Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RacerBas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 11:03
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke os ik zal gebruiken, ik hoop dat jullie hierbij willen helpen.

wat moet de OS kunnen/hebben?
-32-bit vereist
-schijven en mappen sharen (must).
-back-ups maken
-optioneel: op afstand Windows updates beheren en instaleren aangezien idereen dat vergeet.
-als het kan de netwerkprinter centraal sharen.
-optie om vanuit een andere locatie de server te benaderen.
-vanuit de server andere computers besturen?

ik heb zelf al gekeken naar Windows Home Server V1 maar ben er niet helemaal weg van.
Als het kan wil ik er een script of programma opzetten die de server rond 23.00 uitzet en om 7.00 weer terug aan doet.
weten jullie een goedkope oplossing voor de hardware die in tegenstelling tot de P4 weinig verbruikt?

[ Voor 41% gewijzigd door RacerBas op 07-08-2013 16:34 ]

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 13:30
Freenas, ZFSGuru, zat opties
Beide werken via een webinterface -> dus gewoon poort openzetten in je router en klaar.

Richard

• RacerBas
Deze ben ik inderdaad ook tegengekomen ja maar die zijn vooral gericht op filesharing en ik wil er meer mee doen dan dat.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ga je 'm 24/7 (of in ieder geval > 8 uur per dag) aan hebben?
Dan zou ik op zoek gaan naar nieuwere hardware. P4 verbruikt nogal wat stroom, en de nieuwe hardware heb je er op die manier zo uit.

Ik zou gewoon een linux distro gebruiken en beetje leren hoe je de pakketten gebruikt en installeert. FreeNAS als je het kant en klaar wilt met handige web interface.

• richardboer
Het enige wat je aangeeft:
32bit OS, mappen moeten kunnen sharen.
backups maken deze optie zit als het goed is in bijv. Freenas.
Updates op afstand -> FreeNAS heeft een webinterface.
Optie om vanuit een andere locatie de server te benaderen -> webinterface/SSH

Als je van plan bent meer er mee te doen moet je dit aangeven.
Je zou bijv. nog kunnen kijken naar iets als Ubuntu server met gewoon de GUI geinstalleerd. En dan bijvoorbeeld via VNC de machine overnemen.

Maar het ligt er echt aan: Je wil er meer mee kunnen doen: Wat?

Richard

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RacerBas schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:45:
Deze ben ik inderdaad ook tegengekomen ja maar die zijn vooral gericht op filesharing en ik wil er meer mee doen dan dat.
Staat anders niet in je TS :)

Alles wat je er nu in zet is voornamelijk gericht op filesharing. Al zou ik wel eens kijken naar het energie verbruik van het geheel. Oude P4's staat niet bepaald bekend om hun zuinigheid.

https://discord.com/invite/tweakers

• RacerBas
Bijgewerkt :)

meer details kunnen nog volgen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Windows Server 2008 R2 of Windows Server 2012. Je moet hiervoor een domein opzetten omdat je een aantal policy's wilt doorvoeren. Beiden ga je niet in 32bit variant vinden, dan moet je het verouderde Windows Server 2008 gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 07-08-2013 16:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• barry457
  • Laatst online: 12-11 13:43
HP microserver met Server 2012.
Heb je eigen domein met alle punten die je noemt (en nog veel meer)

Kost wel wat meer.

• richardboer
extern overnemen andere PC's zou je ook met bijv. logmein kunnen doen.

Weet niet helemaal zeker meer maar dacht dat je op Freenas ook printers kon share. Maar daarvoor moet ik thuis op m'n machine kijken om zeker te weten. (Op bijv. Ubuntu kan dat wel)
-restricties zetten op bepaalde functies van de computers thuis.
Hiervoor ben je een active directory achtig domein nodig, met zaken als inlognamen + wachtwoorden.
Maar als je restricties wil zetten op bepaalde functies van de computers thuis -> waar moeten wij dan aan denken?

Richard

• defusion
  • Niet online
RacerBas schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:23:
weten jullie een goedkope oplossing voor de hardware die in tegenstelling tot de P4 weinig verbruikt?
Het grote zuinige server topic

en evt. nog het esxi topic: Zuinige ESXi Server

esxi is ook een optie, kun je meerdere virtuele server draaien. Voor jou toepassing momenteel overbodig, maar misschien wil je in de toekomst meer. Ook handig zijn de snapshots, mocht je iets stuk maken.
En natuurlijk de mogelijkheid een "onbeperkt" aantal test-servers op te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 07-08-2013 16:19 ]

• barry457
  • Laatst online: 12-11 13:43
Wil je alleen een copy maken of wil je ook met raid gaan werken? Dit kan namelijk de prijs flink drukken.
Hoe groot moet je opslag zijn?

Heb je een budget in gedachten? En wat heb je zelf al onderzocht? Dan weten wij ook in welke richting we moeten gaan denken.

• RacerBas
Een raid setup lijkt mij nog niet nodig.
met backups doel ik eigenlijk meer op een soort synchronisatie van belangerijken mappen die op de computer staan waarbij er misschien ongeveer 5 versies van ieder bestand komen. belangerijke bestanden raken nog wel eens kwijt helaas. verder zal het waarschijnlijk veel gebruikt worden voor films en muziek.
ik ben nog niet van plan om een complete AD op te stellen dus de restricties laat ik maar achterwegen.

kwa hardware zou ik ongeveer 2 TB nodig hebben zoals het er nu uitziet.
en de rest wil ik het liest zo goedkoop mogelijk houden onder het motto "ons ben zuinig"
echt een budget heb ik niet.

als het kan zou ik willen streamen naar onze HT-E6500 maar ik ben bang dat dat niet zal lukken.
ik sleep namelijk nu iedere keer met een laptop en een hoop kabel die ik dan op een onveilige plek moet zetten.

Bedankt voor alle input Ik ben net begonnen op de forums dus ik leer aldoende :)

• defusion
  • Niet online
Als je trouwens wilt weten hoeveel geld de server je kost in stroom, een makkelijke berekening is ca. 2 euro per watt per jaar (bij 24/7 gebruik).

Dus servertje van 30 watt (haalbaar met beetje modern zuinig spul en een normale voeding, i3 of i5 ofzo) kost je 60 per jaar aan stroom. Tips staan in het zuinige server topic.
Een picopsu bespaart je nog meer stroom.
Aldus het topic is 10-15watt (excl schijven) haalbaar.

Een p4 systeem, ik doe een wilde gok: 160watt idle? kost je 320 per jaar.

Bij een afschrijving van 3 jaar mag je dus 780 euro aan de server uitgeven. Alles daaronder is winst.
Ik gebruik dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 102,95€ 102,95
1MSI B75MA-P45€ 53,99€ 53,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,84

En verbuik 33watt idle (met 1 hdd en een 350w voeding). Dit is nog zonder de stroombesparende tips in het zuinige server topic!
Uiteraard meer hdd's is meer stroomverbruik. En er zullen sinds ik 'm heb draaien vast wel meer mobo's en andere cpu's zijn uitgekomen die nóg zuiniger zijn, maar heb het niet bij gehouden. Beste verbetering in stroomverbruik bij mijn setup zou een andere voeding zijn vermoed ik.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 07-08-2013 21:15 ]

Pagina: 1