Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-06 20:12
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week de Mainstreamgamesysteem van de BBG van Juli gekocht en hij werkt helemaal. Het is niet mijn eerste build maar wel de eerste die ik wil gaan overclocken. Ik heb wat rond gezocht op het internet maar nergens vind ik echt iets dat mij helpt om gerust te gaan overclocken omdat elke guide spesifiek voor een bepaalde moederbord of processor is.. Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand me zou kunnen vertellen hoe ik dit aan moet pakken? Ik heb gehoord dat je soms gewoon een programmatje kan openen en een pre-set kan selecteren. echter zou ik niet weten wel programma ik daar voor nodig heb.. ook tips zijn welkom met waar ik op moet letten (temperaturen om binnen te blijven bijvoorbeeld.)

Mijn build kan je dus hier vinden: http://tweakers.net/revie...ainstreamgamesysteem.html

Alvast heel erg bedankt aan iedereen die de tijd neemt om mij te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ondanks dat heel veel reviews voor een bepaald moederbord zijn, kan je hier veel algemene informatie uithalen. De basis is voor 99% hetzelfde, en die 1% heb je niet nodig. Het is dan ook niet de bedoeling om hier een apart topic voor aan te maken, maar je bij vragen te richten in het daarvoor bestemde topic, in jou geval: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

In dit geval raad ik je aan eerst voldoende informatie te vinden voor de hardware die je hebt doormiddel van reviews. Daarna eens en kleine OC te proberen. Als je dan ergens tegenaan loopt kan je je vragen stellen in bovenstaand topic. Overklokken doe je alleen omdat het kan, zeker cpu technisch. ingame schiet je er in de meeste gevallen weinig mee op, uitzonderingen daargelaten.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik een kleine overclock doe... ik heb geen idee hoe ik kan overclocken.. die link was niet echt behulpzaam. Ik moet gewoon een programma weten waarmee ik mijn hardware kan overclocken. en ik heb enorme ingame verbeteringen gezien bij vrienden door middel van overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisquit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 00:04
GIGABYTE TweakLauncher2

Staat als het goed is ook op je moederbord dvd, anders via de gigabyte website bij de utilities van je moederbord.
Kan je je cpu, ram etc mee tweaken.

Een kleine overclock.
De vcore (cpu voltage) zal op auto staan en geleidelijk meer geven als je een hogere multiplier instelt.
Maar als je de multi op 40 zet heb je kans dat de vcore nagenoeg gelijk blijft aan wat je bij de standaard multi al krijgt. Dit betekend effectief dat je een kleine overclock doet onder dezelfde voorwaarden van standaard instellingen.

Bij een kleine overclock hoef je ook niet zoveel andere instellingen te veranderen.
Je kan dus in het bios de multi iets hoger zetten, dan in windows testen met cpuz en realtemp, draai een prog als prime95 en zie hoe hoog je temperaturen gaan en of je ook daadwerkelijk de ingestelde multi hebt.

Het advies om je via verschillende forums in te lezen is een goede, wel op jouw type moederbord en processor zoeken natuurlijk. Grote kans dat je de ervaringen van iemand met dezelfde setup tegenkomt.
Om even op een tweak programma terug te komen, hoewel erg gemakkelijk, en eenvoudig in te stellen via windows, veranderd het programma wel je bios. Dus is het eigenlijk beter om dit zelf te doen in het bios, zodat je ook weet wat je veranderd hebt.
Vandaar het inlezen.
Wat je behoort te weten:
Standaard max voltage van je cpu en max veilig beschouwde voltage
Standaard voltage ram alsmede cas latencies
Temperatuur cpu onder max belasting (prime95 bijv draaien)

Daarna kan je kijken voor een kleine overclock, en weer de temperatuur checken.

ps, dit is gebaseerd op de intel variant die in je link staat.

Kijk ook eens hier
http://www.overclockers.com/forums/forumdisplay.php?f=2

[ Voor 4% gewijzigd door Bisquit op 05-08-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

beaterz schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:22:
Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik een kleine overclock doe... ik heb geen idee hoe ik kan overclocken.. die link was niet echt behulpzaam. Ik moet gewoon een programma weten waarmee ik mijn hardware kan overclocken. en ik heb enorme ingame verbeteringen gezien bij vrienden door middel van overclocken.
Wat heb je gelezen en wat snap je niet? Haswells worden erg warm en een goede koeler is vereist. Daarnaast, een OC op de CPU maakt in de meeste gevall;en geen flikker uit, dus ik weet niet wat voor een hardware je vrienden hebben, maar de opmerking dat bij hun veel resultaat geboekt is betwijfel ik. Over welke game hebben wij het en welke hardware hebben ze dan?

In ieder geval wordt er verwacht dat je wat basiskennis hebt mbt tot overklokken, het gaat hier echt niet voorgekauwd worden voor je. Kortom, lezen lezen en nog eens lezen voordat je ook maar iets aanraakt. En geloof me, overklokken is tegenwoordig zo simpel, dat het niet mis kan gaan, je moet er wat moeite voor doen.. De basis regels die voor jou ook ongeveer gelden staan ook in mn sig onder deze post (alleen voor 1155, dus begin met 0,2v lager dan daar beschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beaterz
Ik heb het overgeclocked via easy tune, zat op de cd van de moederbord. was erg makkelijk. gewoon op small overclock gezet, temp zit nu rond de 40 graden dus dat is meer dan prima maar ik speel het graag safe, bedankt iedergeval voor alle hulp en de tip om op de cd van de apparatuur te kijken, stom dat ik dat niet gedaan had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

40 graden?? Dat is als de PC niets aan het doen is en is een totaal irrelevante temperatuur. Gebruik een programma als Prime95 om je CPU te testen (100% load) en dan je temperatuur uit te lezen. Minimaal 8 uur blend voor stabiliteitstest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou persoonlijk de "Small OC auto" feature niet vertrouwen.

1. Het heeft waarschijnlijk 0,0 zin.
2. Voltages op Auto = gevaarlijk!
3. Je weet nog steeds niet wat er nu werkelijk veranderd is, dus het naar mijn mening enger om te doen (als newb) dan je inlezen een een guide stap voor stap volgen.

Zet die hap gewoon weer uit en doe het met de hand in de BIOS en leer ervan. Pak de juiste tools erbij om het te testen en draai een lange stabiliteitstest als je je gewensde resultaten hebt behaald.

Dan is het 1. Veiliger, 2. Leerzaam / leuker om te doen, 3. omdat je het met generieke benches en eigen (game?) benches test, kan je zien hoeveel je winst is, wat de extra herrie gaat zijn en hoeveel warmer alles wordt.

Overclocken is niet iets dat je in 20 min kan doen en dat moet je ook niet willen. Neem je tijd en geniet van het process en deel je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Zoals de meesten hier al aanraden is het advies in deze zaak: Lezen.

Er zijn op het net 100en tutorials te vinden die prima uitleggen wat alles doet en hoe je het moet instellen.

De rest komt allemaal neer op trial and error. Niemand kan jou vertellen welke waarden de juiste zijn voor jou. Dit is iets wat je zelf moet uitproberen en op stabiliteit moet testen.

Als je naderhand nog vragen hebt kun je deze stellen in het topic welke aansluit bij de architectuur van jouw processor en daar kunnen mensen je verder helpen. Het is in ieder geval niet de bedoeling om over zulke onderwerpen aparte topics te openen.

Lees over de verwachtingen en regels omtrent het openen van een topic Het algemeen beleid eens door.

Dat gezegd hebbende gooi ik dit topic op slot omdat het dus niet aan die gestelde eisen voldoet.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.