• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 22:24
Ik ben nu al een weekje of wat eens aan het rondneuzen voor een simpel doch rap HTPCtje:

Al zo'n drie jaar heb ik hier een Synology DS209 staan (die het nog prima doet overigens) voor al onze films, sabnzbd, couchpotato etc. Na een tijdje gestoeid te hebben met een WD TV live kastje, welke echt alles afspeelt als je hem even "buffer" tijd geeft, heb ik zo'n jaar geleden een Logitech Revue naar binnen gesleept. Leuk ding alleen nog weinig bruikbaar in Nederland qua apps, al werkte het bijgeleverde toestenbord + ir blaster zalig en was surfen op het web ook een mooie toevoeging. Echter, het grootste drama met de Revue is codecs en geen DTS ondersteuning, daarom was hij helaas binnen 0,5 - 0,75 jaar weer verkocht en werd mijn oude vertrouwde WD TV (met WDLXTV firmware) weer uit de kast gehaald.

Nu mis ik het wel om net wat meer op mijn TV te kunnen dan een beetje media spelen. Zo is de youtube app van de WD TV rampzalig (typen werkt gewoon niet met zo'n afstandbediening), zou ik toch graag ook weer wat kunnen surfen, uitzendinggemist kijken en graag een betere interface ala XBMC willen gebruiken. Daarbij komt dat ik vanaf begin Oktober een jaar in Engeland ga studeren en dus een extra mediaspeler/NAS opslag nodig ga hebben aangezien de WD TV hier door de rest van de familie ook graag gebruikt wordt. Zo is dus de need (sowieso een hoog gadget/Tweak gehalte) voor een HTPC onstaan. O-)

PC's bouwen is voor mij niet vreemd. Over high - mid end PC componenten kan je mij van alles vragen en dan kan ik daar meestal nog wel een zinnig antwoord op geven. :9 Alleen met een HTPC boor ik een heel andere componenten groep aan waar zuinigheid en geluid een grote rol spelen maar ook waar er een stuk meer spelers en types op de markt zijn. Ook (bijna) kant en klare producten zoals ZOTAC boxes, NUCs e.d. zien er zeer interressant uit maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Daarom graag jullie advies!! :)

Mijn budget is rond de €250,- in principe zonder veel opslag.
Een HTPC die tegelijkertijd als NAS kan dienen zou ideaal zijn maar geen vereiste, heb hier nog wel een paar TB aan externe HDDs liggen die aan het verstoffen zijn sinds de NAS in gebruik is :*)

Wat zijn mijn eisen?

- Het liefst draai ik gewoon Windows 8 (niet bij prijs inbegrepen) daar ben ik bekend mee en kan ik makkelijk mijn dingen vinden/tweaken, dus geen Openelc o.i.d. tenzij jullie dat absoluut aanraden boven W8
- 1080p (geen upscaling dus gewoon ECHT 1080p) content (voornamelijk mkv) zonder haperingen kunnen afspelen met daarbij ondersteuning voor DTS / Dolby TrueHD al dan niet vanaf een HDD of over een (bedraad) netwerk
- Idem voor Youtube, gewoon full HD fullscreen kunnen kijken
- XBMC moet lekker lopen
- Moet er een beetje fatsoenlijk het internet mee kunnen doorspitten (browsen)
- "Snappy" is wel een pré, ik begrijp dat het nooit zo snel wordt als mijn game PC maar continu wachten op handelingen is een grote ergenis :)
- HDMI
- Toshlink/SPDIF aansluiting heeft grote voorkeur
- Graag draai ik er ook sabnzbd op en couchpotato zodat ik het ook als download station kan gebruiken
- WiFi ingebouwd is mooi meegenomen maar niet strict noodzakelijk
- Veel interne HDD capacteit is leuk maar ook niet noodzakelijk
- Zo stil mogelijk en liefst ook een klein beetje compact (hoeft niet perse zo klein te zijn als bijv een NUC).
- Optioneel: af en toen een minecraft servertje draaien

