Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell 15z, xps 13, Acer Aspire V5, of...? Studie, werk, reis

Pagina: 1
Acties:

• darkchief
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-11 11:28
Beste tweakers,

Ik heb een vraag over welke laptop ik het beste bij mijn wensen past. Allereerst wil duidelijk maken wat mijn wensen zijn natuurlijk.

Mijn situatie is nu dat ik over twee weken naar Zuid-Korea ga voor 4 maanden i.v.m. studie. Ik heb een oude laptop en die is toe aan een vervanging. Omdat ik dus naar Zuid-Korea ga en de laptop voornamelijk voor uni ga gebruiken wil ik een mobiel (lees: licht) laptop. Met mobiel wil ik rond de 2 kg of lichter natuurlijk. De laptop hoeft geen zware toepassingen te draaien. Wat ik van plan ben is dus in het vliegtuig en in mijn vrije tijd (als ik die niet op de straten in Zuid-Korea spendeer) voornamelijk video te gaan kijken. Wanneer ik terug ben van Zuid-Korea denk ik de laptop vaak aan te gaan sluiten op mijn monitor om video's te kijken en wie weet, als ik genoeg geld heb, een game pc te bouwen waardoor ik het alleen maar voor studie- en later werkgerelateerde gelegenheden ga gebruiken.

Voor de tldr's:
1. Licht, mobiel
2. Voornamelijk video in Korea (4 mnd) en in vliegtuig, daarna aan monitor sluiten
3. Spelletje is leuk meegenomen

Als je verder vragen hebt, ben ik natuurlijk van harte bereid om ze te beantwoorden.

Ik heb drie laptops in gedachte:
1. Dell inspiron 15z, de i5 of i7 versie, 584,- en 809,- respectievelijk. (Korting van 10%)
2. Dell XPS 13, i5 versie, 854,- (korting 50,- en 10%)
3. Acer Aspire V5-573G-74508G50aii, i7-4500u, 845,- (en ander link)
4. Eigenlijk dacht ik ook aan de Lenovo U330, maar die zijn nog niet uit, heb ik geen idee wanneer ze uitkomen en wat de precieze specificaties zijn. Waarschijnlijk te laat voor mij. (Wel "lage" resolutie)
5. ????

Nu de gedachtes waarmee ik zit:
1. 15z is 15" maar heeft "lage" resolutie, de i5 versie is lekker goedkoop, ik weet niet of de i7 versie met 630m dedicated het waard is. Het heeft ook een Touch screen wat my persoonlijk zeer mooi lijkt te werken met windows 8. Gezien de LBBG, is de paneel niet echt van goede kwaliteit (maar misschien moet ik er 4 maanden mee kunnen leven?).
2. XPS 13, Full-HD IPS 13" scherm. Ik zit hier mee met de grootte van de scherm en ook of het de extra geld waard is voor die 4 maanden. Ook geen Touch screen, maar verder heeft het lang batterijduur voor in de vliegtuig (16u onderweg) en is de rest ook wel in orde. Daarnaast is de design ook wel erg mooi.
3. Deze heb ik net ff via de pricewatch gevonden. Het is eigenlijk een goede combinatie van nummer 1 en 2, maar geen touch screen en er valt niet veel over te vinden. Kwaliteit? Batterijlevensduur (4 cellen 3560mAh)? TN-paneel of IPS?

Graag hoor ik jullie mening hierover en eventueel een vierde optie.

Mvg

[ Voor 3% gewijzigd door darkchief op 09-08-2013 00:34 ]

Verwijderd

De XPS 13 heeft helemaal geen lange accuduur. Sterker nog, de 15z heeft een langere accuduur, maar rukscherm.

De laptops die je hebt gekozen zijn we uitgerust met een low-voltage processor. Het is geldverspilling om daar een i7 variant van te nemen. Die zijn slechts iets hoger geklokt. De standaard voltage i7-tjes zijn vaak quadcores.

Uit deze selectie zou ik voor de XPS 13 gaan, aangezien dat de enige is met een goed scherm en SSD, terwijl dat de belangrijkste kenmerken van een laptop zijn. Als alternatief kan je nog uitwijken naar een van de goedkopere 15.6"-ers met 1080p scherm. Een laptop kopen met 'slecht' scherm zou ik niet doen. Alternatief is dan bijvoorbeeld de lenovo uit dit topic: Laptop bètastudie - €600 of de asus N56. Misschien zijn die zwaarder dan je bereid bent mee te slepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 00:58 ]

• darkchief
bedankt voor je advies en raad. Ik vraag me nu af bij welke van de opties de video beleving beter is:
1. Groot scherm (>15") maar redelijk/matig kwaliteit
2. of klein scherm (<14"), maar goed kwaliteit scherm

En vind je alternatieven inderdaad ietwat aan de zware kant. Vind 2.16kg (15z) al wat aan de zware kant.

