Laptop koelpasta verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:55
Mijn laptop gaf op een gegeven moment strepen in beeld en de grafische kaart bleek stuk.

Nu heb ik mijn laptop (hp 8510w) uit elkaar gehaald hier heb ik foto's van.
Als ik goed naar de koelpasta kijk op de grafische kaart zie ik er nauwelijks wat zitten, alleen er rondom. Dit geldt overigens ook deels voor de CPU, kunnen jullie dit bevestigen, dat er teveel op zit en het er niet goed op is gedaan?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RdxvQXs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ugPrt9X.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door filthy rich op 06-08-2013 21:41 . Reden: Er ging iets fout met de foto's ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

fix je plaatje

maar geebn pasta in het midden is meestal niet goed nee

[ Voor 67% gewijzigd door Fish op 06-08-2013 21:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
fish schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:38:
fix je plaatje

maar geebn pasta in het midden is meestal niet goed nee
gefixt, nee dat dacht ik al maar volgens mij zit er ook veel te veel op of maakt dat niet uit?

Waarschijnlijk ga ik de videokaart vervangen, kan ik op beide (cpu/gpu) dezelfde koelpasta smeren en welke koelpasta wordt aangeraden (gewoon mx4 of as5 voor zowel gpu en cpu)?

Moet ik die blauwe plakkers ook vervangen die op de koeling zitten (wat op het geheugen van de videokaart terechtkomt?)

Koelpasta topic

[ Voor 37% gewijzigd door filthy rich op 06-08-2013 22:09 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja veel te veel, als de pasta geleid kan het zeker problemen geven (maar dan hou je dat al veel eerder hebben gehad.)

Je moet bij het loshalen zowiezo nieuwe pasta plaatsen (en goed schoonmaken), gewoon een rijstkorreltje in het midden

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 06-08-2013 21:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
fish schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:47:
ja veel te veel, als de pasta geleid kan het zeker problemen geven (maar dan hou je dat al veel eerder hebben gehad.)

Je moet bij het loshalen zowiezo nieuwe pasta plaatsen (en goed schoonmaken), gewoon een rijstkorreltje in het midden
voor zowel de gpu als de cpu gewoon rijstekorrel as5 in het midden en dan ferm drukken en een keer iets twisten? en de thermal pads die op t geheugen zitten van de vid kaart kan ik zo houden?

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

twisten neuh de druk en de warmte lost dat vanzelf op. met twisten kan er alleen maar lucht vastgehouden worden. korrel er op koelplaat er op. let op met de pasta die je gebruikt, geleidende pasta mag je nooit teveel op doen ;) ander pasta geeft dan een bende maar het is geen wereldramp

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vergeet je zuiderbrug (sb) niet ander kun je ook grave dingen tegenkomen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:09

Nemesizz

Untouchable

Dit zie je (helaas) te vaak bij OEM's. Bij laptops en videokaarten word in veel gevallen veel te veel koelpasta op de chips gesmeerd. Groot deel word naast de core gedrukt door de koeler, maar vaak blijft ook een te dikke laag tussen de core en het koelblok, wat warmte afvoer alleen maar verslechterd ipv verbeterd.

En metname bij laptops (waar de koeling soms krap aan voldoende is) kan dat zeer negatief uitpakken, en dan metname modellen met een beetje GPU (Radeon/GeForce).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Damic schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 01:24:
Vergeet je zuiderbrug (sb) niet ander kun je ook grave dingen tegenkomen.
Dat is het (grotere) blok rechts van de cpu toch? daar zat niks op volgens mij zou dat eigenlijk wel moeten?

en hoe zit t nu met die thermal pads? kan ik deze laten zitten of moet ik die ook vervangen door nieuwe thermal pads of koelvloeistof (ze zien er nog niet bros uit of iets dergelijks)

edit bij nader inzien op de foto zit er ook een soort gele pad op?

ik heb nog een keer dezelfde laptop staan met kapot scherm, scharnier, behuizing. Zit nu te twijfelen of ik alleen de grafische kaart over moet zetten of het hele moederbord in een keer met de spullen erop als dat kan (lees ben bang dat ik de koelpasta + pads niet goed vervang).

