Rijbewijs B: Praktijk Examen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 08:36
Morgen is het dan de grote dag, lekker om 8 uur met, hopelijk, een bak koffie aan mijn praktijk examen. Het rijbewijs B brengt ook AM met zich mee, wat betekend dat ik ook mag brommer rijden. Mooi, want dat kan ik nog wel ophoesten als student in een boerenhol.

Wat ik mij afvroeg, en ik ook niet kon vinden in een vorig topic, hoe ging jullie praktijk examen voor het autorijden? Nog leuke verhalen, verboden handelingen of iets anders? Ik hoor het graag van de mede-tweaker :)

Zelf ben ik meestal zenuwachtig van te voren, zoals nu bijvoorbeeld. Zodra ik in de auto zit, aan de tafel van mijn examen, etc. zijn de zenuwen meestal weer weg... tenzij het fout gaat! Het irritantste vind ik toch wel voorrang nemen, laten zien dat je voorrang moet krijgen door je te gedragen naar de regels, ook al komt die motorrijder toch wel erg snel op de wegversmalling af. Zo ken ik er nog wel een paar. Fietsers en voetgangers zijn bijvoorbeeld helemaal halve jantjes op de weg, zat er zelfs een over te steken op een verkeersplein bij Utrecht. En tja, dan moet je ze toch voor laten gaan omdat jij afslaat! Ondanks dat ze er niks te zoeken hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:56

BM

Moderator Spielerij
Gratis tip, doe niet als ik, en stop wel voor een rood verkeerslicht :+

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
BM schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 20:29:
Gratis tip, doe niet als ik, en stop wel voor een rood verkeerslicht :+
Ach, ik rij voetgangers plat binnen de bebouwde kom (3 keer nu). "Als ze stoppen betekend het nog niet dat je geen voorrang moet verlenen", je moet eens zien als ik op een voorrangskruispunt stop wie er allemaal voor glippen! En dan heet het opeens 'gebruik maken van de situatie'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:09
Overdreven in je spiegels kijken, daar geilen ze echt op. En niet hup hup kijken, maar goed anders hebben ze daar iets over te zeuren. Hou je verder gewoon aan de verkeersregels dan komt het allemaal goed ;).
Examenpipo zal je wel wat vragen stellen over de auto, bijvoorbeeld wat voor knopje dit is en waarom je het zou gebruiken.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:44
Eerste keer gezakt omdat ik zo zenuwachtig was dat echt alles fout ging.
Auto stil laten vallen op vrijwel elk punt, net nog even door rood en invoegen ging ook niet zo lekker.

De tweede keer had ik een oude man die bijna met pension ging, die had dezelfde droge humor als mij.
Ik was ook totaal niet zenuwachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
xares schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 20:35:
Eerste keer gezakt omdat ik zo zenuwachtig was dat echt alles fout ging.
Auto stil laten vallen op vrijwel elk punt, net nog even door rood en invoegen ging ook niet zo lekker.

De tweede keer had ik een oude man die bijna met pension ging, die had dezelfde droge humor als mij.
Ik was ook totaal niet zenuwachtig.
Dat is wel balen zeg, gelukkig heb ik daar zelf niet in zulke mate last van. Beetje chemie met je examinator is natuurlijk altijd erg leuk, of je nou slaagt of zakt! Hopelijk heb ik ook een aardig iemand, ik weet in ieder geval dat je niet met het voormalige hoofd van CBR Utrecht wilt afrijden, geen leuke examinator schijnt :P.

@PM_Petrol
Daar heb ik nu al meerdere over gehoord, zal wel even flink duidelijk kijken morgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 22:23
Laten zien dat je jezelf zeker voelt en dat je situaties in kan schatten. Bij mijn examen bijna 100 jaar geleden stond er ineens een dikke kraan midden op de weg, zonder te twijfelen deed ik de richtingsaanwijzers aan en reed over een doorgetrokken streep. Was de enige manier om daar verder te komen en het bracht geen enkel gevaar mee op dat moment. Vond de examinator goed.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mijn eerste examen werd een uur van tevoren afgebeld, er lag te veel sneeuw. :P Bullshit, ik had 's ochtends nog gelest en toen lag er veel meer, ging prima.

De tweede keer dat ik op ging mocht ik wél daadwerkelijk rijden, maar ik zakte uiteindelijk. Ik was erg zenuwachtig en reed veel te voorzichtig volgens de examinator. Bovendien was er een leuk stukje waar je na rechtdoor rijden bij een stoplicht net iets naar links moet, want anders rij je op een vluchtstrook...guess what I did. :+ Was geen probleem verder, maar omdat hij me dus ook te voorzichtig vond ben ik uiteindelijk gezakt.

De tweede keer dat ik daadwerkelijk op mocht had ik een heel kleine examinatrice. Ik had niet het idee dat ik anders reed dan de eerste keer (hooguit wat zelfverzekerder) maar ze vond me aan het eind blijkbaar te aggressief rijden en dus zakte ik weer. 8)7

De derde keer ging het wel goed: ik had dezelfde examinatrice als de keer ervoor en ik wist nog van die keer dat ze steeds nét iets verder naar voren ging zitten als ze dacht dat ze misschien moest ingrijpen. Ik had de vorige keer geen ingreep gehad maar de beweging was duidelijk. Deze keer lette ik daar dus extra goed op: elke keer als ze zich een beetje verplaatste tikte ik de rem aan of liet ik het gas los. :P Ik moest hellingtrekken en fileparkeren voor mijn bijzondere verrichtingen en ondanks het feit dat ik het fileparkeren verknalde ben ik toch geslaag die keer.

De algemene tip is trouwens vast nog steeds om je achteruitkijkspiegel nét te ver naar rechts te wijzen zodat je je hoofd moet bewegen om te kijken. Alleen je ogen bewegen ziet zo'n examinator niet dus daar heb je vaak niet genoeg aan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 09:01

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je moet niet twijfelen en daardoor ook niet twijfelen als je je keuzes moet uitleggen. Ik moest een stuk op de snelweg doen en mijn instructeur had nog gezegd dat je echt voldoende snelheid moet hebben om in te voegen. Anders zak je sowieso. Ik reed af met een nieuwe Polo Bluemotion, dus die zijn niet zo snel. Dus aardig gassen in z'n 3 om voldoende snelheid te krijgen. Echter met een uitrit reed ik nog 110 waar je 80 mocht. Dat had ik niet zo snel door en toen zei de examinator dus ook om gas te minderen. Toen zei ik gewoon dat ik dat deed om het andere verkeer niet te hinderen, hehe. Was allemaal prima, maar moest ik dus even in de gaten houden.

Wel in 1 keer dus geslaagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 08-08-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik had helemaal niet mogen slagen vond ik.
Ik ben door rood gereden. stoplicht stond nooit aan en toen plots wel, ik zei nog tegen de examinator waarom staat de stoplicht aan?. En ondertussen reed ik gewoon door rood.
Daarna beetje aan het bumperkleven geweest op de snelweg. en er was nog iets maar dat ben ik ondertussen vergeten.

De reden waarom ik alsnog geslaagd ben voor mijn B, was volgens de examinator dat ik al die situaties veilig heb opgelost. Dat was volgens hem belangrijker dan de fouten.

maak je geen zorgen, rij zelfverzekerd en als je fouten maakt zorg dat je ze veilig oplost.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
@NMe
Geweldig :D Daar heb ik ook wel eens last van. "Rij eens niet zo angstig poepzak!" vervolgens rij ik bijna iemand plat door op het laatste moment te remmen: "Niet zo agressief joh!". Geweldige tijd. Bedankt voor de tip!

@Bolletje
Ja klopt helemaal, is alleen wel wat eng als die motor zo loeit. Bij Maarseveen heb je ook korte opritten dus moet je hem ook van in zijn 3 de snelweg opjagen. Vind het niks, maar durf het in ieder geval nu wel! Idem dito voor je tweede punt, hier in Vianen moet je binnen 100 meter van 100 naar 70 naar 50 afremmen op een snelweg uitrit... niemand die dat veilig kan doen hahaha :)

Edit:
@Smuggler
Mooi verhaal :') Zo is denk ik ook de helft van de jongeren uit mijn dorp geslaagd, als je die soms ziet gaan. Ze rijden nog net zoals ze vroeger met een sloopauto over de maisvelden croste (ik gelukkig niet).

[ Voor 15% gewijzigd door Tijmen007 op 08-08-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:21
Hier nog wat ervaringen dan maar: ik moest afrijden op een ijskoude maandagmorgen, stralend blauwe lucht, berijpte bomen. Afrijden om kwart over negen ofzo, terwijl ik leste in het middagspitsuur. Afrijden op een voor mijn gevoel lege weg dus :p

Verder was ik hondsberoerd, de dagen ervoor hoge koorts, met wat paracetamol (en de nodige adrenaline natuurlijk) mezelf op de been gehouden en gaan rijden.

Wel aardig getroffen met de examinatrice, deed normaliter examens in een andere stad en moest invallen in Tiel. Ze was in een goeie bui en had het het over hoe prachtig het weer was, etc. Goedgeluimd dus.

Het rijden zelf ging bij mij niet zo daverend eigenlijk. (Instructeur achteraf: "Je reed als een natte krant, er zijn mensen om minder gezakt"). In het begin wat onzeker gereden waarop ze me even een rustig stukje van Tiel instuurde. (Examinatrice achteraf: "Toen kreeg je wat meer rust in je kont en ging het beter"). Verder rustig blijven babbelen met d'r en ik benoemde soms ook wat ik deed. Bijvoorbeeld een keer een inschattingsfoutje gemaakt bij een vrachtwagen die achteruit ergens in wilde draaien. Daar piepte ik nog achterlangs. Toen ik dat deed realiseerde ik me dat de trucker mij onmogelijk gezien kon hebben. Daarop liet ik me ontvallen "Oei, dat ga je niet leuk vinden". Daar kwam ze achteraf ook nog op terug: "Bedenk dat voortaan een tel of drie eerder, dan zul je vanzelf een andere beslissing nemen en dan komt het goed".

Op de snelweg reed ik 120 (125 op de teller, zo had mijn instructeur dat aangewend) en zat dus vrij veel links. Op zeker moment gaf ze ook aan "Ga maar even naar rechts hoor". Ik ben er nooit achter gekomen of ze bedoelde dat ik wel even mezelf rust mocht gunnen of dat ze vond dat ik te slecht rechts hield. Ze is er bij de nabespreking niet op teruggekomen dus ik vermoed het eerste.

Verder was ze eerlijk achteraf: "Je reed niet fantastisch, wat onrustig, maar later had je wat meer rust in je kont, toen ging het beter. Er zijn nog dingen te verbeteren maar ik heb er vertrouwen in dat goed komt als je zelfstandig de weg op gaat. Gefeliciteerd, je bent geslaagd"

Al met al een bijzondere ervaring, realistische examinatrice en een faire beoordeling denk ik :)

offtopic:
Toen me door mijn instructeur naar huis laten rijden en weer volkomen ingestort. Vlug m'n bed weer in gedoken, hondberoerd maar wel met een blij gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Carpento schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:56:Al met al een bijzondere ervaring, realistische examinatrice en een faire beoordeling denk ik :)

offtopic:
Toen me door mijn instructeur naar huis laten rijden en weer volkomen ingestort. Vlug m'n bed weer in gedoken, hondberoerd maar wel met een blij gevoel :)
Een mooie afsluiter van de avond :). Ik ga maar eens op tijd naar bed voor de verandering.

Verhalen en tips zijn nog steeds welkom voor de toekomstige auto-tweaker-bestuurders, dus brand los ;) Ikzelf vind het ook wel leuke verhalen dus blijf ook nog wel even rondplakken indien het actief blijft. Morgen komt er ook een verslag hier te staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mwha, 1e keer was ik doodzenuwachtig en ging het niet goed, pakte ik een beroerde plek om straatje te keren (en werd ik vervolgens klemgereden door een straatjekerende vrachtwagen), en meer van dat soort dingen.

2e keer ging het prima, maar had ik volgens de examinator een fietser niet gezien op de rotonde (wel dus, die ging superlangzaam, dus daar ben ik ruim voorlangs gegaan) en had ik harder moeten remmen toen ik stapvoets door een woonerfje reed en dr een paar eenden de weg over staken, gewoon bullshitexcuses dus.

3e keer ging eigenlijk minder dan de 2e keer, maakte wat foutjes, en ik reed eigenlijk terug naar de CBR met het idee dat ik weer gezakt was, en toen was ik toch geslaagd, daar was ik wel blij mee.. :)

...en 2 weken later kocht ik m'n 1e auto en die reed ik een dag later total loss door een combinatie van overdreven over m'n schouder kijken tijdens baanwisselen (en missen dat dr voor me een auto stilstond op een autoweg) en slechte remmen, boem is ho, en toen was ik 900 euro (en 6500 vanuit de verzekering aan de andere partij) armer. Die 6500 betaal ik nu ruim terug aan extra premie, en van de rest heb ik ook m'n lesjes wel geleerd, een seconde lang over je schouder kijken terwijl je 100 rijd is een dom idee, en in een auto rijden die niet goed remt is nog dommer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:29

iChaos

It's Lupus.

