3.0 Audio setup (Advies gevraagd)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532654

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik wil graag een 3.0 audio setup voor in de woonkamer. Dus stereo en een centerspeaker. Ik ben bezig met het orienteren op het 'digitaal naar analoog' gedeelte + versterking. Hierbij heb ik alleen een aantal issues waar ik graag jullie deskundig advies over zou willen hebben.

Het handigste lijkt me als ik, zowel films als muziek, digitaal naar de audio setup kan sturen.

Ik zou het fijn vinden als filmaudio (het volledige signaal dts(-hd) + dolby (trueh)d) goed weergegeven kan worden over die 3 speakers, met een mooie gebalanceerde verdeling. Ik denk dat daarvoor een goeie DAC nodig is toch?

Als er geen opties zijn om die filmaudiosignalen goed naar 3.0 te berekenen maar wel (of beter) naar een (stereo?) centerspeaker dan vind ik dat ook goed en wil ik in dat geval liever alleen de centerspeaker gebruiken voor films. Is nog steeds een goeie DAC voor nodig toch?

Ik wil de muziek (WAV/FLAC/MP3) uiteraard in 2.0 uitgestuurd hebben. Is een DAC dan nog steeds net zo hard nodig?

Wat is een zinnige oplossing voor mij (aangaande 'digitaal naar analoog' + versterking)? Het moet allemaal nog wel betaalbaar blijven (€200 ~ €700).

Een losse DAC of ingebouwd in de versterker? Een HTPC voor de digitaal naar analoog conversie en dat signaal analoog naar een versterker sturen? Zijn er 3.0 versterkers? Een 2.0 versterker? bi-wired? Toch een 5.1 versterker?

Ik heb geen audiofreak, maar het moet wel gewoon ok klinken. Ik wil dat bij het kijken van film de audio goed in balans is, dat je niet de actiescenes en de muziek keihard hoort en de conversaties amper. Dat heb je nogal eens bij een slechte conversie van dts naar stereo en dat wil ik dus heel graag niet.

Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 532654 op 09-08-2013 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij denk je te moeilijk. Als je een surround-receiver koopt en je geeft in de setup aan dat je gebruik maakt van 2 fronts en een centerspeaker dan zorgt de receiver er voor dat de DTS-stream op de juiste wijze naar je 3.0 speakers gaat. Je muziek is in 2.0 en komt gewoon 2.0 uit de speakers, dan doet de center niet mee.

Boodschappenlijstje: surround-receiver, centerspeaker en 2 fronts (bij voorkeur vloerstaanders en alle speakers uit dezelfde serie)

[ Voor 17% gewijzigd door S1NN3D op 09-08-2013 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok dus dan gebeurt de digitaal naar analoog conversie in de receiver toch? En gebeurt dat altijd even netjes dan in zo'n receiver, geen losse DAC daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Met een fatsoenlijke receiver van Denon, Marantz, Onkyo of Yamaha om maar wat te noemen, heb je echt geen losse DAC nodig. Die zit in de receiver en de receiver heeft genoeg inputs om diverse bronnen op aan te sluiten. Wat wil je eigenlijk gaan aansluiten? Dat maakt wat duidelijker wat je wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok duidelijk, bedankt tot zover!

Ik heb alleen dan nog een vraag over een 2.0 signaal van een tv uitzending naar 3.0.

Ik heb dat wel eens gehoord op een Onkyo (T-D stand), maar dat vind ik niet echt goed klinken. Dan zou ik liever het op alleen een stereo centerspeaker horen (zonder fronts zeg maar).

Is dat lastig om bij het TV kijken, wanneer het stereo is automatisch het via de center uit te sturen en zodra het Dolby D (5.1) is het automatisch via de center + fronts te doen? Of zijn er receivers die dat beter doen dan de T-D stand van Onkyo?

Ik wil een mediaspeler/blurayspeler aansluiten, een losse dvb decoder en dat was het wel zo'n beetje. Oja en een Tv natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 532654 op 09-08-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:28
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:48:
Ok duidelijk, bedankt tot zover!

Ik heb alleen dan nog een vraag over een 2.0 signaal van een tv uitzending naar 3.0.

