Toon posts:

Alle audio en video door het hele huis heen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ga binnekort verhuizen en wil dan een systeem in mijn huis maken wat alles streamed zowel beneden als boven in de slaapkamer. Ik heb het dan niet over een systeem van 10.000 euro maar een betaalbaar alternatief.

Ik wil beneden op mijn TV dus films streamen die ik op mijn PC heb staan. Ook wil ik dan een audio systeem beneden aansluiten waarop ik dus al mijn muziek wat op mijn PC staat kan afspelen. Dit systeem moet dan ook in de slaapkamer worden ontvangen om in bed dan ook films te kunnen kijken.

Zelf heb ik een Imac, Iphone, Ipad en Asus Laptop mijn vraag is dus wat is het handigst Apple tv is een optie alleen de films streamen schijnt niet al te best te wezen en teven is dit dan ook een probleem met mijn Asus laptop die windows heeft. Het liefst heb ik alles draadloos werken door het hele huis heen.

Ik neem ook een glasvezel internet abbonement dus de snelheid moet top zijn, alleen kan ik niet echt een systeem vinden die aan mijn eisen voldoet, weet iemand op dit forum wellicht iets?

Alvast bedankt!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Het grote probleem waar je tegenaan loopt is dat Apple niet zo gek veel formaten wil ondersteunen en je dus al snel aan een stevige server vast zit om je streams om te zetten.
Daarnaast wil je draadloos, maar Full HD draadloos streamen is niet echt een realistische optie aangezien de bandbreedte in combinatie met de stabiliteit te kort schiet. Wil je dus echt goede kwaliteit én geen verbindings-issues, dan zit je aan een bekabeld netwerk vast (voor video uiteraard).

Dat gesteld hebbende zou ik persoonlijk dan ook ervoor kiezen om elk Tv-toestel te voorzien van een Raspberry Pi en er een netwerk-kabel naartoe te trekken. Daarmee heb je in ieder geval bij elk beeldscherm voor weinig geld een goed functionerende oplossing. Dan zou je op een centrale plek een storage / server-oplossing kunnen plaatsen die een MySQL database draait (dit zodat je 1 database voor XBMC kan maken waarmee je op de ene TV een programma kan stoppen, en naar de andere TV gaan en daar verder kijken waar je gebleven bent. Erg handig). Nadeel hiervan is dat je dus niet naar je bestaande devices kan streamen, behalve je asus laptop.
Andere optie is een wat stevigere server en daar Plex op te gooien. Ben je qua aanschaf van de server en de maandelijkse energie-kosten iets duurder uit (niet zo heel veel verwacht ik) maar kan je wel weer gebruik maken van de bestaande hardware. Ook dan geldt overigens weer dat je dit niet via Wifi kan doen.

iRacing Profiel

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het feit dat je een glasvezel verbinding zou hebben, heeft natuurlijk niets te maken met de netwerksnelheid die je in huis zou kunnen bereiken. En zoals kroegtijger hierboven al aangeeft is het draadloos streamen van 1080p-materiaal geen optie; dit zal niet fatsoenlijk gaan werken. Wanneer je ook video wil streamen is het advies om bekabeling te leggen.

Verder lijkt het me persoonlijk niet handig om altijd een pc/laptop aan te hebben staan om je data aan te leveren. Betere optie is om ergens in huis een NAS te plaatsen. Om je audio/video af te spelen, heb je diverse opties zoals inderdaad een Pi, maar ook een mediaspeler, htpc, Sonos (alleen audio), etc. Opties en dus keuze genoeg.

• YMGV4LIFE
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik sluit me aan bij D vd V. Koop een NAS. In het bijzonder een Synology.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:31
Vooral als je net gaat verhuizen is het makkelijk om een stel kabels te trekken. Toen wij in dit huis trokken heb ik eerst alle kamers voorzien van CAT6. In sommige kamers heb ik dit nu nog helemaal niet nodig, maar op een gegeven moment is het wel lekker als de kinderen ook gewoon kunnen streamen naar hun eigen TV.