Eerste keer gezakt twee maanden geleden. Tijdens de lessen was er niks aan de hand, maar bij het praktijkexamen was ik te gefixeerd op het voorkomen van een ingreep. Gecombineerd met af en toe verkeerd inschatten van de snelheid van andere voertuigen wachtte ik wat te lang bij het wegrijden op voorrangswegen en bij stopborden. Gezakt omdat de doorstroming dus niet voldoende was, liet hij ook zien op een beoordelingspapiertje.

Overigens ook apart hoe ik vandaag naar de stad liep, en moest oversteken over een voorrangsweg. Ik sta bij een zebrapad, wacht zeker 30 seconden, maar iedere auto rijdt er gewoon met 50 voorbij. Enige auto die voor het zebrapad stopt in de hele stroom is, jawel, een lesauto.

Komende woensdag voor de tweede keer, heb er wel vertrouwen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:52
Ik had ook een examinator uit een andere stad. Hij kende de omgeving nauwelijks, dus stuurde me naar een plek waar ik nog nooit van m'n leven geweest was. Eigenlijk wel prettig, want dan let je toch nog net wat beter op ipv dat je op je geheugen vertrouwt. Vriendelijke vent ook, dus dat scheelde qua zenuwen.

Drie situaties komen naar boven:

1. Ik krijg de opdracht ergens naar boven te rijden een parkeerdek op. Steile helling, maar ik vergat in eerste instantie terug te schakelen. Gelukkig kwam er een tegenligger waardoor ik even moest stoppen en dus alsnog op tijd terugschakelde. Examinator had niets in de gaten :)

2. Rijden richting een kruispunt met stoplichten. Examinator vraagt: "wat doe je als je hier 's nachts rijdt en de stoplichten uit staan?".

Ik: "gewoon doorrijden" *ziet voorrangsbord* "...want het is een voorrangsweg" *denkt terug aan tips van instructeur* "maar natuurlijk wel extra goed opletten!"

3. Schatte een snelwegoprit verkeerd in. Begon lekker te accelereren voor de snelweg, maar er kwam eerst nog een scherpe bocht van 180 graden had voordat de daadwerkelijke invoegstrook begon. Met andere woorden: bocht genomen met te hoge snelheid in een te hoge versnelling, maar goed gehouden en had bij het uiteindelijke invoegen gelukkig wel de juiste snelheid om dat rustig te kunnen doen. Noodgedwongen wel precies tussen twee vrachtwagens, maar terugdenkend aan een andere tip van mijn instructeur zo snel mogelijk naar links om daar tussenuit te komen. Eerste deel kwam terug bij de evaluatie als inschattingsfout, maar goed opgelost, en voor dit laatste kreeg ik punten voor initiatief :)

Voorag bloedzenuwachtig, maar terugkijkend was het mijn rijexamen mijn beste rit tot dan toe, dus terecht geslaagd :D

Ook een mooie: instructeur was altijd erg op de regels, maar toen hij na afloop reed zat hij rustig handheld bellend achter het stuur. Ik was toch al geslaagd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Drie weken geleden ben ik ook voor het eerst op geweest, ik was eigenlijk helemaal niet zenuwachtig totdat ik bij het CBR in de wachtzaal zat. Vervolgens toen we naar de auto gingen vroeg de examinator hoeveel profiel er op de banden moest zitten en waar je dat kon zien. Op dat moment ging het eigenlijk al mis, ik gokte maar wat mm's maar dat was natuurlijk compleet fout, uiteindelijk bedacht ik me dat er slijtage verklikkers in de banden zaten en toen zei ik dat snel en toen had ze er wel vrede mee. Toen ik uiteindelijk met de examinator moest gaan rijden ging het helemaal verkeerd. Ze had mij een aantal mondelinge instructies gegeven over een route die ik moest gaan rijden, op een gegeven moment was ik door de spanning de instructies vergeten en vroeg ik aan haar of ik nog goed reed, nou daar werd ze niet blij van van die vraag :') (terwijl ik nog wel goed reed). Daarna gingen de bijzondere verichtingen nog compleet mis, omkeeropdracht dacht ik van ik draai hier de auto wel even en toen bleek dat ik toch niet genoeg ruimte had en ik nog een keer extra moest steken... Daar was ze ook niet zo blij mee... Vervolgens reden we verder door een woonwijk en dat ging best wel goed, toen we een stukje verder hadden gereden vroeg ze me om te gaan parkeren in een straat. Echter was ik op dat moment totaal vergeten dat je perse moet file parkeren en hem niet zo in een vak langs de weg mag zetten. Dus wat doe ik, zet hem gewoon langs de weg in een vak... (facepalm). Ook ging de hellingproef daarna niet goed want ik wilde hem te gehaast doen en liet de koppeling niet ver genoeg opkomen waardoor ik 10 cm achteruit rolde terwijl er een auto achter stond, je had de examinator moeten horen na de tijd daarover het leek wel of er een ramp was gebeurt...

19 augustus mag ik weer op, hopelijk lijd ik dit keer niet zo onder de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vorig jaar oktober, zenuwachtig als de pest!

Had een fijne examinator, hij begon vrijwel meteen te praten met mijn rijinstructeur die achter me zat.
Ik moest fileparkeren in een rustige woonwijk, genoeg plekken vrij. Ik koos een plek, begon met achteruit rijden en sturen en zet vervolgens de auto perfect langs de kant. Op het moment dat ik de examinator aankijk om te vragen of het goed was, zie ik dat ik voor een uitrit van iemand sta. Hij heeft er gelukkig niks van gezegd (nouja, een opmerking achteraf dat dat niet de bedoeling was, maar ik dat wel had gezien en de auto perfect stond).

Geluk tijdens m'n examen: ik had de route wel eens vaker gereden met de rijles :)

Probeer in ieder geval te ontspannen en rijd zelfverzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik kan mij mijn examens inhoudelijk niet helemaal goed meer herinneren nu plm. 10 jaar later, maar die dingen die ik nog wel weet zal ik hier eens benoemen.

Ik heb mijn rijlessen niet op een hoog tempo gehad. Meestal 1 tot hooguit een keertje 2 uren per week. Ik had er ook geen haast mee aangezien ik met de bus naar school ging en dus ook nog geen auto nodig had. En ik ben mijn ouders nog altijd dankbaar dat zij inzagen dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met je rijbewijs te halen en daarom het grootste gedeelte van mijn lessen en sowieso mijn examens hebben betaald. :)

Ik wilde niet door een lullig foutje in de bijzondere verrichtingen mijn examen opnieuw moeten doen en dus heb ik eerst een TussenTijdse Toets gedaan. Volgens mij moest ik toen op de weg keren en fileparkeren. Op de weg keren ging wel. Fileparkeren ging voldoende, maar ik had er moeite mee (en dat heb ik er nog steeds mee, als het even kan parkeer ik dus niet op die manier). In 1 keer geslaagd voor de TussenTijdse toets. Volgens mij had ik toen een best wel vrriendelijke examinator.

De 1e afspraak voor mijn praktijkexamen werd afgezegd wegens te slecht winterweer. Ik vond het zelf erg jammer dat ze het hadden afgezegd, maar ook wel terecht.

De 2e afspraak voor mijn examen was een erg bijzondere. Ik was al dolblij dat de datum steeds diochterbij kwam, maar enkele dagen daar voor besloot mijn opa wegens longkanker een einde aan zijn leven te maken. Hij heeft nog afscheid van de hele familie genomen en vond het ook erg vervelend voor mij dat dat zo kort voor mijn rijexamen kwam. Mijn ouders en rij-instructeur raadden mij toen sterk aan mijn rijexamen te verplaatsen, maar ik was vastbesloten mijn rij-examen te gaan doen en halen.

Een goede vriendin van mijn moeder die bij ons in de buurt woonde is met mij mee gegaan naar het startpunt in Winschoten (toen in De Klinker, gebouw is inmiddels afgebroken). Het was op een redelijk rustige ochtend. En ondanks dat de afspraak was dat ik de zelfde examinator zou krijgen als bij de TussenTijdse Toets zou ik aanvankelijk een andere examinator krijgen. Toen ik ze op de afspraak wees ging uiteindelijk de vriendelijke kerel weer mee als examinator. Het leuke van deze examinator is dat hij zelf kentekenplaten van ver niet goed kan zien als hij zijn juiste bril niet op heeft en dus maar lukraak een auto aanwijst en mij vraagt welk kenteken die auto heeft om zo mijn ogen te testen, maar verifieëren kon hij het zelf dus niet. :P Dit vertelde mijn rij-instructeur achteraf. En verder natuurlijk aan het begin van de rit oliepeilstok controleren en lampjes verklaren.

Onderweg een stukje snelweg gehad wat ik toen nog best eng vond en door een dorp gekomen waar ik achter een vrachtwagen zat. Ik kreeg het verzoek in te halen, maar vond dit wat eng. Echter wel goed verlopen.
Zoals mijn rij-instructeur altijd zij: binnenspiegel, buitenspiegel, schouder. Dit heb ik overdreven aangehouden. Dit is iets wat de examinator inderdaad graag ziet, want je ogen kunnen ze niet altijd op letten, maar je hoofd wel.

Tijdens het rij-examen natuurlijk best zenuwachtig, maar die vriendelijke rustige examinator stelde mij wel een beetje op mijn gemak op de manier zoals hij met mij praatte.

Bij het bespreken van de uitslag werden maar een paar kleine foutjes benoemt. De examinator vond dat ik het goed deed. Achteraf blijkt de examinator de uitslag al eerder aan mijn rij-instructeur door te hebben gegeven die het vervolgens doorgaf aan de vriendin van mijn ouders. Die zij achteraf dat ze moeite had om haar vreugde voor mij nog even in te houden. :P

En nu tegenwoordig...
Ik rijd zelf maar heel weinig, omdat ik voor mijn werk mijn auto niet eenvoudig en kostenloos in de buurt van mijn werk kan parkeren en verder alle voorzieningen voldoende dicht in de buurt van mijn huis heb zitten. Voor de voorzieningen die niet dicht in de buurt zitten vraag ik vaak mijn moeder om met mij daar naar toe te gaan met haar auto. Ik heb zelf ook al jaren geen auto meer, hoewel ik een auto wel steeds meer begin te missen. Ik ben nu te afhankelijk van anderen voor vervoer. Heb zelf gereden in een witte Fiat Punto, rode (en later door vervangen deuren rood/witte) Fiat Panda (geweldig micado-achtig ding, maar het reed) en een blauwe Peugeot 206 (die mis ik het meeste, want motorisch erg goed, weinig onderhoud, dakraam, electrische ramen voor en zat lekker). Dezse 3 reed ik zelf het meeste in. Mijn moeder heeft tegenwoordig een Daihatsu Cuore en dat vind ik een onprettig hoog zittend en wiebelig koekblik. :P

Nog steeds durf ik geen hellingen op of af te gaan en zeker nog niet in parkeergarages. Ik loop nog steeds met de gedachte om daar opnieuw rijlessen in te nemen. Ik heb achteraf het idee dat ik dat te weinig geoefend heb tijdens mijn rijlessen. De angst is helemaal in mij gaan zitten toen ik bij een op dat moment ietwat drukke kruising met uitritconstructie half op het drempeltje ben gaan staan, achteruit rolde en met de bumper tegen de bumber van de auto achter mij kwam te zitten. Gelukkig geen schade, maar beide wel geschrokken en even mijn excuses aangeboden ondanks de (overigens terechte) erg boze reactie van de bestuurder van die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:27

mrsar

waar een sar is,is een wodka

kijken kijken kijken , en vooral heel overdreven :P woon in Amsterdam dus ook hier mijn lessen gehad,lekker druk op de A10 etc.als je hier kan slagen kan je op veel plekken rijden :+ overall en altijd fietsers,voetgangers en auto's :P

[ Voor 12% gewijzigd door mrsar op 08-08-2013 23:48 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Joen schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 23:16:
Nog steeds durf ik geen hellingen op of af te gaan en zeker nog niet in parkeergarages. Ik loop nog steeds met de gedachte om daar opnieuw rijlessen in te nemen. Ik heb achteraf het idee dat ik dat te weinig geoefend heb tijdens mijn rijlessen. De angst is helemaal in mij gaan zitten toen ik bij een op dat moment ietwat drukke kruising met uitritconstructie half op het drempeltje ben gaan staan, achteruit rolde en met de bumper tegen de bumber van de auto achter mij kwam te zitten. Gelukkig geen schade, maar beide wel geschrokken en even mijn excuses aangeboden ondanks de (overigens terechte) erg boze reactie van de bestuurder van die auto.
Wellicht een kwestie van wat vaker achter het stuur kruipen. Ik heb juist het idee dat je te weinig hebt geoefend na je lessen. Juist het eerste jaar of als je niet zo veel rijdt de eerste paar jaar is het toch wel goed om regematig achter het stuur te zitten en zo veel mogenlijk dingen tegen te komen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Belangrijkste tip: raak niet in de stress van een gemaakte fout. Hoewel het je zaak an sich geen goed doet, kijken ze ook hoe je er van herstelt. Bedenk ook dat als ze iets vaags gegeven als reden waarom je gezakt bent, dat niet is omdat ze een quota moeten halen oid, maar omdat ze van mening zijn dat je als geheel er nog niet klaar voor bent. Vervelend, maar dat is wel hun taak :D.