[ Voor 44% gewijzigd door filthy rich op 07-08-2013 12:04 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gele pad was voor de sb. Dit kan je door gewone koelpasta vervangen. Voor de thermal pads is het wel aangeraden om dit te vervangen.
filthy rich schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:41:

ik heb nog een keer dezelfde laptop staan met kapot scherm, scharnier, behuizing. Zit nu te twijfelen of ik alleen de grafische kaart over moet zetten of het hele moederbord in een keer met de spullen erop als dat kan (lees ben bang dat ik de koelpasta + pads niet goed vervang).
Als het exact dezelfde grafische kaart kan je deze gewoon overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
klinkt mischien heel bot maar ik zou niet eens de moeite nemen om de kaart van je laptop te vervangen, waarom denk je dat hij kapot is gegaan niet door dat beetje koelpasta hoop ik?
eerste foto is enige wat ik kan zien maar het eerste wat ik dan meteen zie is dat het felgroen op je mobo bruin is geworden van de hitte ik zou me gaan afvragen of je straks niet tegen hetzelfde probleem aanloopt of er een ander onderdeel op de kortetermijn sneuvelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:30:
Het gele pad was voor de sb. Dit kan je door gewone koelpasta vervangen. Voor de thermal pads is het wel aangeraden om dit te vervangen.
...
Dat zou ik toch niet doen hoor, omdat zo'n pad wat dikker is kan het zijn dat je dat verschil niet opvangt met pasta.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
warhamstr schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:22:
[...]

Dat zou ik toch niet doen hoor, omdat zo'n pad wat dikker is kan het zijn dat je dat verschil niet opvangt met pasta.
dit dacht ik zelf ook, wat raad jij aan? thermal pads vervangen of kan ik deze behouden, ze zien er nog goed uit (hoewel ik hier geen expert op ben)
maks11223344 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:20:
klinkt mischien heel bot maar ik zou niet eens de moeite nemen om de kaart van je laptop te vervangen, waarom denk je dat hij kapot is gegaan niet door dat beetje koelpasta hoop ik?
eerste foto is enige wat ik kan zien maar het eerste wat ik dan meteen zie is dat het felgroen op je mobo bruin is geworden van de hitte ik zou me gaan afvragen of je straks niet tegen hetzelfde probleem aanloopt of er een ander onderdeel op de kortetermijn sneuvelt
deze gedachte schoot ook door mijn hoofd, maar ik heb dus in feite alleen de behuizing en scherm van de laptop nodig, dus misschien is t beter het hele mobo in een keer over te zetten? want die andere doet nog prima. (http://www.insidemylaptop...-8510p-8510w-notebook-pc/ vraag me af of het mogelijk is)

Deze is ook al bijna 5 jaar oud en de vorige eigenaar heeft niet gelet op warmte, stof, schoonmaken of wat dan ook. Nu is na 5 jaar natuurlijk de levensduur van de laptop ook al voorbij, dat besef ik ook, maar het geld voor een nieuwe is er op dit moment simpelweg niet (filthy rich). Als ik het met deze nog 1 a 2 jaar uit kan houden vind ik dat prima.

[ Voor 79% gewijzigd door filthy rich op 07-08-2013 13:38 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De thermal pad hebben dus wat dikte

koelpaste is er alleen maar om de oneffenheden op te vullen waarbij de dikte praktisch 0 wordt
hij gaat niet verder dan je gpu. dan blijft er met pasta een te groot gat over om te vullen. daar heb je dan de pads voor. dat vangt ook eventuele tolerantie verschillen op tussen het geheugen en de memory chips.

ik zou ze vervangen. maar dat ben ik

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 08-08-2013 15:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

De Thermal pads zien er nog goed uit en kan je gewoon hergebruiken. Het advies van anderen om de rijstkorrelmethode te gebruiken wil ik per direct ontkrachten. In dit geval wordt er 'on-die' gekoeld met een veel kleiner oppervlak dan een gemiddelde IHS van een proc of gpu. Er is dan ook veeeeeeel minder nodig om de cpu en gpu van pasta te voorzien. een klein puntje pasta is genoeg.

Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42

D4NG3R

kiwi

:)

In een laptop is het aan te raden om de spread method te gebruiken. O.A. Arctic Silver heeft dit ook op haar website staan.

http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

Waarom? Omdat de die direct het oppervlak is. Er zit geen IHS op in tegenstelling tot een vast systeem.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

millman schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:13:
De Thermal pads zien er nog goed uit en kan je gewoon hergebruiken. Het advies van anderen om de rijstkorrelmethode te gebruiken wil ik per direct ontkrachten. In dit geval wordt er 'on-die' gekoeld met een veel kleiner oppervlak dan een gemiddelde IHS van een proc of gpu. Er is dan ook veeeeeeel minder nodig om de cpu en gpu van pasta te voorzien. een klein puntje pasta is genoeg.

Succes
Mja ik heb het over ongekookte basmati rijst. geen gekookte risotto

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@ Fish: LoL'd

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Deze laptop is sowieso een tikkende tijdbom. Dat de GPU is overleden is geen raar iets, gezien deze van de beruchte tijd van nVidia is (G84 core). Ik ga er daarbij vanuit dat dit de Quadro FX 570M is.

Kwestie van tijd voordat de volgende GPU ook gaat door de hitte.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Ex Nunc schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 17:02:
Deze laptop is sowieso een tikkende tijdbom. Dat de GPU is overleden is geen raar iets, gezien deze van de beruchte tijd van nVidia is (G84 core). Ik ga er daarbij vanuit dat dit de Quadro FX 570M is.

Kwestie van tijd voordat de volgende GPU ook gaat door de hitte.
Dat is correct en tevens juist.

mijn videokaart ligt idle echter al sinds dat ik hem heb rond de 45 graden, moet kunnen lijkt me (natuurlijk geen garantie dat ie niet kapot gaat)... Die van studiegenoten rond de 55
D4NG3R schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:19:
In een laptop is het aan te raden om de spread method te gebruiken. O.A. Arctic Silver heeft dit ook op haar website staan.

http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

Waarom? Omdat de die direct het oppervlak is. Er zit geen IHS op in tegenstelling tot een vast systeem.
en dan zijn de airbubbles geen probleem? beetje raar

[ Voor 28% gewijzigd door filthy rich op 08-08-2013 19:15 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je kan de oventruuk natuurlijk nog een keer doen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
fish schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 19:14:
Je kan de oventruuk natuurlijk nog een keer doen
Klopt maar dat doe ik pas de andere ook problemen geeft;)

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hier kun je nog mischien wat spares vinden.
http://www.ebay.com/bhp/hp-laptop-graphics-card. niet echt goedkoop. maar beter dan een nieuwe laptop denk ik dan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
fish schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 19:26:
hier kun je nog mischien wat spares vinden.
http://www.ebay.com/bhp/hp-laptop-graphics-card. niet echt goedkoop. maar beter dan een nieuwe laptop denk ik dan
momenteel heb ik dus van alles nog een werkend onderdeel zit dus alleen in dubio of ik alleen de grafische kaart moet gaan overzetten of het hele moederbord (met grafische kaart en al), zodat ik geen nieuwe koelpasta zelf hoef toe te voegen (hoewel dat na 4 jaar misschien wel verstandig is). En omdat er donkere verkleurde plekken zitten in het moederbord

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

filthy rich schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 19:03:
en dan zijn de airbubbles geen probleem? beetje raar
Tussen de daadwerkelijke die en de IHS (De metalen plaat op een CPU) bij een desktopprocessor zit ook koelpasta, welke er ook op gesmeerd word :+ . Het voordeel bij een desktopprocessor is dat voornamelijk het midden (Of een ietswat ovale lijn) warm word. Hierdoor hoef je enkel een stip of een lijntje koelpasta toe te passen. Bij een laptop zit er vrijwel nooit een IHS over de die, waardoor het hele plaatje warm word.

