen dan 2 van AMD, aangezien de gpu's van Nvidia het nog steeds een stuk beter doen.
[ Voor 8% gewijzigd door DrIezie op 24-08-2013 07:38 ]
Als je zo gaat beginnen pixelpeepen... Multithreaded kan alles vanaf dualcore tot infinitycore zijn. Als er bijvoorbeeld maar 2 cores gebruikt zouden worden, is het een multithreaded applicatie en zou de i5 sneller zijn.DrIezie schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 07:30:
1. Door het woordje "vooral" impliceer je dat de 4430 ook beter is in multithreaded:
"Vooral bij minder multithreaded applicaties" kan hier perfect gebruikt worden in de zin van "tenzij je alle 8 cores gebruikt is de i5 beter, en als je alle 8 cores wel gebruikt zal het verschil niet bijzonder groot zijn."
Tweakblog van de maand
de genoemde HD9750 x2 is ± 450E, voor dat geld zal toch zeker wel een fatsoenlijke single GPU te koop zijn?
ook moet je nu dus de SSD opgeven voor een hybride variant, dan heb ik alweer liever een dikke GPU nu, met 256 GB SSD, een goede HDD. en dan later, mocht het nodig zijn Duo GPU.
hoewel je hierover ook weer moet opletten op niet alleen voeding, ook of een mobo SLI aankan, en dus extra kosten meebrengt.
Mooie gedeeltelijke quote en de rest van m'n uitleg negeren. Je hebt ook niet geschreven zoals je het nu uitlegt en dan nog is het taalkundig niet juist (toon me één zin in een fatsoenlijk geschreven artikel waar "vooral" zo gebruikt wordt), en het werkwoord "pixelpeepen" ken ik niet. Ik reageer gewoon op je ononderbouwde mening en weerleg deze met een onderbouwde mening.witeken schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:12:
[...]
Als je zo gaat beginnen pixelpeepen... Multithreaded kan alles vanaf dualcore tot infinitycore zijn. Als er bijvoorbeeld maar 2 cores gebruikt zouden worden, is het een multithreaded applicatie en zou de i5 sneller zijn.
"Vooral bij minder multithreaded applicaties" kan hier perfect gebruikt worden in de zin van "tenzij je alle 8 cores gebruikt is de i5 beter, en als je alle 8 cores wel gebruikt zal het verschil niet bijzonder groot zijn."

En "tenzij je alle 8 cores gebruikt, is de i5 sneller" (let op de komma) is trouwens ook niet correct:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
=> FX-8350: 9110
=> FX-8320: 8190 (kan je gemakkelijk overklokken naar een FX-8350 zoals ik hier al eerder heb gemeld)
=> i5 4430: 6339
Maak zelf maar het rekensommetje, maar hou er rekening mee dat dit feitelijk zelfs al niet klopt. Als je constant 4 threads gebruikt om te gamen, en constant nog één extra thread nodig hebt voor iets anders (bvb je gameplay streamen), dan is dat bij een FX-83xx geen probleem, bij een i5 zal je performantie echter afnemen: YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks
dit is niet de eerste keer dat ie dat doet, sterker dit doet ie constant! de helft maar lezen of zelfs helemaal verkeerd lezen.DrIezie schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:52:
[...]
Mooie gedeeltelijke quote en de rest van m'n uitleg negeren.
ik zei het eerder, hij trolled de boel en faalt er ook nog in, dit is het laatste wat ik hierover ga zeggen of aan hem reageer, ben er wel klaar mee. Aan Witeken het laatste woord.
Multithreaded is de fx8320 30% sneller en singlethreaded 30% langzamer.witeken schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:12:
[...]
"tenzij je alle 8 cores gebruikt is de i5 beter, en als je alle 8 cores wel gebruikt zal het verschil niet bijzonder groot zijn."
Als het verschil multithreaded niet bijzonder groot is, dan is het verschil singlethreaded dat ook niet.
Een 7950 is nu ook weer niet heel zwak hoor, de enige single gpu kaart die in de buurt komt is een zwaar overgeklokte 780 (of titan), maar dan ben je dus 150+ euro meer kwijt (en je kunt de 7950's ook fors overklokken, waarschijnlijk zelfs beter dan de 780).Lednov schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:45:
CF/SLI ben ik ook geen voorstander van, niet eens zo zeer omdat het micro stutter kan veroorzaken, meer omdat ik liever één dikke high end erin zet dan twee midrange.
de genoemde HD9750 x2 is ± 450E, voor dat geld zal toch zeker wel een fatsoenlijke single GPU te koop zijn?
ook moet je nu dus de SSD opgeven voor een hybride variant, dan heb ik alweer liever een dikke GPU nu, met 256 GB SSD, een goede HDD. en dan later, mocht het nodig zijn Duo GPU.
hoewel je hierover ook weer moet opletten op niet alleen voeding, ook of een mobo SLI aankan, en dus extra kosten meebrengt.
Er is voor hetzelfde geld ook wel wat te koop, maar dan lever je 50% prestaties in.
Als je rekening gaat houden met SLI, dan moet je inderdaad rekening houden met het moederbord, maar ook met de voeding.
Oftewel, dan is er alsnog geen ruimte voor alle leuke spulletjes zoals een grote SSD, een intel processor en een dikke gpu.
1 | Gigabyte GA-970A-UD3 | € 75,50 | € 75,50 |
1 | Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB | € 349,90 | € 349,90 |
1 | Fractal Design Define R4 Titanium Grey | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 53,- | € 53,- |
1 | XFX PRO650W | € 71,70 | € 71,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 795,20 |
Zoiets dus.. Alleen dan de eeuwige discussie over welke hd en hoe groot de SSD moet zijn.. Maar dat ga ik liever niet aan..
Wat ik me wel afvraag is er nog iets mogelijk met de voeding? Is die 650 watt echt nodig?
Idd frustrerend. Als je hem het laatste woord laat in daa topics, vind ik het zonde dat de ts de verkeerde info krijgt.Lednov schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:00:
[...]
dit is niet de eerste keer dat ie dat doet, sterker dit doet ie constant! de helft maar lezen of zelfs helemaal verkeerd lezen.
ik zei het eerder, hij trolled de boel en faalt er ook nog in, dit is het laatste wat ik hierover ga zeggen of aan hem reageer, ben er wel klaar mee. Aan Witeken het laatste woord.