Verder heb ik (misschien overkill) op elke verdieping een Netgear router neergezet, zodat we in het hele huis goed WiFi bereik hebben.

In onze meterkast heb ik een NAS staan waar mijn media op staat,

In de woonkamer heb ik een Mac Mini als media player (XBMC) staan en bij de 2 andere TV's die nu aangesloten zijn heb ik gewoon goedkope media players neergezet. Op deze manier heb ik bij elke TV toegang tot al mijn media.

Vergeet even niet wanneer je Raspberry Pi's inzet als media player, je ook moet zorgen dat je met iets van een afstandsbediening dat ding kan besturen (zit niet op de standaard Rasp Pi).

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het het handigst omdat als ik toch al ga verhuizen dat ik dan beter gelijk netwerkkabels naar de woon en slaapkamer kan leggen?

Deze kabels moeten dan naar de nas worden aangesloten? Of maakt de nas draadloos verbinding met de routers? Is het dan ook mogelijk om dingen via je ipad of telefoon op je geluid/video systeem af te spelen of wordt alles alleen via de NAS afgespeeld?

Sorry voor de ontwetendheid maar wil het graag goed doen! Alvast bedankt voor de uitgebreidde reacties!

• YMGV4LIFE
  • Laatst online: 30-10-2025
je NAS zou ik zeker bekabeld aansluiten.
Verder is je NAS het centrale punt waar alles is opgeslagen.
Je NAS speelt zelf niets af.

Vandaar mijn advies voor Synology. Deze heeft zowel voor android als IOS apps om bv. je audio af te spelen op je tel, tablet en/of pc.

[ Voor 34% gewijzigd door YMGV4LIFE op 08-08-2013 12:38 ]

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 11:39:
Dus als ik het goed begrijp is het het handigst omdat als ik toch al ga verhuizen dat ik dan beter gelijk netwerkkabels naar de woon en slaapkamer kan leggen?

Deze kabels moeten dan naar de nas worden aangesloten? Of maakt de nas draadloos verbinding met de routers? Is het dan ook mogelijk om dingen via je ipad of telefoon op je geluid/video systeem af te spelen of wordt alles alleen via de NAS afgespeeld?

Sorry voor de ontwetendheid maar wil het graag goed doen! Alvast bedankt voor de uitgebreidde reacties!
Als je video wil gaan streamen moet je er altijd voor zorgen dat de apparatuur bedraad aangesloten zit. Dus nee, er wordt (bij voorkeur) niet draadloos met de NAS gecommuniceerd. Deze sluit je gewoon aan op een router/switch binnen je netwerk zodat elk apparaat er mee kan communiceren. Met een tablet/smartphone kun je met behulp van een app geluid/video uit je setup laten komen. Doe ik zelf ook met mijn Synology NAS met de DS-audio-app. Video is - in mijn geval - aan te sturen via de app voor mijn Dune maar eerlijk gezegd pak ik hiervoor liever de afstandsbediening.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 20:34
Je bent zeker niet de eerste die zoiets wil en de vraag is al best vaak op GoT voorbijgekomen. Je hebt nodig:
- centrale opslag (een NAS is het meest logische)
- een mediaspeler die bestanden op die NAS kan benaderen (kan van alles zijn: van HTPC's, via Android HDMI sticks tot een WD TV Live)
- een versterker + speakers voor de muziek en geluid bij films
- zoveel tv's/schermen als je wilt

In deze topics staat zeer veel (bijgewerkte) informatie
NAS – Mediaspeler – Streamen, hoe ik het doe
Mediaplayers, hoe ik het zie

Zou niet te veel op wifi vertrouwen om films te streamen tussen verschillende verdiepingen*, kabel is stabieler. Voor MP3's/iTunes server is wifi wel afdoende. Alles is uiteindelijk met elkaar verbonden via je router.

*Aangepast nav post DeTeraarist hieronder, wifi werkt inderdaad prima als er geen dikke plafonds/muren tussen zitten. Heb sinds 2 dagen een WD TV Live, met wifi verbonden en die pikt prima 720p-video's op van m'n NAS.