Mocht dit te veeleisend zijn voor mijn budget, dan graag een realitycheck 8)7

Nogmaals, het mag een zelfbouw HTPC worden, een barebone, of een kant en klaar iets. Ik zou gewoon graag eens horen wat jullie adviseren. :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Kan makkelijk voor dit budget :)
Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo

Ik zou zeggen om minstens 2 externe HDD's open te slopen en gewoon in de kast te hangen ivm snelheid, stabiliteit, stilte en energiezuinigheid. Je moet zelf even DTS checken. Zoals je kan zien heb ik daar problemen mee, maar dat lijkt meer een linux euvel te zijn volgens mij. Check even of het in Windows wel zou moeten werken en dan zit je volgens mij helemaal goed met die config. Voldoet in dat geval, op WiFi na, aan al je eisen voor +- 225 euro inc bestellen en verzenden.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 06-08-2013 20:39 ]

• Flight777
Ik ga dat eens doorlezen, dank u zeer! :) Heb ik tenminste al weer wat meer vertrouwen dat ik niet te goedkoop bezig ben hahaha

• Flight777
Denk je dat een Celeron kracthig genoeg is (ook GPU wise)?

• GENETX
Het enige wat je nodig hebt is hardwarematige decoding voor video en dat heeft een Celeron ook gewoon. Zelfs een raspberry Pi kan full HD 1080p draaien. Ik heb gister zonder problemen een 10GB 1080p mkv gedraait op die bak. Alleen mis je wat extra's zoals omzetten van video met quicksync en extra beeldverbeteringen en 3D weergave. Dat krijg je pas met een Core i3 a 100 euro. Dat is een beetje zonde vind ik persoonlijk als je de functies niet gaat gebruiken (ik heb geen 3D TV en omzetten doe ik ook nooit).

Mocht het toch niet goed lukken, dan kun je altijd nog een GeForce 610 installeren voor 35 euro die ook meer ondersteuning heeft voor beeldverbetering en ook 3D bijvoorbeeld. Of je moet voor een AMD APU gaan, maar dat zou ik alleen doen als je Windows gaat draaien, AMD + XBMC + Linux = Drama wat betreft ondersteuning bestandsformaten.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 07-08-2013 08:13 ]

• Flight777
Dank voor de snelle reactie! :D

Raspberry is nou niet een ster in 1080p haha heb ik ook een tijdje mee gespeeld maar viel toch erg tegen :(

Ik doel ook meer op Celeron in combinatie met Windows 8 qua performance, vraag mij af of dat lekker draait. Welke AMD APU zou je dan bijvoorbeeld aanraden?

• GENETX
Flight777 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 08:19:
Dank voor de snelle reactie! :D

Raspberry is nou niet een ster in 1080p haha heb ik ook een tijdje mee gespeeld maar viel toch erg tegen :(

Ik doel ook meer op Celeron in combinatie met Windows 8 qua performance, vraag mij af of dat lekker draait. Welke AMD APU zou je dan bijvoorbeeld aanraden?
Van Celeron denk je uit het verleden dat het crap is. Maar vergeet niet dat computers niet meer zoveel meer nodig hebben en dat alles stil staat. De G1610 is ook gewoon een Ivy Bridge dualcore op 2.6GHz. Dat is best rap. Met windows heb ik geen ervaring met deze CPU, maar mijn 3 jaar oude laptop met Core i5 430M is op papier een stukje trager en in Windows 7 ook heel vlot ;) . Zelfs mijn Celeron staat uit zijn neus te vreten bij een FullHD filmpje met op de achtergrond nieuwsgroepen, par+rar, sickbeard, teamviewer standby, backup, mysql, svn, webserver, couchpotato, fileserver etc. Dus ja, qua performance is een Celeron meer dan zat en ook voor HD filmpjes. Je mist dus alleen QuickSync, 3D weergave en wat betere beeldbewerking voor video om het wat smoother te maken etc.