Ik heb dat wel eens gehoord op een Onkyo (T-D stand), maar dat vind ik niet echt goed klinken. Dan zou ik liever het op alleen een stereo centerspeaker horen (zonder fronts zeg maar).

Is dat lastig om bij het TV kijken, wanneer het stereo is automatisch het via de center uit te sturen en zodra het Dolby D (5.1) is het automatisch via de center + fronts te doen? Of zijn er receivers die dat beter doen dan de T-D stand van Onkyo?

Ik wil een mediaspeler/blurayspeler aansluiten, een losse dvb decoder en dat was het wel zo'n beetje. Oja en een Tv natuurlijk.
Waarom wil je precies dat een stereo signaal over alleen je center gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:28:
Ok dus dan gebeurt de digitaal naar analoog conversie in de receiver toch? En gebeurt dat altijd even netjes dan in zo'n receiver, geen losse DAC daarvoor nodig?
Zelfs als het niet netjes gebeurt in de receiver, zal het nauwelijks verschil maken in het geluid. Het geld dat een losse DAC kost kan je beter in je speakers steken, daar zal het een veel groter verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Een 2.0 signaal kun je via één van de vele DSP-settings op een receiver als 3.0 laten spelen. Of er ook een modus is om alleen je center te laten spelen... geen idee. Heb het nog nooit geprobeerd maar ik zie zoals newbreed ook al aangeeft niet waarom je dit zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
newbreed schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:02:
[...]

Waarom wil je precies dat een stereo signaal over alleen je center gaat?
Dat wil ik in het geval dat de receiver niet in staat is een stereo (tv) signaal mooi om te zetten naar een 3.0 signaal. Ik heb dat namelijk een keer bij een Onkyo gehoord die dat deed en dat vond ik niet goed klinken.

Stereo muziek natuurlijk wil over de 2 frontspeakers.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 532654 op 09-08-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:07:
[...]
Dat is ik in het geval dat de receiver niet in staat is een stereo (tv) signaal mooi om te zetten naar een 3.0 signaal. Ik heb dat namelijk een keer bij een Onkyo gehoord die dat deed en dat vond ik niet goed klinken.

Stereo muziek natuurlijk wil over de 2 front speakers.
Dan kan je beter een stereosignaal over de twee fronts laten spelen (zoals deze dat out-of-the-box zou doen). Twee fronts klinkt altijd beter dan alleen je center, omdat je center (zeer waarschijnlijk) een lager frequentiebereik heeft. Daarnaast gaan alle stereo-effecten verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat niet de juiste DSP-setting geselecteerd was of dat het niet zo'n geweldige speakers waren.

Om alleen via een center te gaan luisteren (als dat uberhaupt al kan), lijkt me allebehalve ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
newbreed schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:09:
[...]

Dan kan je beter een stereosignaal over de twee fronts laten spelen (zoals deze dat out-of-the-box zou doen). Twee fronts klinkt altijd beter dan alleen je center, omdat je center (zeer waarschijnlijk) een lager frequentiebereik heeft. Daarnaast gaan alle stereo-effecten verloren.
Ik wil geen tv kijken/luisteren over de 2 frontspeakers. Dat vind ik niet fijn luisteren als het om TV gaat.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 532654 op 09-08-2013 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:11:
[...]
Ik wil geen tv kijken/luisteren over de 2 frontspeakers. Dat vind ik niet fijn luisteren als het om TV gaat.
Volgens mij kun je dan nog beter de receiver en speakers niet gebruiken bij het tv kijken. Alleen via de center (nogmaals, als dat zou kunnen) klinkt het waarschijnlijk ook nergens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zijn toch gewoon goeie centerspeakers? En het gaat me dan alleen om de momenten dat er een stereo signaal is op tv (maar als de reveiver het goed omzet naar een 3.0 setup, dan vind ik het ook goed.)

Wat ik merkte bij die Onkyo is dat ie probeert bij 2.0 naar 3.0 de stemmen er uit te filteren en die over de center te sturen, maar dat gaat gewoon niet altijd goed, soms hoor je ineens een stem uit de rechter of linker front en dan halverwege de zin schakelt ie toch weer over op de center met de stem. En het filteren van die frequenties zorgt voor een beetje een raar totaal geluidsbeeld, althans dat was mijn ervaring met die Onkyo.