Intelleke aan jou het laatste woord
Voor je andere mensen op hun taalfouten wijst, zorg dan tenminste dat je zelf geen fouten maaktDrIezie schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:52:
en dan nog is het taalkundig niet juist
(let op de komma)
Tweakblog van de maand
nee, tenzij er dus voor een DuoGPU setup wordt gekozen. anders is de XFX 550W prima.Anoniem: 465314 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:23:<SNIP>
Zoiets dus.. Alleen dan de eeuwige discussie over welke hd en hoe groot de SSD moet zijn.. Maar dat ga ik liever niet aan..
Wat ik me wel afvraag is er nog iets mogelijk met de voeding? Is die 650 watt echt nodig?
@ Mitsumark
das exact mijn punt, het is veel duurder zonder dat je er nou echt heel veel meer ervoor terug krijgt. met een dikke Single GPU heb je en syteem waarmee je 2 sowieso kan knallen en het derde jaar ook wel, mits je wat settings terugschroeft.
tegen die tijd heb je voldoende gespaard om er weer een mooie GPU in te parkeren.
kortom, ik zou nu kiezen voor een goede SSD(256GB) dan een duoGPU set up.
Ik had nu dit in gedachten:
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 198,90 | € 198,90 |
1 | Gigabyte GA-Z87-HD3 | € 103,- | € 103,- |
1 | Gigabyte GV-R797OC-3GD | € 307,50 | € 307,50 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 55,- | € 55,- |
1 | Cooler Master Hyper 412S | € 24,99 | € 24,99 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 56,- | € 56,- |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 149,- | € 149,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.008,34 |
Net iets er boven, maar volgens mij wel mooi gebalanceerd.
- GTX770 wordt dan genoemd als een goed NVIDIA alternatief
En de volgende vraag.. in mijn ogen lijkt het topic meer te buigen naar amd waarom wordt er dan toch voor de intell gekozen door bolletje?
Of krijg je door de duurdere intell de 770 er niet meer in.. Of door de grote SSD. Die kan best kleiner..
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 24-08-2013 16:10 ]
Hij heeft wel een punt Bolletje. Als er voor de FX gekozen wordt hoeven er de minste compromissen te worden gedaan. En was het niet zo dat in de BBG er niet onderdelen gekozen zouden moeten worden die veel duurder zijn en weinig prestatiewinst leveren? Bovendien lever je in op de videokaart omdat de veel duurdere en weinig beter presterende i5 erin staat.Lednov schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:03:
ik zei het net al in basistopic. je mag wel met een verdomd goeie argumentatie komen wil je de I5 4670K kiezen. en dus een prijs verschil van 100E gaan rechtvaardigen.
Een 7970 op 1GHz doet weinig onder voor de 770. Ook nog een 250GB SSD.
Lijkt me een top systeem.
Is goedkoper en veel betrouwbaarder (zie CiPHERs blog).
Tweakblog van de maand
compromissen op SSD bijvoorbeeld.Anoniem: 458160 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:14:
Welke compromissen ?
zoals matthijs hieronder al aangeeft...
[ Voor 14% gewijzigd door Lednov op 24-08-2013 18:00 ]
We zitten met dit systeem wel boven de genoemde 1000 euro. Ik stel voor om dan toch terug te gaan naar 128 GB SSD. Je kan binnen een i5 van Intel gewoon geen 250 GB SSD kwijt binnen het budget. Het kan genoemd worden als upgrade. Hetzelfde kan gezegd worden over de upgrade naar een GTX 770 GPU.Bolletje schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:54:
Uit de discussie leid ik af dat een ssd toch wel een grote pré is voor velen. Bijna een eis. Ook is er nog gekeken of een multi-gpu-opstelling (HD7950's) mogelijk is. Dat conflicteert met eerstgenoemde.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4670K Boxed € 198,90 € 198,90 1 Gigabyte GA-Z87-HD3 € 103,- € 103,- 1 Gigabyte GV-R797OC-3GD € 307,50 € 307,50 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 55,- € 55,- 1 Corsair Carbide 300R € 60,95 € 60,95 1 Cooler Master Hyper 412S € 24,99 € 24,99 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 53,- € 53,- 1 Seasonic M12II 520W € 56,- € 56,- 1 Samsung 840 EVO 250GB € 149,- € 149,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.008,34
De eerder genoemde Seasonic G-Serie 450Watt lijkt mij dan ook een prima optie.Okasha schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:18:
Het verbaasd me dat de seasonic voeding erin blijft staan. Ik vind dat Tweakers in zijn koopadvies niet met een Haswell pc kan komen en er vervolgens een voeding in kan stoppen die de energievriendelijke eigenschappen van deze processor niet ten volle kan benutten. En dat terwijl er een legio aantal voedingen beschikbaar is die het wél ondersteunen: http://techreport.com/rev...ll-psu-compatibility-list
Huh ? We hadden het toch over het systeem van bolletje. Ik begrijp je even niet.256GB er zijn wat systemen voorbij gekomen om, binnen het budget te blijven, een kleinere SSD werd geplaatst. even teruglezen dus.
Dat kan dus wel, 240 GB.We zitten met dit systeem wel boven de genoemde 1000 euro. Ik stel voor om dan toch terug te gaan naar 128 GB SSD. Je kan binnen een i5 van Intel gewoon geen 250 GB SSD kwijt. Het kan genoemd worden als upgrade. Zelfde kan gezegd worden over de upgrade naar een GTX 770
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 198,90 | € 198,90 |
1 | Gigabyte GA-Z87-HD3 | € 103,- | € 103,- |
1 | Gigabyte GV-R797OC-3GD | € 307,50 | € 307,50 |
1 | Cooler Master Hyper 412S | € 24,99 | € 24,99 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 56,- | € 56,- |
1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 133,- | € 133,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 992,34 |
Volgens -The_Mask- (pagina 2 ), die er toch verdomd veel verstand van heeft.De eerder genoemde Seasonic G-Serie 450Watt lijkt mij dan ook een prima optie.
De voeding die genoemd wordt in de TS gaat geen probleem daarmee geven hoor i.s.m. deze PC. C6 en C7 powerstates moeten gewoon goed werken.
Ik heb nog even wat benchmarks bekeken en de HD7970 GHz doet inderdaad niet veel onder voor de GTX770. Als er voor de i5 gekozen wordt heb ik daar wel vrede mee. Op het moment presteert die overall gewoon beter. Echter blijf ik erbij dat als ik advies moest geven, ik voor de FX zou gaan vanwege het prijsverschil en aangezien het CPU Mobo en RAM waarschijnlijk zo'n die of vier of vijf jaar gebruikt wordt zou ik kiezen voor de processor die het meest toekomstgericht lijkt. Ook spreekt de GTX770 mij meer aan omdat die nieuwer is, sneller is, en NVIDIA PhysX ondersteunt (Batman game coming up).