Als AMD APU kun je gewoon de traagste nemen afaik. Ook hier geldt gewoon weer dat het peanuts is als je hardwarematig je video kan decoden, en dat kan met iedere processor tegenwoordig. Zorg gewoon voor het FM socket en pak de nieuwe kabini reeks (Ax-6xxx serie). Een A6-6400K ofzo. Let op dat dat behoorlijk duurder is dan de Celeron config, zelfs als je nog zou kiezen voor een GeForce 610 erbij ben je nog goedkoper uit met de Celeron config. Verder is AMD soms minder zuinig. Dat betekend dat je fans meer lawaai zullen maken, iets dat je in een HTPC eigenlijk ook niet wil.

Zoals je in mijn topic kan lezen wilde ik hem zuinig en stil houden. Door het warme weer en de warmte in mijn kamer ben ik nog niet toegekomen aan het loskoppelen van de CPU-fan, maar dat kan ook met die Celeron omdat hij zo zuinig is. Idle heb ik het hele systeem <25W zien doen met die config. Normaal doet hij zo'n 30W (wanneer sickbeard weer wat download). Boven de 40W heeft hij nog nooit verbruikt.

Voor prestaties:
http://nl.hardware.info/r...ks-igpu-winrar-420-512-mb
Verbruik onder last:
http://nl.hardware.info/r...ik-igpu-cinebench-115-max

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 07-08-2013 09:10 ]

• Flight777
Genetx dank voor al je duidelijke info en je hulp so far :P

Dus zoiets zou perfect voor mij zijn?
Evt heb ik die fans niet nodig want die zitten toch ook al in de kast? Nog een keer een goedkoop wifi moduletje uit China halen en ik ben helemaal compleet ? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,80€ 36,80
1ASRock B75M-ITX€ 66,50€ 66,50
1Zotac GeForce GT 610 Synergy Edition 2GB€ 40,70€ 40,70
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 35,90€ 35,90
2Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,15€ 12,30
1Crucial CT51264BA160BJ€ 27,-€ 27,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,60

• GENETX
Flight777 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:48:
Dus zoiets zou perfect voor mij zijn?
Ja. Eventueel kan het ook zonder de GeForce en kun je kijken of alles goed draait qua beeldkwaliteit. Tenzij je zeker 3D gaat gebruiken. Je kan hem later altijd nog toevoegen mocht de igp van de Celeron niet voldoen
Evt heb ik die fans niet nodig want die zitten toch ook al in de kast?
Ja, 2 stuks. De 80mm heb ik neit vervangen, wel een 5V voltmod gedaan om hem stil te krijgen. Die 80mm maakt nml lawaai. De andere fan (120mm) maakte volgens een reviewer ook veel lawaai, die heb ik dus voor een stillere vervangen (10dB ipv 20dB met zelfde luchtdoorvoer). De 2e 120mm fan heb ik dus om nog meer airflow te krijgen zodat ik mogelijk de Celeron passief kan koelen en om de voltmod op de 80mm fan te compenseren. Je hebt het dus niet strikt noodzakelijk, maar voor 12 euro kun je je HTPC mogelijk wel een heel stuk stiller maken. Een beetje tweakning is wel vereist.
Nog een keer een goedkoop wifi moduletje uit China halen en ik ben helemaal compleet ? :)
Ja :)

• Flight777
http://afuture.nl/productview.php?productID=846814 Zoiets kan ook wel interessant zijn maar zoals je al aangaf in de PM is het niet echt uitbreidbaar en ook haalt de CPU het niet bij de Celeron.

• Flight777
Waarom was jou keus gevallen op een be quiet i.p.v. bijvoorbeeld een Corsair VS350 ?

• GENETX
Ik heb niet echt lang gezocht naar een voeding. De be Quiet was eigenlijk direct raak want...

