compatibiliteit gigabyte G1 sniper M5 / ATX / Pentium

Pagina: 1
Acties:

• hyperion1980
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-11-2024
Er zijn 5 game moederborden getest op tweakers. Nu ben ik verliefd geworden op die gigabyte G1 sniper M5.

In de specificaties staat dat het compatibel is met microATX, maar past het ook in een gewone ATX?

Ik heb een lian-li medium tower met ATX (is al een oude case van in 2001 ofzo, maar ik zou het toch graag nog hergebruiken).

verder heb ik nog een processor pentium dual core liggen (socket 775). Zou ik deze processor nog kunnen hergebruiken? of koop ik mij beter direct een nieuwe?

• miyazakiman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-08-2025
Ja 99% van de tijd past een mini ATX ook gewoon in een ATX behuizing. De 775 socket werkt echter niet samen met de gigabyte G1 sniper M5 dus je zal wel echt naar een haswell cpu moeten kijken. Dit omdat de nieuwe socket 1150 alleen maar geschik is hiervoor.

Kijk ook evt naar de G1 sniper M3 als je misch een iets goedkopere (maar oudere) ivy bridge cpu wilt gebruiken.

• hyperion1980
bedankt voor uw antwoord.

uiteindelijk heb ik voor volgende config gekozen:
Artikel
Gigabyte G1.Sniper M5
Intel i7-4770K
Gigabyte GeForce GTX 650 Ti Boost
Samsung 120GB SSD 840
Western digital Caviar Green 2TB
Scythe Mugen 3
Crucial 8GB DDR3 PC3-12800
Seasonic X-650 V2

ik denk dat alles compatibel is, maar ik vraag het nog wel eens na bij de leverancier waar ik bestel (via pricewatch)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou niet afgaan op recente reviews van moederborden hier op tweakers.. Ze gaven overclock scores en ze hebben niet eens de overclock getest :+
Daarnaast zijn er tal van dingen die ze "vergeten" testen/bekijken hebben. Vroeger waren ze hier toch beter in.

Die pricewatch: Gigabyte G1.Sniper M5 is eigenlijk wel volledige overkill als je niet super gaat overklokken + minstens SLI/crossfire gaat doen..
Alsook de voeding die overkill is met die grafische kaart :> (pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt is plenty, die komt zelf makkelijk boven de 400W in de realiteit)
> gtx 650 ti boost kaart verbruikt max zo'n 130Watt (+ max 100 voor de cpu en nog een 25 voor de rest): http://www.techpowerup.co...i_Boost_TF_Gaming/24.html

Overigens, waarvoor gebruik je de computer?
Renderen van video's en dergelijke? want met die computer zou ik niet willen gamen ^.^

[ Voor 94% gewijzigd door SmokingCrop op 12-08-2013 17:59 ]

• hyperion1980
als je een beter moederbord kent? laat maar weten, ik dacht anders aan die MSI, dat is ongeveer dezelfde prijs, budget is max 200 euro voor mobo. prijs CPU > prijs mobo > prijs grafische kaart...

...

het is wel degelijk om te gamen, nu is het niet zo dat ik hardcore gamer ben, maar af en toe wel eens game speel. De reden van de voeding was voor zo weinig mogelijk dB. Ik had ergens gelezen bij grafische kaart: minimum 500W voeding? dat zal dan wel fout geweest zijn zeker?

[ Voor 42% gewijzigd door hyperion1980 op 12-08-2013 18:42 ]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Waar gebruik je de computer voor de rest van de tijd voor?

• SmokingCrop
  • Niet online
hyperion1980 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 18:31:
als je een beter moederbord kent? laat maar weten, ik dacht anders aan die MSI, dat is ongeveer dezelfde prijs, budget is max 200 euro voor mobo. prijs CPU > prijs mobo > prijs grafische kaart...

...

het is wel degelijk om te gamen, nu is het niet zo dat ik hardcore gamer ben, maar af en toe wel eens game speel. De reden van de voeding was voor zo weinig mogelijk dB. Ik had ergens gelezen bij grafische kaart: minimum 500W voeding? dat zal dan wel fout geweest zijn zeker?
i7 is zinloos tov i5 voor gamen. (enkel hyperthreading meer en dat wordt niet gebruikt bij gaming)
moederbord gaat je geen winst opleveren bij gelijk wat, alleen de features ervan zijn belangrijk. (welke gebruik je op de sniper die je niet op andere goedkopere zult vinden?)
grafische kaart is sowieso het duurste bij een game computer ;) (en nog steeds zal die de bottleneck vormen)

Overigens is die minimum 500W melding dat je ziet bij de kaart om heel zeker te zijn dat alle voedingen goed genoeg zijn. (dus ook de niet gecertificeerde 500Watters die maar 300-350Watt kunnen leveren..)