[ Voor 22% gewijzigd door driedees op 08-08-2013 15:44 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 23:31

DeTeraarist

#Boots2Asses

Wat heeft iedereen tegen Wifi? Ik zit hier met een standaard modem/router/accesspoint van Telfort en die doet een prima netwerk verzorgen. Ik kan zonder problemen Full HD streamen, geen hiccups of andere gekke dingen. Ik zou zeggen eerst kijken hoe stabiel je Wifi is voordat je overal kabels gaat neerleggen. Wat eventueel wel voor problemen kan zorgen is een plafond met een dikke laag beton en staal, maar dat kun je eenvoudig oplossen door een extra (bedraad) accesspoint op die verdieping te zetten.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• kroegtijger
sorted.bits schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 07:40:

Vergeet even niet wanneer je Raspberry Pi's inzet als media player, je ook moet zorgen dat je met iets van een afstandsbediening dat ding kan besturen (zit niet op de standaard Rasp Pi).
De Pi ondersteund default al CEC dus je kan gewoon de remote van je TV of receiver gebruiken om de Pi te besturen. nog beter dus dan een aparte remote of een app of iets dergelijks.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 11:39:
:Y
:N nee, je wilt je NAS zeker niet draadloos hebben. Alle verbindingen die tussen je beeld en je content zit moet voldoende bandbreedte hebben. Als je de content op je NAS plaatst en op je TV wilt kijken, dan zou je weer over Wifi moeten gaan, en dat werkt dus niet lekker.
We willen je best helpen natuurlijk, maar verdiep je eerst even een klein beetje in hoe je een netwerk op kan bouwen, wat storage doet, en welke mogelijkheden je precies wilt. Het kan nu nog alle kanten op en er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

iRacing Profiel

• kroegtijger
DeTeraarist schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:40:
Wat heeft iedereen tegen Wifi? Ik zit hier met een standaard modem/router/accesspoint van Telfort en die doet een prima netwerk verzorgen. Ik kan zonder problemen Full HD streamen, geen hiccups of andere gekke dingen. Ik zou zeggen eerst kijken hoe stabiel je Wifi is voordat je overal kabels gaat neerleggen. Wat eventueel wel voor problemen kan zorgen is een plafond met een dikke laag beton en staal, maar dat kun je eenvoudig oplossen door een extra (bedraad) accesspoint op die verdieping te zetten.
Full HD content streamen kost tussen de 50 en 70mbit aan bandbreedte. Dan zit je tegen het max van wat je wifi kan leveren. Het kán goed gaan, maar in de praktijk blijkt helaas dat het meer fout dan goed gaat... Heel veel berichten over buffering e.d. al voorbij zien komen hierdoor. Ik zou het dus nooit aanraden

Wat eerder een probleem is, is de playback op de apple devices. Die ondersteunen namelijk bar weinig formaten. Vandaar dat ik al in het begin aangaf dat je dan naar een Plex-server zou moeten gaan kijken, en wil je dat live gaan omzetten naar voor apple begrijpelijke formaten, dan komt daar (behoorlijk) veel rekenkracht om de hoek voor zetten. (ik zou dan ook de apple "rommel" links laten liggen voor dit soort projecten, óf echt alles van apple nemen en daar wat mee bouwen, maar geen hybride omgeving ervan willen maken)

[ Voor 21% gewijzigd door kroegtijger op 08-08-2013 17:19 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Het is bijna zover en ik krijg mijn nieuwe huis! Ik heb ervoor gekozen om het volgende te gaan bestellen:

- Cat 6 kabels naar elke kamer
- Nas Synologie DS213
- NETGEAR WNDR4500 V2
- 2x Mede8er MED400X2S - Media speler
- 2x WD Green WD20EZRX 2 TB

Wat zijn jullie meningen hierover? Tevens heb ik een KPN Experiba Box, kan deze niet als vervangend router dienen? Als jullie betere suggesties hebben hoor ik het graag aangezien dit voor mij allemaal best wel nieuw is. Net zoals met de mediaplayer vind ik het moeilijk om te bepalen welke ik moet nemen!

Thanx alweer!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 14:54
ik wil niet teveel stof doen opwaaien, maar persoonlijk zou ik het eigenlijk anders doen.

