Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop bètastudie - €600

Pagina: 1
Acties:

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hallo mede Tweakers :)

Voor mijn studie wis- en natuurkunde zal ik een laptop nodig hebben. Ik begin over een paar weken aan mijn studie, dus ik heb nog niet echt een idee wat ik precies zal gaan gebruiken. Mijn budget is zo'n €600, dat is echt maximaal. Gezien ik verder wel een desktop thuis heb staan voor de iets zwaardere taken en ik zeker niet veel game, zal hij denk ik niet heel krachtig hoeven zijn. Maar zoals ik al zei, weet ik niet precies wat ik nodig zal hebben voor mijn studie.

Qua gewicht heb ik niet heel veel eisen. Hoewel lichter altijd fijner is, maakt het mij niet uit als hij wat zwaarder is met betere specificaties. Ik hoef echter geen MSI Gaming laptop van 5cm dik, dat mag wel wat minder zijn. Scherm kleiner dan 16", de resolutie zal wel 1366x768 worden met dit budget, maar dat maakt niet uit.

Een SSD wil ik wel, al is het alleen maar voor Windows en wat programma's (dus iets van 32GB SSD + harde schijf van enkele honderden GB's). Opslagcapaciteit hoeft trouwens ook niet gigantisch te zijn, aan één 128GB SSD zal ik genoeg hebben. Over Windows gesproken, ik heb geen probleem met Windows 8-aanbevelingen. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ben zeker benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.

Uiteraard heb ik zelf ook al gekeken, naar de PW en naar de BBG van afgelopen maanden. Uit die laatste volgde twee laptops:
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2MMH)
pricewatch: Asus K56CB-XX005H

De Lenovo is natuurlijk heel ruim binnen mijn budget. Hij heeft geen SSD, maar daarvoor is dan wel wat geld beschikbaar. Ik kan echter niet vinden of dat bij deze laptop mogelijk is, weet iemand hier dat? Nadeel is wel 2,5kg , dat vind ik dan toch wel erg veel.

De tweede is een stuk duurder en valt maar net binnen mijn budget. Ik snap echter niet waarom die nou duurder is dan de Lenovo. Hoewel ik hem iets mooier vind, zie ik niet direct de verdere voordelen. De videokaart is anders, maar ik weet niet of de GeForce GT740M (van de Lenovo) slechter is dan de geïntegreerde videokaart. Verder is de Asus iets lichter en een stuk dunner.

Toen ben ik in de Pricewatch wat wensen gaan invullen en kwam ik tot de volgende lijst met laptops:
http://tweakers.net/categ...Kn0lZCKk1CjiHCdSAmQp9SugE

Bij deze laptops zit in ieder geval een SSD. Degene die er als eerste uitsprong was deze:
pricewatch: Acer Aspire S3-391-33224G52add

Gezien zijn gewicht van 1,36kg was die echt een heel stuk lichter dan de rest. Hij heeft wel een klein scherm (13,3"), maar daar valt wel mee te leven. Een bezorgdheid was echter de accuduur. Zijn capaciteit is 36Wh. Ik weet niet of dat veel of weinig is en daarom heb ik het vergeleken met zijn rivalen uit de link van hierboven. Daarvan kon ik alleen een andere capaciteit vinden van 44Wh:
pricewatch: Asus S56CA-XX143H

Een mooie laptop, alleen met zijn 2,3kg wel zwaar. Verder leek het me een goede laptop (of is 44Wh ook weinig voor zo'n laptop?). De andere laptop die uit de PW kwamen waren:
pricewatch: Medion Akoya S4215
pricewatch: Toshiba Satellite U840-113

Daarover had ik echter niet zoveel te melden, alleen maar dat ze me aanspraken vanwege hun specificaties.

