• Steeffeh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-03-2023
Goedemorgen,

Nou ben ik het forum een beetje aan het rondneuzen en ben ik dus hierbij gekomen... Bij het forum van Foto en Video. Nou is mijn oog gevallen om als 'hobby' ook foto's te maken. Nou heb ik er nog weinig verstand van en heb ik dus al het een en ander gelezen. Op het moment ben ik wat aan het spelen/stoeien met een camera van een collega. Dit betreft een Nikon Coolpix P90. Dit is een digitale camera ipv een DSLR zoals jullie waarschijnlijk allemaal wel weten.

Nou wil ik graag een beetje gaan beginnen met binnenhuis en mogelijk buiten wat foto's te maken van de auto of dieren of voorwerpen. Wat voor mij erg mooi is, is het macro effect dat het onderwerp goed naar voren komt en de rest vervaagd(zoals jullie uiteraard ook weten).

Nou is eigenlijk mijn vraag; Zijn er nog bepaalde instellingen voor de Nikon Coolpix P90 om te experimenteren of kan ik beter een instap DSLR nemen? Hiervoor heb ik ook het forum al wat afgespeurd en ben ik de

- Nikon D3200 tegen gekomen. Ook is de Nikon D5100 gezien.
Er zou weinig verschil tussen deze 2 zitten. Maar hierbij hoort natuurlijk ook een lens, echter heb ik hier (nog) geen verstand van wat nou handig is.

Zoals ik dus al zei een 'instap' is voor mij dus niet gelijk 800 euro. Meer rond de prijs van de D3200 die nu bv bij de mediamarkt in de aanbieding is met een lens erbij voor 375. Dat is al heel wat.

Veel informatie, misschien voor de echte kennis nog niet genoeg. Ik hoor graag jullie advies/opmerkingen zodat ik hiermee iets kan doen.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet helemaal antwoord op je vraag, maar is een systeemcamera een optie? Zoals de Sony Nex, Samsung NX, Fujifilm X, Nikon J.

Met scherpte diepte werken met een compact is wat lastiger met een compact. Dit in verband met de kleinere sensor. De meeste systeemcamera's hebben een APS c sensor net als de instap dslr camera's.

Advies kijk ook eens hier: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Steeffeh
Het zou een optie kunnen zijn ja. Het is voor mij niet zo dat ik persé een dslr camera MOET hebben.
Alleen bij velen mensen zie je dat hun een Nikon D serie hebben waarbij de foto's al echt top zijn.

Over de camera's die jij opnoemt heb ik weinig over gehoord/gelezen.

Het forum zal ik ook lezen zodat ik nog wat extra informatie kan op doen. :)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Advies ga je eens op je gemak in lezen en tevens naar de winkel om deze eens te testen. Welke camera vind jij prettig bedienen, maar ook vast houden.

Persoonlijk vind ik de systeemcamera's nog niet zo slecht als men soms doet overkomen. Een dslr is per definitie niet beter dan een systeemcamera. Gebruik zelf de Fujifilm X Pro1 vaker dan mijn Canon 5D3. Dit zijn beide camera's in het hogere segment. Maar velen zien niet het verschil tussen beide camera's. En de Pro tijd terug voor bruiloft gebruik waar ik mee mocht helpen en gros van de gebruikte foto's kwamen toch van de Pro af.

Dan de vraag ben je bereid je te gaan verdiepen in Diafragma, sluitertijd en ISO de zogenaamde belichtingsdriehoek. etc. Een dslr, maar ook systeemcamera bied zoveel mogelijkheden dat het zonde is om met de voor geprogrammeerde standen te gaan werken. Met wat jou wensen zijn is het verstandig om je zeker te gaan verdiepen in de belichtingsdriehoek etc. (hoe stel ik mijn camera in op A/T/M

Op de volgende site vind je alle informatie over de basis principes van fotografie. (Diafragma, sluitertijd en ISO)
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

• Steeffeh
Ik ben zeker bereid om mij verder te gaan verdiepen in de opties en mogelijkheden.
Op het moment is het dus nog even experimenteren met de digitale camera en kijken wat hiervan de mogelijkheden zijn.

Natuurlijk blijft de vraag nog wel welke er eventueel nog als 'instapmodel' wordt geadviseerd.

De aangegeven website ga zodra ik thuis ben eens op mijn gemak door kijken voor wat informatie op te doen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Advies kijk ook eens hier: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

In bovenstaande topic vind je al veel antwoorden op je vragen. ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 06-08-2013 11:21 ]

Pagina: 1