Zelf heb ik namelijk toen ik bij mijn ouders woonde over wifi met met dune HD films zitten streamen naar mijn TV vanaf mijn synology nas. ging prima, todat ik op mezelf ging wonen in een appartement en er zoveel wifi ruis is dat ik nog niet eens een dvd fatsoenlijk kan streamen.

daarnaast ben ik ook overgestapt van een synology naar een echte server (i3 3220) zodat ik wat meer vrijheid heb. ja het is wel iets duurder maar je krijgt er wel zoveel meer voor terug:
(voor mij btw niet omdat ik een DS411 had en die voor leuke prijs verkocht heb)

op mijn server heb ik plex draaien en XBMC, de server staat dichtbij de TV genoeg om te kijken over HDMI met XBMC, daarnaast hebben 3 vrienden van mij ook plex een een capabele internet verbinding. in plex hebben wij onze servers gedeeld en nu kan ik dus vanuit mijn XBMC met de PLEX plugin een film of serie kijken die bij een van mijn vrienden op hun server staat.
Daarnaast reis ik met het openbaar vervoer naar mijn werk, en kijk ik in de trein altijd series/films, op het moment dat mijn post processing klaar is (couhpotato/sickbeard en SabNZBd) dan vind plex de aflevering die ik nog niet heb gezien, en die stuurt die automagisch (mits ik op wifi zit thuis) naar mijn telefoon/tablet toe zonder dat ik daar iets voor hoef te doen.

Dit gaat dus niet met een synology omdat die daar niet krachtig genoeg voor zijn.
Daarnaast heb ik nog een Raspberry in de slaapkamer met Rasplex en deze houd ook bij wat ik al gezien heb in de kamer/telefoon/tablet.

Met plex kan je ook prima met je iphone/ipad kijken, zelf als je ergens anders bent via wifi (afhankelijk van jouw upload, maar met glasvezel zit dit wel goed).
Als ik dus ergens op vakantie ben (bijvoorbeeld turkije), en ik heb wifi in de kamer met voldoende snelheid kan ik daar gewoon me series en films kijken die ik thuis op me server heb staan.

Persoonlijk zou ik nooit meer terug willen naar een Synology, maar ik snap wel dat veel mensen het erg fijn vinden want een server bijhouden kost wel meer kennis dan een synology beheren, dat kan echt iedereen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo uitgebreid hoeft het van mij niet het is gewoon om thuis alles te streamen, heb het buitenshuis niet nodig momenteel haha:-) maar bedankt:)

Verwijderd

Topicstarter
Is het type 3,5 inch hard disk nog van belang? aangezien deze ook in verschillende prijsklassen vallen?

Ik dacht zelf aan deze:

http://azerty.nl/8-857-39...d30ezrx-vaste-schijf.html

of

http://azerty.nl/8-857-45...rracuda-st3000dm001-.html

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• kroegtijger
Ik heb hier zelf ook een tijdje over getwijfeld, en de WD Green heb ik uiteindelijk laten afvallen in verband met performance. Voor puur audio/video streamen is het perfect. Energie-zuinig en relatief stil. Uiteindelijk ging de voornaamste twijfel dan nog tussen de pricewatch: Seagate SV35.5 ST3000VX000, 3TB en de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB waarin het verschil is (naar het schijnt) dat de VX andere firmware heeft mee gekregen die is geoptimaliseerd voor 24x7 gebruik en schrijf-bewerkingen. Deze HDD's zijn bedoeld voor o.a. opnames van bewakings-camera's en worden veel geleverd in HDD-recorders, terwijl de DM's de "normale" desktop-schijven zijn. Uiteindelijk is de keuze op de DM's gevallen omdat deze qua performance amper onder doen voor de VX-disks, er bij mij ook behoorlijk wat lees-acties plaats vinden, de DM's enorm veel worden toegepast in 24x7 gebruiks-opstellingen zonder noemenswaardige klachten, en de meerprijs van de VX-disks (wat destijds een groter verschil was dan nu) daarmee niet gerechtvaardigd was.
Wat voor jouw situatie het meest verstandige is zal je even goed moeten uitzoeken (er is heel veel informatie over disks terug te vinden, maar je zal er wel even wat werk aan hebben.). Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat de WD Green's prima volstaan, maar dat kun je het beste zelf inschatten.

