Meer performance uit pc halen.

Pagina: 1
Acties:
  • 617 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TostiTostelli
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05-2021
Beste Tweakers,

Ik wil voor het gamen, iets meer uit mn systeem halen.
Momenteel kan ik de meeste(ook nieuwe games) op ultra kwaliteit draaien, al hapert Saints row 3 soms wel een beetje op deze setting. Binnenkort komt deel 4 uit in deze game-serie, en ik vrees dat ik ga inleveren qua qualiteit.

Mijn systeem:
Kast:Fractal design Define R4 Arctic white atx
Ventilatie: standaard van kast + Gelid Solutions Tranquillo + 2 fans van GPU
Geheugen: 8GB corsair vengeance DDR3 LPK2
Voeding: XFX pro 550w
Schijven: (C:) ADAta SSD S510 120GB (Opslag, ook voor games) seagate barracuda st1000dm003 1TB + een oude 1TB externe schijf(vanaf deze laatste schijf worden geen games gerund)
Moederbord: asrock B75 Pro3M, 1155, 4x dddr3, 5x sata 300
CPU: intel I5 3450, 3,1ghz
GPU: AMD Radeon 7900 RoyalKing

Nu heb ik zelf lopen spelen met het bijgeleverde programma Catylyst Control center, om iets meer eruit te halen.
Ik heb de graphics overdrive ingeschakeld, en wat geschoven met de GPU klok, en geheugenklok instellingen.
Hierbij is het scherm compleet wit of zwart geworden, maar alles werkte na een reboot gelukkig weer.
Standaardinstelligen zijn weer hersteld.(graphics overdrive staat nog wel aan)

Kan iemand mij advies geven, hoe ik veilig, softwarematig, meer uit dit systeem kan halen voor gamen?
Of dit tweaken(no punn intended) of overklokken is.... no idea.

Alvast bedankt!

PS. uit dit verhaal is wel duidelijk dat ik weinig tot geen ervaring heb met het verbeteren van prestaties, dus als ik iets mis, of ik heb te weinig info gegeven, vraag gerust om meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Processor en videokaart overclocken, lees daarvoor de bijbehorende topics.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 14:42
De processor kan je niet overclocken. Is geen k versie. Ook lijkt het mij dat de cpu het makkelijk aan moet kunnen.
Welke video kaart heb je precies? 7900 is een serie dus zijn meerdere versies.
Op welke resolutie en hoeveel schermen speel je. Mischien kan je kijken naar crossfire opstelling.
Zit je ssd op sata300 of sata600? Hier zit ook nog een verschil in qua snelheid.
Het lijkt mij dat he setup het aan moet kunnen als alles goed zit

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TostiTostelli
AMD Radeon HD 7950 RoyalKing als videokaart. op een enkel scherm 1920*1080.
Sata zit op 600.
PS. kan ik het beste de games installeren en runnen vanaf de SSD waar ook windows vanaf word gedraaid, of vanaf de interne 1TB opslag?

[ Voor 42% gewijzigd door TostiTostelli op 11-08-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Een ssd gaat je alleen kortere laad tijden opleveren hoor niet meer fps :)
je zou kunnen kijken of je de bclk op 103 kan draaien en een oc op je kaart (alle beetjes helpen tog? :p)
voorderest zou je inderdaad goed naar een 2e kaart kunnen kijken daar valt immers de meeste winst te behalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TostiTostelli
Bedankt voor alle reacties! Maar wat is de bclk precies(weet dat t met de processor te maken heeft), en hoe kom ik bij die instelling, want ik zie m niet in de bios? En wat is een oc?
Dit is mn eerste pc-gaming systeem dus ik ben nog niet zo goed in de terminologie.

[ Voor 6% gewijzigd door TostiTostelli op 11-08-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Als die termen je nog niets zeggen zou ik je er de komende tijd maar eens in gaan verdiepen in plaats van het al direct te proberen :) Google maar eens en je zult vinden :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga maar niet overclocken, ga maar geld sparen voor betere hardware. Lijkt mij in deze situatie een betere oplossing want kennis en interesse ontbreekt zo te zien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:21
op een B75 bord kan je volgens mij niet overclocken, je hebt ook geen K cpu, dus zelfs als je een z bord had dan had je maar 400MHz hoger gekund.

Gpu kan je ook overclocken, met een programma als msi afterburner, maar over het algemeen valt daar minder te halen dan bij de cpu.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TostiTostelli
Ik heb zojuist mn framerate met msi afterburner met 20 omhooggehaald, en de instellingen staan niet eens op max. Temperatuur van GPU blijft hangen rond de 74, wat acceptabel is volgens google bronnen. Bedankt voor al het advies mensen. Superb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Tsurany schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 19:23:
Ga maar niet overclocken, ga maar geld sparen voor betere hardware. Lijkt mij in deze situatie een betere oplossing want kennis en interesse ontbreekt zo te zien.
Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Niemand wordt met de benodigde kennis en ervaring geboren. Die krijg je alleen door je in de materie te verdiepen en uit te proberen, niet door simpelweg nieuwe hardware te kopen waar je net zo min iets van begrijpt.

TostiTostelli, wanneer basisterminologie zoals bclk en oc al niet bekend is, dan is het absoluut aan te raden om je eerst eens goed in te lezen. Voorzie jezelf in ieder geval van enige basiskennis zoals ook wordt omschreven in Het algemeen beleid. Daarvoor kun je bijvoorbeeld terecht in de verschillende FAQ's op dit forum, Wikipedia, Googlen naar tutorials, etc. Overklokken met jouw specifieke processor is lastig, maar voor meer informatie zou je Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1 ook eens door kunnen nemen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.