Als dit inderdaad zou is lijkt mij het zeker een mooi Intel systeem om in de BBG te zetten.Anoniem: 458160 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:06:
[...]
Huh ? We hadden het toch over het systeem van bolletje. Ik begrijp je even niet.
[...]
Dat kan dus wel, 240 GB.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4670K Boxed € 198,90 € 198,90 1 Gigabyte GA-Z87-HD3 € 103,- € 103,- 1 Gigabyte GV-R797OC-3GD € 307,50 € 307,50 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 55,- € 55,- 1 Corsair Carbide 300R € 60,95 € 60,95 1 Cooler Master Hyper 412S € 24,99 € 24,99 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 53,- € 53,- 1 Seasonic M12II 520W € 56,- € 56,- 1 Crucial 2.5" M500 240GB € 133,- € 133,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 992,34
[...]
Volgens -The_Mask- (pagina 2 ), die er toch verdomd veel verstand van heeft.
[...]
Daarbij kan er volgens mij nog op het mobo bespaart worden.
Een variant zonder crossfire bedoel ik dan.
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 24-08-2013 18:24 ]
Prijs is niet lineair gerelateerd aan prestaties. Ik ben het met je eens dat een FX-8320 zeer veel waar voor je geld biedt, maar een logische volgende stap is het voorgestelde. Met die gedachte lijkt de i5 4670K me dan ook een betere keuze bij dit systeem. Bij het basisgamesysteem neig ik ook meer naar de FX-8320, omdat die daar meer op z'n plek zit. Als je er tussenin gaat zitten dan kom je inderdaad op een systeem zoals jij voorstelt uit. Dan bespaar je dus circa 90 tot 100 euro. Dan moeten mensen voor zichzelf nagaan of het die 100 euro waard is. Er zijn genoeg mensen, ook mensen die er veel verstand van hebben, die de meerprijs er voor over hebben. Al is het maar om het stroomverbruik en het makkelijker overklokken.Lednov schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:03:
ik zei het net al in basistopic. je mag wel met een verdomd goeie argumentatie komen wil je de I5 4670K kiezen. en dus een prijs verschil van 100E gaan rechtvaardigen.
Die zelfde stelling kan je ook op laten gaan voor de videokaart: een GTX770 is ook fors duurder dan een GTX760 (uit het basisgamesysteem), terwijl ze in eerste instantie de meeste games gewoon prima kunnen draaien. Dan biedt de GTX770, gekeken naar prestatie/prijs-verhouding, ook minder bang for the buck. Dat maakt het niet gelijk een mindere kaart. Uiteraard ben ik op de hoogte dat een videokaart een veel directere relatie heeft met de prestatie in games (waar het gamesysteem ook om draait) dan een processor
Ssd ook: de grotere capaciteit (120-250GB) gaat pas spelen als je meer gaat gebruiken dan de kleinere ssd.
Waar het mij nu om gaat is dat je de lezer een prima gebalanceerd systeem biedt voor het genoemde budget. Persoonlijk advies is dan altijd mogelijk bij de aankoopadviesfora.
Welk compromis is er nu dan gemaakt dat de hele strekking ondermijnt? De ssd is aanwezig tezamen met een mooi moederbord en videokaart (verschil is niet heel groot met de GTX770).Robolokotobo schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:48:
[...]
Hij heeft wel een punt Bolletje. Als er voor de FX gekozen wordt hoeven er de minste compromissen te worden gedaan. En was het niet zo dat in de BBG er niet onderdelen gekozen zouden moeten worden die veel duurder zijn en weinig prestatiewinst leveren? Bovendien lever je in op de videokaart omdat de veel duurdere en weinig beter presterende i5 erin staat.
Voor het geval het nog niet duidelijk was: ik wil prima bij de bijbehorende teksten zetten dat een manier om geld te besparen dus de AMD FX-combi is.
Edit;
Dat is dus prima mogelijk. O.a. om de Crucial M500 ssd te nemen of nog 10 euro te besparen op het moederbord (pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate).Matthijs89 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:59:
[...]
We zitten met dit systeem wel boven de genoemde 1000 euro. Ik stel voor om dan toch terug te gaan naar 128 GB SSD. Je kan binnen een i5 van Intel gewoon geen 250 GB SSD kwijt binnen het budget. Het kan genoemd worden als upgrade. Hetzelfde kan gezegd worden over de upgrade naar een GTX 770 GPU.
[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 24-08-2013 18:40 ]
Ik vind het prima maar zoals ik hierboven zei:Bolletje schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:39:
[...]
Welk compromis is er nu dan gemaakt dat de hele strekking ondermijnt? De ssd is aanwezig tezamen met een mooi moederbord en videokaart (verschil is niet heel groot met de GTX770).
Voor het geval het nog niet duidelijk was: ik wil prima bij de bijbehorende teksten zetten dat een manier om geld te besparen dus de AMD FX-combi is.
Als je kijkt naar de belangrijkste titels als BF3 / crysis 3 / far cry 3 / tomb raider / Bioshock Infinite doet de FX niks onder voor de i5. Het voordeel van de i5 is dat games als Starcraft 2 die niet goed gebruik maken van de 8 cores van de FX het beter doen op de Intel. Maar het voordeel van de FX is dat, zoals de nieuwste AAA titels bewijzen, games meer en meer geschikt worden voor de FX.
Ik heb nog even wat benchmarks bekeken en de HD7970 GHz doet inderdaad niet veel onder voor de GTX770. Als er voor de i5 gekozen wordt heb ik daar wel vrede mee. Op het moment presteert die overall gewoon beter. Echter blijf ik erbij dat als ik advies moest geven, ik voor de FX zou gaan vanwege het prijsverschil en aangezien het CPU Mobo en RAM waarschijnlijk zo'n drie of vier of vijf jaar gebruikt wordt zou ik kiezen voor de processor die het meest toekomstgericht lijkt. Ook spreekt de GTX770 mij meer aan omdat die nieuwer is, sneller is, en NVIDIA PhysX ondersteunt (Batman game coming up).
Zoals je zij kan je de GTX 770 als optie noemen i.c.m. de i5. Maar dan gaat het systeem nog verder over budget.
[ Voor 3% gewijzigd door Robolokotobo op 24-08-2013 19:16 ]
Dus een FX83xx die gemiddeld 25W meer verbruikt dan een i5 is not done, maar een 7970GHz die gemiddeld 40W meer verbruikt dan een 770 is een top systeem.Anoniem: 458160 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:14:
Welke compromissen ?
