ITX systeem voor XBMC, storage en gaming

Pagina: 1
Acties:

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-04 15:35
*Warning wall of text*

Hallo,

ik overweeg om mijn huidig HTPC systeem te upgraden. heb deze namiddag zitten rondkijken en ben tot een deftig systeem gekomen die eigenlijk een overkill HTPC systeem met gaming mogelijkheden is.
Systeem is via HDMI aan een receiver gekoppeld. (ik game graag in de zetel :p)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- XBMC draaien
- Downloaden van torrents en nieuwsgroepen
- 3 clients van eve online naast elkaar draaien
- Nieuwste spellen kunnen spelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum budget is er niet, maar had het liefst onder de 1000€ gebleven

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee niet bepaald. Voorkeur gaat wel uit naar intel processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Eventueel bepaalde componenten die zuiniger zijn mogen altijd voorgesteld worden. Dit systeem ligt toch wel 16uur per dag aan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van mijn oud systeem neem ik mijn 4TB + 3x 3TB + 2TB HD's en windows 8 licentie over.

Nieuw systeem:
Dit heb ik tot nu toe samen gesteld + beetje uitleg bij bepaalde componenten
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1ASRock Z87E-ITX€ 142,70€ 142,70
1BitFenix Prodigy Zwart€ 63,20€ 63,20
1BitFenix Recon Black€ 30,10€ 30,10
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 68,60€ 68,60
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Samsung 840 series 120GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,50

moederbord: Het ASUS H87I-PLUS was ook een grote kanshebber aangezien ik de overclock functies die de Z87 chipset heeft toch niet zal gebruiken en het 40€ goedkoper is. Maar ik heb toch gekozen voor dit ASRock Z87E-ITX bordje, omdat het wifi heeft (en dan nog een degelijke) en een betere audio chip.

Koeling: Op dit vlak ben ik nog aan het twijfelen tussen een Scythe Shuriken of waterkoelingsetup voor cpu en gpu.

Grafische kaart: Hier zit ik nog met een groot probleem. Door mijn groot aantal HD's ben ik verplicht de verwijderbare HD case te laten zitten waardoor ik met een maximale lengte van 180mm zit voor mijn GPU. Enigste kaart die ik vind is deze Asus GTX670 Mini. Er zijn waarschijnlijk nog geen mini versies van de 780 of 770

Extra vraag:
Is dit trouwens een deftige update voor dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100 Boxed€ 107,-€ 107,-
1Zotac H67ITX-C-E€ 0,-€ 0,-
1Sapphire 7750 1GB GDDR5 Low Profile€ 96,46€ 96,46
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 106,88€ 320,64
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 150,50€ 150,50
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 113,74€ 113,74
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 83,49€ 83,49
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1be quiet! SFX Power 350 Watt€ 48,80€ 48,80
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 62,89€ 62,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,52

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-04 15:35
Niemand een mening?

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-03 11:18
Veel succes met 10 hdd in dit kastje te krijgen en in combinatie met die gpu nog een goede koeling te krijgen. Maar indien je hier toch in zou slagen, zou ik op zijn minst toch voor een zwaarder psu opteren!

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 09:09
Met waterkoeling is dit wel mogelijk geloof ik, alleen je moet wel een betere voeding met een 670 mini nemen.
en die HD's, tsja al zijn ze niet in gebruik geven ze weinig hitte af omdat ze niet rond hoeven te draaien op 7200 rotaties per minuut.

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 08:51
* hier heb ik ook een lapje tekst voor jou :P *

Leuk dat je zo een compact systeem maakt, ben ik momenteel ook een soort van mee bezig ;). LINK

Moederbord heb je wel goed gekozen. Zo ongeveer de zuinigste die er is, dus beter is er niet. Voor het geheugen kun je eventueel nog wel wat anders nemen. Deze Crucial Ballistix Sport lijken me ook wel goed en zijn voornamelijk lekker laag. Maar ook in jou geval zijn ze zuinig, ook al valt de besparing wel mee, 1a2 watt?

Over de videokaart denk ik dat je nog wel wat leuks kunt kiezen als de GTX 760, 770 of zelfs 780 >:). De oplossing die ik hiervoor heb is je kast modden :P . Zelf heb ik nu al mijn tweede prodigy en ben zoals je in de link daarboven kunt zien lekker aan het modden. Als ik in jou situatie zou zitten dan zou je de bovenste hdd case verder de kast in kunnen schuiven doormiddel van de klipjes die hem tegen houden weg te halen. Dan kun je (moet je) ook nog de plastic clipjes van de hdd trays wat korter maken en dan zou het waarschijnlijk gewoon goed passen :D. Deze kabel is dan ook wel handig als je voeding geen 90 graden connectors heeft voor je hdd's.
Laat je dus niet tegen houden door het dak maar bouw altijd een dak terras ;) .

Voor de voeding kan ik alleen maar zeggen, hoe korter hoe beter. De XFX Pro 550W, die van allekanten aangeraden wordt is maar 14cm dus heb je lekker de ruimte. Maar het nadeel is weer dat de kabels niet modulair zijn.
Ook zeg je dat je pc geruimte tijd aan staat. Dit zal waarschijnlijk het grootste gedeelte zijn waarin hij weinig staat te doen en weinig power uit de muur haalt. Maar je kunt ook kijken voor een 80+ gold of 80+ platinum voeding. Dit heet investeren, maar als je de goeie heb dan gaat deze ook wel geruime tijd mee. (kijk maar naar mijn keuze)>>Wel erg heel heel erg krap met kabels, maar anders gewoon modden dus..... Dit zorgt er voor dat er minder stroom uit je muurt wordt getrokken. En bij lage belastingen van onder de honderd wat zijn dit soort voedingen vaak is het voordeel. Ik heb wel eens een test gezien op HWI met lage Watt tests van 22 en hoger. Dus dat is misschien ook wel leuk.

Voor de koeling lijkt waterkoeling me geen goede keus mede je budget. Waterkoeling kost namelijk veel meer wil je betere koeling dan dat je met lucht kunt behalen. Ook heb je er de ruimte niet echt voor omdat je zoveel hdd's hebt. Een goede lucht koeler lijkt me dus de beste oplossing.
Het enige waar je daarbij dan wel goed op moet letten is het formaat. Je wilt namelijk niet dat je je grafische kaart niet meer kunt installeren omdat je lucht koeler te breed is. Of kortsluiting maakt door contact. Verder is hoogte in de prodigy vaak geen probleem.

Ik verwijs een beetje vaak naar me zelf, maarja. Dat is ook het betrouwbaarst :9

[ Voor 5% gewijzigd door blauwe eend op 16-08-2013 21:55 ]