Aanschaf iMac, nu of nog even wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik zou graag wat advies willen inwinnen bij jullie over de aanschaf van een Imac

Voor mijn eigen bedrijf (Grafisch design/DTP) werk ik met een macbook pro (mid 2009) met ssd, 8gb ram geheugen en extern '23' beeldscherm. Niet alleen is m'n werkplek 'vol' door alle bekabeling en hardware maar merk ik ook dat de Macbook niet alle taken meer vloeiend uitvoert als ik met grotere bestanden werk.

Reden voor mij om een Imac '27' te kopen voor deze werkzaamheden maar ook om af en toe een game erop te kunnen spelen. Daarbij had ik de volgende specificaties in gedachten: i7 processor, 8 gb ram, GTX 680mx 2gig en 1tb fusion drive.

Nu heb ik de afgelopen 2 week nog even het geduld opgebracht en nog wat informatie gezocht over een eventuele update van de huidige Imac generatie. Nou weet ik dat het altijd gissen blijft bij Apple en er geen zekerheden zijn m.b.t. release datums en upgrades. Maar aangezien binnenkort de nieuwe Iphones, Ipad's en macbook's aangekondigd worden, lijken de geruchten aannemelijk dat de Imac ook een upgrade gaat krijgen naar de nieuwe processor en netwerkkaart en eventueel andere componenten?

Normaal gesproken zou ik er niet zo moeilijk over doen maar omdat het nu een behoorlijke investering bedraagt (€2685,-), vind ik het de moeite waard om wat meningen van anderen in te winnen alvorens de knoop door te hakken :) .

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
tjah wachten kan altijd. Het is maar net hoelang je precies wilt wachten...
Mocht je de imac kopen... zou ik wel voor kiezen om er dan ook 16Gb in te plaatsen. Dat werkt gelijk een heel stukje soepeler en is ook toekomstgericht.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 15:27

Grin

Ride si sapis.

Ga er maar vanuit dat rond de release van OS X 10.9 er nieuwe iMacs komen met Haswell.
Niks is zeker, garantie totaan de deur, etc etc etc

Als je daarop kan wachten dan kan je 't meenemen in je overweging, zo niet, dan niet....
Hier valt verder weinig over te zeggen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

koentjuh1987 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 17:00:
tjah wachten kan altijd. Het is maar net hoelang je precies wilt wachten...
Mocht je de imac kopen... zou ik wel voor kiezen om er dan ook 16Gb in te plaatsen. Dat werkt gelijk een heel stukje soepeler en is ook toekomstgericht.
Bij de huidige 27" kun je geheugen eenvoudig zelf bij plaatsen. Ik zou hem zeker niet met 16 GB bestellen vanwege de hoge prijs die Apple voor de upgrades rekent. En direct zelf bijplaatsen hoeft ook niet, dat kun je altijd nog doen als je merkt dat je geheugen te kort komt.
Grin schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 17:24:
Ga er maar vanuit dat rond de release van OS X 10.9 er nieuwe iMacs komen met Haswell.
Niks is zeker, garantie totaan de deur, etc etc etc

Als je daarop kan wachten dan kan je 't meenemen in je overweging, zo niet, dan niet....
Hier valt verder weinig over te zeggen.
Tja, men verwachte ook nieuwe rMPB's met Haswells op de WWDC2013 :)

Hou er overigens ook rekening mee dat het soms even kan duren voor een geïntroduceerd model daadwerkelijk te koop is, bij de laatste iMac was de release in november, maar duurde het een aantal maanden voor de 27" goed leverbaar was. De Laatste MBA daarentegen lag de volgende dag in de schappen

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Zer0 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 17:34:
[...]

Bij de huidige 27" kun je geheugen eenvoudig zelf bij plaatsen. Ik zou hem zeker niet met 16 GB bestellen vanwege de hoge prijs die Apple voor de upgrades rekent. En direct zelf bijplaatsen hoeft ook niet, dat kun je altijd nog doen als je merkt dat je geheugen te kort komt.
Klopt, dat had ik inderdaad ook bedacht :)
[...]