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 532654 op 09-08-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:02
TV op mono zetten en dan hopen dat je surround versterker er met een of andere instelling alles via center stuurt heeft dan de grootste kans denk ik?

Daarnaast zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om met normaal TV kijken gewoon de speakers van je TV te gebruiken en je versterker uit te laten. Wellicht dat de twee stereo speakers wat dichter naast elkaar bij de TV zetten ook een rustiger geluidsbeeld op levert wat wel prettig voo je is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:14:
Er zijn toch gewoon goeie centerspeakers?
Wat is goed? Een audio-set kun je zo duur/goed maken als je wil; the sky is the limit. Maar voor een max. bedrag van € 700 een receiver, 2 fronts en een center kopen en geheel moet erg goed zijn, zou best wel eens een uitdaging kunnen worden, gezien het beperkte budget.

Misschien moet je gewoon wennen aan de sound van het tv geluid over de fronts. Vond ik zelf in het begin ook. Komt waarschijnlijk omdat het veel voller klinkt t.o.v. het blikkerige dat je gewoon bent uit de tv speakers. Sleepkever's idee om de fronts niet te ver van de tv te zetten is misschien ook een goede tip voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
S1NN3D schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:20:
[...]

Wat is goed? Een audio-set kun je zo duur/goed maken als je wil; the sky is the limit. Maar voor een max. bedrag van € 700 een receiver, 2 fronts en een center kopen en geheel moet erg goed zijn, zou best wel eens een uitdaging kunnen worden, gezien het beperkte budget.
Voor de duidelijkheid, ik had in gedachte iets van 200 a 700 voor de versterker (evt dac), zonder speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:22:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik had in gedachte iets van 200 a 700 voor de versterker (evt dac), zonder speakers.
Oké, duidelijk. Voor dat bedrag kun je makkelijk een receiver krijgen die bij je wensen past. Steek ook weer niet te veel geld in de receiver. Bij voorkeur het meeste geld steken in speakers want dat levert het beste geluid op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zich komt er wat mij betreft gewoon een goeie passende speakerset bij. Maar ik wil vooral eerst de basis goed hebben. Want omgekeerd op goeie speakers naar een slechte conversie van een digitaal naar analoog signaal zitten luisteren wil ik absoluut vermijden.

Waar ik bijvoorbeeld ook nog een beetje mee in mijn maag zit is dat ik de conversie van een MP3 tje in die Onkyo receiver benedemaats vond. Ik weet wel dat MP3 niet the way to go is, maar het verschil tussen mijn computergeluidskaart analoog aansluiten op die Onkyo en het de Onkyo zelf later converteren was wel een groot verschil. In het nadeel van de Onkyo. Het ging overigens maar om een onboard geluidskaart (wel best een goeie, maat toch). Bij FLAC was het verschil minder prominent, maar nog steeds vond ik de geluidskaart hierin beter presteren. Waarmee ik wil aangeven dat ik niet zo'n vertrouwen heb over de digitaal naar analoog conversie in in ieder geval de gemiddelde consumenten Onkyo receivers. En ik heb absoluut geen flauw idee hoe dat zit bij andere partijen.
vdd: Onkyo TX-SR508

Ik vind overigens het wel fijn om een ruimtelijk geluid te hebben bij films de twee centers fronts wat verder uit elkaar + een center. Ook 2 fronts wat verder uit elkaar voor stereo muziek vind ik wel het fijnste.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 532654 op 09-08-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:39:
*knip

Ik vind overigens het wel fijn om een ruimtelijk geluid te hebben bij films de twee fronts wat verder uit elkaar + een center. Ook 2 centers wat verder uit elkaar voor stereo muziek vind ik wel het fijnste.
2 centers?

Edit:
Wacht, waarschijnlijk bedoelde je de 2 fronts.
Nevermind

Ik vrees dat het erg lastig wordt om te bereiken wat je in gedachten hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door newbreed op 09-08-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn er toevallig geen 3.0 of 3.1 receivers te koop? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik ik de enige ben op de markt met deze wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 08:59
Anoniem: 532654 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:18:
Zijn er toevallig geen 3.0 of 3.1 receivers te koop? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik ik de enige ben op de markt met deze wensen.
Je kan in een receiver selecteren dat je 3.0 of 3.1 als opstelling gebruikt.