Lang verhaal kort, ik zoek dus een laptop. Degene met een link hierboven ben ik op het oog, maar ik sta open voor een die ik niet heb genoemd. Ik hoop dat iemand iets zinnigs kan zeggen over mijn zoektocht, alvast bedankt :)

Beroemdheid

Fractal Design Core 1100 review

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:08
ik kan mij goed voorstellen dat je software zoals mathlab, en eventuele programmeeromgevingen op de laptop gaat gebruiken. Meerdere windows dus gelijktijdig geopend, waarmee je met die brakke 1366*7-nogwat niet mee wegkomt. Ik zou dus op een hogere resolutie inschieten, en de rest komt dan wel... SSD of meer geheugen kan altijd nog!

Onderstaande laptop heeft een resolutie van 1600*900:

http://tweakers.net/price...-(n2s4zmh)/specificaties/

Deze is iets boven budget, maar de 40% meer pixels maken het de meerprijs imo waard.

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 07-08-2013 00:17 ]

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Er is er momenteel één voor 600 te koop bij de mediamarkt,
nergens te vinden op internet dat model, zelfs niet op de website van asus zelf maar ik heb gebeld en het stond inderdaad zo op de doos:
De ASUS F550VC-XX100H (alleen mogelijk om af te halen uiterlijk tot 11 augustus 2013) 598 euro :-)
15,6 inch LED 1366x768
Intel Core i5-3230M
nVIDIA GeForce GT 720M
8GB Ram
1TB HDD

http://www.mediamarkt.nl/...21,869300.html?langId=-11

• Beroemdheid
  • Niet online
Bedankt voor de reacties :)

@107mb:
Ik zal kijken of ik nog wat extra geld ergens (bij mijn ouders) vandaan kan toveren, maar misschien is een hogere resolutie inderdaad niet zo gek. Ik heb even gezocht met een hoger budget van €700 en een SSD en kwam op een aardig vergelijkbare laptop uit:
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530 (N4F6LMH)

Deze heeft dan wel een mindere accu, maar wel een 128GB SSD en die verbruikt dan denk ik ook wat minder dan een 7200rpm harde schijf.

@josephusmarinus:
Ik heb denk ik geen 8GB ram nodig met een 1TB HDD, dan geef ik mijn geld liever uit een een SSD of eventueel een hogere resolutie.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 21:13
De Lenovo ThinkPad Edge E530 heeft een opvolger gekregen de E531 en deze kan je online bij Lenovo samenstellen met een FHD scherm:
http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/

• dejoma
Gandalf schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:29:
De Lenovo ThinkPad Edge E530 heeft een opvolger gekregen de E531 en deze kan je online bij Lenovo samenstellen met een FHD scherm:
http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e531/
Lol, ik wilde net de laptop die ik voorgesteld heb gaan bestellen maar die E531 met FHD scherm met een i5 is maar 650 euro, en voor 650 heb je geen FHD schermen in de omloop ;)

• Gandalf
Als je uitgaat van het goedkoopste model van 499,99 dan is de i5 (ipv i3 )+ € 47,19 en het FHD scherm
(ipv 1366x768) + € 56,87 = € 604,05.

Ik zou nog 2 extra opties overwegen:
ThinkPad a/b/g/n Wireless & Bluetooth 4.0 + € 7,26 zodat je ook toegang hebt tot de 5Ghz band.
6 cell Li-Ion Battery 62WH + € 12,10 voor een langere batterijduur.

[ Voor 66% gewijzigd door Gandalf op 07-08-2013 11:51 ]

• Beroemdheid
  • Niet online
Oh, dat is inderdaad een mooie laptop Gandalf :) De extra accucapaciteit had ik zelf ook al gekozen, maar die €7 voor de 5Ghz toegang had ik niet door. Dat is misschien ook wel handig, al heb ik zelf niet echt een goed idee of het nodig is. Maar €7 is niet veel dus dan kan dat er ook wel bij.