Het ging al die tijd dus toch niet om de power consumption?
i5 met 7970 kan ik wel mee leven, maar ik denk dat ik in de losse topics toch gewoon een amd systeem zal aanraden i.p.v. doorverwijzen naar de BBG.
mitsumark schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:21:
[...]
Dus een FX83xx die gemiddeld 25W meer verbruikt dan een i5 is not done, maar een 7970GHz die gemiddeld 40W meer verbruikt dan een 770 is een top systeem.
Het ging al die tijd dus toch niet om de power consumption?

Ik zeg alleen dat het argument:"AMD is goedkoper" lang niet altijd op gaat.
Ik jou beleving kost het je 5 euro meer per jaar , ik denk eerder aan 10-20 euro.
Om ook maar meteen even op jou bericht in het andere topic te reageren. Je zegt dat het Idle niks uitmaakt maar :

Dus als idle er geen verschil is tussen de FX en Haswell, wil jij zeggen dat: Ivy 11,5 en Sandy 17,6 Watt meer verbruikt in idle tegenover een FX ? En dan kijk ik nog naar de I7 , de i5 is nog iets zuiniger.
En dat terwijl Sandy en Ivy al een flink stuk zuiniger waren in idle dan de FX. 1 2
Dan zit je met een Gigantisch gat van 40 Watt en dat ligt zeker allemaal aan het moederbord ?
En dan hebben we het alleen nog maar over Idle. Onder full load is het verschil gigantisch.

natuurlijk je pc draait niet vaak op full load , maar bij 50 % load is dat gat van 80 watt echt niet opeens verdwenen.
De enige reden waarom ik over het stroomverbruik begin is omdat het argument:"Amd is goedkoper" de hele tijd langs blijft komen. Ja het is wat goedkoper maar dat betaal je (deels) terug op de stroomrekening.
niemand heeft ook anders beweerd...Anoniem: 458160 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:16:
De enige reden waarom ik over het stroomverbruik begin is omdat het argument:"Amd is goedkoper" de hele tijd langs blijft komen. Ja het is wat goedkoper maar dat betaal je (deels) terug op de stroomrekening.
nu ga ik écht aan het bier!
dit lijkt mij reden te meer om juist níét 100E extra te spenderen voor een intel set up. veel duurder zonder dus ook echt heel veel meer prestaties terug te krijgen.Bolletje schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:39:
[...]
Prijs is niet lineair gerelateerd aan prestaties.
voor mij niet.Dan moeten mensen voor zichzelf nagaan of het die 100 euro waard is.
het eerste, dus wij roepen maar wat onzin hierzo?Er zijn genoeg mensen, ook mensen die er veel verstand van hebben, die de meerprijs er voor over hebben. Al is het maar om het stroomverbruik en het makkelijker overklokken.
het tweede, de haswells bewijzen juist dat overklokken helemaal niet zo makkelijk gaat met voornamelijk problemen in koeling. zo gemakkelijk zijn ze niet over te klokken!
verbruik is al genoeg over gezegd.
die verschillen zijn toch wel groter, met een basis systeem denk ik aan 1080P gaming, op een mainstream moet 1440P mogelijk zijn. en dan is het verschil in prijs/prestaties zo heel groot niet meer.Die zelfde stelling kan je ook op laten gaan voor de videokaart: een GTX770 is ook fors duurder dan een GTX760 (uit het basisgamesysteem), terwijl ze in eerste instantie de meeste games gewoon prima kunnen draaien. Dan biedt de GTX770, gekeken naar prestatie/prijs-verhouding, ook minder bang for the buck. Dat maakt het niet gelijk een mindere kaart.
ik zou bijna zeggen, DUH. echter het budget is ernaar, en met een paar games zit je 128 Gb SSDtje zo vol. met war ruimte over is een 256 GB helemaal zo gek nog niet. prijzen zijn er gunstig genoeg ervoor.Ssd ook: de grotere capaciteit (120-250GB) gaat pas spelen als je meer gaat gebruiken dan de kleinere ssd.
dus een AMD systeem is minder gebalanceerd? of helemaal niet?Waar het mij nu om gaat is dat je de lezer een prima gebalanceerd systeem biedt voor het genoemde budget. Persoonlijk advies is dan altijd mogelijk bij de aankoopadviesfora.
ik weet nu al inderdaad dat ik sterker zal advies zal geven voor AMD in het DAA.
Intel heeft een mooie CPU hoor, ik zie geen redenen voorbij komen waarom je 100E extra zou moeten uitgeven. als je dat graag doet, koop dan Apple.
Dat deel van je message klopt wel niet.Lednov schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:33:
Intel heeft een mooie CPU hoor, ik zie geen redenen voorbij komen waarom je 100E extra zou moeten uitgeven. als je dat graag doet, koop dan Apple.
bij Apple krijg je minder performance voor een duurdere prijs.
Apple heeft bij de MBA 2013 een ca. dubbel zo grote igp-die genomen (HD4000 -> HD5000) om 30% winst in performance te krijgen (15% winst in vergelijking met HD4600) en een lager/gelijk gebruikSmokingCrop schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:59:
bij Apple krijg je minder performance voor een duurdere prijs.
Tweakblog van de maand
um, wat heeft een macbook air te maken met een mainstreamgamesysteem?witeken schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 11:57:
[...]
Apple heeft bij de MBA 2013 een ca. dubbel zo grote igp-die genomen (HD4000 -> HD5000) om 30% winst in performance te krijgen (15% winst in vergelijking met HD4600) en een lager/gelijk gebruik.
Als je daarop wilt gaan gamen, be my guest

Maar goed daar gaat het niet over hier.
Als de 8 Cores van AMD in de toekomst goed gebruikt gaan worden in spellen. En daar is dus aanleiding voor.. Dan zou de AMD voor minder geld beter presteren... Maar hoeveel maakt de CPU uit bij een gelijkwaardige GPU? Voor de game ervaring bedoel ik dan.
Want anders bespaar ik me het geld liever en steek dat in een gtx 770 betere prestaties en minder energieverbruik wat weer een beetje de AMD compenseert.
Lijkt mij de bestebang for buck... Mja..
Tevens niet echt goede intell argumenten gezien..
Nu ga je van het verschil tussen basis en mainstream (700 naar 1000 euro) de helft opsnoepen met de SSD, terwijl die bij het basis systeem bij de randapparatuur staat.
Persoonlijk zou ik juist veel meer grafische kracht verwachten zodat je daadwerkelijk op hogere settings/resolutie kan gamen.
Dan wordt het allemaal weer nog duurder.
Wat je zegr klopt wel maar budget en basis hebben dus geen ssd en deze setup wel
Dat is dus al een verschil.