1. veel genoemd/gebruikt in Het grote zuinige server topic
2. populair in de pricewatch
3. positieve reviews
4. 80+ Bronze
5. En stil in de reviews

Nu waren er wel meer stille voedingen in de reviews. Maar de be Quiet zag er gewoon prima uit op alle vlakken die ik belangrijk vond dat ik niet eens meer de moeite heb genomen om verder te zoeken :P

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 18:31
Ik hoop niet dat het brutaal is mijn vraag in dit topic te zetten, maar ik denk dat dit in het verlengde ligt van het topic en wellicht ook interessant is voor de ts.

Ik ben zelf ook al hier en daar aan het meekijken voor een nieuwe htpc ter vervanging van mijn Foxconn nt-a3500. Criteria voor mij is dat deze stil is en de cpu krachtig genoeg is om live tv te streamen (vanaf HP Microserver met WHS 2011).

Ik ben toen zelf op onderstaande lijst uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,80€ 36,80
1ASRock B75M-ITX€ 66,50€ 66,50
1Antec ISK 110 Vesa€ 72,80€ 72,80
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 16,-€ 16,-
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,09

In onderstaande review wordt deze kast getest met een core i3 met tdp van 65 watt. Daarnaast wordt een koeling gebruikt van 35 mm hoog. Ze geven wel aan dat koeling een aandachtspunt is.
http://www.anandtech.com/...about-as-small-as-it-gets
Voordeel is dat ik deze kast middels VESA achter mijn tv kan schroeven (eventueel met verloopstuk).

Uit onderstaande review maak ik op dat de g1610 zelfs zonder koeling tijdelijk zou kunnen functioneren. Gezien bovenstaande review met een core i3 zou deze celeron processor denk ik een goede keuze zijn icm deze kast, kijkend naar de temperatuur van de cpu. En deze zou toch snel genoeg moeten zijn voor xbmc en live tv.
productreview: Intel Celeron G1610 Boxed review door ShaiNe

Tenslotte lees ik in een gebruikersreview dat de geselecteerde processorkoeling bijzonder stil is. Daarnaast is de koeling 28mm hoog en zou dus moeten passen.
productreview: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus review door barchettanl

Ik ben dus best enthousiast maar ik wilde graag zeker weten dat alles compatible is met elkaar (met name het ram geheugen heb ik niet echt verstand van). Als opslag wilde ik mijn Samsung 830 ssd gaan gebruiken met openelec (dit moet neem ik aan de intel x86_64 build zijn). En ik vroeg me nog af of deze processor full frame 3d uit kan sturen via hdmi met de geïntegreerde gpu.

Graag hoor ik of jullie nog kritiekpunten hebben op deze setup.

• GENETX
MarVanOs schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 09:16:
Ik hoop niet dat het brutaal is mijn vraag in dit topic te zetten, maar ik denk dat dit in het verlengde ligt van het topic en wellicht ook interessant is voor de ts.
Doe dat nou niet.... Start gewoon je eigen topic want meerdere systemen adviseren binnen één topic is een drama.
Ik ben dus best enthousiast maar ik wilde graag zeker weten dat alles compatible is met elkaar (met name het ram geheugen heb ik niet echt verstand van). Als opslag wilde ik mijn Samsung 830 ssd gaan gebruiken met openelec (dit moet neem ik aan de intel x86_64 build zijn). En ik vroeg me nog af of deze processor full frame 3d uit kan sturen via hdmi met de geïntegreerde gpu.
De Celerons en Pentiums hebben geen 3D ondersteuning. Wat betreft de koeler, kijk of het past! In de review die je aanhaalt staat ook dat iemand zijn koeler bij heeft moeten slijpen omdat hij niet paste. De koeler is namelijk groter dan een normale koeler en past dus niet altijd. Daarom heb ik die koeler niet genomen. Ook passief zou ik de Celeron niet snel draaien in zo'n kleine kast. Gister ging de mijne snel naar 60 graden en stijgende in een CM Elite 120 bij een 1080p filmpje.
Pagina: 1