Dan kom ik op een laptop van €652.75. Dan neem ik als basis die van €500 met de volgende aanpassingen:
15.6W FHD Antiglare, Midnight Black - No WWAN
128 GB Solid State Drive
6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
ThinkPad a/b/g/n Wireless & Bluetooth 4.0 (2x2 ABGN & BT 4.0)

Alleen als ik de reviews lees zijn sommige echter niet te spreken over de bouwkwaliteit. Iemand die daar iets over kan zeggen?

Dit is denk ik wel de interessantste laptop die ik tot nu toe heb gezien :)

• dejoma
Ja maar als je dan de GPU weer upgrade is de duurdere variant toch goedkoper.
ik lees hier geen back-lit... dat is irritant zeg :-(

[ Voor 26% gewijzigd door dejoma op 07-08-2013 11:57 ]

• Gandalf
Beroemdheid schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:54:
Oh, dat is inderdaad een mooie laptop Gandalf :) De extra accucapaciteit had ik zelf ook al gekozen, maar die €7 voor de 5Ghz toegang had ik niet door. Dat is misschien ook wel handig, al heb ik zelf niet echt een goed idee of het nodig is. Maar €7 is niet veel dus dan kan dat er ook wel bij.

Dan kom ik op een laptop van €652.75. Dan neem ik als basis die van €500 met de volgende aanpassingen:
15.6W FHD Antiglare, Midnight Black - No WWAN
128 GB Solid State Drive
6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
ThinkPad a/b/g/n Wireless & Bluetooth 4.0 (2x2 ABGN & BT 4.0)

Alleen als ik de reviews lees zijn sommige echter niet te spreken over de bouwkwaliteit. Iemand die daar iets over kan zeggen?

Dit is denk ik wel de interessantste laptop die ik tot nu toe heb gezien :)
Ik heb thuis voor mijn zoontje een E520 (een ouder model) en afgezien van de standaard resolutie van het beeldscherm en de batterijduur van 4 uur met de standaard batterij (voor hem voldoende) ben ik zeer tevreden over deze degelijke laptop.
Van de E531 zijn nog geen reviews; wel van zijn kleinere broertje de E431 en die zijn wel tevreden over de bouwkwaliteit:
http://www.notebookcheck....431-Notebook.97653.0.html
http://www.laptopmag.com/...o-thinkpad-edge-e431.aspx

• Gandalf
josephusmarinus schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:54:
Ja maar als je dan de GPU weer upgrade is de duurdere variant toch goedkoper.
ik lees hier geen back-lit... dat is irritant zeg :-(
Back lit is er inderdaad helaas niet daarvoor zou je naar de ultrabook variant de S531 moeten kijken:
http://tweakers.net/price...EyUKQgMT01OLMqVcnK0MCgFgA
http://shop.lenovo.com/nl...d/s-series/s531/#features
Die is (nog) niet online bij Lenovo te bestellen.

• Beroemdheid
  • Niet online
Oke, bedankt voor al jullie reacties hier :)

Morgen ga ik de laptop bestellen met de configuratie die ik een paar berichten hierboven heb gepost. Wel zou ik nog willen weten of ik hem terug kan sturen mocht hij niet bevallen? Er staat op die pagina 'Free return' maar meer kan ik er niet over vinden. Of zijn ze dat sowieso wettelijk verplicht?

Verwijderd

Even wat anders: voor €530 heb je de inspiron 15R SE met i5, HD 7730m, 1TB HDD en een 1080p scherm. Misschien is dat een betere optie, misschien niet, dat is lastig te zeggen met de bronnen die nu beschikbaar zijn.