Tja, men verwachte ook nieuwe rMPB's met Haswells op de WWDC2013 :)

Hou er overigens ook rekening mee dat het soms even kan duren voor een geïntroduceerd model daadwerkelijk te koop is, bij de laatste iMac was de release in november, maar duurde het een aantal maanden voor de 27" goed leverbaar was. De Laatste MBA daarentegen lag de volgende dag in de schappen
Ja dat is het probleem ook een beetje, men verwacht een hoop maar zeker is het niet, het bracht me wel aan het twijfelen. :) Ik weet dat ik ontzettend tevreden zou zijn met de Imac die ik nu in gedachten heb, maar zou ook wel balen als er inderdaad een maand later een 'betere' te koop zou zijn voor hetzelfde geld. Ik neig erna om hem nu te kopen aangezien er te weinig informatie is waarop ik dan zou wachten en bijkomend niet weet hoelang het duurt voordat ze leverbaar zijn.

In ieder geval bedankt voor de input!

Weet er trouwens iemand of de huidige Imacs nog steeds met de LG panelen geleverd worden. Lees dat er regelmatig problemen voorkomen met 'image retention' en dat de Samsung panelen daar geen last van zouden hebben..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat is het voordeel van Haswell voor desktops? Krachtiger zijn ze niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
[...]

klopt. Maar na aanschaf is het wel een aanbeveling om je geheugen te voorzien van wat extra's. Bij apple kopen is mogelijk maar dan betaal je de hoofdprijs. Even shoppen op de pricewatch en je bent al een heel eind voor een schappelijk bedrag...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Ik zou inderdaad nu gewoon een iMac bestellen. Ik heb nog geen geruchten gezien die over een Haswell praten, dus het zou goed mogelijk zijn dat die pas begin volgend jaar te verkrijgen zijn als ze dezelfde releasetijden als het 2012 model handhaven.
Je gaat sowieso altijd denken over het feit wanneer het volgende model beschikbaar is. Voor mij is er maar 1 zekerheid bij Apple, en dat is een nieuwe iPhone per jaar. De computers hebben geen vast schema, dus zolang er geen concrete geruchten zijn zou ik me niet al teveel zorgen maken.
Daarnaast, wat kan er nou eigenlijk écht veranderen? Haswell processoren zijn vooral zuiniger, maar dat merk je alleen echt bij laptops ivm. accuduur. Veel krachtiger zijn ze niet. Daarnaast zie ik ook nog niet snel SSD's standaard worden in de desktops van Apple, terwijl dat toch de grootste bottleneck is tegenwoordig.

Kopen dus:D Spijt heb je er zeker niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, ik heb inmiddels de trekker overgehaald en besteld .. nu wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-10 10:10
readytoflow schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:46:
Wat is het voordeel van Haswell voor desktops? Krachtiger zijn ze niet toch?
Niet veel krachtiger maar wel wat, daarnaast vooral energie zuiniger en betere GPU prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees even goed dit topic (iMac 27" 2012 Image Retention Probleem) door en test je scherm even. Ik heb tot 2 maal toe de 27" teruggestuurd wegens een slecht scherm. Kan me niet voorstellen dat je grafisch werk daar beter van wordt. Overigens hoef ik geen 3e en mogen ze de cash terugstorten.

Ik wacht nu tot de nieuwe met (hopelijk) geen brakke LG-schermen er in. Verwacht overigens geen iMac met een Samsung-scherm want die zijn er naar mijn weten niet :/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 01:36:
Lees even goed dit topic (iMac 27" 2012 Image Retention Probleem) door en test je scherm even. Ik heb tot 2 maal toe de 27" teruggestuurd wegens een slecht scherm. Kan me niet voorstellen dat je grafisch werk daar beter van wordt. Overigens hoef ik geen 3e en mogen ze de cash terugstorten.