Ik begrijp wel niet waarom je tv kijken/luisteren niet als stereo over 2 fronts wilt doen. Stereo is toch bedoeld om over 2 speakers te gaan? Denk niet eens dat het mogelijk is om enkel over center, maar ik kan me vergissen.

[ Voor 25% gewijzigd door HannesB op 09-08-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Enige die ik ken zijn volgens mij systemen van Bose - en die wil je niet ;)

Sowieso ben je een van de weinigen, want meer = beter en dus willen mensen graag 5 speakers. En met alleen speakers aan de voorkant kun je, hoe je het ook wend of keert, geen geluid van achteren laten komen. Hooguit acoustisch bedrog van voren ;)

Het snijdt ook geen hout trouwens: een DDD of DTS signaal heeft 5.1 discrete signalen, die apart op de DVD of BR staan. Als je dan een aparte DSP moet ontwikkelen om daar 3.0 van te maken, is het nog allicht goedkoper om een stukje extra versterkerunit in te bouwen en twee extra melkpakjes bij te leveren ;)

[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 09-08-2013 12:24 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus wat zo'n 7.1 receiver doet in het geval van een 3.0 setup met een 7.1 dts signaal, is eerst alle voorversterkers aansturen en dan het signaal van voor en achter bundelen het dan vervolgens over 3 eindversterkers sturen o.i.d.? Er vind geen aparte DSP plaats van 7.1 naar 3.0 dus in de receiver? (Ik heb er ook echt weinig verstand van, dus ik ben heel blij met jullie reacties btw :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 11:45
HannesB schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:22:
[...]

Je kan in een receiver selecteren dat je 3.0 of 3.1 als opstelling gebruikt.

Ik begrijp wel niet waarom je tv kijken/luisteren niet als stereo over 2 fronts wilt doen. Stereo is toch bedoeld om over 2 speakers te gaan? Denk niet eens dat het mogelijk is om enkel over center, maar ik kan me vergissen.
Omdat de stemmen dan niet bij de personen vandaan komen. De meeste uitzendingen zijn tegenwoordig surround, zeker met digitale TV, dus mijn Marantz receiver laat de stemmen altijd via de center lopen, de rest van de geluiden / muziek over de L/R speakers (en in mijn geval ook over de rears indien daar signaal voor in de audiostream zit). Bij een voetbalwedstrijd hoor ik het publiek rondom maar de commentator van onder de TV. Bij een praatprogramma zo ongeveer alles uit de center. Een perfecte steup wat mij betreft, zeker omdat alles automatisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 22:40
TV surround is vaak een upmix vanuit stereo. De uitzendstraat is er nog niet helemaal op voorbereid en al zijn ze voorbereid dan wordt alsnog enkel spoor 1+2 uitgezonden (voor surround moet je tevens encoderen naar Dolby E, iets dat vrij onpraktisch is en wordt niet zoveel gedaan of aangeleverd).
Dus wat zo'n 7.1 receiver doet in het geval van een 3.0 setup met een 7.1 dts signaal, is eerst alle voorversterkers aansturen en dan het signaal van voor en achter bundelen het dan vervolgens over 3 eindversterkers sturen o.i.d.?
De DSP is de voorversterker. En links en rechtsachter gaat naar links en rechtsvoor inderdaad, sub gaat met een kleine gain naar de fronts of wordt weggelaten.

Wat betreft stemmen die heen en weer schieten, met prologic (stereo naar surround) wordt het mono geluid naar de centerspeaker gestuurd. Dialogen zijn mono. Maar als er muziek bij zit dat vrij breed stereo is, met name met veel lage tonen, heeft de dsp even nodig om te kijken wat mono is. Stemmen schieten dan een beetje heen en weer. Met prologic 2 kun je geloof ik aanpassen hoe erg je op het centerkanaal wilt leunen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

DjVe

Hatsaflats!

