Zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

• Farai
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03 16:33
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om onderdelen te gaan bestellen om mijn eigen NAS te gaan bouwen. Ik wil hem gaan gebruiken om backups op te maken, bestanden te streamen naar RaspBMC en op termijn ook om er Couchpotato/Sickbeard/etc. op te draaien. De schijven gaan in ZFS en ik ga er FreeNAS 9.1 op draaien.

Richtprijs is rond de 500 euro (al is een tientje meer niet zo'n probleem) en ik heb al 1 WD Red 3TB in bezit.

Ik heb tot nu toe de volgende setup bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 49,95€ 49,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,90€ 55,90
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 122,82€ 245,64
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 38,80€ 38,80
1Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,15€ 6,15
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 56,65€ 56,65
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,09

Nu zit ik voor mijn gevoel qua mobo, schijven en cpu sowieso al goed. Ik heb alleen nog wat twijfels over de kast, ram en de voeding.

Kast: Ik heb persoonlijk geen ervaring met Nexus maar dit lijkt een kast met veel ruimte voor schijven die ook nog eens redelijk klein en stil is. Iemand hier toevallig ervaring mee of met het merk in het algemeen?
De extra fan is om vooraan te plaatsen en wat lucht langs de schijven te krijgen.

Ram: 8Gb op 1 stick voor de uitbreidbaarheid, DDR3-1600 en de goedkoopste uit de Pricewatch. Kan ik niet echt fout mee gaan toch, of zie ik iets over het hoofd?

Voeding: Vooral gekozen omdat het de goedkoopste Plus 80-Gold voeding was. Dat hij 360Watt is is natuurlijk ruim voldoende en modulair is ook mooi mee genomen. Of zit er niet genoeg verschil tussen Gold en Bronze om de 26 euro verschil met de be quiet! System Power 7 300W te rechtvaardigen?

Alle (opbouwende) kritiek is welkom, bij voorbaat dank!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

There u go: eerst flink lezen voor je post ;)
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 16:27

Plato112

Da is toch nie normaal!

Is er een reden dat je voor WD Red schijven hebt gekozen? Deze werken, als ik het me goed herinner, juist minder goed in combinatie met ZFS omdat de kans op dataverlies bij stroomuitval juist groter is met deze schijven.
Ik weet dit niet helemaal zeker maar dat kun je in het ZFS-topic navragen.

En waarom DDR3-1600? Dat is echt totale overkill want aan die snelheid heb je bijna niks.

Voeding is prima. Ja, hij is duur maar voor iets wat veel aanstaat is dit zeker te rechtvaardigen. Maar hoe kom je erbij dat deze voeding modulair is???

Speed limits are like herpes.

• Farai
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03 16:33
@The Eagle: Daar heb ik al een aantal onderdelen uitgehaald :) Of heb je een specifieke suggestie waarom ik er nog een keer doorheen zou moeten?

@Plato112: Voornamelijk omdat ik al een WD Red in bezit heb. Ik zal eens gaan uitzoeken of die inderdaad minder fijn samen werken met ZFS, bedankt voor de tip!

DD3-1600: Omdat dat de goedkoopste in de Pricewatch was. Had ook best wat langzamer gemogen maar als het dan toch snel is...

Voeding: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij modulair was, ik zal wel in de war zijn met een andere. Maakt ook niets uit eigenlijk.

Bedankt voor de feedback!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Platform en voeding mee eens, je zou kunnen overwegen een G1610 te pakken?

Echter ik ben blij dat ik enige tijd de Nexus case heb kunnen gebruiken alvorens ik mijn thuisservertje aan pakte. Kwalitatief en dan vooral de HD ophanging laat het nog wel wat te wensen over m.i. en ook de geluidsdemping is niet echt de titel 'silent' waardig. Zeker met de stock celeron cooler ergerde ik mij hier heel erg aan.

Mijn keus is uiteindelijk gevallen op pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)

En zonder spijt. De front/back fan zitten er al in en zijn meer dan voldoende voor het gebruik wat je aangeeft, je krijgt er nog een hotswap bay (en SD kaart lezer) bij welke mij erg goed uit kwam, en de kast is echt goed stil, ook HD geluiden komen er niet door. Nu moet ik wel zeggen dat de stock celeron/pentium koelers mij erg irriteren wat geluidsproductie betreft, zelfs in idle, en wanneer je hem in de nabijheid zet zou ik sterk overwegen om een lekker stille koeler op de cpu te zetten.

iets als pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B bijvoorbeeld. Dan hou je echt een geheel onhoorbare server over. Kost je misschien een paar tientjes meer, maar persoonlijk heb ik er absoluut geen spijt van.