> [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Denk dat je met het volgende veel meer plezier zal beleven ;) (zelfde prijs als je setup)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87-D3HP€ 113,50€ 113,50
1MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC€ 353,90€ 353,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,99€ 36,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,20€ 57,20
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 85,70€ 85,70
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,54

[ Voor 69% gewijzigd door SmokingCrop op 13-08-2013 02:18 ]

• Braus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-02 22:29
^^ Wat smoking zegt! En die weet waar hij het over heeft!

• hyperion1980
bedankt, dat is de info die ik nodig had! het is lang geleden dat ik nog een pc geconfigureerd heb, het is tof om accurate info te krijgen. Dat is ook de reden waarom ik config eerst post alvorens te bestellen :)

Juist seagate, daar ben ik geen fan van. ik heb al seagate schijven gehad, relatief vlug gecrashed, en mijn western digitals blijven maar werken.

vraagje voor ne maat van mij: wat is het beste mobo voor een muziekcomputer? is daar wel i7 vereist? software cubase + aansluitingen naar muziek keyboard, opnames, plugins plugins en nog eens plugins.

• SmokingCrop
  • Niet online
Oh, neem gerust een andere HDD als je slechte ervaringen hebt met het merk :p

Als voor die vraag voor je maat, geen idee eigenlijk.
Allemaal te zien wat hij doet, ik heb nog nooit met zo'n programma gewerkt. ;)

Moet hij bv iets doen dat enkele minuten kan duren? Als dat programma dan hyperthreading goed ondersteunt dan kan dit wellicht wel veel helpen. Maar als je er bv maar 5 seconden winst bij maakt op iets dat een minuut duurt dan is het die 100 euro wellicht niet waard.

Qua moederbord zou je eigenlijk precies moeten weten welke aansluitingen e.d. hij nodig heeft (hoe wordt die keyboard aangesloten etc?) ;)
(S/PDIF aansluiting zit op best veel moederborden bv)

[ Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 13-08-2013 13:14 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

hyperion1980 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:52:
bedankt, dat is de info die ik nodig had! het is lang geleden dat ik nog een pc geconfigureerd heb, het is tof om accurate info te krijgen. Dat is ook de reden waarom ik config eerst post alvorens te bestellen :)

Juist seagate, daar ben ik geen fan van. ik heb al seagate schijven gehad, relatief vlug gecrashed, en mijn western digitals blijven maar werken.

vraagje voor ne maat van mij: wat is het beste mobo voor een muziekcomputer? is daar wel i7 vereist? software cubase + aansluitingen naar muziek keyboard, opnames, plugins plugins en nog eens plugins.
Ook voor cubase is geen i7 vereist, sterker nog, op een veel mindere PC kan je al perfect uit de voeten. Doel is vooral een zo stil mogelijke PC en om brom en ruis te voorkomen zo min mogelijk bewegende delen. Een waterkoelpomp geeft bijvoorbeeld op mijn gitaar al een brom/ruis. Zorg voor echte kwaliteit spullen (asus WS series bijvoorbeeld). Neemeen i5 en voldoende geheugen (8gb is genoeg tenzij je met echt grote sample databases gaat werken, maar kan mij noiet voorstellen dat je meer nodig hebt.

Zelf wel 16Gb maar deze is nog niet voor een 3e in gebruik tijdens cubase (5 studio), mijn i5 2500k (op 4700Mhz weliswaar) heeft geen enkele moeite met stapels aan VSTi's en sporen. Wel is een goede geluidskaart vereist voor zo laag mogelijke latecy.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-02 11:03
Dat Sniper M5 bord heeft naast de normale features gewoon een super geluidskaart. Als je die eraf rekent kom je op heel acceptabele prijs uit.

Dus mocht je echt verliefd zijn op dat Sniper M5 bord, dan zou ik die gewoon nemen. Het Z87-D3HP bord wat hier boven staat kan bijvoorbeeld niet overweg met SLI. En jij kiest voor een 650 ti kaart. Daar kan je er dus geen 2e naast zetten.
Maar als je een fixed budget hebt zou ik ook gaan voor de Z87-D3HP en dan het verschil gebruiken om een betere grafische kaart te nemen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat een i5 meer dan prima is voor het gamen.
Pagina: 1