Er is overigens een groot verschil tussen stereo uitzendingen op PCM stereo (gewoon twee kanalen, zonder extra informatie) en een Dolby Digital 2.0 uitzending. Bij PCM moet je receiver het hele signaal gana analyseren en het stemgeluid eruit gaan filteren. De wat goedkopere receivers bakken daar echt niets van en geven veel echo en toch veel stemgeuid op de fronts. De duurdere receivers doen het beter, maar je blijft iets van een vreemde echo horen. Bij een Dolby Digital 2.0 signaal zit ook een extra track voor stemgeluiden die de versterker er zonder problemen uit kan filteren en mooi kan omzetten naar een 3.0 of 5.0/5.1 signaal. Op mijn Pioneer klinkt dat voor tv uitzendingen bijna net zo goed als echte native 5.1 stream.

Met andere woorden, kijk ook even of je provider van digitale tv ook wel Dolby Digital aanbied op de gekeken kanalen. KPN doet dat bijvoorbeeld nog niet en daar zit je dus met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 11:45
Ook in PCM Stereo kan surround informatie zitten. Dit heet Dolby surround en is een analoge multiplexing van L+R+Center+Rear. Zat al op VHS videobanden. Elke receiver ondersteunt Dolby Surround en/of de nieuwere Dolby Surround II...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

DjVe

Hatsaflats!

EMDB schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:31:
Ook in PCM Stereo kan surround informatie zitten. Dit heet Dolby surround en is een analoge multiplexing van L+R+Center+Rear. Zat al op VHS videobanden. Elke receiver ondersteunt Dolby Surround en/of de nieuwere Dolby Surround II...
Je hebt gelijk zie ik :) Ik doel meer op het feit dat een aantal providers alleen puur stereo aanbieden (dus zonder losse tracks) en dat klinkt nergens naar als je dat gaat omzetten naar een virtueel surround effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:23:
meer = beter en dus willen mensen graag 5 speakers. En met alleen speakers aan de voorkant kun je, hoe je het ook wend of keert, geen geluid van achteren laten komen. Hooguit acoustisch bedrog van voren ;)

Het snijdt ook geen hout trouwens: een DDD of DTS signaal heeft 5.1 discrete signalen, die apart op de DVD of BR staan. Als je dan een aparte DSP moet ontwikkelen om daar 3.0 van te maken, is het nog allicht goedkoper om een stukje extra versterkerunit in te bouwen en twee extra melkpakjes bij te leveren ;)
Ik hoef ook geen gesimuleerd geluid van achter, gewoon alleen geluid van voor, maar het moet niet ongebalanceerd gaan klinken, voor zover mijn beperkte kennis rijkt is een goede conversie van digitaal naar analoog daar belangrijk voor. Klopt dat?

De rest van je verhaal snap ik eerlijk gezegd niet echt. :)
En de DAC zit daar nog voor dan?
HannesB schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:22:
Ik begrijp wel niet waarom je tv kijken/luisteren niet als stereo over 2 fronts wilt doen. Stereo is toch bedoeld om over 2 speakers te gaan?
EMDB schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:11:
Omdat de stemmen dan niet bij de personen vandaan komen.
Inderdaad, dat is mijn reden.
DjVe schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:17:
Met andere woorden, kijk ook even of je provider van digitale tv ook wel Dolby Digital aanbied op de gekeken kanalen. KPN doet dat bijvoorbeeld nog niet en daar zit je dus met de gebakken peren.
Gelukkig heb ik Ziggo dan. Maar niet alle uitzendingen zijn Dolby Digital 2.0 en voor de gevallen dat je dus met PCM stereo zit tijdens een uitzending lijkt het me fijner om een goeie stereo center te gebruiken dan zo'n door de receiver geanaliseerd 3.0 signaal uit de fronts + center.

Ik was dus al een beetje bang dat je, zoals DjVe zei, altijd op die manier met een beetje een raar geluidsbeeld blijft zitten bij het converteren van stereo naar 3.0 (of 5.1, whatever).

Voor gewoon de meeste tv programma's hoeft het van mij niet persee kamervullend (met fronts erbij) geluid te zijn, dus prima te doen vanuit een centerspeaker.