Mijn rijexamen was in het jaar 1994. Andere tijden, toen moest je nog kunnen rijden om een rijbewijs te halen, en softe aanpak als die tussenexamens hadden we nog niet :D. Kan me deze niet specifiek herinneren. De eerste keer haalde ik het niet, weet niet eens meer wat de exacte reden was. Wel weet ik dat mijn instructeur niet mee kon, omdat er iemand van het CBR achterin kwam zitten om de examinator te beoordelen. Volkomen subjectief beschouwd zal dat de souplesse van de examinator geen goed hebben gedaan :D. De tweede keer reed ik voor mijn gevoel een stuk slechter, maar ben ik wel geslaagd.

In 1999 het motorrijbewijs er bij gehaald. Voor wie Utrecht een beetje kent: Vanaf het CBR (toen nog in Zuilen) via de Douwe Egberts naar de A2, om Utrecht heen via de snelweg (A2, A12, A27) en via de ring Overvecht terug naar het CBR. eitje.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
[...]

Je zegt nu dus eigenlijk dat je het maar onzin vind dat je gezakt bent (zoals de meeste mensen die gezakt zijn trouwens), oftewel dat is een slechte basis om er van te leren.
Ik snap best dat ik gezakt ben heb daar ook wel vrede mee hoor. Tuurlijk, ik zal de volgende keer ook gewoon die spiegels anders moeten zetten om mezelf iets meer te forceren om te laten zien dat ik kijk. Verkeerd begrepen heb ik dat je examinator niet mee rijdt, maar je rijdt voor hem. Gewoon jammer dat het op zoiets lulligs strandt. Voertuig beheersing was zeer goed, hij vond het fijn dat ik het onder controle had (geen schokkerig schakelen, stotend remmen, etc.).

Het is helaas geen schoolexamen, waar je misschien niks van A begrijpt, maar dat met B compenseert. Met autorijden hangt alles samen, begrijpelijk, maar ik had gewoon een verkeerde instelling/verwachting. Het lag ook echt niet aan die examinator dat ik gezakt ben, het is alleen wat zuur waarop. Afijn, 28 Augustus weer een poging wagen!

[ Voor 73% gewijzigd door Tijmen007 op 09-08-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Op het niveau waar je het over hebt met rijlessen/examens, zou ik het zeker nog niet een 'agressieve' rijstijl willen noemen, eerder assertief.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:21

D4NG3R

kiwi

:)

Tijmen007 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 20:17:
Zelf ben ik meestal zenuwachtig van te voren, zoals nu bijvoorbeeld. Zodra ik in de auto zit, aan de tafel van mijn examen, etc. zijn de zenuwen meestal weer weg... tenzij het fout gaat!
Tip voor mensen die dit topic nog gaan lezen: Als je echt ergens van schrikt of zenuwachtig word omdat je denkt dat je iets fout hebt gedaan vraag dan of je eventjes langs de kant van de weg mag stoppen (indien mogelijk). Ik heb pas op de 5e poging ( :F ) m'n rijbewijs gehaald. Waarom? Telkens ging er halverwege iets wat minder lekker als ik gehoopt had en schoot ik de rest van het examen knetterhard in de stress. Bij het 5e examen heb ik 1x een halve minuut langs de kant van de weg gestaan om eventjes tot rust te komen, daarna ging het gewoon perfect. Durf hier dan ook om te vragen als je het nodig vind. Niet te lang, maar gewoon even langs de kant van de weg in z'n vrij op de handrem tot 10 tellen.

(Nee * D4NG3R rijd niet zo gestressed op de weg als bij het examen, geen zorgen :+ . Tijdens de lessen was ik altijd een hele vlotte rijder, en ook tegenwoordig gaat alles gewoon zonder er al te veel bij na te hoeven denken).
Tijmen007 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:31:
[...]

Helaas gezakt op dit punt, ze zagen mij niet goed kijken en daardoor anticipeerde ik dingen te laat. Nouja, zelf heb ik niet het idee gehad dat ik dingen niet zag/te laat zag.
Dit werd mij de 1e keer ook verteld, hoe raar het ook klonk heeft de instructeur hier toch gelijk in gehad. Tijdens het rijden heb je het zelf niet door, maar iemand die zich niet hoeft te focussen op het daadwerkelijke rijden heeft dit snel genoeg door.

Veel succes op je 2e poging! Er komen vast nog wel meer goede tips langs. Enneh: Plan zo snel mogelijk je herexamen in en neem elke week minimaal nog 1 lesje. Je rijd plots heel anders als je een paar weken niet gereden hebt ;) .

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 09-08-2013 09:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Joen schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 23:16:Ik wilde niet door een lullig foutje in de bijzondere verrichtingen mijn examen opnieuw moeten doen en dus heb ik eerst een TussenTijdse Toets gedaan.
Ik weet niet of het ondertussen veranderd is, maar rond de tijd dat ik rijexamen deed (goeie 10 jaar geleden) was het zo dat je niet kon zakken op het foutief uitvoeren van bijzondere verrichtingen. Wél op het foutief kijken tijdens het uitvoeren. Volgens mij werd de TTT ingevoerd net nadat ik geslaagd was, maar ik zou 'm zelf niet gebruikt hebben denk ik :? Zolang je goed kijkt tijdens het uitvoeren van een bijzondere verriching kon er weinig fout gaan, en de tijd die je daarmee bezig was kon je iig niet meer besteden aan het maken van fouten waar je wél op kon zakken :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tijmen007 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:31:
Helaas gezakt op dit punt, ze zagen mij niet goed kijken en daardoor anticipeerde ik dingen te laat. Nouja, zelf heb ik niet het idee gehad dat ik dingen niet zag/te laat zag.
Je zegt nu dus eigenlijk dat je het maar onzin vind dat je gezakt bent (zoals de meeste mensen die gezakt zijn trouwens), oftewel dat is een slechte basis om er van te leren.
Ik ken ook een ander verhaal: iemand op de motor was geslaagd!
Kandidaat: "Hoe kan dat, ik deed vanalles fout!"
Examinator: "Noem de fouten maar op"
Kandidaat: "Noemt lijstje op"
Examinator: "Je hebt er nog meer dan ik gezien heb. Heel goed, dat betekent dat je er nog van kan leren"

In mijn ervaring: een examinator ziet liever dat jij veel zelfkritiek hebt! Dat maakt dat je er zelf nog wat van kan leren, wat niet lukt als je denkt dat je foutloos rijdt (terwijl dat niet zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

BM schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:44:
[...]

Ik weet niet of het ondertussen veranderd is, maar rond de tijd dat ik rijexamen deed (goeie 10 jaar geleden) was het zo dat je niet kon zakken op het foutief uitvoeren van bijzondere verrichtingen.
Dit is nog steeds zo, ik heb na het examen nog even lekker door zitten praten met m'n examinator over dingen die vaak fout gaan bij een examen. Veel leerlingen denken dat ze netjes moeten parkeren of om moeten draaien. Nee, het gaat juist om de veiligheid bij het uitvoeren hiervan. Dat je daarna ook nog eens netjes zonder extra moeite bijv de auto omdraait is een pluspunt.

Nog een tip richting de TS: Rijd het examen zoals je in je eentje ook zou rijden. Wees dus niet bang om ruimte te gebruiken waar je normaliter niet echt rijd, bijv parkeervakken langs de weg bij het omdraaien van de auto (indien mogelijk en indien je HEEL, HEEL, HEEL goed kijkt of er niemand loopt of fietst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@RemcoDelft: Lol.. dat zou ik even voor mezelf houden en daarna ervan leren :P

Ervaring van mijn kant: Ik heb gevraagd aan mijn rijinstructeur of hij een gesprek wou aan gaan met de examinator. Hierdoor werd ik rustiger en had ik niet gevoel dat iemand constant met mij mee keek.

Een vriend van me, die heeft zich gewoon voorgesteld dat hij een VIP aan het vervoeren was 8). Dat bleek te zorgen voor de juiste mindset.

[ Voor 69% gewijzigd door Falcon op 09-08-2013 09:52 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Falcon schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:49:
@RemcoDelft: Lol.. dat zou ik even voor mezelf houden en daarna ervan leren :P
Een examinator mag niet oordelen op fouten die hij of zij zelf niet gezien heeft. Als een examinator jouw verteld dat je geslaagd bent, kan dit niet 10 seconden later weer worden ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Eerste twee keer best goed gereden, maar ik keek niet goed genoeg e.d. Bij de derde keer afrijden kreeg ik een ingreep bij keren op de weg, had een fietser over het hoofd gezien bij achteruit rijden. Nou ja, maar rustig afmaken verder en uiteindelijk toch geslaagd. Nog gevraagd hoe dat zat, zei de beste man lachend: "ga nou maar snel weg, anders pak ik je rijbewijs toch weer af!"

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

De eerste keer kreeg ik achteraf het idee dat al gezakt was voordat ik uberhaupt de auto was ingestapt. Die examinator was enorm chagerijnig en er kon geen vriendelijk woord vanaf. Ik was gezakt om allemaal vage redenen zoals "bochten niet goed nemen", de motor 1x af laten slaan, "niet assertief genoeg", etc.

De tweede keer reed ik gewoon door rood omdat ik het hele stoplicht niet had gezien (ook geen ingreep gehad ofzo). Het was op zich netjes opgelost, maar ik kreeg geen roze papiertje.

De derde keer was scheepsrecht en is het allemaal prima gegaan. :)

Of je slaagt of niet ligt imo voor een flink gedeelte aan de instructeur die je krijgt en wat zijn / haar bui is. Voor de 1 rijd je te aggressief terwijl een ander het zou uitleggen als te weinig zelfvertrouwen en je niet "lekker doorrijd" bij exact dezelfde rit.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Pffoe, heb de mijne alweer meer dan 7 jaar.. in 1 keer geslaagd. Wel TTT gehad halverwege. Daar was ik eigenlijk zenuwachtiger voor.
Examen zelf gewoon normaal stukje gereden. Bebouwde kom, eraf bij een industrieterrein. Daar moest ik keren. Waarop mijn instructeur toen zei - nee, hij heeft al vrijstelling :p (vanwege TTT). Stukje snelweg, ff initiatief laten zien door voor een vrachtwagen in te voegen, omdat die net heel onhandig uitkwam om achterlangs in te voegen. Gas geven, ruim ervoor, kijken, naar links. Alleen toen bij het afgaan van de snelweg, bocht naar provinciale weg moest ik terugschakelen, wou naar 2, deed hem in 4. Maar dat merkte ik toen zelf al, zei er iets over en schakelde rustig door naar 2.
En toen was ik geslaagd.
Maar wat heb ik daarna nog veel geleerd zeg..

Paar maanden terug slipcursus en rijvaardigheidstraining met mn vader (hadden we hem gegeven). Nou, dat is andere koek zeg! Parcours rijden met overal poortjes van pionnen die net iets breder staan dan de auto (dus die zie je niet als je er door rijdt), een remproef, ABS testen. En toen natuurlijk slippen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Standeman schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:55:
Of je slaagt of niet ligt imo voor een flink gedeelte aan de instructeur die je krijgt en wat zijn / haar bui is. Voor de 1 rijd je te aggressief terwijl een ander het zou uitleggen als te weinig zelfvertrouwen en je niet "lekker doorrijd" bij exact dezelfde rit.
Tja, dat kreeg ik ook al te horen. Ik had een strenge examinator, wat op zich geen probleem mag zijn. Als ik een makkelijkere had had ik net zo goed wel kunnen slagen, het was immers geen dieptepunt, meer de nuances (mijn fout(en)).

Wel fijn dat je het inmiddels gehaald heb, mag je eindelijk je eigen ding op de weg doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
martijn_tje schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 07:42:
[...]