Ik wacht nu tot de nieuwe met (hopelijk) geen brakke LG-schermen er in. Verwacht overigens geen iMac met een Samsung-scherm want die zijn er naar mijn weten niet :/
Ja had het al gelezen, zal zeker even testen. Mag hopen dat het probleem zich niet voordoet maar zie toch best veel klachten over het image retention probleem bij de LG panelen. Deden ze niet moeilijk met inruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

[...]
Dat was een zeer uitzonderlijke situatie door een tekort aan de nieuwe schermpanelen.

Kan me niet herinneren dat eerder zo erg te hebben gezien bij een Mac launch (alsin eigenlijk nooit).

Dit probleem zal nu sowieso niet meer spelen, omdat het design niet meer verandert.

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 09-08-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Bosmonster schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:36:
[...]

Dat was een zeer uitzonderlijke situatie door een tekort aan de nieuwe schermpanelen.

Kan me niet herinneren dat eerder zo erg te hebben gezien bij een Mac launch (alsin eigenlijk nooit).

Dit probleem zal nu sowieso niet meer spelen, omdat het design niet meer verandert.
Na de launch van de iPad heeft het drie maanden geduurd voor hij in Nederland verkrijgbaar was., De iPhone 4 een maand, de 3gs 20 dagen, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Natuurlijk zijn er ook voorbeelden waarbij het product direct te verkrijgen was, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djiee schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:57:
[...]

Ja had het al gelezen, zal zeker even testen. Mag hopen dat het probleem zich niet voordoet maar zie toch best veel klachten over het image retention probleem bij de LG panelen. Deden ze niet moeilijk met inruilen?
De eerste keer dat ik belde kreeg ik de technische dienst er aan, die zei dat het gerepareerd moest worden. Toen ik zei dat ik nog in de omruilperiode zat werd ik doorverbonden met after sales en werd er meteen een vervangend model opgestuurd. Ik mocht zelfst de 'oude' iMac houden tot de nieuwe er was. Daarnaast kreeg ik een PA aangewezen die ik kon contacteren als er nog iets was (scheelt wachtrijen en tussenpersonen).

Toen de tweede niet goed was kon ik zelfst voor een derde opten (en een vierde en een vijfde etc), maar voor mij was het duidelijk (ook na het lezen van alle issues online). De iMacs worden opgehaald en ik krijg mn geld terug. Aan service geen gebrek imo (heb ik overigens nooit problemen mee gehad bij Apple, alhoewel je zo nu en dan even op je consumentenstrepen moet gaan staal :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:11

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Wanneer je hem niet direct nodig heb zou ik lekker wachten tot er een upgrade is. Dat is altijd de moeite waard in dit geval.

Wellicht krijgt die nog een extra verrassing mee behalve een snellere processor of GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Zer0 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:40:
[...]

Na de launch van de iPad heeft het drie maanden geduurd voor hij in Nederland verkrijgbaar was., De iPhone 4 een maand, de 3gs 20 dagen, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Natuurlijk zijn er ook voorbeelden waarbij het product direct te verkrijgen was, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Nu vergelijk je mobile devices met computers, wat sowieso niet te vergelijken is. Daarnaast verschillen de redenen ook. Vroeger werden iPhones inderdaad later in Europa gereleased dan in de rest van de wereld. Dit is met de Mac niet het geval.

Daarnaast zijn dat bewuste keuzes geweest van Apple en heeft ook dat niks te maken met de reden dat de nieuwe iMac in het begin slecht verkrijgbaar was (hij was wel te koop, maar werd laat geleverd).

M.a.w. geen appels met peren vergelijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Bosmonster schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:41:
Daarnaast zijn dat bewuste keuzes geweest van Apple en heeft ook dat niks te maken met de reden dat de nieuwe iMac in het begin slecht verkrijgbaar was (hij was wel te koop, maar werd laat geleverd).
Het is een bewuste keuze van Apple geweest om de 27" iMac later uit te brengen, en deze was niet direct na de aankondiging te koop. Pas in December kom hij besteld worden, terwijl de 21" wel vrijwel direct na de aankondiging eind oktober te koop was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Zer0 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:06:
[...]