Voor een systeem van 1000 euro, zou een SSD toch gewoon moeten lukken en dat lukt ook.mitsumark schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 14:34:
En als we de SSD nu als luxe product zien en hem net als bij de budget en basis BBG alleen in de randapparatuur zetten? Dan past er wel allemaal leuk spul in het 1000 euro budget (2x 7950).
Nu ga je van het verschil tussen basis en mainstream (700 naar 1000 euro) de helft opsnoepen met de SSD, terwijl die bij het basis systeem bij de randapparatuur staat.
Persoonlijk zou ik juist veel meer grafische kracht verwachten zodat je daadwerkelijk op hogere settings/resolutie kan gamen.
Ik zit dit systeem niet om te gamen op hoger dan 1080p/60Hz. Daar heb je gewoon een beter systeem nodig.
Al kun je een 770 prima op 1440p gamen, maar ik zou dat niet als leidraad nemen. Met het mainstreamgamesysteem moet je gewoon met alle settings op max lekker kunnen gamen op 1080p/60Hz. En daarom dus liever een enkele GPU en een SSD.
Is voor die paar eurocent de koeler die ik hier noemde niet beter? Voor de rest zou ik zeggen niks meer aan veranderen.Bolletje schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:54:
Uit de discussie leid ik af dat een ssd toch wel een grote pré is voor velen. Bijna een eis. Ook is er nog gekeken of een multi-gpu-opstelling (HD7950's) mogelijk is. Dat conflicteert met eerstgenoemde.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4670K Boxed € 198,90 € 198,90 1 Gigabyte GA-Z87-HD3 € 103,- € 103,- 1 Gigabyte GV-R797OC-3GD € 307,50 € 307,50 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 55,- € 55,- 1 Corsair Carbide 300R € 60,95 € 60,95 1 Cooler Master Hyper 412S € 24,99 € 24,99 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 53,- € 53,- 1 Seasonic M12II 520W € 56,- € 56,- 1 Samsung 840 EVO 250GB € 149,- € 149,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.008,34
-The_Mask- schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 19:23:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4670K Boxed € 198,90 € 198,90 1 Gigabyte GA-Z87-HD3 € 103,- € 103,- 1 Gigabyte GV-R797OC-3GD € 307,50 € 307,50 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 55,- € 55,- 1 Corsair Carbide 300R € 60,95 € 60,95 1 Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 € 25,30 € 25,30 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 53,- € 53,- 1 Seasonic M12II 520W € 56,- € 56,- 1 Samsung 840 EVO 250GB € 149,- € 149,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.008,65
Aangezien een HD7970 een stuk in prijs verlaagd is en een HD7970 op 1GHz zo goed als dezelfde prestaties levert als een GTX 770, tegen een aardig lagere prijs, een HD7970 op 1GHz erin gezet. Daarmee zou je bijvoorbeeld een 250GB SSD kunnen nemen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Het lukt ook, maar het gaat ten koste van ruim 50% game performance.Zeara schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:00:
[...]
Voor een systeem van 1000 euro, zou een SSD toch gewoon moeten lukken en dat lukt ook.
Ik zit dit systeem niet om te gamen op hoger dan 1080p/60Hz. Daar heb je gewoon een beter systeem nodig.
Al kun je een 770 prima op 1440p gamen, maar ik zou dat niet als leidraad nemen. Met het mainstreamgamesysteem moet je gewoon met alle settings op max lekker kunnen gamen op 1080p/60Hz. En daarom dus liever een enkele GPU en een SSD.
Met 2x 7950 kun je ook op 1440p alle settings omhoog schroeven.
Als je het niet erg vindt om over 2-3 jaar de videokaart te vervangen is een 770 wellicht prima, maar ik vermoed dat een BBG koper er langer mee wil doen.
Weet ik niet, die BBG koper heeft zijn computer ook al zelf in elkaar gezet. Dus wie weet wil ie er over 2-3 jaar wel een nieuwe gpu in hebben.mitsumark schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 19:32:
[...]
Het lukt ook, maar het gaat ten koste van ruim 50% game performance.
Met 2x 7950 kun je ook op 1440p alle settings omhoog schroeven.
Als je het niet erg vindt om over 2-3 jaar de videokaart te vervangen is een 770 wellicht prima, maar ik vermoed dat een BBG koper er langer mee wil doen.
Ik vind zelf dat als een SSD in je systeem past en de prestaties van de overige onderdelen er niet veel onder lijden, dat je die SSD er gewoon in moet zetten. En een 770 is op dit moment meer dan genoeg, en dat houdt ie waarschijnlijk nog wel even vol. Dit geldt natuurlijk ook voor een 7970
De 1 op 1 BBG kopers laten het relatief vaak assembleren (ook dan is het vervangen van de gpu uiteraard een optie).
Ik zou er zelf ook een 256GB SSD bij kopen (omdat ik veel meer doe dan alleen gamen), maar ik vind het (voor een game pc) geen vereiste.
Gebruik je de pc niet alleen voor het gamen dan is een SSD sowieso wel erg lekker, maar dan zou imo een 64GB exemplaar voldoende zijn (de games hoeven er niet perse op).
Daarom laat ik deze keuze liever over aan de koper, met de SSD in de randapparatuur met een aanbevelende tekst.
Ik heb zelf een 120GB SSD, en heb (dus) de helft van mijn games op de SSD staan en de helft op de HDD, en ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet zoveel last heb van tergend lange laadtijden bij de HDD games.
Voor nu is een 770 'genoeg', maar over 2-3 jaar?
Persoonlijk vind ik bij 50% minder prestaties wel dat je kunt spreken van "veel onder lijden", maar misschien stel ik wat hogere eisen aan de grafische pracht en praal dan de gemiddelde gamer.
Ik vind dan ook dat je bij een dergelijke pc van 1000 euro in staat moet zijn om de huidige games op ultra te spelen, en dat is met een 770 nog maar krap aan.
http://nl.hardware.info/r...20x1080---very-high-4x-aa
De 770 doet hier 36 fps, terwijl 7950 boost CF er 52 uit perst, lijkt me een wezenlijk verschil.
Ook bij BF4 wordt het met de 770 al krap:
http://www.bf4blog.com/ba...a-gpu-and-cpu-benchmarks/
Terwijl de 7950's (iets trager dan 7990) het al een stuk beter maken.
[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 25-08-2013 20:35 ]
die SSD hoort mijn inziens gewoon in.