Wellicht een kwestie van wat vaker achter het stuur kruipen. Ik heb juist het idee dat je te weinig hebt geoefend na je lessen. Juist het eerste jaar of als je niet zo veel rijdt de eerste paar jaar is het toch wel goed om regematig achter het stuur te zitten en zo veel mogenlijk dingen tegen te komen.
Dat is het ook. Weinig rij-ervaring na het halen van het rijbewijs en een stukje onzekerheid. Maar de situatie is er niet naar dat ik een auto nodig heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Mijn instructeur heeft me toe geadviseerd geen TTT te doen (kon je toen nog kiezen). M'n bijzondere verrichtingen gingen goed en het scheelt weer rij tijd een examen duurde met of zonder bijzondere verrichtingen even lang.

In de eerste 2 jaar na het halen van m'n rijbewijs ging het bij mij andersom. Ik reed toen vrij veel en was ook veel te zeker. Gelukkig is het bij 2x eenzeidige blikschade gebleven. Daarna een jaar of 2 nauwelijks gereden en inmeddels voor werk en zo weer 50 tot 60K per jaar. Gelukkig een stuk rustiger als aan het begin ook al heb ik nu een auto die zich er meer voor leent.

Tsja tips voor je exame.
1) auto rijden is leuk, onthou dat, zie er niet tegen op
2) kijken! duidelijk en overzichtelijk kijgedrag, pak ook af en toe een spiegeltje mee op een rechte weg.
3) Rij lekker door maar heb respect voor de maximum snelheid (niet meer als 5 of op de snelweg kortstondig 10 te hard)
4) Geen paniek als er iets fout gaat. Probeer onverwachtte dingen veilig op te lossen (blijf kijken). Lukt dat niet rijdend, parkeer dan de auto op een veilige makkelijke plek en bedenk hoe je het gaat oplossen.
5) Als je afwijkt van de instructies meld dat dan. De examinator moet het gevoel hebben veilig met jou op stap te kunnen, totale verrassingen horen daar niet bij.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
martijn_tje schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:42:
Mijn instructeur heeft me toe geadviseerd geen TTT te doen (kon je toen nog kiezen). M'n bijzondere verrichtingen gingen goed en het scheelt weer rij tijd een examen duurde met of zonder bijzondere verrichtingen even lang.
Hier idem, die bijzondere verrichtingen kun je je beter op voorbereiden, mijn instructeur vond de TTT niet zo zinvol. Scheelde inderdaad weer rijtijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:22

Mx. Alba

hen/die/zij

Poging 1: "Onvoldoende in de spiegels gekeken." Gezakt.
Poging 2: "Te veel in de spiegels gekeken." Gezakt.
Poging 3: Zenuwen, faalangst, gezakt.
Poging 4: Ik ging om te zakken omdat ik daarna "faalangstexamen" zou kunnen doen, zat dus relaxed in de auto, geslaagd. :D

Maar het verhaal van mijn zusje is nog leuker...

Poging 1: Examinator maakt een gesprekje met haar, dus ze vertelt dat een bijbaantje heeft in de bediening bij een hotel, dat daar regelmatig een groep bridgers komt voor een bridge-avond en dat dat ongelofelijk irritante lui zijn... Blijkt de examinator bij die zelfde bridgeclub te horen. Gezakt.
Poging 2: Zelfde examinator........... Gezakt!
Poging 3: Andere examinator. Geslaagd.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

iChaos schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:26:
Ik sta bij een zebrapad, wacht zeker 30 seconden, maar iedere auto rijdt er gewoon met 50 voorbij.
Jij wacht bij een zebrapad? Gewoon rustig de weg oplopen, zij moeten stoppen. (uiteraard moet je wel bereid zijn om uit de weg te springen voor de echte tokkies, maar laat ze lekker een noodstop maken, wellicht leren ze dr ooit van om zich aan de regels te houden..)
ijdod schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:18:
Mijn rijexamen was in het jaar 1994. Andere tijden, toen moest je nog kunnen rijden om een rijbewijs te halen
Yeah, right. Er zijn een hele hoop regels bijgekomen en veranderd, en mensen die eenmaal hun rijbewijs hebben nemen vaak geen enkele moeite om zich daarvan op de hoogte te stellen, of zich uberhaupt aan regels te houden, zo lijkt het. (En wat ik begreep is de examinering op theorie ook strenger geworden..)
Mijn instructeur heeft me toe geadviseerd geen TTT te doen (kon je toen nog kiezen)
Eh, dat is en blijft toch gewoon optioneel, of is dat nu verplicht? :?
* AlexanderB heeft er zelf ook geen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Niet online
AlexanderB schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:59:
Eh, dat is en blijft toch gewoon optioneel, of is dat nu verplicht? :?
* AlexanderB heeft er zelf ook geen gedaan.
Ik zelf heb wel een TTT gedaan. Zat in een pakket van 20 (geloof ik?) lessen, slipcursus, TTT, en 'onbeperkt' rijexamens (met de voorwaarde dat je minimaal 3 lessen tussen elk examen hebt).

Voor zover ik weet blijft de TTT gewoon optioneel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Bijzondere verrichtingen vind ik echt te simpel, juist wel fijn dat dat van je examen afsnoept. Tenzij het maar 30 minuten duurt, zoals bij mij. Even 220 euro in een half uurtje verdiend, wil ik ook wel :+. Een bijzondere verrichting kan je meestal wel corrigeren, fout gedrag en je bent de pineut, dus om daar een TTT te doen is meer geld betalen voor minder. Maar ik snap ook wel mensen die het liever los doen... al vind ik het wat buitensporig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Mx. Alba schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:58:
Poging 1: Examinator maakt een gesprekje met haar, dus ze vertelt dat een bijbaantje heeft in de bediening bij een hotel, dat daar regelmatig een groep bridgers komt voor een bridge-avond en dat dat ongelofelijk irritante lui zijn... Blijkt de examinator bij die zelfde bridgeclub te horen. Gezakt.
Poging 2: Zelfde examinator........... Gezakt!
Poging 3: Andere examinator. Geslaagd.
Je moet dan ook geen groepen afkraken voordat je zeker weet dat je examinator niet in die groep zit :p

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Wel erg grappig. Maar ik zou bij de 2e keer bezwaar hebben gemaakt en om een andere examinator hebben gevraagd. Dat kan naar ik aanneem toch? /me EekTheMan heeft examen gedaan in Belgie (Brussel)

Apart die bijzondere verrichtingen trouwens. Die komen allen standaard voor in het Belgische rijexamen. Behalve de hellingproef. Als je dat niet kunt kun je rijden in Brussel wel vergeten.

Ik ben zelf de 1ste keer gezakt. Had zelf het gevoel dat de instelling van de examinator daar een aandeel in had. Zoals een aantal bovenstaande posters had ik de 1e maal een onsympathieke en strenge examinatrice. Bij de kennismaking en bij de test over de motor en wagenkennis was ze nogal agressief en bot. Ook bij het geven van opdrachten tijdens de rijvaardigheidstest leek het alsof ze van seconde 1 had beslist dat ik niet zou slagen. Dit bracht niet de rust in het hoofd die je zou moeten hebben tijdens het autorijden.
Bij de 2e poging had ik een zeer sympathieke en meelevende man. Vertelde me direct wat hij van mij verwachte (geen slappe hap, 30 op het bord, liefst 33 tot 35 km/u rijden etc). Ging erg kalm door de techniek vragen en gaf tijdens de rijvaardigheidstest duidelijke doch op een vriendelijke manier aanwijzingen. Dit stelde me op mijn gemak en maakte geen enkele fout.
Ik vind het de taak van een examinator om een kandidaat zo gunstig mogelijk aan een test te laten beginnen. In een auto stappen betekend meer dan alleen verantwoordelijkheid hebben voor de levens van de inzittenden.

Tijdens mijn 2e poging was er trouwens een zwaar ongeluk gebeurd op 1 van de hoofdwegen in Brussel waardoor het verkeer door politieagenten in de wijde omgeving werd omgeleid. Die bijzondere situaties waarvan je denkt dat ze amper voorkomen en zeker niet tijdens je examen......toch maar even goed teruglezen in je theorieboek (of op http://www.gratisrijbewijsonline.be of .nl, heb ik feitelijk mijn theorie en praktijk mee behaald).

[ Voor 81% gewijzigd door EektheMan op 09-08-2013 22:23 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:22

Mx. Alba

hen/die/zij

BM schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:36:
[...]

Je moet dan ook geen groepen afkraken voordat je zeker weet dat je examinator niet in die groep zit :p
Och, dat soort pech zit gewoon in de familie. Bij mijn moeder ging het in de verse jaren '70 namelijk zo:

1e poging: Examinator blijkt iemand te zijn die vrouwen achter het stuur eigenlijk maar niets vindt. Gezakt.
2e poging: Zelfde examinator... Gezakt.

;)

Ook nog twee rijles-annecdotes van mijzelf:

Ik begon mijn rijlessen in een BMW'tje met een lekkere benzinemotor. "Een benzinemotor is beter om het te leren want die slaat makkelijker af dan een diesel - als je met een benzine kunt optrekken kan je het met een diesel zeker." Halverwege mijn lestraject begon mijn instructeur alleen voorbereidingen te treffen voor zijn pensioen en hij ging dus op in een grote Apeldoornse rijschool; daar hoorde vanaf toen dus ook bij dat we verder gingen lessen in auto's van die rijschool... Golfjes, ongeblazen dieseltjes... Met instructeur ernaast die ook nog niet gewend was aan die auto's bijna een frontale botsing veroorzaakt langs het Apeldoorn-Dierens kanaal toen ik een tractor wilde inhalen maar er toen achter kwam dat dat Golfje veeeeeel minder gretig van zijn plaats kwam dan het BMW'tje! :o

En bij een oranje stoplicht stoppen en dan van achteren worden aangereden door een andere auto. "Sorry, ik dacht dat je door zou rijden!" zei hij... Jahoor, een leswagen die doorrijdt bij oranje. 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Mx. Alba op 09-08-2013 22:38 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Zo dan, vandaag de laatste rijles, woensdag praktijkexamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Eerste examen direct geslaagd.

Ik had in de ochtend als eerste examen, mijn instructeur kwam maar niet blablabal, uiteindelijk bleek dat mijn lesauto een ruitje mistte. Voor elkaar gekregen dat mijn lesauto als nog mocht examen doen, maar zat gelukkig bij een rijschool. Dus al het papierwerk gedaan, aardige man (was wel die dag hoofd van de zaal examinators in het CBR) woonde toevallig ook in Zoetermeer. Op het laatste moment toen het papierwerk was gedaan kwam mijn andere lesauto (goed nog nooit ingereden, maarja opel corsa ecoflex 1.3 geen verschil :P). Ik daarin gestapt, met draaiende motor etc etc (lichten aan en weet ik veel). Ik met mijn rijinstructeur, examinator in die auto gedoken spiegels goed gezet en stoel goed gezet (ging lekker vlot, dus die man was wel overtuigd denk ik). Die mensen die met die lesauto kwamen hebben geoefend omdat zij daarna een tussentijdse toets had. Bij dezelfde man, dus dat maakte allemaal niet uit. Ik een heel snel klein rondje gereden, een keer verkeerd gereden. Maar ging voor de rest veilig en wel. Snel terug naar het CBR (had die man haast ofzo?) en ik hoorde dat ik was geslaagd.

Mijn rijinstructeur was blijer dan ik zelf, last van zenuwen had ik niet echt ondanks de lesauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218175

Twee maanden geleden ben ik direct geslaagd, al zou ik mezelf niet inschatten als iemand met aanleg voor autorijden. Ik moet zeggen dat ik me niet kan vinden in dat "overdreven" kijken in je spiegels. In ieder geval in mijn lesauto zat er ook een spiegel aan de rechteronderkant van de ruit waardoor ze konden zien of ik m'n ogen bewoog. Bij iedere bijzondere handeling "binnen(spiegel), buiten(spiegel), opzij (dode hoek)" en je bent klaar. Uiteraard beweeg je wel je hoofd bij het bewegen, maar om als een idioot met je hoofd te schudden is nergens goed voor.

Ik heb geen tussentijdse toets gedaan, had een hele aardige examinator. Ik maakte een klein foutje met de timing van het omdraaien van m'n stuur bij het achteruit inparkeren. Toen ik zei: ik kan het wel, mag ik het nog eens proberen? gaf hij me een hint door z'n vinger op te steken bij het draaimoment.

Wat ongetwijfeld een kudo is geweest, was dat tijdens het rijden in een woonwijk ik een bal over de straat zag rollen. Voor degene die deze casus ook in het CBR theorie-examen hebben gehad hoef ik het niet uit te leggen: er komt ongetwijfeld een kind achteraan gehold. Aangezien ik hier goed op reageerde, denk ik dat een eventueel vorig slordigheidsfoutje gelijk is vergeten.