Maar volgens mij is het niet mogelijk bij de meeste receivers om automatisch te schakelen naar (in mijn geval) de center bij een PCM Stereo signaal vanuit de DVB-C module en naar 3.0 bij een Dolby Digital 2.0 signaal, of wel?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 532654 op 09-08-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 22:40
DjVe schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:17:
Er is overigens een groot verschil tussen stereo uitzendingen op PCM stereo (gewoon twee kanalen, zonder extra informatie) en een Dolby Digital 2.0 uitzending. Bij PCM moet je receiver het hele signaal gana analyseren en het stemgeluid eruit gaan filteren. De wat goedkopere receivers bakken daar echt niets van en geven veel echo en toch veel stemgeuid op de fronts. De duurdere receivers doen het beter, maar je blijft iets van een vreemde echo horen. Bij een Dolby Digital 2.0 signaal zit ook een extra track voor stemgeluiden die de versterker er zonder problemen uit kan filteren en mooi kan omzetten naar een 3.0 of 5.0/5.1 signaal. Op mijn Pioneer klinkt dat voor tv uitzendingen bijna net zo goed als echte native 5.1 stream.

In principe is Dolby Digital 2.0 ook gewoon stereo (2 kanalen), alleen data gecomprimeerd, zeg maar een mp3.
Ik hoef ook geen gesimuleerd geluid van achter, gewoon alleen geluid van voor, maar het moet niet ongebalanceerd gaan klinken, voor zover mijn beperkte kennis rijkt is een goede conversie van digitaal naar analoog daar belangrijk voor. Klopt dat?
Hoe de verdeling links/center/rechts is heeft niks met de DAC te maken.
En de DAC zit daar nog voor dan?
Nee erna. Eerst heb je een ADC, die analoog naar digitaal omzet (de digitale inputs slaan deze over). Dan gaat het de DSP in die alle bewerkingen uitvoert (zo ook dolby decoderen, kanalen verdelen, meer bass of hoge tonen, etc etc), daarna gaat het naar de DAC welke het digitale signaal weer omzet naar analoog. Vanaf de DAC gaat het naar de eindversterker.

Voor een goed geluidsbeeld kun je ook stereospeakers gebruiken en deze dicht naast de tv zetten.
In veel huiskamers staan de linker en rechterspeaker 2,5 meter van het scherm af en staat er een lullige center in de buurt van de tv. Dat gaat niet werken. Beeld en geluid moeten in balans zijn.

Je kunt ook een stereo versterker kopen met 2 flinke speakers voo rmuziek. Daar bij koop je nog 2 kleine speakertjes die je op de B uitgang van de versterker aansluit en naast de tv neerzet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297472

Als voormalig handelaar in multimedia electronica heb ik 2 oplossingen voor je die allebei vrij goedkoop zijn:
1. Koop een surround speakerset waarbij de versterker in de subwoofer is ingebouwd en alle kanalen handmatig zijn te bedienen, zoals bij de MS-TECH LD-1500 ( pricewatch: MS-Tech LD-1500 ) en sluit de achterspeakers niet aan en zet de subwoofer op 0. Instant 3.0 setup. RAW output only (geen decoder).

2. Koop een DVD of BluRay surround receiver (gebruik zelf een Philips) en ontkoppel de achterspeakers en subwoofer. Instant 3.0 setup. Dolby, DTS, AC3 etc supported.

Optie 3: Koop 2 speakers en een soundbar en split het stereosignaal met een splitterkabel. Instant 3.0 setup.

Alle bovenstaande opties vallen binnen een budget van 100 euro. Natuurlijk kan je het zo duur maken als je zelf wilt door zwaardere en kwalitatief betere hardware te gebruiken.
Elke andere optie (converteren van 5.1 naar 3.0 en 2.0 naar 3.0) kost je meer geld en tijd zonder de kwaliteitsbeleving te verbeteren.

3.0 is niets anders dan stereo + mono. Het is geen surround. Toepassen van filters zoals AC3, DTS, Dolby digital surround, THX, EAX etc voegt alleen meer audio effecten (galm, reverb etc) toe.
Je kan het jezelf dus nodeloos moeilijk gaan zitten maken maar zoals hierboven aangegeven is dat een verspilling van tijd en moeite.
Pagina: 1