Ik heb mijn rijbewijs 3 jaar geleden gehaald, in een automaat. Het kostte wel best veel geld... een ruime €4000,- als ik kosten voor de theoriecursus en (her)examens meereken

Maar goed, ik heb 'm, dat is het belangrijkste
Na 2 jaar nog eens zo'n €1000,- er tegenaan "gegooid" voor een rijbewijs in een handbak, maar daar heb ik tot nu toe eigenlijk geen plezier van gehad: ik kan nog steeds niet fatsoenlijk rijden met een handbak. Na het examen welgeteld 1x een handbak aangeraakt voor 25km of zo. Voor de rest rijd ik mijn oude vertrouwde auto met automaat
Kosten voor m'n rijbewijs automaat:
- Theoriecursus+boek: 189,50
- Infotest (handbak): 75
- Pakket 11 lesuren bij 1e rijschool (handbak): 385
- 44 lesuren bij 2e rijschool a 30 p/u (automaat): 1320
- Tussentijdse toets + 1 uur rijden: 150
- 16 lesuren a 30 p/u: 480
- 1e examen (gezakt) + 1 uur rijden: 250
- 8 lesuren a 32,50 p/u: 260
- 2e examen (gezakt) + 1 uur rijden: 235
- 14 lesuren a 32,50 p/u: 455
- 3e examen (geslaagd) + 1 uur rijden: 235
- Rijbewijs aanvragen: 82,90
Totaal 4117,40 euro
Handbak:
- 20 lesuren a 35 p/u: 700
- Examen: ~ 260 (weet ik niet meer precies)
- Rijbewijs aanvragen: 38,40
Totaal ~ 998,40
Ik begon aanvankelijk met lessen in een handbak, maar de vooruitgang was te laag volgens de instructrice. Daarna naar een andere rijschool gegaan waar ze wel geduld voor me hadden èn een automaat beschikbaar hadden. Dat bleek een hele verademing.
Bij het eerste examen zakte ik doordat ik bij het invoegen op de autosnelweg te lang in de buitenspiegel bleef kijken en twijfelde of ik ruimte genoeg had voor het invoegen. Daardoor lette ik niet goed op de weg waardoor de auto schuin over de doorgetrokken streep dichtbij de vangrail kwam. De examinator greep toen in. Verder over het algemeen ook geen goede prestaties, erg onzeker en traag rijden
Bij de 2e keer zakte ik, omdat ik bij het rechtsaf gaan een doorgaande scooter op het fietspad te laat zag en de examinator eerder op de rem ging. Verder over het algemeen matige prestaties, erg onzeker en traag rijden
Ik slaagde bij het 3e examen. Hoewel ook vrij traag rijdend en erg onzeker (examinator zei 1x dat ik door moest rijden), wel veilig en goed genoeg
Super blij was ik, toen ik eigenlijk was geslaagd

En ik was ook gek op autorijden, ondanks dat het leren niet zo gemakkelijk ging. Drie dagen na het ophalen van mijn rijbewijs reed ik met een huurauto meteen een lange rit, een retourtje Rotterdam<=>Emmen. Super leuk!

En een week later had ik mijn eigen auto: een Renault Mégane hatchback uit '99, met automaat
Na bijna 2 jaar automaat rijden ging ik lessen nemen en examen doen voor een handbak, omdat ik destijds mogelijk een taxi-opleiding aangeboden kon krijgen. Helaas ging dat laatste uiteindelijk niet door.
Daarna heb ik nog 1x in een handbak gereden en daarna nooit meer. Ik vind handbakken echt ondingen

Ik beheers ze niet. De koppeling is fysiek net tè zwaar bij stoplichten/files. Daardoor heb ik moeite om 'm rustig op te laten komen waardoor de motor vaak uitvalt en "poets" ik ook vaak de tanden v/d bak door het niet volledig intrappen v/d koppeling. En een handbak vraagt toch veel meer "multitasking" om te bedienen dan een automaat. Ik moet er niet aan denken om daarmee door bijv. het drukke centrum van Amsterdam of op een steile bergpas in Zwitserland te rijden.
Ik heb inmiddels zo'n 105k kilometers (tot nu toe schadevrij) gereden in mijn Renault met automaat. En nog steeds erg tevreden ermee

Hoewel hij wel ouderdomsverschijnselen begint te vertonen, maar dat mag ook wel voor een auto van bijna 16 jaar die waarschijnlijk zo'n 350k heeft gelopen...
Als het aan mij ligt wil ik nooit meer wat anders dan een automaat. Naast het bedieningsgemak denk ik ook: waarom het moeilijker maken dan het is?

We willen wel allerlei gemakken in een auto als stuurbekrachtiging, elektrische ramen en spiegels, regen- en lichtsensoren tot aan cruise control. Maar waarom dan nog zelf schakelen als het automatisch kan?!

Zo'n automaat is echt een geweldige uitvinding
------------------------
Apart hiervan, ik ben eigenlijk best wel jaloers op mensen die hun rijbewijs in 40 uur of zelfs minder hebben gehaald, in een handbak zelfs

Ik wou dat ik ook zo snel-lerend was...
Ik wil erg graag vrachtwagen- of autobuschauffeuse worden. Maar als ik naar de lestarieven daarvan kijk en dat doorreken naar de extra lessen die ik nodig zou hebben, dan zou ik dat in mijn huidige situatie never nooit kunnen betalen

En los daarvan, zou ik een volwaardig vrachtwagenrijbewijs (C+CE) waarschijnlijk moeilijk kunnen halen. Immers is C vaak een handbak... en als ik die in een auto al niet kan beheersen...