(dat kan eventueel nog met een kleine SSD of SSHD)
zie hier een mooie BF4 preview benchmark...
we zouden als tweakers gek zijn als we niet de AMD versie aanraden...
er zit in de minimale FPS (daar waar je de problemen gaat merken) maar 4fps verschil en het levert zo'n 100 euro aan kostenbesparing op...
als dit geen overtuigend bewijs meer is dat meerdere cores zeer belangrijk zijn dan weet hobbit het ook niet meer
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 25-08-2013 21:14 ]
um, zie je die oude i5 2500k daarbovenaan opdezelfde plaats als de 8350 (171 euro)? .. de i5 3570k is ook nog uitgekomen en de i5 4670k ook.. Die doen het dus met minder cores dus gewoon minstens evengoed..Anoniem: 465314 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:48:
als dit geen overtuigend bewijs meer is dat meerdere cores zeer belangrijk zijn dan weet hobbit het ook niet meer
De FX 6300 (100 euro) scoort zelf beter dan de fx 8150 (160 euro)?
nu ja.. ik vind die chart sowieso al niet bepaald goed als ze maar met zo'n oude CPU's het kunnen testen..
& alpha != beta != retail
[ Voor 127% gewijzigd door SmokingCrop op 25-08-2013 21:37 ]
1 | ASRock 970 Extreme4 | € 77,60 | € 77,60 |
2 | Palit GeForce GTX 760 2GB | € 220,30 | € 440,60 |
1 | Seasonic M12II 620W | € 65,19 | € 65,19 |
1 | Plextor PX-128M5S 128GB | € 82,50 | € 82,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 995,04 |
met deze setup pers je echt het meest uit die 1000 euro... maarja... daar wordt alleen nooit op gereageerd als het voorgesteld wordt door mij...
eerlijk is eerlijk... alles zit erin.
de grafische kracht haalt 40% meer FPS dan een enkele GTX 770
bron: http://nl.hardware.info/r...20x1080---very-high-4x-aa
(in de review worden ook andere games besproken met vergelijkbare resultaten)
CPU is geen bottleneck misschien niet beter dan een I5 maar wel VEEEL goedkoper.
als ik iets zou kopen voor te gamen dan is grafische kracht het allerbelangrijkste en daar wil je dan ook het meeste van je budget aan uitgeven.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 25-08-2013 21:50 ]
mitsumark schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 21:37:
Het verschil tussen 770 en 7970 is geen 10%, eerder minder dan 5%.

[ Voor 3% gewijzigd door Robolokotobo op 25-08-2013 21:43 ]
de grafische kracht is zoveel hoger...
http://nl.hardware.info/r...20x1080---very-high-4x-aa
52 voor mijn setup nog geen 37 voor de gtx 770 dat is bijna 40% grafische kracht winst. voor diezelfde 1000 euro, waar de amd cpu geen bottleneck gaat zijn.
en smokingcrop...
http://www.cpu-world.com/...tel_Core_i7_i7-2600K.html
kijk hier maar eens die i72600k en i5 4670k zijn bijna identiek... voor mij redelijk vergelijkbaar dus voor BF4.
daarbij moeten we er ook allemaal van uit gaan dat alle games die ook uitkomen op ps4 en Xone geoptimaliseerd zullen zijn voor de AMD processors...
het kleine verschil van de 8 en 6 cores amd processors is misschien ook daarna terug te leiden (de laatste 2 cores zijn niet geoptimaliseerd voor gebruik en worden ook haast niet gebruikt wat geen extra winst meer oplevert voor de 8350.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 25-08-2013 21:46 ]
Dat is maar 1 game.
http://www.techpowerup.co...GTX_770_TF_Gaming/26.html
Op full HD is de 770 iets sneller, op hogere resolutie is de 7970GHz iets sneller.
Dat is waar maar het was ook in deze ene game waar de 3930K 10% hoger scoorde.mitsumark schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 21:51:
[...]
Dat is maar 1 game.
http://www.techpowerup.co...GTX_770_TF_Gaming/26.html
Op full HD is de 770 iets sneller, op hogere resolutie is de 7970GHz iets sneller.
En die ene game gaat waarschijnlijk wel weer heel lang de populairste game zijn onder PC gamers.
Kijk maar eens hoeveel er gepost is in de Battlefield 3 topics hier op Tweakers.
CF schaalt juist beter dan SLI, daarnaast heb je 3GB geheugen en een 384bit bus.Anoniem: 465314 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 21:59:
ik ben ook overtuigd van de power van 2x 7950 maar ben bang voor de problemen van het verleden met CF.. niet goed scalen etc.. in vergelijking met SLI dan.
Klopt, maar dan kunnen we beter niet kijken naar slechts 1 game die nog in alpha fase is imo, al geeft het wel een vluchtige blik in de toekomst.Robolokotobo schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 22:00:
[...]
Dat is waar maar het was ook in deze ene game waar de 3930K 10% hoger scoorde.
En die ene game gaat waarschijnlijk wel weer heel lang de populairste game zijn onder PC gamers.
Kijk maar eens hoeveel er gepost is in de Battlefield 3 topics hier op Tweakers.
en ik weet zeker dat heel veel mensen voor dit spel speciaal hun pc upgraden...(ook ik)
[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 25-08-2013 23:37 ]
Moet je eens benches bijpakken van Crysis 3, hoeveel die van 1.0 naar patch 1.x steeds aan het schommelen zijn.
Wisselde steeds, vooral voor HT configuraties.
http://www.pcgameshardwar...rysis-3-CPU-Test-1068140/
[ Voor 19% gewijzigd door cannibal op 26-08-2013 15:13 ]
Jullie kunnen wel een of andere halfgare betrouwbaarheidstest van een hardware site citeren, maar dat is geen goede meting. Cyphers blog legt dat ook al wel uit.
Er staan niet voor niks retentiemetingen en cycletests in de literatuur. Ik heb geen enkele standaardmeting voor opslagapparatuur gezien. Dit zijn wetenschappelijke protocollen en als je je daar niet aan houdt, dan kun je niet spreken van een betrouwbare meting en dus betrouwbaar product.
Ik weet dat de cijfers van TLC niet best zijn.
Het kan niet zo zijn dat we hier TLC boven (goedkoper!) MLC geheugen gaan aanraden voor een duur computersysteem. Dat snelheidsverschil is marginaal en je hebt er niks aan als je schijfje zo naar de haaien is. TLC is misschien niet direct kapot, maar als je voor een lagere prijs MLC kunt kopen, dan zijn we snel uitgepraat.
Ik wil het nog 1 keer zeggen: TLC gaat veel en veel korter mee dan MLC!
Het is enkel een voordeel voor de fabrikant (goedkoper in productie!)
