Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• egosuma
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-11 14:44
Hi,

Ik heb advies nodig in de aanschaf van een nieuw audio-systeem.
Situatie nu:
samsung tv met dnla
optical audio van tv naar een standaard sony 5.1 set
nas met twonky media server hardwired aangesloten op tv

bezwaar:
- samsung dnla ondersteunt geen flac
- standaard 5.1 setje voldoet niet qua geluid (te weinig diepte, bereik en dynamiek)

Ik ben op zoek naar een systeem dat:
- media kan streamen (op de nas staan vooral mp3, flac, divx en mkv)
- remote te bedienen is via ipad of android telefoon
- een netwerk aansluiting heeft waarop ik de mediaserver kan aansluiten. Video wordt dan doorgestuurd naar de tv.
- een optical ingang heeft zodat geluid van de televisie ook weergegeven kan worden.

Voor geluidsweergave kijk ik naar een set van 2 floorstanding speakers. 5.1 is niet een must-have, maar zou wel mooi zijn om in de toekomst uit te kunnen breiden door additionele speakers aan te sluiten.

Ik verbaas me zeer over de play-back mogelijkheden in de verschillende componenten. Een android tablet van een paar honderd euro met een paar apps speelt meer audi/video formaten af dan zg high-end audio-video systemen. Maar uit een android tablet komt dan weer geen mooi geluid.

In mijn speutocht langs de bekende merken (marantz, onkyo, yamaha, denon, cambridge audi, etc) raak ik door de bomen het bos kwijt. Zoveel componenten (versterkers, streamers, receivers) met verschillende en overlappende specificaties. Als ik ga puzzelen kom ik op combinaties van verschillende systemen met meerdere componenten die overlappen in play-back functionaliteit. Dat lijkt het geheel onnodig gecompliceert en onnodig prijzig te maken.

Wat zou een goede keus zijn?

edit:

Ik ben naar verschillende winkels geweest, en heb verschillende luidsprekers gehoort. Qua speakers gaat mijn voorkeur uit naar de scanspeak vertigo. Ik verwacht dat een audiosysteem dat deze aan moet sturen (inclusief bovenstaande verwachtingen) zo rond de 1000 euro moet kunnen uitkomen.
NB: bedankt voor de schop, stond idd in verkeerde topic

[ Voor 9% gewijzigd door egosuma op 11-08-2013 01:12 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

(jarig!)
DLNA receiver van een willekeurig merk met 2 vloerstaanders van een willekeurig merk wat binnen je budget past. Loop de eerste de beste audio zaak in, en ga naar wat speakers luisteren en laat je daar eens adviseren, en vraag daarna hier op forum naar advies.

Daarbij neem ik aan dat je in het bezit bent van een smartphone

Als voorbeeld :

Ik heb hier een Mission M3i speaker set staan met een Onkyo TX-nr609 staan, die ik kan bedienen met mijn andriod telefoon. Dat zou precies doen wat jij hier boven beschrijft.

[ Voor 34% gewijzigd door Lip op 11-08-2013 00:27 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

egosuma schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 00:11:
Ik ben op zoek naar een systeem dat:
- media kan streamen (op de nas staan vooral mp3, flac, divx en mkv)
- remote te bedienen is via ipad of android telefoon
- een netwerk aansluiting heeft waarop ik de mediaserver kan aansluiten. Video wordt dan doorgestuurd naar de tv.
- een optical ingang heeft zodat geluid van de televisie ook weergegeven kan worden.
Een losse receiver met speakers dekt - helaas - niet 100% van je eisen. Muziek streamen willen de meeste receivers nog wel doen, maar films ben ik tot op heden nog niet tegen gekomen. En voor muziek vind ik een losse speler tot op heden nog steeds meerwaarde hebben als je bijvoorbeeld de eis hebt dat Gapless Playback aanwezig moet zijn. Ik heb om die reden naast mijn receiver dan een Squeezebox staan voor het streamen van muziek en een Dune voor de rest van de media.

Verder zou een budget of een indicatie van wat je uit wilt geven ook handig zijn te weten.