PS: Zag net de U510 (1366x768 voor 749,-. Enig idee over de kwaliteit scherm?

[ Voor 31% gewijzigd door darkchief op 09-08-2013 01:27 ]

Verwijderd

ruk color gamut, helderheid en kijkhoeken.

In principe kun je er bij alles wat een resolutie van 768 pixels hoog heeft van uit gaan dat in elk geval 3 uit de 4 aspecten helderheid, color gamut, kijkhoeken en contrast diep triest zijn. En waarschijnlijk alle 4.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 01:50 ]

• darkchief
Hmm, dat geloof ik wel. Maar aan de ene kant denk ik dat de scherm kwaliteit misschien niet zoveel ertoe doet omdat ik dus na 4 maanden het altijd op een monitor ga aansluiten en voor studie heb ik niet echt een kwaliteit scherm nodig. Maar misschien dat je zegt dat scherm kwaliteit veel prettiger is dan een groter scherm hebben en misschien zelfs met een dedicated gpu? (acer aspire v5 573g 1080p en ips)

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
http://www.mediamarkt.nl/...21,869300.html?langId=-11

600 euro, what do you think :-) ?

• darkchief
Ziet er zeer goed uit, tft ipv tn... maar vind het gewicht ietsje aan de zware kant. Maar het blijft een goeie, zeker voor dat prijs. Ik ga erover nadenken. Verkoop jij het tweedehands?

Maar wat vinden jullie van de acer aspire v5 573g (zie vorige post)? Het heeft een 1080p ips scherm, met i7 4500u (Haswell), 720m GPU en maar 2.00 kg voor 843 euro.

Verwijderd

Een TN is een TFT ;).

• darkchief
Wejoo, dat dacht ik ook. Maar toen ging ik googlen en overal stond TN vs TFT... dus dacht ik ook het is toch niet hetzelfde :P

Maar nog steeds geen comment op de laptop die ik vandaag heb gevonden? Is het te goed om waard te zijn of mis ik iets over het hoofd? (ik bedoel de aspire v5 573g 74508..)

Verwijderd

Geen idee. Ik vind alleen deze review van de ivy bridge versie: http://www.notebookcheck....71G-Notebook.78314.0.html.

Bouwkwaliteit schijnt slecht te zijn, fangeluid idem. Ik zou gaan voor de XPS 13. Net zo duur, maar SSD in plaats van HDD, dat maakt echt enorm veel uit voor de beleving.

• darkchief
De andere had 32 GB chache. Wat ook belangrijk vond is dat ik veel videos bewaar, anime enz. Vandaar dat opslag ook wel fijn is. Het is idd net zo duur maar vond de bijkomende 15.6" ips scherm en de krachtigere processor handig voor vids. Maar als je zegt dat 13" scherm ook fijn kijken is dan is er idd geen verschil op de door jou genoemde voordelen van de xps na.

[ Voor 3% gewijzigd door darkchief op 09-08-2013 22:10 ]

Verwijderd

Je kan met de traagste celeron van 2 generaties terug nog 4 1080p video streams tegelijk afspelen.

Film kijken heeft naar mijn mening meer te maken met de kwaliteit van het scherm en audio dan met het formaat van het scherm. Maar daar is zonder reviews niets over te zeggen.

Volgens de pricewatch heeft de acer die jij opnoemt geen SSD cache. Dat vond ik sowieso al vreemd. De pricewatch zit er overigens vaak naast.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 22:18 ]

• darkchief
True that, enige wat we niet weten over de acer is of het een decent ips paneel heeft zou ik dan zeggen.

Je hebt idd geen chache, ik dacht dat ik dat ergens had gezien. Waarschijnlijk te veel laptops in een te korte tijd bekeken. :P

Op papier lijkt de acer beter te zijn? (groter scherm, sneller processor, dedicated 720m GPU, minder batterij capaciteit, hdmi aansluiting)

Voor mij lijkt het alsof de acer een xps 13 is maar met 15.6", vandaar dat ik er veel tussen twijfel.

[ Voor 37% gewijzigd door darkchief op 09-08-2013 22:38 ]

Pagina: 1