Mijn tip aan eenieder die gaat afrijden:
- Het stelt geen drol voor qua tijdsduur: binnen 40 minuten ben je klaar. Je laat zien waar je weken/maanden mee geoefend hebt, kom maar op.
- De intentie van de examinator is: je bent geslaagd voor je B, tenzij... en NIET: "laat maar eens zien of jij inderdaad wel kan rijden".
- Schroom niet om gesprekken te voeren met de examinator. Ik heb een halfuur gepraat over Top Gear en auto's; voor je het weet mag je alweer naar het CBR :P

Kleine faalactie: ook al deed ik examen in een handgeschakelde bak, bij de RDW stond om een onverklaarbare reden dat ik B automatisch had gedaan. Duurde even voordat deze stomme fout rechtgezet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203510

Anoniem: 218175 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:09:
Ik moet zeggen dat ik me niet kan vinden in dat "overdreven" kijken in je spiegels. In ieder geval in mijn lesauto zat er ook een spiegel aan de rechteronderkant van de ruit waardoor ze konden zien of ik m'n ogen bewoog. Bij iedere bijzondere handeling "binnen(spiegel), buiten(spiegel), opzij (dode hoek)" en je bent klaar. Uiteraard beweeg je wel je hoofd bij het bewegen, maar om als een idioot met je hoofd te schudden is nergens goed voor.
Je moet inderdaad je hoofd niet alle kanten op gaan gooien - zolang de examinator ziet dat je goed kijkt is het genoeg.

Mijn broer:
1e keer: gezakt vanwege niet goed kijken (hij bewoog alleen zijn ogen, zijn hoofd amper)
2e keer: gezakt vanwege overdreven kijken! |:(

Zelf ben ik in één keer geslaagd, al weer ruim 10 jaar geleden. In het begin heb ik de auto af laten slaan zelfs al voor we de parkeerplek verlieten, maar mijn examinator stelde me gerust en zei dat ik even helemaal van voren af aan moest beginnen. Dus: alles uitzetten, gordel af en diepe adem. Daarna gordel weer om en gaan met die banaan. Dankzij dit rustmomentje had ik geen stress meer in de auto, en is verder alles goed gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-06 13:12
Hier de verhalen uit mijn examen, waarbij ik de 1e keer ben geslaagd.

Net na het wegrijden bij het examencentrum moest ik een 80KM weg opdraaien. In de verte zag ik een auto en dacht dat ik er wel voor kon. Blijkbaar reed die kerel toch heel wat harder, waardoor de examinator op de rem trapte.
Ik kreeg gelijk de vraag "zag je 'm niet, of dacht je dat je er nog voor kon als hij 80 reed". Mijn antwoord was uiteraard het laatste, waardoor ik door mocht rijden. Anders was het gelijk omkeren geblazen.

Ik mocht weer als eerste rijden nadat de gladheid en de sneeuw was vertrokken. Ik naderde een zijstraat (ik reed of een voorrangsweg) en zag een auto vrij hard aankomen, waarop ik de al wat afremde.
Het bleek toch nog wat glad te zijn, want de auto uit de zijstraat stond stil voor onze neus. De examinator was heel blij wat ik zo goed aan het opletten was.

Verder in de rit in een smalle straat stond een vuilniswagen op een langzaam tempo te werken. Ik had de keuze om erachter te blijven en onnodig lang stil te moeten staan, of om heel goed om me heen te kijken en rustig over het verhoogde fietspad te gaan achter de andere auto's aan.
Ik koos voor het laatste en kreeg als enige opmerking "niet zoals het hoort, maar wel de meest vlotte oplossing. dat kan ook weleens belangrijk zijn".

Vervolgens reden we op een grote open weg waar je 50KM mag, maar waar ontzettend rustig was op dat moment. De examinator zegt me dat ik gezien de situatie van hem best wel iets harder mag rijden, omdat hij genoeg weet.
Mijn antwoord "sorry, je mag hier maar 50. 55 op de teller is dus hard zat". Kreeg gelijk als antwoord: "Je oplettendheid voor de omgeving is ook niks mis mee".

Ondanks een ingreep ging het examen vlekkeloos, met wat situaties waar ik goed kon laten zien hoe het, naar mijn idee, moest.

Het motorexamen zwijg ik liever over :P . Ook al was ik in een keer geslaagd.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:11
in 1 keer geslaagd. Gelukkig had ik een aardige examinator die een praatje met me ging houden wat toch wel erg heeft geholpen met de zenuwen.

Kijk trouwens erg goed in je spiegels, en ook dat het opvalt! Dat was een tip van mijn rij instructeur, je kan wel kijken maar de examinator moet ook zien dat jij het ziet! ;)

Ik heb toen geen TTT gedaan, mocht wel (ik zie dat dat nu verplicht is zo uit de comments te halen?). Mijn "speciale verrichting" was draaien op een weg :')
Edit:
Je hoeft natuurlijk niet met je hoofd 360 graden te gaan draaien :P

[ Voor 64% gewijzigd door R0y. op 13-08-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-06 12:30

Sharky

Skamn Dippy!

Mijn examen was destijds echt een eitje. Had een examinator die volgens mijn instructrice sowieso wel ok was. Heb een dikke ingreep gehad (hij gaf een ruk aan het stuur omdat ik iemand van de weg reed die nog naar me toeterde ook) en ik sorteerde een keer heel onhandig voor, waardoor iemand met een te grote boog om me heen moest.
Voor de rest reed ik voorbeeldig en dat heeft me gered. In één keer gehaald dus, maar wel met veel mazzel. Bij een andere examinator was ik gezakt denk ik.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Morgen praktijkexamen voor rijbewijs B :) Zou er normaliter wel vertrouwen in hebben, maar wanneer je de eerste keer al gezakt bent is dat niet zo handig voor je zelfvertrouwen. De druk voel je ook wel; als 17-jarige waarvan het rijbewijs wordt betaald door mijn ouders is iedere nieuwe poging toch ca. 600 euro (wat extra lessen + nieuw praktijkexamen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn rijbewijs in een keer gehaald (15 jaar geleden, opa vertelt). Voor die tijd een rijles om nog even een generale repetitie te hebben, maar ook om naar de locatie te rijden waar de examens werden afgenomen. 500m van huis: ingreep :D Voor mijn gevoel volledig onnodig: ik liet de auto nog wat uitrollen terwijl er voor mij een auto op de voorrangsweg linksaf mijn weg in reed. Instructeur was bang dat ik hem niet gezien had (had ik wel) en gas ging geven (ging ik niet). Anyway: in mijn ogen onnodige ingreep, maar goed, dat telde nog niet ;)

Toen het examen: ik was knetters zenuwachtig, maar de eerste vragen en ogentest gingen prima. Ik wist aan te wijzen waar het oliepeil gecontroleerd kon worden en waar je ruitenvloeistof in moest gooien. Daarna reden we weg en begon mijn examinator een heel gesprek over mijn studie en wat ik later wilde worden. De tijd VLOOG voorbij, mede dankzij het achter een vrachtwagen komen te zitten bij het invoegen op de autosnelweg (hij wilde graag zien dat ik ook met 120km/u in kon voegen, maar dat gaat niet met een vrachtwagen pal voor je), keren op de weg ging ook prima.

Terug bij de examenlocatie zei hij bij het uitstappen: gefeliciteerd, als iedereen zo goed zou rijden tijdens zijn examen zou mijn werk een stuk eenvoudiger zijn *D Uit zenuwen vergeten de sleutels uit het contact te halen (dat had ik nooit geleerd, bij rijlessen rijdt de volgende cursist je altijd naar huis :D), maar de auto was niet gejat / leeggeroofd gelukkig :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 10:50
Voor mij ook 14 jaar geleden alweer, maar ik weet het nog vrij goed, omdat ik van nature ook een aardige zenuwpees ben. Ik vond zelf natuurlijk dat het na een lesuur of 10 al goed ging en omdat ik wist dat er toen geschermd werd met 8 weken wachttijd op een examen, heb ik het gewoon maar aan laten vragen.
Week erop een brief van CBR dat ik 2 weken later af mocht rijden... oeps...

Nog snel wat extra uurtjes gemaakt zodat ik (inclusief lesje voor het examen) uiteindelijk precies op 20 uurtjes uitkwam en toen mocht ik examen doen. Om half 10 's ochtends Groningen door.
Ondanks dat er in 1999 hier en daar wat situaties iets lastiger aangelegd waren dan nu, weet iedereen dat er qua verkeer in Groningen buiten de spits maar weinig te doen is. Je moet echt het centrum in voor de fietsers/voetgangers maar op maandagochtend is er ook geen winkelpubliek. En heb tijdens de route geen lastige plekken aangedaan (alleen rotonde gasunie was toen een "lastige" plek in mijn ogen).

Leuke route gereden; bijna een uur weggeweest (nadat we voor een open brug hadden gestaan en ik een lesvrachtauto ruimte gaf bij een manoeuvre-oefening en dat nogal lang duurde omdat het steeds mislukte, maar ja; hij blokkeerde wel de weg).

Enig puntje was dat ik bij invoegen op de snelweg (bij Zuid de A28 op en dan gelijk bij julianaplein linksaf richting rotonde gasunie) precies naast 2 vrachtwagens uitkwam en toen maar besloot om met 120 voor de vrachtwagens in te voegen (100 toegestaan) ipv met <80 erachter. Niks meer van gehoord (uiteraard imo) en geslaagd.

Kortom; schijtmakkelijk examen gehad... niet druk, makkelijke route, relaxte examinator.. ik geef het toe: flinke mazzel :)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het eerste wat ik deed tijdens mijn examen was een straat inrijden waar ik niet inmocht :') ergens in de kleine straatjes van Groningen. Examinator remde en toen moest ik dus achteruit terugrijden :P Gek genoeg was ik verder niet zenuwachtig en ben ik niet eens gezakt :Y

Wel mazzel mee gehad, want met zoiets kun je per direct gezakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 21:17

RvL

Heb er drie keer over gedaan, maar zowel de instructeur als ik waren het er over eens dat ik de eerste keer eigenlijk al had moeten slagen. Gezakt op: te weinig kijken en 'het onvoldoende benutten van de invoegstrook'. Ter info: het was in de spits, ik reed op dat moment de maximale snelheid en reed ter hoogte van het enige gat wat groot genoeg was om veilig in te voegen. Maar volgens de examinator had ik de hele invoegstrook moeten benutten.

Goed, opmerkingen meegenomen en op naar poging twee. Rampzalige poging met een ingreep.

Derde poging dan toch uiteindelijk geslaagd. Enige opmerking: je had iets eerder in kunnen voegen op de snelweg 8)7

Ondertussen bijna 12 jaar verder en rijd op 1 keer schade bij wat onzorgvuldig achteruitrijden na zonder schade door eigen schuld. Daarvan de laatste 5 jaar ruim 65k per jaar. Meerdere keren examen doen hoeft dus niet te betekenen dat je niet kan rijden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 14-08-2013 13:00 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 11-06 09:00
*snip*

[ Voor 99% gewijzigd door azerty op 08-01-2015 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Deze week al weer 9 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald.

Een week voor mijn examen een tussentijdstoets gehad waar ik heel hard voor gezakt was. Ik dacht dat ik nog wel ff snel voor een auto langs kon scheuren waar de examinator het niet mee eens was (en terecht :) )

Mijn daadwerkelijke examen ging voor wat ik me nog kan herinneren wel goed. Ik had een rare examinator. Toen ik begon te rijden greep hij de handgreep op het dak vast en begon zijn benen helemaal schrap te zetten. Zo zat hij een tijdje met zijn benen te zoeken naar iets om hem tegen te houden. Even later vond hij dat blijkbaar niet meer nodig en begon hij met alle knopjes te klooien. 8)7

Uiteindelijk geslaagd en het enige wat hij op te merken had was dat ik schijnbaar was vergeten om te kijken bij het wegrijden.

Toen de examinator vertelde dat ik geslaagd was in het CBR was mijn instructeur verrast (hij had niet mee gereden, maar had er dus niet veel vertrouwen in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 13-06 14:02

Nox

Noxiuz

Ik had een beginnende examinator en achterin een oudere vrouw. Erg goed gesprek gehad, aan het einde van het gesprek bleek ik geslaagd te zijn. De eerste keer had ik een oude zeiksnor, dat was niks. Moest mijn bijzondere verrichtingen wel opnieuw doen, fileparkeren en achteruit inparkeren, dat ging prima.

Oh, die kerel en dame hadden geen tips om me mee te geven om dingen beter te doen. Lekker dan, tik je flink geld af voor zo'n examen heb je nog geen tips :?

[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 14-08-2013 13:37 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb alweer 13 jaar me papiertje..