Verwijderd

Overigens heb ik, aan de Vrije Universiteit, mijn laptop nooit nodig. Al het werk kan op de faculteit gedaan worden en de faciliteiten zijn prima. Zeker als je een goede desktop thuis hebt kan je overwegen even te wachten met het aanschaffen van de laptop. Het kan zijn dat jij hetzelfde ervaart. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk als ik bij mn ouders ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2013 23:13 ]

• Beroemdheid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 23:08:
Even wat anders: voor €530 heb je de inspiron 15R SE met i5, HD 7730m, 1TB HDD en een 1080p scherm. Misschien is dat een betere optie, misschien niet, dat is lastig te zeggen met de bronnen die nu beschikbaar zijn.
Maar die heeft helaas geen SSD, heeft een kleinere accu en is ook nog weer zwaarder. Misschien kan ik de HDD nog vervangen, maar een accu en het gewicht verander je niet zo snel, voor zover ik weet in ieder geval.
Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 23:12:Overigens heb ik, aan de Vrije Universiteit, mijn laptop nooit nodig. Al het werk kan op de faculteit gedaan worden en de faciliteiten zijn prima. Zeker als je een goede desktop thuis hebt kan je overwegen even te wachten met het aanschaffen van de laptop. Het kan zijn dat jij hetzelfde ervaart. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk als ik bij mn ouders ben.
Ik denk toch wel dat het handig zal zijn. Ik heb ook geen smartphone, dus als ik door de week op mijn studentenkamer ben zal ik geen helemaal geen computer hebben. Misschien had ik het er niet duidelijk neergezet (ik heb het er helemaal niet neergezet), maar ik ga dus op kamers wonen en ben alleen in de weekenden thuis. Dan lijkt het mij wel fijn als ik een laptop oid heb tussendoor, ik moet ergens mee communiceren met de buitenwereld :)

• dejoma
Ik heb zojuist de FF50VC van Asus gekocht bij de mediamarkt.
600 euro, i5-3230M, 1TB, 8GB, Nvidia 720M 1GB, 2.2kg (incl accu), HD scherm.
Beetje de low-budget oplossing van de vaio SVS15

Verwijderd

Beroemdheid schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 23:44:
[...]
Maar die heeft helaas geen SSD, heeft een kleinere accu en is ook nog weer zwaarder. Misschien kan ik de HDD nog vervangen, maar een accu en het gewicht verander je niet zo snel, voor zover ik weet in ieder geval.
De inspiron is niet meer te krijgen voor die prijs, daar hoef je dus ook niet meer over na te denken.

• Beroemdheid
  • Niet online
Op de site van Lenovo staat dat je 1 jaar garantie hebt. Ik hoor echter elke keer op de FP dat je twee jaar garantie hebt standaard (en meer als je dat mag verwachten). Kan iemand hier iets over vertellen? Ik heb namelijk geen zin om nog eens €50 te betalen voor iets dat ik al verwacht dat ik krijg :P

Verwijderd

Dat is bullshit. De meeste mensen denken dat omdat de EU een richtlijn heeft van 'minimaal 2 jaar garantie', dat dat ook in nederland zo is.

Dat is echter niet zo. In nederland heb je een half jaar garantie, gaat iets in dat half jaar stuk, dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Gaat het na dat half jaar stuk, dan ligt de bewijslast bij de koper. In theorie kan je onbeperkt aanspraak maken op de garantie, in de praktijk wat minder.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:28:
Dat is bullshit. De meeste mensen denken dat omdat de EU een richtlijn heeft van 'minimaal 2 jaar garantie', dat dat ook in nederland zo is.

Dat is echter niet zo. In nederland heb je een half jaar garantie, gaat iets in dat half jaar stuk, dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Gaat het na dat half jaar stuk, dan ligt de bewijslast bij de koper. In theorie kan je onbeperkt aanspraak maken op de garantie, in de praktijk wat minder.
Toch is dat wel zo Darkstone. Deze EU regel werkt zo: Er is een limiet, namelijk de 2 jaar maar als land mag je in het voordeel van de consument de wet aanpassen. In Nederland geld dus dat je sowieso 2 jaar garantie hebt, maar je eigenlijk net zo lang garantie hebt als het product zou moeten werken.

oftewel:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
bron: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Stef602 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 01:37:
[...]

Toch is dat wel zo Darkstone. Deze EU regel werkt zo:
Je kan als nederlands burger geen aanspraak maken op een 'eu richtlijn', tenzij je van plan bent een rechtzaak te beginnen om de vraag of de richtlijn nu wel of niet correct is geimplementeerd.