Verder een schopje naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het om een aankoopadvies gaat.
Lip schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 00:24:
Ik heb hier een Mission M3i speaker set staan met een Onkyo TX-nr609 staan, die ik kan bedienen met mijn andriod telefoon. Dat zou precies doen wat jij hier boven beschrijft.
Dan mis je dus de playback van MKV en DIVX.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Een raspberry pi met xbmc i.c.m. een receiver biedt je denk ik een goede oplossing, al zijn wellicht niet alle audio formaten ondersteund. Voor 50-60 euro heb je dan een apparaat wat in je media behoefte voorziet qua media streamen. Bovendien heb je ook airplay ondersteuning om bijvoorbeeld spotify te streamen. Met een smartphone/ipad kun je je media (video / mp3) starten vanaf DLNA zonder je tv aan te zetten. Koppel de raspberry pi met een hdmi kabel aan een receiver (die kan dan redelijk basic zijn, want heeft geen spiffy features meer nodig). En de receiver via hdmi arc aan je tv. Goede basic receiver / speaker combinaties worden in diverse topics benoemd.

Wat is je budget uberhaupt?

• egosuma
Raspberry met xmbc ziet er veelbelovend uit! Het lijkt flexibel genoeg om qua features te concurreren met de duurdere media-streamers.
En, niet geheel onbelangrijk, erg leuk om zoiets zelf te doen! Mocht het niet naar verwachting uitpakken is het in iedergeval een leuke en niet al te prijzige ervaring geweest.

Budget vind ik niet zo belangrijk, het kan net zo duur worden als je zelf wil natuurlijk.
Ik heb mijn wensen, en verwacht dat ik voor onder de 1000 euro klaar moet kunnen zijn. (voor streamer en versterker). Alles wat minder is, is mooi meegenomen.

• Kasj
Mooi, dan houd je behoorlijk wat geld over voor een mooie receiver en speakerset. Persoonlijk zou ik dan niet al te veel (<300) in de receiver stoppen (maar zorg wel voor hdmi arc). En de rest in mooie speakers. Ik lees goede dingen over dali zensor en boston acoustics a25.

Receiver:
pricewatch: Denon AVR-X1000

Dali speakers:
pricewatch: Dali Zensor 1 2.0 (Wit, Zwart)
pricewatch: Dali Zensor 5 3.0 (Zwart)
pricewatch: Dali Zensor VOKAL 2.0 (Zwart)

Of

Boston acoustics speakers:
pricewatch: Boston Acoustics A 25 (Zwart)
http://tweakers.net/product/296449/boston-acoustics-a-225c/
pricewatch: Boston Acoustics A 250 (Zwart)
pricewatch: Boston Acoustics ASW 250 (Zwart)

Kijk bijvoorbeeld ook eens dit topic:
Advies 5.1 setje + versterker

[ Voor 58% gewijzigd door Kasj op 12-08-2013 09:01 ]

• egosuma
Heb een raspberry aangeschaft, Wat een geweldig apparaat. In een uurtje geinstalleerd, nooit gedacht dat dit zo eenvoudig zou zijn.
Interface is ietwat traag maar voldoet, functioneel is het prima.

Helaas kom ik erachter dat ik mijn mediacollectie mag gaan hernoemen en herinrichten, de automatische bibliotheek herkent niet alles. (ook pas achterkomen na een nacht scannen.... duhh)

De dvi gaat nu naar de tv, en de tv heeft een optische uitgang naar het standaard mediasetje.
Kan nauwelijks wachten tot ik een deugdelijke versterker en dito speakers heb aangesloten!

• Kasj
egosuma schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:12:
Heb een raspberry aangeschaft, Wat een geweldig apparaat. In een uurtje geinstalleerd, nooit gedacht dat dit zo eenvoudig zou zijn.
Interface is ietwat traag maar voldoet, functioneel is het prima.
Mooi om te horen. Misschien kan je de interface nog wat soepeler krijgen met een lichtere skin. Ik heb goede ervaring met de skin Quartz (apple tv look).

Welke xbmc versie heb je er op draaien?

• egosuma
Heb nu de raspberry overclocked naar 900Mhz
Draai raspbmc met de standaard raspbmc confluence skin. Heb ook de aeon skin geprobeerd, maar dat gaat echt te traag. (Wel mooi overigens)
Ik zal de quartz skin eens proberen, misschien gaat die nog soepeler.
edit:
heb inmiddels de quartz skin geprobeerd, is inderdaad een stuk soepeler. Ik mis alleen de directe toegang tot "wat speelt er nu" in het hoofdscherm als de muziek draaid.

Ook bezig om mijn video bestanden netjes te hernoemen en groeperen en al mijn mp3-tags na te lopen (mbv mp3tag).
Dat wordt wel een meer-weken project. (55k+ titels). Resultaat is al wel direct zichtbaar !

Zoveel mooier dan de standaard mappen-weergave die ik van twonky gewend was!
En bovendien kan ik nu ook meer bestandstypen streamen.

[ Voor 13% gewijzigd door egosuma op 19-08-2013 20:53 ]

Pagina: 1