Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

DFA888 & Wharfedale diamond 10.1, goede combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik kon geen topic vinden waar dit echt in thuis hoort, dus vandaar deze nieuwe.

Ik ben al in het bezit van een philips DFA888 en ben nu op zoek naar een paar geschikte speakers. Ik wil er eigenlijk niet meer dan 200 euro aan uitgeven, en ben zo op de wharfedale diamond 10.1 uitgekomen.

Ik heb echter niet heel veel verstand van hifi, en ik weet dan ook niet goed wat voor combinatie van speakers en versterkers goed klinkt. Daarnaast zou ik graag voordat ik de speakers bestel zeker willen weten of deze wel genoeg kunnen hebben zodat ze niet worden beschadigd als iemand een keer het volume vol open zet.

Ik denk zelf van wel, gezien de aanbeveling een versterker te gebruiken tot 100W en de DFA888 volgens mij ongeveer 100W levert bij 6 ohm impendantie. Wat denken jullie ervan?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Ik denk dat je het begin van [FAQ] Audio eens moet lezen of anders eens Google moet raadplegen over vermogen matchen tussen speaker en de versterker. Punt is namelijk dat het allemaal niet hoeft. Plus dat het sowieso zeer lastig is om te matchen aangezien speakers nooit een vaste impedantie hebben, het fluctueert over het gehele bereik. Eigenlijk kan je wel stellen dat je het grootste deel van de speakers op het grootste deel van de receivers/versterkers aan kan sluiten. Beschadigen gebeurt overigens sneller door te weinig vermogen dan door te veel vermogen. Al is dat ook weer verneukeratief aangezien je met een paar Watt al behoorlijk geluid uit speakers kan krijgen.

Let wel dat speakers per stuk gaan. Dus met je gekozen Wharfedale - maar ook met soortgelijke speakers als de Dali Zensor 1 en Boston Acoustics A25 - ben je al over je budget heen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Dank voor je reactie. Ik heb de faq nog eens doorgelezen en twijfel toch nog over een paar dingen. Het vermogen dat de dfa888 kan leveren lijkt mij niet te veel, ik lees op meerdere plekken dat dit het beste 10% meer kan zijn dan je speakers horen te krijgen, zodat je versterker het niet te moeilijk heeft. De ratings van mijn versterker zijn deze:

Power output acc. to DIN (1kHz, D<= 0.7%)
at 8 ohm load: 85W continuous sine wave
at 4 ohm load: 115W continuous sine wave
at 2 ohm load: 140W continuous sine wave

Van de diamond 10.1 kan ik alleen vinden dat hij een aanbevolenen maximaal vermogen van 100 watt heeft en een impendatie van 6 ohm. als ik halverwege tussen 85 en 115 ga zitten kom ik dus op 100 watt uit, dat komt dus overeen, maar het is niet net wat meer. Denk je dat als ik de versterker een keer (wellicht voor langere tijd) vol open zet dat hij dan gaat clippen of op een andere manier de speakers kan beschadigen?

Daarnaast vroeg ik mij af of de dfa888 een voldoende goede versterker is om te gebruiken met de diamonds, in termen van geluidskwaliteit. Hij krijgt namelijk wel goede reviews, maar is natuurlijk al weer wat ouder.