In het nederlands wetboek wordt nergens de termijn van 2 jaar genoemd. Zo simpel is het.

Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie is trouwens een betere bron.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 01:48:
[...]
Je kan als nederlands burger geen aanspraak maken op een 'eu richtlijn', tenzij je van plan bent een rechtzaak te beginnen om de vraag of de richtlijn nu wel of niet correct is geimplementeerd.

In het nederlands wetboek wordt nergens de termijn van 2 jaar genoemd. Zo simpel is het.

Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie is trouwens een betere bron.
Toch krom.
1) consuwijzer is van de overheid
2) jouw ''bron'' zegt even later dit op de vraag hoe lang de garantie moet duren:
Een richtlijn-conforme uitleg leidt ertoe dat de garantie minimaal twee jaar moet duren, maar ook net zo lang als past bij de reële verwachting van de levensduur van het gekochte. Let wel op dat niet elk defect onder de wettelijke garantie valt:het gaat om de vraag of het gekochte voldoet aan de verwachtingen van de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.
Het is een beetje krom met die garanties...

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Ja, hier de "bron" dan even zelf ;)
Betreffende bron is overigens door meerdere advocaten gecheckt, en ook Consuwijzer heeft bevestigd dat ze soms te kort door de bocht gaan maar dat bewust doen voor de werkbaarheid (Ben ik het niet mee eens, maar soit)

De richtlijn-conforme uitleg is een logisch gevolg van de voorwaarden van eu wetgeving; lidstaten mogen anders implementeren MITS het in het voordeel is. Dus ook al kan je als burger alleen de implementatie aanvechten, zal er geen rechter zijn die niet begrijpt dat de uitleg moet zijn dat verwachte levensduur niet korter dan 2 jaar kan zijn. Let wel dat in het Nederlands wetboek ook wel degelijk gewoon verwijzingen staan naar de EU richtlijnen.

http://www.wetboek-online...Wetboek%20Boek%207/6.html
De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.
http://www.wetboek-online...tboek%20Boek%207/46a.html
g
richtlijn: richtlijn nr. 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten (PbEG L 144);
h
richtlijn nr. 2002/65/EG: richtlijn nr. 2002/65/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 september 2002 betreffende de verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten (PbEG L 271).
Overigens geldt ook zoiets voor de 6 maanden garantie. Consuwijzer (en dat hebben ze bevestigd) vond het duidelijker voor de lezer om gewoon alleen garantie te noemen, terwijl het na 6 maanden gaat om aansprakelijkheid. Iedereen is het er echter over eens dat het na de 6 maanden gaat om aannemelijk maken.

"Bewijzen" dat je het volgens handleiding hebt gebruikt is niet echt mogelijk, waarmee iedere winkel na 6 maanden zou kunnen zeggen "Sorry! Geen bewijs is geen garantie". En zo werkt het natuurlijk niet ;)
Als je aangeeft niets raars te hebben gedaan, ligt de bal evengoed weer bij de winkel die met iets concreets zal moeten komen.
Het enige dat verandert is hoe zwaar dat bewijs moet zijn. Binnen 6 maanden moet het wel gaan om iets héél ernstigs wil je dan geen garantie kunnen toekennen.

Wat voor het topic echter van belang is: wat is recht hebben en wat is recht krijgen?
Als een winkel lastig doet, dan kun je ze vaak met wijzen op rechten wel zo ver krijgen, maar dat kost moeite. De vraag is dus eigenlijk of je er geld voor over hebt om een no-questions-asked behandeling te krijgen als je een keer wat hebt.
Omdat ik een redelijke kennis heb van deze delen van de wet, en uit principe doe ik dat zelf niet. Maar denk er dus aan: het kan je tijd en frustratie kosten als je een keer garantie nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2013 16:18 ]

Pagina: 1