Maar kan me examendag nog herinneren als de dag van gisteren.

Had om 16:10 examen, de laatste van de dag en een week vooraf kreeg mijn instructeur al de naam door wie het zou worden..
Bleek volgens de instructeur een norse oude man te zijn die 10 jaar geleden al met pensioen moest gaan..

Vertrouwen op en top dus!!! (NOT!!!)

Ik had nog een 1,5 uur les voor het examen en ging aardig relaxed..

16:00: Ik wordt het lokaal in geroepen en papieren worden doorgenomen.
16:10: Examinator: Laten we maar beginenn dan.. En lopen de parkeerplaats op. ff kenteken lezen en voertuig check.. Moest olie peilen en koelvloeistof nakijken..

16:15: De weg op.. Enige wat de man zei was: Links, rechts, rechtdoor etc... Probeerde nog wel een gesprekje aan te knopen maar besloot maar om me gewoon op het rijden te richten en de bevelen op te volgen...

Rond half 5 moest ik op de weg keren, maar het was vrij druk, na 3-4 minuten kijken krijg ik ineens het bevel om maar door te rijden want het duurde te lang want hij moest om 17:00 wel terug zijn..

16:40 kwamen we terug en moest ik achterwaarts in een parkeervak steken tussen 2 autos..
Hij zegt, zet de auto maar stil want ik heb wel genoeg gezien...

16:45, zit weer in het lokaal en mijn instructeur was er ook weer bij komen zitten.
Examinator: Je reed vrij beheerst, mag wel iets meer pit in zitten, je bent soms te afwachtend.. Vooral bij het straatje keren had je best wat brutaler mogen zijn en evt anderen mogen laten wachten..
Ik: Maar ik heb geleerd dat je anderen niet mag hinderen bij een bijzondere verrichting..
Examinator: Tja dat is de regel maar in de praktijk zul je het straks toch anders doen..
Volgend puntje was dat ik door oranje reed, de lichten sprongen 1 seconde voor ik over de stopstreep ging op oranje en kon niet meer remmen vanaf 80km/u.. Hij keek op dat moment niet naar voren maar was iets aan het opschrijven. Hij zag dus alleen dat ik door oranje ging..
Ik had volgens hem moeten stoppen, maar gaf me uiteindelijk voordeel van de twijfel..
Verder was ik te gespannen, moest wat relaxter achter het stuur zitten..

Toch geslaagd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 12:10
Voor B rijbewijs heb ik wellicht het meest simpele examen ooit gehad (ook al weer ruim 17 jaar geleden). Werd de dag van tevoren gebeld dat het examen iets vervroegd was omdat de examinator een afspraak had bij de oogarts :o .
Aangekomen bij CBR Rotterdam gaf mijn instructeur aan dat de examinator net aan kwam... met een kandidaat... terwijl de examinator achter het stuur zat :?
Flink ruzie makend met de kandidaat komt de examinator de auto uit, rood hoofd van woede. Blijkbaar was er een ruzie ontstaan na een ingreep (bijna botsing) en vond de examinator het niet verder verantwoord dat de kandidaat verder zou rijden. Hij was nog steeds aardig verhit bij onze kennismaking, dus ik begon me toch wat zorgen te maken over hoe het zou gaan.
Bij het kenteken opnoemen en openmaken van de motorkap (en wat simpele zaken benoemen) begon de examinator wat te ontdooien en kregen we nog een ardig gesprek ook. Mocht vanaf het CBR direct door de woonwijk bij het CBR in (Noord), bochtje achteruit met direct file parkeren. Ging wel aardig, goed gekeken en mocht daarna direct door naar knooppunt kleinpolderplein, eerste afrit de snelweg af en terug naar het CBR. Ritje van net aan een kwartier, dus dacht dat het nooit goed kon zijn. Al voordat ik de auto uit was gestapt werd ik gefeliciteerd, kort gesprekje gehad, en hij moest er vandoor richting zijn afspraak!

Voor mijn A rijbewijs ging het net zo simpel, ik wilde ook pas opgaan als ik zelf zeker was dat ik zou gaan slagen, dus wellicht een paar lesjes meer genomen dan minimaal noodzakelijk. Voor AVB alleen het achtje twee keer moeten doen (eerste kaar niet zo soepel), dus 7 voldoendes. Voor AVD een wat lastige situatie met een stilstaande auto op rechts die voorrang zou kunnen claimen netjes opgelost, en dus ook hier direct gefeliciteerd en door naar het stadhuis voor het papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
RoD schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:27:
Het eerste wat ik deed tijdens mijn examen was een straat inrijden waar ik niet inmocht :') ergens in de kleine straatjes van Groningen. Examinator remde en toen moest ik dus achteruit terugrijden :P Gek genoeg was ik verder niet zenuwachtig en ben ik niet eens gezakt :Y

Ligt er een beetje aan in wat voor bui je examinator is.
De meeste houden er tegenwoordig wel rekening mee dat je een beetje zenuwachtig bent.
En een straatje achteruit rijden is natuurlijk meteen een bijzondere verrichting die afgevinkt kan worden :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Laatst online: 05-06 15:22
Vandaag weer 3 uur lang gereden met de instructeur. Voertuigbeheersing is prima, alleen nog beter kijken. Bij het wegrijden en naderen van kruispunten weer binnenspiegel, buitenspiegel en om m'n schouder. Laat je een scheet: binnenspiegel, buitenspiegel en om m'n schouder. Om gek van te worden :/

4 september afrijden, spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 17:37
Pffff wat een zeiksnorren hadden jullie allemaal zeg.

Met de auto, zo'n 7 jaar geleden ofzo. Examinator zit naast mij, mijn rijinstructeur achter de examinator. De examinator heeft de hele rit achterstevoren gezeten praten met mijn instructeur. Toen vertelde ze nog dat kandidaten die 100% zeker geslaagd waren nog een stukje door het centrum van Amersfoort mochten rijden, dus ik zat gebakken toen ik door het centrum moest :+

Laatste kruispunt voor het CBR, stoplicht springt op oranje, examinator zat natuurlijk omgedraaid :+ Dus denk ga niet hard remmen, ga er wel over. Zie het stoplicht nog op rood springen :')

Commentaar na het examen: Je rijdt fantastisch, maar door rood rijden tijdens je examen is niet heel handig. Maar je bent geslaagd. En ik stond te kijken hoe ze dat in godsnaam gezien kon hebben :o

Motorexamen ging niet zo heel lekker, vooral omdat de communicatie niet zo lekker ging. Verbinding viel steeds weg enzo. Wel gewoon lekker gereden, één keer geen voorrang gegeven ( :+ ). Opa in brommobiel stopt opzichtig van rechts en laat mij voorgaan dus gas erop. Dat vond de examinator niet goed... Maar zei hij, voorrangsregels heb je bij de auto al gehad, dus dat vergeef ik je. Ook in één keer geslaagd dus :)

Tja, je moet het treffen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Zucht, vandaag voor de tweede maal gezakt. Ik rijd weg bij het CBR en ga de snelweg op. Eerst parkeren in een soort klein veldje langs een weg waar je 80 mag. Ik ga dat veldje op, en hij zegt "in de buurt van de rode auto zetten". Ik zet hem naast die auto. Vervolgens bij het wegrijden wilde ik vanaf de andere kant van het veldje wegrijden, maar hij vond dat ik dat niet zou halen met het sturen om uit het vak te komen. Daarna in een straat waar je 50 mag een stopopdracht doen. Ik zag een plek 35 meter verder niet en besloot hem uit te voeren op een vak aan de linkerkant van de weg. Hij vond dat ik te moeilijk deed daar en dat ik iets te veel op de weg zat met de rechterkant van het voertuig. Daarna een kruispunt met zebrapad: ik stop voor het zebrapad voor iemand in een rolstoel. Zodra die er voorbij is ga ik over het zebrapad, en wacht tot ik kan rijden. Bedacht me 3 seconden later dat ik voorrang had daar, dus ik rijd weg.

Op die drie punten gezakt :( Bij het parkeren op een plek die ik nog nooit had gezien en waar ik te dicht op een andere auto zou komen, een stopopdracht die hij te moeilijk uitgevoerd vond en een kruispunt waar 3 sec. 1 auto op me moest wachten.

Hoppa, weer ~250 euro lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Wel weer hetzelfde punt eigenlijk als je eerste examen: de doorstroming erin houden. Verder hoop ik dan maar dat het leerzaam is, het is geen pretje om te zakken maar uiteindelijk is het wel bedoeld om de kwaliteit / veiligheid enigszins te waarborgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoteldebotel schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:40:
Vandaag weer 3 uur lang gereden met de instructeur. Voertuigbeheersing is prima, alleen nog beter kijken. Bij het wegrijden en naderen van kruispunten weer binnenspiegel, buitenspiegel en om m'n schouder. Laat je een scheet: binnenspiegel, buitenspiegel en om m'n schouder. Om gek van te worden :/

4 september afrijden, spannend!
Doe het natuurlijk en niet geforceerd. Ook dan zak je. :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Carpento schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:58:
Wel weer hetzelfde punt eigenlijk als je eerste examen: de doorstroming erin houden. Verder hoop ik dan maar dat het leerzaam is, het is geen pretje om te zakken maar uiteindelijk is het wel bedoeld om de kwaliteit / veiligheid enigszins te waarborgen ;)
De eerste keer examen had hij er wel gelijk in omdat het inderdaad wat langzaam ging. Maar om vandaag met slechts 1 kruispunt te zeggen dat de doorstroming niet optimaal is vond ik wel een beetje extreem. Die bijzondere verrichtingen kan ik begrijpen, die waren ook niet heel handig aangepakt, maar om door 1 kruispunt ook aan te geven dat de doorstroming niet in orde was vind ik wel apart.

Maargoed, ik zit er deels ook mee omdat het examen weer ca. 250 euro kost, enkele lessen erbij zal wel een totaalplaatje van ca. 350 worden, en als 17-jarige is dat sowieso best veel geld. Mijn ouders willen echter weer dat het van de spaarrekening gaat en ik dat niet uit eigen zak betaal, maar toch vind ik het niet prettig. Na 2 keer zit ik ook wel met iets minder vertrouwen bij het CBR omdat het al twee keer is misgegaan, dus daardoor stress ik hem alleen maar harder. Dat blijkt niet uit mijn rijgedrag, maar in mijn achterhoofd speelt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
iChaos schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 23:16:
Maargoed, ik zit er deels ook mee omdat het examen weer ca. 250 euro kost, enkele lessen erbij zal wel een totaalplaatje van ca. 350 worden, en als 17-jarige is dat sowieso best veel geld. Mijn ouders willen echter weer dat het van de spaarrekening gaat en ik dat niet uit eigen zak betaal, maar toch vind ik het niet prettig. Na 2 keer zit ik ook wel met iets minder vertrouwen bij het CBR omdat het al twee keer is misgegaan, dus daardoor stress ik hem alleen maar harder. Dat blijkt niet uit mijn rijgedrag, maar in mijn achterhoofd speelt het wel mee.
Probeer dat los te laten.
Zie het als een voordeel. Je weet nu als het goed is precies wat je fout deed. Dus kun je daar extra op oefenen.

TheS4ndm4n#1919

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

D4NG3R schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:39:
[...]

Tip voor mensen die dit topic nog gaan lezen: Als je echt ergens van schrikt of zenuwachtig word omdat je denkt dat je iets fout hebt gedaan vraag dan of je eventjes langs de kant van de weg mag stoppen (indien mogelijk).
Volgens mij mag dit pas, wanneer je het 5e examen afneemt.
iChaos schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:33:
[...]

Daarna een kruispunt met zebrapad: ik stop voor het zebrapad voor iemand in een rolstoel. Zodra die er voorbij is ga ik over het zebrapad, en wacht tot ik kan rijden. Bedacht me 3 seconden later dat ik voorrang had daar, dus ik rijd weg.
Fijn, zo'n optel som. Dat had ik ook de eerste keer bij mijn afrijden. Het puntje m.b.t. de doorstroming is wel logisch eigenlijk als je het bekijkt van de bestuurder die je in de eerste instantie voorrang gaf en daarna niet. Met zo'n actie breng je andere mensen ook in twijfel (gaat hij nou wel of niet).

Je moet maar zo denken : "Drie keer geschoten is nooit mis." ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Lip op 15-08-2013 00:39 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Carpento
[...]