Het is een bewuste keuze van Apple geweest om de 27" iMac later uit te brengen, en deze was niet direct na de aankondiging te koop. Pas in December kom hij besteld worden, terwijl de 21" wel vrijwel direct na de aankondiging eind oktober te koop was
Uhh.. ja, de 21" was direct te koop (niet per definitie leverbaar). De 27" was later te koop (maar al praktisch helemaal niet leverbaar).

Het gaat om het kunnen leveren van mac's die te koop zijn. Voor zover ik weet zijn de iMac's de enige in de laatste jaren die een dergelijk probleem hadden (en dat was nu precies het punt).

Probleem lag bij de nieuwe schermen.
Probleem is nu opgelost.
Probleem zal zich dus bij een update niet voordoen.
Geen reden TS om zich zorgen te maken.
etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 12-08-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19
De gewetensvraag van TS is erg herkenbaar. Waar doe je als koper nu verstandig aan? Als je altijd op het laatste nieuwe wil wachten kun je nooit meer wat kopen. Als je weet of verwacht dat er een update komt dan loont het wellicht de moeite om de aankoop nog even uit te stellen. Ik twijfel zelf ook. Liefst wil ik niet tot 2014 wachten op een nieuwe iMac. Aan de andere kant kunnen de updates prettig zijn. Een wat koelere en zuinigere CPU en wellicht betere schermen (na veel gelezen te hebben over slechte LG's).

Op Macrumors is de status van de iMac btw nu veranderd in 'don't buy, updates soon'.

[ Voor 0% gewijzigd door Cannondale op 12-08-2013 18:09 . Reden: typo's ]

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 15:27

Grin

Ride si sapis.

Ik koop al aardig wat jaren die troep van Apple ;) en mijn enige strategie is kopen na een upgrade/refresh/nieuw model. Nu ben ik nooit in de omstandigheid geweest dat ik iets direct moest vervangen, dus het is een beetje makkelijk praten. Maar ik heb er nooit spijt van gehad, en voor mijn gevoel altijd t nieuwste in huis. Mijn 2009 i7 iMac is ook aan vervanging toe maar ik kan er nog prima op werken en heb dus besloten om te wachten op de Haswell update. Ik zou nu ook erg tevreden zijn met de Sandy Bridge iMac maar nee, Haswell is wat ik wil en waar ik op wacht 8) Zodra die in de webshop staat dan klik ik m aan :*)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Cannondale schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 18:08:
De gewetensvraag van TS is erg herkenbaar. Waar doe je als koper nu verstandig aan? Als je altijd op het laatste nieuwe wil wachten kun je nooit meer wat kopen. Als je weet of verwacht dat er een update komt dan loont het wellicht de moeite om de aankoop nog even uit te stellen. Ik twijfel zelf ook. Liefst wil ik niet tot 2014 wachten op een nieuwe iMac. Aan de andere kant kunnen de updates prettig zijn. Een wat koelere en zuinigere CPU en wellicht betere schermen (na veel gelezen te hebben over slechte LG's).

Op Macrumors is de status van de iMac btw nu veranderd in 'don't buy, updates soon'.
Je omschrijft precies hoe ik erover dacht. Al heb ik uiteindelijk toch besloten om de iMac te bestellen (komt donderdag als het goed is binnen). De reden om toch te bestellen was omdat ik niet mijn keuze wilde af laten hangen van 'geruchten'. Je weet dat er om de zoveel tijd toch weer een update komt (in dit geval waarschijnlijk op korte termijn) maar omdat er geen zekerheid is weet je ook niet hoelang je erop wacht. Voor hetzelfde geldt moet je tot aan de levering nog een paar maanden wachten.

Tevens gaat Apple's aandacht uit naar de nieuwe iphones/macbook's en ipads, dus dan is het nog maar de vraag wat voor upgrade de iMac krijgt behalve misschien een zuinigere en efficientere processor.
Uiteraard baal ik er wel van als inderdaad blijkt dat er meer geupgrade wordt en dit op korte termijn gebeurd. Maar ondanks dat weet ik ook dat ik ontzettend tevreden zal zijn met het 2012 model en daar nog de komende jaren plezier van ga hebben.
Pagina: 1