iRacing Profiel

Verwijderd

Voor een NAS/mediaplayer koop je best een 5200 rpm schijf, een green ofzo. Wordt niet zo warm nl en meer snelheid heb je dan toch niets aan.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:21:
Voor een NAS/mediaplayer koop je best een 5200 rpm schijf, een green ofzo. Wordt niet zo warm nl en meer snelheid heb je dan toch niets aan.
Dat is een klein beetje te kort door de bocht, en geheel afhankelijk van wat voor NAS je dan precies hebt staan en wat voor mediaplayer je hebt staan. Als het een NAS is die iets meer doet dan alleen maar storage bieden, dan kan een snellere schijf wel degelijk nut hebben (immers, WD produceert niet voor niets ook WD Red-disks). Hetzelfde geldt voor de HDD's in mediaplayers. Doen deze alleen maar afspelen, dan is een green prima. Maar kan je mediaplayer ook opnemen, en doe je dit op grote schaal, dan kan een andere disk (zoals de Seagate VX-disks) wel degelijk een betere keuze zijn.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, zal eens kijken naar de Seagate!

Verwijderd

Topicstarter
heb toch de seagate gekocht alleen zit ik nu met 2 raadsels. Ik heb sinds gister internet, een modem is geinstalleerd in mijn meterkast door een ziggomonteur.

- Nu heb ik een netgear router gekocht en deze eraan gehangen in de meterkast, beneden heb ik prima wifi bereik, goede ontvangst op mobiel, laptop en ps3. Alleen zodra ik naar boven loop is mijn draadloze signaal volledig verdewenen. Best vreemd aangezien ik juist die router heb gekocht voor middel tot groot huis om het signaal te versterken door mijn hele huis. Wat is de beste oplossing voor dit probleem? Heb al gekeken naar andere kanalen maar dat heeft geen invloed.

- Ik wil nu ik ontvangst heb dus ook mijn thuisnetwerk gaan aanleggen, alleen vraag ik mij af of ik alle apparaten: 2x mediaplayer, synologie en nog 2 ingangen voor mijn pc op zolder en mijn pc beneden (dus 5 aansluitingen) op mijn router moet aansluiten of dat er ook een paar op de modem van ziggo kunnen aangezien er maar 4 ingangen op de router zitten? HEt is natuurlijk de bedoeling dat ik met alle 4 de apparaten de Synologie kan bereiken. Wie kan mij hier wat meer over vertellen of wat uitleg geven. Heb trouwens ook nog een netwerk switch eventueel die ik eraan kan hangen voor meer ingangen.

Het is allemaal nieuw voor mij dus een beetje hulp zou ik erg waarderen, ik heb natuurlijk zelf eerst al wat gespeurd, maar wil het toch zeker weten!

Alvast bedankt weer!!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 23:04
Dat kan zeker. Ik heb hier mijn ziggo modem in de woonkamer met daaraan bekabeld een switch die vervolgens naar TV, mediaplayer en HD recorder gaat. Verder op in huis staat een WNDR3700 in accesspoint mode met de Synology bekabeld eraan. Tussen modem en netgear ligt een kabel. Weer verderop nog een kleine Wuawei WS323 (als tweede wifi accesspoint) bekabeld aan de netgear.
Alle apparaten in het thuisnetwerk hebben toegang tot de Syno en kunnen elkaar onderling ook zien.

Is een kwestie van je IP adressen en DHCP ranges even goed inrichten. Ik heb hier alle bekabelde apparaten een vast IP adres toegekend, buiten de DHCP range van het ziggo modem, maar wel in hetzelfde subnet. Alle wifi-clients (4 smartphones, 2 tablets, 3 laptops, printer, 2e smart tv) krijgen een IP adres uit de DHCP range.
Is effe puzzelen, maar werkt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 06-10-2013 01:51 ]

Pagina: 1