De eerste keer examen had hij er wel gelijk in omdat het inderdaad wat langzaam ging. Maar om vandaag met slechts 1 kruispunt te zeggen dat de doorstroming niet optimaal is vond ik wel een beetje extreem.
Zo bedoelde ik het ook niet zo expliciet. De eerste keer was de doorstroming een punt waarop je zakte, en nu speelt het nog steeds een bijrol. Dan heb je wel een concreet iets om wat mee te doen.
Na 2 keer zit ik ook wel met iets minder vertrouwen bij het CBR omdat het al twee keer is misgegaan,
Begrijpelijk maar onnodig. Op het CBR heb je geen invloed, jij niet, ik niet, zo ongeveer niemand niet. Enige waar je invloed op hebt is dat je beheerst wat je dient te beheersen. Op een of andere manier is dat twee maal niet het geval geweest, zij het nipt. Je kunt jezelf en je vaardigheden wél veranderen, het CBR niet ;)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

In de eerste 2 jaar na het halen van m'n rijbewijs ging het bij mij andersom. Ik reed toen vrij veel en was ook veel te zeker. Gelukkig is het bij 2x eenzeidige blikschade gebleven. Daarna een jaar of 2 nauwelijks gereden en inmeddels voor werk en zo weer 50 tot 60K per jaar. Gelukkig een stuk rustiger als aan het begin ook al heb ik nu een auto die zich er meer voor leent.

Tsja tips voor je exame.
1) auto rijden is leuk, onthou dat, zie er niet tegen op
2) kijken! duidelijk en overzichtelijk kijgedrag, pak ook af en toe een spiegeltje mee op een rechte weg.
3) Rij lekker door maar heb respect voor de maximum snelheid (niet meer als 5 of op de snelweg kortstondig 10 te hard)
4) Geen paniek als er iets fout gaat. Probeer onverwachtte dingen veilig op te lossen (blijf kijken). Lukt dat niet rijdend, parkeer dan de auto op een veilige makkelijke plek en bedenk hoe je het gaat oplossen.
5) Als je afwijkt van de instructies meld dat dan. De examinator moet het gevoel hebben veilig met jou op stap te kunnen, totale verrassingen horen daar niet bij.
Ik leerde juist structureel 10% te hard te rijden en mee te rijden met het verkeer!
In één keer geslaagd...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Nou ik ben eindelijk geslaagd. Heeft me twee examens gekost! Een korte samenvatting:

"Je rijdt goed, maar op die verkeerspleinen te Hilversum/Utrecht heb je echt lopen kloten. Dit kloten deed je wel veilig en dus heb ik besloten je te laten slagen."

En daar heeft ze compleet gelijk in, ik heb echt lopen rommelen op die verkeerspleinen. Maar mijn paniekweg was altijd beschikbaar (meest links), je rijdt dan wel verkeerd maar doet het veilig... Wat ben ik blij dat ik hiermee klaar ben! :+

En ik had zo'n geluk met mijn examinator, geen chago man die levensmoe was, maar een spontane jonge moeder die wel een grapje kon hebben. Zeer fijn en wat een verschil maakte dat voor mijzelf ook!

[ Voor 16% gewijzigd door Tijmen007 op 27-08-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tijmen007 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:08:
Nou ik ben eindelijk geslaagd. Heeft me twee examens gekost! Een korte samenvatting:

"Je rijdt goed, maar op die verkeerspleinen te Hilversum/Utrecht heb je echt lopen kloten. Dit kloten deed je wel veilig en dus heb ik besloten je te laten slagen."

En daar heeft ze compleet gelijk in, ik heb echt lopen rommelen op die verkeerspleinen. Maar mijn paniekweg was altijd beschikbaar (meest links), je rijdt dan wel verkeerd maar doet het veilig... Wat ben ik blij dat ik hiermee klaar ben! :+

En ik had zo'n geluk met mijn examinator, geen chago man die levensmoe was, maar een spontane jonge moeder die wel een grapje kon hebben. Zeer fijn en wat een verschil maakte dat voor mijzelf ook!
Het is ook veel belangrijker om veilig te rijden dan de juiste route.
Ik had bij mn examen een afslag gemist op de snelweg omdat niemand me er tussen liet. Maar geen gevaarlijke acties uitgehaald en me netjes aan de regels gehouden. Volgende afslag terug gereden. Alsnog geslaagd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
iChaos schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:33:
Op die drie punten gezakt :( Bij het parkeren op een plek die ik nog nooit had gezien en waar ik te dicht op een andere auto zou komen, een stopopdracht die hij te moeilijk uitgevoerd vond en een kruispunt waar 3 sec. 1 auto op me moest wachten.
Zoals je het verteld klinkt het niet alsof je onterecht bent gezakt. Maar het zijn wel dingen die met wat meer ervaring en concentratie op te lossen zijn. Oefenen op ruimtelijk inzicht en voortuig beheersing. En zorgen dat je je altijd bewust ben van de voorrangs situatie. Die neem je als uitgangspunt en daarbij let je op het overige verkeer of dat zich ook aan de huidige voorrangssituatie houdt.

Nog een tipje in de buurt van de rode auto hoeft niet perse er strak naast te zijn. Beter een vak vrijlaten zodat je er makkelijk uit komt. Veel opdrachten zijn heel vrij. Kies dan liever de makkelijkste en veiligste optie als de optie die het dichst bij is.
dfrenner schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 10:10:
Ik leerde juist structureel 10% te hard te rijden en mee te rijden met het verkeer!
In één keer geslaagd...
Met lekker 80 rijden bedoelde m'n leraar ~85 op de teller. Op alles onder de ~82 kwam commentaar. Mee rijden met het verkeer was prima maar wel met enigsinds respect voor de maximum snelheid. Dus niet met 150-160 mee op het linkerbaantje van de A9 vanag alkmaar naar de afslag hoofddorp en haarlem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Laatst online: 05-06 15:22
Vandaag examen gehad. Alles ging perfect: snelweg, fileparkeren, stopopdracht. Toch gezakt omdat ik te "voorzichtig" reed bij kruispunten binnen te bebouwde kom.

Erg jammer. |:( Over 5 weken weer een poging..

[ Voor 3% gewijzigd door Hoteldebotel op 04-09-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 11:12

link_mario

Ofwa?

Zelf mijn examen in 2011 gehad, en gelukkig in één keer geslaagd. Reed prima, behalve dat ik iets te strak langs wat bouwvakkers afreed. Ik dacht daarna hardop "dat was te krap". Examinator zei later dat me dat dan wel weer pluspunten op had geleverd.

Op het eind van de rit zag ik een auto, door een struik, uit een straat van rechts komen welke de examinator niet had gezien. Hij zei na het feliciteren dat hij toen al zeker wist dat ik geslaagd was "want als ik het niet zie..".(Voor de nieuwsgierige, het was wel winter en de struik was minder dicht dan nu: https://maps.google.nl/ma...toA&cbp=12,116.72,,0,9.93).

Mijn voordeel was wel dat mijn rijexamen in de wijken was waar ik in 20 jaar opgegroeit was. Gaf me op sommige punten een mooi voordeel(fietsers voorang bij de scholen enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hoteldebotel schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:35:
Vandaag examen gehad. Alles ging perfect: snelweg, fileparkeren, stopopdracht. Toch gezakt omdat ik te "voorzichtig" reed bij kruispunten binnen te bebouwde kom.

Erg jammer. |:( Over 5 weken weer een poging..
Jammer.
Bij een gelijkwaardig kruispunt heb ik geleerd het gas los te laten, goed te kijken (vooral rechts) en mn voet alvast op de rem voor als er iets van rechts komt.
Maar als je gaat remmen terwijl er niks aankomt dan zak je.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 06:54
RoD schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:27:

Op mijn examen ben ik ook een straat ingereden waar ik niet in mocht (ik zag het pas toen ik er in draaide). Mijn examinator zei toen: 'Dat kan ook gebeuren als je straks alleen rijdt; niks aan de hand dus. Los het maar op en dan gaan we gewoon verder.' Geluk of gewoon een realistische examinator? (of ik had geluk met een realistische examinator? :) )

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 04-09-2013 16:13 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 08:44
Ach, ik snap nog steeds niet hoe ik geslaagd ben.

In de laatste 15 minuten ging het hopeloos mis, daarvoor alles perfect. Keek iets te lang naar rechts dus zwalkte op een provinciale weg @ 80km/h over naar de andere weghelft (examinator zei, als er een auto aan was komen rijden en hij had in moeten grijpen was ik gezakt), vrachtwagen van rechts niet voor laten gaan (vrachtwagen stond praktisch stil en ik ben snel doorgereden ipv twijfelachtig te gaan staan wachten midden op de kruising, dus goed), fietser niet voor laten gaan bij het oprijden van de rotonde, maar ook hier weer, ik reed zonder twijfel verder de rotonde op omdat ik al had gezien dat de rotonde verder leeg was.

En dan nog slagen bij de eerste poging 8)7 na 22 lessen.

EDIT: bovenstaande is bijna 5 jaar geleden

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 04-09-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
" niet twijfelen " dat was de key ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 08:44
Uhuh, plus dat de examinator (die naast me zat uiteraard), continue aan het lullen was met mijn instructeur, die op de achterbank zat en dus de helft van de tijd niet zat op te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Mijn rijexamen was op 30 december 2010 om 8.50. Ik werd rond 7.30 uur opgehaald van huis voor een laatste "les" na welgeteld 2,5 uur slaap door de zenuwen. Ik was zó zenuwachtig dat ik tot ver op de snelweg bezig ben geweest met spiegels stellen |:(

Die les ging ook niet bijster goed. Ik miste erg veel. Ik zag het allemaal wel, maar ik registreerde het niet. Erg onzeker rijgedrag en het zag er allemaal afgeraffeld uit.

Bij het CBR aangekomen moesten we nog eventjes wachten. Er kam een andere instructeur met lesser bij zitten en daar even gezellig mee gepraat. Tot we uiteindelijk op moesten en de zenuwen weer toe begonnen te slaan.

De examinatrice was erg aardig, rustig en vriendelijk. Nog voor we bij de auto waren was ik weer helemaal kalm. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar kreeg, maar ik denk dat dat me heeft gered.

Bij de auto aangekomen moest ik iets over de banden vertellen. Standaardpraatje, daar kun je vinden hoeveel bar er in gaat, ze moeten minimaal 1,6 mm zijn en winterbanden minimaal 4, er moeten ventieldopjes opzitten zodat vuil het ventiel niet aantast, en dat was het wel zo'n beetje. Ze vroeg of ik automonteur was, omdat ik er zo veel van wist. "Nee," zei ik, "maar ik heb al een auto thuis staan die wel een halve restauratie kan gebruiken"

Vanaf daar werd het nóg beter. De auto in kwestie was een Citroën ZX - het bleek dus dat mijn examinatrice ook al haar hele leven Citroën reed. Net als mijn vader. Eendjes, BX-jes, het hele spul. Tijdens het rijden kwam ook meer ter sprake, school en opleiding. Destijds wou ik nog piloot worden, iets wat haar zoon ook heel graag wou. Hop, nog een gespreksonderwerp.

Tijdens het praten wel even de aandacht verloren. "We gaan hier rechtsaf" en vervolgens binnenspiegel, linker buitenspiegel en linker dode hoek checken :F Ze zei rustig en vriendelijk "nee, rechts" en snel nog even alles voor rechts gedaan. Ik wil bijna de weg op draaien en roep hardop "KUT! Stopbord" en druk iets harder dan comfortabel de rem in.. Niks meer over gehoord :+

Al met al was de sfeer in de auto erg gezellig en ik denk dat dat ook wel flink een rol heeft gespeeld bij m'n gemoedsrust. Als ik een zeiker had gehad had ik ongetwijfeld een tweede keer terug kunnen komen.

Dus zo is dat bij mij een beetje gegaan :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Anoniem: 477732

ik heb twee keer mijn examen gedaan en gezakt

eerste keer was te langzaam om en kruisng met afslaan ik keek te laat waardoor ik te laat terug schakkelde het verkeer achter langer moest wachten. us doorstroming was niet goed genoeg. Voor de rest helemaal perfect gereden

twee keer keer de examinator was al sago... en kon ik totaal geen goed gesprek beginnen met hem. en bleef ik vol zenuwen zitten en moest de snelweg op. en toen ging het daar mis met invoegen. maar daarna ook perfect gereden maar alsnog gezak.

bijna de derde keer hopelijk gaat dat beter deze heb ik de 16de :D

• Zenix
  • Laatst online: 13-06 19:37

Zenix

BOE!

Vandaag ook eindelijk het examen gehaald was mijn derde keer.
Eerste keer had een examinator die je geen tijd gaf om kleine foutjes te corrigeren, en nadat ik gezakt was geen feedback gaf waar ik iets mee kon. Als je zakt wil je graag weten waarom.

De tweede keer waren er allemaal wegwerkzaamheden in de 50km zones. Daardoor was het nogal druk in de 30km zones en moest ik onder andere inparkeren op een drempel omdat er auto's tegemoet kwamen. Allemaal situaties die ik nooit was tegengekomen tijdens de les. Gelukkig was deze examinator vriendelijk en gaf goeie feedback.