Ik bedoel het echt niet zo als ik het ene systeem goed gebalanceerd noem dat het andere systeem dan maar slecht is of dat jullie onzin verkondigen.
Dat vooral sinds halverwege dit topic er een discussie is over die AMD FX om vervolgens als reden opgeven dat omdat er zoveel reacties zijn (door dezelfde mensen) dat het dan er wel in moet komen, gaat natuurlijk niet op. In het begin van dit topic hebben mensen die nu stellig de AMD FX aanraden ook de Intel i5 overwogen. Prima, want op zich is er ook vrij weinig mis mee.
Zelfs als de AMD FX er inkomt is er nog onenigheid hoe het vrijgekomen geld besteed gaat worden. De één wil graag een Crossfire-opstelling terwijl de ander een 250GB ssd essentieel vindt. Voor beide is wat te zeggen. Net zoals er wat te zeggen valt voor het Intel systeem.
Dat wil echter niet zeggen dat ik jullie reacties niet op prijs stel. Ik merk dat sommigen enige teleurstelling hebben dat hun advies niet wordt opgenomen. Dat is jammer, maar het is zeker niet dat ik de reacties niet lees of blind ben geworden voor een bepaalde richting. Ik heb de andere bbg'ers ook nog gevraagd hun mening te geven over de samenstelling hoe die nu is.
Waar het mij om gaat is dat met het genoemde systeem de lezers geen miskoop doen. Ja, ze kunnen mischien besparen. De één heeft niet zoveel grafische kracht nodig terwijl de andere met een kleinere ssd uit de voeten kan. Tweakers blijft echter een richtlijn aangeven. Nergens staat dat het voorgestelde systeem het ideale systeem is voor iedereen. Juist omdat het Tweakers is wordt er van mensen gevraagd om zelf ook eigen onderzoek te doen (Ha, een bekende zin die bij sluitingen in de aankoopadviesfora nog wel vaak voorbij komt
Ik ben van plan al die dingen (AMD FX, grootte van ssd, GTX770, multi-gpu-opstelling) toe te lichten in het uiteindelijke artikel, meer dan anders. Lezers worden er dus zeker op geattendeerd, met linkjes en al. Het is dus ook niet een zin doordrukken van mijn kant uit, want dan kan je toch nooit goed doen.
Ze ontlopen elkaar inderdaad niet heel veel. Bij de Coolermaster 412S wordt zo'n tussenweerstand meegeleverd, waardoor mensen hem aanzienlijk stiller kunnen maken. Ik denk dat velen dat wel op prijs stellen.-The_Mask- schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:34:
[...]
Is voor die paar eurocent de koeler die ik hier noemde niet beter? Voor de rest zou ik zeggen niks meer aan veranderen.
[...]
Ik heb je al je reacties doorgenomen, maar ik zie zo snel geen post waar het terugkomt? Eerdere reactie van jou gingen nog over een GTX770 als videokaart.Anoniem: 465314 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 21:37:
maarja... daar wordt alleen nooit op gereageerd als het voorgesteld wordt door mij...
Ik zie mitsumark zo snel als eerste die een multi-gpu-opstelling aanraadde in dit topic.
@ EricChang
Zoals het er nu uitziet komt de Crucial M500 er in. Met de betrouwbaarheid zit het dus waarschijnlijk wel snor.
deze post bedoelde ik.Anoniem: 465314 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 21:37:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD FX-8320 Black Edition € 134,90 € 134,90 1 ASRock 970 Extreme4 € 77,60 € 77,60 2 Palit GeForce GTX 760 2GB € 220,30 € 440,60 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 55,- € 55,- 1 Corsair Carbide 300R € 60,95 € 60,95 1 Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 € 25,30 € 25,30 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 53,- € 53,- 1 Seasonic M12II 620W € 65,19 € 65,19 1 Plextor PX-128M5S 128GB € 82,50 € 82,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 995,04
met deze setup pers je echt het meest uit die 1000 euro... maarja... daar wordt alleen nooit op gereageerd als het voorgesteld wordt door mij...
eerlijk is eerlijk... alles zit erin.
de grafische kracht haalt 40% meer FPS dan een enkele GTX 770
bron: http://nl.hardware.info/r...20x1080---very-high-4x-aa
(in de review worden ook andere games besproken met vergelijkbare resultaten)
CPU is geen bottleneck misschien niet beter dan een I5 maar wel VEEEL goedkoper.
als ik iets zou kopen voor te gamen dan is grafische kracht het allerbelangrijkste en daar wil je dan ook het meeste van je budget aan uitgeven.
Natuurlijk heb je gelijk dat het een gebalanceerd systeem moet zijn...
maar bovenstaand systeem is gebalanceerd het is een goede processor.
De videokaarten zijn het beste wat je kan krijgen voor dit budget van 1000.
er zit een 128GB SSD in. (een dubbel zo grote ssd gaat je niks helpen bij de prestaties van je systeem)
is wel een mooie upgrade voor als je meer te besteden hebt.
nja noem maar op... daarbij zul je met dit systeem waarschijnlijk meer dan een jaar langer op dezelfde settings kunnen doorgamen als je 770 het begint na te laten..
omdat deze setup nu eenmaal 30% meer FPS haalt.
en zeker kun je een I5 aanraden die ook goed is...
maar we moeten onthouden dat dit het GAME systeem is en dat is gebaseerd op GPU power.. en dat heeft deze setup of de setup met de twee 7950's zoals ook al eerder voorgesteld veel meer dan dat de i5 setup ooit zou kunnen halen.
dit alles terwijl wij tweakers allemaal weten dat de CPU de bottleneck voor de games niet zal zijn.
ik wil mensen gewoon helpen een goed gebalanceerd systeem te krijgen waar ze het langste plezier van hebben.
ik zou dan ook dit systeem aanraden als BBG.
met alle respect bolletje maar het i5 systeem presteert gewoon slechter als we het gaan gebruiken voor game doeleinden. want daarbij is de processor van ondergeschikt belang.. en daarbij is deze FX heel mooi omhoog te tweaken..
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 465314 op 27-08-2013 20:35 ]
Games die 4 core's echt goed kunnen belasten zijn maar schaars helaas en games die er 8 goed weten te belasten bestaan volgens mij niet eens.
120Hz scherm met zo'n CPU lijkt mij ook geen succes worden simpel weg omdat de core's per stuk gewoon te traag zijn.
Zie bijvoorbeeld hier: Robolokotobo in "[BBG] Mainstreamgamesysteem september 2013" en meer naar onder. Games waarbij de minimale fps onder de 40 gaat liggen zijn er helaas nog te veel om een 8 core FX CPU in een high-end game systeem te plaatsen in mijn ogen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
en games hoeven ook niet alle 8 cores vol te benutten, 4 is zat, betekent wel dat je ruimte over houdt (4 hele cores) voor andere taken, zoals wat steeds populairder wordt het opnemen/streamen van gameplay.