Om het even te verduidelijken. Dit is een desktopprocessor zonder IHS:

Afbeeldingslocatie: http://i28.photobucket.com/albums/c214/infinitevalence/IHS/IHS-Chip.jpg

Zoals je ziet word daar ook gewoon een klodder koelpasta (Soms soldeersel-achtige tin wat vele malen beter is) op gemieterd en uitgesmeerd.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 09-08-2013 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
D4NG3R schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 08:51:
[...]

Tussen de daadwerkelijke die en de IHS (De metalen plaat op een CPU) bij een desktopprocessor zit ook koelpasta, welke er ook op gesmeerd word :+ . Het voordeel bij een desktopprocessor is dat voornamelijk het midden (Of een ietswat ovale lijn) warm word. Hierdoor hoef je enkel een stip of een lijntje koelpasta toe te passen. Bij een laptop zit er vrijwel nooit een IHS over de die, waardoor het hele plaatje warm word.

Om het even te verduidelijken. Dit is een desktopprocessor zonder IHS:

[afbeelding]

Zoals je ziet word daar ook gewoon een klodder koelpasta (Soms soldeersel-achtige tin wat vele malen beter is) op gemieterd en uitgesmeerd.
Dus uitsmeren op de cpu en een korrel op de gpu raad jij aan?

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

filthy rich schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:37:
[...]

Dus uitsmeren op de cpu en een korrel op de gpu raad jij aan?
Als de GPU een IHS heeft doe je er een enkel druppeltje op. Als deze net als bij de CPU afwezig is > uitsmeren die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
D4NG3R schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:55:
[...]

Als de GPU een IHS heeft doe je er een enkel druppeltje op. Als deze net als bij de CPU afwezig is > uitsmeren die handel.
volgens mij niet als ik zo op de fotos kijk

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Inderdaad, gewoon uitsmeren die handel dus. Maak alles wel goed schoon met wat ontsmettingsalcohol (90%+ aangeraden) voordat je hier aan begint though ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Ok ik heb alles overgezet en zo maar mijn cpu usage gaat hele tijd op en neer van nul naar 15-30% heeft dit te maken met de koelpasta? ook de temperaturen lijken een beetje te springen.

Gpu begon op 51 en stijgt idle nu naar 56.

[ Voor 11% gewijzigd door filthy rich op 27-08-2013 15:21 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:09

Nemesizz

Untouchable

filthy rich schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:20:
Ok ik heb alles overgezet en zo maar mijn cpu usage gaat hele tijd op en neer van nul naar 15-30% heeft dit te maken met de koelpasta? ook de temperaturen lijken een beetje te springen.

Gpu begon op 51 en stijgt idle nu naar 56.
Koelpasta heeft geen invloed op CPU gebruik, dat heeft gewoon met eventuele achtergrond programma's te maken (en soms virussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Nemesizz schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:55:
[...]

Koelpasta heeft geen invloed op CPU gebruik, dat heeft gewoon met eventuele achtergrond programma's te maken (en soms virussen).
Ja denk t ook, hij zal nog wel aan t opstarten zijn geweest van mijn overvolle pc (na 10 min lol). Maar 55 idle lijkt me ook wat hoog dacht me te herinneren dat ie voorheen 45 was

Update 31-08-2013:
Sinds vandaag lijkt ie idle onder de 50 te blijven, zo zie je maar dat het toch eerst ff moet settlen. Veel lager zal ie dan wel niet worden, hoewel ie met de originele pasta toch een stukje koeler was

[ Voor 84% gewijzigd door filthy rich op 31-08-2013 19:50 ]

en aans löpt wa vast

Pagina: 1