Vandaag om 8 uur had ik dus examen. De examinator was dezelfde bij mijn tussentijdse toets die voor geen meter ging, toen heeft ze me totaal afgemaakt. De rit ging helemaal goed één keer bocht te ruim maar corrigeerde ik gelijk. De bijzondere manoeuvres vielen erg mee, moest vooruit parkeren en stopopdracht, allebei perfect. Zelf vond ik jammer dat ik niet hoefde te file parkeren, want dat kan ik het beste van de parkeeropdrachten.

Alle examens had ik een vrouwelijke examinator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Zucht, komende woensdag voor de derde keer het praktijkexamen. Gisteren tijdens de rijles van 2 uur reed ik het eerste uur geheel foutloos. Na ongeveer dat eerste uur waren we al verzeild in een gesprek over voetbal. Tijdens die discussie miste ik het bord van een straat waar je niet in mocht. Paf. Vanaf daar ging het bergafwaarts. Invoegen op de snelweg ging opeens voor de eerste keer sinds ik rijlessen neem mis, later glipte ik net voor iemand de rotonde op, en meer van die kleine foutjes.

En vandaag het eerste kwartier perfect gereden. Daarna kwam ik in een situatie waarin ik hem te vroeg in zijn 1 zette. Gaan we weer. Opeens mislukte alles, auto reed vaak schokkerig in een bocht vanwege een te lage snelheid in een hogere versnelling, etc.

Begin er een hekel aan te krijgen hoe ik foutloos rijd tot ik 1 simpele fout maak. Daarna lijk ik het vertrouwen kwijt te raken, mis ik borden, etc. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Mijn eerste examen was een totale faal.
grootste fout was ook niet slapen de ganze nacht zodat je oververmoeid plaats nam achter het stuur.
dat ging dus behoorlijk mis.

daarna 3 lessen extra genomen, met een TTT, 2dagen later haalde ik mijn rijbewijs alsof het uit een boek kwam zo goed.

dan de C-Rijbewijs. dit haalde ik in 16 lessen in één keer. zelfde gold voor mijn CCV-B Goederen diploma.

Mijn CE behaalde ik in 11 lessen en ook in één keer geslaagd.

dan mijn ADR+ Tank. (gevaarlijke stoffen) was één week op school, waarna ik maar liefst 3 examens op één dag heb gehad, ik had al blij geweest als ik 1 van de 3 behalen zou, maar toen kreeg ik na de 2e examen te horen dat ik daarvoor geslaagd was, en ik sloeg bijna achterover toen ik hoorde dat ik voor ALLE onderdelen was geslaagd.

en dan nog iets, is dat jullie ook opgevallen of hetzelfde overkomen?
je haalt je rijbewijs B voor handgeschakelde auto, waarbij je ook in een automaat mag rijden (andersom mag niet)
nu ik mijn rijbewijs had behaald had ik hooguit 4 jaar in een schakelbak gereden, naderhand werd dit allemaal automaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dit is een oud topic, maar voor mij precies het onderwerp waar ik een vraag over heb.
Is het beter om een rijschool te nemen die voor jou een auto + instructeur beschikbaar stelt?
Het valt me op dat veel rijscholen rond de € 230,- rekenen, terwijl een ander maar € 100,- rekent.
De officiële prijs is € 96,- ? Dat staat volgens mij op de website van het CBR.
Krijg je dan soms een strengere instructeur van het CBR?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het enige wat een rijschool doet is een plaats voor jouw reserveren. Ze hebben geen inspraak op de examinator.

Waarom zijn die examens(pakketen) zo duur? Vaak ga je eerst nog even 45 - 60 minuten rijden, en hun auto word beschikbaar gesteld voor het examen met de hele vereiste papierwinkel er aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Zozo, dat is nogal wat dan. Want bij veel rijscholen zie ik de € 230,- als een standaard. Toen net één rijschool € 100,- aangaf ging ik op onderzoek uit en zag dat de hogere prijs kan komen doordat de rijschool daar een dienst verricht. Maar goed ,eigenlijk doen ze dus niks.

Bedoel je dat je het praktijkexamen aflegt in de auto waarmee je lest? Ik zag een rijschool waar een les 90 minuten duurt en als ik de kosten bij elkaar op tel gunstig is en qua examen dus een koopje. 30 uur les kost € 1200,-. De tussentijdse toets en examen beiden € 100,- per stuk. Het uurtarief is niet zozeer goedkoop vergeleken met anderen, maar ik kom zo gunstig uit als ik het totaalpakket reken. Zeker ook als er herexamens volgen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

B-Rijbewijs 3x over gedaan
1ste keer: keek niet diep genoeg de straten in
2e keer: Reed te voorzichtig
3e keer: examinator zat meer te kletsen met mijn instructeur, en toen was het 3 rondjes over het industrieterrein en toen was het klaar

C-Rijbewijs
20 lessen en geslaagd
CE Rijbewijs
8 uur les hop in 1x geslaagd
Alle theorie voor de vrachtwagen in 1x

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-06 13:28
Luxicon schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:15:
Zozo, dat is nogal wat dan. Want bij veel rijscholen zie ik de € 230,- als een standaard. Toen net één rijschool € 100,- aangaf ging ik op onderzoek uit en zag dat de hogere prijs kan komen doordat de rijschool daar een dienst verricht. Maar goed ,eigenlijk doen ze dus niks.

Bedoel je dat je het praktijkexamen aflegt in de auto waarmee je lest? Ik zag een rijschool waar een les 90 minuten duurt en als ik de kosten bij elkaar op tel gunstig is en qua examen dus een koopje. 30 uur les kost € 1200,-. De tussentijdse toets en examen beiden € 100,- per stuk. Het uurtarief is niet zozeer goedkoop vergeleken met anderen, maar ik kom zo gunstig uit als ik het totaalpakket reken. Zeker ook als er herexamens volgen.
Laat je alsjeblieft niet leiden door de prijs, maar blijf altijd kijken naar slagingspercentage. Je kan nog zo goedkoop zijn, als je 60 lessen nodig hebt om nog eens 3x examen te doen kun je beter naar een duurdere rijschool met 40 lessen en in 1 keer. Heb net 5 lessen achter de rug en de zesde komt morgen. Mijn rijschool is relatief duur, maar de verschillen zijn klein. Ik heb ook les van de eigenaar dus die vertelt me veel over de business. Zijn slagingspercentage (dat elke 3 maanden berekend wordt) was nu ergens aan de bovenkant van de 80%. De enige die in de buurt kwam in de regio zat ergens in de 60. Je kan 't maar beter gelijk goed doen, ookal lijkt dat duurder.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ja precies, daar let ik ook op, maar ik vind dat veel rijscholen (als die sites wel kloppen) al veelal laag zitten. Voor zowel het eerste als herexamen rond de 60%. De cijfers van de rijschool die ik noem staan er daar gunstig voor. Vandaar ook dat die combinatie voor mij een doorslag geeft. Wat dat betreft kan ik daar wel wat extra lessen nemen voor ik het echt too much vind. Je kan daar dus 42,5 uur les nemen met 2 eindexamens en tussentijdse toets voor € 2000,-. Een rijles duurt daar 90 minuten.

Het idee is eerst 30 uur als richtlijn te nemen met eventueel tussentijdse toets en eindexamen voor bij elkaar € 1.400. Dan zou ik 2 x 1,5 per week willen lessen.

PS. het is geen pakket, dus kan per les betaald worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Luxicon op 30-04-2015 23:37 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:45
DE site die sowieso klopt http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=2
Die is van het CBR zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BeefHazard schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:23:
Laat je alsjeblieft niet leiden door de prijs, maar blijf altijd kijken naar slagingspercentage.
Maar dat zegt ook niet alles: rijschool kan slechte leerlingen ook onder een andere naam laten afrijden, of gewoon 300 lessen laten nemen voordat ze op examen mogen...
Luxicon schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:59:
Het valt me op dat veel rijscholen rond de € 230,- rekenen, terwijl een ander maar € 100,- rekent.
De officiële prijs is € 96,- ?
't Is vrij simpel: klanten kijken voornamelijk naar de prijs van lessen, niet naar de prijs van examens. Bij gemiddeld 2 examens en 30 lessen (even uit de losse pols) is dat toch een paar euro per uur extra op deze manier. En dus kunnen ze adverteren met 40 i.p.v. 45 euro per uur, en krijgen meer klanten. Of ze kunnen "een pakket" aantrekkelijker prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:37

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb gelest bij Bruinsma in Utrecht, de grootste rijschool van de stad. Enorm leuke instructeur gehad, Kees. Altijd lachen gieren brullen, maar toch veel leren.

Ik heb m'n papiertje pas net gehaald, op m'n 28e, en ik had het daardoor vaak druk met m'n werk of met reizen voor m'n werk. Dat resulteerde er in dat ik vlak voor m'n examen nog even een tripje moest maken, waardoor ik totaal niet ontspannen het examen in ging. Die ben ik dus ook gezakt (auto van rechts geen voorrang gegeven, volgens de examinator stuurde ik eerst in naar links voordat ik naar rechts ging etc).

Tweede keer was ik wel uitgerust, alleen sneeuwde het bakken uit de hemel. Gelukkig had ik een zeer relaxte examinator, dus 't was zo geregeld :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik ben nu twee keer gezakt. De eerste keer een hele chille examinator waarmee ik een gezellig gesprek had onder het rijden. Wel 2x een ingreep (oeps sorry fietser)
Tweede keer een ontiegelijk vriendelijke man, tot ik terug was op het CBR. Ik werd met de grond gelijk gemaakt, hij had nog nooit iemand zo slecht zien rijden... :( Mijn rijinstructeur zei heel droog: daar moet je maar doorheen prikken... :+
Dus nu de derde keer maar op. Eerst paar keer lessen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-06 13:28
RemcoDelft schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:29:
[...]

Maar dat zegt ook niet alles: rijschool kan slechte leerlingen ook onder een andere naam laten afrijden, of gewoon 300 lessen laten nemen voordat ze op examen mogen...
Dat eerste klinkt wel heel erg shady en ik kan me geen fatsoenlijke rijschool bedenken die zoiets zou doen. Het laatste is misschien financieel niet gunstig maar het helpt wel. Mijn broer heeft nog een les of 10-15 extra genomen op advies van de instructeur. Hij werd daardoor veel rustiger in de auto en slaagde met gemak. Dat kun je beter hebben dan 'm helemaal flippen als je het examen in gaat en dan echt op het randje slagen/niet slagen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Overal in 1 keer door, ik had veel geluk met de extra afstand dat ik had getrokken met het parallel parkeren. Daarna op de weg moest ik ineens aan de kant, ik en de rij instructeur keken elkaar verbaasd aan van "euhm er was toch niets verkeerd gegaan", de examinator zei dan heel gewoon: "je hebt niets verkeerd gedaan maar heb jen iet gemerkt dat je achter volgt word" en jawel wat verder stopte onze achtervolger en toen reden we rustig verder naar het examen centrum en de achter volger volgde ons gewoon en kreeg dan een kleine uitbranding, want dat mag niet een examen volgen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hier ook in één keer geslaagd, zowel voor B als BE en dat terwijl ik genoeg foutjes had gemaakt. Een kleine bloemlezing van wat ik mij nog herinner (ik heb op m'n 19de examen gedaan, dus inmiddels 17 jaar geleden :X )
[list=1]• Met te hoge snelheid langs een snelheidsverlaging rijden (met dik 60 een bord met 50 passeren)
• Commentaar op kijkgedrag (ik keek bepaalde fietspaden niet ver genoeg in, maar had vlak daarvoor al gezien dat deze compleet leeg waren en dat de kans op kruisend verkeer echt nihil was)
• Motor laten afslaan en problemen met schakelen.

Maar lekker relaxed met de examinator zitten praten en aan het einde van het examen 100% foutloos door een woonwijk met allemaal één-richtingsstraten gereden (dus ik keek wel goed :+ ). Mijn ervaring was dat ontspannen rijden erg belangrijk is.

Bij m'n BE heb ik zelfs een ingreep gehad tijdens het examen (ik wou een bocht naar rechts nemen, maar zou dan de auto naast mij gepakt hebben :X ) en continu discussie of ik bij dit soort borden:
Afbeeldingslocatie: http://theorie.tv/assets/images/onderborden/large/afbuigende-voorrangsweg-met-twee-zijwegen.png
Als je de dikke lijn blijft volgen nou wel of geen richting aan MOET geven (advies is van wel, maar het is niet verplicht).

Maar ook dat examen uiteindelijk gered met de bijzondere verrichtingen (achteruitrijden, bochtje achteruit).

Kortom, genoeg reden om bij beide examens te zakken, maar beide keren in één keer geslaagd. Dus het kan wel ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 Laatste