Je kan ook gewoon een enkele videokaart er in zetten met een wat sterkere I5 processor en tegen de tijd dat je power te weinig wordt een 2e bij prikken. Door jou systeem nu al met 2 kaarten uit te rusten heb je die upgrade mogelijk niet meer(minder), tenzij je er 2 kaarten nieuw in gaat zetten. Wat dan weer erg duur gaat worden, tevens zal de processor ook in de toekomst langer houdbaar zijn omdat die nu ook wat sneller is. De intel processor zijn ook makkelijk op te kietelen.
zo heel veel sneller is de 4670K niet, zeker niet vergeleken met wat je er extra voorbetaald. je bent een heel stuk duurder uit.
ik had liever gezien dat in de BBG uitgelegd werd dat de 4670K een opties is, alleen dat je daarvoor dus inderdaad duurder uit bent. nu wordt er toch gekozen voor intel zonder echt een duidelijk motief.
nou ja... mening doordrukken... ik vind het jammer als het zo over komt..Chrosser schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:52:
Ik ben redelijk nieuw hier maar je blijft wel erg je mening doorduwen al 2 pagina's lang hobbitx.
Je kan ook gewoon een enkele videokaart er in zetten met een wat sterkere I5 processor en tegen de tijd dat je power te weinig wordt een 2e bij prikken. Door jou systeem nu al met 2 kaarten uit te rusten heb je die upgrade mogelijk niet meer(minder), tenzij je er 2 kaarten nieuw in gaat zetten. Wat dan weer erg duur gaat worden, tevens zal de processor ook in de toekomst langer houdbaar zijn omdat die nu ook wat sneller is. De intel processor zijn ook makkelijk op te kietelen.
want voor mij maakt het geen echt niks uit wat er wel of niet in de BBG komt te staan.
dit is puur en alleen advies geven voor mij, maar ik heb wel graag dat mensen goed geadviseerd worden omdat ook ik soms blind op van die BBG's af ga als ik ergens niet veel verstand van heb.
daarom vindt ik dan ook dat een 'game' systeem de best mogelijk game power voor het budget moet hebben.
Tevens kun je in het systeem van bolletje eentje bij prikken dat klopt maar dan ga je eigenlijk een PC samenstellen die je kunt upgraden in de toekomst (ik weet niet hoeveel mensen dat doen...) en daarbij is het ook maar de vraag of de koper van de BBG dit ook wel wilt en bereidt is om te doen of dat 1000 echt zijn budget is voor zijn of haar PC.
want als 1000 euro is wat je wilt uitgeven dan zit je met een SLI setup grafisch veel beter dan met 1 kaart.
natuurlijk is een I5 met GTX 770 ook redelijk, de andere setup is gewoon beter.. helaas.
Persoonlijk denk ik dat menig BBGer niet overclockt en ook niet achteraf upgrade door een extra GPU bij te steken. Hij koopt het systeem tot het niet meer werkt en post dan in de DAA een nieuw systeem. Dat moet dus goed werken, en ik geloof dat beide combinaties dat ook doen.
Zelf denk ik dat de extra gpu power het grootste verschil gaat maken, maar daardoor zal je hier en daar wel een ongelukkige hebben die de verkeerde games speelt. Maar dat is dan ook het belangrijkste zinnetje in elke BBG volgens mij: check wat je er zelf mee gaat doen en of dat overeenkomt met... (daarom dat ik in een ander topic al eens gezegd heb dat het goed zou zijn als dat ook in de BBG zou staan: "wat kan je hier nou mee").
@hobbitx, je hebt wel een goed punt met je grafische kracht en zelf moet je zeker voor zo'n systeem gaan. Alleen kan ik me best voorstellen dat Tweakers liever niet een SLI of Crossfire als eerste / enige optie aan wil raden. Kijk, als het alleen voor een upgrade is, dan maken de mensen die daar zin in hebben er wel gebruik van. Veel mensen willen geen dual-GPU setup, want het kan toch makkelijker problemen geven en is allemaal wat bewerkelijker.
1 | Intel Core i5 4570S Boxed | € 158,95 | € 158,95 |
1 | Gigabyte GA-Z87M-HD3 | € 82,50 | € 82,50 |
1 | MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning | € 389,- | € 389,- |
1 | Corsair Carbide 200R | € 48,90 | € 48,90 |
1 | G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL | € 48,97 | € 48,97 |
1 | Thermaltake Berlin | € 50,- | € 50,- |
1 | Crucial m4 SSD 2.5" 256GB | € 165,60 | € 165,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 998,92 |
Dit
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 132,91 | € 132,91 |
1 | ASRock 970 Pro3 R2.0 | € 61,90 | € 61,90 |
1 | Gigabyte GV-R799D5-6GD-B | € 615,89 | € 615,89 |
1 | Cooler Master N300 KKN1 | € 32,50 | € 32,50 |
1 | G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL | € 48,97 | € 48,97 |
1 | Thermaltake Berlin | € 50,- | € 50,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 997,17 |
bijv:
1) Gpu Power
2) Cpu Power
3) Overklokbaarheid?
4) Voeding
5) Kast
6) Opslag
7) Overige zaken
Zet opslag op 6. Waarom? Omdat een 120 GB SSD gewoon voldoende is. Natuurlijk, je kan er geen 6/8 grote spellen op kwijt. Iets wat zowiezo niet iedereen doet/nodig heeft. Bovendien kan je
1) De spellen 1 voor 1 spelen
2) Spellen die geen voordeel hebben van de SSD (en dan doel ik op ingame loading, zodat stotters voorkomen worden) kunnen ook prima vanaf de HDD draaien.
3) Laadtijden zijn btw lang niet altijd spectaculair sneller.
4) De luitjes die meer denken nodig te hebben, doen dat toch wel.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Helaas krijg ik de AMD Radeon 7970 niet aan de praat in Windows 8, ondanks install van nieuwste drivers en chipset voor moederbord en drivers voor grafische kaart vanop Gigabytes-site. Drivers van videokaart installeren lukt me enkel in safe mode, anders freeze. Deed zelfs al een bios en vbios flash.
Bij de opstart via DVI en dus PCIe1-poort blijft hij op zwart scherm hangen, enkel via interne graphics bereik ik wel Windows.
Lijkt erop dat er een compatibiliteitsprobleem is tussen de interne Intel 4600 Hd en de Radeon HD7970. Iemand een idee?